3 I r ichitterend werk met scherpe visie erhoudingen in onze maatschappij op 3SEPHINE VAN DER HOUT IN GALERIE VALK Ifa Drie"-fijne LF.-bundel internationaal Archief van Misdaad, Strafrecht en Criminologie i Ingezonden: VAN KAT TOT ULTRAMENS INTERNATIONAAL ARCHIEF VAN STRAFRECHT EN CRIMINOLOGIE Wie was Landru? Achterlichtje EUSDER KRANT - KIJK OP KUNST WOENSDAG 14 JANUARI 1976 ,,Alfa Drie", bundel SF-verha- len Samenstelling Warner Flamen (tevens vertaler). Uitgegeven door rMeulenhoff Nederland b.v. te Am sterdam in haar speciale SF-reeks nr 96. Prijs f 10,50. Voor hen, die wat de science fiction reft, graag willen weten, wat voor nres er allemaal in deze speciale van de literatuur worden beoefend, een bundel korte verhalen in de lfa-reeks" van Meulenhoff een uit- nist. Zeker degenen, die met SF in beginnen, kunnen we zo'n korte rhalenbundel van harte aanbevelen, rtgeleden verscheen de derde Al- bundel", en ook hier in weer n keur van schrijvers, die op de jrte toer zijn gegaan. Naast bekenden, bis Jack Vance (De wereld tussenin), •n Goulart (Prez), Gene Wolfe (De fde kop van de Cerberus), Frede- Jc Pohl (Miljoenendag) en Philip k (De elektrische mier) ook werk voor mij vrijwel onbekende schrij- *s, zoals R. W Mackelworth (Twee zieren), Sydney Van Scyoc (Mnarra Jbilis) en de Nederlander Peter Cuij- rs (Drie verhalen). Jack Vance vertelt in ,,De wereld ^Ksènin' van de kolonisatie van een k l»uwe planeet, die wordt tegengewerkt ^or een buitenaardse cultuur, die de ^•*hten betwist Een typisch Vance- rhaal in de stijl van Tschai, zij het een beknoptere vorm SDavid Masson schreef een wonderlijk rhaal over weersgesteldheden, die iter op de geest inwerken (Ver- •en terrein) en koppelt daar met- fi een tweede verhaal aan vast, waar- arin gebieden van de aarde voor gebieden van de aarde voor in, omdat het tijdgaten zijn geworden, «arin je wel kunt leven, maar nooitje kf .en tijd terug kunt vinden. V Ron Goulart schreef het vermakelijke m rhaal van een man en een hond, die V aar te slim af proberen te zijn. De ad wint (,,Prez"). Stanley Weinbaum werd in 1902 ge- /<fen en stierf m 1935 Een kort leven _J*)r deze intelligente schrijver van Wn vroege SF, die bovendien bekend stond als een vernieuwer. In ,,AlfaDrie kan men zijn eerste verhaal vinden op het gebied van de SF, gepubliceerd in 1934. „Odyssee op Mars is de titel en het is een uiterst vermakelijk, maar tevens intelligent geschreven verhaal over een aardbewoner, die na de landing op Mars ontmoetingen heeft met allerlei levende vormen Weinbaum was sterkin het be denken van dit soort vormen met onver wachte eigenschappen. Een uitstekend verhaal, dat als een classic wordt be schouwd. Syndey van Scyoc schreef Mnarra Mobilis' en gebruikte daarbij een the ma, dat niet nieuw was dat van een plantaardig, maar denkend wezen, dat voor een groot deel een planeet be heerst. Maar Van Scyoc beschreef de konfrontatie van de mens met een dergelijk wezen echter op een bijzonder fascinerende manier, waardoor het the ma als nieuw tevoorschijn komt. Een bijzonder poëtische beschouwing over leven en dood temidden van de nuchtere arbeid van wetenschappelijke mensen, die geen inmenging dulden in hun werk. Door wie of wat dan ook. Van de Nederlandse schrijver Peter Cuijpers drie korte (echt korte) ver halen. In ,,Een verloren knikker" schetst Cuijpers voortreffelijk de heim wee van een robot in een verlaten ruimtestation naar menselijke warmte. Hoe een ruimteheid een moordenaar werd, kan men lezen in ,,Een sterfe lijke godin", maar daar is niet alles mee gezegd Verder een kostelijk sprookje. ,,Een sprookje", waarin bui tenaardse wezens worden gekonfron- teerd met de volksdemokratische ver sie van ..Roodkapje" Tenslotte nog even aandacht voor „Op de vierde planeet" van J. F. Bone. Opnieuw een konfrontatie tussen mensen en wezens van Mars, maar wel weer heel anders uitgewerkt, dan bij voorbeeld Stanley Weinbaum dat deed. Niettemin een goed verhaal. „Alfa Drie" is opnieuw een uitste kende bundel korte SF-verhalen, die je eigenlijk in één ruk uitleest door de fascinerende hoeveelheid intelligent verpakte SF-ideeën van een gedegen kwaliteit. Bert Vos „Internationaal Archief van Mis daad, Strafrecht en Criminologie". Boek 1. Hoofdredaktie: Jaap Metz en Roger Jean Sgalat. Uitgegeven door de Uitgeverij Meulenhoff Ne derland b.v. te Amsterdam. Prijs per boek: f 13,50. Bij de Uitgeverij Meulenhoff ver scheen kortgeleden het eerste deel van het ..Internationaal Archief van Mis daad. Strafrecht en Criminologie", een serie gebaseerd op het Zwitserse pro- jekt ..Encyclopédie du Crime" Hoofdredakteur Jaap Metz over de serie: „De misdaad heeft door de eeuwen heen de mensheid geboeid Dat is dan ook de reden, dat vandaag de dag veel dagbladen graag kolommen inrui men voor wat een „sappig moordver- haal" wordt genoemd. Ook de TV maakt dankbaar gebruik van deze we tenschap en daarom behoren de vele misdaadseries tot de meest bekeken programma's Uitgebreider nog dan deze media gaat Internationaal Archief van Misdaad, Strafrecht en Crimino logie aandacht besteden aan de meest gerucht makende zaken uit de geschiedenis Men heeft daarbij niet alleen toegang tot de meest uitge breide misdaadarchieven, FBI of Scot- verzet moet worden voordat een geval „rond' is Het illustratiemateriaal is voortref felijk. soms met foto's, die nog niet eerder werden gepubliceerd. De totale indruk van dit eerste deel. een prettig opgemaakt misdaadboek, dat zich laat lezen als een roman. Zoals hoofdredak teur Metz opmerkte, zal er inderdaad wel belangstelling voor dit soort boeken bestaan In tegenstelling tot wat men zou verwachten, is de serie niet ge richt op sensatie, maar geeft - voor zover ik dat kan beoordelen - vrij nauwkeurig weer wat er gebeurde, zon der onnodige toevoegingen of interpre taties van de schrijvers. Voor de lief hebbers een uitstekende serie Bert Vos land Yrad. maar peurt ook uit nog nim mer aangeboorde misdaadbronnen van achter het Ijzeren Gordijn. Op deze wijze wordt de lezer een beeld gegeven van alle facetten die tot bepaalde mis daden hebben geleid en waardoor men zich al gauw toeschouwer waant bij het gebeurde Hoewel het „Internationaal Archief van Misdaad, Strafrecht en Crimino logie" is bedoeld als een soort ency clopedie. wordt de stof niet alfabetisch behandeld In het voortreffelijk uitge voerde eerste nummer kan men bij voorbeeld uitgebreid lezen over de be roemde vrouwenmoordenaar Landru. de bloedige verveling van Bonnie Clyde de grote treinroof in Engeland, en de valse miljarden van Hitier In totaal bijna honderd pagina's boei ende leesstof waarbij de nadruk - mede door middel van letterlijke verslagen van verhoren en rechtbankbehandelin- gen. interviews met getuigen en derge lijke wordt gelegd op de mens achter de misdaad Wat in ieder geval duide lijk naar voren komt is het feit, dat er enorm veel werk door de politie - Voorls in deze aflevering achtergronden over de Britse treinroof, over TBR in Nederland, over gcldvervalsing door de nazi's, over Bonnie Parker en Clyde Barrow (buiten de verantwoordelijkheid van de redaktie) opgesteld. De establishment met de vele zwavelstokken, die van beide zijden het levenwil dooddrukken, wil opofferen in zijn geldingsdrang. In „Es tablishment" ziet u de macht hebbers uitgebeeld: als je vindt, dat je het bent, zet je een grote pet op, en dan ben je het. In „Het luchtbalkon" is de bloem (het leven) bij de machthebbers volledig ver steend. Daar staan ze dan op de monumentale balustrade met de enorme petten op, 'let u op de Zeeuwse knop, die daarvoor zo mooi gebruikt kon worden!), de machthebbers. Het balkon hangt in de lucht, het leven is verstard. Héél mooi ook zijn Joséphine van der Houts tekeningen rond het kind. „Gevlogen vlucht". Het kind arriveert onbevangen, zonder bescherming. Het kind is weerloos. Daarom zet Josép hine van der Hout het kind een schelp op het hoofd. In plaats van een valk, een adelaar of een leeuw op de hand of onder de voet van de volwassenen, krijgt 't kind van haar een huismus op de hand. „Kind met fossielen": 't is al ingebouwd, dat het kind ééns het slachtoffer zal zijn. Al neem je alleen maar, dat het kind, als het oud geworden zal zijn, dood zal gaan. En het kind, dat in de kiem helemaal teer lijkt te zijn, zon der deuken: het heeft één bloem in de hand. Het komt terecht bij een muur van hardheid, de maatschappijwaarmee het on herroepelijk te maken krijgt. Tekening voor Joséphines dochter Mirjam. De moeder weet niet wanneer het leven van het kind begint, noch wan neer het ophoudt. Zij weet niet wie de dragers van het leven van haar kind zijn. Zij kan alleen het leven van haar kind wat opsieren, en zijkan zorgen, dat het kind zich niet stoot en niet valt. „De vraag", die de moeder zich stelt, is de probleemstel ling: je begint met dezelfde vrucht, waaruit de mens wordt geboren. Je speelt over ver draagzaamheid, naastenliefde. Maar welke ontstellende agres sie ontwikkelt zich in de moe der, als men haar kind iets aandoet? Ook kunt u Joséphines visie zien op het gezin, de man vrouw verhouding, het anders zijn van mensen. Een prachtige tentoonstelling, warm aanbe volen. Te bezichtigen in „Galerie Valk", tot en met woensdag 4 februari. „Galerie Valk" is geopend: dinsdag tot en met vrijdag van 13.30 tot 17.00 uur, 's zaterdags van 11.00 tot 17.00 uur. ANCO MALI Fascinerend ook is het verhaal „Schip van duisternis", waarin een aardse ruimtevaarder enkele miljoenen jaren in de toekomst wordt geslingerd Hoe een vreedzaam bedoeld bezoek van buitenaardse wezens uit kan monden in een gevecht op leven en dood, is te lezen in „De namakers", terwijl Van Vogt een beetje op de lantasy-toer gaat met zijn verhaal „DeKlok", waar in hij speelt met tijdparadoxen en de le zer tenslotte in het ongewisse laat over de afloop Aandacht tenslotte voor „De Ultramens", waarin Van Vogt op de maan invloeden van paranormale aard een rol laat spelen in het afwenden van een buitenaardse catastrofe. Omdat de tijd waarin deze verhalen werden geschreven varieert van 1941 tot 1972, is de kwaliteit én de aktuali- teit verschillend Opvallend is, dat Van Vogt's verhalen uit de zestiger en ze ventiger jaren beter, gefundeerder overkomen, dan die uit de veertiger jaren. Van Vogt heeft wel eens vaker een neiging om in zijn verhalen de „supermens" te eren en ook nu ont komt hij daar niet aan in enkele ver halen, zoals „Executie bij testament", waarin hij een absolute heerser ver goelijkt, omdat die het goede voor heeft met de mensheid Vooral die slot zinnetjes laten een beetje een vieze smaak in de mond achter Maar.voor het overige is „Van kat totultramens" een boeiende science fiction-bundel, waarin Van Vogt weer tal van uitste kende ideeën in zijn verhalen heeft verwerkt. Bert Vos. in Leusden-Zuid Toen trok ik er nog even op uit Liet de bromfiets maar staan, Want dat kleine stukje (naar de Jullanalaan) Zou op de fiets nog wel gaan. Neg geen minuut gezeten op de fiets Kaasde er een auto achter me aan En ik werd gedwongen stil te staan Wat bleek: van m'n vrouw d'rliets brandde niet het achterlicht En dat is voor iedere weggebruiker een plicht Op mijn fout werd ik goed gewezen En voor vijf gulden kon ik weg wezen Toch maakte de agent op zijn bon een blunder Het was de datum, jaar '77, waar ik nog steeds om glunder Toch beste lezers van de Leusder Krant Kijk 's avonds goed of je lichtje wel brandt! Wij ontvingen van een trouwe lezer de volgende aardige ontboezeming die we graag publiceren, omdat het tevens een waarschuwing is voor anderen. De trouwe abonnee is aan het dichten geslagen en het resultaat is als volgt: Het gebeurde op woensdagavond voor de gelegenheid uitgedoste prediker en de minder warm geklede schuifelend achter in de kerk - met als achterban de grote massa in ellende ver- kerenden in vele delen van de wereld - zag zij door het Woord niet dichter tot elkaar komen. In haar pentekening „De dra gers en het oponthoud" heeft zij hier iets van weergegeven. Daar komt het theater tevoor schijn: het theater van de gods dienst op handen gedragen door de weelderig omklede ambts dragers, die naarstig met de theoretische naastenliefde aan het strooien zijn. Zij voelen zich gezamenlijk dragers van het gestoelte der kerk. Zij den ken werkelijk de dragers te zijn: zij weten niet hoe hypocriet zij eruit zien. Wanneer hun wezen getransformeerd wordt in de drie terzijde staande fi guren, wordt zelfs Christus een gedrocht. Het thema van de bekende devotie voor de machthebber, hetzij in de kerk, hetzij in de staat, hetzij in de maatschappij, ligt ten grondslag aan de teke ning, waarop de tijd is stil gaan staan. De mensheid kent eerbied toe aan de machtheb ber, zonder te weten om welke redenen hij die eerbied moet koesteren, 't Is een machtheb ber tout court, en dus hoort de goe-gemeente in devotie naar de man op te staren. De meest elementaire vormen van liefde en beschaving vallen daarbij weg. De machthebber draagt Josephine van der Hout. al laarzen, die kunnen verplet teren, en hij heeft de lucifer bij zich, symbool van de agressie. Joséphine van der Hout beeldt uit: de ingewortelde vrees voor de grote dreiging, de wezens angst voor de niets ontziende macht van diktatoren. „Baas boven baas". Er zijn koningen, die zich boven mensen stellen. Er komen weer andere koningen 'die zich met weer andere toestanden boven de eerste stellen om deze te ver drukken. Machten boven mach ten Er is geen eind aan de drang naar macht van de ene mens over de andere, van de ene groep over de andere. En dat zou nog allemaal glim lachend te observeren zijn, als ook de mogelijkheid tot vernie tiging van de ene macht door de andere, niet steeds groter en catastrofaler zou zijn. De bloem wordt door Josép hine van der Hout als sym bool van het leven genomen. De bloem impliceert tederheid, liefde, leven. Veel mensen heb ben echter een kunstbloem op de kermis geschoten. Zij staan aan de zellkant van het leven. Zij hebben nooit de kans ge kregen om echt iets van het leven te maken. Ze zijn gees telijk, licfiamelijk, maatschap pelijk gehandikapt Zij hebben zich nooit kunnen ontwikkelen. Zij zijn de dwerg met de kunst bloem In „Zwavelspiel" ziet u de mens in het midden, die de bloem (het leven) tracht te be schermen tegen de establish ment, die zich aan beide zij den op de lucifersdozen heeft De uitgeverij Meulenhoff is bijna aan tuar honderdste uitgave in haarinmid- dels befaamd geworden SF-reeks toe. I Nummer 99 is een bundel korte ver talen van de bekende schrijver Alfred E. van Vogt, de man die bekend werd door zijn .Nul-A-verhalen" „Van kat tot ultra-mens" is de titel van deze boeiende bundel, waarin Van Vogt weer stoeit met allerlei ideeën en hypotheses uit de wereld der science en fiction Er zitten schitterende staal tjes van kort SF-werk bij, zoals „Niet de eerste keer", waarin een ruimte schip onontkoombaar in een ruimte- I spiraal terechtkomt, of het verhaal „Laatste bevel", waarin het tot een konflikt komt tussen de steeds groei ende robotbevolking en de mensheid In dit verhaal weet Van Vogt op uit stekende wijze de gevoelend van robots over te brengen, zoals bijvoorbeeld een man als Isaac Asimov ook kan doen. LEUSDEN - Zaterdag 10 januari opende Herman J. de Smedt, deadjunkt-direkteur van het Centraal Museum te Utrecht de ekspositie van tekeningen van de Leusdense Joséphine van der Hout in „Galerie Valk", Valkestraat 31 te Amersfoort. Herman de Smedt zal dat met veel verve en overtuiging heb ben gedaan, omdat de prachtige pientekeningen van Josephine van der Hout de weldenkende mens uit het hart zijn gegrepen. Zij vertolken in beeld wat de ene mens zou willen toeroepien, en zou willen doen erkennen. Ik denk, dat Herman de Smedt zich nauw verwant aan Joséphi nes uitingen zal hebben gevoeld, en er geen moeite mee zal heb ben gehad om onder woorden te brengen wat zij uitbeeldt. Ik zou me daarvan hebben kunnen overtuigen door naar hem te zijn gaan luisteren, maar ik ben soms niet gedisponeerd voor het bijwonen van opieningen. Ik zie openingen dan teveel als een toneelstuk, dat we metonsallen bezig zijn op te voeren, en dan hoef ik zo nodig niet meer naar zo'n opening. Het toneel, waarmee we in deze maatschapipijstruktuur met z'n allen doende zijn, ligt trouwens ten grondslag aan veel van Joséphine van der Houts werk. Zij beziet de wereld en de samenleving die wij hier vor men afstandelijk, en toch ook wel met humor. Zij aksepteert alleen het essentiële, en zet zelfs daar zo nu en dan fikse vraagtekens bij. Zij is zeer godsdienstig op gevoed. Al zeer jong werd zij in de kerk en in haar milieu gekonfronteerd met de idealen van Christus. Haar leefgenoten stonden met de Christelijke naastenliefde op, en gingen er mee naar bed. Als kind al zag zij zeer duidelijk de enorme diskrepantie tussen de ver strekkendheid van de Christe lijke gedachtenwereld en het af wezig zijn van de weerslag van wezig zijn van de weerslag daarvan in de praktijk. De schrille tegenstelling tussen de bontmantels in de eerste rij banken pal onder het rijk ge beeldhouwde gestoelte met de A. E. van Vogt: „Vao kat tot ultra-mens". Bundel korte SF- verhaleo Samenstelling Paul Grif fen, vertaling Kauth Azimuth. Uit gegeven door Meulenhoff Neder land b.v^te Amsterdam in haar spe ciale SF-reeks nr 99. Verhalen, daterend uit de jaren 1941 tot 1973. Prijs f 10,50. Werk van Josephine van der Hout.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 7