luzikanten „Lisiduna" prima
a vorm tijdens winteruitvoering
Gérard Lenorman:„Olympia '75",
een schitterende dubbel-elpee
Gehakt in
de oven
-
KOOKHOEKJE
**-»S
SDER KRANT - KIJK OP KUNST
DONDERDAG 19 FEBRUARI 1976
ir<fa|
t I*
,nze C
91
«oo'USDEN - Dat „Lisiduna op zijn
■s iruitvoering, als toegift door een
nze rkochte zaal werd verzocht „Swin-
3INr Horst te brengen, was voor ons
e sdens muziekgezelschap de bekro-
na, OP Zijn voortreffelijke optreden,
was de waardering van het pu-
voor het fijne stuk muzikaal ge-
jat .Lisiduna" had gebracht.
aéivood 13 februari waren ze in
k.-ote zaal van Pon in prima vorm:
^,usici van het Harmonieorkest,
HpbSers en de majoretten.
^HBipline. die nodig is om een
^Borkest tot eenheid in klank-
srte brengen, wordt bij ..Lisi-
Steeds groter. En het is te ho-
dat Lisiduna dit jaar nog het
|zai kunnen bereiken om te
'overen De mogelijkheid zit erin
je klarinettisten zal het niet lig-
Misschien was een inzet wel eens
helemaal to the point, maar hun
os pel en -klank mag gehoord wor-
Bilionder goed acht ik het. dat
fróionie-orkest zijn eigen sterk-
kt in meer klassieke nummers,
eigen musiceren tot een af-
fjgeheel kan uitgroeien. Meer
■(konsert-genre toe Want met
hun eigen aangekweekte toon moeten
ze het uiteindelijk maken" op een
konkoers, die Lisiduna" -musici
Sympathiek was, dat dirigent F H.
Reijnen de jongens Frank en Bert Jan,
die in de groep van zeven klarinet
tisten meespelen, aan het publiek voor
stelde Sandra kon haar partij op de
klarinet niet meeblazen, omdat ze een
kaakfraktuur had opgelopen En de aan
komende jeugd Rene, Kojan, Rudie en
Marco mochten, begeleid door Lisiduna
speler Peter Vahlkamp op het podium,
helemaal apart, een stukje van Mozart
komen blazen op trompet en piston.
Ook met ,,Au clair de la lune" en
,,t Zonnetje sthijnt zo heerlijk schoon"
konden ze al aardig overweg Zéér
hoopvol voor „Lisiduna's toekomst'
Een echt puur stuk muziek, dat over
het algemeen door alle musici goed
werd aangevoeld, was Cor Kee's„Tri-
ologie". dat op boeiende wijze door
het orkest werd vertolkt In Klank
studies" van H van Lijnschoten liet
dirigent Reijnen het publiek horen hoe
een toon wordt gekweekt door zacht
en langzaam, en in verschillende par
tijen afzonderlijk, te spelen. Eerst
liet hij de bovenstemmen horen, daar
na de tegenmelodie, en tenslotte de
zware ondergrond met de akkoorden
Toen melodie, tegenzang en onder
grond door het gehele orkest werden
uitgevoerd hoorde :nen een gaaf en
harmonieus stuk muziek De feest-
mars ..Immer fest" en ,.The ols time
march' liggen altijd prettig in het
gehoor Misschien zou de ..Joyeux
Printemps Fantasie nog iets spran-
kelender kunnen, en door sommige
trompetten nog iets fijner afgestemd
kunnen worden, maar ook in dat kon-
koers-stuk gaat men al aardig de
goede richting in. De tamboers on
der leiding van G. Striesenau be
schikken over een voortrelfelijk team,
dat zeker in staat geacht mag wor
den zijn plaats in de Eredivisie te
behouden Met de ..Binky March" mar
cheerden de tamboers op alerte wijze
binnen, en met .Patrouille" bewezen
ze, dat ze beelden, die door een kom-
ponist als Egberts gesuggereerd wor
den op pakkende wijze kunnen weer
geven Het stuk muziek, dat de tamboers
ten gehore brengen is van een zéér
goede kwaliteit Bij „Baby-face van
Lex Abel waren de Majoretten onder
leiding van mejuffrouw E Lagerwey
goed op dreef, begeleid door het or
kest „Adalita", waar Majoretten en
orkest weer samen optraden, was een
vrolijk en levendig spel met tamboe
rijnen Ook de discipline onder het
Leusdense Majorettenkorps is groeien
de, en de meisjes worden steeds be
ter in hun gelijktijdig bewegen, het
gracieus bewegen der armen en het op
eenzelfde hoogte heffen van de be
nen Want in die drie elementen schuilt
voor mij de charme van hun bewe
gingsspel De mars van Egbert „Tam
boer Toppers" en „Holiday in Spain"
van dezelfde komponist werden op ver
dienstelijke manier door de tamboers
gebracht „Holiday in Spain" stil
staand, en in vier verschillende rit
men Ook de tamboers hadden weer
twee nieuwe zéér jeugdige leerlingen
erbij, en misschien is het mogelijk
om op den duur een jeugdtamboer-
korps te gaan vormen! Het laatste
nummer „Saint Triphon March" van
A Ney was een volkomen nieuw num
mer, dat door orkest, tamboersen en
Majoretten reeds aardig uit de verf
kwam De Majoretten voerden bundans -
bewegingen uit met ronde parapluutjes,
die. opengespreid, een kleurig en spran
kelend slot van dit boeiende nummer
vormden. Bloemen voor de vrouwen
van de voorzitter en de dirigent van
..Lisiduna" Bloemen ook voor Betsy
Vahlkamp, die op innemende wijze de
program ma nummers aankondigde, en
een kadobon voor dirigent Reijnen
Na afloop was er een verloting en
kon men een dansje maken op de mu
ziek van het orkest van „Tom Steen
beek" uit Amersfoort.
Anco Mali
Prima toneel van „De
Eendracht"
LEUSDEN/ZUID - Zaterdag 14 fe
bruari kon toneelvereniging „De Een
dracht" eindelijk het zolang gerepe
teerde stuk „De consul van CoCoRico"
ten tonele voeren. Oorspronkelijk lag
het in de bedoeling het stuk in novem
ber al te spelen, maar door de sluiting
van „Het Ros Beyaart" waren er akkom-
modatiemoeilijkheden ontstaan.
Daarom werd nu dankbaar gebruik ge
maakt van de toneelzaal van Don Bo-
sco.
„De consul van CoCoRico", een
klucht in drie bedrijven, geschreven
door Franz Arnold, verhaalde over een
suikeroom Eniile, d|£ zijjl neef Lucien
DuDont eraag zou zi^p trouwen met de
adellijke Denise.
Denises familie wil echter alleen een
adellijke echtgenoot. Via een pseudo-
graaf de Passetoutegrain weet oom Emi-
le voor zijn neef de titel graaf en voor
zichzelf die van consul van CoCorico
aan te meten. Alles lijkt goed te gaan,
totdat een vroeger vriendinnetje van
Lucien, stripteasedanseres Lolita Con-
chita, roet in het eten gooit. Maar. zoals
altijd in kluchten en blijspelen komt al
les weer goed. Het stuk werd over het
geheel genomen uitstekend opgevoerd.
Er zat de nodige vaart en variatie in het
spel, zodat het nergens langdradig
werd. De acteurs waren zeer goed op
elkaar ingespeeld.
OVERTUIGEND
Misschien had Bert Tijmensen zijn rol
als gezellige oude ook - die hij overi
gens zeer goed speelt - nog wat meer
uiterlijke vorm kunnen geven door bij
voorbeeld zijn haren en baard grijs te
maken. Ook Ruud Visser, Lucien Du-
pomt, was erg overtuigend als zenuw
achtige verloofde. Zijn geliefde De
nise kwam in dit stuk minder natuurlijk
over, omdat Alie Tijmensen zich nogal
stijfjes over het toneel bewoog.
Verder waren er de uitgesproken ty
petjes die ieder voor zich uitstekend uit
de verf kwamen. Met name de wulpse
Lolita Conchita werd kostelijk gespeeld
door Diny de Jong. Opvallend was
trouwens dat de dames die hun stem bij
de rol moesten aanpassen dit beter de
den dan de heren. Al met al was het een
prima gebracht stukje toneel, waarbij
een komphment voor de uitstekende
regie van de heer N. G. Pieters niet mag
ontbreken
De volle zaal dankte dan ook met een
welgemeend applaus voor de spranke
lende avond waar de toneelvereniging
„De Eendracht" voor had gezorgd
Gerard Lenorman: „Olympia
i". Dubbel-elpee. Uitgebracht
de platenmaatschappij CBS
Haarlem op CBS 88169. In uit-
fcend stereo.
(Ie tipparade is het chanson „La
des gens heureux" van de
[zanger Gerard Lenorman zeer
ïe top tien terecht gekomen Het
rt niet zo vaak. dat een Frans
Ier in Nederland zo aanslaat, dat
en hit wordt Alleen Franse feno-
^ls Danyel Gérard en Mireille
slagen daar nog wel eens
sch in, maar dan hebben we het
J'n beetje gehad. Ergens onbe-
^lijk alsjedenkt.dat tal van Franse
F(de liedjes die in Frankrijk zélf
■fop tien halen) goed genoeg zijn
ook in Nederland hoge ogen te
Maar de Nederlanders zijn
jaal niet zo op het Frans ïn-
en daarom lukt het alleen maar
uitzondering Zo n uitzondering
ballade des gens heureux
ker in het gehoor liggend mee-
uje van de Fransman Gérard
Én en als u zegt, dat u nog
Tn hem hebt gehoord, ach. u
|et alleen, want ook ik kon
it thuisbrengen, voordat dit
ïer een hit werd
■geleden verscheen bij deplaten-
«SChappij CBS - waarschijnlijk
■dank zij het hitsucces - een
■flpee van Lenorman: „Olympia
■fieri live-optreden van Gérard
teman m het beroemde Olympia-
■E' in Parijs En als je daar mag
'eden, dan heb je het toch wel ver
Cnopt, ook al is de grandeur van dit
Kr de laatste tijd aan het afzakken
en zijnde maatstaven om daar te mogen
zingen blijkbaar niet zo hoog meer
dan voorheen.
Maar goed, Gérard Lenorman mocht
zingen in het Olympia-theater en het
resultaat is te beluisteren opde dubbel-
elpee. die in een schitterende uitklap-
hoes met enkele sfeerfoto's plus de
volledige teksten is gestoken Dat de
teksten er worden bijgeleverd is een
uitstekend idee, want niet iedere Ne
derlander kan het Frans via de plaat
op de voet volgen en dan zijn die tek
sten maar wat gemakkeluk
Lenorman is nog jong Vorige week
maandag vierde hij zijn 31e verjaar
dag. maar het is een enorme theater
persoonlijkheid, die het publiek van het
Olympia-theater duidelijk in de hand
heeft In totaal brengt hij 23 chansons
en dat is een respectabele hoeveelheid,
waaruit duidelijk blijkt, dat Gerard
Lenorman uitstekend zingen kan, maar
ook het componeren en tekstschrijven
uitstekend beheerst. Verschillende
nummers op deze dubbel-elpee zijn van
hem, al dan met in samenwerking met
anderen gemaakt
Voor mensen, die in het algemeen
met een boog om de F ranse platen heen
lopen. is er op deze dubbel-elpee des
ondanks enorm veel te beluisteren
Naar nummers als „Soldats ne tirez
pas' „Le petit Lapin ..Quelque
chose et moi „Je vous éens „Ma
rie (in C/W-stijl). „La belle et la
bete". „La parade' „La mort de
Cygne", „Et mois je chante", en na
tuurlijk naar „La ballade des gens
heureux". waarbij het publiek voor het
refrein-koor zorgt en daarmee een
uitstekende, ontspannende sfeer weet
te scheppen. Een sfeer, die overigens
de hele plaat kenmerkt.
Gérard Lenorman werd geboren op
9 februari 1945 in Bénouville in Nor-
mandie Zijn kinderjaren bracht hij
afwisselend door in deze provincie,
Parijs en l'Auvergne, waar zijn fa
milie zich uiteindelijk vestigde
„Ik zong overal, zoals in de kerk,
met plechtigheden enz., ik had een vrij
aardige stem, en ik heb altijd geweten
dat ik door zou gaan in het chanson,
ondanks dat mijn omgeving erom lachte,
zelfs mijn familie geloofde er niet in
Maar toen ik twaalf jaar was, schreef
ik al het liedje van mijn eerste plaat
„Le Vagabond"
Vanal zijn veertiende jaar zong hij,
naast zijn normale dagtaak, als bij
verdienste 's avonds bij orkesten
Op achttienjarige leeftijd bracht hij
V/2 jaar in het ziekenhuis door, van
wege een ernstig ongeluk Wanneer hij
is hersteld, sturen zijn ouders hem naar
een vakantieclub in het buitenland. Ver
volgens besluit hij tot actie over te
gaan hij maakt bandjes met zelf ge
componeerde liedjes en gaat daarmee
naar een platenmaatschappij, hij wordt
onmiddellijk gecontracteerd (1 januari
1968)
Hij schreef vervolgens voor Brigitte
Bardot „La Fille de Paille" en „Je
Voudrais Perdre La Mémoire Zijn
eerste successen als schrijver-compo
nist en vertolker zijn: „A Coeur
La Vague", „Rêve", „Nocturne",
„Pluie", „Si Les Murs Pouvaient Par-
ler", „Apocalypse" en „Sueva".
In 1969 gaat hij op toernee met
Sylvie Vartan; in 1970 is hij de ster
van de musical „Hair" in het theater
van Porte Saint-Martin, waar hij tot
juni 1971 blijft
Als men hem vragen over zichzelf
stelt, beschrijft Gérard Lenorman zich
als een stille geweldenaar hij kan
verschrikkelijk opvliegend zijn Be
angstigd door het leven, is hij ondanks
dat een optimist Hij houdt van onver
wachte dingen.
Hij verklaart met humor dat zijn
favoriete sport de gitaar is, wat hem
er overigens niet van weerhoudt ook
een liefhebber van paardrijden te zijn
Gérard Lenorman houdt van het ogen
blik. het moment Hij houdt van het
ongedwongen leven, zonder enige gren
zen (en dat gaat ver). „Van iets houden
is reeds beperken, het typische voor
beeld daarvan is de verzamelaar"
Hij weet wie hij is en wat hij wil:
„Maar ik heb een beetje zelfbeheer
sing nodig, het is waar dat ik er niet
veel moeite voor doe om het te ver
krijgen Het ontbreekt mij wel eens
aan voldoende wilskracht,
Maar ik geloof bovenal dat je om dit
beroep te blijven doen, de natuurlijk
heid boven zelfbeheersing moet laten
gaan
Zeker een goede gedachte, want
dat schijnt hem de weg naar het succes
te wijzen.
Gérard Lenorman in Olympia. Mèt
het uitstekende orkest van Guy Mattéoni
een belevenis. Voor de liefhebbers van
het Franse lied zonder meer een aan
rader van de eerste orde. Voor al die
anderen: toch maar eens naar luiste
ren.
Bert Vos.
Deze platen, en natuurlijk
nog veel meer op
platen/ca ssettegebied
verkrijgbaar bij
B6RG BV
U hebt er voor nodig
500 gr. mager rundergehakt
2 sneetjes witbrood
2 eieren, wat melk
1 ons ham (fijn gesneden)
2 eetlepels sherry
peper, zout
2 uien, een teentje knoflook
1 eetlepel bloem
1 ons ontbijtspek
Week de boterhammen in de melk in
een kom, doe de eieren erbij en
meng door elkaar. Voeg het gehakt
en de overige ingrediënten (behalve
het ontbijkspek) er aan toe en roer
goed door elkaar Laat het mengsel
een half uur rusten. Leg in een vuur
vaste schotel een paar plakjes ont
bijtspek, doe het gehaktmengsel er
op, dek dan af met ontbijtspek en
doe het deksel op de schaal Laat in
de oven in een bak met water gaar
worden (ongeveer 80 min Ook
koud is het heerlijk.
Eet smakelijk.
Japieja
Burgerlijke standen
LEUSDEN - Geboren S febr Se-
lina Johanna Hendrika, d.v. H. F. A.
M. Bunnik en J H M. Rasink (Land
weg 209); 9 febr Ruben Arthur, z.v.
J Westerhof en G. A Tuenter (Ere
prijshof 35); te Amersfoort: 20 jan
Harmen Vefing (Boekweitland26), Wal
ter A. Versteeg (Weesboom 5), 24 jan
Jons M Versteeg (Weesboom 5), 25
jan Elisabeth M Scholten (Kon Ju-
lianalaan 69); 25 jan Oscar R Weg
man (Korenschoof 13).
Overleden: 5 febr C. Gruters, oud
84 jr te Amersfoort 31 jan M C
van 't Klooster, oud 60 jr
Onderlrouwd 11 febr. Elbert Kamp-
horst (Leusden, Oldenbarneveltstraat
43) en Carla Jaquellne (Apeldoorn,
Hoogbuurloseweg 115).