,Drie dagen van de Condor", vlijmscherpe hriller over de CIA van Sydney Pollack "Wm4 icha en de taboes in „Tarcoon", n Flesh Gordon ip de sex fictiontoer »RST M k' t ïZma»jTfWW X Ci M'' Bericht Knap werk DONDERDAG 24 JUNI 1976 17 OOR BERT VOS AMERSFOORT - Deze week maar liefst vier nieuwe films (waarvan drie Jaê4ht nieuw) op het programma van de Amersfoortse bioscoop-theaters. Dat In de eerste plaats de film „Drie dagen van de Condor" van de bekende NEI nerlkaanse regisseur Sydney Pollack, gebaseerd op het boek „Zes dagen n de Condor" van James Grady met Robert Redford en Faye Dunaway in de Kjfdrollen. In Studio G. de tekenfilm „Tarzoon, de schande van de jungle" n de Belgische tekenaar Picha, waarin - geheel in de stijl van „Fritz the Cat" >er een aantal taboes worden doorbroken. Nieuw ook is de film „Flesh >rdon," een sex-parodie van Haward Ziehm en Michael Benveniste op de -stripfiguur „Flash Gordon," te zien in Cinema 2. Tenslotte brengt City de ide westernheid „Django" met Franco Nero in de hoofdrol, terug op het te doek. Uiteraard blijft „One flew over the cuckoo's nest" nog een weekje zij. die tot nu toe verzuimd hebben deze schitterende film te gaan zien, gen nog zeven dagen de kans. „Shout at the devil," het ouderwetse ktakelavontuur rond een Duits oorlogsschip tijdens de eerste wereldoor- in zuidelijk Afrika, verhuisde van Grand naar Euro Cinema en gaat daar de de week in. )RIE DAGEN VAN DE ONDOR Toen ik vorig jaar het boek „Zes agen van de Condor" van de Ameri- aanse auteur James Grady las be- icht ik, dat er een goede film in zou tten. Sydney Pollack liet het niet bij anken alleen, maar greep het boek an om er een nieuw scenario van te aken, samen met Lorenzo Semple Jr. David Rayfiel Het resultaat was de ..Drie dager, van de Condor," met imes Redford als de hoofdfiguur Jo- iph Turner en Faye Dunaway als athy Wie de filmstijl en de gedachten- ang van Pollack kent, wist eigenlijk al voorbaat, dat hij niet exact het ver aal van het boek zou volgen. Pollack at meer de politieke elementen van de A naar voren komen (onder meer jor het invoeren van een CIA binnen CIA), iets wat in het boek niet voor- xnt Grady laat zijn hoofdfiguur aan ïtslot in de armen vallen van Kathy en left een happy end aan het verhaal, ck niet Hij. zet aan het slot een ifal ;-vraagtekens neer en van -een >py end tussen bedford en Faye Du- iway is geen sprake Regisseur Pollack over de verande- igen, die hij in het verhaal aanbracht: [Ik heb de zes dagen veranderd in drie. let komt heel zelden voor. dat een titel tn tijdsverloop aangeeft. Omdat we in heel snelle handeling in de film wil- in. was het heel moeilijk om de duur iarvan uit te strekken over zes dagen mder de lengte en het ritme van de lm aan te tasten. Daarom waren we noodzaakt om alles binnen drie ien te concentreren De politieke in- e van de film hebben de scenario- fhrijvers en ik zelf gemaakt, want het iek bevatte daar bijna niets van, dat Ing vooral over drugs-smokkel. Wij hebben een groep radicalen innen de CIA bedacht, die zich door onthullingen over Watergate en resulterende gebeurtenissen leugellam voelden gemaakt en be- loten om in het geheim zelfstandig r te gaan. We vonden het zelf lal een gezocht idee, maar hal- 'ege de opnamen kwamen pas Vorige week liep ik wat mis- "oostig door de wi/k te wandelen iistroostig, omdat door de steeds anhoudende droogte de jonge anplant op sterven lag. En dat niet Heen: ook de al ietwat forsere tmiken en bomen stonden op het lunt hun strijd op te geven. Hetgras ras vergeeld en de bloesem van erschillende struiken was halfont- lken. Verder was het niet geko- len. Een vlinder dwarrelde wat erdrietig rond, een beetje over d'r leren door deze vreemde toe fand. De sfeer van de dorst hing ind de bomen en struiken. Ik kan me goed indenken, hoe de lantenwereld zich op dat moment lelde. U niet? Misschien was u an één van die mensen, die er niet ij stil hebben gestaan en gewoon ebben vergeten eventjes de tums- ng een tijdje op de vergeelde laderen van het openbare groen richten. Water begint inderdaad ihaars te worden, ik weet het. laar zonder groen om je heen kun ihet water wel helemaal vergeten, 'enk maar eens aan de woestijn, en gloeiende, sidderende hitte. <een bomen, geen struiken, geen ras. Niets. Alleen maar eindeloze de onthullingen los over wat de CIA allemaal had uitgespookt en toen bleek dat wat wij suggereerden, nog maar een klein stukje van de waarheid was. die - zacht uitgedrukt - niet zo erg verkwikkelijk was." Sydney Pollack is een man. die via zijn films het ware gezicht van Amerika toont in allerlei fascinerende facetten, die boeien maar soms van diepe afschuw vervullen Pollack kiest een genre, maakt daarvan een in het alge meen goede film. die een breed publiek aanspreekt, maar vergeet nooit in het verhaal politieke of filosofische elemen ten te stoppen. Dat gebeurde in een western, zoals „Jeremiah Johnson," of in de Love story. „The way we were Dat gebeurt ook in „Drie dagen van de Condor," waarin hij het - en niet alleen he' Amerikaanse publiek - wijst op het inkonsekwentie van haar daden „We willen wel een CIA hebben, we zijn bereid om er voor te betalen, maar we zijn gewoon te gemakzuchtig om een morele controle uit te oefenen Zodra er dan iets gebeurt, schreeuwen we moord en brand aldus Pollack METAMORFOSE VAN DE CONDOR Joseph Turner, voortreffelijk ge speeld door Robert Redford. werkt voor de Amerikaanse Literaire So ciëteit. een camouflage-instelling van de CIA. Turner en zijn medewer kers lezen en analyseren alles wat er ter wereld wordt gedrukt, als onder deel van de CIA operaties. Turner is nogal teleurgesteld als éen van zijn rapporten als waardeloos wordt te ruggestuurd. Hij gaat - via een ach terdeur - de stad in om broodjes te halen en bij zijn terugkomst vindt hij iedereen vermoord. In paniek neemt hij kontakt op met het hoofdkwartier onder zijn codenaam „Condor" en vertelt zijn verhaal. Onmiddellijk wordt nagegaan of Tur ner de waarheid spreekt en staflid Hig- gins deelt Turner mee een andere agent te ontmoeten in een steeg achter een hotel. CIA agent Wicks zal samen met een vriend van Turner in die steeg zijn. Turner verschi|nt, Wicks vuurt op vlakten zand. Met ergens, op een klein verloren plekje een paar bo men. En ja hoor. Daar is water. Niet veel, maar het is er. Zonder de bomen zou er allang geen water meer zijn en zonder het water geen bomen. De hete zpn zou het laatste restje hebben opgeslorpt Daarom begin ik altijd aan de woestijn te denken als de bomen en struiken hun bladeren laten hangen en de bloesem verdof. Het lijkt me geen prettig vooruitzicht in een woestijn te moeten leven. En dan doet het je extra goed om opeens de regen te horen en te zien vallen. Twee dagen lang. Mis troostig weerWelnee. Niet, als ye de planten en bomen duidelijk met welbehagen hoort lebberen. Je knikt dan met een toch opgelucht gevoel. Neem het er maar van, jon gens. denk ye dan Drink zoveel je wil. Over een paar dagen is de pret voorbi/ en schijnt de zon weer. On verbiddelijk de laatste resten regen weer verdampend in de staalblau we hemel. Ik kan me nog herinneren, dat het soms weken achtereen regende. Dat de planten, struiken en bomen bijna verdronken Je zou het bi/na vergeten. De tijden zijn niet meer wat ze zijn geweest, bedenk je dan. En je neemt een slok van je koude glas bier. Zolang het kan moet je ervan genieten. Net als de planten, maar die moeten wachten, totdat het gebracht wordt. En de bediening is niet meer. wat het is geweest. V. hem en doodt Turners vriend. Turner schiet Wicks in de benen en vlucht Hij dwingt een jonge vrouw. Kathy Hale (overtuigende rol van Faye Dunaway) in haar auto en hij duikt onder in haar woning. De Condor is tot dat moment een vredelievende, iedereen vertrouwende pennelikker geweest, die trouw elke morgen zijn nogal saaie werk deed. ei genlijk niet bewust deel uitmakend van een organisatie als de CIA. Hij wordt met geweld op de werkelijkheid gedrukt en die realiteit bevalt hem allerminst. Vooral het feit, dat al zijn collega's zijn vermoord en hij blijkbaar het hoofd kwartier om wat voor duistere reden dan ook niet kan vertrouwen, maakt van hem in enkele uren van een rustige kan toorklerk tot een argwanende, op wraak beluste CIA-agent, die zijn oorspronke lijke basis-opleiding niet verloochent De vlijmscherpe nagels van de Condor zijn gereed om toe te grijpen Robert Redford weet die metamorfo se. opgedrongen door de omstandig heden, voortreffelijk, soms subtiel stil spel, weer te geven Daarin bijgestaan door Faye Dunaway. Regisseur Pollack voert de spanning tot het uiterste op en volgt daarbij aardig het romanverhaal van Grady Turner probeert de puzzel te ontrafelen Hij komt iets verder als in de ochtend een postbode verschijnt, die hem probeert neer te schieten Intussen wordt er in Washington koortsachtig vergaderd, want ook daar begrijpt men niet alles van wat er aan het gebeuren is Waarom werd de komplete sektie ver nietigd7 Waarom komt Turner niet te voorschijn? „Three days of the Condor" is een voortreffelijke politieke thriller, die een breed publiek zal aanspreken, niet alleen door de aktie en de door Pollack goed opgevoerde spanning, maar te vens door de aktualitei! van het qebeu- ren. verpakt in een onwezenlijke sfeer, die beangstigend is maar daarom niet minder realiteit Dat hebben de kran tenberichten inmiddels wel geleerd. Grand Theatre, eerste week, 18 jaar TARZOON, EEN TEKENFILM In Studio G. deze week een teken film. En wie denkt gezellig te kunnen kijken naar humoristische verhalen a la Walt Disney, moet maar thuisblijven. Humoristisch is het wel, maar met de tekenfabriek van Disney heeft het niets te maken. „Tarzoon, de schande van de jungle" is een produkt van de Belgische tekenaar Jean Paul Walravens, beter bekend als Picha, wiens tekeningen terug te vinden zijn in bladen als „Har- pers," „Vrije Nederland," „Special" en „Pardon". Op het eerste gezicht lijkt Tarzoon" een parochie op de bekende Tarzan- films. Om dat idee te verstevigen, heeft Picha zelfs de zoon van Johnny Weis- muller voor de stem van Tarzoon ge bruikt. Picha over de film: ..Het is niet alleen een satire over Tarzan. Maar over alles. Van een komische film loopt het uit tot iets veel belangrijkers Tevens probeer ik taboes te doorbreken, die ik zelf heb, maar die wel in veel gevallen bij andere mensen bestaan. Hoewel het om een satire gaat, zie ik Tarzoon toch als een positief figuur, die aan het slot van de film uitgroeit tot een echte held." OPVOLGERS VAN FRITZ THE CAT Met de komst vanFritz the Cat" in filmland is het tekenfilm-imago dras tisch veranderd, vooral ten aanzien van bioscoopprodukties. Was de te kenfilm al lange tijd een geliefd mid del om politiek tot uiting te brengen (op korte filmfestivals als in Ober- hausen al jarenlang een vast onder deel), als avondvullende bios coopfilm begon de tekenfilm ei genlijk pas goed een eigen leven te leiden met de sex- Robert Redford als de opgejaagde Condor. taboesdoorbrekende film „Fritz The Cat," waarin geen enkel blad voor de mond werd genomen. Walt Disney werd definitief naar het rijk der peu ters verwezen. De Belg Picha borduurt eigenlijk ver der op dit stramien in zijn nieuwe teken film „Tarzoon." Ook hij neemt geen blad voor de mond en vermengt de humor in de tekenfilm met maatschap pelijke ideeën over allerlei zaken Vooral het geweld en de sex worden in deze voortreffelijke tekenfilm extra geaccentueerd, waarbij Picha de Tarzan-films als leidraad neemt, maar daar verder niet al te serieus op ingaat. Het is meer een kapstok om alles aan op te hangen „Tarzoon is - in tegenstelling tot de echte Tarzan - eeo-êDtirheld. die maar wat raak klungelt in het oenwoud. Dat verandert enigszins als zijn vrouw June wordt ontvoerd door een wrede konin gin. Bazonga, die er een legertje penis achtige monstertjes op na houdt. Zo- bies, die - zoals een echt leger betaamt - alles om zich heen vernietigen Het is duidelijk, dat Picha in dit leger een paral lel trekt met het SS-leger van Hitier Verschillende symbolen, zoals het ha kenkruis. ontbreken niet. Picha laat zijn fantasie de vrije loop en laat Tarzoon allerlei bizarre en barokke avonturen beleven, samen met het aapje Flicka Tarzoon ontmoet daarbij allerlei figuren, die niet altijd zijn thuis te bren gen. maar die van deze tekenfilm wel een fascinerend avontuur maken, zij het dan, dat „Tarzoon" hetzelfde euvel heeft als bijvoorbeeld „Fritz the Cat", anderhalf uur is eigenlijk te lang voor een tekenfilm op deze basis. Maar amusant is het wel Studio G, eerste week, 18 jaar. FLESH GORDON Deze week kan het niet op met paro dieën Naast Tarzoon kan het filmpubliek in Cinema 2 terecht voor een parodie op de bekende SF- stripheld „Flash Gordon." Het is een sex-parodie en vandaar dat de naam Flash is veranderd in Flesh (het Engels voor vlees). Haward Ziehm en Michael Benveniste zijn de makers van dit pro dukt en Jason Williams vertolkt de hoofdrol. In het algemeen heb ik iets tegen dit soort - als SF aangekondigde-films. Tot nu toe is de filmwereld er maar matig in geslaagd om goede SF-films te maken (2001Solaris en Phase 4 zijn wat dat betreft uitzonderingen) en daarom bekijk ik ieder produkt. waarin SF wordt gebruikt met de argwaan. „Flesh Gordon" kun je eigenlijk niet betitelen als een SF-film. ook al worden science fiction-gegevens als kapstok gebruikt om de sex aan op te hangen. Het resultaat is echter een wel onder houdende sexfilm. waarbij het avontuur voor de nodige tegenhang zorgt. Iets wat bij de doorsnee sexfilm meestal ontbreekt. Flesh Gordon overschrijdt de grenzen van een nostalgische parodie om in een interplanetaire satire sex, humor, avontuur en fantasie met elkaar in combinatie te brengen. Het verhaal begint in 1930 kort nadat een van een andere planeet afkomstige mysterieuze sexstraal de aarde in een chaos van sexuele orgieën heeft ge stort. Flesh Gordon trotseert met de na tuurkundige dr. Jerkoff en de schone Dale Ardor in een door Jerkoff gecon strueerd ruimteschip de gevaren van het heelal om de aarde te redden van de perverse Wang, de keizer van de pla neet Porno, die de sexstraal blijkt uit te zenden. Als Flesh en de zijnen eenmaal op Porno aangekomen zijn. worden zij betrokken bij de ongewoonst mogelijke avonturen, die ooit op het witte doek zijn vertoond, als zij ontmoetingen hebben met de reuzepenisaurus. de woeste Hermaphroditen (half, man. half vrouw), de verleidelijke koningin Amora, bewaarster van de machtsbus- teknoppen, de wellustige Nellie, leidster van een groep lesbiennes, die tegen het mannenregieme van Wang in opstand m 4i^B - ,V"»- - rn* 'r,/ j9 40 ,,Het schooljaar is een week oud en de eerste verkeersslachtoffertjes zijn het ziekenhuis alweer binnen gedragen Zo begon Vic Langenhoff vorig jaar begin september een artikel in het weekblad „De Tijd'' Langenhoff is een uitnemend journalist, die zich de laatste jaren nogal eens inspant voor de aktiegroep ,.Stop de Kindermoord' Sinds Langenhoff bij een verkeersongeval een dochtertje verloor is hij meer dan eens overtuigd van de noodzaak van het werk van de aktiegroep, die pleit voor tal van voorzieningen ter bescherming van kinderen in het verkeer. Hoewel ,,Stop de Kindermoorderg aktie fis en er ook wel succes wordt behaald, sterven er nog dagelijks kinderen of worden gewond in het verkeer Ik vrees ten zeerste dat ik over een paar maanden ook een artikel kan beginnen met de zinLEUS DEN - Het schooljaar is een week oud en de eerste verkeersslachtoffertjes zijn het ziekenhuis in gedragen". Waarschijnlijk zou het artikel vervolgen;.Gistermiddag omstreeks half vier is op de Centrumweg een vrachtauto ingereden op een groepje schoolkinderen. Drie van hen moesten met min of meer ernstige verwondingen in het ziekenhuis in Amersfoort worden opgenomen. Het groepje kinderen rende bij het uitgaan van de school plotseling de ri/baan op, ter hoogte van de aldaar gelegen oversteekplaats, die met oranje knipperlichten is beveiligd. De chauffeur van de vrachtwagen heeft waarschijnlijk te hard gereden". Nu nog een volkomen fictief bericht Maar misschien dat we het over een paar maanden inderdaad zullen moeten plaatsen. Want binnen afzienbare tijd wordt de Centrumweg voor alle verkeer opengesteld Hetgeen betekent dat het kat-en-muis-spel tussen aurtomobilisten en kinderen ook daar zijn beslag kan krijgen De situatie is er ideaal Aan de ene zijde van de Centrumweg een woonwijk, aan de andere zijde een tweetal scholen: een kleuter- en basisschool. Van de Centrumweg wordt een voorrangsweg gemaakt, zodat automobilisten hun snelheid niet hoeven te beteugelen omdat er mogelijk voorrang aan verkeer uit zijstraten gegeven zou moeten worden. Over deze voorrangsweg legt men een zebrapad, honderd meter na de krufemg. en men beveiligd" het pad met oranje knipperlicht U ziet het, alles is gedaan om de vogelvrijheid van kinderen in het verkeer te onderstrepen. Er zullen ongetwijfeld wel vaders en moeders zijn, die als brigadiers het voor de kinderen en tegen de automobilisten zullen willen opnemen. Maar dan nog zijn de kansen niet gelijk. Tenzij de leden van de gemeenteraad vanavond m hun vergadering zich tijdig realiseren dat zij de kinderen die ..deze belangrijke verkeersader" enkele malen per dag moeten nemen, onvoldoende bescherming bieden. Ik hoop het van harte en ik hoop ook dat de betrokken wethouder er dan eens voor zorgt dat wel doeltreffende maatregelen tijdig genomen worden De verkeerslichten, die de schoolkinderen op het kruispunt Lockhorsterweg/Heiligenbergerweg Burg de Beaufortweg tegen het razend blik moeten beschermen staan er ook noq steeds niet, hoewel de wethouder beloofde dat ze voor de aanvang van het nu afgelopen schooljaar zouden werken Ik ben dus wat pessimistisch en vrees de krant van begin september. zijn gekomen, de onverwoestbare Ke verman en andere vreemde of lugubere wezens. „Flesh Gordon" is een ware encyclo pedie van speciale effecten en trucages vanaf de ruimteschepen en monsters tot en met complete miniatuursteden. Volgens de makers heeft de produktie drie jaar gekost. Het is. zo lezen wij. technisch één van de ingewikkeldste produkties van de laatste vijftien jaar geweest. Dat kan allemaal best kloppen, maar toch blijf ik mijn bedenkingen houden. Met echte SF heeft het niet veel te maken, laten we het daarover maar eens zijn. Voor de rest is het best een aardige film voor de lief hebbers van sex. hcror, fantasie en avontuur. Mei de nadruk op de sex. Cinema 2, eerste week, 18 jaar. DJANGO IS TERUG In het City Theater kan men deze week opnieuw de avonturen bekijken van de enige echte „Django." gespeeld door de Italiaanse acteur Franco Nero onder regie van Sergio Corbucci. De figuur „Django" is nadien meerdere malen geïmiteerd (zoals zovaak gebeurd met succesvolle films), maar als we de echte liefhebbers moeten ge loven is. „Django," zoals die wordt ge speeld door Franco Nero, de beste En wij nemen dat als leek graag aan Onder het motto: „Genade kende hij niet. wraak was zijn doel." begint „Django" opnieuw aan een kruistocht door de jungle van de western- mis daad. Overigens zonder zelf brand schoon te zijn. City Theater, eerste week, 14 jaar. NACHTVOORSTELLINGEN In de nachtvoorstellingen van het City Theater kan men vrijdagavond kijken naar „Threesome." in het Neder lands vertaald in „Een bed voor ons drieën." een film van regisseur Lee Beale met Judy Brown in de hoofdrol als Ursula, een aantrekkelijke Amerikaan se. die allerlei nare dingen beleeft in een wereld, die overigens van sex is vergeven. Een sextragedie. zou je deze film kunnen noemen 18 jaar moet je er wel voor zijn volgens de filmkeuring Zaterdagavond kunnen de liefhebbers hun hart ophalen aan de ak- tiefilm „De duivelsbrigade." Als je 18 bent. KINDERVOORSTELLING Deze week alleen matinee - kinder voorstellingen zaterdag- en woens dagmiddag in Cinema 1 en dit keer de avonturenfilm'„Kara Ben Nemsi.' naar het bekende boek van de Duitse schrij ver Karl May. Avonturen in het verre- en midden oosten. Met ondertitels Alle leeftijden „Een meneer zei ..Let even op deze kluis!" en daarna heb ik hem niet meer gezien' Franco Nero als Django in de gelijknamige film. In City. Hoewel ik de laatste tijd weer meer naar TV kijk dan in het win terseizoen het geval was (de speelfilms zijn daar wel debet aan), mis ik toch heel veel als ik andere recensenten moet gelo ven. Dat doe ik niet. maar toch zou ik wel wat hebben gemist, als ik maandagavond niet naar TROS-Aktua zou hebben geke ken. Kijk, ik ben niet zo'n fervente aanhanger van Wibo van der Linden en de zijnen, want hun maatstaf voor journalistiek is be slist niet altijd de mijne, maar ere wie ere toekomt: wat ze maan dagavond op het scherm brachten was gewoon knap werk. Je komt het de laatste lijd niet meer zo tegen, de echte journalistiek, maar Wibo schoot uit z'n slof met de presentatie van wat men noemt, de zaak Menten. Bijna anderhalf uur kijken en luisteren naar een bijzonder boeiende reportage uit heden en verleden. Compleet met woord en weerwoord en ook dat kom je niet altijd tegen. Kortom: voor treffelijk werk. Het is trouwens elke keer weer verbijsterend als je via welk medium ook. gekon- fronteerd wordt met de naweeën van de laatste wereldoorlog. Want ook achter deze uitsteken de reportage ging weer 'n wereld van diepe ellende schuil. Ellende voor de meeste betrokkenen, die nog steeds in gedachten ver bonden zijn aan de grote ver schrikking van het nazi-dom. Het Is bijzonder moeilijk om in deze chaos van emoties ooit de werke lijke waarheid te vinden. De jon gere generatie kan zich misschien niet meer indenken, dat na dertig, veertig jaar het trauma van de oorlog nog steeds bestaat. Met die onverbiddelijke haat van mensen, wiens leven grotendeels is vernietigd door de grote vernietigingsmachine van Hitler. Maar die haat bestaat en zal wellicht niet eerder worden uitbewist dan na de generatie van toen. De zaak Menten is als het topje van een ijsberg, dat boven het troebele, ijskoude water uitsteekt. Alleen met goed navigeren kun je er omheen. MONITOR

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 17