Nightporter",
sen omstreden film
IfHlM
DE KONINGIN
VAN AMERIKA,
EEN TOPPER
„Tekenen voor Tokio"
KLEINE GRIEZEL
OMNIBUS NR. 1
NOTITIES
leven
de pil
Filmagenda
Vies
BOEKBESPREKING
DONDERDAG 25 MAART 1976
21
^ISFOORT - Deze week drie
te films op het programma.
in de eerste plaats de film
Nightporter" van de Ita-
e regisseuse Liliana Cavani in
Cinema. Een omstreden film,
jeds in 1973 werd gemaakt,
»pas vorig jaar in Nederlandse
lère ging. Verder heeft „Royal
4' van Richard Lester het niet
Jgenoeg gedaan, want de film
(veen na één week uit Studio G,
laats te maken voor de nieuw-
ii van de Franse regisseur Pa-
-.homas: „Le chaud Lapin"
(hete bliksem). Jammer van
hl Flash". De film heeft beter
-Jend. In City tenslotte draait
izëpveek „De helse vechters van
it hemelse rijk" en voor het overi-
pandert er niets in het Amers-
Be filmprogramma.
HGHTPORTER
nightporter" van de Ita-
leignse regisseuse Liliana Cavani is
miH gezegd een omstreden film.
-«■ L geen aardige film. Het is -
HET VERHAAL
Het verhaal speelt zich af in We
nen, 1957. Max, een voormalig
SS-officier, die in de oorlogsjaren
als concentratiekamp-arts optrad,
leidt - onopgemerkt - een kleurloos
bestaan als nachtportier in het chi
que Hotel Opera. Hij wordt achter
volgd door een schuldgevoel, waar
van zijn vroegere vrienden en col
lega's hem trachten te genezen door
middel van een schijnproces, zoals
ze dat ook bij zichzelf toepasten. Bij
zo'n schijnproces, gehouden door
mede-schuldigen, wordt elk lid van
de groep geconfronteerd met de
bewijzen van de begane, onmen-
door Bert Vos
Menéz in ,,'n Hete Bliksem" op de versier-toer.
heel veel mensen het om-
- zelfs een ietwat fascisti-
Dirk Bogarde, die (samen
Rampling) de hoofd-
is er zelfs zo van ge-
dat hij zich na deze film 'n
uit de filmwereld heeft terug-
•kken. De internationale film-
■raek heeft zich ook niet even po-
jef uitgelaten, ook al wordt als
jment van integriteit aange-
Jfi, dat de maakster, Liliana Ca-
||iï vóór deze film een hele serie
ïkende, integere films heeft
lakt over onderwerpen als de
>g en koncentratiekamp en als
fascistisch bekend staat. Dat al-
leemt niet weg, dat „The Night-
ïr" op zijn best het voordeel
de twijfel meegegeven kan
Jesiaal er eigenlijk pas bij stil als
ze zelf nodig hebt, maar in feite
heel onze beschaving zo
Jgamerhand op het gebruik van
W laren geleden is dat allemaal
Bhnueu niet de eerste pil voor de
of andere ziekte en dat is toen
rj mee' opgehouden. Er is nu
^■0 geen ziekte meer of er is een
Voor beschikbaar. Ook voor elk
n ongerief. Een pil om te voor-
ten, om te genezen of om in stand
louden. Duizenden soorten pil-
l In allerlei vormen en kleuren.
Tc, blauwe, groene, gele, paarse,
p- De apotheek lijkt wel een
jtpjeswinkel en ik vraag me af of
''iiri.i in de gaten heeft dat zijn
dien rotsvaste image als huis-
nd en helper in nood langzaam
zeker aan het veranderen is in
l' van een simpele „pillen-op-
Spt-versterkker."
\]e hebt ook pillen voor de pep,
fenomeen, dat uit Amerika
p ons is overgewaaid met de
een fikse storm en het
ervan is modem, is gewoon
kunt er natuurlijk verslaafd
selijke wreedheden en vervol
gens door de groep „vrijgespro
ken". Daardoor zal de ex-SS'er een
nieuw gevoel van zekerheid krij
gen, een psychologische „bevrij
ding" van de angst voor ontdekking
door de autoriteiten. Het werkelijke
doel van deze schijnprocessen is
echter in het bezit te komen van de
verzamelde bewijzen van de Geal
lieerde Commissie voor Oorlogs
misdaden en die voorgoed te kun
nen vernietigen. Alle mogelijke ge
vaarlijke getuigen voor de leden
van Max' groep worden - met de
woorden van hun „aanklager"
Klaus - „afgevoerd".
'n Paar dagen voor zijn eigen pro
ces verwelkomt Max een paar
nieuwe gasten in het hotel. Het zijn
de Amerikaanse dirigent Atherton
aan raken, zoals aan elke pil, maar
dat is een risico, dat je als gebrui
ker, als zieke moet nemen. Kleurige
kleine pilletjes voor de pep of voor
een doodgewone huis-tuin-en-keu-
kenziekte. We weten niet beter of
alles is te verhelpen met een pil. De
tijd van medicijnman en kruiden
tuin is voorbij, ook al zorgt een nos
talgische oprisping zo nu en dan
voor een herleving van de oude ge
bruiken, die wonder boven wonder
óók helpen, maar niet zo vlug voor
het gewenste resultaat zorgen dan
het wonder van deze eeuw, de pil.
Waarom zou je ook moeilijk doen
met kruidenthee en onkruid-zalfjes
als je met een slok water een pilletje
naar binnen kunt werken?
Dat alles bedacht ik, toen ik het
bericht las, dat wetenschappers een
leerpil aan het ontdekken zijn Die
pil is er nog niet, dat is een vergis
sing, maar hij komt. Natuurlijk is
het ontdekken van een leerpil een
logische konsekwentie van het
voorafgaandeToch ben je er even
stil van. Een leerpil. Als je die slikt
kun je beter leren op school. Wordt
je verstand scherp als van een ge
nie. Een ideaal toekomstbeeld? Ik
weet het niet. Ik weet met zo zeker,
of de wereld gebaat is met louter
super-mensen. Maar aan de andere
kant zit de kans er in, dat wij als
mensheid dankzij zo'n pil eindelijk
ons verstand gaan gebruiken. En
dat geeft de simpele burger moed.
Ook al is het eigenlijk een blamage,
dat we daar een pil voor nodig heb
ben. Het spreekwoord zegt: „Er is
geen kwaal of er is wel een middel
voor.Maar hoe het ook zijpillen
maken de mans en dódr komen we
niet meer onderuit.
V.
en zijn vrouw Lucia. Lucia herkent
Max onmiddellijk als de SS-er die
haar in het concentratiekamp mis
bruikte en haar dwong zijn mai-
tresse te worden. Ook Max herkent
haar en in een flits ziet hij beelden
van hun sado-masochistische ver
houding terug, evenals Lucia.
Kort na zijn gast-optreden in We
nen vliegt Atherton voor een serie
voorstellingen naar Frankfort en
Berlijn, zijn vrouw in het hotel ach
terlatend. Dan roept Max haar ter
verantwoording en in een heftige
scene geeft ze ten tweede male toe
aan haar minnaar-martelaar van
„toen"... Max weet ook dat Lucia
„afgevoerd" zal worden, zodra zijn
vrienden van het bestaan van deze
getuige afweten, en weigert elke
medewerking aan zijn proces. Om
ontdekking te voorkomen, verhuist
Lucia naar de flat van Max, aan de
rand van de stad. Maar Max' vrien
den, die door zijn gedrag argwaan
krijgen, laten hem schaduwen en
ontdekken dat Lucia met alleen een
gevaarlijke getuige is voor hen al
lemaal, maar ook, dat Max niet van
plan is haar aan zijn vrienden uit te
leveren. Zijn vroegere kameraden
omsingelen zijn flat en trachten hem
zodoende uit te hongeren en te
dwingen Lucia aan hen uit te leve
ren. Na weken - als zijn „vrienden"
ook elektriciteit en water hebben
afgesloten - waagt de murw gewor
den Max een poging tot ontsnap
pen. Hij kleedt Lucia precies zo als
het jonge meisjes, dat hij in het con
centratiekamp ontdekte en trekt zelf
ziin al die jaren goed verborgen
SS-uniform weer aan.
BIZAR
„The Nightporter" heeft als ver
haal een bizar en verschrikkelijk
gegeven. Het kan niet anders, dat
een dergelijk onderwerp weerstan
den oproept, temeer omdat het fa
scisme een grote rol speelt. Liliana
Cavani is er duidelijk in geslaagd
om de hele nazi-mentaliteit uitste
kend aan te voelen en in haar film
over te brengen, waardoor „De
Nachtportier" een gruwelijk, weer
zinwekkend dokument is gewor
den, eerder een realiteit dan een
aanklacht. Een film over zieke men
sen. Fascisme als amusement. Voor
veel mensen gaat zelfs dat te ver...
Euro Cinema, eerste week. 18 jaar.
LE CHAUD LAPIN
„Le chaud Lapin" ('n Hete Blik
sem) is de titel van de nieuwste film
van de Franse regisseur Pascal
Thomas met Bernhard Menez in de
hoofdrol als William. Wie „Huil niet
met de mond vol" van Thomas
heeft gezien, kent de manier van
filmen van deze Fransman, die zelf
zegt zich af te willen zetten tegen
het intellectuele filmen van de nou
velle vague. Pascal Thomas is een
pure observator. Hij registreert ge
voelens, gebeurtenissen vanaf een
afstand. Vertelt een eenvoudig ver
haal over eenvoudige mensen, die
echter voldoende problemen heb
ben om een zeker spanningsveld op
Sjors en Sjimmie en de rebellen.
Filmagenda voor Amersfoort van don
derdag 25 maart tot en met woensdag
31 maart 1976:
GRAND THEATRE - tel 14632 - I
...Smokkelschip „Lucky Lady" - 2'
uur en 8 uur (uitgezonderd dinsdag)
zaterdag 2 uur, 6 45 uur en 9 15uur,
zondag 1 45 u 4 15 u 6.45 u. en
1915 u 14 jaar.
STUDIO G - tel 14632 - „Le Chaud
Lapin" ('n hete bliksem) - 2.15 u.,
7 00 u en 9.30 u zondag 2.15 u
4 30 u 7 00 u en 9 30 u - 14 jaar
CINEMA 1 - tel 18900 - „Veel liefs
uit Moskou" - 2.15 u., 7.00 u. en
9.30 u zaterdag en woensdag 7 00
en 9 30 u zondag 2 15 u., 4.30 u.,
7 00 u en 9 30 u 14 jaar
CINEMA 2 - tel 18900 - „Emmanuelle
2 de antimaagd" - 1 45 u 6 30 u
en 9 00 u zondag 1 45 u 4.00 u
6 30 u en 9 00 u - 18 jaar
EURO CINEMA - tel. 33655 - „De
Nachtportier" (The nightporter) -
2 00 u 4.15 u 6 45 u en 9 15 u. -
18 jaar
CITY THEATER - tel 16572 - vrijdag
t/m woensdag - „De helse vechters
van het Hemelse Rijk" - 2.00 u en
8 00 u zaterdag 2 00 u 6 45 u
en 9 15 u zondag 2 00 u 4 15 u
6 45 u en 9 15 u - 14 jaar
DONDERDAGCYCLUS
CITYTHEATER - „The Getaway" -
2 00 en 8 00 u - 14 jaar
NACHTVOORSTELLINGEN
CITY THEATER - „Wat de gluurder
zag" - vrijdagavond 23.00 uur -
18 jaar
„Chen slaat er op los" - zaterdag
avond 23 45 uur - 18 jaar
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEMA 1 - „Sjors en Sjimmie en de
rebellen" - zaterdag- en woensdag
middag om twee uur (2.00 u.) - a l.
KLEUTERTJE KIJK EENS
EURO CINEMA - „De gelaarsdekat"-
zaterdagmorgen om hall elf (10.30
u.) - a 1 I
Dirk Bogarde en Charlotte Rampling in „The Nightporter".
te kunnen bouwen, waartussen de
hoofdfiguur William verzeild raakt,
niet bij betrokken wil raken, maar
er tenslotte toch niet onderuit komt.
Pascal Thomas is de filmer van de
kleine-dingen-van-alle-dag. Maar
ging het in „Huil niet met je mond
vol" over kinderen, in ieder geval
mensen die nauwelijks volwassen
waren, in ,,'n Hete bliksem" gaat
het over de volwassenen zelf, die in
de tredmolen van hun alledaagse
huwelijk wat zijn vastgeraakt.
HET VERHAAL
William Jolivard, een ijverige en
af en toe succesvolle verleider be
looft zijn jeugdvriend Francois bij
hem te komen logeren in de Dróme,
waar deze met de familie van zijn
vrouw de vakantie doorbrengt. Wil
liam weet nog niet wat hem daar te
wachten staat: een huis vol opwin
ding, echtparen die een huwelijks
crisis doormaken, ieder met zijn ei
gen ingewikkelde en onoplosbare
probleempjes. Die problemen wor
den tijdens de vakantie nog groter,
omdat de familie nu niets anders te
doen heeft dan aan ze te denken.
William wordt aangestoken door
de anderen. Hij begint ook planne
tjes te maken en onmogelijke ver-
leidingstaktieken te bedenken, die
tot niets leiden, behalve dan dat hij
er zijn goede humeur bij verliest.
Een Parijs echtpaar, dat 8 jaar ge
trouwd is en er moeite mee heeft
heelhuids over dit punt heen te ko
men. Een ontevreden burger
vrouwtje, wier liefdesteleurstellin
gen eindigen in ziekzijn en over
geven. Een echtpaar dat voor de
anderen de komedie van de grote
liefde opvoert en dat zich dodelijk
verveelt, zodra ze samen alleen
zijn. Een humeurige tiener, een nij
dige tiener, een stel kinderen, die
naar Williams smaqk te druk zijn.
Dat zijn de figuren uit deze kome
die.
Een komedie, omdat de regisseur
het zo wil. Hij toont mensen, die je
melancholiek kunnen maken en
meesterlijk de stemming van het
moment weten te bederven. Van
een afstand bekeken lijken de pro
blemen van het huwelijksleven en
van het samenwonen eerder ko
misch dan tragisch. Misschien wor
den ze pas op de juiste waarde ge
schat, als je ze niet meer au serieux
neemt.
Enfin, bekijkt u zelf maar eens
hoe het allemaal toegaat in deze
nieuwe film van Pascal Thomas. In
Studio G, eerste week, 14 jaar.
HELSE VECHTERS
In het weekprogramma van het
City Theater kan men deze week
kijken naar de film „De helse vech
ters van het Hemelse rijk" (The
deadly duo).
Prins Kang van de Sung Dynastie
wordt gevangen gehouden door de
troepen van de vijandige Chm.
Kangs volgelingen staan voor een
schier onmogelijke taak hem te be
vrijden. De prins wordt gevangen
gehouden in een onneembaar fort.
De toegangswegen worden zo
zwaar bewaakt dat niemand onge
zien zelfs tot op afstand kan nade
ren. Het handjevol overblijvenden
is desperaat. De prins moet worden
bevrijd, daar het land anders een
periode van wrede tirannie tege
moet gaat. De enige onbewaakte
weg naar het fort is 'n brug die zo ge
construeerd is dat hij bij de ge
ringste aanraking instort. Toch wil
len enkele dapperen het proberen.
Vergeefs, de situatie is hopeloos, j
Maar dan verschijnt Pien Fu, super-
vechter en strijder tegen onder- 1
drukking. Op geniale wijze komt hij
over de brug met enkele anderen en
na harde gevechten weten ze het
paleis binnen te dringen. Met een
list weten ze Prins Kang naar buiten
te brengen. Ze vluchten, maar moe-
ten het na een heroïsche strijd op
geven tegen de grote overmacht. De
prins weet veilig te ontkomen en zal
opnieuw de strijd aanbinden om
zijn land van terreur te bevrijden.
City Theater, eerste week, 18
jaar.
NACHTVOORSTELLINGEN
„Wat de gluurder zag" is de titel
van de film, die vrijdagnacht in de
late sex show van het City Theater
wordt gedraaid. Het is een film van
regisseur James Kelly, met Britt Ek-
lund, Mark Lester, Hardy Kruger en
Lilli Palmer in de hoofdrollen. Het is
een thriller over een twaalfjarige
jongen, die zijn stiefmoeder terrori
seert. Wel iets anders dan een ge
wone sexfilm, 18 jaar.
Zaterdagavond in het City Thea
ter de aktiefilm: „Chen slaat er op
los". Het is het verhaal van een
agent van politie die met zijn assis
tent een onderzoek instelt naar een
grote smokkelzaak. Uiteraard
draait dat allemaal uit op keiharde
karate-gevechten tussen de smok
kelaars en de politie, 18 jaar.
KINDERVOORSTELLINGEN
In de matineevoorstellingen van
Cinema 1 kan de jeugd kijken naar
de spannende avonturen van Sjors
en Sjimmie in de film „Sjors en
Sjimmie en de rebellen". Euro Ci
nema vertoont in het kader van
„Kleutertje kijk eens" het sprookje
„De gelaarsde kat".
Dinsdag een gat in mijn culturele
opvoeding opgevuld(een gedeelte
van) een sexfilm gezien Wan de man
die de alpenwei tot grote bloei heeft
gebracht. Zijn naam ben ik alweer
vergetenhet was in ieder geval iemand
met een Duitse naamwant de titel van
de film was ook Duits en die ben ik ook
al weer vergeten.
De bedoelde Duits-namige heer
begon Met vrolijke ontucht in Tirol"
en toen had je het gedonder in de
Oostenrijkse glazen. Een met meer te
stuiten stroom ontucht komt sedertdien
van de Alpen af om bij Lobith ons land
in te vloeien.
In die poel van verderf heb ik even
gebaad De hoofdrollen waren deze
keer weggelegd voor mijnwerkers, dus
dat was ook weer heel bar. De hele club
woonde in een groot huis, waann ook
nog een Turkse prostituée domicilie had
gevonden Om een mij nog niet geheel
dindelijke reden was er bovendien een
dame van lichte zeden, die zichzelf van
het leven beroofde en wier zoontje nu 's
nachts over de donkere boulevard
zwalkte. Vrolijke ontucht, wat u zegt.
Maar ik heb het festijn niet geheel
kunnen afzien, want het was een
voorstelling voor journalisten en die
zijn met zo vies dat ze zoiets helemaal
uitkijken Er moesten dezelfde middag
nog meer films vertoond worden.
Betere dan deze Alpentroep.
Terwijl de volgende film in de
projector werd gedaan, vertelde een
grote bioscoop-exploitant over zijn
ervaringen met dit soort films. In een
van zijn theaters in Den Bosch heeft hij
meerdere bioscopen Het is daar de
gewoonte dat een omroepster
aankondigt dat een bepaalde filmpauze
is afgelopen. Zo kondigde zij een tijdje
geleden aan „De pauze vanKom met
je waldhoorn tussen mijn alpen is
afgelopen Later heeft zij daarvan
gemaakt„De pauze van Waldhoorn is
afgelopen."
Maar wat mij natuurlijk
interesseerde was, of er alleen maar
vieze mensen naar zulke films gaan
kijken. Welnee, zei de exploitant. D'r
komen ook heel nette mensen. Maar
dat is dan meestal het volk, dat pas
binnenschuifelt als de lichten in de zaal
uit zijn en ook weer verdwijnt voor de
lampen aangaan Of 'men belt van te
voren op om een kaartje te reserveren
„voor die Oostenrijkse film".
Dat valt dus toch vies tegen van die
nette mensen. In Leusden moest ik dat
laatst ook constateren. Ik dacht dat
daar alleen maar nette mensen
woonden en ik vond het dan ook niet zo
verwonderlijk dat bij de plaatselijk
boekhandel de sexlectuur open en bloot
op de schappen lag, terwijl je dat in de
meeste kiosken in drie dubbeldik plastic
aantreft. Maar het schijnt toch niet zo
te mogen zijn. De boekhandelaar heeft
zich enkele weken geleden een dikke
glazen plaat aangeschaft en daar de
Candy en andere lekkernijen onder
geplaatst Een kaartje erbij vermeldt
dat deze lectuur aan de kassa
verkrijgbaar is. Ik vermoed dat die man
dat gedaan heeft omdat er teveel
geneusd en te weinig gekocht werd.
Viezenkken
K.
,,De koningin van Amerika",
door Russell H. Greenan. Oor
spronkelijke titel: „The Queen
of America", 1972. Vertaling: Cas
par Hendriks. Uitgegeven door A.
W. Bruna en Zn te Utrecht in de
Zwarte Beertjes-reeks nr. 1665.
188 blz. Prijs f4,25.
De roman „De koningin van Ameri
ca" was mijn eerste kennismaking
met de Amerikaanse schrijver Russell
H Greenan. Door Bruna in de Zwar
te Beertjes-reeks aangekondigd als
een detective- en zo laat het boek
zich ook lezen - maar het is veel
méér dan dat. Het is een boeiend ge
schreven thriller, waarin de politie
een onbeduidende rol speelt, maar
waarin veel meer het aspejt komt te
liggen op de drijfveren van de mens
in ongewone situaties. „De koningin
van Amerika" is een roman over ge
wone mensen. Jonge mensen met al
hun frustaties, avontuurtjes, dromen en
hoop. Het is ook een verbijsterend
boek, doordat Greenan allerlei elemen
ten invoert, die de gewone situaties
bijzonder ongewoon maken Op de ach
terflap van het boek staat, dat deze
roman elementen bevat van Ira Le
vins „Een kus voor je sterft" en
Jerzy Kosinky's „Geverfde Vogel"
En daar is niets aan toe te voegen,
want zo is het ook.
De doorsnee-gebeurtenissen rond
jonge mensen in een Amerikaanse stad
groeien langzaam maar zeker uit tot
ongekende nachtmerries waarin gru
welijke moord en chantage naast de
geheimzinnige sfeer rond een gek ge
worden historicus de kern vormen.
Greenan is er in geslaagd een onge
woon boek te schrijven over gewone
mensen. Met een maximum aan goed-
getroffen sfeer, waardoor alles bij
zonder levensecht op je overkomt en
het boek in één adem uit wilt lezen Het
is geen opwekkende roman - en het slot
werkt daar ook niet aan mee - maar
desondanks of juist daarom een boek
van klasse
Overigens kan men in het verhaal
zeer zeker een verwijzing tieo naar
de wijze, waarop tegenwoordig vooral
in Amerika jonge mensen reeds vroeg
gehard zijn geworden en moord gelijk
stellen met het doodslaan vao een
vlieg. Een huiveringwekkend beeld, dat
de laatste Jaren o.m. door de Man
sion-moorden alleen maar wordt be
vestigd.
Bert Vos.
„Tekenen voor Tokio", door Alec
Haig. Pocket. Oorspronkelijke ti
tel: „Sign on for Tokio", vertaald
door Anton Quintana. Uitgegeven
door A. W. Bruna Zn in haar
Zwarte Beertjes-reeks, nr. 1663.
Spionage-roman. 190 bladz. Prijs
f4,25.
Nederland is sinds kort een nieuwe
spionage-held rijker. Kenden we reeds
007, OSS 117, SAS en al die anderen,
nu is daar Alex Haig bijgekomen Haig
is een bedrijfs-spion van grote klasse, e
een creatie van de schrijver Alan
White, die de spionage-romans schrijft
onder de naam van zijn held. Alex
Haig
In het eerste - in Nederland ver
schenen - deel. beschrijft Haig de
spannende geschiedenis van bedrijfs-
spionage in de staalindustrie. Inzet is
het geheime procédé om staal zonder
fosfor te produceren Staal zonder dit
element is namelijk onnoemelijk veel
sterker en geeft minder constructie
problemen
Alex Haig geeft in dit eerste verhaal
blijk een behoorlijk inzicht in de staal
industrie te hebben, waarbij het werk
van de hoogovens voor een aparte
sfeer zorgt in deze spannende roman.
„Tekenen voor Tokio" is goed ge
schreven, ondanks het wat aarzelende
begin En rijp om zo verfilmd te wor
den
„Kleine Griezelomnibus" Een
verzameling van reeds eerder in
de Zwarte Beertjes-reeks van uit
geversmij A W. Bruna Zn
uitgegeven F&H-verhalen. (nrs-
1009, 1102, 1138, 1225 en 1339).
Nu in de speciale fantasy Hor
rorreeks van Bruna nr. 30. 286
bladzijden. Prijs f5,50.
De uitgeversmij. Bruna is al ge
ruime tijd op de herhalings-toer Dat
betekent, dat hiet alleen eerder in de
Zwarte Beertjes-reeks uitgegeven SF-
verhalen worden herdrukt in de nu spe
ciale SF-reeks. maar ook fantasy 4
Horrorverhalen uit de Zwarte Beer
tjes-reeks krijgen een nieuwe plaats
in de F&H-reeks van Bruna Voor
Eigenlijk betalen we een groot deel
van ons kijkgeld aan de Amerikanen.
Zij maken de programma's, die de om
roepen van ons geld aankopen om ze
ons te laten zien Wordt het niet de
hoogste tijd daf-we in Amerika om in
spraak vragen?
Je kunt van de TROS zeggen wat je
wilt, maar één ding moetje ze nageven.
Ze draaien tenminste speelfilms. En
daar valt niets aan te veranderen.
Der Rudy op de Vlaamse toer. Wat je
al niet doet om een show te redden
mensen, die het toen allemaal hebben
gemist éen uitstekende kans om dit
vacuum op te vullen In de FétH- reeks
verscheen kortgeleden de eerste „Klei
ne Griezelomnibus" volgens hetzelfde
principe als de SF-omnibussen.
In dit eerste deel korte F&H-verha-
len van gerenommeerde griezel-
auteurs Dat zijn Robert E. Howard
met „Duiven uit de hel", John M-
Leahy ,,ln Amundsens tent", Hazel
Heald/Howard P Lovecraft. „De ver
schrikking in het museum", Robert
Bloch. „Enoch", August Derleth/Mark
Schoren „De dood bewaakt het fort1',
Clark A Smith. „Vulthoom", Joseph
P Brennan „Slijm", Donald Wandrei
Nachtmerrie". Henri Russell Wake
field „De grensbewakers" en tenslotte
Fritz Leiber met „De zwarte gonde
lier"
Een uitgelezen selektie voor de echte
Lefhebber van F&H.
V.
Elke keer als Wibo van der Linde zijn
programma „Aktua TV" aankondigt,
heb ik het gevoel, dat er iets onheilspel
lends staat te gebeuren. Zou dat mis
schien de invloed van de KGB zijn?
Sonja Barend. Eerlijk is eerlijk. Zon
dagavond is Sonja met zelf over kinde
ren begonnen.
Gelukkig was ik woensdag te ziek om
te kijken. Misschien was ik dan wel ziek
geworden van het kijken.
Gisteren nog even Duitsland 1 en II
geprobeerd. Die zwarte balken hebben
zich nu blijkbaar definitief op mijn
beeldbuis gevestigd. Met een vesti
gingsvergunning van de gemeente
Leusden.
Er zijn mensen, die mij een typische
zwartkijker vinden. Ach, dat valt wel
mee. Alleen: veel kleur zit er nog niet
in.
MONITOR