igmar Bergman in
Euro Cinema en
Studio G, Flossie
Juggernaut in City
IJspret
s
F
EN TEN
SLOTTE.
Sesamstraat en
dergelijke
E JSDER KRANT - FILM
DONDERDAG 12 FEBRUARI 1976
17
IScène uit ,,Het zevende zegel" van Ingmar Bergman. Te zien
in Studio G, samen met „Een les in liefde".
door Bert Vos.
HfeRSFOORT - Deze week kunnen de liefhebbers van Ingmar
rgman enkele reprises van zijn films terugzien in Studio G.
s helspeciale Ingmar Bergman-retrospectief (het is alweer eni-
tijd geleden dat in Amersfoort een retrospectief werd ge-
icht) biedt Studio G deze week twee van zijn films in eén
feramma. Het zijn de films „Een les in de liefde" en „Het
tei*le zegel". „Jaws" gaat in Cinema 1 de negende week in,
■wijl „Shampoo" met Julie Christie en Warren Beatty de twee-
week in Cinema 2 in gaat. „De klokkenluider van de Notre
me" blijft nog een weekje in het Grand Theatre, terwijl
blionde Venus uit Zweden, Flossie genaamd, haar erotische
mtur-i: in Euro Cinema gaat beleven. In City draait deze week
film „Juggernaut", een uitstekende rampenfilm van de beken-
regisseur Richard Lester.
ginnen te schelden. Ik laat ze dan
rustig uitpraten en vertel hen, dat
het kantoor gesloten is en de redak-
tie afwezig. Of ze de volgende dag
dan maar terug willen bellen. Dat
kalmeert soms Tot de tweede ca
tegorie behoren volgens mij die
mensen, die werken op tijden, dat
anderen dat niet doen. Als ze iets
willen weten, pakken ze gewoon de
telefoon en draaien mijn nummer.
Soms om één uur 's nachts. Ze zijn
stomverbaasd te vernemen, dat ik
niet tot hun categorie behoor, die 's
nachts door blijft werken. Ze han
gen teleurgesteld op.
Een derde groep bestaat uit men
den, die bij voorbaat al hun excuses
aanbieden voor het late uur van
storen Dat stemt mij mild, maar
soms ook wantrouwend. In de
meeste gevallen had men ook op
een gunstiger tijdstip kunnen bellen
en dat maakt me inwendig weer
enorm boos. Maar ook dat went.
Tenslotte is er nog de groep, die
duidelijk met weet, dat vrijwel alle
kantoren om vijf uur ofhalfzes slui
ten. Zij komen mij dan 's avonds
lastig vallen over advertenties en
dat soort zaken, waar ik gelukkig m
zahge onwetendheid over verkeer
en dat wil ik graag zo houden.
Soms wordt ik privé gebeld, maar
dat is tenminste altijd op een chris
telijk tijdstip.
Telefoneren is broodnodig voor
een goede onderlinge kommunika-
tie, zegt de PTT. „Bel eens ie
mand", adviseren zij dan ook. „Na
zes uur is het goedkoper". Nou, u
wordt bedankt meneer de direkteur
van het telefoondistrikt en al de
uwen. Er wordt goed naar uw ad
vies geluisterd
En nu krijg ik zomaar een nieuw
nummer De direkteur van het tele
foondistrikt bracht mij per brief
persoonlijk op de hoogte van dit
heuglijke feit. Tot vier keer toe.
Elke keer als ik zo'n brief kreeg,
dacht ik wel: waarom belt ie met
even na zes uur, is veel goedkoper",
maar toen ik er goed over nadacht
begreep ik, waarom dat niet was
gedaan. Want de P van de PTT
moet ook wat verdienen, nietwaar.
Zeker, nu het nog steeds op verlies
staat
Aan het eind van deze maand, 's
morgens om acht uur, krijg ik het
nieuwe nummer. Het blijft eep
spannende aangelegenheid Want
het mij door de direkteur van het
telefoondistrikt verstrekte nummer
komt met overeen met het nummer,
dat in de nieuwe telefoongids staat
aangegeven. De wegen van de PTT
zijn ondoorgrondelijk, maar met
een klem beetje geluk klopt het
nummer in de gids niet. Dan mag u
wat mij betreft na zes uur bellen
wat u wilt. Mij pakt u dan niet
meer
V.
maand krijg ik een nieuw
mnummer. Zoiets kan ge-
Ji en je kunt er als simpele
\er mets tegen doen. Ik was best
men met mijn oude cijfertjes,
Ude direkteur van het Tele-
■smfcf dacht er blijkbaar an-
«vr en deelde mij dat dan ook
Jfcef is - denk ik - net als bij
'lol. Na een paar jaar ruil je em
W6ór een nieuwe en het zou dan
>k best eens kunnen zijn, dat de
jntaktpuntjes van mijn telefoon-
Tmer m de telefooncentrale ver
den zijn en nodig vernieuwd
oe/ln worden. Zoals het bij auto's
01 meestal een nieuw type of een
H yheterd model wordt, zo geeft de
ÏTeen nieuw nummer. En dat kan
me allemaal best voorstellen,
mt er wordt wat afgebeld tegen-
Hfrg Ik kan er van meepraten.
Demeeste mensen gaan wellicht
tvan de filosofie, dat 's avonds na
'S uur bellen goedkoper is en
\arom wachten ze bij mij alle-
aal totdat het zes uur is geslagen,
lordat ze mijn nu toch bijna ver
aten nummer gaan draaien om
m apodschap door te kunnen ge
in. Dat ik daarbij de goede ge-
oontt heb ontwikkeld om tijdens
i uren dat ik gewoonlijk eet, geen
lefoon te beantwoorden, kunnen
j niet weten, maar het gevolg is
el,ldat al die tussen-zes-en-
iven-uur-bellers enkele uren later
>t de ontdekking komen, dat ze mij
vg wventjes moeten bellen en
•eestal schiet hun een dergelijke
zdachte pas na tien uur te binnen,
u heb ik de goede gewoonte om na
en uur 's avonds in ieder geval
zen felefoon meer van de haak te
emen, omdat ik van mening ben,
at aan alles een grens is.
Die zeldzame keren, dat ik mijn
'gen gebod overtreed, als iemand
een voorbeeldig doorzettings-
\&mogen en wellicht aangeboren
°ppigheid meer dan tien minuten
mg m'n rust heeft verstoord met
whoudend telefoongejengel,
ijkt in de meeste gevallen, dat de
VOaschap ook de volgende dag
otngegeven had kunnen worden.
Er zijn overigens verschillende
lorten telefoneerders Je hebt in de
rste plaats de woedende stieren,
fuf 'noment ze groot on-
Wtontdekken al dan met terecht
„n °ppakken en driftig mijn
"turner bellen. Die mensen vallen
eteen met de deur m huis en be
JUGGERNAUT
„Juggernaut" is de naam van
een onbekende bommenlegger,
die er blijkbaar in is geslaagd
een bom te leggen in een groot
passagiersschip, de „Britta-
nic", die op het punt van ver
trek staat. Hoewel specialisten
van de bomopruimingsdienst
Scotland Yard en de Geheime
Dienst druk in de weer zijn om
dat varkentje even te wassen,
slagen zij daar niet in en de
spanning aan boord blijft stij
gen, terwijl de klok voorttikt
Kortom, een redelijk spannend
spektakelstuk, waar het publiek
voldoende plezier aan kan be
leven door enkele uren goed
kijkwerk. Waarbij Richard Har-
ris als de bomopruimter een
zeer sterke rol speelt. Omar
Shariff is de kapiteinendatdoet
hij redelijk, maar meer ook
niet. Eerste week, City Theater,
14 jaar.
DE FILMS VAN
INGMAR BERGMAN
Hoewel Ingmar Bergman niet
direkt mijn lievelingsregisseur
is - zijn films blijven me elke
keer als ik er naar kijk zwaar
op de maag liggen - zullen de
echte liefhebbers van deze
Zweedse meester-cineast (en
af en geeft daarmee de toneel
spelers en hun kind gelegen
heid aan de dood te ontsnap
pen. Die avond bereikt hij zijn
huis. Zijn vrouw leest voor uit
het Boek der Openbaringen,
over de engel met de zeven ba
zuinen. In de nacht neemt de
Dood de ridder, zijn vrouw,
Jöns en vele anderen tot zich,
behalve Jof, Mia en de kleine
Michael, die zich schuil gehou
den hebben in hun wagen toen
de Engel des Doods voorbij
trok.
EEN LES IN LIEFDE
Het verhaal in „Een les in
liefde" ziet er als volgt uit
De vrouwenarts David Erne-
man en zijn vrouw Marianne zijn
15 jaar getrouwd, hebben een
zoon van 12 en een dochter van
15 jaar. Vóór Marianne met
David trouwde, was zij ver
loofd met Carl-Adam, een
Zweedse artiest, die in Kopen
hagen woonde. Het huwelijk van
David en Marianne was steeds
een gelukkig huwelijk, maar is
misschien te veel zonder stoor
nissen verlopen om niet tot
vervlakking te leiden. En zo is
het misschien gekomen, dat Da
vid kennis maakt met een jong
getrouwd vrouwtje, dat op slag
verliefd op hem geworden is
en hem nu geregeld als haar
„Flossie, de blonde Venus uit Zweden"
ma.
te zien in Euro Cine-
filmen kan hij wel) deze week
goed aan hun trekken komen.
In Studio G worden dan maar
liefst twee van zijn films in
één programma vertoond en dat
is eigenlijk een uitstekend idee.
Temeer, omdat Studio G geen
voorfilms draait iser iets meer
speelruimte voor, hoewel dat
niet de hoofdopzet is. De twee
films van deze week zijn ver
schillende van inhoud en bieden
samen een uitstekend zicht op de
filmische kijk van Bergman. In
„Een les in liefde" hanteert
Bergman meer de sfeer, die ook
in Scènes uit een huwelijk'
wordt gecreëerd, terwijl „Het
zevende zegel" dieper ingaat
op de drijfveren van de mens.
Zoals gezegd: voor de liefheb
bers een fijne kluif. Studio G,
eerste week, 18 jaar.
HET ZEVENDE
ZEGEL
Hoewel het met gemakkelijk
is om het verhaal,waaruit,,Het
zevende zegel" bestaat weer
te geven, zoals Ingmar Bergman
het verfilmde, volgt hier toch
een poging daartoe:
Het verhaal voert ons terug
naar het midden van de veer
tiende eeuw. De pestilentieDe
zwarte Dood" waart rond in
Europa. De ridder Antonius
Block en zijn schildknaap Jöns
keren huiswaarts van hun tocht
naar het Heilige land. Op hun
weg zien zij steeds meer spo
ren die de Zwarte Dood achter
liet. De Ridder is verzonken in
gepeins over God, de Satan en
de ijdelheid van alle dingen.
Toen hij vertrok naar het Heili
ge land was hij vol onwankel
baar vertrouwen, maarhijkeert
terug door twijfel gekweld. Is er
geen God? De gedachte is on-
verdragelijk.
Ook hij is gedoemd te ster
van. Wanneer hij oog in oog
staat met de Dood smeekt hij
om uitstel en stelt hem voor
een partij te schaken. Voor hij
sterft wil hij nog een beteke
nisvolle daad verrichten. Wan
neer hij speelt zal een kleine
familie van toneelspelers een
kans hebben om gespaard te
blijven, een kleine familie,
welke in deze lijdende en slech
te wereld vol vertrouwen is en
in haar eenvoud nog plezier
heeft in elkaar en het leven.
Wanneer het schaakspel bijna
is geëindigd breekt hij het spel
„Dokter" bezoekt. Marianne,
die veel van David houdt, is
ongelukkig en wanhopig. De zo
mervakantie brengt zij met haar
kinderen door aan de zuidkust
van Zweden en van hieruit
brengt zij enkele malen een be
zoek aan Denemarken, waar zij
de kennismaking met Carl-
Adam hernieuwd.
Aan het eind van de zomer
breekt David met zijn vriendin
en wil zich met Marianne ver
zoenen. Dan verneemt hij van
Marianne's chauffeur, dat zij
zojuist naar Kopenhagen is ver
trokken. David stapt in zijn
auto en rijdt haar achterna.
Hij weet de trein in te halen
en stapt op het volgende sta
tion ook in. Hij heeft nu een lang
onderhoud met Marianne, maar
Marianne, die vastbesloten is
David een lesje te geven, wil
niet toegeven, ondanks het vuri
ge pleidooi van haar man. We
zien nu in een terugblik ver
schillende episoden uit hun hu
welijksleven: De manier waarop
zij tot elkander kwamen, hun
huwelijksdag 15 jaar geleden,
een vakantie die zomer bij de
ouders van David, David's ge
sprek met Nix op het strand,
enz.
Tenslotte komt David tot de
conclusie dat een trein niet de
ideale omgeving is om zijn
vrouw terug te winnen, vooral
als een handelsreiziger met
Don Juansneigingen eveneens
een poging doet om Marianne te
veroveren Dit gevaar weet Da
vid echter te bezweren, hetgeen
niet zo moeilijk is omdat Ma
rianne niet op de avances van
de veroveraar gesteld is.
Inmiddels nadert de trein
Malmö, waar Marianne een ver
rassing wacht. David heeft na
melijk een telegram gestuurd
aan Carl-Adam om Marianne
in Malmö te ontmoeten Aange
zien DavidMarianne'snaamon-
der het telegram heeft laten
plaatsen, is Carl-Adam inder
daad bij aankomst van de trein
aanwezig. Nu blijkt dat Marian
ne door haar man vergezeld
wordt, blijft Carl-Adam niet
veel anders over dan zich bij
de feiten neer te leggen en met
Marianne en haar man mee
te reizen. Na hun aankomst in
Kopenhagen komen zij tenslotte
terecht in een havenbar. Hier
ontmoet Carl-Adam een be
vriende en charmante arties
te, die op zich neemt David.on
der handen" te nemen. Inder
daad toont David grote belang
stelling voor het meisje en
Marianne wordt erg jaloers.
Dit leidt echter niet tot een
breuk, waarop Carl-Adam ge
hoopt had.
FLOSSIE
In Euro Cinema speelt de
sex deze week de hoofdrol.
Want Maria Lynn als Flossie,
de blonde Venus uit Zweden,
beheerst dan hetwittedoek Een
pornofilm, die uitsteekt boven
de gemiddelde kwaliteit Voor
de liefhebbers Euro Cinema,
eerste week. 18 jaar
GEPROLONGEERD
Geprolongeerd werd ook deze
week de grote thriller van het
jaar „Jaws", „De zomer van
de witte haai", die de mensen
blijft bezighouden inal zijn ver
schrikkelijke grootsheid. Met
uitstekende hoofdrollen van Ro
bert Shaw, Richard Dreyfuss
en Roy Schneider (Cinema 1,
9e week, 14 jaar).
„Shampoo van regisseur
Hal Ashby blijft nog een weekje
in Cinema 2. De wonderlijke
avonturen van kapper George
(Warren Beatty) en zijn vrou
welijke clienten, worden door
Ashby uitstekend weergegeven,
ook al blijlt hij tenslotte toch
op een tweesprong staan zonder
te weten welke weg hij moet
nemen „Shampoo' is een ver
haal met een achtergrond. Dat
is de verkiezing van Nixon tot
president en zijn val in de Wa-
tergate-affaire. Kapper George
staat ongeveer op hetzelfde
vlak Ook hij valt diep als hij
denkt, dat hij het heeft bereikt.
Een amusante tragi-komedie
met Warren Beatty en Julie
Christie, samen met Jack War
den in sterke hoofdrollen. (Ci
nema 2, tweede week. 18 jaar).
„De Klokkenluider van de
Notre Dame" is eveneens ge
prolongeerd Een reprise van
een bestseller uit de filmge
schiedenis met Charles Laugh-
ton in de hoofdrol als de gebo
chelde van de Notre Dame.
Voor hen, die het toen allemaal
hebben gemist of nog niet moch
ten. (Grand Theatre, tweede
week met uitzondering van
maandag en w oensdag, alle leef
tijden).
NACHTVOOR-
STELLINGEN
In de vrijdagavond late sex
show van het City Theater wordt
de kijker vrijdagnacht gekon-
fronteerd met „Ontucht in de
achtertuin" en als u van mening
bent, dat zoiets een zeldzaam
heid is, moet u beslistgaankij-
ken. Het is het verhaal van een
sluwe notaris, die zich op mid
delbare leeftijd nog lustig aller
lei uitspattingen al dan niet met
zijn cliënten veroorlooft, maar
tenslotte toch aan zijn brute
praktijken in de achtertuin ten
onder gaat. Een sexthriller van
de Franse regisseur Je an-
TT
VAN DE IJSCLUB ZWANENBURG
LEUSDEN
Lijst van gevonden voorwerpen welke
bij de ijsbaan zijn achtergebleven, d d.
8 februari 1976:
1 sleuteltje aan een touwtje
7 fietssleuteltjes
3 lips-huissleutels
2 bosjes sleutels
1 huissleutel in leren etui
1 klem schaartje
1 gele muts
1 rood-blauwe muts
2 rood/wtt/blauwe mutsen
1 rood/wille muts
1 bruine beurs
1 wit kinderbeursje
1 paar zwarte rubber laarzen
1 groene rechter rubber laars
1 donkerblauw/lichtblauw sjaal
1 blauw/rood sjaal
1 bougiesleutel
I rechter houten kmderschats Ak
kra m"
II schaatsbeschermers in diverse uit
voeringen
1 paar noorse sokken
1 rode sok
1 kindersokje
1 zakdoek
1 paar leren riempjes
1 kunstrijschaats met witte schoen
48 stuks handschoenen in diverse kleu
ren, maten en materiaal
Goederen af te halen uitsluitend tussen
16.00 en 18 00 uur bij de voorzitter
Oranjelaan 14, Leusden -zuid
K.
met dank aan de bezoekers van de
ijsbaan)
Marie Pallardy (City, vrijdag
nacht, 18 jaar)
Zaterdagnacht in City de film
„De mokervuist" (Hammer)
van regisseur Bruce Clarke,
met Fred Williamson in de
hoofdrol als B J. Hammer,
voormalig jeugdbokskampioen,
die door zijn krachtig optre
den ongemerkt in de wereld
van de misdaad terecht komt
en dat uiteindelijk niet erg op
prijs stelt. Hij wint. (City, za
terdagavond, 18 jaar)
JEUGDMATINEES
In de serie jeugdmatinees
op de zaterdag- en woensdag
middag in Cinema 1, kan jong
en oud genieten van een grote
Walt Disney Lachparade, een
reeks uitstekende tekenfilms
met uiteraard de meest beken
de Walt Disneyfiguren in de
hoofdrollen, zoals Donald Duck,
Mickey Mouse, Babbel en Knab
bel, Goofy, enzovoort. (Cine
ma 1, zaterdag- en woensdag
middag, alle leeeftijden).
KLEUTERTJE
KIJK EENS
ln de serie jeugdfilms on
der het motto „Kleutertje kijk
eens' kan men zaterdagmor
gen en -rnjddag en,woqnsdag-
middag kijken naar de spannen
de film „Vrijbuiters van het
woud een Nederlandse speel
film met veel spanning en avon
turen Het verhaal is als volgt:
Hertog Allons overlijdt. Zijn
kinderen worden opgesloten in
een kerker door Graaf Diede-
rik, die de macht wil grijpen
Zij zien kans om met de hulp
van John, een jager, de bossen
in te vluchten. De kinderen ver
bergen zich in een hut, doch
worden ontdekt Op weg naar
hun tante worden ze overmees
terd door mannetjes die in grot
ten onder de grond leven, doch
ze weten op slimme wijze te
ontsnappen John wordt echter
geketend en moet slavenarbeid
in de mijnen verrichten Het
lukt de kinderen in de mijn te
komen en John te bevrijden.
Aangekomen bij hun tante Eli-
sa blijkt ook zij gevangen ge
nomen te zijn Met gezamen
lijke krachtinspanning redden
zij tante Elisa uit de handen
van graaf Diederik, die voor
zijn wandaden streng wordt ge
straft
- FlbM'/to„E?«5f Ó£- PAG.^
Scène uit „Hammer", in de nachtvoorstelling van City.
„Vrijbuiters van het woud", de
gedraaid in Euro Cinema, zaterdag
film die voor de jeugd wordt
- en woensdagmiddag.
Nu het nieuwe kinderprogramma
„Sesamstraat" (naar de Amerikaanse
serie „Sesamstraat") via de NOS op
zondagmiddag de huiskamer binnen-
kont en onze kinderen er regelmatig
naar hebben gekeken, wil ik het in
deze rubriek er toch nog even over
hebben. U kent mijn mening over de
kwaliteit en kwantiteit van de kinder
programma's van onze Nederlandse
omroepen, dus daar hoef ik verder
niet op in te gaan. Wat „Sesamstraat"
betreft, dat is een ietwat eigenaardig
programma. Aan de hand van de reak-
ties van mijn kinderen ben ik tot de
konklusie gekomen dat het programma
is gericht op een toch ietwat beperk
ter jeugdig publiek dan het geval was
met het programma met de muis. Dat
baseer ik op het feit, dat mijn jong
ste zoon soms schatert van het lachen
tijdens „Sesamstraat" terwijl mijn
oudste het allemaal bekijkt met een
afstandelijkheid, waaruit blijkt dat ie
het wel aardig vindt, maar meer ook
niet. Een leeftijdsverschil, dat is dui
delijk. Ik vind het jammer, dat de
„Sesamstraat" er tot nu toe niet in is
geslaagd een programma te maken,
dat ook de iets oudere kinderen (eerste
en tweede klas lagere school) aan
spreekt. Voor het „Programma met
de muis" werd alles opzij gezet, dat
moesten onze kinderen zien. Met „Se
samstraat" werd alles anders op zon-
dagmiddag. Als ze toevallig buiten
aan het voetballen zijn, dan blijven ze
buiten. En laten „Sesamstraat" voor
wat het is een programma zonder
voldoende aantrekkingskracht voor kin
deren boven de vijf zes jaar
Een ander kinderprogramma, waar
in het algemeen met enorm veel ple
zier naar wordt gekeken is „Peppi
en Kokki", u weet wel, de Neder
landse dikke en dunne, ook bekend
als de twee Kamé's Vaak keek ik
met de kinderen mee, omdat het pro- i
gramma ook voor ouderen bijzonder 1
aardig was. De laatste tijd zit de.
klad er wat in. Het verhaal zit somsj
erg slap in elkaar zonder die knal-i
effekten, die vroeger voor de scha
terlach zorgden. Geen grappige mis-J
verstanden, weinig gooi- en smijt-"
werk. Kortom: een gezapig kijkfilm-
pje, waarbij de hooggespannen ver-|
wachtingen van de kinderen duidelijk jj
niet worden gehonoreerd. De laatste
keer hebben mijn kinderen alleen maar t
gelachen cm het feit, dat de broek J
van één van de spelers afzakte. En
dat was ook exact het enige leuke
Peppi en Kokki zijn nodig aan revi-(
sie toe. Samen met schijver, regis-*
seur en de mensen, die de montage«
verzorgen Want vooral aan dat laat-1
ste ontbreekt tegenwoordig de fanta-"
sie, die vroeger de serie kenmerk-
„Ome Willem" blijft bij onze kin-I
deren het hoogst genoteerd staan En
terecht. Want Edwin Rutten en dej
zijnen blijven een programma maken,i
dat zonder meer aanspreekt. Bij peu
ter, kleuter en de iets oudere kinderen
Zouden die andere omroepen toch iets
meer naar moeten kijken, vind ik.
Monitor.
te