The Ohio Players: „Contradiction" Billy Joel„Turnstiles", deels in de „Piano Man"-traditie „Chicago X" nog steeds hetzelfde e onsterfelijkheid van Wim Sonneveld, astgelegd in complete discografie JEFFREY COMANN PRIMA DEBUUT NANA MOUSKOURI OP DE DUITSE TOER PRATEN OVER PLATEN EN MUSICI DIE ZE MAKEN. I I I I I I I I I I I .EUSDER KRANT - POP/SHOW WOENSDAG 14 JULI 1976 5 Ohio-players: Contradiction- elpee. Uitgebracht door de pla tenmaatschappij Phonogram te Amsterdam op het Mercury- label nr stereo 6338 686. In uit stekend stereo. 1974 is voor de Ohio Players het iar van de absolute doorbraak in imerika geweest. De verkoop van iun singles en LP's behaalde recor- laantallen en vandaag de dag ehoren de Ohio Players tot Ameri- a's meest gevraagde soulgroepen. Veinig groepen zijn zo muzikaal eelzijdig en zo ..together" als deze )hio Players.De Ohio Players zijn: larence (Satch) Satchell, tenor-, opraan- en bantonsax, trompet, fluit n trombone Marshall (Rock) Jones, asgitaar, Ralph (Pee Wee) Mea- lowbrook, trompet, trombone, alt- in tenorsax, Billy Beck, piano, orgel, Jannet, ARP-synthesizer, Marvin Merv) Pierce, trompet, valve trom- lone, flugelhorn, Leroy (Sugar) Bon ier, lead guitar, Jimmy (Diamond) Villiams, drums, conga's. In 1973 maakten de Ohio Players iun eerste stap op weg naar verove- ïng van Amerika. Hun tweede lbum „Pleasure" werd op de markt ;ebracht en van deze LP kwam de ingle „Funky worm". Dit nummer itond in een mum van tijd op de ïoogste plaats van de R&B chart en ireeg in Billboard hot one hundred en uitstekende nummer 15 notering. De pollis aan het eind van 1973 be- atten in zovele onderdelen de naam Dhio Players, of van een van de leden m deze steeds populairder ardende band, dat 1974 wel het aar van de Ohio Players moest wor- len. Tegen het einde van 1973 kenden de Ohio Players een lang durig contract met Mercury en het eerste resultaat daarvan is de release k-an de LP „Skin tight". In enkele paanden verkoopt deze plaat meer dan alle Ohio Players-LP's die hieraan voorafgingen tezamen. De eerste single van dit album is een top 5-succes en tilt de LP naar de „Gold" status. (Players eerste gouden plaat). Maar de hel breekt pas goed los als de „title track" Skin tight op single uit komt en vanuit het niets op nummertje dne van de R&B chart binnenkomt, in de pop chart een top 20 notitie krijgt en niet lang daarna hun eerste gouden single wordt. De LP behaalt al gauw het ongelooflijke aantal van 1 miljoen verkochte exemplaren. In diezelfde periode worden de Ohio Players door Marvin Gaye gevraagd mee te doen aan zijn grote zomertour en dat vertgroot de populariteit fors. The Ohio Players startten in Dayton (Ohio) als The Players (1968). Toen hun eerste LP een feit was veranderden ze hun naam in The Ohio Players. Hun eerste LP dateert van 197Ó. Alle leden van The Ohio Players zijn begonnen als studiomu sici en tijdens de pauzes van de diverse studio-opnamen kwamen de heren musicerend tot elkaar. Enkele vrienden van de Players namen de gespeelde tunes buiten hun medewe ten op en stapten daarmee naar een platenmaatschappij. Kort daarna waren hun eerste single en LP gerea liseerd. Erg happy waren de Players er eigenlijk niet mee en allen legden 400 dollar op tafel. Met dat geld namen ze zelf een LP op die zij nu nog als hun eerste beschouwen en de titel „Pain" meekreeg. Op de elpee „Contradiction" wordt de typische sound van de Ohio Players gehandhaafd en de liefhebbers van dit genre muziek zullen veel plezier beleven aan de tien nummers: „Contradiction", „Precious love", Little lady Ma ria", „Far east Missisippi", „Who'd she Coo?", „My Life", „Tell the thruth", „My ladies run me crazy" en ,,Bi-continental". THE OHIO PLAYERS Chicago X, elpee, uitgebracht door de platenmaatschappij CBS te Haarlem op CBS-label nr. 86010. In uitstekende stereo. De laatste tijd wordt er steeds meer geklaagd over een inzinking in het pop front. Steeds meer oude hits worden uit hun stoffige hoezen gehaald om op nieuw toppers te worden. Maar intussen zeggen platenhandelaren, dat de platenverkoop aanzienlijk achteruit is gelopen door gebrek aan vernieu wing, aan originaliteit. En inderdaad, de kwaliteit van de hedendaagse popplaten is beslist niet van het hoge niveau, dat de zestiger jaren kenmerkte Er is duidelijk sprake van een zogenaamde ..pop-moeheid". De populaire muziek is duidelijk aan een herbezinning toe. Dat blijkt bijvoorbeeld ook weer eens. als je de tiende plaat van de groep ..Chicago" beluistert Na tuurlijk is het uitstekende kwaliteit wat de heren van Chicago afleveren. Maar je wacht tevergeefs op iets nieuws in de overbekende sound Dit is er niet Chi cago heeft geen risico's willen nemen, zoals vrijwel geen enkele groep wat dat betreft nog risico's neemt. Alles blijft bij het oude. Chicago is een begrip Dankzij het volkomen eigen geluid, de stabiliteit van de bezetting en het image dat konsek- went doorgevoerd wordt, neemt Chicago na tien albums nog steeds een vooraanstaande plaats in. Na de als Chicago IX uitgebrachte verzamelelpee ..Greatest Hits" komt nu „Chicago X" uit waarop elf nieuwe komposities: vier nummers van Robert Lamm, twee van Terry Kath, twee van James Pankow, twee van Peter Cetera en eentje van Lee Loughnane. De opnames vonden plaats op de Caribou Ranch en zoals gebruikelijk was de produktie in handen van James Guercio. De bezetting van Chicago is nog steeds ongewijzigd: Terry Kath (gitaar); Lee Loughnane (trompet)) Peter Cetera (bas); James Pankow (trombone); Robert Lamm (piano en orgel); Danny Seraphine (drums), Laudir de Oliveira (percussie); Walter Parazaider (woodwinds). De vo- kalen zijn door alle groepsleden ver zorgd. En daarmee is dan ook eigenlijk alles wel gezegd. Chicago- liefhebbers zullen ergeen enkel pro bleem van maken en zullen de sym fonische rock van deze groep met liefde beluisteren om de elpee naast de andere negen in de platenkast te zetten. Mijn zegen hebben ze. Bert Vos. Jeffrey Comanor: „A rumor in his own time", elpee, uitgebracht door de platenmaatschappij CBS te Haarlem op het Epic-label nr. PE 34080. In uitstekend stereo. ,.A Rumor In His Own Time (A Legend In His Own Room)", is de de buutelpee van de Amerikaanse country-rock zanger gitarist en kompo- nist Jeffrey Comanor In Amerika kreeg hij een aantal jaren geleden op een nogal vreemde manier bekendheid als „B-side King" Een titel die hij verdiende met het schrijven van B-kantjes voor „The Fifth Dimension" en meer recentelijk voor Dr Hook's „Sylvia's Mother" Nu heeft hij dan een eigen „grote A - en „grote B kant' Op „A Rumor In His Own Time (A Legend In His Own Room) spelen be kende mensen mee zoals Eagles-leden Joe Walsh, Don Henley en Don Felder. plus Tim Schmit, Al Kooper. J D Sout her. Hugh McCracken, Tom Kelly, Larry Goshorn. Michael Lang, Colin Cameron. David Garland en Gary Mal later. In ..Wishing For Saturday Night", dat Jeffrey samen met Dan Pinckard schreef, krijgt hij bovendien nog vokale ondersteuning van Pat Henderson, Maxine Willard en Dani McCormack. De andere songs zijn door de ietwat melancholische Jeffrey, die de verloren liefde en eenzaamheid centraal heeft staan, zelf geschreven. De produktie was in handen van John Boylan, die bekendheid geniet door zijn werk met Linda Rondstadt, Pure Prairie League en The Eagles Jeffrey Comanor maakte met deze elpee een uitstekende indruk. Het geheel zit hecht doortimmerd in elkaar en de country-invloeden heb ben zich niet helemaal laten verdrin gen door de rock, waardoor een vrij evenwichtige plaat is ontstaan. Een prima debuut van een prima zanger, componist en tekstschrijver. Wim Sonneveld: Theatershows- Ipees; complete discografie (11 elpees in cassette. Uitgebracht door de platenmaatschappij Pho nogram te Amsterdam. Op het Phi- Ipslabel 6410095-6410099 Dp 8 maart 1974 bereikte Nederland. een dag dat verschillende jbladen nog optimistische geluiden nden publiceren, het onthutsende icht dat Wim Sonneveld, na een rtstondige ziekte die volgde op een rtaanval, op 56-jarige leeftijd in Am- rdam was overleden. Op dat ment moesten vele vrienden cheid nemen van een onnavolgbare soonlijkheid die aan de vooravond ind van de realisatie van vele nieuwe ieen, die helaas nooit meer ten voer zullen worden gebracht. Yim Sonneveld werd op 28 juni 17 te Utrecht geboren Al op jeug- ie leeftijd wilde hij artiest worden, iar voor dat een feit was, moesten er 'st verschillende scholen worden orlopen, hetgeen hem er niet van erhield om reeds in 1934 de plaatse- e courant te halen in verband met zijn 'angeloze optredens voor de pa- tiénten van het Stads- en Academisch Ziekenhuis. „Wim Sonneveld was toen ongeveer 18 jaar en alles wees erop dat hij artistieke en zakelijke talenten op een voorbeeldige manier wist te kom- bineren, een eigenschap die maar weinig caberetiers bezitten. Bijna nie mand is er in geslaagd z'n eigen loop baan op zo n verstandige en goede wijze te leiden als Wim Sonneveld dat door de jeren heeft gepresteerd(Wim lbo in '75 jaar Nederlands Cabaret") Na het beëindigen van zijn officiële schooljaren werd Wim Sonneveld se cretaris van de beroemde Louis Davids, maar het duurde niet lang of zijn baas nam hem op in het cabaretgezelschap waarmee hij in 1936 naar het Kurhaus-Cabaret in Scheveningen ging en later op tournee door Nederland. Niet alleen door de artistici teit van Davids maar ook door het vak manschap van de verschillende inter nationale artiesten die Davids in zijn programma bracht, leerde Sonneveld al spoedig de kneepjes van het vak ken nen Deze leerschool bij Davids zou later zelfs van een bijzondere importan tie blijken. Overigens laat de verdere indruk wekkende carrière van Wim Sonneveld zich nauwelijks in enkele regels sa menvatten. Enkele hoogtepunten van het rijke leven van deze rasartiest geven echter al een aardig beeld van zijn mensverblijdende scheppings drang. Kreaties als de onvergetelijke Willem Parel uit de Jordaan. Professor Higgins uit My Fair Lady. Frater Venan- tius uit Schin op Geul, Nikkelen Nelis, de man van de kroketten en Opa in het Rijtuigje uit Ja Zuster, Nee Zuster zijn in de loop der jaren hoogtepunten in het Nederlandse Cabaret geworden. Behalve naar cabaret, ging Sonne- veld's belangstelling ook uit naar het toneel, de musical („De Kleine Parade" en ,,My Fair Lady") en zelfs de film („Willem Parel" en „Op de Hollandse Toer") Niet alleen in Holland deed hij zijn ervaringen op, ook het buitenland met zijn rijke assortiment aan vakmen sen heeft hem in grote mate beïnvloed Zoals het cabaret van de Franse Suzy Solidor en later van Agnes Capri en niet te vergeten de Amerikaanse avonturen in Hollywood („Silk Stockings 1957). Ondanks dit alles was Sonneveld een prima vertegenwoordiger van het ge richte, kunstzinnige cabaret, waarbij Nana Mouskouri: White rose of Athens, verzamel-elpee, (Duitse versie), uitgebracht door de pla tenmaatschappij Phonogram te Amsterdam op het Fontana-label nr. 6499.999). Nana Mouskouri behoort tot één van de meeste bekende zangeressen, die vooral in Europa furore maakte met op de Griekse muziek geënte songs. Naast de Engelse, verschenen vooral veel Duitse versies die het uiteraard in Duitsland goed deden. Hoewel ik per soonlijk niet zo'n liefhebber ben van het „verduitsen" van originele nummers, geloof ik toch, dat de elpee White Rose of Athens" (waarom geen Duitse titel?) voor tal van liefhebbers van Nana de moeite van het beluisteren waard is Op deze elpee staan de volgende nummers: ..Weisse Rose aus Athen". Strasse der hunderttausend Lichter; Einmal weht der Südwind wieder. Alle Blumen dieser Welt; Rote Korallen; Heimweh nach wind und mer; Am strand von Korsika; Küsse süsser als Wein; Was in Athen geschah; Die grosse Liebe ist vorbei. Ich schau den weissen Wolken nach en Was sind schon alle Rosen Zoals gezegd voor de liefhebbers een uitstekende elpee. NANA MOUSKOURI I N I 9 9 m m Billy Joel: Turnstiles, elpee. Uitge bracht door de pla tenmaatschappij CBS te Haarlem op het CBS-label nr. 81195. In uit stekend stereo. Het beoordelen van platen is een uit erst subjectief werk. Kopers van platen doen er dan meestal ook goed aan om niet alleen af te gaan op éen bespreking van een plaat, want smaken kunnen van het éne uiterste tot het andere uit erste verschillen. Dan blijkt bijvoorbeeld overduidelijk, als je een bespreking van Billy Joel's nieuwste elpee ..Turnstiles" leest in de muziekkrant Oor Er blijft geen spaan over van deze langspeel plaat. Des te merkwaardiger, omdat Billy Joel in het verleden in hetzelfde tijdschrift jubelende kritieken kreeg, die wellicht mee hebben gewerkt aan het feit. dat Joel meer bekendheid kreeg in Nederland „Turnstiles" is niet beter en niet zo veel slechter dan de vorige elpees van Billy Joel („Piano Man" en „Streetlife serenade"), maar misschien is de kwali teit alleen iets minder, doordat hij de produktie zelf in handen nam, wat niet altijd een vooruitgang behoeft te bete kenen. Ook nu weer zijn er verschillende schitterende nummers te beluisteren, waarmee Billy Joel zonder meer zijn eigen traditie voortzet, zoals „Say goodbye to Hollywood' en Pre lude/Angry Young Man". Ook „New York State of Mind" behoort tot de cate gorie songs, waarmee Billy Joel de op „Piano Man" begonnen stijl, voortzet Voor Billy Joel is het nog niet zo lang geleden dat hij in zijn onderhoud voorzag door in allerlei bars en café s te spelen. Want pas in 1973, na het uit brengen van zijn album „Piano Man' kreeg hij het sukses waar hij vijf jaar voor had moeten ploeteren Billy begon in „The Hassles", een groep die na het floppen van een album snel uit elkaar viel. Samen met de drummer van bovengenoemde formatie ging hij verder onder de naam „Atilla", maar ook voor deze twee mansband was geen sukses wegge legd Gedesillusioneerd moest hij een poosje de meest uiteenlopende baantjes aan nemen om in zijn onderhoud te voorzien. In deze periode vatte hij het plan op om als soloartiest te gaan wer ken. Zijn eerste solo-LP „Cold Spring", werd in 1971 uitgebracht Billy was niet ontevreden over dit album omdat hij vond dat hij nu voor het eerst be naderde wat hij zich voor ogen had ge steld: ballad-achtige songs met de piano op de voorgrond. Toen ook nu weer het sukses uitbleef, verhuisde hij van Long Island naar Los Angeles om daar te proberen iets nieuws te begin nen. In L A moest hij noodgedwongen het „café en bar" circuit aflopen. Deze tijd inspireerde hem tot het schrijven van „Piano Man" de titelsong van zijn tweede soloalbum. Billy, weieens de Amerikaanse Elton John genoemd, nam in 1974 „Streetlife Serenade" op. dat in 1975 als opvolger van „Piano Man" werd uitgebracht. Met dit album verstevigde hij zijn positie als „perfor mer" bij uitstek Op „Turnstyles" wordt Billy bege leid door Doug Stegmeyer (bas), Li berty de Vitto (drums), Howie Emer son (gitaar), Russell Javors (gitaar) en James Smith (gitaar). De produktie is door Billy Joel zelf ge daan. En dat had hij misschien beter niet kunnen doen. Want het onge noegen, dat hij met zijn producer had, heeft beslist zijn weerslag ge kregen in het uiteindelijke resultaat en dat is zonder meer jammer, alle positieve aspekten ten spijt. Bert Vos. BILLY JOEL vooral in de beginjaren de poëtische en lyrische elementen de boventoon voer den Hoewel sociale, politieke en ak- tuele factoren wel eens een rolletje hebben vervuld, was zijn cabaret een uiting van de romantische stroming in de Nederlandse kleinkunst Wim Sonneveld is een legende in de wereld van het cabaret en ook daarbui ten. In de afgelopen jaren zijn er heel wat platen verschenen, waarop zijn zeer gevarieerde en omvangrijke oeuvre samen is gebracht. De platen maatschappij Phonogram te Amsterdam vindt de tijd gekomen om opnieuw aandacht te besteden aan deze te vroeg gestorven cabaretier Van Wim Sonneveld verschenen een vijftal elpees met zijn theatershows (een avond met Wim Sonneveld. Son neveld op zijn best, Wim Sonneveld en Ina van Faassen Wim Sonneveld met Willem Nijholt en Corrie van Gorp) Wie daar echter niet voldoende aan heeft en alles wil horen, wat Sonneveld in de loop van zijn carrière heeft gedaan op het gebied van het topcabaret. die kan ik van harte de „complete discografie" aanbevelen, elf elpee s in luxe cassette voor de zachte prijs van 149,50 Het is niet alleen een kwestie van nostalgie als men deze elpee s met ple zier opnieuw beluistert. Natuurlijk een zeker heimwee naar die goeie ouwe tijd zal ook meespreken, maar het voor naamste is toch wel het enorme talent van Wim Sonneveld Wie herinnert zich niet zijn onsterfelijk geworden kreatie: „Willem Parel van het NPG"? Het is WIM SONNEVELD een tijdloos stuk cabaret geworden, wat nog eens duidelijk blijkt, als men het anno 1976 beluistert Wie de lange lijst met liedjes en con ferences bekijkt, is toch wel een beetje overdonderd door de enorme hoeveel heid bestsellers die daar bij zijn Frater Venantius is één van die toppers, op tekst van Michel van der Plas. die overi gens veel meer teksten heeft geleverd. IS Of die geschiedenis maakten Kent u ze iog? „Tearoom-tango„De dagslui- ter'. „Scheveningse tram". .Het Lied van Zwarte Leentje" en „De stalmees- - ter'"? Toppers waren ook ae meeste dij- 'n dragen van AnnieM G. Schmidt, die tal van uitstekende liedjes op haar naam heeft staan, die door Sonneveld naar de bekendheid werden gezongen. Zoals „Margootje", „De koningin van Lom- 13 bardije", „In een rijtuigje" (samen met Leen Jongewaard). „Op de step". en de conference met Ina van Faassen g „Kunstmatige inseminatie' Verder werden teksten geleverd door Hans Verhage en Simon Carmiggelt Maar Sonneveld zelf schreef toch een groot deel zelf Conferences en liedjes („Moeder ik wil bij de revue". „Caro- lien", „Dreutels symfonie orkest". „Dag man. achter het loket" en vele anderen) Ook voor een deel van de muziek tekende hij zelf. „Ik wil graag de illusie van het publiek zijn en blijven..." heeft Wim Sonneveld ooit eens gezegd en die uitspraak werd realiteit Wim Sonneveld is. evenals Godfried Bomans dat op zijn terrein is. een legende De complete discografie bevestigt in sterke mate het enorme talent en de inventiviteit van deze top-cabaretier. die nog steeds leeft in de harten van de echte cabaret-minnaar Terecht, want wat de elf elpee's laten horen, is zonder meer van een kwaliteit, die wellicht met moeite ooit eens geëvenaard zal wor den. Voorlopig blijft de stem van Wim Sonneveld doorklinken in de wereld van het cabaret, dat hij mede heeft groot gemaakt. ..Complete discografie van Wim Sonneveld"- mocht u deze unieke ver- zameling nog niet ;n uw bezit hebben, toch maar eens over nadenken! Com pleet met uitgebreid tekstboek en foto's' V I

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 5