[wee films van Bergman in Studio G - en 'he Glenn Millerstory terug op het doek I— Cinemanifestatie Utrecht van 27 okt tot 4 nov. LEUSPER KRANT - FILM DONDERDAG 17 JUNI 1976 17 r tène uit: „De glimlach van een zomernacht'' van Ingmar Bergman. t)OR BERT VOS MERSFOORT - Deze week een rustig programma in de Amersfoortse •scopen. Nieuw zijn de films in Studio G, waar men verder gaat met het •gman retrospectief: „De glimlach van de zomernacht" en „Wilde aard ien". In Cinema 2 kan men kijken naar een verfilming van Jack London's itseller „De Zeewolf' onder de titel „Larsen, heerser der zee", met Chuck innors in de hoofdrol. In Euro Cinema kan men opnieuw kijken naar „The enn Miller Story", met James Stewart, June Allyson en Henry Morgan in de ofdrollen, terwijl in het City Theater elke dag de film „Ik doe het elke dag" lait, een sexfilm. Geprolongeerd zijn de films „Shout at the devil" (in and) en „One flew over the Cuckoo's nest" (In Cinema 1). LIMLACH VAN ERNACHT DE ZO- Toen Ingmar Bergman in 1944 zijn rste filmscenario („Hets'-Waanzin) de produktieleider van de Svensk mindustri, dr Carl Anders Dymlyng iverde. wist hij reeds duidelijk wat ater was Hij had omtrent vier- en ntig toneelstukken geschreven, die ingens nooit zijn uitgegeven of ge- ield. daar vond hij ze niet goed ge- De economie van ons land is zeer icht, zo zeggen somber •stemde economen, daarbij dap- •r gesteund door de werkgevers. het helemaal niet meer zien zit- i. De modale werknemer zal een er moeten laten, zal niet teveel op insverhogingen moeten lenen, zegtde regering voorzich- Ik ben echter van mening, dat I allemaal nog best meevalt met economische crisis. Hoe 'klaar je anders de steeds groter )rdende wegwerp-drift van de lders toch zo als nijver en zuinig ikendstaande Nederlanders? rag het de mannen van de vuil- tophaaldienstin welke plaats dan w. Zij zullen u vertellen, hoe slecht if met onze welvaart is gesteld, it is geen zeldzaamheid, wan- ler in één straat een volledige in- ledel van uitstekende kwaliteit igs de kant van de straat wordt lzet om te worden verwerkt tot import Noodlijdende studenten nnen dat ook dankbaar bevesti- n. Zij hebben hun kamer met veel 'cces ingericht met spulletjes, die ior anderen door de welvaart ermand naar buiten zijn gedra- Toch moet je voorzichtig zijn met •t weggooien. Dat bleek kortgele- •n weer eens. Het gebeurde er ts in een keurige nieuwbouw- aar, u weet wel, dertig huizen aan 'ti ri/tje, tuintje en stoepje ervoor, in straat, waar iedereen iedereen nt en de onderlinge ver vetingen uitstekend zijn te noe- sr. 's Morgens bij elkaar koffie inkenenzo. Ukentdatwel, neem aan. Buurvrouw Jansen opende op f kn goeie morgen haar voordeur en igon samen met haar man, haar inkstel naar buiten te dragen. Het is een warme dag, dus het kostte igal wat zweetdruppeltjes - ze sken die voordeuren ook erg vw tegenwoordig - maar na "ge tijd was het karwei keurig ge- lard. De opgewekte mevrouw nsen vertelde buurvrouw Gerrit- ti, die de volksverhuizing vanuit ar tuintje had gadegeslagen, dat een nieu w bankstel had gekocht, dat de oude weggedaan kon i irden. Hetschuurtje bleek te klein m ihet oude nog een tijdje te bewa- noeg voor Je zou zo denken, dat het maken van films Bergman zo zou bezig houden, dat hij het theater zou vergeten, maar het tegendeel is waar Tot op de dag van vandaag is hij zich met toneel blijven bemoeien. Hij is dan ook direkteur van het Nationaal Theater in Stockholm. In de zomer maakt hij zijn films, in de winter regisseert hij toneel En in hei voorjaar trekt hij zich meestal een zes weken terug in een sanatorium om een nieuw filmscenario te schriiven, Buurvrouw Gerritsen bekeek het bankstel van mevrouw Jansen eens nauwkeuriger en kwam tot de ont dekking, dat het toch wel beter was dan de hare. Voorzichtig vroeg ze mevrouw Jansen, of zij het bankstel mochthebben. Dat mocht natuurlijk en meneer Jansen was zelfs bereid om het geheel bi/ zijn buurvrouw naar binnen te dragen en het oude bankstel naar buiten. Burenhulp, noemen ze dat met een ouderwets woord. Op datmomentkwam buurvrouw Pietersen thuis van het bood- schappendoen. En u raad het ai: zij vond die ruiling een uitstekend idee. Haar meubels waren juist aan wat vernieuwing toe, maar met al die duurder wordende prijzen had zij daar nog geen geld voor. Zij wilde het juist naar buiten gedragen bankstel van mevrouw Gerritsen wel graag hebben als dat mocht. Er werd uiteraard geen bezwaar tegen gemaakt en behulpzaam werd opnieuw gewisseld. Een half uur later kwam de vuil niswagen voorbijrijden en daarna was er niets meer te zien van de meubel-verwisselarij. Totdat de meubelwagen de straat binnenreed en voor de deur van mevrouw Jansen stopte. Twee po tige mannen begonnen driftig het nieuwe bankstel naar binnen te dragen, terwijl mevrouw Jansen blij toekeek. Groot was de verbazing van de andere vrouwen in de straat, toen een kwartier later het nieuwe bankstel weer naar buiten werd ge dragen, de wagen in. Die verbazing werd nog groter, toen mevrouw Jansen meteen treurige uitdrukking op haar gezicht naar mevrouw Ger ritsen liep en haar bankstel terug vroeg. Het nieuwe bankstel ging niet door, ze bleek het niet te kunnen betalen en daarom was het weer meegenomen. Mevrouw Gerritsen bleek niet be reid haar nieuw verworven bezit terug te geven en ook mevrouw Pie tersen dacht er al net zo over. Na heel veel moeite werd de bewuste vuilniswagen achterhaald. De vuil nismannen waren erg begrijpend en het, inmiddels besmeurde en niet al te beste, bankstel van mevrouw Pietersen werd onder de rotzooi vandaan gehaald en met een genereus gebaar aan mevrouw Jansen geschonken. Voor het ver voer naar huis moest ze zelfzorgen. Mevrouw Jansen zit nu op een oud bankstel dat niet de hare is. De vlekken zijn grotendeels wegge werkt, maar de vering is toch een stuk slechter als haar eigen bank stel. Dat is ook het geval met de onderlinge verhouding met de bu ren. Maar daar kun je de vuilnis mannen echt de schuld niet van geven met het argument, dat hij last heeft van een maagkwaal Her is een bijna beangstigende veel zijdigheid en produktiviteit voor een man die vijfenveertig is In veel van zijn werk breekt een obsessie met het dwangbeeld van zijn jeugd - de religie - door Hij is in voortdurend gevecht ge wikkeld met zichzelf en zijn tasten naar God Dat thema deed zich voor het eerst beklemmend voor in „Het zevende zegel" (1956). de allegorische strijd van een kruisridder met de dood. Later zette Bergman deze zo strikt per soonlijke worsteling voort in films als „De Maagdenbron". ..Het oog van de duivel", en vooral in zijn drieluik „De avondmaalgasten", „Als in een donkere spiegel" en „De grote stilte". Men kan zeggen dat Ingmar Bergman religieus kunstenaar is met een ongelooflijk sensitief begrip voor de duistere poelen waarin zich een deel van het menselijke leven afspeelt. Hij is beurtelings diepgravend tragisch artiest, dan weer een lichtvoetig spotter, (vergelijk bijvoorbeeld „De spullebaas" met ..De glimlach van een zomer nacht). Maar in alles wat hij doet vullen de componenten elkaar in: zijn tragiek is evenzeer een (meestal wel geslaagde) poging om zijn eigen waar heid te vinden als in zijn komedies. Men kan het zó stellen: zijn drama's hebben een element van komedie, zijn ko medies gaan niet aan de tragiek voorbij. HET VERHAAL Het verhaal van „De glimlach van een zomernacht" gaat om allerlei huwe lijksverwikkelingen De advokaat Egerman is weduwnaar Hij hertrouwt met een jong meisje, Anna (gespeeld door Ulla Jacobson), die ongeveer even oud is als Frederik, de zoon uit Eger- mans eerste huwelijk. Tussen het eerste en het tweede huwelijk heeft er een langdurige intieme vriendschap bestaan tussen Egerman en de bekende actrice Desirée Armfalt (Eva Dahlbeck). De moeder van de actrice bezit een landgoed in de omgeving van de stad. dat haar geschonken is door een ex-minnaar in ruil voor haar belofte, dat zij nooit haar memoires zou schrijven. Als Egerman enkele jaren met Anna getrouwd is en het kindvrouwtje ondanks zijn liefde nog niet voor zich heeft kunnen winnen, komt Desirée Armfelt met haar gezelschap enkele uitvoeringen in zijn stad geven. Egerman zoekt haar op in de hoop. dat deze ervaren vrouw hem een raad zal geven hoe hij Anna moet aanpakken. Desirée houdt echter nog steeds van Egerman Zij heeft hem nooit verteld, dat uit hun verhouding een zoontje ge boren is nadat het tussen hen tot een breuk was gekomen. Nu Egerman weer in haar leven is teruggekomen, besluit Desiree te proberen hem voor zich terug te winnen, hoewel zij nu een an dere vriend heeft: graaf Malcolm, een legerkapitein. Desirée overreedt haar moeder nu een weekend-feestje te geven en daar voor de Egermans en de Malcolms uit te nodigen. Samen met gravin Malcolm beraamt zij een plan. dat bij welslagen tengevolge zal hebben, dat zij - Desirée Egerman weer terug krijgt, waarmee dan tevens de breuk tussen Graaf en Gravin Malcolm hersteld zal kunnen worden. De uitvoering van dit plan leidt tot veel verwikkelingen en zelfs tot een duel tussen Malcolm en Egerman. dat achteraf een schijnduel blijkt te zijn ge weest Alles lijkt in de war te zullen lo pen, maar tenslotte werkt het plan nog meer uit dan oorspronkelijk in de bedoe ling lag. Het eindigt ermee, dat Fredrik - Egermans zoon - zijn stiefmoeder Anna ontvoert, die eindelijk heeft begrepen, dat zij zich nooit aan Egerman heeft willen geven, omdat zij eigenlijk steeds meer van Fredrik heeft gehouden. De ijdele Egerman beschouwt dit als een ernstige nederlaag en hij is maar al te gaarne bereid zijn troost aan de zijde van Desirée te zoeken. Graaf Malcolm laat hem zijn gang gaan. ten eerste omdat Desirée met de Graaf gebroken heeft en ten tweede, omdat hij zijn eer met het schijnduel, waarbij Egerman een groot figuur geslagen heeft, vol doende gewroken acht. En de liefhebbende Gravin is direct bereid haar man een nieuwe kans te geven Zo komen alle partijen terecht op de plaats waar zij behoren en mis schien, dat de rust terugkeert in huize Malcolm en in huize Egerman. (Studio G - van donderdag t.m za terdag - 18 jaar). WILDE AARDBEIEN Op een goede morgen wordt de oude doctor Isak Borg erg vroeg wakker, niet uit opwinding over de ere-promotie, die hem deze dag in de stad Lund wacht, maar omdat hij een nachtmerrie heeft gehad, waarin hij getuige is geweest van zijn eigen begrafenis. Hij wekt zijn oude huishoudster en vraagt haar zijn ontbijt klaar te maken, want hij wil vroeg naar Lund vertrekken. Het oude mensje moppert, maar Isak zet door en zo ver trekt hij niet veel later met zijn schoon dochter Marianne, die hem naar Lund zal vergezellen. Deze autotocht levert voor Isak een verrassing op want Ma rianne vindt dit een goede gelegenheid om haar schoonvader eens haar mening te zeggen. Zij beschuldigt hem ervan, dat hij een egoïst is en dat hij erg hard is jegens zijn zoon in Lund, een arme dokter, die niettemin aan Isak ie dere cent moet terugbetalen die hij voor zijn studie heeft uitgegeven. Isak doet of hij ongevoelig is voor haar kritiek, maar haar woorden stemmen hem toch tot nadenken. Na hun woordenwisseling besluiten zij even te rusten in een oud on bewoond zomerhuis, waar Isak als jon geman vaak zijn vakantie doorbracht Marianne gaat zwemmen en dit geeft Isak de gelegenheid terug te denken aan de zorgeloze dagen, die hij hier vroeger beleefd heeft. Plotseling wordt hij in zijn gemijmer gestoord door de komst van een excentriek meisje dat een spijkerbroek draagt en een pijp rookt. Zij staat in een wel heel sterk contrast tot de jongelui van vijftig jaar geleden, die Isak zojuist nog zo nabij waande. Het meisje heeft twee even zonderlinge vrienden bij zich en het draait er op uit, dat het drietal met Isak en Marianne meerijdt naar Lund Na enige tijd valt Isak weer in slaap, prompt krijgt hij weer een droom. Deze keer verschijnt hij voor een examen commissie, maar het is-geen gewoon examen, want Isak wordt ondervraagd „Shout at the devil" gaat in het Grand Theatre de tweede week in. Op de foto Roger Moore en Barbara Perkins na een felle aktie... Op de achtergrond het brandende Duitse schip de Blücher. over zijn leven Tenslotte blijkt dat zijn kennis omtrent zijn naastenliefde on voldoende is. Isak wordt door de examen-commissie afgewezen en wordt weer wakker, hij heeft het heel erg moeilijk. 's Middags vindt in Lund de ere promotie plaats, die gepaard gaat met de gebruikelijke plechtigheden Een nieuwe emotie heeft zich gevoegd bij de vele andere van deze dag en het lijkt of dit alles zijn uitwerking op Isak niet heeft gemist. Hij scheldt zijn zoon althans diens schuld kwijt en geeft zijn huis houdster toestemming hem bij zijn voornaam te noemen Die avond gaat Isak als een ander mens naar bed. Hij heeft hardheid steeds beschouwd als een nood zakelijke levensverhouding voor oude mensen, maar nu voelt hij zich gelukkig. Hij heeft ingezien, dat zijn houding ver keerd is geweest en dat ook voor oude ren de liefde jegens de medemens de enige weg is naar geluk en tevreden heid. (Studio G - zondag tot en met woens dag -18 jaar). FILMVARIA In Cinema 2 kan men deze week kijken naar de verfilming van Jack Lon- Twee beelden uit de film: „The Glenn Millerstoryvan regisseur Anthony Mann. Met James Stewart als Glenn Miller en Chummy MacGregor (gespeeld door Henry Morgan) terzijde gestaan door Ben Pollack zelf. Captain Glenn Miller dirigeert het U.S. Air Force's Airman of Note, een scène uit de film „The Glenn Miller Story", opnieuw in Nederland uitgebracht en deze week in Euro Cinema te zien. don's bestseller ,De Zeewolf met Chuck Connors in de hoofdrol. „Larsen, heerser der Zee" van de Italiaanse regisseur Giuseppe Vari is een niet onaardig gefilmd avontuur. Naar een scenario gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Jack Lon don. De jonge schrijver Humphrey van Weyden wordt in de haven van San Francisco tijdens een nachtelijke wan deling geronseld. Als hij bij bewustzijn komt bevindt hij zich aan boord van een zeilschip, dat onder bevel van kapitein Wolf Larsen vaart Humphrey eist, in de eerst volgende haven van boord te worden gelaten Larsen doet of hij doof is en dwingt hem als bordenwasser te werken Van de matrozen hoort Humphrey, dat de reis naar de Japanse wateren gaat. Tijdens deze lange reis raakt het schip in een geweldige storm en de ma trozen slaan aan het muiten In Larsen herkent Humphrey een cy nische tiran wiens leven alleen maar uit geweld bestaat. Als op een dag de ..Eerste Officier" door de bemanning vermoord wordt beveelt Wolf dat Humphrey zijn plaats overneemt. Humphrey probeert tevergeefs de ge welddadigheden van Wolf te beteuge len. Larsen wil ook zijn broer „Death Lar sen". die hij boven alles haat, vernieti gen Na een orkaan neemt de Ghost enkele schipbreukelingen aan boord, waaronder een jong meisje. Maud Brewster Kort daarop komen ze de mannen van Death Larsen's schip tegen, die in hun kleine bootjes op de walvisvangst zijn. Larsen beveelt zijn mannen de bemanning af te slachten en de buit aan boord te brengen. In de roes van de overwinning richten de mannen van de Ghost een drankge lag aan Nu besluiten Humphrey en Maud te vluchten. Juist op het moment dat Death Larsen. die op wraak voor zijn bemanning zint. de Ghost aanvalt, sla gen zij erin een sloep te strijken Als de ochtend aanbreekt naderen ze de Ghost weer; alles is doodstil aan boord De enige overlevende is een blinde Wolf Larsen De door zijn broer Death toegetakelde Wolf is gedoemd met zijn wrakke schip ten onder te gaan. Toch komt het nog tot een gevecht tussen de blinde en gewonde Larsen en Humph rey Humphrey weet Larsen te over meesteren en aan het anker vast te bin den Als er een reddingsschip nadert gaan Humphrey en Maud naar de gevangen genomen Wolf en willen hem bevrijden Ze vinden hem echter niet meer, hij heeft zich van zijn boeien ontdaan en zich door een luik in zee gestort. Hij heeft in zee willen sterven, die hem als zeewolf gekend had. Cinema 2-14 jaar-eerste week). Verder in Euro Cinema de reprise van de mu ziekfilm „The Glen Millerstory met James Stewart in de hoofdrol IK DOE HET ELKE DAG Tom Harder, een jong ingenieur, en zijn jonge vrouw Renate vormen een doorsnee burgerlijk echtpaar. Renate voelt zich echter onbevredigd doordat Tom helemaal geen seksuele fantasie heeft Op een dag vindt zij tussen zijn papieren een foto van een zeer mooi meisje Als zij erop aandringt de waar heid te horen over deze vroegere lief desaffaire van haar man. vertelt hij haar het hele verhaal: hoe zijn verhouding met dat meisje begon en hoe die ein digde met een enorme orgie Er volgt nu een dubbele flashback als Tom over zijn verhouding met dat meisje Vicky en Vicky over haar seksuele avonturen met haar vrienden vertelt Tom windt zich steeds meer op, maar hij wordt ook kwaad op Vicky en haar vrienden, omdat hij niet begrijpt hoe mensen kunnen genieten van een abnormaal seksueel leven: orgieën, vrijpartijen in auto's. lief desbetrekkingen tussen een getrouwd paar en een jong meisje, homoseksue len. lesbiennes enz enz. Na de laatste, grote orgie breekt Tom met Vicky Renate reageert anders op Toms verhaal dan hij verwacht had Zij is niet geschokt, maar wil alles weten van de liefdestechnieken van Vicky en de ha ren Tenslotte overtuigt zij haar man ervan dat het veel beter is de liefde op verschillende manieren te bedrijven en dan niet eens. maar meermalen per dag. City Theater, 18 jaar) NACHTVOORSTELLINGEN In de nachtvoorstellingen van het City Theater kan men vrijdagnacht kijken naar „The best of the New York Erotic Festival", een selektie erotische filmp jes In haar totaliteit een wel aardige film, met enkele duidelijke dieptepunten en hoogtepunten Een film, die de moeite van het keuren eigenlijk niet meer waard is. maar waar enkele jaren geleden een heleboel heibel over is geweest bij de dames en heren van de filmkeuring. Zaterdagavond in City een Chinese vechtfilm onder de titel De bokser van Shantung" en dan is het voor de lief hebbers van dit gewelddadige genre geen vraag meer eerder een kwestie van qaan kijken Beide voorstellinqen 18 jaar KINDERVOORSTELLINGEN Wat de kindervoorstellingen betreft Cinema 1 brengt een selektie van „Vijftig jaar hoogtepunten uit Walt Disney-films" en dat is voor jong en oud beslist de moeite van het bekijken waard. Voora' de liefhebbers van de te kenfilm in dit genre om van te smullen. In Euro Cinema zaterdagmorgen de Nederlands gesproken film „De kleine MoekHelaas ontbreken ons de gege vens over het verhaal UTRECHT - Voor de zesde keer zal dit jaar in Utrecht een Cinemanifestatie worden gehouden, en wel van 27 okto ber tot en met 3 november. Evenals in het verleden zal hierin voornamelijk aandacht worden besteed aan artistiek waardevolle films, voor namelijk uit het art-house genre. De Ci nemanifestatie wil reeds geïmporteerde films van dit type steunen door een pre sentatie in Utrecht. Daarnaast wil de Cinemanifestatie ook de import zelf be vorderen door een groot aantal films tijdelijk naar ons land te halen zodat, naast het publiek en de pers, ook de importeurs ervan kennis kunnen nemen. Hierbij zal gestreefd worden naar de aanwezigheid van zoveel moge lijk creatieve medewerkers van de te vertonen films. De programmering van de Cinemani festatie wordt verzorgd door de heer Hans Saaltink. De manifestatie zal zich concentreren in de theaters Camera en Studio, voorts wordt nagegaan of wel licht nog een der andere Utrechtse thea ters in enige vorm bij de manifestatie zal worden betrokken. Dit jaar voor het eerst is de praktische organisatie van de Cinemanifestatie in handen van het Bu reau van de Nederlandse Bio scoopbond Het bestuur van de Stichting Cine manifestatie bestaat uit de heren Drs. J. P.H Wolff, Voorzitter, A. L. M. Zetz, Drs. C. A. Voskuil, J. Th. van Taalingen, Mr. P. A. Meerburg en W. C. Miedeina. Er zijn subsidies en garantie-subsidies gevraagd aan de gemeente Utrecht, het Ministerie van C.R.M.. de provincie Utrecht en het Stimuleringsfonds voor het Film- en Bioscoopwezen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 19