%os Stelling's „Elckerlyc" op hema van leven en dood f „jorsal ino Co in Studio G „Hoe maak je uitstekende serie voor kreatieve kinderen iatief Elckerlyc Live and let die Soldier blue KOOKHOEKJE Lof met ham en kaas Een recentie DER KRANT - FILM DONDERDAG 29 JANUARI 1976! Door Bert Vos. Het bioscoopprogramma van Amersfoort heeft deze week ver- •hiUeode interessante films te bieden. In de eerste plaats Elckerlyc" de nieuwste film van regisseur Jos Stelling, ten ,Mde het vervolg op „Borsalino", „Borsalino 4 Co" (mèt ata Delon maar zonder Jean Paul Belmondo. die in het eerste lij het loodje legde) en tenslotte „Soldier Blue" van regisseur aSnh Nelson een film, die in 1910 zowel in Amerika als elders wal wat opzien baarde door de keiharde scènes die er in waren ïïerkt en vooral na My Lai (Vietnam) nogal hard aankwam, ét overige programma bestaat uit prolongaties (Jaws, The man om Hongkong), een hernieuwde kennismaking met Roger Moore ■ave en let die) en de nacht- en kindervoorstellingen Voldoende m uw keus te kunnen maken. In Studio G draait deze week i film Borsalino Co" van ïgisseur Jacques Deray met iain Delon in de hoofdrol als ingsterboss Het is een ver- Sopde in 1970 gemaakte film fsalmo" waarin Alain Delon l Jean Paul Belmondo twee ingster-compagnons spelen in Marseillaanse onderwereld in voor de oorlog. Hoewel de ritiek toentertijd niet zo erg isitief uitviel (te modieuse lm, waarin producent Delon de ;teur Delon teveel in het zon- ïtje zette met een mager ver- tal). werd .Borsalino" bijhet ïbliek een succes en daar lat het tenslotte om. Regis- >ur Deray, die ook het eerste »el maakte, kwam m 1975 met »t tweede deel, zo'n vijf jaar ter. Een riskante zaak om na jf jaar pas met een vervolg- Im te komen, vooral omdat ?an Paul Belmondo niet meer ee kan spelen, (hij stierf aan >t slot van de eerste film), ok nu weer heeft Deray zich uit innen leven in het fraai foto- 'aferen van Marseille, maar elmondo wordt toch wel ge- ist als tegenhanger van Delon, die nu het hele (toch wat mage re) verhaal zeil moet dragen De film speelt zich af in het jaar 1934. In Marseille wordt onder veel belangstelling de ko ning der onderwereld Francois Capella begraven Zijn compag non Roch Siffredi (Alain Delon) zweert zijn vriend te zullen wreken Hij bezit veel macht in Marseille, dus zo'n probleem hoeft dat niet te geven. Hij doodt op provocerende wijze de moordenaar van zijn vriend en compagnon, maar haalt zich daarbij wel de haat en de wraak zucht van Volpone op de hals, omdat het toevallig diens broer was, die gedood werd In één nacht maakt Volpone korte met ten met Siffredi's rijk Dat is nog maar het begin van de gang steroorlog, die daarna ontstaat. Het duurt twee jaar voordat Siffredi zich kan wreken op Vol pone, maar dan gebeurt dat ook zonder enige terughoudendheid, terwijl de politie afwacht Ove rigens blijft er voor Volpone na afloop niet veel meer over dan met zijn vriendin Lola (goed gespeeld door Catherine Rou- vel) te vertrekken. Naar Ame- Scène uit: Elckerlyc, gespeeld door George Bruens. ekreatie tot voor enkele ja- de enige vorm van vrije 'edmg die de doorsnee Ne er kende (u weet wel lek- eindje fietsen op een zon- iag, of hondje uitlaten in vlakbij), nu is dat duidelijk De Nederlanders zijn krea- orden Daarnaast houden lom geliefde bermtoerisme re, maar de vrije tijd wordt eds meer doorgebracht met Een interessante ontwik- De scheppende mens in op- ma, zou je kunnen zeggen, mde mens. Waar zou dat nu en? vraag ik me wel eens af. hadden ze die behoefte t. Ik heb mijn vader die nu nvoed zondagsschilder is) 'erdeze vorm van vrijetijds- ig horen praten Inte- Vroeger had je geen d die je moest besteden. Al- flauwe kul. Vroeger, zo krijg te horen, was er geen tijd r waren dingen genoeg, die moesten worden, maarfrut- et allerlei waardeloze lapjes i kunstwerk te wrochten? gekWat moest je met die Itdat duidelijk anders. Hele imrnen hebben zich inge- u voor kreatieve kursussen lande. Met vertederende 'Je worden de kleine kunst- tot stand gebracht. Met orden ze geëxposeerd voor die maar wil kijken. Vooral familieleden en kennissen worden, waar ze ook komen, ge- konfronteerd met stukjes huisvlijt, die in het Amsterdamse Stedelijke met zouden misstaan Ik heb me wel eens laten vertellen dat dit al lemaal komt door de spanning van ons hedendaagse bestaan De stress, zeggen deskundigen, de frus trerende spanning van ons werk, dat al dan met geautomatiseerd, steeds geestdodender op ons afkomt en bijna ons eigen ik verplettert door de steeds groter wordende onper soonlijkheid van wat tegenwoordig onder arbeid wordt verstaan Het is duidelijk, dat de mens een uitweg zoekt Niet alleen als een uitlaat klep voor zi]n opgekropte spannin gen! maar ook een soort werk, waarin hi) zijn eigen ik terug kan vinden Dat is mooi gezegd door die des kundigen. Toch geloof ik daarniet helemaal m. Oké, er zullen best mensen zijn, die dergelijke drijfve ren hebben, maar als zondagsschil der ben ik van mening, dat het al lemaal een beetje anders ligt. Kijk, volgens mij zit het zo. Het is een bekend verschijnsel, dat het aantal werklozen steeds groter wordt. Omscholing kan voor velen een op lossing zijn voor die misère. Men sen, die nu in hun vrije tijd bezig zijn met kreatief werk, frutselend met lapjes stof, draaiend aan het spinnewiel of met overgave vorm gevend aan hompen grauwe klei, zijn bezig aan hun toekomst. Moch ten ze straks onverhoopt werkeloos worden, dan zitten ze op rozen. Omscholing is er dan met meer bij Het enige wat ze dan nog hoeven te doen is een verzoekrichten aan het ministerie van CRM. Om in aanmerking te komen voor de zo genaamde contraprestatieregehng voor beeldende kunstenaars. Zo zit dat. Alle deskundige verklaringen ten spijt. Want Nederlanders blij ven realisten. v. rika Marseille is zijn Mar seille niet meer. Studio G, eerste week, 18 jaar. Regisseur Jos Stelling heeft met zijn eersteling „Marieke van Nieumeghen" een wisse lend succes behaald. Ik vond het een uitstekende film, die vooral qua sfeer en type-cas ting uitstekend in elkaar zat, maar manko's vertoonde ten aanzien van homogeniteit en dialoog. Een logische zaak, als je hoort, hoe Stelling die film heeft gemaakt. Zijn nieuwste produkt is „Elckerlyc", naar het bekende uit de vijftiende eeuw daterende rederijkerspel, dat het thema van de mens (elckerlyc) en de dood behan delt. George Bruens speelt de hoofdrol, terwijl Stelling ook nu weer samenwerkte met een grote hoeveelheid amateurs, die het decor vormen, waarin dit verhaal zich afspeelt. Even als „Marieke" is ook „Elcker lyc" een film, die zich van het begin tot het eind afspeelt in de Middeleeuwen, zoals Stelling dat ziet. Toch is dat - dacht ik - een fout van hem geweest, omdat het verhaal er zich niet voor leent om in het bonte kader van de Middeleeuwen te worden geplaatst. Een wat soberder aanpak zou beter hebben ge werkt Overigens zullen de kij kers, die van „Marieke" heb ben genoten, ook zich uitstekend thuisvoelen bij „Elckerlyc" ook al is de strekking van het verhaal verschillend. Jammer is het, dat de afwerking niet de goede kwaliteit heeft Nasyn- chronisatie is best, maar het zou geen kwaad kunnen om het dan lipsynchroon te doen. Een euvel, dat ook in „Marieke" reeds opviel. Stelling zelf heeft zich nogal opgewonden over de negatieve kritieken. Volgens hem heeft men teveel gekeken naar het oorspronkelijke verhaal en de oorspronkelijke strekking. Hij heeft een eigen film willen ma ken. Het is inderdaad een film geworden, waarin de „Elcker lyc" uit het oorspronkelijke middeleeuwse verhaal niet of nauwelijks valt te herkennen. Stelling zou er verstandiger aan gedaan hebben om dan een andere naam voor zijn film te kiezen. De verwarring zou dan minder groot zijn geworden. Wie overigens oog heeft voor Stelling's toch wel schitterende wijze van sfeervol filmen en minder waarde hecht aan het verhaal zelf. zal in „Elckerlyc" voldoende vinden, om te kun nen boeien. Eerste week, Euro Cinema, 18 jaar Roger Moore is deze week opnieuw te zien in zijn eerste Bondfilm: „Live and let die" naar het boek „Moord onder water" van Ian Fleming. Met naast hem Jane Seymour als Solitaire en Yaphet Kotto als de grote tegenstander Mister Big. De James Bondliefhebbers zul len het verhaal best kennen. Het speelt zich grotendeels af op Jamaica, het land van de mystieke Voodoo-cultus Roger Moore is er in te zien in tal van adembenemende aktiescènes, zoals m een vliegende speed boot, aan een vlieger etc. Bo vendien geeft een authentieke Voodoo-bijeenkomst nog een ex tra accent aan deze spannende spionagefilm. Gemaakt inl972/ 1973, maar ook nu nog met vol doende aantrekkingskracht om liefhebbers van dit soort spek takels naar het Grand Theatre te lokken. Eerste week. alle leeftijden. In het City Theater draait deze week een film, die in 1970 nogal wat omzien baarde door de keiharde scènes, die vooral aan het slot te zien zijn. Het is de film „Soldier Blue" van de regisseur Ralph Nelson met o m. Donald Pleasance en Can- dice Bergen in de hoofdrollen. „Soldier Blue" is gebaseerd op het boek „Arrow in the sun" van Theodore V. Olsen. De titelsong en „No one told me" werden gezonden en ge schreven door Buffy Sante- Marie, een Amerikaanse zan geres, die de laatste tijd he laas te weinig op de voorgrond is getreden, maar vooral be kendheid verwierf door haar Indiaans geënte songs, waar haar afkomst niet vreemd aan is. Het verhaal van „Soldier Blue" draait om de groot scheepse slag tussen Ameri kaanse soldaten, die een hele Indianenstam tot de laatste man uitroeien, wat wordt getoond in al haar afschuwelijke de tails. Volgens regisseur Nel son toentertijd was elk gefilmd detail historisch gecheckt De bedoeling van Nelson was om het publiek. ..dat hardnekkig in zijn leugenachtige geschie denisboekje blijft geloven, zo hard mogelijk te schokken". „Soldier Blue" is volgens Ralph Nelson ook gemaakt, omdat in Amerika de Indianen nog steeds gediscrimineerd worden. Wat dat betreft is er na vijf jaar nog niet veel veranderd, ook al hebben we inmiddels aller lei akties tegen deze discrimi natie in Amerika meegemaakt. ..Soldier Blue" is derhalve nog steeds een aktuele film. Oppervlakkig gezien een wat hard uitgevallen western, zo als ook Peckinpah die maakte, maar wie daar doorheen ziet, ziet de realiteitdie ook van daag nog, waar ook ter wereld plaats vindt de beestachtigheid en wellust van zegevierende troepen Een historische My Lai. Eerste week City Theater, 18 jaar. Prolongaties In Cinema 1 gaat de opzien barende spektakelfilm „Jaws" (De Zomer van de Witte Haai) van regisseur Steven Spielberg de zevende week in. Met Roy Schneider, Robert Shaw en Ri chard Dreyfuss in grandioze hoofdrollen „Jaws" doet het overigens uitstekend in Amers foort, zoals eigenlijk overal waar de film wordt gedraaid Wie deze super-thriller nog niet heeft gezien, kan deze week nog terecht Cinema 1, 14 jaar, zevende week. In Cinema 2 beleeft „Te Man van Hongkong" voor de laatste week zijn Oosterse James Bond-avonturen. Met Jimmy Wang Yu en George Lazenby in de hoofdrollen. Voor de lief hebbers van de oosterse ge vechtstechnieken, spektakulai- re scènes en spannmg. Cine ma 2, 14 jaar Scène uit „Soldier Blue" van regisseur Ralph Nelson. Een film, die in 1970 nogal opzien baarde door de harde scènes. Nu in het weekprogramma van het City Theater. In de zaterdagvoorstellingen en de woensdagvoorstelling van Euro Cinema in het kader van „Kleutertje kijk eens" is het deze week de beurt aan Sjors en Sjimmie, een Nederlandse kinderfilm. Sjors en Sjimmie beleven allerlei avonturen in „S S en de toverring". Sjors en Sjimmie hebben als dank voor hun hulp aan een be kende oudheidkundige een to verring gekregen Wat zij niet weten is dat deze ring echte toverkracht bezit. Wanneer Sjors tegen Sjimmie zegt dat hij best eens in de riddertijd zou willen rondkijken, wordt zijn wens onmiddellijk vervuld. De ridders zien de jongens voor tovenaars aan en zonder par don worden ze in een kerker opgesloten. De wanhoop nabij, neemt Sjors de ring weer in de hand en wenst, hun aarts vijanden Bons en Pedro te zien Ook deze wens wordt ver vuld en met de hulp van detwee schavuiten ontvluchten ze. De ridders ontdekken dit en op nieuw worden ze overmeesterd, maar nu alle vier' Het viertal wordt veroordeeld tot gevange nisstraf. maar tot grote op luchting slaagt Siors erin om hen weer terug te toveren in de 20e eeuw. KINDERVOORSTELLING CINEMA 1 Zaterdag- en woensdagmiddag om half twee (1.30 uur)- „Twee jongens en een ouae auto", alle leeftijden. KLEUTERTJE KIJK EENS EURO CINEMA Zaterdag om half elf (10.30 uur) en half twee (1 30 uur), woensdag om half twee (1.30 uur) „Sjors en Sjimmie en de toverring", alle leeftijden VOORVERKOOPKASSA Voor al deze Amersfoortse bios copen kunt u telefonisch plaats be spreken onder het centrale nummer 33655 U kunt voor één of meerdere dagen vooruit bespreken (geopend van 10.00 uur 's morgens tot 18 00 uur 's avonds) Nachtvoorstellingen h Filmagenda Ameisfoort In de vrijdagavond late sex show van het City Theater kan men om 23 uur -de „Porno Prof" aan het'wferk zien. Het is het verhaal van een journa list, die enkele rubrieken in damesbladen verzorgt, waarin hij adviezen geeft in sexuele en huwelijksmoeilijkheden. Tengevolge van een indirekt door hem zelf veroorzaakte weddenschap komt de „prof" tenslotte zelf in de sexuele problemen terecht. Nou ja, pro blemen City Theater, vrijdagavond, 18 jaar Zaterdagavond in de nacht- voorstelling van het City Thea ter. Charles Bronson in de film Chato's Land", die reeds eer der in Amersfoort te zien was. City Theater, 18 jaar. Kleutertje kijk eens In de serie kindervoorstellin gen van Cinema 1 op zaterdag en woensdagmiddag kan de jeugd genieten van de Nederlandse jeugdfilm: „Twee jongens en een oude auto". Tijdens een revolutie in Zuid- Amerika breekt een pokkenepi demie uit. Twee Nederlandse jongens, werkzaam bij een hulp organisatie, besluiten door de vijandelijke linies heen te bre ken om serum te halen. Met dit medicijn kan de ziekte be streden worden. Dit betekent spannende avonturen, ontmoe tingen met rebellen, dolle ach tervolgingen in de jungle, enz Gelukkig weten de jongens heel huids terug te keren met het serum en iedereen is deze twee knapen uit het kleine Nederland eeuwig dankbaar Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 29 januari tot en met woens dag 4 februari 1976. GRAND THEATRE „Live and let~die", alle leeftijden. Aanvang: 2 00 - 8 00 uur (uitgezon derd dinsdag en woensdag). Zater dag 2.00 - 6 45 - 9 15 uur Zondag 1 30- 4 15 - 6 45 - 9 15 uur STUDIO G „Borsalino Co", 18 jaar. Aanvang: 2.15 - 7.00 - 9.30 uur Zondag 2.15 - 4 30 - 7.00 - 9.30 uur. CINEMA 1 „Jaws" (De zomer van de witte haai), 14 jaar. Aanvang: 2.00 - 7.00 - 9 30 uur. Zaterdag en woensdag. 7 00 - 9.30 uur. Zondag 1.30 - 4.15 - 7 00 - 9 30 uur. CINEMA 2 „The Man from Hongkong". 14 jaar Aanvang 1.45 - 6.30 - 9 00 uur. Zondag 1 45 - 4 00- 6.30 - 9 00 uur EURO CINEMA „Elckerlyc", 18 jaar. Aanvang 11.15 - 1 45 - 4.15 - 6.45 - 9 15 uur. Zaterdag 4.15 - 6.45 - 9.15 uur Woensdag 11.15 - 4 15 - 6 45 - 9.15 uur. CITY THEATER Vrijdag t/m woensdag „Soldier Blue", 14 jaar. Aanvang: 2 00 - 8 00 uur. Zaterdag 2.00 - 6.45 - 9.15 uur Zondag 1.45- 4 15 - 6 45 - 9 15 uur DONDERDAGCYCLUS CITY THEATER „Man of the east", 14 jaar. Aanvang. 2 00 - 8.00 uur. NACHTVOORSTELLINGEN CITY THEATER „De Porno-prof', 18 jaar Aanvang vrijdagavond 23.00 uur „Chato's land", 18 jaar. Aanvang zaterdagavond 23 45 uur. Een schotel die u weer lekker vooruit klaar kunt maken U hebt er voor nodig: 8 struikjes lof 16 plakken ham (niet te dik) 50 gr. gemalen kaas boter Was de lof en snij zeintweeen Zet ze op met niet te veel ko kend water en kook ze 10 minu ten. Laat ze daarna in het ver giet goed uitlekken. Wikkel ieder stukje lof in een plakje ham en leg ze in een beboterde vuur vaste schotel. Doe er nog wat klontjes boter op en zet de schaal 25 minuten in de over. Strooi er dan geraspte kaas op en zet hem nog even in de oven, maar let op dat de kaas niet bruin wordt. Geef er aardappelpuree bij. Eet smakelijk, Japieja. De „Hce maak je..."-serie. Uit gegeven door de uitgeversmaat schappij A.W. Bruna Zn. te U- trecht. In een Nederlandse bewer king van Frans Doeve. Prijs per deeltje vier gulden negentig. Ge bonden. Is er onder de volwassen Nederlan ders een enorme golf van kreativi- teit te bespeuren, onze kinderen hebben toch nog in feite het monopolie op dit gebied. Want wat zij al dan niet in hun vrije tijd doen, is de meest pure vorm van kreatief bezig zijn. Ze worden in onze moderne maatschappij gestimuleerd, op school, thuis en op een hobbyclub Een goede zaak. De kinderen worden op deze manier ge leerd dat je van waardeloze prulletjes toch nog bijzonder leuke dingen kunt maken, een wetenschap, die onder de volwassenen steeds meer in onbruik dreigt te raken, let maar eens op de vuilnis, die langs de kant van de weg staat Voor een kreatieveling een waar paradijs Niet alle kinderen hebben echter vol doende fantasie om steeds maar weer nieuwe knutseltechnieken te bedenken en dan is het natuurlijk fijn om te weten, dat er allerlei boekjes zijn die daarin tegemoet komen Bij de uit- gersmaatschappij A. W. Bruna en Zn. te Utrecht verscheen kortgeleden een nieuwe serie „Hoe maak je in een Nederlandse bewerking van Frans Doeve Een kostelijke serie en -gezien de prijzen van de meeste boeken- nog betaalbaar ook. Er zijn nu in totaal acht boekjes verschenen en dat betekent, dat uw kinderen voor lopig nog minstens voor een jaar zoet kunnen worden gehouden met kreatie ve experimenten, die bovendien bij zonder leuk zijn en ook door volwas senen met evenveel plezier kunnen worden toegepast. „Hoe maak je cadeautjes van dit jes en datjes", kaarten voor alle ge legenheden, vliegers, allerlei afdruk ken, bewegende dingen, leuke muziek, leuke proeven en tenslotte, wrijfpren- ten De boekjes zijn uitgevoerd in een stevig geplastificeerde omslag, voorzien van leuke' fekeningen en be grijpelijke aanwijzingen. Kinderen van af zeven, acht jaar kunnen het allemaal zelf lezen én begrijpen Met andere woorden, u hebt geen kind meer aan ze Als u kreatieve kinderen hebt, die graag wat knutselen met allerlei waar deloos materiaal, dan doet u hen met zo'n boekje erg veel plezier. En wel licht ziet u er zelf ook wel enkele ideetjes inBert Vos. Alain Delon als gangsterboss in „Borsalino Co", een Franse gangsterfilm, zich afspelend in de jaren dertig, te zien in Studio G. Deze keer voor de verandering eens een echte recentie. Nou moet u daar niet teveel van verwachten, want iedere kijker heeft zijn eigen smaak, en mijn smaak kan de uwe niet zijn. Waar ik het deze week over wil hebben, is het „TV-keerpunt 1976". Dat keerpunt heeft zich bij mij voorgedaan in het afgelopen weekend. Was ik het laatste jaar toch al bij zonder selektief ten aanzien van de keu ze van naartekijkenTV-programma's, de laatste maanden heb ik mij vrijwel alleen beperkt tot de NOS-journaals en programma's als de Van Speijck Show en „Machiavelli". Voor de rest was het „goed waardeloos" wat de Nederlandse omroepwereld ons had te bieden. Vooral in het weekend - als je tijd hebt om te kijken - valt dat des te meer op. Soms had ik het gevoel, dat de omroepen nog bezig waren met het zomerprogramma. Sinds zaterdag is daar duidelijk ver andering in gekomen. Tot mijn grote verrassing heb ik me de hele avond kostelijk geamuseerd. Op Nederland 1, de VARA. Nu moet u daar niet meteen de mogelijkheid aan verbinden, dat ik een verstokte socialist zou zijn, die nu eindelijk via zijn eigen omroep waar voor zijn geld krijgt, maar feit is, dat de VARA al een hele tijd met een „identiteitscrisis" worstelde en dan bedoelt men, dat het met de luister- en kijkcijfers niet zo best is gesteld en het aantal abonnees op de gids aan het teruglopen is. Die crisis schijnt nu te zijn overwonnen. De VARA - die toch al aan prestige verloor door het ver lies van „Een van de acht" van Mies Bouwman - riep Rudy Carrell uit Duitsland terug. Om een soort „Een van de acht" te maken, wat de nodige om- roepcomplicaties teweegbracht. Maar Der Rudy kwam, zag en overwon. Zijn show was zaterdagavond uit stekend amusement, waarbij Rudy als herboren terugkwam op het Neder- se scherm. Dat Mies Bouwman nu heeft besloten om opnieuw terug te komen met „Een van de acht", is een ontwik keling die alleen maar toe te juichen is, ook al zal dit zijn ingegeven door het succes van Rudy. Het volgende programma, eveneens van de VARA, was „Hoe bestaat het". Een bijzonder amusante uitzending on der het motto: een kritische, maarniet al te sombere blik op ons allemaal. En dat was het. Een programma, waar ik met grote belangstelling en een glim lach naar heb geluisterd en gekeken. De ben benieuw naar aflevering 2. De presentatie was uitstekend, en de on derdelen wjrden flitsend genoeg ge bracht om niet te vervelen. Kortom: een uitschieter. Tenslotte een nieuwe Nederlandse politieserie van de AVRO op zondag avond: „Brainwave", een internatio naal opgezette serie politieverhalen, gebaseerd op teksten en ideeën van een KLM-man. De eerste aflevering viel me niet tegen, ook al kreeg ik de indruk, dat de makers ervan bijzonder hebben genoten in Bangkok, gezien de uitgebreide sightseeing die we te ver werken kregen. We zullen maar aanne men, dat dit een schoonheidsfoutje is ge weest en dat de volgende afleveringen dergelijke vertragende scènes zullen missen. Zondagavond besloot Sonja Barend de AVRO-uitzending met haar maandelijk se gesprek met drie bekende Neder landers. Sonja doet dat steeds beter, maar moet toch nog leren om interes sante wendingen in het gesprek uit te buiten, in plaats van die af te kappen. We vinden Aantjes een heel aardige, sympathieke politicus, maar hebben eigenlijk te weinig te horen gekregen over de zienswijze van actrice Cox Habbema, die best heel wat interes sante dingen te vertellen kan hebben over het feit, dat ze in Oost-Berlijn woont, daar is getrouwd en daar toneel speelt, filmt etc. Iets meer over de sfeer, waarin ze daar leeft, zou wel licht boeiende stof tot een diskussie hebben opgeleverd. Een gemiste kans, zogezegd. Maar wat ik eigenlijk als belang rijkste met deze recensie heb willen zeggen is het feit, dat ik me het afge lopen weekend kostelijk heb geamu seerd met puur Nederlands kijkwerk, zonder dat we werden „verrast" met al die buitenlandse series, die je eigen lijk best een keer kunst overslaan zonder iets te missen. En bovendien bood Nederland I zondagavond een goed alternatief voor die naar mijn gevoel veel te zware zondagavondprogramma's van de NOS op Nederland II. Als de NOS wil ontmoeten, mij best, maar moet dat dan altijd met programma's, die slechts werkelijk te pruimen zijn voor een selektieve groep en TV-recensenten? MONITOR

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 15