lans Rombouts: jazz-musicus, ekenleraar, schilder Jnieke verzameling 1917 tot nu „JAZZHUT VAN THEO CALDENHOVEN lEUSDER KRANT - KIJK OP KUNST DONDERDAG 6 MEI 1976 15 EUSDEN/CENTRUM - Enige we- i geleden hield de Leusdense stenaar Hans Rombouts een rzichtstentoonstelling van zijn ilderswerk in het A.K.G. Ploegh- Muurhuizen 119 te Amersfoort, was werk te zien vanaf zijn aka- lietljd in 1964 tot zijn laatste stuk iddelijk teken of rechte regen- uit 1976. Het was een jende expositie, en het leek ons ressant om naar aanleiding van b tentoonstelling eens wat met na te praten, middels had ik gehoord, dat hij een vaam jazz-bassist was. en toen ik. ap opgaande vanuit zijn atelier aan Ardennen 42 in Leusden-Centrum rloops opmerkte, ging hij er grif op ,,The Shoeshine-stompers". Een jaar of drie heb ik in die band gespeeld, ook voor de radio. Televisie had je toen nog niet. Nou ja, en dan valt zo iets uit elkaar. Je belangstelling verschuift, en je krijgt eigenlijk steeds meer kontakten." ,,De contrabas is een schitterend instrument. Ik vind de klank en de sfeer ervan bijzonder mooi. 't Is jammer, dat die bas in een bandje vaak alleen maar een soort brom mende ritmische ondertoon mag aangeven!" ,.Ja, vooral in die Dixielandbands werd de contrabas in een hoekje ge drukt. In de moderne combo's mag je als bassist wat meer soleren „Die combo's waarin u speelde, 'at mij trekt in de jazz", zei hij ..is usiceren in vrijheid Als kind wou al graag doen Dat was zo n soort Idroom van me Op schoolfeestjes le ik jazz-orkestjes spelen en al was ik weg van de contrabas, (a er op de radio een contrabas te jsteren viel. zat ik aan het toestel isterd. deed drie jaar klassieke gitaar, ar die contrabas heb ik mezelf bij - jracht Bas-autodidakt, zou je kun- ■Ézeggen. De enige overeenkomst de gitaar en de contrabas zat in Itemming van de snaren. Maar die jfrabas was het voor mij gewoon: dat yj spelenderwijs Hoorn begon ik in een H.B.S. je te spelen. We hadden een )o van piano. bas. drums, gitaar, e speelden op schoolfeestjes en bij ^Jockey- en de tennisclubs. en verhuisde ik naar Den Haag. en laar midden in het Mekka van de Toen ik het woord bas liet vallen, ik er meteen bij gesleept Chris i had toen een Dixielandband waren van professioneel niveau, heb ik zo de indruk." ..Met één der combo's hebben we op jazzfestivals gespeeld en op het zesde jazzfestival in Kralingen kreeg ik een solistenprijs. Met het Trio Jan Rath brachten we het zelfs zo ver. dat we het jazzcon- cours in Loosdrecht bereikten De maatschappij, die de pföatjes maakté. vond onze muziek echter te progres sief. en zei: ..Dat moeten jullie wel wat anders spelen." Nou. toen is dat er na tuurlijk nooit van gekomen Enkele jaren later raakte de Boogie-woogie in. Ik héb opnamen met Pia Beek gemaakt, en verdiende daar een maand vakantiegeld mee." ,,'t Lijkt me niet zó eenvoudig om Pia Beek te mogen begeleiden. Ze staat bekend als lastige vrouwspersoon!" ,,Och, het ging vlot. Er komen men sen van de radio bij. Er was nog een bassist, en we moesten voorspelen. Die andere jongen was veel te bescheiden: die had een klassieke opleiding ..als ballast mee." Ik durfde veel meer, en daarom werd ik uitgekozen. Iemand die een klassieke schilders opleiding heeft gehad, moet die ook ge leidelijk aan durven loslaten. Ik zat op de Koninklijke Akademie van Beel dende Kunsten in Den Haag, en dat geeft je een bepaalde vorming Iemand, die direkt abstrakt schildert, is véél fel ler. Oh. ik. ben blij, dat ik die Akademie heb gehad. Als je praat als schilder kun je niet zeggen: daar heb je niets aan Maar als schilder moet je weer autodi- dakt worden. Er komt zó veel op je af! Je moet zelf aan de gang gaan. Dat vind ik met muziek ook. Ik ben vóór het aanleren van tech niek. maar niet voor het overnemen van techniek. Het is een minder gemakke lijke weg. maar als je het goed wilt doen. moet je het van binnen uit doen. Ik was in de Akademietijd de enige, die thuis schilderde. Och. je schilderde al de hele dag, en dat vonden de mees ten wel welletjes. Maar degenen, die blijven schilderen, die houden het vol. en krijgen het op een bepaald ogenblik niet te druk met hun autowassen en dergelijke." „Waar vindt u nou dat 'm dat in zit, dat de één volhoudt en de ander al leen nog bijvoorbeeld tekenleraar is en niet meer aan vrije beoefening toekomt. Zelf geeft u les op het Cor- derius." ..Dat kun je op den duur niet meer omschrijven Omdat je het leuk vindt, omdat je iets wilt bereiken Omdat je niet anders meer kunt. Het staat los van de commercie. De koper (of de luiste raar) moet daar geen stem in krijgen Het zijn geen gehuurde muzikanten, die verzoeknummers spelen!" - Gaat van de schilderkunst zonder enige kunstmatigheid weer over op de muziek. Zei aanvankelijk, dat die mu ziek niet veel met zijn schilderkunst te maken had, maar bewijst voortdurend het tegendeel!- .Persoonlijk geef ik het liefst konser- ten. Voor een zaal met een paar hon derd man. Ik kan de mensen heel goed begrijpen, die voor een jazz-konsert niet naar een jazzcafé willen. Het gaat in zo'n kafé niet geruisloos toe met al die borreltjesschenkerij. Maar het schijnt hier wel beter te funk- tioneren!" „Naast de vensterbank zie ik een saxofoon staan en in een atelier zag ik een drumstel. En op die kast staat een klarinet. U kunt wel alle kanten op, heb ik zo de indruk." ..Toen ik een saxofoon kocht, heb ik voor mijn vrouw Hes een klarinet ge kocht „Wat een zalige potten staan er in de vensterbank met planten erin, al lemaal passend bij die bepaalde planten. Zelf ben ik een liefhebster van planten, maar de traditionele sierpotten ergeren mij mateloos." ..Die potten heeft Hes gemaakt. Ze is keramiek gaan doen op de Hof. Ik ben bezig met een schilderij in een andere reeks Zie ik als een tussendoor tje. In Den Helder is een schilder Van den Wind. die maakt abstrakt en figura tief werk onder twee namen Rudi en Johan van den Wind Logisch eigen lijk." Toont mij een. wat ik vind. op een zelfportret lijkende figuur, die met de blote benen in het water zit, in een om geving van waterplantachtige be groeiing ..Ik wil niet weten wat er gaat komen. Ik zou het vreselijk vinden, als ik zou weten wat er zou komen 't Moet groeien als je werkt, zodat je tot een maximale vrijheid kunt komen Toch zijn het belevingen, die je van je afschil dert Achteraf kun je zeggen dat het daar of daar iets mee te maken heeft Als je erg gekonsentreerd werkt, kan er zeker iets van je zelf inkomen Dat konstateer ik ook bij kinderen Ik zie een tekening, en weet dan dat die tekening van dat of dat kind komt. 't Kind gelooft het vaak niet. Ik vind het ook belangrijk wat een kind van je werk zegt. Ik zou graag met de kinderen naar tentoonstellingen gaan kijken, maar in de praktijk is dat niet goed uitvoerbaar, helaas Peinzend: ,,Op de lange duur zal jazz toch meer aanslaan dan tentoonstellin gen. Zelf heb ik gekozen voor de schilder kunst. en muziek is voor mij een hobby erbij. Zo houd ik eigenlijk ook van de na tuur. en van een fijne tuin. Maar je kunt je met in alles verdiepen - Heel mooi is Hans Rombouts schil derij ..saliezaad" uit 1973. Een uitver groot ontkiemend saliezaadje, gevat in een schilderij, dat op een witte muur hangt van een expositieruimte, waar van de deur open staat Maar in het wonder van het Salie zaadje kan Hans Rombouts zich verder niet verdiepen, daarvoor is een men senleven te kort. - In Hans' huiskamer heeft hij na de tentoonstelling in het A.K.G. Ploegh- huis (u weet: de toegang tot het Ploeghhuis is geheel gratis en vrijblij vend. en het Ploeghhuis bevindt zich in de Muurhuizen vlak achter C en A.) zijn schilderij uit 1964 ..wachten op de tram" opgehangen Bij een tramhokje met een papierbak en een aangiftebak met de tramlijnen staat een moeder te wach ten met een boodschappentas. Rond haar twee wachtende mannen Het is er leeg. Wachten bij een tramhalte, dat heeft een bepaalde sfeer, dat is een bepaald soort wachten Dat lees je aan die gezichten af. Vroeger schilderde Hans ook vazen met bloemen, stillevens. Die schildert hij nu nog wel. als dat te pas komt. maar niet meer zonder méér. Hij schildert nog wel kleurige flessen, maar niet meer om de flessen zelf. ..Voor anderen", zegthij, ..is dat vaak niet interessant. Die begrijpen het niet Net zo goed als zij door experimentele jazz niet worden aangesproken." Een voorbeeld is zijn ..Stilleven met broodroosterHet sneetje brood, dat geroosterd uit het verchroomde appa raat tevoorschijn schuift, doet de schil der mijmeren over deze luxe op de ont bijttafel. terwijl in grauwe grijzen ouders met kinderen in Vietnam moeten weg vluchten. Een kleurige tussennoot vor men de flessen en potten, die Hans in zijn akademie-stillevens schilderde. Uit dezelfde uitvalshoek van de on gewilde geëngageerde kunst komt het stuk „krijgsgevangene". Het is het kon trast tussen de B52 bommenwerper pi loot. die in Vietnam aan den volke wordt getoond, en het lezen door de schilder in de krant van het overlijden van de sexbom-filmster Bette Davis Al schil derende verscheen de muur achter het gehele schilderij De muur met kogelga ten erin Die achteraf een herinnering bleken te zijn aan Hans' voelen met de vingers van stukken granaathulzen, die in de Tweede Wereldoorlog ergens in een stuk muur in zijn omgeving waren ingeslagen Heel mooi vind ik ..Goddelijk teken of rechte regenboog" uit 1976 Het schil derij maakt op mij een serene indruk. Het geeft mij rust De gele bloemen in het groene landschap komen op mij zeer harmonisch over. evenals de re genboog tegen de donkere lucht. Er is een evenwicht bereikt. Er is véél wegge laten De inspiratie begon met de zes Basken. die werden doodgeschoten Suksessievelijk liet de schilder de figu ren weg De regenboogstreep bleef over, van al het andere dat hij weg liet vallen Het grauwe in de lucht bleef over van de dood van die zes mensen. Een tijdlang heeft Hans Rombouts sportfiguren uitgebeeld, boksers, ski springers. tafeltennissers. De sport was toen voor hem een bruikbaar gegeven. Hans Rombouts, musicus, tekenleraar, schilder. Uit 1970 dateert de mooie ..Hordenlo per" in etaverf Het is een prachtige im pressie van beweging, kracht en aktie Een mooi kontrast van beweging van de atleet tegen de stilstand van het witte balkje „De Zwemmers" uit 1970 zijn van een geheel ander standpunt uit bena derd Hier ging het er Hans om. het verschil te laten zien tussen de li chaamsdelen onder en boven water Boven water rose, onder water wat ver grauwd. Het verschil tussen onder en boven water wordt duidelijk aangege ven door de hoek. die de lichaamsdelen op het scheidingsvlak maken Hier zit de schilder dicht tegen het abstrakte aan In het A.K.G. Ploeghhuis had Hans Rombouts als gaste Nelly Zagloba meegebracht, een oudere dame die met een innemende naïveteit schildert Het plakken van etiketjes op mensen ligt Hans Rombouts bepaald niet. ..Als je een bepaalde plaats in de maat schappij hebt, krijg je meteen een stempel Een geestelijke? Nou. dat moet een saaie piet zijn Dat zo'n man schildert, niet mogelijk! Een bouwvak ker een goed schilder? Niet mogelijk! Ik vind. dat je als mens tegenover mens erg moet uitkijken. Ik vind. dat je op amatuers en gevorderde amateurs niet te snel moet néér^len Je praat tegen woordig al niet meer over mensen, maar over de stempel van het land. over het politieke standpunt van het land. 't Begint aan de basis: de ene mens moet minder angst hebben voor de an dere mens' Ik heb goede hoop voor de toekomst De jongelui laten zich niet meer alles zeggen Moreel gesproken heeft ons leger een betere image gekregen. Natuurlijk is de norm. dat je werkstuk goed moet zijn Als kunstenaar moetje genadeloos zijn. Als je konstateert. dat je gekonditioneerd bent om oude pan toffels te schilderen, moet je dat doen Je moet je eigen gegevens accepteren Soms heeft iemand verheven gedach ten. maar zijn schilderij rammelt als een auto. waarvan de onderdelen oszitten Mensen zonder bedoelingen kunnen goede kunst maken en omgekeerd. Bij de jazzmuziek is het zo sommige mensen zeggen die of die vind ik geen aangenaam mens, daar speel ik niet mee Maar dat staat los van elkaar, als de vent goed kan spelen, komt er ook een stuk goede gezamenlijke muziek uit de bus Tenslotte nog twee kanten van Hans Rombouts schilderwerk: de lucht en het gebruiken van fragmenten van be staande schilderijen De lucht inspireert Hans Rombouts in verschillende perioden van zijn werk 1971 De verdrevene' Naast de som bere kleur van het schottenachtige landschap speelt de grijze lucht, die aan de onderzijde wit wordt een grote rol. 1971: „Kijken naar luchtvervuiling" Een vinger uit de aarde wijst naar de smeerpijperij in de lucht van fabrieks- en straaljagergassen 1972. ..Meisje kijkend naar witte en zwarte wolk' Een fenomeen, dat de schilder intrigeerde: tegelijkertijd een lichte en een donkere wolk aan de hemel! 1976: de sombere lucht in het schilderij van de doodge schoten Basken Het toepassen van fragmenten uit bestaande schilderijen 1973: ,.Wat er in mijn hoofd omging." Geïnspireerd op Christo, die de Rockey Mountains en de wolkenkrabbers inpakte Rombouts laat de touwen zien. die het zware pak bijeenhielden, en die uiteraard braken Rechts op het schilderij een fragment van Vermeer Weergave van Hollandse huiselijkheid Kleed op tafel, figuur met voorwerp in de hand Tegels op de vloer Naar aanleiding van een foto van zijn kind. die hij in een stationsautomaat liet maken, schilderachtig een keihard realistisch portretje, dat hij „koppelde" aan één van Picasso's verwrongen ka ken uit „Guernica". Hans Rombouts. kunstschilder, te kenleraar. jazzmusicus. Leusdens me demens Anco Mali USDEN/Z - Een Jazzhut in den-Zuid? Waar haalt ze dat aan??, hoor ik u vragen. Ze het nergens vandaan gehaald, hij heeft het al overal vandaan laid. fat is het? Wie is hij?" is de jazz-paraplu, die hij - Caldenhoven - voor u in de Van enheim Scheltuslaan 14 heeft stoken. En onder die jazz- plu is het eksklusief luisteren praten over en aanschaffen van anno 1917 anno 1976. n spanwijdte, die vooral zijn de ontleent aan de diversiteit >mnen aan stromingen. Het jaar startjaar van de eerste blanke mofoon-opname van het feno- jazz, ontsproten aan negroide Van streetcries, worksongs. coun- les, spirituals, harmoniekorpsme- ïn en ragtime-muziek. feo Caldenhoven in zijn Leusdense ut weet er alles van. kan u er alles 'ertellen. en haalt het overal voor u tan. 'elf met een verzameling begon- heeft privé-kanalen in Duitsland en ika en startte op 18 oktober 1974 lazzhut om geestverwanten te beten. Wil zijn enthousiasme op jazzliefhebbers en aspirant- meiaars overbrengen eerste grammofoonopname van ■piginal Dixieland Jass Band", kunt ^Jhem beluisteren! peetcries. Nederlandse versie van street- cries kon u aestijds horen in t Haagje, waar een man konijnevellen ventte met een speciale yell Worksongs. De worksongs van de negerslaven stammen uit de plantages, waar ze met elkaar de slavenarbeid moesten ver nemen De Nederlandse versie kent u uit het kabel trekken en het heien. Blues Blues betrof vaak het klagelijke ver haal omtrent de levenssituatie van de negers tijdens en na de slavernij De allereerste oorsprong van de jazz ligt op het Afrikaanse kontinent. Daar beoefende oer-ritmen zijn zó funda menteel voor de jazz. dat de momenteel levende jazz-artiesten speciaal naar Afrika gaan om deze ritmen te bestude ren. Bij Theo Caldenhoven in zijn Leus dense Jazzhut zijn de hiervan ge maakte opnamen aanwezig. Examples of African Tribal Music „Sammsa- mounn Ritmen van het trotse volk der Watutsi in Ruanda Urundi. Naast deze fundamentele aanschaf voor iedere jazz-liefhebber heeft Cal denhoven blues-overzichten op de schijf van de beginperiode tot en met de 70-er jaren. De kollektie van Louis Arm strong met opnamen, die in Nederland niet te verkrijgen zijn. Idem dito van Duke Ellington. Niet alleen de bezeten jazz-fanatici kunnen bij Theo Caldenhoven terecht Ook voor de figuren, die een jazz- kollektie willen opbouwen staat de Jazzhut pal met een jazzfundament als „Collector s history of Jazz Classic" bij murray Heil. en de „Black and White Serious" Mocht er in zijn rijk gesorteerde voor raad een bepaalde plaat niet aanwezig zijn, dan schiet hem het vuur uit de slof fen om via zijn kontakten met impor teurs juist deze plaat voor u te pakken te krijgen. Jazz is niet een in zichzelf op zichzelf staand muzikaal gebeuren Het is sterk doordrenkt van de jus van het leven Leven en jazzmuziek lopen in elkaar over. vormen een optelsom (eind vori ge. begin deze eeuw). Dat was niet al leen vroeger zo. toen de jazz zich be diende van eenvoudige, muzikale vor men. Het is in de huidige zeer kom- plekse jazz nóg zo Archie Shepp, om een specifiek voorbeeld aan te halen, uit in zijn mu ziek een klacht, iets dat in de blues óók voorkwam. De klacht in de blues maakt echter af en toe de indruk als zijnde afkomstig van een door de slavernij beurs geslagen Uncle Tom De klacht van Archie Shepp klinkt als een van agressie en verontwaardiging fulmine rende jongeling. Verontwaardigd over de toestand, waarin zijn volk nog steeds verkeert Hij sluit in geest hier in feite aan op de angry young men" in de Engelse literatuur Figuren, die niet van de geënga geerde jazz houden, kunnen hun draai vinden bij het aanleggen van kollekties van Louis Armstong, Oscar Peterson. Duke Ellington. Stan Kenton. Miles Da vis. Zij kunnen zich nu. dank zij Theo Caldenhoven verrijken met platen, die normaal niet zijn te verkrijgen Een andere bijzondere kant van de jazz zijn de afsplitsingen van de big bands, die na het optreden van zo'n big band nog wat bleven naspelen Dit werd opgemerkt en opgenomen en zo doende gingen deze formaties een ge heel eigen leven leiden buiten de Big Bands. Stan Kenton bijvoorbeeld had zo'n saxofoonsektie uit de Kenny Charlie Francy's Boland Big Band". Voor de frankofielen heeft Theo op namen van Stephane Grapelli et la Qui- tette du Hot Club de France, in de serie „Black and White' In deze Hot Club is Stephane Grapelli als jazz-violist groot geworden. Hij is nu beroemd door zijn samenspel met Oscar Peterson. Een speciale ontwikkeling van de laatste tijd is de melodische rol van de bas Voorheen werd de bas bijna uitslui tend metronomisch gebruikt om maat. ritme en basis-akkoorden aan te geven Paul Chambers ..Bass on top" is een voorbeeld hiervan De bas wordt hier gestreken Eén maal per jaar haalt een radiosta tion in Zwitserland een heleboel jonge ren bij elkaar uit verschillende landen, en registreert ze. Bij de zes Nederlan ders was Jan Goudswaard, die zuiver Spaanse gitaar speelt. Jasper van t Hof en Ferdinand Povel zijn er dit jaar bij Je moet goed van het blad kunnen lezen, want er moet geïmproviseerd worden op het geschreven werk Theo „Ik wil ze hier allen ontmoeten, om te praten, om te luisteren Zij, die analyserend luisteren Zij. die naar hun gevoel luisteren. Zij, die zeggen ,,'t Swingt hier lekker, 't heeft iets carna- valsachtigs". Zij, die ingetogen luiste ren. Het plan is al gerijpt om een jazza vond te organiseren, in de stijl van een jazz-kafé We zijn ook bezig om een bibliotheek op te zetten. Men kan snuffelen in cata logi. Men kan hier de Jazz Press kopen Dat stelt een jongen in Almelo in zijn vrije tijd samen. Alle jazzhappenings worden erin opgenomen, zowel per plaats als per datum" Vokaal valt er bij Theo ook veel te beleven- spiritualzangeressen als Ella Fitzgerald en Bessy Smith Voor literatuur-geïnteresseerden werkt het hier naar de 50-ers toe Met de 50-ers werden de idealen van de 80-ers verschoven van schoonheid en eeuwigheid naar intuïtie, kreativiteit van het moment, improvisatie, individuali teit. Theo Caldenhoven in zijn Leusdense Jazzhdt weet er alles van. kan u er alles over vertellen, en haalt het overal voor u vandaan De Jazzhut is geopend: alle zaterda- gen van 12.00 tot 18.00 uur En Theo Caldenhoven is een enthousiaste gas theer ANCO MALI Het interieur van ,,De Jazzhut".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 15