oger Moore en Lee Man/in in „Shout at the devil"
n „ouderwets" avonturenspektakel M
BEROT
„Alice doesn't live here
anymore" in Studio G
Goedkoop
Gehaktbrood
met cocos
EN TEN
SLOTTE.....
KOOKHOEKJE
LEUSDER KRANT - FILM
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Kijken naar film betekent deze dagen, als het kwik boven
twintig graden celcius komt wat Amersfoort betreft grotendeels kijken in
gekoelde (alr-conditioning) zalen van de bioscooptheaters. Dat betekent
jok In het Grand Theatre kijken naar een nieuw avonturen-spektakel met Lee
tervin en Roger Moore In de hoofdrollen:Shout at the devil." Na drie weken
imsterdam nu ook in Amersfoort te zien. Verder in Studio G de met een Oscar
«kroonde film van Martin Scorsese: „Alice doesn't live here anymore" met
■lien Burstyn en Kris Kristofferson In de hoofdrollen. Voor wie smacht naar
ie oude roem van film èn werkelijkheid, kan in het City Theater terecht voor
«n reprise van één van de grootste oorlogsfilms ooit gemaakt: „De langste
lag," met een keur van bekende acteurs en actrices. Voor het overige bieden
je Amersfoortse theaters prolongaties, zoals „One flew over the cuckoo's
lest" (Cinema 1), ..Mash" (Cinema 2) en „Vol gas met Herbie" (In Euro
;inema).
VRIJDAG 11 JUNI 1976
SHOUT AT THE DEVIL
Montageman Peter Hunt is enige tijd
jeleden aan het filmen geslagen en het
•est recente resultaat is.Shout at the
jevil." een avonturenfilm van het
iektakel-genre, die langdurig over het
Kitte doek rolt. maar niet altijd de kijker
lal weten te boeien door de voorko-
ende langdraderigheid, die Hunt on-
janks een snelle montage en veel aktie
Looral aan het slot) niet heeft kunnen
Jerdoezelen onder de mantel der tech-
Jiek. Niettemin is ..Shout at the devil"
(en ouderwetse spektakelfilm, waar
fcen (op een ouderwetse manier) ple-
lier aan kan beleven.
Het verhaal speelt zich af in
luidoost-Afrika, vlak voor de tweede
lereldoorlog, waarbij Lee Marvin voor
i Amerikaanse Ier O' Flynn, die op
|oor jaagt en de rest van de tijd gebruikt
ior het leegmaken van de ginfles. Ro-
|er Moore wordt eerst diens metgezel
p de jacht (voornamelijk om de Duitse
(ommandant in dat gebied, gespeeld
or René Kolldehof op een afstand te
louden), later wordt Moore de com-
fegnon in de strijd tegen de Duitsers,
e inmiddels de oorlog aan het grootste
jel van de wereld hebben verklaard en
larbij ook Roger Moore's dochterje
fen het jeugdige leven hebben beroofd,
[lie reden voor wraak dus op die
dy Germans,waar Barbara Per
dezelfde als uit ..Peyton Place")
k het nodige aan bijdraagt. Ook zij wil
|oed zien. Als het verhaal zover is. is
e film ook al een heel eind verwijderd
|an haar startpunt en men heeft dan
I het nodige voor de boeg.
Hoe men verder ook over de film
lag denken, het slot maakt weer een
leleboel goed, want Hunt zorgt dan
por de meest voortreffelijke aktie
door de Duitse kruiser „Blücher" de
lucht in te laten vliegen, dankzij niet
aflatende ijver van Lee Marvin en
Roger Moore. En dat is dan dat.
Aardig entertainment, maar zoals
gezegd: iets te lang uitgesponnen
om van minuut tot minuut te blijven
boeien.
(Grand Theatre, eerste week)
ALICE DOESN'T LIVE
HERE ANYMORE
Deze week in Studio G. de met een
Oscar bekroonde film Alice doesn't
live here anymore" van regisseur Mar
tin Scorsese, die in 1973 bekend werd
met zijn film ..Mean Streets." Scorsese
hanteert in ..Alice doesn't live herea-
nymore" het credo van de herboren
vrouw, die tracht haar eigen weg te vin
den zonder de borg van een man, die
haar toch al niet bracht wat ze had ver
wacht van een goed huwelijk.
Als haar man dan ook sterft, bedenkt
Alice (Fllen Burstyn. de moeder uit
,,The Exorsist" zich geen moment en
gaat op pad om die eigen weg te zoeken
en te vinden. Samen met haar twaalf
jaar oude zoontje Tom (Alfred Luther),
die niet alleen grappig is. maar ook ta
melijk lastig voor een vrouw die zich
zelfstandig wil handhaven
Scorsese verfilmt een positief stukje
Amerika, met de vrouw Alice in het mid-
_delpuntcL. rf
En ook al loopt het haar in het eerste
deel van de film behoorlijk tegen, het
slot is toch een happy ending, wanneer
zij plotseling de ..ware Jozef' tegen het
lijf loopt in een wegrestaurant, waar ze
als serveerster werkt. Kris Kristoffer
son. (beter bekend als country-zanger
dan als filmster, ook al speelde hij met
Bob Dylan in ,,Patt Garrat en Billy The
Kid" en andere mindere bekende films
Scène uit: „De langste dag''
lOeze week rustte het grootste
pe/ van Nederland uit. Uitrusten
pn drie tot vier inspannende extra
fkantiedagenWe hebben ze ge
en. Ze reden op Nêerlands auto-
j andere wegen om hun vrije tijd
nuttig mogelijk door te kunnen
tengen. fl/y aan rij. Keurig in file,
pa/s dat volgens de verkeersin-
vmatierubriek van de radio wordt
fnoemd. Duizenden auto's in
Vige stromen. Van oost naar west,
pa noord naar zuid en omge-
perc/. Een korte, maar uiterst he
se volksverhuizing, die plaats
end met de emotie van religieuse
fnaanbidders op weg naar hun
yiige tempel. Ik zat er tussen,
leegesleurd door de stroom, ge
grepen door dezelfde onverklaar
bare emoties.
Zoiets is niet prettig, ook al zeg je
tegen je zelf, dat het allemaal best
meevalt met de bezinedampen, die
je buurman in de verstikkende
ruimte van je eigen vierkante meter
op wielen spuit. En je overleeft de
rit, zoals de meesten dat doen.
En je zit ietwat verbijsterd in je
auto te staren naar die ene, over
moedige ree, die met ware doods
verachting de drukke vierbaans-
weg oversteekt. Sierlijk springend
tussen de blikken monsters door.
Onverstoorbaar, gratieus. Een
voortreffelijk staaltje van preciese
timing. Op zo'n moment besef je,
dat/e niets te klagen hebt. Want zij
hebben veel méér moeite om te
overleven dan wij. In die lange
stroom gas-spuwende monsters.
Die ene ree slaagde er moeiteloos
in en ik feliciteerde haar in gedach
ten met haar overwinning op de
techniek van de mens. Een over
winning van slechts enkele secon
den. Dat was méér, dan ik kon
zeggen. Want ik was op dat mo
ment nog niet thuis.
Steve Mc Queen in aktie in „Bullitt," een uitstekende politiefilm van regisseur
Peter Yates, volgende week donderdag in de speciale donderdagcyclus van
City.
een rol), komt dan in het beeld en ver
overt Alice Hij weet haar als een
prachtvrouw te waarderen en daarmee
zijn dan alle problemen, die Scorsese
aan het begin van de film zo gloedvol
schiep, in één klap opgelost. „Alice
doesn't live here anymore" is een uit
stekende rolprent, een film over een
klein stukje typisch Amerikanisme. Een
vrouwenfilm, gemaakt met een dosis
realisme, die teniet wordt gedaan door
het onwerkelijke (en daardoor onver
wachte) slot Maar een kniesoor die
daar over valt. Want je kunt lekker la
chen met Alice. Zoals gezegd het is
een pracht vaneen vjpuw. zoals je ze
niet elke dag tegen zult komen. Deze
week wel in Studio G 18 jaar, eerste
week.
DE LANGSTE DAG
De programmering van het City
Theater is in het algemeen gericht op
westerns, kung fu-verhalen, sex en
horror, afgewisseld met spionage en
oorlogsfilms en thrillers. Films, die
op een bepaald publiek zijn gericht,
dat daarom weet waar het aan toe is.
Persoonlijk ben ik een voorstander
van dit soort programmeringen en
eigenlijk zou men er veel meer dan
nu naar moeten streven om iedere
bioscoop een eigen karakter te ge
ven. Elk theater een eigen publiek,
zou het motto kunnen zijn, ook al is
het risico aanwezig, dat je dan onwil
lekeurig een soort verstarring te
weeg brengt, een programmering
zonder flexibiliteit. Dat gevaar kan al
grotendeels worden verminderd
zodra het Grand Theatre gesplitst zal
zijn in meerdere theaters, waardoor
de programmering flexibeler kan
gaan worden dan op dit moment.
Niet meer grotendeels afgepast op
het aantal zitplaatsen en de kans op
succes, maar ook met een eigen ka
rakter. (zoals de Arthouse-films van
Studio G.)
Een lange inleiding, maar ik wou
eigelijk alleen maar weer eens wijzen
op het feit, dat het City Theater re
gelmatig belangrijke reprises
brengt, die weliswaar in het karakter
van City liggen opgesloten, maar bij
hun première toch groot succes
hadden in de grote familie-theaters
(zoals Grand).
Deze week is dat de lange oorlogs
film ..De langste dag," één van de
grootste en ingewikkeldste filmproduk-
ties aller tijden, waaraan maar liefst drie
regisseurs meewerkten (Ken Annakin.
Andrew Marton en Bernhard Wicki).
Producent Darryl F Zanuck heeft niets
aan het toeval willen overlaten en koos
John Wayne. Robert Mitchum. Henri
Fonda, Rod Steiger en Robert Wagner
voor de hoofdrollen.
De voorbereidingen tot de landingen
van de geallieerden in Normandié - de
grootste militaire operatie uit de ge
schiedenis - strekten zich uit over een
periode van twee jaar; maar het speur
werk naar de gebeurtenissen tijdens en
na de landingen wordt tot op de huidige
dag voortgezet door schrijvers even
zeer als door militaire deskundigen De
film „De Langste Dag" is een van de
resultaten van dit speurwerk: een
weergave van de vele kritieken gebeur
tenissen die uiteindelijk het verloop van
de operaties in de lucht, ter zee en te
land zouden bepalen Dat betreft dan
evenzeer de tegenslagen als de hoogst
fortuinlijke toevalligheden; aan beide
was de invasie uitermate rijk. Dat het er
bij deze film om ging de invasie zélf
weer te geven (anders gezegd: de
waarheid geen geweld aan te doen),
was volstrekt geen handicap. De werke
lijkheid kan - met name in kritieke situa
ties - vaak „fantastischer zijn dan fan
tasie." In Normandié was dat zeker het
geval; en dat gold dan zowel voor de
aanvallers als voor de verdedigers.
Beide groepen immers werden gecon
fronteerd met de meest onwaarschijn
lijke gebeurtenissen, die over zege of
nederlaag beslisten
Bij het reconstrueren van de invasie
in Normandié, deze langste dag uit de
geschiedenis, kon men aldus putten uit
boeiend materiaal. Er was dan ook
geen enkele reden deze film iets anders
te doen zijn dan een weergave van wat
zich werkelijk in Normandié heeft afge
speeld.
Er is daarbij geen gebruik gemaakt
van oud materiaal van documentaire
aard. Men heeft eenvoudig alle gebeur
tenissen die voor het uitbeelden van de
invasie nodig waren, opnieuw gereali
seerd en vervolgens gefilmd Hierbij is
het nuttig erop te wijzen, dat de nationa
liteiten die destijds bij de invasie betrok
ken waren, nu hebben samengewerkt
bij de vervaardiging van dit gerecon
strueerde document.
Een film om beslist nog eens te gaan
zien.
(City, alle leeftijden)
BULLITT
Dat is ook het geval met „Bullitt"
van de Engelse regisseur Peter Ya
tes met Steve McQueen als de poli
tieman Bullitt in de hoofdrol. Het is
een voortreffelijke (harde) politie
film, met Steve McQueen als Frank
Bullit een dwarse, eigenwijze poli-
tieinspekteur, die het niet zo nauw
neemt met de „wet," maar die alleen
die wet maar hanteert wanneer het
hem uitkomt en er resultaten mee be
reikt kunnen worden. Voor het over
ige kent Bullitt zijn eigen wet en laat
die ook gelden in zijn strijd tegen de
Amerikaanse misdaad. Wat dat be
treft heeft Bullitt wel iets van de
hoofdfiguur in „The French Connec
tion" (Gene Hackman), die ook op
deze onorthodoxe wijze zijn eerbare,
maar gevaarlijke beroep uitoefende.
Steve McQueen staat bekend als een
acteur, die in tal van films altijd bezig
is in auto's of op motoren. (Hij is zelf
autocoureur). Het is dan ook logisch,
dat McQueen in de achtervolgings
scènes in „Bullitt," die uitermate
knap zijn verfilmd, zelf achter het
stuur zit. Cameraman William Fraker
heeft trouwens ook wat de rest van
deze spannende policier betreft
boeiend camerawerk afgeleverd,
waarmee een extra pluspunt aan
deze sterke McQueen-film wordt
toegevoegd.
Het verhaal van .Bullitt" ziet er (in het
kort) als volgt uit: Johnny Ross wordt
gezocht door zijn broer Pete Johnny
heeft een misdadigers-syndicaat voor 2
miljoen dollar bestolen Hij weet te ont
komen en gaat naar San Francisco
waar politiefunctionaris Walter Chal
mers hem bescherming belooft als hij
bij een belangrijke rechtszaak als
kroongetuige wil fungeren Inspecteur
Frank Bullitt krijgt de opdracht Ross te
bewaken Bullitt verdeelt de wacht in
drieén. Als eerste zal inspecteur Stan
ton de wacht houden op de kleinere
kamer die Chalmers voor Ross gehuurd
heeft
Tijdens de wacht van Stanton weten
twee mannen de kamer binnen te drin
gen en schieten Ross en Stanton neer.
Bullitt vindt de twee. badend in het
bloed. Ross is er het ergste aan toe en
wordt onmiddellijk naar een ziekenhuis
vervoerd waar hij een zware operatie
ondergaat. Het hele ziekenhuis is
zwaar bewaakt. Toch weet een van de
moordenaars op de kamer van Ross
binnen te dringen Hij sluit de bloedcir
culatiemachine. welke aan Ross ver
bonden is. af Ross sterft. Ondanks een
felle achtervolging door het ziekenhuis
weet de moordenaar te ontkomen.
Teneinde de bende in het ongewisse te
laten of Ross werkelijk dood is, laat Bul
litt het lijk uit het ziekenhuis weghalen.
Wanneer Chalmers zijn kroongetuige
wil opzoeken, en er achter komt dat én
Ross. én zijn medische kaart weg zijn,
belt hij Bullitt. Deze hangt echter zonder
meer de hoorn op de haak. Bullitt ont
dekt dat Ross, een paar uur voor zijn
dood gebeld heeft met een vrouw in
San Mateo. Ondertussen doen de
moordenaars nu ook een aanslag op
Bullitt Na een enerverende auto-jacht
door de straten van San Francisco moe
ten zij echter het onderspit delven. Zij
verbranden levend. Bullitt gaat naar
San Mateo en vindt daar de vrouw:
vermoord' In haar koffer vindt hij een
enorm bedrag aan geld en cheques op
naam van een zekere Renick
Hij laat Ross vingerafdrukken nemen
en het blijkt dat Ross en Renick dezelf
den zijn. Dan vertelt Bullitt aan Chal
mers dat zij de verkeerde man bewaakt
hebben en dat Renick een vlucht naar
Rome heeft geboekt. Hij bevindt zich
echter niet onder de passagiers voor
Rome maar onder die voor Londen. Na
een bloedige achtervolging die zich
over het hele vliegveld uitstrekt en
waarbij een groot aantal doden vallen,
weet Bullitt eindelijk Ross alias Renick
te pakken te nemen
(City Theater, volgende week don
derdag).
Scène uit: „Gezocht wegens lustmoord"
15
rTTTTTTT^
Beginnen we toch nog even met Hans
Wiegel. Die heeft vorige week ook alzo
weinig aandacht gehad en bovendien
moet hij een beetje getroost worden,
want het kabinet is niet gevallen.
Ondanks alle ferme woorden vorige
week in Leusden uitgesproken.
Ik kom nog even op het betoog van
de VVDer terug omdat het voor mij een
toonbeeld was van watje vaak hoort in
de politiek en wat er eigenlijk niet in
thuishoort.
Wiegel vond dat het kabinet moest
gaan, omdat het onzorgvuldig met een
stuk werkgelegenheid was
omgesprongen, omdat het het aanzien
van ons land in het buitenland
geschaad heeft, omdat juist een
bedrijfstak die het toch al zo moeilijk
heeft de dupe werd, omdat de premier
niet de hele waarheid gesproken
heeft U kent inmiddels uitgebreid de
stortvloed van redenen, die Wiegel
aanvoerde om de noodzaak van het
verdwijnen van het kabinet Den Uyl aan
te tonen. Met overtuiging voerde hij de
VVD-tent het ene argument na het
andere aan.
Wat haperend kwam daarentegen
het antwoord op de vraag eruit, of hij
zelf als premier een kredietgarantie
voor levering aan Zuid-Afrika gegeven
zou hebben. Een van de holste frasen
ooit door Wiegel geuit kwam uit de
geluidsinstallatie. Als je tegen
apartheid was, moest je juist wel aan
Zuid-Afrika leveren, want die andere
landen hadden een nog veel minder
principieel standpunt. En als wij het niet
deden deden die andere landen het
wel.
Een gammele stelling. En het ging
toch juist over al of niet leveren aan
Zuid-Afrika Maar daarop pakte Wiegel
de premier niet, daarop was hij
waarschijnlijk niet te pakken. Wiegel
speelde de man en niet de bal.
Dat er niet alleen in de landelijke
doch ook in de plaatselijke politiek en
niet alleen ter rechterzijde van het
midden doch ook bij liriks aan
spelbederf wordt gedaan, toont ons de
fractie van Progressief Leusden in het
debat over de verplaatsing van de
Bankgirocentrale. De twee heren en
dame van PPL stemden tegen het
voorstel van B en W om het
verzoeknummer van de
Weteringbewoners te draaien en de
BGC van 't Ruige Velt te halen Niet
omdat men er op tegen was, maar om
formele redenen. Wat de raad een
jaartje eerder had vastgesteld moest
gewijzigd worden, anders was het
gebouw er niet te zetten. Omdat het
gebouw niet verder aan fe passen was
en dus de voorschriften enigszins
gewijzigd moesten worden, stemden
de progressieven tegen.
Ook dat is een zuiver voorbeeld van
onzuivere politiek. Voordat de PPL
tegen stemde waren de neuzen
uiteraard al lang geteld. De PPL was
eigenlijk helemaal niet tegen de
verplaatsing - zei dat ook - en zou ook
nooit de verantwoordelijkheid hebben
willen dragen om de vestiging van de
BGC op de genoemde formele
gronden af te laten springen. Maar
omdat de rest van de raad voorstemde
kon de fractie van de PPL met een
gerust hart instaan voor de
konsekwenties van haar.principiële'
opstelling. Die had namelijk geen
konsekwenties
Met een vroom gezicht ga je bij
iemand achterop de fiets zittenen als
er dan iets mis gaat, kan je altijd nog
roepen: ,Ja maar, ik heb niet getrapt, ik
was er tegen." Dat gaat volgens mij
weinig te maken met een principiële
opstelling. Bij sommige kiezers een wit
voetje halen door „nee" te zeggen,
terwijl je de zekerheid hebt, dat het,ja
wordt, wat je in je hart ook vind. Dat is
erg goedkoop.
K.
fc^Madchen
vom Birkenhof
Bumsfidelen Madchen, Michael Thomas weet van geen ophouden - in City
NACHTVOORSTELLINGEN
Regisseur Michael Thomas moet een
erg druk baasje zijn. Het City Theater
kan daar dankbaar voor zijn. want wat
zou men daar moeten beginnen met de
late sex-show van iedere vrijdagavond
zonder de produkten van deze Duitse
sex-regisseur? Deze week kan men
daar in het City Theater opnieuw een
film van Thomas zien, „Die bumsfide
len Madchen vom Birkenhof," keurig
netjes vertaald in het Nederlands tot:
„De vurige meiden van Birkenhof" en
dat allemaal onder het inmiddels be
kend (en berucht) geworden motto:
„Op de berg of in de stal, in de Alpen
doen ze 't overal!" Zo ook in dit verhaal
Drie wellustige zusters beheren de
boerderij Birkenhof Mannen zijn
schaars in de omgeving en als op een
mooie zondag een verdwaalde wiel
renner op de hoeve terecht komt ont
staan er heftige taferelen wie deze jon
geman mag koesteren. De meisjes zijn
zeer vindingrijk als het er om gaat de
jongeman te verleiden. Komische en
erotische avonturen waarbij ook nog
een burgemeester, een timide school
meester en een houtvester het nodige
bijdragen
(Vrijdagnacht, City Theater, 10 jaar)
„Gezocht wegens lustmoord" is
de nieuwste titel van de film, die de
Italiaanse regisseur Dario Argento
maakte onder de titel „The bird with
the crystal plumage," in Nederland
uitgebracht als „Vogel met kristallen
pluim." Maar „Gezocht wegens
lustmoord" is veel origineler, dat
geef ik grif toe en whats in a name?
In Italië noemde men deze film van
Argento een Hitchcock met een knof-
looksausje en als do Italianen dat zeg
gen. dan zit er wel een beetje waarheid
in. maar voor de rest zijn de Italianen
erg chauvinistisch wat hun eigen film-
broeders betreft. Want ook al is deze
film beslist niet slecht gemaakt, met
Tony Musante. Suzy Kendall en Eva
Renzi in de hoofdrollen, het blijft een
Italiaans produkt, met die typische Ita
liaanse sadistische trekjes, die eigenlijk
overbodig zijn, maar eeraer als sappig
sausje zijn toegevoegd. De muziek is
van Ennio Morricone en dat is natuurlijk
altijd meegenomen.
(Zaterdagnacht, City Theater, 18
jaar).
GEPROLONGEERD
Deze week kan men (als men dat nog
niet heeft gedaan) kijken naar één van
de grootste bestsellers van dit jaar:
„One flew over the cuckoo's nest" van
regisseur Milos Forman en met Jack
Nicholson en Louise Fletcher in twee
schitterende hoofdrollen Een film, die
beladen werd met Oscars.
(Cinema 1,18 jaar, derde week)
De beroemde oorlogssatire van re
gisseur Robert Altman, ,,M A S.H"gaat
als reprise in Cinema 2 haar tweede
week in. Wie de echte MASH wil zien en
wil vergelijken met de TV-imitatie kan
daarvoor deze week nog terecht Een
uitstekende film. Tweede week Cinema
2, alle leeftijden
VOOR PEUTER, KLEUTER
EN DE JEUGD
In Cinema 1tijdens de matineevoor-
stellingen van zaterdag en woensdag
kan men deze week kijken naar de
spannende Nederlandse jeugdfilm:
,,Pim Pandoer in het nauw."
Voor de kleuters draait zaterdagmor
gen in Euro Cinema .Zeepkisten
race." even spannend ais een echte
auto-race
t
Dit gehakt kunt u het beste een
dag van te voren maken
U hebt er voor nodig:
500 gr. rundergehakt
100 gr. cocos
1 theelepeltje kerry
1 theelepel stroqiaroma
50 gr. paneermeel
2 eieren, peper, jzout
2 eetlepels melk
50 gr. boter
Meng alle ingrediënten goed
door elkaar en laat 15 minuten
rusten, meng het daarna nog eens
goed en maak van het gehakt de
vorm van een broo(l. Maak de
boter bruin, leg.het gehakt erin,
braad het aan alle kanten mooi
bruin en blus het vlees al met
water. Laat het nog ongeveer 30
minuten sudderen. ;U kunt het
ook heel goed koud eten.
Eet smakelijk'
Japieja