Beatrix Potter in De Zonnehof Stichting in kantoorpand aan de Bergstraat 6-8 TENTOONSTELLING VOOR KINDEREN, OUDERS EN GROOTOUDERS Pieter Konijn en vriendin Dieren in de kunst „Zoo" van Haanstra fw. 'Ilt'- w:',ÊÏ. 'jy» BUITENLANDSE WERKNEMERS KRIJGEN NIEUW ONDERDAK r ~ïït7 LEUSDER KRANT - ALGEMENE INFORMATIE WOENSDAG 26 MEI 1976 AMERSFOORT - In „De Zon nehof dit keer een bijzonder ge zellige tentoonstelling voor het gehele gezin. Een tentoonstel ling voor de kinderen, hun ou ders en grootouders. Een ten toonstelling om er bijvoorbeeld op Hemelvaartsdag genoeglijk met z'n allen rond te snuffelen! Als ik u zeg, dat het een ten toonstelling is van het werk van de bekende Engelse kunstena res Beatrix Potter, dan zullen bij ouders en grootouders beel den opdoemen uit hun kinderja ren van Pieter Langoor. En de kinderen van nu zien ogenblik kelijk de dolle pret, die Pieter Konijn, zoals hij nu heet, voor hen oplevert. De tentoonstelling is te zien van zaterdag 8 mei tot en met zondag 30 mei, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Op zondag en op Hemelvaartsdag is „De Zonnehof" open van 13.00 tot 17.00 uur. De tentoonstelling is uiter aard vooral gericht opde jeugd, en daarom zal de bekende pop- penspeelster Felicia van Deth tijdens de opening op zaterdag 8 mei om 11.00 uur vertellen over de .figuur die Beatrix Pot ter kreèerde: de verrukkelijke Pieter Konijn. Ik raad u aan met uw kinderen hierheen te gaan, want u zult er allemaal van ge meten! Het is wat je noemt een familietentoonstelling, die bo vendien stimulerend voor de jeugd zal werken. De kollektie van Beatrix Pot ter vindt u in de benedenzaal: studies, aquarellen, tekeningen, txieken, keramiek, illustraties'."* De kollektie vult de gehele be nedenzaal Daar mag het best wat „vol" zijn, want het zijn per slot van rekening allemaal kijkplaatjes! Alle bezoekende kinderen krijgen een plaat met tekening van Beatrix Potter uitgereikt, die zij thuis op hun eigen ma nier kunnen inkleuren. Voor 25 cent is er een korte informatie over Beatrix Pot ter te verkrngen. Beatrix Potter leefde van 1866 tot 1943. Zij was de doch ter van een zéér welvarende renteniersfamilie, die van moe ders - zowel als van vaders zijde een fortuin had meege bracht uit de Engelse katoen branche Haar vader was advo- kaat. maar behoefde zijn prak tijk nooit uit te oefenen Beatrix werd als meisje, uit de Victoriaanse tijd, thuis op gevoed. Haar vader wenste voor haar geen enkele kontaktmetde buitenwereld. Beatrix mocht niet naar school, ze mocht niet met andere kinderen spelen. Ze ontmoette zo nu en dan dage lijks alleen haar vijf jaar jon gere broertje Bertram! Tot haar 47e jaar bleef ze bij haar ou ders Denkt u zich dat vandaag de dag eens in! Onvoorstelbaar! Uit verveling begon ze al heel jong te tekenen. Ze moest toch ergens de tijd mee vullen! Al heel jong hield ze zich ook met dieren bezig, en ze had op haar kamer dieren van de meest uit eenlopende soorten: van ke vers tot konijnen en muizen. Drie maanden jier jaar ging de familie Potter met vakan tie naar Schotland, en daar te kende Beatrix vooral paddestoe len, waarvan ze prachtige po ëtische aquarellen maakte. Haar broer Bertram werd naar een college gezonden, en Beatrix werd onder de hoede van gouvernantes gesteld. Noel Moore, de 5-jarige zoon van Beatrix' ex-gouvernante Miss^ Carter, werd op een gegeven ogenblik ziek, en Beatrix schreef hem een brief: „My dear Noel. I don't know what to write to you, so I shall tell you a story about four little rabbits whose names where: Hopsy, Mopsy, Cottontail and Peter The lived with their mother in a sand bank under the root of a big firtree." Deze brief met de tekenin gen van de konijntjes was het ontstaan van de figuur van Pie ter Konijn. Het hele bijzondere in Beatrix Potters kunst is, dat het niet alleen illustraties werden maar dat zij met haar tekeningen en verhaaltjes de baanbreekster werd voor de stripverhalen. Ze maakte eerst de tekeningen en schreef er dan een aardig verhaaltje bij. Kanunnik Rawsley, een huis vriend van de Potters, stimu leerde haar om door te gaan met tekenen en schrijven. En hij kreeg haar tenslotte zo ver, dat zij, het teruggetrokken, mensenschuwe meisje, een uitgever ging zoeken. Grote kon- sternatie bij haar ouders! Ze stelde dat het boekje klein moest zijn, uitgevoerd op dit papier, dat er op elke bladzijde een te kening moest staan en dat er op de bladzijde ernaast een stuk je tekst moest komen De prijs mocht slechts 1 shilling bedra gen. Geen uitgever voelde er iets voor. Op eigen risiko gaf ze ten slotte zelf, in 1901, 250 exem plaren uit. Die waren in no time uitverkocht. Uitgever Warne raakte gelhteresseerd, en gaf in 1902 6.000 exempla ren uit die vóór de verschij ning al uitverkocht waren. De verhouding tussen Beatrix en Warne werd zéér innig, en zij verloofden zich in 1905, hoewel haar ouders tegen de verbin tenis waren. Norman Warne stierf nog in hetzelfde jaar aan bloedarmoe de. Het gaf haar een push om zich terug te trekken op een boerderij in Sawrey en er ont stond een enorme explosie van werken. Ze wierp zich op het tekenen en schrijven om haar (Beatrix was toen 39 jaar oud!) ven. Tussen 1905 en 1913 schreef en tekende zij al haar beroemd geworden boekjes. Zij deed al aan natuur bescherming en kennis der na tuur, toen deze nog maar in kleine kring bekend waren. Zij Op haar 47ste jaar trouwde Beatrix met notaris William Heelis, een plattelander met wie zij kennis maakte, toen zij in 1909 Castle Farme wilde kopen. Haar ouders waren te gen het huwelijk, maar haar broer pleitte voor haar, omdat pen, dat prachtige wol voort bracht Zij en haar echtgenoot zetten zich beide in voor het behoud van natuurgronden, en probeerden een halt toe te roe pen aan industrieën en rekrea- tie-oorden, die begonnen op te rukken Haar dierenfiguren als de Wollepluis-Komjntjes, deMie- remuizen, Eekhoorntje Hakke tak, Jozefien Kwebbeleend, Diederik de Stadsmuis en het ekspositie naar „De Zonne hof" krijgen. Maar hoe? In maart van dit jaar kwam de kollektie naar het Rijks-§01 museum Meermanno-Wes treenianum in Den Haag. Hoe wel ik in mijn planning he- 1(1 dendaagse schilderkunst had op. genomen kwam de kollektie Potter plotseling op mijn weg! En daarom greep ik de gele genheid met beide handen aan (uiteraard waren hier ook eko- nomische voordelen aan ver bonden). Na Amersfoort gaal de tentoonstelling naar Brus sel en daarna naar Parijs. Bij de opening zullen aan wezig zijn: Mr. Cyril W. Ste phens, de directeur van Warnt Co, mr. Clifford Simmons, de directeur van The Natio nal Book League en voor ons land de Nederlandse uitgever'' Op de bovenverdieping vai|i i „De Zonnehof" wordt een ode ioi gebracht aan onze Amsterdams! Dierentuin Natura Artis Ma- gistra. Ook op deze tentoon-l stelling staat het dier cen traal. Het dier, zoals het in] het begin van deze eeuw doorj kunstenaars als Therèse Schwartz. Mendes da Costa Bueno de Mesquita, Hildo Krop| en anderen werd geobserveerd getekend en geschilderd. Het was de toenmalige direkteur| van „Artis", dr. C. Kerbert, die de kunstenaars stimuleer de in zijn dierentuin te komen werken. Uit de map, die in het bezit van de familie Kerbert is. koos de heer Reurslag een dertigtal werken, die kinderen en oude- irk hij zelf al een aantal jaren gelukkig getrouwd was met een boerendochter! Beatrix en Wil liam gingen wonen in Hill Top. En zo was Beatrix eigenares van vele buitens, ook van Courier en Troutbeck Park. Na haar huwelijk kwam er een eind aan haar kreatieve periode. Ze werd gast vrouwe, leidde bezoekers rond over haar gronden en ging zich verdiepen in het telen van Herdwick schapen. Ze zorgde voor een heel fraai ras scha- kleine Varkentje Robinson en Kikker Jeremy, leefden voort in vele landen van de wereld. En vooral Pieter Konijn, over wie Felicia van Deth zater dagmogen 8 mei zal vertellen. „Drie jaar geleden", zegt direkteur P. Reurslag, „zag ik de tentoonstelling in het Vic toria and Albert Museum. Ik had er de katalogus van be waard en wilde dolgraag de ren bijzonder zullen aanspreker De tentoonstelling eindigt me het vertonen van de film „Zoo' van Bert Haanstra. - In Den Haag trok de ten toonstelling van Beatrix Potters verrukkelijke tekeningen meer dan 10.000 bezoekers. We zijn erg benieuwd in hoe groten ge- getale u met uw kroost naar „De Zonnehof" zul toestro- mpn' - - ANCO MALI AMERSFOORT - Dezer dagen is de Stichting Buitenlandse Werknemers „Gooi- en Eemland" huurster geworden van het grote kantoorpand Berg straat 6-8, waarin tot begin vorig jaar de Amersfoortse Algemene Verze kering Maatschappij gevestigd was. Aanleiding om u nader te informeren over de stichting, die volgens haar statuten ten doel heeft het bevorderen van het welzijn van de buitenlandse werknemers en hun gezinnen in haar werkgebied. Een werkgebied dat het Gooi de noordelijke Vechtstreek, eemland, de Noord-West Veluwe en Zuid Flevoland omvat, d.w.z. zich uitstrekt van Weesp tot Wezep. Buitenlandse werknemers, dat zijn in dit verband zij die in Turkije, Marokko, Italië, Spanje en Jogosla- vië gedurende een langere pe riode geworden zijn om die plaatsen in ons bedrijfsleven in te nemen, waarvoor geen Nederlanders be schikbaar waren of belangstelling hadden. Of, zoals minister H. W. van Doorn het onlangs in Utrecht omschreef: om te voorzien in de behoefte aan arbeidskrachten in die sectoren van de economie, waar het inheemse arbeidsaanbod tekort schoot. De minister voegde daaraan toe: „Oorspronkelijk kon men deze mi gratie beschouwen als uitsluitend een arbeidsmigratie. De buiten landse werknemer kwam als vrijge zel een paar jaar werken in Neder land en keerde naar huis terug zodra hij voldoende kapitaal had bijeengegaard. Na verloop van tijd veranderde dit beeld. De gemiddelde verblijfs duur van buitenlandse werknemers groeide sterk en daarmee ging een toenemende gezinshereniging in Nederland gepaard. Zo sterk zelfs, dat in 1975 aan alle migranten uit de Mediterrane landen 1/3 Nederland binnenkwam om te werken en de overigen in het kader van de ge zinshereniging werden toegelaten." HOE HET WERK GROEIDE De direkteur van de Stichting Buitenlandse Werknemers Gooi- en Eemland, de heer GLamers, vertelt hoe vrij snel na de komst van de eerste buitenlandse werknemers door groepjes vrijwilligers gepoogd werd die in onze westerse samenle ving overgeplante buitenlanders op te vangen. Uit die werkgroepen zijn geleide lijk aan stichtingen ontstaan, die vanaf dat moment meer structuur kregen en nu door het ministerie van CRM worden gesteund. Gevolg is geweest een meer professionele aanpak, waardoor niet meer alleen met vrijwilligers wordt gewerkt, en een veel grotere afhankelijkheid van het ministerie van CRM. Daardoor ook is het aantal stich tingen verminderd en wordt heel ons land thans bestreken door 17 regionale stichtingen en het Neder lands Centrum voor Buitenlanders. Zo is de Stichting Buitenlandse Werknemers Gooi- en Eemland een voortzetting van het werk, dat aan vankelijk verricht werd door de Stichting Bijstand Buitenlandse Werknemers in het Gooi en de Noordelijke Vechtstreek, gevestigd te Hilversum en de Stichting Buiten landse Werknemers Eemland, ge vestigd te Amersfoort. Als gevolg hiervan was de situatie tot nu toe zo, dat het kantoor van de stichting in Hilversum was geves tigd. Dit komt nu echter naar Amersfoort en wordt gecombineerd met de hier reeds 6a 7 jaar aan de Stadseng 131 op de hoek van de Hendrik van Viandenstraat geves tigde ontmoetingscentra voor Tur ken en Marokkanen. Over het hele rayon gerekend zijn er tien van dergelijke - natio naal gerichte - ontmoetingscentra. In Hilversum zijn er drie, resp. voor Turken, Marokkanen en Spanjaar den, terwijl in Weesp een Italiaans ontmoetingscentrum is. In Bussum en Harderwijk zijn ontmoetingscen tra voor Marokkanen en in de laat ste plaats ook een centrum voor Turken. Naast de twee ontmoe tingscentra in Amersfoort kent men ook in Baarn/Soest een centrum, dat beschikbaar is gesteld door de plaatselijke Raad van Kerken. Ontmoetingscentra, die nodig zijn omdat de integratie van de bui tenlandse werknemers en hun ge zinnen toch wat moeizaam ver loopt. Dat is zeker niet alleen te wij ten aan onze samenleving, maar ook een gevolg van de andere zeden en gewoonten. Men denke slechts aan de positie van de vrouw in Tur- dat de eerste verdieping van het pand aan de Bergstraat vrijwel ge heel voor dat doel is gereserveerd. Op de begane grond komen ver schillende kantoren en spreekamers en wordt een gebedsruimte inge richt, terwijl op de bovenste verdie ping de ontmoetingsruimten voor Turkse, resp. Marokkaanse buiten landse werknemers zijn gepland. Het zal ongetwijfeld zo zijn, dat wij in de toekomst meer gesprekken met de heer Lamers en andere me dewerkers van de stichting zullen hebben over bepaalde specifieke vraagstukken mee betrekking tot de buitenlandse werknemers. Daarom volstaan wij nu met de conclusie, dat dankzij de mogelijkheden, die de nieuwe behuizing die waar schijnlijk eerst in het najaar officieel in gebruik zal worden genomen, biedt efficiënter, maar vooral doel treffender gewerkt kan worden om hen, die ver van eigen land vertoe ven, tot steun te zijn en bij te dragee tot hun participatie in onze samen leving! kije en Marokko, terwijl ook de taalbarrière een rol speelt. Toch is er al veel veranderd. Dankbaar voor het werk, dat de kerken, het bedrijfsleven en parti culieren in de beginperiode verricht hebben, wordt nu de opvang pro fessioneler aangepakt. Men kan daarbij het opbouwwerk, het groepswerk en de individuele hulp onderscheiden, waarbij het eerste vooral gericht is op de participatie van de buitenlandse werknemer in onze samenleving, het groepswerk een meer onderlinge zaak is en de individuele hulp zowel door Neder landers als eigen landgenoten kan worden verleend. VOORAL ONDERWIJS Daaruit vloeit een zeer breed ter rein van aktiviteiten voort, waarbij de heer Lamers o.m. het onderwijs noemt. De stichting organiseert bij voorbeeld veel cursussen, vandaar KOMETEN HET IS niet onwaarschijnlijk dat de zonnewind (door de zon uitgestoten stroom van elementaire deeltjes als pro tonen of waterstofkernen) kondenseert tot kometen. Per sekonde stroomt on geveer 1012 (d.i een biljoen) gram „oer-stofuit de zon in de richting van ons planetenstelsel.'Dit komt neer op een tien biljoenste zonnemassa per jaar Het aandeel aan kondenseerbaar mate riaal bedraagt daarbij 1% of een tien miljardste gram per sekonde. Volgens Reeves kan het volgende plaats hebben: de geïoniseerde (elektrisch gemaakte) materie uit de buitenste regionen van de zon (corona) stroomt plaat-gewijs naar buiten totdat door de wisselwerking met het interstellaire'(tussen de sterren gelegen) magneetveld het stromings- veld turbulent (wervelend, onrustig) wordt. In dit gebied (buitenrand van het zonnestelsel) kondenseert de materie tot ijs en stof. Er kunnen zo stoffen als methaan (moerasgas), ammoniak en ijs worden gevormd. Deze vaste bestand delen vormen dan de kern van wat later een komeet i. moet worden, die inge volge de steeds meer daarop inwer kende aantrekkingskracht, in een baan rond de zon wordt gelaveerd. Ziehier een nieuwe gedachte over het ontstaan van kometen. KUNSTMAAN DE VERKENNINGSKUNSTMAAN ERTS heeft sinds voorjaar 1973 met sukses beelden naar de aarde vanuit een hoogte van 912 km van grote overstro mingen (veroorzaakt door de Mississip pi) doorgegeven. Volgens NASA des kundigen van Goddard Space Flight Center te Greenbelt heeft genoemde sa telliet blijk gegeven geschikt te zijn (on danks relatief gering oplossingsvermo gen) voor een soort opzichter van over stromingen. Bij de enorme overstro mingen veroorzaakt door de Mississippi in 1973 kon dadelijk (dank zij de ERTS gegevens) de grootte van het onderge lopen land worden bepaald. Daarbij is gekonstateerd dat de watervloed in de zijtakken krachtiger was dan in de hoofdstroom. Vergelijkbare opnamen voor en na de vloed lieten ook de graad van de teweeggebrachte landerosie (af brokkeling van landmassa's) evenals de schade toegebracht aan de vegetatie duidelijk zien. Ook de waterdiepte ten tijde van de katastrofe liet zich vrij nauwkeurig vaststellen. Tenslotte kan men aan de hand van de diverse ERTS foto's de plaatsen aanwijzen waar dammen en dijken gebouwd dienen te; worden om de gevolgen van nieuwe ka tastrofe tot een minimum te beperken.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 18