Breien Cursus -I chte heer iputer U3DER KRANT - FILM DONDERDAG 11 MAART 1976 21 - kleine film, met boeiende op gewone mensen ■rijke schrik nog in de benen vanwege de saaiheid van „Emmanuelle nummer- SLe" die vorige week in het Grand Theatre in première ging, zullen de lebbers van de eenvoudige, maar krachtig opgezette film deze week geheel ■fgn trekken komen. In Studio G kan men vanaf deze week namelijk de lierse film ,,De uitnodiging" (L'Invitation) zien van de Zwitserse regisseur Ie Goretta. „L'Invitation" kreeg in 1973 op het filmfestival van Cannes te lt de Prix Spéciale du Jury. Het is een film, waarin de kracht juist ligt in iiiersterke eenvoud waarmee Goretta een op zich simpel verhaal rond ïBensen van één kantoor en een ingehuurde butler, wist te verfilmen. Ljer deze week opnieuw een „oudje" namelijk Billy Wilders grote succes- Irma la Douce" met Shirley MacLaine en Jack Lemon in de voortref- hoofdrollen. Een schitterende komedie, die best een reprise waard is. het overige: een nieuwe karate-film in het weekprogramma van City longaties van „Emmanuelle nummertje twee", „Le gendarme de Saint en „Dog Day Afternoon". Scène uit „L'Invitation' „L'INVITATION' ui ette vijftig r een scenario van hem- Michel Viala, maakte de rse regisseur Claude de film „De uitnodi- (L'Invitation). De laat- ren is het steeds duidelij- orden, dat de Zwitserse ie een traditie van meer jaar heeft, eindelijk luw) begint door te breken irnationaal niveau. Dat is meer te danken aan de zo- ide „Groupe 5", een col van cineasten, die wel individueel werkten, Ëdoor zich te verenigen, 1' linancieel als technisch meerarmslag kregen. Deze jaers zijn allemaal afkomstig de Zwitserse televisie en i stijl heeft veel verwant schap met de Franse nouvelle vague. Dat wil zeggen, dat er veel wordt geïmproviseerd (dus weinig dialogen), met lange ca mera-instellingen en met een inhoud, die gebaseerd is op een intellectuele maatschappijkri tiek, die overigens niet scherp hoeft te zijn. Dergelijke films zijn meestal simpel van opzet, zonder een veelvoud aan loka- ties, zonder bombast en - meestal - ook zonder opge voerde spanning, zoals in een thriller of avonturenfilm het ge- val is. Hoewel „Groupe 5" ïn- middels is opgeheven, is de sa menhang en de intentie van de leden nog steeds in hun manier van filmen merkbaar. „L'Invitation" kwam pas in januari van dit jaar naar Neder land, dankzij de Movies, die zich vooral inzet voor films, diean- 'eleden las ik in mijn dag- K een artikel over uw toekom- X werkzaamheden voor de Cen- m Kffereonen Administratie. U m l'Zo lees ik tot mijn grote ver- Itering - van plan om ons- nsen allemaal een nummer te en. Achter dat nummer zullen i de persoonlijke gegevens van mets moeten komen. Ik begrijp, - als ingewikkeld gekon- jd apparaat- niet zonder s kunt werken. Dat is dan dat ik u hierbij beslist l.dat ik weiger aan uw pro- i mee te werken. Sinds ik mnknummer, een gironum- een belastingnummer, een au- ner en God weet meer wat K J'ummers heb ontvangen, tt ip wat het betebent een num- fezijn. U zegt, dat u geen mis- Plu/f maken van mijn nummer Van de gegevens, die aan mijn *mer zullen worden gekoppeld. "atuurlijk een uitstekend piemen, maar u weet dat mis tten niet als moderne computer, 1ar door de eeuwen heen is de I naar de hel geplaveid geweest •oede voornemens. Ik kan me ntet indenken datu die weg dien gaan, ooit al lijkt 't er meer op. U en uw soortgeno- *>ben de laatste jaren steeds tdehjker bewezen, dat van 'de voornemens niets terecht ,men- Neem nou eens mijn r en>aringen met een collega werkzaam bij een dubieus bedrijf in het westen van ons brave land. Deze heer compu ter heeft ruim een jaar lang met mij gecorrespondeerd over volgens hem geleverde zaken, die ik noch besteld heb en mij evenmin bereik ten. Ik moet toegeven, dat uw collega altijd uitermate vriendelijk is ge bleven, maar het moet me van het hart, dat uw collega nooit de moeite heeft genomen om te antwoorden op mijn toch erg eenvoudig ge stelde vragen. Dat gaf me te den ken. Uw collega was tenslotte zo verstandig om te stoppen met zijn brievenwisseling, maar met de ge dachte aan dat lange schriftelijke gesprek, heb ik mijn twijfels over u, heer computer van de Centrale Per- soons Administratie. Uwerkt voor de regering, zegt u. Mijn nummer zal veilig zijn bij u, zegt u. U zult er geen misbruik van maken, zegt u. Nou heer computer, als u dat zegt, zal dat best zo zijn. U reageert ech ter slechts op de druk van een knop. Maar dan zegt u ook alles over mij, wat men maar wil weten. En dat is mijn bezwaar. Ik neem aan, dat u een nummer zult hebben. Daarom vindt u het logisch, dat ik een nummer krijgt. U ziet, ik kan uwge- dachtengang volgen. Maar u maakt een denkfout (vergeef me de uit drukking). U bent een machine. Ik ben een mens. Daarom zal ik niet toestaan, dat ik word' gedegra deerd tot een nummer in uw gepro grammeerde ingewanden Tot nu toe heeft men mij altijd zonder algemeen stamboeknummer uit stekend kunnen vinden, ook al vond ik dat niet even prettig. Ik wil dat graag zo houden, ook al gaat dat voor mijn bescheiden gevoel als mens al te ver. U kunt mijn plaatsje aan iemand schenken, die graag een nummer wil zijn. Misschien wel een nummer één. Vertrouwend u naar genoegen te hebben ingelicht, tn de wetenschap dat uw antwoord jarenlang hetzelfde zal zijn, besluit ik deze korte brief. Wilt u de groe ten doen aan u en de uwen? Uw ontrouwe dienaar, V. ders buiten onze grenzen zouden blijven om wat voor duistere reden ook. Voordien was „L'In vitation" reeds op het Duitse tv-scherm te zien (dat is daar mogelijk - hier niet). De handeling van het verhaal is - zoals gezegd - simpel ge houden, maar in tegenstelling tot „Emmanuelle nummertje' twee", dat ook beslist een erg simpel verhaal heeft is Goret ta er in geslaagd - dankzij de voortreffelijke prestaties van zijn acteurs en actrices - om. een boeiende film te maken, waarin een simpele uitnodiging uitgroeit tot een uitbundig feest. Een feest, waarin de figuren elk voor zich reliëf krijgen dankzij de indringende karak tertekening die Goretta hen meegeeft. Goretta zelf over zijn film in een interview: „Het uitgangspunt was een tekst van Viala, een novelle van 20 pagina's, die hetzelfde basisthema heeft, namelijk een aantal kantoorbedienden die bij eenkomen. In „L'Invitation" is één van de ontstekingsmiddelen het puriteinse of het hypokriete. Als deze explosie dan inderdaad plaatsvindt, dan komt dat door het verdringen van de sensua liteit van deze kleine groep, die namelijk in hun omgeving van beton voortdurend slapen, en door de alcohol. Vandaar het be lang van de butler, die deze ont stekingsmiddelen aanbiedt, zonder dat men beseft, dat het ontstekingsmiddelen zijn. Deze bediende is de enige vrije per soon in deze kleine maatschap pij, omdat hij door zijn beroep veel gereisd heelt, en hij weet heel goed dat alcohol de bevrij ding van deze kleine groep tot gevolg zal hebben. Hij ziet het aan, maar veroordeelt het niet." En verder: „Vrijheid gaat in tegen iedere vorm van kollektiviteitIk zou nooit een militante cineast kunnen zijn, omdat dat ingaat tegen de diep ste indrukken die ik van men sen heb. Mijn visie is ironisch, maar nooit boosaardig". HET VERHAAL Placet is een bescheiden, goedaardige vrijgezel met een onopvallende betrekking op een kantoor. Dat kantoor wordt ge leid door een forse, tamelijk aanmatigende chef; als colle ga's heeft Placet een zure, na ijverige tijdgenoot en een jonge man die de ladykiller uithangt en naarstig de kantoormeisjes versiert die op dezelfde afdeling werken. Placet woont bij zijn moeder, die hij als amateur botanicus met het verzorgen van bloemen en planten helpt. Deze moeder van Placet sterft plotseling en de hevig ontdane Placet krijgt, door bemiddeling van de chef, een paar maanden verlof. Het kantoor is uitermate be gaan met „die arme Placet". Met een zekere geamuseerd heid ontvangen Placets chef en collega's dan ook een uitnodiging voor een gezellig samenzijn in Placets nieuwe woning. Tot ver bazing van iedereen blijkt die woning een riante villa te zijn met een enorme tuin, een park. De goedaardige, bescheiden Placet wenst helemaal niet de gebraden haan uit te hangen: in zijn eenvoud wil hij alleen maar de „vrienden" om zich heen hebben. Naarmate de mid dag vordert schijnende „vrien den" steeds menselijker te worden, ze benijden niet, ze zijn vrolijk, drinken te veel en Pla cet beweegt zich bijna veront schuldigend tussen hen door. Niet beseffend dat het maar uiterlijk vertoon is. Dit duurt tot er „schandaal" losbreekt als het jongste kantoormeisje, wat beschonken geraakt en zich ergerend aan het gedrag van haar collega's, zich voor de ogen van iedereen uitkleedt. Aan Pla cet wordt verweten dat hij zijn collega's heeft willen krenken en ze opzettelijk ertoe heeft ge bracht om zich door teveel drank te verlagen. Placet wordt tegen de grond geslagen en vol komen ontgoocheld verzoekt de goede man zijn „vrienden" hem maar alleen te laten. Aan het slot van de film is iedereen - met uitzondering van het jongste meisje dat wegens „onbehoorlijk gedrag" door haar chef is ontslagen - op kan toor terug. Ook Placet. Maar het is niet langer een groep; ze zijn een verzameling onderling wrokkende lieden geworden. KLEINE FILM „De uitnodiging" is typisch wat men noemt een „kleine film", gemaakt met een minium aan kosten, opéénlokatie. Maar het is een sympathieke film ge worden, juist door eenvoud, waarmee een boeiend verhaal wordt verteld. Ook al lijkt heel veel van de handeling geïmpro viseerd, volgens Goretta is dat beslist niet zo, ook al komen er improvisaties aan te pas. „De uitnodiging" is het ver haal van een groep mensen, die plotseling voor een middag de „vrijheid" krijgen aangeboden. Opstand der Chinese zwaardvechters. De vrijheid buiten de hiërarchie van het kantoor om, buiten de gedragsregels van het kantoor. Het is opeens het individu wat telt, niet de rang of stand. En daaruit ontstaat de door Goret ta hiervoor genoemde explosie, die door de butler als spil, waar alles tenslotte om draait, wordt aangestoken met zijn bevrij dende, exotische dranken. Voor de liefhebbers van gewoon een echt stukje cinema zonder poes pas en opgepepte bla-bla, is „L'Invitation" een film, waar je met plezier naar kijkt. Want er wordt duidelijk naar echte mensen gekeken. Studio G, eerste week, 14 jaar. IRMA LA DOUCE Toen de film Irma la Douce van de bekende Amerikaanse regisseur Billy Wilder in Ne derland in première ging, liep het storm. Met Shirley Mac Laine en Jack Lemon in twee grandioze hoofdrollen, werd deze romantische, maar toch pittige komedie over een pros- titué inde rode buurt van de Hal len in de Franse hoofdstad, een topper van formaat. Een topper, die in zekere mate vergelijk baar is met films als „The sound of music". Want zoals „The sound of music" ook va ker dan eens werd bekeken, zo ging men ook vaker dan eens naar „Irma La Douce" om te genieten van de dolle avonturen van Jack Lemon, die als „echt genoot" van Irma (Shirley Mac Laine) La Douce probeert zijn geliefde af te houden van haar werk, door overdag steeds thuis te zijn en 's nachts te werken (in de Hallen)bijvoorbeeld Bil ly Wilder maakte van „Irma La Douce" een komedie, waar de spetters afvlogen, maar slaagde er tevens in om de ty pische sfeer rond de Parijse Hallen in beelden te vangen Zoals we méér filmtoppers van dit genre de laatste tijd terug zien op het witte doek, zo werd het ook tijd voor een hernieuw; de kennismaking met Billy Wil ders „Irma. La Douce". Dat kan deze week. In Cinema 1 Toch nog voor kijkers boven de veertien jaar EMMANUELLE NUMMERTJE TWEE Wie de eerste film rond „Em manuelle" met Sylvia Kristel in de hoofdrol heeft gezien, zal nieuwsgierig zijn naar wat het vervolg, „Emmanuelle 2, de anti-maagd" te brengen heeft aan sexuele nieuwtjes Ook al wordt er nogal wat ophef van ge maakt, het is geen wonder dat deze film door de Nederlandse censuur voor vertoning is toe gelaten. Ik neem aan. dat de keuringscommissie ook halver wege in slaap is gevallen. Want wat regisseur Frances Giaco- betti van het tweede boek van Emmanuelle Arsan heeft weten te maken, grenst aan het onge looflijke. Het filmverhaal heelt niets meer met het boek tema ken, de scènes uit het boek, die werkelijk voor enige pit en sfeer zouden hebben kunnen zor gen, vindt men in de film met terug. Het verhaal is mistig, zonder enig doel, zonder plo'. Wie echter Sylvia Kristel graag puur ziet, wordt door Giaco- betti niet teleurgesteld Ergaat geen moment voorbij, dat Syl via niet de gelegenheid te baat neemt om uit de kleren te schieten Daarom zijn de op namen van Hongkong en Bali zonder meer hoogtepunten te noemen. Omdat ze dan gelukkig haar kleren aanhoudt. Endemu- ziek is uitstekend. Grand Theatre, tweede week 18 jaar. DOG DAY AFTERNOON „Dog Day Afternoon" van de Amerikaanse regisseur Sidney Lumet met Al Pacino in de hoofdrol als een stuntelende, de held uithangende, amateur- bankrover, gaat in Amersfoort de derde week in Terecht vind ik, want „Dog Day Afternoon" is het aanzien ten volle waard. Re gisseur Lumet heeft met „Dog Day Afternoon" in de roos ge schoten Het is een film over een aktueel onderwerp, in een tragi-komische sfeer verfilmd Puur entertainment met tevens een uitstekende kijk op de men sen, die er een hoofdrol in spelen. Cinema 14 jaar. 2, derde week, NOG STEEDS LOUIS DE FUNES Louis de Funès is nog steeds te zien in „Le gendarme de Saint Tropez", een Franse lachfilm van jaren geleden, die nu weer (met succes) van de plank is ge haald en blijkbaar door het Amersfoortse publiek (opnieuw) wordt gewaardeerd. Nu voor de derde week in Euro Cinema te zien Voor de liefhebbers Alle leeftijden NACHTVOOK- STELLINGEN In het City Theater kan men vrijdagnacht weer eens onge compliceerd lachen om de sex in de Duitse sexfilm „Ma trassen Tango" van regisseur Eberhard Schroeder Ik ben van mening, dat als men dan sex wil zien, men tenminste om die sex moet kunnen lachen. In „Matrassen Tango" kan dat. Hoofdrolspeler is RinaldoTala- monti, als Italiaanse gastarbei der, die per ongeluk ineen wie lerwedstrijd terechtkomt tijdens zijn zondagse fietstocht en dan winnaar blijkt te zijn Hij krijgt een kontrakt aangeboden en hij ondertekent Alleen staat er wel in de kleine lettertjes, dat hij zich tot na afloop van de ko mende zesdaagse moet onthou den van alle sex En dat valt niet mee voor de vurige Ita liaan, die een aantrekkelijke vriendin heeft Bovendien pro beert de konkurrentie hem ook nog eens extra te verleiden, door zoveel mogelijk aantrek kelijk bloot op hem af te stu ren Je zou zo kunnen zeggen, dat er tussen start en finish van deze film heel wat aar dige zaken te beleven zijn Ook voor de liefhebbers die naar Emmanuelle hebben gekeken. City Theater, vrijdagnacht 18 jaar. Zaterdagnacht is het voor de echte lielKebbers van zwaard- vechten'aantreden geblazen Dan draait de Chinese film „Op stand der Chinese zwaardvech ters" en dat betekent uiteraard anderhalf uur lang heroïsche heldendaden op z'n Chinees En dat is - zoals de kenner zo langzamerhand wel weet - lang met mis. City Theater, zater dagnacht 18 jaar JEUGDVOOR STELLINGEN In de jeugd matinee-voorstel lingen van Cinema 1 kan men de ze week lachen, gieren, brullen om de dolle avonturen van Dik Trom in de film „Dik Trom knapt 't op", Een Nederland se jeugdfilm, waarin Dik Trom en zijn vrienden weer tal van avonturen beleven. Dik en zijn vrienden verma ken zich weer opperbest op hun vrije dag Ze vissen in verbo den viswater, maken ruzie met Bruin Boon en krijgen het aan de stok met veldwachter Flip- se. Alles gaat dus rustig zijn gangetje totdat er plotseling allerlei waardevolle voorwer pen bij de mensen verdwijnen. Het hele dorp is in rep en roer en veldwachter Flipse krijgt van de burgemeester de op dracht om de zaak op te los sen. Ook Dik en zijn kamera den bemoeien zich met de zaak en gaan op eigen houtje op on derzoek uit Na lang speurwerk komen ze erachter dat Bruin Boon en de schipper er iets mee te maken hebben Dik be raamt een list en na wilde achtervolgingen lukt het hun Vanmorgen zat het algelijk goed tegen. Ik liep hard om de bus te halen en struikelde toen over een afgezaagd boompje. Languit Verder gestrompeld naar de bushalte. Heeft de bus vertraging. Tien minuten wachten in de kou m een bushhokje waar meer ruiten met in zilten dan wel. En alsof dat niet voldoende was om weer terug naar huis te gaan en diep onder de dekens te duiken, dwalen mijn gedachten nog af naar Hans Gruyters ook. Dat ging zo Gelijk met mij stapte een meisje in de bus. Het sociale akademietype Brilletje, gehaakt mutsje, haar tot op de schouders, jopper en een zelf vervaardigde tas, waaruit breipennen steken. Zodra zij een plaatsje in de bus heeft gevonden, begint het meisje te breien Dat zie je wel vaker. Vroeger was breien iets voor moeders "s avonds, wanneer de kinderen in bed lagen. Pa rookt pijp en leest krant, ma gaat twee rechts en een averechts. Breien had op die manier iets truttigs of degelijks, hoe je dat wil interpreteren Breiende meisjes in de bus en in treinen en zo hebben het image van breiwerken veranderd. Haken en breien is in, vooral in openbare gelegenheden, waar je je creativiteit met wol en pennen aan derden kunt demonstreren. Zo vertelde een collega van me van een dame, die de breiperjnen als wapen is gaan gebruiken De betreffende dame is lid van de gemeenteraad in een naburige gemeente Ook in die gemeente willen de discussies in de raad wel eens verzanden in oeverloos gezwam. Op zulke momenten vist het vrouwelijk raadslid een breiwerkje uit haar tas en gaat demonstratief zitten handwerken Tot de discussie uit het slop is geraakt. Dan bergt ze d'r breispullen weer op om bij het volgende agendapunt aktief aan het debat deel te nemen Nu Gruyters, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en fel tegenstander van de manier waarop er tegenwoordig door journalisten gewerkt wordt Regelmatig trekt Gruyters van leer tegen zijn oud-collega's. Iemand heeft zijn periodieke woede-uitbarstingen van daaruit trouwens verklaard nu de oud-journalist niet meer kan schelden op gezagdragers, scheldt de gezagdrager op journalisten. Maar dit terzijde Het gaat erom dat Gruyters vindt dat de woorden van ministers, vooral die van hem, sec. de krant in nïöeten. Volgens de minister moet er dus een soort woordelijk verslag gemaakt worden, zonder toevoegingen, bijzinnen en dat soort vervuilend gespuis. Wanneer dat niet kan, dan zal het ministerie van Gruyters er zelf wel voor zorgen dat de woorden van de hoge heren ongeschonden tot de burgers komen De minister heeft al gesuggereerd dat hij geen persconferenties meer zal geven, maar zijn beleid middels zelfgemaakte folders wil presenteren. Wanneer Gruyters graag stencilljes maakt, dan moet hij dat zelf maar weten, maar gelijk heeft hij natuurlijk helemeel met. ,,De vrouw breit." Ik noem maar wat, sec. Maar het zou wel even aardig wezen om te weten of het een sociale akademie-meisje in de bus is, of een naast vader met pijp en pet gezeten huismoeder of een demonstratief breiend raadslid En of dat breien geschiedt om de jongste telg van een jasje te voorzien of dat er trendmatige hesjes voor mede-studente vervaardigd moeten worden. Maar dat snapt onze grote volkshuisvester waarschijnlijk toch niet Die denkt dat breien breien is. Eti trekt iedere morgen tevreden zijn wolletje aan. De ellende begint voor hem pas met het ochtendblad. K. de gestolen voorwerpen te vin den en de daders achter slot i en grendel te zetten, zodat het dorp weer tot rust kan komen. In Euro Cinema kunnen de kleuters terecht (onder het mot- to: Kleutertje kijk eens) voor een selectie korte lachfilms van Stan Laurel en Oliver Hardy onder de titel: ,,De beste van Laurel en Hardy". Uitbundig plezier voor jong (en ook voor oud). Deze keer alleen op zater dagmorgen, half elf. Iedere radio- en TV-bezitter betaalt voor het mogen luisteren en kijken zo'n ruim honderd gulden per jaar. Dat is niet zo veel. IJverige rekenaars hebben uitgerekend, dat dat neerkomt op zo'n drie cent per uur TV kijken, om over de kosten van het radio-luisteren nog maar niet te praten In deze steeds duurder wordende tijd kun je eigenlijk niet jammeren over drie cent, die worden verspild door ijverige TV-ma kers, die eigenlijk geen flauw benul hebben van wat de kijker eigenlijk wil zien. Maar de vraag is natuurlijk, of een uur Nederlandse TV je op dit mo ment nog wel drie cent waard is. Nou nee. Eerlijk gezegd geef ik geen cent voor de huidige TV-programma's En als liefhebber van lichte muziek geef ik nog minder voor het bla-bla-bla van Hilversum drie. Toch wordt er zo nu en dan gepraat over verhoging van de kijk- en luistergelden. Om nog betere programma's te kunnen maken. Waar schijnlijk bedoelden ze: om minder slechte programma's te kunnen maken. Ik zou dat extra geld anders willen be steden. Voor het geven van cursussen aan alle Hilversumse programma-ma kers Onder het motto: ,,Hoe maak ik echte TV- en radio-programma's als verantwoord amusement." MONITOR

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 21