BTRTO
AMUSEMENTS
CRISIS (2)
Filmagenda Amersfoort
Perzikencrème
Een nieuwe ster
woonerf
HN ECHTER
HAUSFRAUENFREUND
TËUSDER KRANT - FILM
DONDERDAG 6 MEI 1976
NACHTVOORSTELLINGEN
In het City Theater is het vrijdagnacht
weer dolle sexpret geblazen met de film
in de late sex-show „Sexplezier uw
Tiroler is hier". Een wat verbazing
wekkende titel voor een film, die oor
spronkelijk ,,Ein echter Hausfrauen-
freund" heet, maar één en ander schijnt
zich toch in de hoge bergen af te spelen.
Alles draait om het kuurhotel' Het Hit
sige Hert. waar de rijke vrouwtjes met
plezier hun vakantie doorbrengen
Zaterdagavond in het City theater de
Chinese vechtfilm „Wang Wu, de schrik
van Peking"' We weten niet, wie met
deze schrik van Peking wordt bedoeld,
maar ik geloof niet. dat Mao Tse Toeng
momenteel toe zou staan dat er op een
dergelijke decadente (imperialistische,
kapitalistische) wijze een film wordt
gemaakt over zijn Peking En dat is kor-
rekt, want het verhaal speelt zich
gemakshalve af in een tijd, dat de Chi
nese keizers het nog voor het zeggen
hadden Beide film boven 18 jaar
KINDERVOORSTELLINGEN
In de matineevoorstellingen van
Cinema 1 kan de jeugd kijken naar de
Nederlands gesproken film ,.De Ro
bins en het Robincomplot", uiter-
Filmagenda voor Amersfoort
van donderdag 5 mei tot en met
woensdag 12 mei 1976.
GRAND THEATRE
..Race with the devil", 18 jaar
14 00. 20 00 uur. zaterdag 14 00,
18.45. 21 15 uur zondag 13.30,16.00,
18.45, 21 15 uur, woensdag alleen
20.00 uur
STUDIO G
Casque d'or (een vrouw van goud),
18 jaar 14.15, 19 00, 21.30 uur,
zondag 14 15, 16.30. 19 00, 21.30
uur
CINEMA I
..Breakheart Pass 14 jaar. 14.00,
19 00, 21 30 uur; zaterdag en woens
dag 19 00, 21 30 uur, zondag 14.00,
16 30. 19 00. 21 30 uur
CINEMA 2
..Samen uit samen thuis", a.l. 13.45,
18 30. 21.00 uur; zondag 13.45, 16.00,
18 30. 21.00 uur
EURO CINEMA
.Mahogany", a.l. 13.45,16.15.18.45.
21.15 uur zaterdag, zondag en
woensdag 16 15. 18 45, 21.15 uur
CITY THEATER
Vrijdag t/m woensdag Blood mo
ney". 14 jaar. 14 00 20 00 uur.
Voor 4 personen
30 gram maïzena
3 eieren
3/4 liter melk
100 gram poedersuiker
2 pakjes vanillesuiker
1 blik perziken op sap
Werk de suiker, de vanillesui
ker. de eigelen en de maïzena
goed door elkaar Kook de melk,
en giet ze kokend bij het eigeel-
mengsel en blijf goed roeren.
Giet het mengsel terug in de pan.
en laat op een zacht vuur 2 mi
nuten tegen de kook aan komen.
Laat het mengsel onder af en toe
roeren afkoelen. Laat de perzi
ken goed uitlekken, klop het eiwit
goed stijf Schep de stijfgeslagen
eiwitten voorzichtig door het kou
de mengsel. Verdeel het fruit over
kleine schaaltjes en giet de creme
over het fruit Koel serveren.
Eet smakelijk
Japieja
Casque d'Or", de beste van
Seeker in Studio G. 0HE
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week kunnen de filmliefhebbers in de Amersfoortse
iscopen naar drie nieuwe films gaan kijken. Dat is in de eerste plaats de
n „Casque d'Or" van de in 1960 overleden Franse regisseur Jacques
cker. De film werd in 1952 gemaakt en is onlangs opnieuw uitgebracht. In
lema 1 kan men kijken naar een recent gemaakte verfilming van Alistair
cLean's roman „Beakheart Pass" door regisseur Tom Gries met Charles
jnson in de hoofdrol. In het City Theater tenslotte kan men Lee van Cieef
n in de filmBlood Money" (Bloedgeld). Voor het overige zijn de weekpro-
imma's geprolongeerd.
steld is. In een opwelling van wel
licht misplaatste overmoed denk /e
dan. dat je daar zelf aan toe hebt
bi/gedragen door het schri/ven van
deze cursieve woorden Een bela
chelijke veronderstelt', ig, dat ben ik
volkomen met u eens. Maar
toch
Het schrijven van een cursief
stukje, zoals ik dat wekelijks pro
beer te doen, is beslist geen sine
cure en u weet beter dan ik, dat het
niet altijd even geslaagd is. Je
denkt nog wel eens, dat het met
plezier gelezen wordt, maar ook
die gedachte bli/ft nooit langer
hangen dan de momenten datje er
mee bezig bent. wantje kunt je op
timisme ook te ver drijven Maar
toch
Maar toch is het feest, dat ik in dit
stuk/e even memoreer voor mij wel
van betekenis. Want juist daardoor
kan ik u elke week op de hoogte
blijven houden van mijn kromge-
schreven redeneringen En aange
zien het deze week extra druk is
door dat bewuste feest, zal ik het
hier lekker bij kunnen laten. U weet,
dat u van harte welkom bent. Za
terdagmorgen. U hebt dat in een
advertentie kunnen lezen. Ik hoop
u de hand te kunnen drukken en
misschien dat we dan nog even
kunnen praten over deze rubriek.
Maar hou het dan wel feestelijk
V.
aard een heel spannende geschie-
denis. In Euro Cinema kan men kij
ken naar „Sneeuwwitje en de zeven
dwergen", terwijl in het kader van
Kleutertje Kijk eens zaterdagmorgen
in Euro Cinema de beurt is aan het
sprookje „Hans en GrietjeOver
igens wel een oudje, zowel het
sprookje als de film.
Hans en Grietje.
Scene uitBlood money", te zien in het City theater.
Scène uit „Casque d'Or".
CASQUE D OR"
9 Franse regisseur Jaques Becker.
Bin 1960 op 54-jarige leeftijd over-
id. was de laatste vijftien jaar van zijn
één van de belangrijkste regis-
|urs van Frankrijk. Zijn bekendste
waren ..Goupi mains rouges'"
>34) ..Antoine et Antoinette". „Caro-
feet Edouard" en Casque d'Or" Be
ier. die het filmvak goed leerde ken-
nals assistent van Jean Renoir, was
Jenals zijn grote leermeester - gespe-
lliseerd in zogenaamde realistische
jns, waarvan hij er zo n kleine twintig
lakte Wie tegenwoordig naar een
pgaat, omdat die als realistisch wordt
igekondigd, verwacht wellicht wél
b anders dan het soort realisme van
peren daarom kan men voor - Cas-
i d'Or" wellicht beter spreken van
blistische romantiek, waarbij het ver
haal zoveel mogelijk een authentiek
beeld dient te vormen waarbij het sen
timent niet is verwaarloosd, maar geen
al te grote rol speelt Ook al gebruikt
Becker bij zijn film toch nog een reeks
prachtige cliché s, die in haar totaliteit
toch een fascinerende indruk maken
..Casque d Or" is terecht nog eens uit
de (oude) doos gehaald om de huidige
filmkijker (zij het in zwart-wit) nogmaals
te imponeren
HET VERHAAL
Het verhaal is erg simpel gehouden,
waarbij Becker het Pafijs van rond 1900
als decor gebruikt Een voor de heden
daagse vakantieganger en Parijsken
ner onherkenbare Franse hoofdstad,
waardoor het geheel van de film iets
schimmigs met zich mefekrijgt.
Marie, een zelfverzekerde blonde
schoonheid, heeft alle zware jongens
van het Parijs rond 1900 aan haar voe
ten. Zij ontmoet Manda. één van hen die
probeert een eerlijk bestaan op te bou
wen. en veroorzaakt een gevecht tus
sen hem en haar minnaar, die daarbij
gedood wordt. Leca. de bendeleider is
ook verliefd op haar Hij verzint een list
om zich van Manda te ontdoen en zo
Marie voor zich te winnen. Hij geeft
Raymond, een vriend van Manda, aan
bij de politie en vertelt de twee geliefden
van de arrestatie van Raymond Zoals
hij had verwacht kan Manda het niet
verdragen dat zijn vriend in zijn plaats
wordt veroordeeld, en geeft zich over
aan de politie.
Voordat hij overgeleverd wordt aan de
guillotine zal Manda het verraad van
Leca weten te wreken, alsmede de
dood van Raymond tijdens een ont
snappingspoging
En Marie ziet Manda haar enige grote
liefde verdwijnen
DE BESTE
..Casque d'Or" is volgens de Franse
regisseurs Jacques Rivette en Frangois
Truffaut de beste die Becker ooit maak
te. Hij ging in 1952 in Nederland in pre
mière onder de titel: ,.De zondares van
Parijs" en dat is - zoals zo vaak met
filmtitels het geval is - meer een titel om
de titel zelf, dan dat het de lading dekte.
Ook na meer dan twintig jaar blijft de
film recht overeind Dat is deels te dan
ken aan het uitstekende spel van de
toen nog jeugdige Simone Signoret als
Marie en Serge Reggiani als Manda.
maar zeker ook aan de trefzekerheid,
waarmee Becker zijn simpele liefdes
geschiedenis uit de Parijse onderwe
reld in beeld wist te brengen ..Casqu
d'Or" is zeker de moeite van het bekij
ken waard voor die filmkijkers, die nog
eenmaal willen bewonderen, hoe een
klein Frans meesterwerk uit 1952 er uit
ziet In Studio G Eerste week, 18 jaar.
BREAKHEART PASS
BLOOD MONEY
In het City Theater draait deze week
de film.Blood money'1 (Bloedgeld) met
Lee Van Cleef in de hoofdrol. Helaas
ontbreekt me alle gegevens over deze
film, zodat ik er niets anders over kan
meedelen, dan dat het naar alle waar
schijnlijkheid een spannende film is van
het soort, dat regelmatig op het City
doek te zien is. 14 jaar moet u er voor
zijn.
GEPROLONGEERD
Wie tegenwoordig praat over een
amusementscrisis binnen ons eer
biedwaardige omroepbestel, had ei
genlijk vrijdagavond moeten kijken
naar de Franse TV-film „De dood van
een berggids,'' een terecht be
kroonde film over een berggids, die
een zeer gevaarlijke tocht onder
neemt om de roem waarbij zijn met
gezel om het leven komt Afgezien
nog van het puntgaaf verhaal met
boeiende karakteriseringen is er
duidelijk enorm veel aandacht be
steed aan de verfilming zelf. Het
meer dan voortreffelijke camerawerk
heeft minstens voor de helft bijge
dragen aan het succes van deze film.
De VARA heeft met het vertonen er
van laten zien, dat het heel goed mo
gelijk is om informatief te zijn en toch
onderhoudende programma's te
brengen. „De dood van een berg
gids'' was spannend als een thril
ler, maar heeft de kijker in de ruim
anderhalf uur veel geleerd over berg
beklimmen, de gevaren, de moed
die ervoor nodig is èn de waanzin om
je leven bij wijze van sport te riske
ren. Nog afgezien van de kijk, die
de film gaf op karakters van mensen
in moeilijke omstandigheden. Amu
sement, dat wel. Maar gelukkig niet
dat alleen. Jammer, dat zoiets maar
zelden uit de Nederlandse koker
komt. Zou TROS-directeur Chr. Baay
dan toch gelijk hebben als hij zegt,
dat na 25 jaar televisie de tijd van
experimenten en verrassende nieu
wigheden voorbij is? Of zou je kun
nen stellen, wat Jef Rademakers
zegt: het enthousiasme van de oude
TV-garde is doodgebloed in de bu-
reaukratie der betere omroepbaan-
tjes zonder dat op tijd voor „jong
bloed" werd gezorgd? Hoe het ook
zij, er is wel degelijk TV-amusement
te maken op een verantwoorde basis
zonder de nietszeggendheid van de
doorsnee Amerikaanse series.
Zaterdagavond werden we via de
KRO gekonfronteerd met een nieuwe
TV-showman. Willem Ruis, onder
meer bekend van het Radio
sportprogramma „Langs de Lijn."
waar hij presentator van is èn als
presentator van een serie amuse
ments radio-programma's vanuit het
Amsterdamse Mickery-theater, waar
ik jaren geleden altijd met veel ple
zier naar luisterde. Willem Ruis komt
op de beeldbuis uitstekend over.
Zelfs voor de eerste keer als presen
tator van een spelshow was hij ont
spannen. Het is echter jammer, dat
de KRO (bij gebrek aan voldoende
Inventieve mensen?) klakkeloos
verder ging met de al lang afgesleten
formule van de voormalige Berend
Boudewijn show. Een formule, die
vooral bij het eerste gedeelte van de
show verveling in de hand werkt.
Bovendien doet de prijzenregen van
huishoudelijke luxe artikelen met de
daarbij behorende aanprijzende
stem van Pierre van Ostade mij altijd
denken aan een super-STERspot
ook al worden er geen merknamen
genoemd. Een beetje opgepept kla
tergoud, waarbij de prijzen zichtbaar
belangrijker zijn dan het spel. Jam
mer.
Tenslotte enige aandacht voor de
aktualiteitenuitzending van KRO's
Brandpunt, die zaterdagavond een
reportage bracht over het zoge
naamde woonerf en de daarbij beho
rende verkeersobstakels. Brandpunt
had twee plaatsen als voorbeeld ge
nomen: Delft en Leusden. Zoals be
kend wil minister Westerterp de in
richting van woonerven wettelijk
vastleggen en Brandpunt legde uit,
wat de voordelen van een dergelijk
woonerf zijn. In Leusden werd de
wijk Rozendaal als typerend voor
beeld genomen. Een wat eenzijdige
keus, omdat net leek, alsof alleen in
deze wijk het accent op het woonerf
is komen te liggen. Het tegendeel is
waar. Tal van andere Leusdense wij
ken zijn als zodanig ingericht. Overi
gens blijkt wel weer, dat de Dienst
Gemeentewerken van Leusden in
ventiever is dan menige andere ge
meente. De door deze dienst ont
worpen bordjes aio waarschuwing
voor de verkeersobstakels binnen
de woonwijk, werden in andere ge
meenten tot nu toe gemist. Overi
gens betekent de nieuwe wettelijke
regeling van minister Westerterp
wel, dat het inrichten van woonerven
deels zal kunnen worden bekostigd
met geld van het rijk, terwijl het nu
nog steeds uit de gemeentelijke por
temonnee moest worden betaald.
Leusden zou toch eens moeten na
gaan of voor haar realisering met te
rugwerkende kracht ken gelden
en
MONITOR
Deze week viert de uitgeverij van
ze krant feest. Normaal gespro-
6" geen reden om er in deze ru-
*k over te schrijven, maar het is
to feest ter gelegenheid van de
tining van het nieuwe gebou-
■ncomplex. En dat schijnt nogal
3' te zijn in deze tijd van terug
lende economie en zo. Tegen
e verdrukking in zijn er blijkbaar
lid bedrijven die blijven groeien
k kool en zich niets aantrekken
de economische wetten die
omenteel de sfeer in het alge
toe handelsverkeer bepalen. Nu
ff ik op deze plaats beslist geen
himpie op de hoed van deze uit-
}veriJ steken. Dat is mijn tak niet.
'aar toch
je dagelijks leest over onze
fchte economie met de steeds
Qter wordende schare werklo-
to, dan is het frappant en gerust-
sHend voor je eigen ego, vast te
tonen stellen, dat het met je eigen
wkkring nog niet zo beroerd ge-
De boeken van de bekende thriller
schrijver Alistair MacLean genieten een
dusdanige bekendheid, dat zij elke keer
grif worden verkocht. Verschillende van
zijn boeken zijn verfilmd, maar nog
nooit is de kwaliteit van De kanonnen
van Navaronegeevenaard De nieuw
ste film naar eén van MacLean's boe
ken is .Breakheart Pass" (Enkele reis
Fort" Humboldt) van regisseur "Tom
Gries met Charles Bronson in de hoofd
rol als John Deakin, als een vermomde
geheime agent Verder met Ben John
son, Richard Crenna en Jill Ireland in de
voornaamste rollen Nu kunnen we rus
tig voorop stellen, dat Breakheart
Pass" absoluut één van de minder
goede boeken van MacLean is en dat is
misschien de reden, dat ook het film
verhaal in al haar onwaarschijnlijk
heden is blijven steken, ondanks de
goede vertolking van Charles Bronson
als de geheime agent.
Tom Gries is er maar deels in ge
slaagd om het verhaal van MacLean
duidelijk aan de kijker over te brengen,
en dat betekent, dat het scenario best
wel wat beter had gekund. Een vacuum,
dat alleen maar wordt aangevuld door
het toch wel uitstekende camerawerk
(de lokaties leenden zich daar dan ook
uitstekend voor) en de forse akties, die
de film afronden.
Resumerend kunnen we vaststellen,
dat het verschil tussen een gewone,
middelmatige western en ..Breakheart
Pass" met zo groot is Het enige werke
lijke verschil is. dat MacLean het ver
haal leverde En dat is tegenwoordig
geen enkele garantie meer voor een
goede film. Maar voor de liefhebbers
van dit genre valt er voldoende te genie
ten. Wat dat betreft kan ik u gerust stel
len
Cinema 1eerste week. 14 jaar
Simone Signoret en Serge Reggiani in „Casque d'Or".
zaterdag 14.00, 18 45, 21 15 uur.
zondag 14 00, 16.15, 18 45, 21.15
uur.
DONDERDAGCYCLUS
CITY THEATER
..Little big man' 14 jaar 14.00,
20 00 uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
CITY THEATER
In de late sex show ..Sexplezier.
uw Tiroler is hier!", 18 jaar. Vrij
dagavond 23.00 uur
..Wang Wu de schrik van Peking",
18 jaar. Zaterdagavond 23.45 uur
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEMA 1
Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45
uur ,,De Robins en het robotcom
plot". a.l Nederlands gesproken
EURO CINEMA
Zaterdag-, zondag- en woensdag
middag 14 00 uur Walt Disney's:
..Sneeuwwitje en de 7 dwergen",Ne
derlands gesproken, a 1.
KLEUTERTJE KIJK EENS
EURO CINEMA
Zaterdagmorgen 10 30 uur ..Duifel-
tje in de fles", a 1 Nederlands ge-
esproken *-~
Deze week worden de films ..Race
with the devil" in Grand, „Samen uit.
samen thuis" (alweer voor de vijfde
week!) en „Mohagany" geprolongeerd.
Het meest opvallende is daarbij, dat
Louis de Funes niet weg te krijgen is uit
Amersfoort. En wat Race with the devil
betreft: best aardige griezelaar in mo
derne zetting Maar meer ook niet En
wie stapelgek is op Diana Ross als de
donkere schoonheid Tracy Chambers,
die triomfen viert als mode-ontwerp
ster. die moet beslist een bezoek aan
Euro Cinema deze week niet vergeten
Beeld uit de film van de vrijdagavond late sex show van City.