Vreedzame oplossing raakt iteeds verder op de achtergrond" Open huis bij officiële opening Dienstencentrum „In een eenzijdige ontwapening zie ik beslist geen heil" 'lis. D. CLOETE OVER DE APARTHEID VRIJDAG 2 APRIL AANSTAANDE OS. t. SKiLAtK NttMi AFSCHEID ALS LEGERPREDIKANT Rheuma-collecte bracht f7858,61 op ZANGAVOND DOOR „KUNST VEREDELT' PURPER KRANT - KERK EN WERELD DONDERDAG 25 MAART 1976 Mijn ideaal zou zijn om alle uniformen de wereld te verbranden" fcuSDEN - Op donderdag 1 april Cat ds. T. Spilker uit Leusden/ Kim de kazerne in verband met [bereiken van de 55-jarige leef- f Deze kazerne is de Bernhard- koe aan de Barchman Wuytiers- J in Amersfoort, het „domein" van Cavalerie. Ds. Spilker was daar [en met 31 maart 1976 geestelijk lorger voor de Protestantse ker kt gaat hem aan het hart, dat hij ïienst moet verlaten, en dat steekt fciet onder stoelen of banken Hij Eet dat hart èn met zijn ziel le- Frankrijk enzovoorts, dan hadden we Tsjechoslowakije en Polen misschien niet behoeven uit te leveren aan Hitier De periode van het gebroken geweertje is misschien toch niet zo verstandig geweest!" „Je hoort vandaag de dag nog wel eens zeggen: is dat nu zo nodig, die geestelijke verzorging in het leger. Die jongens gaan vrijdagsavonds al naar huis, en 's maandagsmorgens komen ze pas weer terug." Ds. Spilker: „Daar wil ik graag het volgende op antwoorden: ,,In de regel gaat geen jongen in het weekend met Ledikant geweest En hij zal de [er van de kazerne missen _.i dominee, en dan een overtuigd Irpredikant. zult u zich misschien •agen Hoe is dat te rijmen met het Dd Gij zult niet doden. Hoe is jfte rijmen met, hebt uw naaste lief lijk uzelve. Is Spilker zegt: „Inde eerste plaats ik het zó. dat een leger er moet de vrede te beschermen, i de tweede plaats zeg ik tegen de Lns, die mij deze vraag stellen: ■el je eens op het standpunt van de joepsofficier, de wat oudere man, Ivoor onze vrijheid heeft gevochten pie zegt in het meest extreme ge- dat je zo n man als een beroeps- fcrdenaar ziet Maar misschien is 1 wel de man, die je vader uit het entratiekamp heeft bevrijd!" |)ok verzucht ik wel: „Hadden we in maar een NATO gehad, een blok I Nederland, België, Noorwegen, zijn dominee praten. Dan gaat ie met z'n meisje uit Het praten doet ie hier. Soms, als je een hele middag met ze op de schietbaan bent. Of in de kantine. Ik heb hier wel een spreek uur op mijn kamer, maar vaak zet ik een bordje op de deur: Ben te vinden in de manschappenkantine. Daar praat je vrij uit met elkaar. Ook ben ik daar 's avonds vaak te vinden. Hier komen jongens, zó van huis Ze weten dat je dominee bent, en dat je niet doorvertelt wat zij je vertel len. Ze weten, dat je te vertrouwen bent, en daarom komen ze met hun problemen bij je In ons werk is het bovendien gewel dig goed, dat je je als legerpredikant onafhankelijk opstelt. Je bent burger, je bent niet beedigd Je bent er voor het beroeps- en voor het dienstplich tige personeel Je bent er voor de officieren, de onderofficieren en de manschappen jJe kunt méér voor de jongens bereiken, als je het vertrouwen van het kader geniet. De ouders van de jongens vinden het héél belangrijk, dat ik ze een stutje in de rug geel Zij hopen, dat ik J;ot een gesprek met hun zoon kom Ik beschouw het als mijn taak om hun zoon met de religie aan de praat te houden", om hem ermee bezig te la ten zijn, om hem een bewuste keuze te laten doen „Toch, dominee^ umoe.thet mij maar vergeven, heb ik moeite met het uni form, dat ik associeer met het ge weld, én het ongewapend zijn van het Evangelie." „Mijn ideaal zou het zijn om alle uniformen in de wereld te verbranden. Maar dan zou ik wel persoonlijk wil len kontroleren of alle uniformen wor den verbrand: de Chinese, de Ameri kaanse, de Russische, en noemt u maar op En alle geweren en dergelijke op de grote hoop. Maar dan ook alle In éénzijdige ontwapening zie ik geen heil Gelukkig gaat men tegenwoordig in zien, dat een leger nodig is Ook mi nister Vredeling spreekt in de geest van bezuiniging, maar dan niet in de eerste plaats op het leger In de 60-er jaren stonden de jongens met een héél andere mentaliteit ten opzichte van het leger Toen was mijn werk véél moeilijker Bij de laatstv lichtingen is de instelling véél posi tiever geworden. Waarom zijn alle theologische- en priesterstudenten vrijgesteld van dienst? Al word je dominee of pries ter: ik vind dat je gewoon je dienst plicht moet vervullen. Als het fout is voor de pastores is het fout voor iedereen. En heb je bezwaren tegen de dienst, dan is er tegenwoordig de mogelijkheid om je op de wet te be roepen Maar als je in het leger bent, moet je loyaal zijn ten opzichte van de krijgsmacht. Als ik tegen het leger zou zijn, zou ik geen legerpredikant zijn gebleven Du moment dat ik er iets tegen zou hebben gekregen, zou ik opgestapt zijn. „Ook in het leger is veel veranderd in de laatste jaren. Kunt u daar iets over zeggen?" „Wat het werk betreft, dat is héél anders geworden dan toen ik er in 1951 mee begon. Toen begon je met gebed, en je had een compagnie van tweehonderd man tegelijk, 't Was een monoloog van de zijde van de predikant. Tegenwoordig werk je onafhankelijk van het onder deel, met groepen van twaalf tot veer tig man Bovendien beschikken we over goede hulpmiddelen als video- en band recorders, televisies en dergelijke. Het zijn open discussies over geestelijke zaken. Uiteraard moet ik er als gees telijk verzorger wel voor waken, dat er niet alleen over het eten, het leger en zaken als abortus wordt gediskus- sieerd Van abortus krijg je tegenwoor dig een kind, zeg ik wel eens Vandaag de dag kan een ieder in het leger zijn mening zeggen, en als je loyaal bent met het leger, kan je ook verbeteringen aanbrengen, als er iets niet deugt. De laatste jaren ontdekken mijn col legae en ik, dat er meer belangstelling bestaat voor de religie dan een aantal jaren geleden Volgens mij is de Bijbel de bron waaruit ik mijn kennis put voor het gelooi De Bijbel moet als basis genomen worden, anders blijlt het praten in de ruimte Als de jon gens willen diskussieren, raad ik ze wel aan de Bijbel (opnieuw) te lezen Ik vind het wel „fijn", als er met Kerstmis veel belangstelling is. maal ais het elk jaar alleen maar bij Lucas 2 blijft, dan heeft dat weinig wezenlijke zin Maar misschien komt één op de duizend jongens na zo n samenkomst weer tot belangstelling voor de gods dienst. Overigens breng ik mijn Bood schap, en hoop op het beste De laatste tijd hebben de jongens graag, dat je als dominee recht voor je mening uitkomt Als ze vragen op Pasen wat letterlijk de Opstanding van Christus voor mij betekent, moetik daar mijn eerlijke mening over ge ven. Zodra ze ontdekken, dat ik ei genlijk niets zeg. omdat ik met ieder een vrienden wil blijven, dan tonen ze me duidelijk, dat ze dat niet aksepte- ren Ik wil met nadruk zeggen, dat ik het pastorale werk van de legerpredikant bijzonder belangrijk vind Heël iets anders is de taak van legerpredikant natuurlijk in oorlogs tijd Er kunnen burger-dominees met het leger meètrekken. maar het is veel nuttiger, als in die omstandighe den dominees meé-trekken, die „aan het bedrijf hebben geroken' Ds Timens sneuvelde op 12 februari 1951. te midden van de manschappen, in Korea „Bent u direkt als legerpredikant begonnen, toen u was afgestudeerd?" „Toen ik in 1946 afstudeerde, ben ik eerst tot eind 1947 gaan doorstu deren in Philadelphia om iets te weten te komen over het Assyrisch en het Arabisch En m die tijd werd daar ook al de vraag behandeld „Hoe benader je de moderne mens7 Toen ik terugkwam trouwde ik, en in 1948 kreeg ik mijn eerste gemeente in Bennebroek bij Heemstede In de bloembollenstreek Het was een prettige gemeente. In 1951 werd ik op een dag opgebeld met de vraag of ik legerpredikant wilde worden. In die tijd hadden ze het sy steem - en terecht - om de dominees zo ver mogelijk bij hun vrouw vandaan te plaatsen, omdat die dominees an ders elke avond naar hun gezin gingen En wat hebben de jongens aan een do minee. die 's morgens oin 9.00 uur binnenkomt en 's middags om 5 00 uur weer weggaat? Zo kwam ik in Rozendaal terecht, waar de commando's zaten en de Korea- vrijwilligers. Die kampten vaak met allerlei problemen, en zo kon ik ook de weekends vaak niet naar nuis, omdat ik ze tenminste een kerkdifst wilde aanbieden Ik heb dit altijd allemaal kunnen doen, omdat mijn vrouw daar begrip voor had, en er volledig achter stond. Daarna ging ik tot september 1953 terug naar Bennebroek. Van 1953 tot 1958 stond ik in Maassluis, met een totaal andere bevolking. In 1958 werd ik beroepen in Utrecht En in mei 1963 belden ze me op. en vroegen ze me of ik weer legerpredi kant wilde worden, omdat ze met een geweldig tekort aan legerdominees za ten. Daar heb ik toen wel even over moeten nadenken Ik besloot om het te doen, omdat ik vond, dat je, als je als kerk die kans krijgt, deze niet moet missen. Zo kwam ik op de Genieschool te Soesterberg, op de Dumoulinkazerne Toen die werd verplaatst, kwam ik naar het Opleidingscentrum van da Cavalerie, de Bernhardkazerne. Bovendien werd ik in februari 1972 als opvolger van ds. Eysinga, die nu in Scherpenzeel hulpdiensten verricht, geplaatst bij de Inspekteur Generaal van de Krijgsmacht „De Zwaluwen berg de stal van Prins Bernhard. Daar werkte ik één dag per week als geestelijk verzorger „Het valt u niet makkelijk, het af scheid van het leger Wat zult u buiten de kazerne missen, dat u binnen de muren hebt aangetroffen?" „Er zijn machtige verhoudingen in dienst Dat zal ik missen het begrip vriendschap Dat is bij de Cavalerie bijzonder goed. En niet alleen onder ling Ze hebben open oog voor de men sen buiten de kazerne Ze staan op de bres voor de b l o.-scholen. Dat da teert al van vóórdat ik tien jaar gele den hier kwam. Het is geweldig wat de dienstplichtigen voorde b l o.-scho len doen en welke grote bedragen ze daarvoor bijeen weten te brengen!" „Ergens vind ik dit een zéér ern stige constatering, dat u de vriendschap buiten de kazernemuren niet zult kun nen terugvinden. Onze huidige maat schappij-struktuur levert te egocentri sche individuen op. Wat gaat u doen na 1 april?" „Ik ga met stilzitten; daar ben ik te jong voor lk hoop te blijven preken Dat heb ik als legerpredikant ook steeds gedaan Nu eens hier, dan weer daar. Mogelijk krijg ik nu wat meer tijd om me aan de studie van mijn preken te wijden Ik zoek een part-time baan Catechiseren doe ik ook graag Ik hoop het kerkelijk werk te blijven verrichten. En ik ben gek op sporten. Men zal mij nu weer meer op de sportvelden zien als supporter, 's Winters bij het voetballen, s zomers bij het honk ballen Bij de jongens stond ik ook graag op het sportveld De jongens van de cavalerie hebben toch weer het laatste woord, zoals u ziet. Ze zullen ds. Spilker, van wie in allerlei verbanden dezer dagen druk af scheid wordt genomen, zeker nog vaak op het borreluur in de kantine van de Bernhardkazerne kunnen aantreffen. ANCO MALI EUSDEN/CENTRUM -Deinterker- llijke vredesraadwerkgroep-Leusden li woensdagavond 31 maart a.s. een formatieavond over de problematieke twikkelingen in Zuidelijk Afrika hou- n in de Johanneshoeve. Een van de sten is ds. Daan Cloete uit Zuid- [rika Ds. Cloete studeert momenteel n de theologische Hogeschool te Kam- in. In Zuid-Afnka heeft hij aan de liversteit voor kleurlingen theologie [studeerd. Maar aangezien die stu- uiteraard verschilt met die voor ioke Zuidafrikanen, is hij naar derland gekomen om op gelijk ni- lau met de blanken te kunnen staan, ïor een aantal Leusdenaren is hij 'en onbekende, omdat hij al meerdere Tien te gast is geweest bij o.a. ieenkomsten van het „studiefonds arte Zuidafrikaan". Onlangs heeft jj in de St. Jozefkerk in iedere dienst »gen preken. Tussen de preken door is ds. Cloete bereid het een en ander jte vertellen over de situatie van de [iwarte Zuidafrikanen. Ds Cloete wil eerste even praten |er de strukturen in Zuid-Afrika. ..Het is niet alleen een kwestie van 'leid. „zegt hij maar ook van stra- gie om de zaken m handen te hou- m Zwarte mensen mogen geen wa ins hebben. Vroeger kregen blanken leen een militaire opleiding. In de tgelopen tijd echter ook de zogenaam- p kleurlingen, op kleine schaal Via een t v.-uitzending had hij een 'er interessante opmerking gehoord n een Zuidafrikaans parlementslid, 'it parlementslid was ervan overtuigd "t de zwarte mensen in Zuid-Afrika 'ker neutraal zouden blijven, ook al beurde er nog zoveel in de omrin- nde landen als Angola en Rhodesie. Cloete achtte dit een subjectieve jgedachte „Ze, de blanken, zeggen lat de zogenaamde thuislandleiders Ie ware leiders van de zwarte mensen bjn, maar het is de vraag nog of zo is. De mensen hebben eigen- - ".viutii ireuuï» nog n001t een alternatief gehad, j ir®ne®r de zwarte mensen werke lijk geconfronteerd worden met een -uze wie hun ware leiders zijn. Die 'ogelijkheid komt steeds nader." Op mijn verzoek licht ds. Cloete ie hele apartheidsregeling nader toe ..Het basiswoord in Zuid-Afrika is •cheiding zegt hij, „en dat begint iet de grote scheiding tussen blank n met-blank Als je in de bus stapt ^oet je opletten of die bestemd is °°r blanken of niet In het hele so ciale leven is deze scheiding getrok ken Verder worden de zwarte mensen ook weer onderling gescheiden in zgn kleurlingen, Aziaten en Bantoes. De laatstgenoemden worden dan weer vol gens stammen ingedeeld en zo ont staan dan de zgn. thuislanden De kleurlingen, die toch nog als Westers georienteerd zijn hoeven niet in thuis landen te wonen Wel moeten ze in aparte wijken in de stad leven, evenals de /-ziaten, die ook weer in van kleur lingen gescheiden wijken wonen Wel moeten ze in aparte wijken in de stad leven, evenals de Aziaten, die ook weer in van kleurlingen gescheiden wijken wonen. De zwarte mensen hebben een eigen taal en kuituur en zijn onderling verdeeld. Het apartheidsbeginsel geldt ook voor het leger, het onderwijs, de universi teit en de kerk. Alles is onderling ge scheiden. Je kunt geen'keuze doen. Ik mag alleen maar behoren tot de politieke partij van mijn kleur, anders denkenden mogen niet eenzelfde partij politieke partij vormen Er staat een wet dat de groepen zich niet mogen inmengen m eikaars publiek Hebben de met-blanken wel kies recht? „Voor 1948 hadden de kleurlingen „gekwalificeerd kiesrecht" en zat er theoretisch de mogelijkheid in om in het parlement te komen. Sinds een wet geving uit de jaren vijftig is dat ook niet meer mogelijk. Wij zijn politiek gezien uitgeschakeld". „Wel is er", zo vertelt ds Cloete, „voor kleurlingen een apart parlement dat onder gezag van de blanke minis ter voor kleurlingen zaken valt. Maar wij kunnen niet praten over de basis- politiek en struktuur van het land," Hij zegt dat zijn Kleurlingenparlement heeft trachten te praten met de rege ring Vorster, maar dat de zaak in een impasse is geraakt, omdat men nergens over kan praten als men de apartheid niet aanvaardt. Hij zegt: „Zuid-Afrika kan alleen maar demo- kratisch functioneren als je apart heid accepteerd." Ziet U een weg tot een vreedzame verandering? „Als de blanken zover komen dat ze zeggen wij laten de apartheid va ren, en dan gaanwe een nationale con ventie organiseren, dan kan de zaak veranderen. Zwarte mensen zijn voor een vreedzame oplossing aangewezen op de mentaliteitsverandering van de blanken. Wij hebben geen enkele ma nier van inspraak op politiek gebied. En daaruit groit de frustratie van de zwarte mensen." Ds. Cloete vertelt dat de mentali teitsverandering steeds minder wordt naarmate de toestand in Zuidelijk- Afrika meer gespannen is Ik heb de indruk, dat kritiek van buitenal op de regering niets uithaalt, is dat zo? „De kritiek van buitenal is zeer be langrijk en haalt meer uit dan van binnenuit Denk maar aan de sport. Nu spelen topclubs van blanken en zwar ten weieens tegen elkaar. Ik denk wel dat kritiek van buitenaf echt meer in vloed heeft. Aan de basis niet, maar toch helpt het mee aan de verhelling van de zwarte mens in het systeem Op de vraag of een buitenlandse onderneming bij vestiging in Zuid-A- frika kan eisen dat ook de zwarte mensen topfuncties krijgen, kan ds Cloete slechts antwoorden dat er een wet bestaat, die voorschrijft dat de zwarten niet de baas mogen zijn over de blanken. We praten over zijn vroegere ge meente in Zuid-Afrika Ds. Cloete was predikant in de stad Worcester, onge veer 100 kilometer ten noordoosten van Kaapstad. Zijn kerkgemeente telde on geveer 3500 leden. Eenderde werkte bij de blanke boeren. Een blanke boer heeft zo n vier tot vijl gezinnen op zijn boer derij. Altijd kleurlingen en zwarten. „Een dominee daar doet zoveet meer dan hier, zegt hu peinzend „Als je toegang wilt hebben tot de gemeente leden, dan kan dat alleen via de blanke boer. daar moet je mee kunnen onder handelen." Wat betekent in feite de onafhan kelijkheid vau een thuisland? „De zwarten krijgen een bepaald ge bied. waar ze traditioneel gewoond zouden hebben. Het is de bedoeling.dat een thuisland „helemaal" onafhanke lijk wordt, maar de zwarte mensen moe ten dan wel op de blanke ondernemingen blijven werken. Zij „geven' zogenaamd de zwarten werk „Het trieste van de thuislanden is, zegtds. Cloete, „dat de zwarte mensen weer naar een andere streek moeten om weer alles opnieuw op te bouwen, terwijl ze wel eerst prachtige steden als Johannesburg en Kaapstad hebben ge bouwd. Thuislanden zijn een gemakke lijke oplossing voor het geval er moei lijkheden komen; dan kan men de men sen terug sturen naar het thuisland. Hoe is het onderwijsniveau tussen blank en zwart? „Weer moet ik zeggen, dat het onder invloed van buitenal de laatste tien jaar is verbeterd Maar er is zeker wel een verschil in niveau. De regering komt altijd met de vergelijkingstabellen van Transkei - een thuisland - en de om ringende landen in Afrika, maar wij zijn allemaal inwoners van Zuid-Afrika, dus moet men intern vergelijken." Hoe is de verhouding tussen blanke en zwarte kerken? „Er is momenteel een duidelijke spanning tussen de zwarte en blanke kerken De zwarte. Afrikaans spreken de kerken gaan zich meer zelfstandig opstellen, ze spreken krachtiger taal dan voorheen. Er is een duidelijke be wustwording op gang Hoe stelt u zich de terugkeer naar uw land voor? „Ik denk, dat het wel belangrijk is om daar te zijn. Meewerken aan de bewustwording van de mensen, dat wil ik graag doen." AVDH LEUSDEN - De collecte voor de Rheumabestrijding heeft in héél Leus den het mooie bedrag van f7858,61 opgebracht. Het comité dankt alle goede gevers voor hun bijdrage en de collectanten voor hun enthousiaste inzet LEUSDEN/ZUID - Op vrijdag 26 maart a.s wordt in de Dorpskerk te I Leusden/Zuid een grote zangavond ge houden door het Christelijk Gemengd Koor „Kunst Veredelt m m v het Hervormd Kerkkoor uit Baarn, onder leiding van de dirigent de heer G. Brinks. Organist is de heer A. L van Oosterom De zangavond begint i om acht uur. Iedereen is van harte i welkom, de toegang is vrij. (Van een onzer verslaggevers) LEUSDEN - Op vrijdag 2 april aan staande wordt het Dienstencentrum van de Gereformeerde Kerken officieel ge opend. Ter gelegenheid daarvan wordt iedere Leusdenaar uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in het aan de Burgemeester de Beaufortweg 18 ge legen gebouw. De bevolking van het Dienstencentrum wil de Leusdenaren graag op de hoogte stellen van de akti- viteiten die in het gebouw plaatsvinden. Voordat het „open huis" wordt ge houden. is er enige ceremonie ter ge legenheid van de ofliciele opening van het Dienstencentrum, waarin al sedert begin december vorig jaar gewerkt wordt. Om 14.30 uur is er een bijeen komst in de Marcuskerk. In het Dien stencentrum is geen ruimte die groot genoeg is om alle genodigden te her bergen. Voor deze bijeenkomst zijn onder meer tientallen vertegenwoordi gers uit alle geledingen van de Gere formeerde kerk uitgenodigd Daarnaast zullen vertegenwoordigers van andere kerken en burgerlijke autoriteiten de dienst bijwonen In de Marcuskerk zullen verscheidene sprekers het woord voeren Ook zal daar de overhandiging van de sleutel door de voorzitter van de bouwcom missie aan de Generale Synode, de eigenaresse van het Dienstencentrum, plaatsvinden De praeses van de Synode zal op zijn beurt de sleutel weer over dragen aan hetdeputaatschap Financien en Organisatie, dat het Dienstencentrum beheert. De bijeenkomst in de Marcuskerk zal ongeveer een uur duren Vervol gens gaat men met de genodigden naar het Dienstencentrum, alwaar een ieder in staat wordt gesteld de verschil lende buro's. die in het Dienstencen trum zijn ondergebracht te bekijken TENTOONSTELLING Bovendien kunnen de gasten dan een tentoonstelling bekijken, die tijdens de opening is opgehangen in de hal, de kantine en enkele gangen Het betreft werk van twee Joodse kunstenaars Beeldhouwwerk en grafiek van Sam Herciger en schilderijen van zijn echt genote Edith Beck. De beide kunste naars wonen in Antwerpen Ook de Leusdenaren kunnen deze ten toonstelling bekijken Zij zijn vanal 17.30 uur welkom in het Dienstencen trum, waar in alle buro's open huis gehouden wordt Wie dat te vroeg vindt, kan ook later terecht; tot 21 30 uur. Op alle afdelingen zijn mensen aan wezig om informatie te verstrekken en eventuele vragen te beantwoorden. In het Dienstencentrum zijri een groot aantal buro's van de Gereformeerde kerk ondergebracht. In het gebouw, waarvan in augustus 1974 de eerste paal de grond in ging. arriveerden eind november verleden jaar het Al gemeen Diaconaal Buro, het Alge meen Kerkelijk Buro en de Informatie dienst. Op 1 en 2 december kwamen het buro Evangelie en Israel, het Zendingscentrum en de Stichting Audio- visie. Een week later kwamen ten slotte de Stichting Gereformeerde So ciale Arbeid, het buro Kerkopbouw, het Evangelisatiecentrum. het Jeugd- en Jongerencentrum en het Toerus tingscentrum. Het Dienstencentrum, dat iets meer dan zes miljoen gulden heeft gekost, werd ontworpen door het Rotterdamse architektenburo Leo de Jonge, Dorst, Lubeek, De Bruijn, De Groot en part ners BV Bij de uitvoering waren nau welijks Leusdense bedrijven betrokken. Een dezer dagen wordt in de hal een kunstwerk aangebracht Dat is ont worpen door Marijke Ravenswaay- Deege uit Gonnchem Het uit Grieks marmer vervaardigde relief is ge baseerd op de bijbelse tekst „Gij zijt het zout der aarde" Het bovenste gedeelte is geheel gepolijst en stelt de Christus-figuur voor. Daaronder bevinden zich mensen, het zout der aarde; ruw, proberend zoals Christus te zijn. maar daartoe niet in staat.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 7