.Inserts" Hollywood's magere
aren in trefzekere persiflage
iEVARIEERD PAASPROGRAMMA
BtRfREN!
EN TEN
SLOTTE.
Omroepster
WONDER
Filmagenda Amersfoort
Camel
doen
DONDERDAG 15 APRIL 1976
miek Bourvil en de Engelsman Terry
Thomas. Het verhaal speelt zich af in de
tweede wereldoorlog in en rond Parijs.
Gehieme agenten, gedropte misver
standen. Dat zijn de ingrediënten, die
„Samen uit, samen thuis" nog steeds tot
een gegarandeerde topper maken. Alle
leeftijden.
„Sneeuwwitje en de zeven dwergen"
van Walt Disney is natuurlijk de moeite
van het bekijken waard, vooral als u
samen eens met kleine kinderen naar de
bios wilt gaan Het verhaal is bekend
genoeg, maar Walt Disney maakte er
een nieuwe versie van, die met alleen
uitblinkt door de vertederende beelden
en de grappige dialogen, maar ook de
schitterende muziek een waar genoegen
is om naar te kijken. Wie van tekenfilms
houdt, kan in de middagvoorstellingen
van Cinema 1 zijn/haar hart ophalen.
Alle leeftijden.
Tenslotte is ook de rampenfilm „The
Poseidon adventure" onder meer met
Gene Hackman en Shelley Winters in de
hoofdrollen gegprolongeerd Niet de
beste onder de serie rampenfilms, maar
toch altijd de moeite van het bekijken
waard. De film is gebaseerd op het uit
stekende boek van de bekende Ameri
kaanse schrijver Paul Gallico. Cinema
1, avondvoorstellingen, 14 jaar, tweede
week.
NACHTVOORSTELLINGEN
In de nachtvoorstelling van het City
Theater - uiteraard een late sex show -
kan men deze week vrijdagavond/nacht
kijken naar „Oh, wat een heerlijke
stoeipoezen" en u begrijpt het al het
gaat over vrouwen. En over Francois,
die met de twee bijzonder verleidelijke
buurvrouwtjes in aanraking komt en er
tenlsotte niet meer tegen kan, want zo
veel was hij nu ook weer niet gewend.
Uithuilen bij zijn oude moeder is dan de
enige remedie. „Les gourmandines" is
een Franse sex-komedie van regisseur
Guy Perol en aardig genoeg om de lief
hebbers van het genre weer enkele uur
tjes prikkelend plezier te bicden. City
Theater, vrijdagnacht, 18 jaar.
Zaterdagnacht biedt het City Theater
een film van regisseur Jack Starret „The
losers", een oorlogsfilm in western-stijl,
dat zich afspeelt in Vietnam tijdens de
„grote Amerikaanse oorlog" Het gaat
om een afgevaardigde van de Ameri
kaanse president, die door de Chinezen
in Cambodja gevangen worden gehou
den. Een groepje pas gedemobiliseerde
„motornozems" worden ingezet om de
afgevaardigde uit handen van de Chi
nezen te halen. Maar toch blijkt deze
moderne „wild Bunch" een groep \er-
liezers te zijn, ondanks het feit, dat zij
hun missie volbrengen. City Theater,
zaterdagnacht, 18 jaar
KINDERVOORSTELLINGEN
Naast de ochtend- en middagvoor
stellingen van „Sneeuwwitje en de ze
ven dwergen" van Walt Disney in Ci
nema 1, kan men deze week met de
kinderen terecht in Cinema 2, waar
Voor de wat oudere jeugd de spannende
avonturenfilm „Zorro kruist de degens"
te zien zal zijn. Zorro begint de strijd
tegen de onrechtvaardige en wrede
gouverneur van Californië Don Manuel
en wint, uiteraard
In de reeks films onder het motto:
„Kleutertje kijk eens" kan men donder
dag, vrijdag en zaterdagmorgen in Euro
Cinema kijken naar nieuwe avonturen
van Pippi Langkous in de film „Pippi in
Taka-iuka-land" Het blijkt dat Pippi's
vader door zeerovers gevangen wordt
gehouden en dat betekent, dat Pippi en
haar vriendjes op stap gaan om daar
gauw een eind aan te maken. Vooral
omdat de zeerovers van vader Lang
kous willen weten, waar hij de grote
schat heeft verborgen Dat moet voor
komen worden. Spanning en avontuur
voor jong en oud. maar vooral voor de
kleuters, die Pippi, dankzij de TV, als
hun grote vriendinnetje beschouwen.
Met Nederlands gesproken tekst, zodat
het ook voor de kleinsten gemakkelijk
te volgen is. In kleur.
FILMAGENDA AMERSFOORT Van
donderdag 15 april tot en met woensdag
21 april 1976.
GRAND THEATRE - tel 14632 „Sa
men uit. Samen thuis," 2 uur en 8
uur, zaterdag 2 uur. 6.45 uur en 9 15
uur. Beide paasdagen: 1.30 Tiur. 4
uur, 6.45 uur en 9.15 uur. Vrijdag
morgen 10.30 uur. Alle leeftijden
STUDIO G. - tel. 14632 „Inserts" -
2.15 uur. 7 uur en 9.30 uur. Beide
paasdagen 2.15 uur, 4.30 uur - 7 00
uuren9.30uur Vrijdagmorgen 10.30
uur 18 jaar.
CINEMA 1 - tel. 18900 - „Sneeuwwitje
en de zeven dwergen" 2 uur; vrij
dagmorgen 10 30 uur Beide paasda
gen 2 uur en 4 uur A.l The Posei
don adventure" - 7 uur en 9 30 uur
14 jaar.
CINEMA 2-tel 18900 - „Te rijk om los
te lopen" - 1 45 uur, 6.30 uur, 9 uur;
zaterdag- en woensdag 6.30 uur en 9
uur; vrijdagmorgen 10.30 uur, beide
paasdagen 1 45 uur. 4 uur, 6.30 uur
en 9 uur. Alle leeftijden
EURO CINEMA tel 33655 „Het
smokkelschip Lucky Lady" - 1.45
uur. 4.45 uur, 6.45 uur en 9.15 uur.
CITY THEATER - tel. 16572 - vrijdag
tot en met woensdag - „Hang'em
high", 2 uur en 8 uur; zaterdag 2 uur,
6 45 uur, 9.15 uur, beide paasdagen
2 uur. 4 15 uur 6 45 uur en 9.15 uur.
14 jaar. Vrijdagmorgen 10 30 uur.
„Bloot en blond in Beieren." 18 jaar.
Nachtvoorstellingenvrijdagavond
23 uur „Oh wat een heerlijke stoei-
poezen." - 18 jaar, zaterdagnacht
23.45 uur. „The Losers" - 18 jaar
CINEMA 2 - Kindervoorstelling, zater
dag en woensdagmiddag 1.45 uur
„Zorro kruist de degens" - Alle leef
tijden
EURO CINEMA - Kleutervoorstelling
(Kleuterje kijk eens): „Pippi in
Taka-Tuka Land" Nederlands ge
sproken - Jle leeftijden.
r T T
X T.T y
Ik had een oom. die ieder grool
geldbedrag dat hlj uitgaf omre
kende in liet aantal pakjes sigaret
ten dat hij ervoor had kunnen ko
pen Op de dag dat hu zijn eerste
automobiel kocht kon bn bijvoor
beeld aan de schare die het blik
kwamen bewonderen, exact mee
delen hoeveel saffies hij daervan
had kunnen opsteken ..Maar", zei
oom dan altijd, ,,da's ook maar on
zin. ]e kan 'n dubbeltje maar een
keer uitgeven". Mijn tante ant
woordde dan steevast ..Precies, en
daarom moet je ook altijd heel goed
uitkijken waar aan
Het was in het goede huwelijk
van deze beide mensen altijd een
teer punt dat oom Amerikaanse
Camels rookte in plaats van Lexmg-
i tons, zoals ieder ander in die da
gen deed ,,Dat is een kwestie van
stijl, van klasse," meende mijn
oom; ,.ik rook liever wat minder en
dan iets goeds, dan veel van die
turf Niet dat hij zich daar aan
hield - oom rookte als een ketter -
maar hij zei het toch maar en soms
klonk het best overtuigend
Zevenhonderdduizend gulden.
j Hoeveel sigaretten zou je daarvan
kunnen kopen9 Of voor wie met
rookt: Hoeveel peuterspeelzalen
zou je daar behoorlijk van kunnen
inrichten? Hoeveel wijkverenigm-
gen zou je er een leuke subsidie van
kunnen geven? Hoeveel woonwa-
gencentrumpjes zou je er van kun
nen opzetten?
Leusden (althans een deel van
i deze gemeenschap) wil een hoc
keyveld van grasvlies - iets duur
der een stuk lekkerder - hebben.
ik ben weer helemaal aan het loge
ren bi) oom en tante Oom ,1 en\
experiment, Leusden waardig
Tante: „fa maar peuterspeelzalen
en de wijkverenigingen en..."
In een twistgesprek, of dat nu'
over sigaretten gaat of over gras
sprieten, worden door beide par
tijen altijd stellingen betrokken,jj
waarvan men niet dan nog met de
grootste moeite te verjaren is. Toen'
de Camels - tot ooms teleurstelling -
allang niet meer uit Amerika kwa
men en precies evenveel kostten als
andere merken, beweerde mijn
tante nog steeds dat Camels drie j
maal zo duur waren als Lexington
De tegenstanders van het gras- 9
vlies hebben zich nu verschans! I
achter een muur van zeven ton. j
Waar ze die vandaan halen mag f
Joost weten, want het spul kost veel i
minder In een ingezonden brief
heeft de voorzitter van de hockey- j
vereniging, nog omstandig uitge-
legd, dat het bedrag veel lager is
Maar vergeet het maar het gras-
vhesveld kost zeven ton
Zulke prietpraat over futiliteiten
kan er makkelijk de oorzaak van
zijn dat je de hoofdzaken uit het
oog verliest Het gaat er namelijk
om dat Leusden het blijkbaar breed
heeft en het daarom breed kan la
ten hangen De wijkverenigingen,
de peuterspeelzalen. Achterveld,
Leusden-Zuid en alle andere achter
gebleven groepenkrmgen en gebie
den zullen dat nog wel merken.
Mijn oom stierf op vrij hoge leef
tijd. in de rotsvaste overtuiging dat
er in de hemel uitsluitend echte
Camels verkocht worden Mijn
tante stierf korte tijd later Tot op
de dag van haar dood ieder dub
beltje omdraaiend, al was dat al
lang met meer zo nodig.
Wat u zegt, een uitstekend huwe
lijk.
K.
Shirley MacLaine en Robert Mitchum in ..What a way to go" (Te gek om los te
lopen).
Overigens lijkt het er momen
teel op - met de zomer in zicht -
dat de omroepen zich vooral
koncentreren op het zo goed
mogelijk brengen van hun eigen
reclame-spots, want wat er aan
programma's op de buis komt. is
de moeite van het vermelden niet
waard. Met uitzondering mis
schien van het programma over
Liselore Gerritsen vorige week
door Herman van Veen. Dat was
drie kwartier kijken naar een ui
terst boeiende vrouw, die wat te
zeggen heeft. Waarbij overigens
Herman van Veen zich niet direkt
ontpopte als een rasinterviewer,
maar dat kun je ook niet verwach
ten van een cabaretier.
Verder schijnt er tegenwoordig
een heftige diskussie aan de
gang te zijn over de televisie als
amusement-brengend medium,
de vertrossing en al dat soort za
ken. Een amusant onderwerp. En
tijdverspilling zolang het geen
serieuze diskussie is tussen se
rieuze partners, inplaats van vrij
blijvend gezwets van mensen,
die te nauw bij het omroepwezen
zijn betrokken om er op neutrale
wijze over te kunnen praten, laat
staan er iets aan te kunnen ver
anderen. Bovendien vreet de
massa alles wat vertrost is. Waar
praten we dan nog over?
Tenslotte nog even de mede
deling, dat de Duitslandzenders
via de antenne in het plan Ro-
zendaal nog steeds onverteer-
baar tot ons komen. Die zwarte
balken beginnen zo langzamer
hand een doorn in het oog te
worden. Meneer Wagenaar, bent
u daar nog?
MONITOR
Nu denkt u waarschijnlijk,
dat ik ga praten over de omroep-
sters en zo. Mis. Ik heb in de kop
alleen een streepje vergeten. Ik
bedoelde omroep-STER. En dat
is héél wat anders, nietwaar? Mi
nister Van Doorn, zijn naam zij
geprezen, heeft nu eindelijk be
slist. dat de omroepen maximaal
1 minuut reclame per avond voor
zichzelf mogen verbruiken. Dat is
nog rijkelijk veel. maar het bete
kent wel, dat de meeste omroe
pen zich ernstig moeten gaan
beperken en wellicht moeten
volstaan met het voorlezen van
de telefoonnummers. Als ik mi
nister Van Doorn was geweest,
dan zou ik omroepréclame in ei
gen zendtijd hebben verboden,
zonder meer. Voor reclame op de
TV hebben we de STER. Door
voor omroep-reclame te laten
betalen wordt meteen bereikt,
dat al dat preken voor eigen pa
rochie steeds spaarzamer gaat
worden. Want tijd is dan wel de
gelijk veel geld. Maar ja, de weg
van de minister gaat niet over ro
zen en Hilversum is net een por-
celeinkast. waar je met uiterste
voorzichtigheid langs
moet lopen om niet de tere poli
tiek potjes te breken, die waar je
met uiterste voorzichtigheid
langs moet lopen om niet de tere
politieke potjes te breken, die
deze Gooise kast herbergt.
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Zonder nu direkt te zeggen, dat het bioscoopprogramma rond
e Pasen overweldigend is in Amersfoort, bieden de Amersfoortse theaters toch wel
oldoende afwisseling om iedereen tevreden te stellen, zij het dat er helaas weinig
euvvs bij zit deze week. Het oudje van de Funés. „Samen uit, samen thuis", blijft
jgeven in Grand, „The Poseidon Adventure", „Sneeuwwitje en de zeven dwer-
en", „Het Srnpkkelschip Lucky Lady" evenècns in resp Cinema 1, en Euro
inema. Nieuw is de film, die deze week in Studio G van start gaat. „Inserts", een
•rrassend debuut van de Amerikaanse regisseur John Byrum met de snel opko-
ende nieuwe ster Richard Dreyfuss in de hoofdrol. Verder kan men in Cinema 2
igeens kijken naar de komedie „Te gek om los te lopen" (What a way to go) van
gisst-ur J. Lee Thompson met Shirley McLaine in de hoofdrol Een film uit 1964.
e nu opnieuw in roulatie is gebracht. Opnieuw (slechts voor een week) te zien in
:t City Theater, de film kan men donderdag en vrijdagmorgen om half elf ook
recht in speciale ochtendvoorstelhngen met hetzelfde programma. Een uitzonder-
g maakt, wat dat betreft, het City Theater, waar 's morgens de sex wordt getoond
„Bloot en blond in Beieren". Ero Cinema draait 's morgens kindervoorstellingen,
ortom: als men wil, kan men zo'n beetje de hele week door van 's morgens vroeg
t 's avonds laat doorbrengen in de Amersfoortse bioscopen In deze vakantietijd
isschien nog niet eens zo'n gek idee
INSERTS"
)e enige bioscoop in Amersfoort, die
de laatste tijd in ieder geval vrijwel elke
:ek een nieuw programma brengt, is
idio G. Op zich is dat een verheugend
hijnsel, om dat Studio G als een
;enaamd Arthouse Theater in veel
allen films brengt, die bestemd zijn
een klein publiek, maar wel voor
de echte filmliefhebbers die wat meer
dan een doorsnee publieksfilm
!t de grote sterren. Het is commer-
jaéel gezien meestal niet aantrekkelijk
om een theater juist voor zo'n relatief
iliek te bestemmen maar doordat de
citeit zo klein mogelijk is gehou-
fn. blijft het voor het publiek in ieder
'al aantrekkelijk en bereiken ook
is Amersfoort, die anders nooit hier
iden worden gedraaid. Studio G
ft in feite hetzelfde karakter als bij-
rbeeld het Filmhuis, waarbij Studio
^Tde iets meer commerciële Arthouse-
films voor haar rekening neemt.
B)eze week is dat de film „Inserts",
een verrassend debuut van de nog jonge
nsseur John Byrum. Het is een zoge-
imde kleine film, in drie weken in een
dio opgenomen, die niet al teveel
>cht kosten. Desondanks is het een
stekende film geworden, met Richard
eyfuss in de hoofdrol, een opko-
:nde acteur, die in „American Graffi-
maar vooral in „Jaws" opviel door
voortreffelijke acteursprestatie.
De 28-jarige Byrum,schreef zelf het
nario (daarin had Hij reeds eerder er-
ring opgedaan) en ging terug m de
1, naar de jaren dertig, naar het Hol-
n/ood, dat bezig is de sprekende film,
nieuwe cinematografische wonder,
aar nieuwe hoogten te stoten en daar-
ie ook de glamour en het prestige van
1 Amerikaanse droomfabriek
]vEen stukje nostalgie misschien, zoals
de laatste jaren zoveel zaken uit vroe
gere jaren via films, TV en boeken wor
den opgerakeld. Maar toch niet zo maar
nostalgie. Byrum maakte een persiflage
op Hollywood van die tijd en dat doet
Sinds enkele dagen mogen we
verheugen op uitstekend
\te-weer. We hebben de warmste
van dit jaar alweer achter onze
zen en het is uitstekend beval-
Tijdens zulke dagen ontstaat
soort lentekoorts, die nog wordt
'<terkt door het feit, dat de kin-
'en aan hun paasvakantie zijn
\onnen en je eigenlijk half in de
rtuiging leeft, dat het al zomer
jnhet worden is. Natuurlijk is dat
t zo en het is best mogelijk, dat
over een paar dagen weer lopen
1 kleumen van de kou en haastig
|ze winterkleren weer uit de kast
en, die we kortgeleden in een
van zonnig optimisme heb-
opgeborgen.
ente. Eigenlijk al begonnen op
maartwordt het nu pas duide-
wat het eigenlijk betekent.
igzaam maar zeker beginnen de
leren van de bomen en struiken
hun beschermende knop te ko-
alsof ze het zelf nog niet gelo-
dat het werkelijk zover is.
'ge terughoudendheid is dan ook
op z'n plaats, want het valt niet
om nachtvorst te moeten ont-
'en< terwijl je dacht, dat die tijd
)rhij was. De eerste paarde
ken zijn te bezichtigen in de
wen en weilanden, terwijl ook
|üoge/s steeds aktiever beginnen
''orden en uit beginnen te kijken
r een geschikt plekje voor het
wereld brengen van hun nage
lt. Zoiets eist ook een grote
~~uldigheid, want hoewel zelfs
Woonwijken tegenwoordig weer
fr zekerheid gaan bieden voor
Jjoed onderkomen, is het nog
met zoals vroeger, toen je als
hij op een pittige manier via het verhaal
van een beroemde stomme filmregis
seur, die op de tweesprong naar de
sprekende film moest afhaken.
Het is de tragi-komedie rond Boy
Wonder, het Wonderkind, dat zijn toe
vlucht zoekt in de pornografiscHe film
om zich het hoofd boven water te hou
den.
Hiervoor ontvangt hij een schamele
vergoeding van de producent, de grote
dranksmokkelaar Big Mac. Werkte hij
vroeger met Pickford en Fairbanks, nu
is hij de regisseur van Harlene, een ser
veerster en ex-figurante en Rex, een
knappe opportunistische doodgraver
Wanneer het Wonderkind op een dag
bezig is een scene te verfilmen ver
schijnt Big Mac, om zijn „artistieke"
onderneming te tonen aan Cathy Cake,
zijn „verloofde", die niets liever wil dan
actrice worden.
Tijdens hun bezoek dient Harlene
zichzelf een overdosis heroïne toe en zij
overlijdt ter plaatse Big Mac raakt in
paniekhij vreest in een schandaal
gewikkeld te worden en roept de hulp
van Rex in om zich van het lijk te ont-
Terwijl zij weg zijn, maken Cathy en
het Wonderking nader met elkaar ken
nis. Hij legt haar uit, dat hij - om de
begonnen film af te maken -w een serie
inserts of close-ups moet maken, die
tussen de draad van de film door inge
bracht moeten worden Nu een van de
„sterren" dood is en de andere bezig is
haar lijk weg te werken, moet hij wel
een remplacante zien te vinden. Cathy
stelt zich beschikbaar Zij wilde toch
filmster worden en is bereid haar char
mes te geven, in ruil voor een kans bij
het voormalige filmgenie.
vogel je plekje voor het uitzoeken
had. Toch hebben ze hoorbaar ple
zier in hun levenook al is dat wat
moeilijker geworden.
Ik beschouw al deze lenteboden
als een puur wonder. De prunusde
elzekatjes, de narcissen en de paar
debloemen. En de nijvere vogels.
Een wonder, omdat het ondanks
alles niet zo best gesteld is met ons
milieu. Want wat lees ik deze week
in mijn krant? Nederland heeft
dringend minstens 4000 milieudes
kundigen nodig. Ga d'r maar aan
staan. Waar haal je die nou zo vlug
vandaan? „Voor het inhalen van de
bestaande achterstand zou men
moeten streven naar het afleveren
van 300 afgestudeerden per jaar,
terwijl via post-academische vor
ming nog eens 100 personen moe
ten worden afgeleverd," volgens de
Academische Raad. Daar zullen de
vogels, de bomen en de struiken blij
mee zijn. Want deskundige hulp bij
het uitzoeken van een goed plekje
is geen overbodige luxe. En boven
dien begint steeds meer het recht
van de sterkste te spreken wanneer
je op moet boksen tegen de steeds
opdringende stank van de industrie,
de giftige bestrijdingsmiddelen
(van wat?) en de anti-biologische
wasmiddelen En zolang plant en
dier nog geen eigen laboratoria
hebben om hun grootste vijand ef-
fektief te kunnen bestrijden, kun
nen ze hulp van diezelfde vijand
best gebruiken.
Het is een wonder, dat de mens
eindelijk beseft, dat ze volkomen
afhankelijk is van flora en fauna.
Zoals het een wonder is, dat plant
en dier het tot nu toe steeds hebben
overleefd in het voor hen steeds
vijandiger wordende klimaat
Lang leve de Academische Raad!
Want het had echt maar weinig ge
scheeld, of plant en dier zou de rode
vlag van de (r)evolutie tevoor
schijn hebben gehaald om definitief
hun vrijheid te heroveren. Een
ramp is voorlopig voorkomen. We
kunnen allemaal weer opgelucht
adem halen. Temidden van het
wonderdat lente heet.
V.
Hij weet haar tot allerlei handelingen
te overreden. Zij, op haar beurt, begint
hem te boeien en langzaam wordt hij
verliefd op haar Zij gaat hem in zijn
eigen film betrekken en door haar dol
zinnig gedrag gooit hij zijn menselijke
waardigheid te grabbel Zij was niet zo
onschuldig als hij zich had voorgesteld
en terwijl de rollen nu worden omge
keerd wordt hij zelf de hoofdpersoon in
een psychologisch ckama
UITSTEKEND SPEL
Er wordt door de hoofdrolspelers uit
stekend spel geleverd. Mede dankzij de
pittige dialogen, vol met inside-grapjes
over Hollywood, isInserts" een persfi-
lage geworden, die. ondanks de toch
wel dramatische aspekten, optimaal op
het doek wordt gebracht door regisseur
Byrum, die hiermee heeft bewezen een
goede film te kunnen maken met rela
tief weinig geld en eenvoudige midde
len Je moet er natuurlijk wel goede ac
teurs en actrices voor hebben en die had
hij Richard Dreyfuss zet regisseur
1 Wonder Boy feilloos neer, daarbij ta
lentvol gesteund door Jessica Harper als
Cathy Cake Stephen Davies als Rex.
I Veronica Cartwright als Harlene en Bob
Hoskins als Big Mac
„Inserts", een kleine, maar pittige
film. trefzeker op het doek gebracht
door een regisseur, die in de gaten ge
houden moet worden Aanbevolen.
Studio G, eerste week, 18 jaar
WHAT A WAY TO GO
In Cinema 2 kan men deze week op
nieuw kennismaken met de uil 1964 da
terende film van regisseur J. Lee
Thompson: „What a way to go" (Te rijk
I om los te lopen). Het is een komedie met
1 verschillende sterren in de hoofdrol,
i zoals Chriley McLaine, Paul Newman,
1 Robert Mitchum, Den Martin, Gene
Kelly, Bob Cummings en Dick van Dy
ke Een plezierige film voor jong en oud.
Cinema 2, alle leeftijden.
HANG EM HIGH
In het City Theater kan men deze
week opnieuw naar „Hang 'em high'
kijken, een harde w estern van regisseur
Ted Post. gebaseerd op een scenario van
j Leonard Freeman en Mel Goldberg, met
I Clint Eastwoord in de hoofdrol. De film
ging in september 1968 in première en
I ondanks het feit, dat deze western door
1 de kritiek toentertijd slecht werd ont
vangen, is „Hang 'em high", mede
dankzij Clint Eastwood, toch een film
gebleven, die door het publiek graag
w erd bekeken
Naast Eastwood speelt Inger Stevens
de hoofdrol als Rachel. En eigenlijk is
het geheel bijna een televisie-
aangelegenheid. Regisseur Post regi-
seerde o m. een behoorlijk aantal afle
veringen van Peyton Place", East
wood speelde een hoofdrol in ..Rawhi
de", terwijh Ingei* Steyëns 'als „De
Zweedse Gouvernante" een behoor
lijke tijd furore maakte op ons Hol
landse beeldscherm Ook producer-
scenarioschrijver Leonard Freeman
heeft veel voor TV gewerkt, zowel als
regisseur, producer als acteur
„Hang 'em high" moet vooral gezien
worden als een Amerikaanse tegenaan
val op het grote succes van de Italiaanse
w esterns van die tijd Dat waren vooral
de beroemd geworden films van Sergio
Leone, die de Amerikanen eigenlijk een
lesje leerde in het maken van een goede
western, waarbij overigens ook de mu
ziek van Ennio Morricone een belang
rijke rol speelde. Dat doet de muziek
van Dominic Frontiere in „Hang 'cm
high" ook, maar dan wel een tikkeltje te
hard.
Voor het overige is „Hang 'cm high"
een niet onaardige, maar toch qua ver
haal en verfilming wat rommelige wes
tern, die desondanks bij het publiek
toch met graagte wordt bekeken. Mijn
zegen heeft men daarbij.
City Theater, slechts een week, 14
jaar.
PROLONGATIES
Deze week vier geprolongeerde
films. Dat is natuuilijk in Je eerste
plaats de verrukkelijke avonturen-
komedie van regisseur Stanley Donen
„Smokkelschip Lucky Lady", die in
Euro Cinema vrolijk verder gaat. nu
voor de vijfde week in Amersfoort. Het
is het verhaal van een drietal avontuur
lijke dranksmokkelaars, met verve ge
speeld door Liza Minelli, Gene Hack
man en Burt Reynolds. Voor lien, die tot
nu toe niet zijn gaan kijken, beslist uit
stekend amusement voor de vrije va
kantietijd
Louis de Funes is onverslijtbaar. Deze
Franse komiek, die al tal van goede en
minder goede komedies op zijn naam
heeft staan, is deze week voor de
tweede week in het Grand Theatre te
zien in de film „Samen uit, samen thuis"
en Louis de Funës komt dan samen thuis
met de onlangs overleden Franse ko
Scène uit „Hang 'em high" met Clint Eastwood