e flew over the Cuckoo's nest", film Forman, die terecht 5 Oscars verdiende IBERÉRWÏ bitterende rollen van Jack Nicholson en Louise Fletcher NIEUW PROGRAMMA IN AMERSFOORT rommel.... USDER KRANT WOENSDAG 26 MEI 1976 hebben gemaakt, biedt het eerste uur van ..One flew over the Cuckoo's nest" eerder het entertainment van een lach film. Zo op het eerste gezicht van een tweestrijdigheid, die toch in het totale kader van de film past. Forman zegt er zelf over ..Gelukkig maar dat het pu bliek erom kan lachen. Ik kan me echt kwaad maken om mensen die zeggen, dat ze het een erg belangrijke en se rieuze film vonden, maar dat ze het be treuren. dat het publiek lacht Ik hou van lachen, ik zou niet zonder kunnen le ven. Ik heb in al mijn films gestreefd naar een komisch èn dramatisch ni- DOOR BERT VOS |ERSFOORT - Het weekprogramma van alle Amersfoortse bioscoop- is deze week „nieuw" en dat gebeurt niet zo heel erg vaak. In het d Theatre kan men kijken naar een beroemde reprise: „De tien geboden" fae al even befaamde massa-regisseur Cecil B. De Mille met Charlton Jon en Yul Brynner in de hoofdrollen. In Studio G. kunnen de liefhebbers [het drama terecht voor regisseur Luchino Visconti's film met Dirk Bo- ein de hoofdrol: „Dood in Venetië". Hoogtepunt is de film, die vijf Oscars ..One flew over the Cuckoo's nest" van de Tsjechische regisseur Milos an met Jack Nicholson en Louise Fletcher in de hoofdrollen. Deze film lit deze week voor het eerst in Cinema 1Maar daarna is de koek nog niet Vant in Cinema 2 kan men iedere middag kijken naar Walt Disney's p-speelfilm „Alice in Wonderland" en iedere avond naar de avonturen- an de Engelse regisseur Richard Lester: „De vier musketiers". In Euro j gaat men op de Franse lach-toer met de nieuwste film van regisseur IdeZidi: „Wie niet weg is, is gezien" met Pierre Richard (van: De mosterd Ime de neus uit) en Jane Birkin. plotte biedt het City Theater voor de specifieke liefhebbers van het opnieuw een Tiroler sexkomedie onder de titel: „Slipjes uit, daar fen de Tirolers". Kortom: een zeer gevarieerd programma. Van lichtvoe- 'J tot het pure drama. k .Ui.! )p het moment, dat ik dit stukje kijf, heb ik net gelezen, dat het ioorlijk rommelt in politiek Den 3g Ikleesovergrimmigegezich- verbolgen en hardnekkige mi ters en glimlachende oppositie- li/en. Ik lees over al dan niet ge- ten abortusklinieken en in aan- iw zi/nde kerncentrales in Zuid ika met behulp van Nederlandse thriven. Er wordt geschermd met onomische injekties en verbete- J van de werkgelegenheid. Er rdl met portefeuilles gezwaaid de mening van de meerderheid t de Tweede Kamer wordt driftig de politieke laars gelapt. Kort- ik heb met verbijstering mi/n nt gelezen. Het rommelt heftig in itiek Nederland en dat betekent veel gevallen, dat er een fikse iderbui op komst is. It ben uiteraard een politieke 'W die in de meeste gevallen geen st snapt van wat men daarin Den a9 aan het bekokstoven is. En ook op het gebied van de ware de- mokratie kan men mii wellicht nog best het één en ander leren. Maar toch bli/ft die verbijstering van de onwetendheid. Want ik heb begrepen, dat minis ter Van Agt tegen de wil van de Tweede Kamer in is overgegaan op het sluiten van een abortuskliniek. Het gaat er volgens mij niet om of/e daarnuvooroftegenbent. maarwei om het feit, dat een minister op ei gen houtje zoiets kan doen en de wil van de Tweede Kamer naast zich neerlegt alsof er niet zoiets als een demokratische beslissing bestaat. Minister Lubbers en ook Duisen- berg flikken hetzelfde in de zaak van het wel of niet verlenen van een kredietgarantie aan het Neder landse bedrijfsleven, dat onderde len wil leveren voor kerncentrales in Zuid Afrika. Een kamermeerderheid was van mening, dat de regering geen aktieve rol mag spelen in deze kwestie. Nu is een pat-stelling be reikt, want acht ministers zi/n er voor, achterlegen. Over de mening van de kamer wordt niet eens meer gesproken. Hoe kan dat nou? vraag je je af. Want die kamerleden zitten daar namens jou te beslissen. Dus wat die ministers nu allemaal aan het uitdokteren zi/n, dat gaat helemaal voorbij aan wat jij en ik willen. Je vraagt je dan al, wat die re geerders in Den Haag nou eigenlijk aan het doen zijn. Als simpele leek haal je je schouders op. Je weet het eenvoudig niet. Maar het zou echter ook best kunnen zijn, dat de hele economische situatie van ons kleine kikkerlandje zo onaantrekke lijk is geworden, dat geen enkele partij er nog langer behoefte aan heeft om in de regering te zitten. Want zoiets kost zonder meer stemmen. En ik maak me sterk, dat zelfs de partij van Hans Wiegel met angst en beven een eventuele kabi netscrisis tegemoet ziet. Want wat ik er ook niet van heb begrepen, één ding is me wel dui delijk: het is beslist geen pretje om in een donderbui te moeten lopen als je geen deugdelijke paraplu bij je hebt om alle nattigheid op te van gen. En welke politieke partij heeft er nu een goeie paraplu tegen de economische regenbui? Wiegel kan er misschien inderdaad een krant voor gebruiken, zoals een foto uit „Liberaal Leusden" ons zo tref fend toont Iedere krantengebruiker weet echter, dat die dingen toch op een gegeven moment door gaan lek ken. Maar zouden die politieke jon gens in Den Haag dat wel weten? V. veau zoals in de films van Chaplin. Misschien is dat een typisch Tsjechi sche mentaliteit Ik ben me dat gaan realiseren, toen ik de westerse verfil mingen van Katka-romans zag, die al lemaal doodserieus waren, terwijl Kalka bij ons doorgaat voor een humo rist. een erg grappige man Wat kan je anders doen met al die vreselijke ab surditeiten dan erom lachen'" hem niet klein krijgen, wat ze ook met hem uitvoert Tot zijn grote genoegen heft hij inmiddels gemerkt dat Chief Bromden helemaal niet doofstom is maar al |aren iedereen voor de gek heeft gehouden. Nu wordt hun vriend schap er een voor het leven, en ze ma ken plannen voor een vlucht naar de vrijheid Als een soort afscheidsfeestje laat McMurphy 's nacht twee vnendinnetjes komen De twee meisjes brengen een heleboel drank mee en de mannen hebben de nacht van hun leven De stotterende, onzekere Billy slaagt er zefs in met een van de meisjes naar bed te gaan in een isoleercel Door de vele drank waar hij niet meer aan gewend is, valt McMurphy in slaap en hij wordt pas wakker wanneer de meisjes en de zusters op zaal komen en de ravage aanschouwen Billy wordt samen met het meisjes ontdekt en voor straf naar de kamer van de dokter gestuurd, waar hij zelfmoord pleegt Wanneer de zuster McMurphy hiervan de schuld geeft, werpt hij zich op haar en in een woede-aanval pro beert hij haar keel dicht te drukken Op het laatste moment kan men haar be vrijden McMurphy wordt afgevoerd uit de zaal en hij wordt_een paar weken later, op een brancard weer terug ge bracht Men heeft lobotomie op hem toegepast en zal voortaan niet meer zijn dan een vegeterende plant De Chief besluit nu alleen te vluchten. DE TIEN GEBODEN SCHITTERENDE HOOFD ROLLEN De hoofdrollen worden door Jack Ni- colson als Randaal McMurphy en Louise Fletcher als de tyrannieke zuster Ratched uitstekend vertolkt Maar er is ook veel zorg besteed aan de bijrollen, zowel door acteurs als door patiënten en personeel van het Oregon Hospitaal, waar de film in haar geheel werd opge nomen. Zelfs de rol van psychiater, éen der hoofdfiguren in het verhaal, werd gespeeld door de echte psychiater van het Oregon Hospitaal, dr Dean R Brooks. Doordat de film in het hospitaal werd opgenomen terwijl alles verder z'n gewone gang ging. kreeg de film de specifieke sfeer mee. die zij nodig had. De camera, eerst gehanteerd door Haskell Wexler, later vervangen door Bill Butler, observeert het gedrag van Pierre Richard en Jane Birkin komen in de vreemdste situaties terecht in de nieuwe film van regisseur Zidi: „Wie niet weg is, is gezien". Een groot deel van de buitenopna men werd destijds op authentieke plaatsen in Egypte opgenomen Voor De Mille was het de tweede maal. dat hij zich aan dit onderwerp wijdde. Zijn eer ste „Tien Goboden" stamt uit 1932 Aan de verfilming kwamen 25.000 fi guranten te pas en er werden meer dan 100 000 rekwisieten gebruikt. Charlton Heston speelt in dit filmepos de rol van Mozes. Yul Brynner is de farao „De Tien Geboden" is een stukje filmge schiedenis van de eerste orde en be slist de moeite waard om het allemaal nog eens te gaan bekijken Dat kan In het Grand Theatre, eerste week. alle leeftijden. allemaal beter Dat is eerder reeds be wezen Euro Cinema, eerste week. alle leef tijden ALICE IN WONDERLAND Uit de tekenfilmfabriek van Walt Dis ney komt de film „Alice in wonderland". Deze week in het middagprogramma van Cinema 2 te zien Voor jong en oud uitstekend amusement, gemaakt naar het beroemde verhaal van Lewis Car roll. DE VIER MUSKETIERS In het avondprogramma van Cinema 2 kunnen de liefhebbers van films van de Engelse regisseur Richard Lester èn van historische kostuum/avonturen films volop aan hun trekken komen met de Lesteriaanse verfilming van het boek van Alexander Dumas „De vier muske tiers" Hoewel Lester vrij trouw het oor spronkelijke verhaal volgt, met allerlei spannende en komische avonturen en schermutselingen, is het toch in de eer ste plaats een film van Lester gewor den. dat wil zeggen een film met een knipoog naar de realiteit. Voor de liefhebbers uitstekend amu sement. Cinema 2. avondprogramma, alle leef tijden. DOOD IN VENETIE In Studio G. kan men deze week Dirk Bogarde zien in één van de meest bekende films van de Ita liaanse regisseür Visconti als een oude man, die voordat hij sterft vriendschap aanknoopt met een jongen. Een dramatisch werk, dat te* recht veel aandacht trok en de Grand Prix kreeg op het filmfestival van Cannes in 1971. Studio G. eerste week, 14 jaar. DE TIROLERS KOMEN In het City Theater is het oppassen geblazen, vooral wat de dames betreft als men tenminste de titel van de film moet geloven, die deze week in dit thea ter draait: „Sipjes uit, daar komen de Tirolers". Enfin, u weet het - juist: voor de echte liefhebbers, die er maar niet genoeg van kunnen krijgen NACHTVOORSTELLING Wat de nachtvoorstellingen van het City Theater betreft: vrijdagnacht is dat uiteraard een sexfilm. ditmaal getiteld „Het porno instituut" en het gaat over „jonge meisjes in de greep van een porno-syndicaat Zaterdagnacht is het de beurt aan de liefhebbers van Chinese vechtkunst, want „De dertien zonen van de gele draak" kunnen er werkelijk wat van! City Theater, vrijdag en zaterdag 18 jaar KINDERVOORSTELLING De jeugdvoorstellingen vinden dit maal beide in Euro Cinema plaats, om dat in de matinee-voorstellingen van Cinema 1 reeds „Alice in Wonderland" draait. In Euro Cinema kan de jeugd op zaterdag- en woensdagmiddag kijken naar „De man met het zwarte masker", een Nederlandse jeugdfilm voor kinde ren van 6 tot 13 jaar Zaterdagmorgen is het in Euro Ci nema voor de kleuters weer aantreden geblazen, want wie kijkt er niet graag naar „Walt Disney's tekenfilmfestival"7 Twintig jaar nadat de film door de producent-regisseur van gigantische filmprodukties. Cecil B de Mille, werd gemaakt, is „De Tien geboden" weer eens in de bioscopen te zien Deze week is dat in het Grand Theatre, dat de laatste tijd haar doek beschikbaar heeft gesteld voor verschillende beroemde en minder beroemde reprises, die het nog steeds doen bij het grote publiek De Mille leverde deze mammoet- produktie af in 1956. nadat een team van scenarioschrijvers tien jaar lang met de voorbereiding bezig was ge weest Het filmverhaal omvat de pe riode van de geboorte van Mozes. de geschiedenis van het biezen mandje in de Nijl. zijn opvoeding aan het hof van de farao tot het moment, waarop Mozes zijn Joodse volk tot aan de grens van het Beloofde Land brengt Allee In Wonderland, een fijne reprise van Walt Disney. Nicholson als McMurphy in „One flew over the cuckoo's nest". One flew over the Cuckoo's nest Eén van de meest bejubelde films van de laatste jaren is „One flew over the Cuckoo's nest" en één viel uit het nest) van de nu 44-jarige Tsje chische regisseur Milos Forman met Jack Nicholson en Louise Fletcher in twee schitterende hoofdrollen. De firn kreeg kortgeleden maar liefst vijf Oscar's. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ken Kesey, die een roman schreef over „de maatschappij gekkenhuis". Kesey's roman werd in de jaren zestig vooral als zogenaamd „underground'- boek bekend, maar nadien verdween de roman in de vergetelheid totdat Forman het in 1973 onder ogen kreeg dankzij Kirk Douglas, die de flim- rechten van het boek had en het werk van Forman had gezien. Douglas vond dat Forman er maar een film van moest maken. Overigens had Jack Nicholson zelf ook al geprobeerd de rechten te ko pen, maar was net te laat. Alles is uiteindelijk toch nog goed gekomen. Forman regisseerde, Nicholson speelde de hoofdrol. Overigens wijkt de filmversie op een aantal punten af van de Ken Kesey's roman, vooral de karakters van de hoofdpersonen on dergingen enige wijzigingen. In ver schillende interviews vertelde For man, hoe hij met Nicholson heeft gewerkt. Dat ging uitstekend. Op het moment dat Nicholson een andere mening had dan Forman, werden beide zienswijzen gefilmd en de be ste van de twee scènes werd dan uit eindelijk gekozen. Zo werd de ver houding 50-50. Vijftig procent van Forman's denkbeelden en vijftig procent van Nicholson's ideeën over het verhaal en de uitbeelding ervan kreeg een plaats in de film. Het verhaal Patrick McMurphy heeft genoeg van het straffe regime in het verbeterings gesticht waar hij nog een paar maanden moet doorbrengen. Hij simuleert dat hij gestoord is en wordt overgeplaatst naar een psychiatrische inrichring. waar hij een gemakkelijk leventje denkt te heb ben. Maar hij heeft buiten zuster Rat ched gerekend, een niet bepaald zachtzinnige tiran die de mannen op haar afdeling aan een beklemmend ge zag onderwerpt McMurphy komt daar binnen als een frisse wind, die de an dere mannen langzamerhand een beetje losmaakt Hij sluit eerl tamelijk eenzijdige vriendschap met de doof stomme Indiaan. Chief Bromden Als hij merkt dat de mannen veel minder priveleges krijgen dan waar ze recht op hebben, gaat McMurphy een campagne voeren om zuster Ratched machteloos te maken Het gaat lijken op het gevecht tussen twee boksers, waarbij ze elk op hun beurt een ronde winnen Maar na een door McMurphy georganiseerd vistochtje op zee, slaat de zuster toe met een van haar machtsmiddelen de elektroshock - the rapie McMurphy geeft niet toe; ze zal Scène uit „De tien geboden." WIE NIET WEG IS IS GE ZIEN De Franse regisseur Claude Zidi is vooral bekend door zijn films die hij met het komische kwartet Les Chariots maakte Hoofdrolspeler Rierre Richard verraste vooral het publiek door zijn leuke komedierol in „De-mosterd komt me de neus uit", eveneens van Zidi Een film. die ook vooral opviel door oor spronkelijke (beeld-) grappen en een voortreffelijk tempo. Zidi heeft Richard en Jane Birkin nogmaals in één film ge zet en het resultaat is „Wie niet weg is is gezien" (La course l'Echalote) Hoe wel dit allemaal faktoren zijn. die borg zouden moeten staan voor een voor treffelijke lachfilm, valt dat- in vergelij king totDe mosterd komt me de neus uit", toch negatief uit. Goed, er worden aardige grappen in gedebiteerd, maar die halen in haar totaliteit niet het niveau van de eerstgenoemde film HET VERHAAL De rijke Bertrand de Rovère depo neert een blanco akte van aandeleno- verdracht in zijn safe bij de 20th Century Bank in Parijs. De betrokken aandelen zijn een paar miljoen waard en degene, die de akte bezit en zijn naam invult, is eigenaar van Alcazar, het befaamde Parijse travestie-cabaret. De Rovère wordt in de bank geholpen door de staf functionaris Vidal. die over de kluis met de safes gaat. De Rovère. die de aande len blanco heeft gekocht om belasting te ontduiken, verlaat de bank met 'net gevoel dat zijn kostbare bezit veilig op geborgen is. maar hij zou zich minder gerust voelen als hij wist dat Mike, Frantz en Gunther, drie van de traves tieten in Alcazar, van de overdracht op de hoogte zijn en vastbesloten zijn de akte in handen te krijgen en op hun naam te zetten. Vidal, die moeilijkheden heeft met zijn Engelse vriendin Janet, die genoeg begint te krijgen van hun verhouding, krijgt er nog een moeilijkheid bij. De di recteur van de bank gaat met vakantie en benoemt Vidal tot zijn plaatsvervan ger. Vidal ziet erg op tegen zijn nieuwe verantwoordelijkheid, wordt daardoor zenuwachtig en achterdochtig en stuurt zodoende heel wat dingen in de war Dan komt de grote slag. Op vrijdag, kort voor sluitingstijd, komt er een jonge vrouw, die naar haar safe wil Als zij weggaat, ontdekt Vidal dat „zij" een „hij" blijkt te zijn en er op de een of andere manier in geslaagd is de safe van de Rovère leeg te halen Vidal grijpt de dief, maar deze weet zich ten koste van een deel van zijn regenjas los te rukken en met de buit - waaronder de akte van overdracht - te vluchten. Wat daarna volgt is een hele reeks achtervolgingen totdat tenslotte ieder een achter iedereen aanzit. Voor wie graag een Franse komedie ziet. is „Wie niet weg is is gezien" best aardig om naar te kijken maar nogmaals het kan Lo -ise Fletcher, de tegenspeelster van Nicholson in de film van Milos For man: „One flew over the cuckoo's nest". Dirk Bogarde in „Dood in Venetie patiënten en personeel en dat is ook het verschil met het boek. waarin het juist wordt verteld vanuit het gezichtspunt van één der patiënten, Chief Bromden. De vier musketiers in de film van Richard Lester met Oliver Reed, Richard Chamberlain, Michael York en Frank Finlay. maar hij wil zijn vriend niet zo achter laten. In een daad van liefde drukt hij een kussen over McMurphy's mond tot deze dood is Dan slaat hij een getralied raam in en vlucht, de vrijheid tege moet HUMOR EN TRAGIEK Hoewel de film op zich de tragische aspekten van een psychiatrische inrich ting laat zien en dan in de eerste plaats het .instituut" dat de mensen ervan de doofstomme die komedie speelde Door de rol van observator door de ca mera te laten overnemen, wordt - en Forman zegt zelf dat dat de bedoeling was - de schijn van objektiviteit groter, hoewel dit in het totale kader van de film nog de vraag is. „One flew over the Cuckoo's nest" is in ieder geval een filmbelevenis van de eerste orde, die terecht - dankzij de voortreffelijke regie van Milos Forman en de schitterende vertolkingen van hoofd- en bijrolspe lers werd bekroond met meerdere Oscars. Vier weken na de Nederlandse première reeds in het Amersfoortse Cinema 1 te zien. Eerste week, 18 jaar.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 23