JISTRUKTIEDAG OP DON BOSCO WERD GEDISTINGEERD FESTIJN iyma van Dulmen-Colcher en de Israëlische dans Bespuiten openbaar groen noodzakelijk? Vijfde Valleiconcert: Amsterdams Strijkkwartet Leusden/Zuidachtergebleven gebied of slaapwijk? VRIJDAGAVOND IN LEUSDEN-ZUID Ingezonden: iugdklub iusden/I Simavi- collecte ng voor de Geref. Bond Ingezonden: JSDER KRANT - PLAATSELIJK NIEUWS DONDERDAG 1 APRIL 1976 de Hora bestond de Debka. Arabische mannendans Men is wat Debka-achtige passen gaan en men voegde daar zelf passen aan toe Vele Isra- dansen zijn geent op de hora debka Als Syma van Duimen vertelt, wordt er ademloos Zij vertelt uit eigen er en dat komt overtuigend en ge- stnnulerend over de paardansen is men wat eigen gaan maken, en er zijn enkele uit de hegintijd van de staat die professionele choreogratie- Eebben gekreeerd „Van de aller late vormen zegt Syma, „weet men fineer in welke kibboets ze ontston- Tegenwoordig is van vrijwel Ike dans in Israel bekend waar ie ^kunni, en wie lin rnaaktei lirstradruth. hét» Israëlische Vfckso.-v bond heelt een kulturele aldeling. men zich bezighoudt met liet (buiten de verantwoordelijkheid van de redaktie) Bericht aan de leden van de nieuw berichte jeugdclub Leusden-zuid voor tot 12-jangen. [Fijn. dat jullie je hebt opgegeven deze nieuwe klub Met elkaar ■llen de beste benen worden voor- [zet om er iets fijns van te maken. voorbereidingen zijn rond, zo- t jullie klub van start kan gaan op- fndagmiddag 4 april van 14.30 tot [6.30 uur. ullie worden verwacht in de zaal ,,'t Trefpunt", naast de Dorpskerk de Arnhemseweg. e leidsters en leiders van jullie bb zijn Els Fennema, Marja van uwen, Willem van den Brink, e eerste klubmiddag zal worden be- ed aan de kennismaking en er zal rden besproken wat jullie de eerst- ■mende weken zullen gaan doen RJullie ouders zijn daarbij van harte welkom En heb je nog vriendinnetjes of vriendjes, die ook méé willen doen, T.eng ze rustig mee. De kontributie bedraagt f0,50 per er Proberen jullie alvast een leuke m te verzinnen voor de klub? Tot plens op zondag 4 april I LEUSDEN/ACHTERVELD - De jaar- hjkse Simavi-collecte wordt gehouden an 5 tot 10 april. Er zullen collectan ten bij u aan de deur komen. U geeft toch ook voor dit goede doel? LEUSDEN-Op donderdag 8 april as. oopt Ds. G. S. A de knegt uit Barne- Ve j 00r afdeling van de Gerefor meerde Bond te Leusden, in het Jeugd- ge ouw aan de Ooievaarshorsterweg oen lezing te houden over: ,,De leer van net einde". Aanvang 8.00 uur. leder en is hartelijk welkom. (buiten de verantwoordelijkheid van de redaktie) 28 maart gal Syma op haar ïnstruktie- dag in Leusden een dans als „Zemer lach. mechorati „Een lied voor jou mijn land Dit is een voorbeeld van een dansje, gemaakt op een bestaar/J liedje. Ook „Debka Dajagien", de dans van de vissers, een dans met het optrek ken der netten en met uitgesproken golfbewegingen van het water En „Pidjamot Mesjie ..De rijden pyja ma's een oud liedje uit Oost-Europa, waarschijnlijk een bruiloftsliedje. „Sjibolet Basade „Een korenaar in het veld Dit is een oud Israëlisch liedje, oorspronkelijk een kringdans, gedanst ter gelegenheid van het oogst- leest, de omer In de kibboets is er tegen Pesach, op de eerste dag van de omer, een oogstfeest. DANSEN EN ZINGEN Karmon heelt er veel voor gedaan om de Israëlische dansen bekendheid te geven in het buitenland Hij koos zijn mensen uit op vermogen van dan sen en zingen. Deze kombinatie ver werkte hij veel m zijn voorstellingen Karmon heeft in Israel veel invloed ge had op het ontstaan van andere groe pen. die zijn stijl overnamen Syma van Duimen bezocht het be roemde Daliah-festival. Daliah is een kibboets in de buurt van Haifa, waar een groot amfitheater is. Jarenlang werden daar om de paar jaar volks- dansfestivals gehouden, waar choreo grafen en dansgroepen elkaar ont moetten voor een uitwisseling De laat ste Daliah-dansmanifestatie vond in 1968 plaats, onder grote spanningen Het terrein was zwaar bewaakt door militairen, want van heinde en ver kwa men de bussen met volksdansers naar Daliah Het Israëlische volksdansen had zich zo uitgebreid dat het geheel een te grote manifestatie werd, en het te gevaarlijk was met zo veel Israë lieten bijeen te zijn' In Israel heb je kleine ethnische groepen, die hun eigen dansen hebben behouden Vanuit de Histadruth werd dat gestimuleerd. Op het dahlia-festi val van 1968 waren die ethnische groe pen vertegenwoordigd De Drusen. de Tsjerchiezen uit Zuid-Rusland de Koerden, de Jemenitische Joden Zij bestaan uit een aantal families die streng vasthouden aan de tradities en aan de dansen die men vroeger in hun eigen landstreek kenden BALLET „Syma, hoe ben je zo in dat dansen verzeild geraakt: je bent zo licht-, voetig, en je doet het so natuurlijk, dat het een verrukiing ijs oni je bezig te zien!" „Oorspronkelijk deed ik aan ballet, en verschillende soorten dansen. Wat mij in het volksdansen aantrok was, dat het volksdansen een dansvorm is, waaraan iedereen kan meedoen. Met ballet is het zo. als je goed bent, ga je er mee door als je slecht bent val je al. en verzeil je in een soort niemandsland Naderhand heb ik de- zellde gedachte teruggevonden in de dansekspressie Mijn ouders zijn Joods, en komen beiden uit Oost-Europa. Mijn vader kreeg door zijn studie in de landbouw een baan ïri Nederlands-Indie Mijn vader overleed, en na de oorlog vond mijn moeder het verstandiger om naar Nederland te gaan In Neder land kwam ik in de jaren 1947-1948 in aanraking met de jongeren-dans groepen Maar veel andere Israëlische dansen dan de hora waren hier niet bekend. In de jaren 1951-1952Was ik ruim een jaar in Israel en daar stak ik veel van de Israëlische dansen op. Juist in die tijd begon in Nederland de belangstelling te ontstaan voor andere dansen dan de bekende Engelse en Skan- dinavische volksdansen. Tpen. werd ik gevraagd als leidster voor een"Stiïdeuten-dansgcoep."Tn die perio de begon de NEVTO zijn eérste Kerst- kursussen te organiseren, en de NEVO trok dansleiders en - leidsters aan Voor het derde jaar leid ik nu ook al de Kerstkursus voor „De Spelevaart' In Amsterdam werk ik met doorsnee- groepen met allerlei soorten dansen Ik houd steeds kontakt met Israëlische dansleiders om bij te blijven met de aktuele Israëlische danskunst En als er een Israëlische dansleider in Ne derland komt introduceer ik hem bij de bestaande volksdansgroepen BEJAARDEN „Zijn er nog andere toepassingsmo gelijkheden voor je dan het instrueren van volksdansgroepen?" „Zeker Ik beoefen bijvoorbeeld het volksdansen met bejaarden Ik heb daarvoor een speciaal programma sa mengesteld. dat is aangepast aan hun stijl en hun tempo Aanvankelijk stond men zeer sceptisch tegenover het volks dansen voor bejaarden Bejaarden en volksdansen: dat past toch niet bij el kaar9 Maar gewoon door het enthou siasme van de bejaarden zelf is aan getoond, dat die her en der gemompelde bezwaren" nergens op berusten'" Spelévaartleidër Ad van Heumen zegt „In het kinder-volksdansen is ook een ontwikkeling aan de gang Wij kunnen bij onze groep wel tientallen kinder volksdansgroepen samenstellen' Je kunt een opbouw in jedansprogram- ma maken. Je krijgt een gericht pro gramma Alle organisaties willen deze programma s goed integreren bij de diverse dansleidingen KINDEREN „Ook op de scholen is het volks dansen geïntroduceerd, en de kinderen vinden het heerlijk." Syma „Voor kinderen en bejaarden heb ik een zéër gemengd internationaal programma Veel Roemeens en Joego- slaviseh Ook dans ik met patiënten in psychiatrische inrichtingen, op de basis van een volksdansprogramma, aangepast aan de mogelijkheden, én hun speciale moeilijkheden Door het gebruik van bepaalde medicijnen ïshun motoriek bijvoorbeeld vaak gestoord Het was een verrukkelijke dansdag op „Don Bosco" en Syma komt in de komende kerstvakantie terug op „Don Bosco zodat u haar, als u haar nu gemist hebt, dan kunt meemaken! ANCO MALI De bewoners van diverse wijken in Leusden-Zuid en Leusden-Centrum, doorgaans bijzonder tevreden over het vele goede werk dat door de gemeente lijke plantsoenendienst wordt verricht, werden ongeveer 10 dagen geleden opgeschrikt. Men zag enkele mensen die in de gemeenteplantsoenen bezig waren deze ,,onkruid"-vrij te maken met behulp van een chemisch onkruid bestrijdingsmiddel Informatie hierover bij de gemeen telijke plantsoenendienst leidde onder meer tot een bericht met als opschrift: „Bespuiten openbaar groen noodzake lijk De argumentatie in dit artikel doet sterk denken aan de argumenten die de Cultuur Technische Dienst hanteert; deze dienst heeft echter door haar werkwijze nagenoeg onherstelbaar kwaad gedaan aan de wilde flora en de fauna. In het genoemde artikel werd o.a. gezegd „de planten zélf worden niet bespoten, slechts de grond om de plant heen ondergaat een behandeling met Simazon" Iedereen die de spuiters aan het werk heeft gezien, ook rondom de scholen en in de plantsoenen rondom de speelplaatsen in de nabijheid van spelende kinderen, weet dat dit slechts theorie is Het kontakt dat iemand van ons hierover zocht met het hoofd van de gemeentelijke plantsoenendienst had geen enkele zin Deze persoon wees hem op de ontwikkeling in bijv. het Amster damse Bos en de Bijlmermeer waar men de natuur zijn gang laat gaan en waar het resultaat een prachtige be groeiing is zonder ongewenste (onkruid)-planten Het antwoord luidde dat bij bosplantsoenen een dergelijke situatie wel kan worden geschapen, maar dat dit in de Leusdense park plantsoenen niet mogelijk is De ge meentelijke plantsoenendienst maakt dus onderscheid tussen twee soorten plantsoenen dit is een theorie die mis schien nog wel genoemd wordt in de leerboekjes op tuinbouwscholen maar geen realiteit is. Ons inziens moet het mogelijk zijn in het vervolg de oplossing te zoeken in de aanschaf van wat minder dure plantensoorten - „opschepperij" is zinloos, zeker als het ten koste van het milieu gaat. Er bestaan betere en minder kostbare methoden om „on kruid" te bestrijden en de bodem structuur te verbeteren, bijvoorbeeld het strooien van fijngehakseld snoei- hout Het geld dat overblijft na de aanschaf van wat goedkopere planten soorten zou kunnen worden besteed aan de aanschaf van een hakselma chine In het NRC-Handelsblad van vrij dag j.l. komt een artikel voor van dr P Zonderwijk aan wie onlangs een eredoctoraat is verleend Het zou mis schien aanbeveling verdienen deze spe cialist in het beschermen van wegber men en strijder tegen allesdodende onkruidverdelgingsmiddelen eens voor een gesprek uit te nodigen. Hoewel wij aannemen dat het niet overstappen op de moderne ecologische methoden niet aan ondeskundigheid van de zijde van een kleine gemeente als Leusden te wij ten is (ofschoon de behandeling van de oude begroeiing van de Asschatterweg ons wel doet twijfelen) zou het advies van deze deskundige wellicht een op lossing die voor alle partijen bevredi gend is, kunnen opleveren 1 J Blommestein; 2. G A Hoek stra. 3 J D D Hofman, 4 A Kwin- kelenberg; 5. W den Otter; 6. B van Praag, 7. W van Praag; 8 G R Voskuilen; 9 mevr A. Vreeswijk; 10 E. J. Willemsen. Met toch wel enige verbazing heb ik m een krant van 9 maart j.l. de met dikke, vette letters uitgemeten op- vatting van mevr. E Moeien inzake het i mislukken van een door ftaar (in op dracht van „ons" CML!) op te zetten wijkvereniging in Leusden-Zuid gele zen Indien u het ook gelezen hebt, zult u met mij tot de konklusie gekomen zijn dat genoemde mevrouw ons, als in woners van Leusden-zuid, in het olym pisch jaar wel een speciale medaille om de hals heeft gehangen. In dit krantenbericht komt n.l. dui delijk naar voren dat wij, in tegenstel- ling tot de inwoners van Leusden- Centrum, een volkje zijn van: „langs elkaar levende mensen met weinig ini tiatief, omdat het ons materieel zogoed gaat, geen belangstelling meer heb bend voor wat er in ons dorp ge beurt of wat er eventueel allemaal nog zou moeten gebeuren" Zo, daar kunnen u en ik het wel mee doen. Is dit nu de waarheid of berust deze opvatting op een teleurstelling van mevr E Moeien omdat zij vanaf eind november tot begin maart geen kans zag op haar eentje een buurtvereniging op te richten? Indien het echter inder daad waar zou zijn, dan begrijp ik niet hoe of het mogelijk is dat (om 1 maar een paar voorbeelden te noemen): 1 Er op de ouderavonden van school i er steeds weer voldoende mensen zijn I die zich voor meer dan 100% willen i inzetten voor het leefbaar maken in Leusden-Zuid voor onze schooljeugd 2. De spontane reaktie afgelopen win ter op onze vijver, omdat helaas voor vele kinderen de ijsbaan in Leusden- Centrum te ver weg was. 3 Het vele werk vóór en de grote be langstelling tijdens de jaarlijkse lam pionnen-optocht i.v.m. koninginnedag. 4 Het in sommige straten uniform en/of met onderling overleg aangelegde tegelpaadjes in de voortuinen, zie Ire- nelaan b.v 5. De redelijk goed te noemen opkomst in het Trefpunt inzake een bespreking voor een eventueel te stichten dorps huis en de daarna gevoerde discussie die veel initiatief opleverde Zoals altijd zal ook hier de waar heid wel in het midden liggen en is het misschien toch nuttig geweest dat wij in ons „slaapdorp", waar wij volgens mij maar gedeeltelijk „slapen"' eens wakker geschud worden Iedere medail le heeft n.l twee kanten en het is goed om ook eens de achterkant van dit me taal te gaan bekijken. Is een wijkver eniging in Leusden-Zuid nu echt nodig; wij hebben toch in ons dorp 4 raads leden wonen9 Moet er dan zonodig weer een vereniging bij en wie wil z'n kost bare vrije tijd hier gedeeltelijk voor opofferen Is het nu beslist nodig dat wij gezamenlijk druk uitoefenen (om maar iets te noemen) om gedaan te krijgen dat 1. De gemeente nu net zo vlot als men dit b.v in plan de Wetering doet, onze stralen en trottoirs gaat herstel len! Nergens ziet men zulke prachtige gaten als bij ons 2 Rijkswaterstaat de puinhoop met brandnetels aan de Trekerweg gaat opruimen 3. Het fietspad Leusden-Zuid naar Amersfoort voldoende gaat verlichten, opdat ook onze vrouwen en meisjes gevrijwaard blijven van pogingen tot aanranding e d Mijn dochter heeft de schrik reeds voldoende te pakken! Indien u inderdaad denkt dat dit alle maal vanzelf wel tot een oplossing komt en wij dit maar rustig moeten afwachten dan heeft mevr. E. Hoelen inderdaad gelijk en ben ik het met de uitspraak van een raadslid, gedaan m de laatste raadsvergadering, eens dat Leusden-Zuid een achtergebleven gebied is. Wie echter met mij de opvatting huldigt, dat eendracht macht betekent en wij er straks bij het realiseren van „Groot Leusden" bekaaid kunnen af komen indien wij geen wijkraad be zitten, mag gerust kontakt met mij opnemen Hoewel ook mijn vrije tijd uiterst kostbaar is, meen ik nog wel zoveel gemeenschapszin te moeten op brengen om hieraan mijn medewerking te verlenen Geloof maar niet dat ik verbaasd zal zijn als blijkt dat er velen met mij deze medaille ongaar ne om de nek gehangen krijgen j. Dijkstra, Oranjelaan 14, Leusden-Zuid tEUSDEN - Heel fijn en gedistin- ËLa volksdansen vond plaats in „Hui- Don Bosco" aan de Dodeweg nr. 6 Fiondag 28 maart, onder auspiciën L De Spelevaart", Regio Centrum. Het was de bekende Syma van Dul- fco-Colcher, die een Israëlische in- ruktiedag leidde. De ongeveer vijf- Ideelneemsters en deelnemers had- li er een bijzonder fijn dansfestijn. .ma heeft een zeer innemende in- ruktiestijl en men voelt, dat men bij l«r in deskundige handen is. Hoe staat het eigenlijk met de ge- hiedenis van de Israëlische dans. «gen 'le danslielbebbers zich at teraard is bekend, dat de dans zó d is als de mensheid Mensen heb- nïedanst om de goden gunstig te eoimen. om regen te smeken, om een voor hun gewassen Maar de atst.' geschiedenis van de Israe- che dans hoe is het daarmee ge- eld" Be eerste enthousiaste jongeren. in de nieuwe staat Israel kwamen, achten hun eigen volksdansen mee, oral uit de landen van Oost-Europa k£ een deel waren dit de bekende ng.iu^en zoals wij die gewend zijn n|de Balkangroepen De kringvorm [een archaische vorm van dansen, meldt voor alle dansen De Hora is ■d.uis uit Roemenie, waarvan de aib m verband gebracht wordt - door mnuge interpreteerders - met de Dniegod Re of Ra ze Israëlische jongeren brachten ook t| paardansen mee de Krakoviak. B>oolse dans Verder eenMazurka- hti^M poolse dans. en er waren en- Ie <Aals-achtige dansjes Soms wer- [nldaar simpele choreogralietjes bij famtaseerd propageren van het volksdansen, het „komponeren' van choreografieën en het uitbrengen en beoordelen van nieu we dansen Door de dansleiders wor den deze nieuwe dansen meegenomen naar de groepen en als deze dansen blijken aan te slaan, worden ze „uit gegeven Choreografen en komponis- ten gaan gezamenlijk met ideeen aan het werk Soms sluit men aan bij een nieuwe hit, soms ook bij oude wijsjes Het werken op deze manier stimuleert geweldig! TWEE STROMINGEN Daarnaast zijn er in de Israëlische dansen twee stromingen de chassi- dismische en de Yeminitische Het chassidiem is afkomstig van het chas- sidisme, een religieuze stroming uit Oost-Europa Als de mannen daar bij elkaar kwamen, dansten ze En de rebbe of rabbi ging voör in de dans Deze stroming had te maken met de overtui ging dat de godsdienst niet zo ver van het volk zeil moest leven. Door het chassidisme werd de godsdienst terug gebracht naar het volk Iemand als Martin Buber is hieruit voortgekomen. Hij heelt een verzameling van chassi- dismische legenden geschreven. De Ba al sjem Tov de eigenaar van de goede naam) hield zich veel be zig met de religie. Hij overtuigde de mensen ervan, dat ze hun religie weer zeil moesten gaan beleven. Vele be roemde rabbi's waren dansers. Er wonen nog chassidiem in in Je ruzalem en Tsfat (Safetj in Galilea. Ook in New York „Ach", zegt Syma van Duimen, „zoals dat zo vaak gaat het chassidisme is nu vervallen in sek ten en strenge orthodoxie.' De film „De tiende man speelt zich in zon gemeente van orthodoxe Joden af JEMEN Uit Jemen emigreerde in 1948 een grote massa Jemenitische Joden Het was de operatie „Vliegend Tapijt" In de Bijbel staat ergens .Op vleugels van arenden zal ik u terugbrengen naar uw land Uit Jemen trokken de Joden met vliegtuigen naar Aden, en zo werd deze voorspelling bewaarheid, waren zij van mening Toen de mannen uit de vliegtuigen stapten, dansten zij uit vreugde op de landingsbaan' van de Jemenitische dansen is het ritme anders Het uiterlijk is Oriën taals. Het is héél soepel Er dansen mannen, zowel als vrouwen. Ook de mannen dansen hëél soepel. Syma van Duimen vertelt op een dusdanige wijze, dat iedereen het voor zich ziet Syma „Er is een Israëlische pro fessionele dansgroep gesticht van Je- menieten „Inbal", onder leiding van Sarah Levi Tanai Die groep gal ook in het buitenland voorstellingen, liet bijvoorbeeld een bruiloftsritueel zien De groep droeg authentieke kostuums In Tel Aviv is in het museum een spe ciale vitrine met poppen in Jemeni tische kostuums en poppen die een Ymemitische bruiloft vieren." Uiteraard speelt in het huidige Is rael de aktualiteit een grote rol in de danskunst Tijdens de Yom Kippur- oorlog ontstonden nieuwe dansen aan het fron „Sharem-el-Sjeik' Zondag ARABISCHE MANNENDANS LEUSDEN/ZUID - De Stichting Val- leiconcerten maakt u er op attent, dat op vrijdag 2 april het vijfde valleicon cert van dit seizoen wordt gegeven, en wel in de Dorpskerk aan de Arnhemse- weg te Leuden-Zuid. Voor u zal optreden het Amsterdams Strijkkwartet, het ensemble dat vorig jaar door de abonnees met grote meer derheid werd verkozen voor een weder- optreden in dit seizoen. Via een enquête hebben abonnees op de valleiconcerten namelijk een zekere mate van inspraak in de samenstelling van het programma. Het Amsterdams Strijkkwartet be staat uit. Jeannelotte Herzberger, eerste viool, Jan Hulst, tweede viool Rena Scholtens, altviool, René van Ast, cello Jeannelotte Herzberger studeerde in Amsterdam viool bij Oskar Back, en in Parijs bij René Benedetti Zij con certeerde reeds op zeer jeugdige leef tijd Later gaf zij recitals, samen met haar echtgenoot de pianist Maarten Bon. Jeannelotte Herzberger is lerares aan het Amsterdams Muzieklyceum. Jan Hulst studeerde bij Jo Juda en Jan Damen viool aan het Amsterdams Conservatorium. Hij maakte enige tijd deel uit van het Amsterdams Kunst- maandorkest en van het concertgebouw orkest. Hij is leraar aan de conser vatoria in Groningen en Zwolle Rena Scholtens studeerde viool aan het Amsterdams Muzieklyceum bij Os kar Back, en speelde enige jaren in het Nederlands Kamerorkest. René van Ast studeerde cello aan het Koninkbjk Conservatorium in Den Haag bij Carel van Leeuwen Boomkamp en was eerste cellist bij het Kunst- maandorkest, en lid van het Neder lands Kamerorkest René van Ast is leraar aan de conservatoria van Gro ningen en Den Haag De vier kunste naars leerden elkaar kennen bij het Nederlands Kamerorkest van Szijmon Goldberg, en in 1966 vormden zij het Amsterdams Strijkkwartet. Het Amsterdams Strijkkwartet gaf veel kamermuziekuitvoeringen met an dere bekende musici. Het ensemble Succesvolle tournees werden onder nomen door Engeland, Duitsland, Zwit serland, Frankrijk, Finland en België Het kwartet treedt regelmatig op voor binnen-en buitenlandse radiostations. Op het programma van vrijdag 2 april staan werken van Mozart (kv 499), Schubert (op 161) en Strawinsky. Het concert begint om 20.15 uur Losse kaarten zijn aan de kerk ver krijgbaar vanaf 19.30 uur a f5,--. Senioren en junioren betalen slechts f2,50 Leusdense muziekminnaars: vult u met z'n allen die Dorpskerk op vrij- dag 2 april tot de laatste plaats: de muziek die het Amsterdams Strijk kwartet ten gehore brengt, verdient beslist een uitverkochte kerk! maakte zich al snel naam als specia- Matthijs Vermeulen droeg zijn strijk- list op het gebied van de nieuwe muziek. kwartet onder andere om deze reden op aan het Amsterdams Strijkkwartet Het Amsterdams Strijkkwartet ver leent veelvuldig zijn medewerking aan de Rondom-concerten onder leiding van Reinbert de Leeuw.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 5