pfKtRW
jroord
USDER KRANT - FILM
DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1976
11
'blle pret met André van Duin
i pretentieloze „verzamel-film"
5RSFOORT - Het kon eigenlijk niet uitblijven: André van Duin in een eigen
m. Nou ja, speelfilm is eigenlijk een te groot woord voor deze compilatie
ater-scénes. maar het is een avondvullende film", zoals dat in bioscoop-
heet Andre van Duin heeft zich in betrekkelijk korte tijd op weten te werken
van Nederlands grootste revue-artiesten. Insiders beschouwen hem dan
5 de opvolger van de Snip en Snap-revue en in feite is hij dat ook. Na de
successen kwamen de theateroptredens en de TV. Nu ook de film Er zijn
weinig nederlandse artiesten, die dat hebben bereikt. Alleen wijlen Wim
veld (en in mindere mate Toon Hermans) hebben dit eveneens gerealiseerd,
dat de films geen succes werden door welke oorzaak dan ook. Aan de film
ïdrè van Duin kan niemand zich een buil vallen, want in feite is het niets
i dan het vergroot vertonen van iets, wat men reeds op TV gezien kan
n of van wat men in het theater op de planken kan hebben meegemaakt. En
;een enorm succes met uitverkochte zalen, dus waarom deze bioscoopfilm
eze week ging André van Duin's Pretfilm" in Nederlandse première in 25
jpen. waaronder het Amersfoortse Grand Theatre. De producent. Joop van
ie. die ook alle andere zaken van André onder beheer heeft, noemt „André
«ri s Pretfilm" een andere film dan alle andere Nederlandse films die er tot nu
i gemaakt. En hij heeft natuurlijk gelijk, want de film is niet te vergelijken.
Ibeze week in de Amersfoortse theaters
—qyim.MM."
)R BERT VOS
EK TALENT
p van der Ende over het totstandkomen van de film:
zocht al lang naar een manier om het unieke talent van André van Duin en
van Dusschoten ook eens in de bioscoop te laten zien. Ik weet dat er
«zenden mensen zijn die shows van hem op de TV hebben gemist, die de
niet in het theater hebben gezien, omdat we altijd uitverkocht zijn. Op deze
r kunnen alle mensen die André om welke reden ook nog eens willen zien
un trekken komen Het idee van de Pretfilm kreeg ik in mei, toen ik in Amerika
Daar draaien allerlei films met hoogtepunten: That's Entertainment met
s filmmusical. The best of Elvis Presley, hoogtepunten uit griezelfilms En nou
in wij al jaren het plan een speelfilm met André te maken, maar daar heeft hij
nende twee jaar gewoon geen tijd voor Toen dacht ik: hoe kan ik beter aan de
van het publiek voldoen dan door een hoogtepuntfilm te brengen!
is nu gebeurt: de „hitst" uit TV-shows en nog nooit op TV vertoonde
iropnamen! Zes grote lachscénes van André met Frans van Dusschoten, één
n ook Corrie van Gorp meespeelt, en twee grote showscénes - één ervan met
Id Jones - met The Robert Kaesen Dancers en het orkest van Coen van
Lw jr. Wij hebben de video-fragmenten op 35 millimeter film laten overbren-
lln kleur natuurlijk. Dat is in Engeland gebeurd met begeleiding van Ciné-
1 -J
laatste jaren breng ik mijn va-
door in Frankrijk. Niet
ir, omdat mijn kennis van de
;e taal zo groot is. dat ik al
lend langs de Franse V- D-
wegen trek, maar omdat het
lm// uitermate boeit door haar
I verscheidenheid aan land-
Ippen en mensen. Ik weet het,
rwoordii7 is het helemaal „in"
baar Frankrijk te gaan met va
le, maar dat wist ik nog niet,
lik jaren geleden voor het eerst
j( land begon te verkennen,
wde grote rest van het Neder-
pe volk nog trouw naar Italië en
p/'e trok. Afgezien van het feit,
het aantal Nederlanders
tende is, blijf ik voorlopig nog
rondzwerven in Frankrijk.
p/s het niet mijn gewoonte om u
Woop van een geslaagde va
le te vervelen met verhalen
hoe het allemaal wel was,
r één onderdeel wil ik u toch
onthouden. Dit ter lering en de
mak.
\zwervend, trekkend van cam-
naar camping, kwamen we op
Begeven moment in een klein
p stadje in Auvergne. La Bour-
p, een plaatsje, dat de naam
voord" met gepaste trots uit-
igt. Het ligt wat langgerekt aan
oorsprong van de rivier de
logne, dat zich daar als een
I sijpelend beekje een weg
w te banen in de richting van
Atlantische Oceaan, daarbij
9 dwarsgezeten door de
Bte van de afgelopen
oden en de enthousiaste
nerpmanie van toeristen en
Hking, die de toch al aarzele-
snelheid van het beekje nog
Ier terug brengt tot het mini-
i, door de barrières van lege
tea, iisbekers en plastic brood-
os. Dat de Dordogne zich ten
's toch verderop triomfantelijk
'en brede stroom in de Atlanti-
1 Oceaan stort, is in ieder geval
'e danken aan de me-
erking van La Bourboule en
eI dan niet tijdelijke inwoners,
vonchitis en astma" stond
op de muren gekalkt en er
mocht niet getoeterd worden als je
met je auto door een wat te lang
zame wandeltoerist werd dwars
gezeten. En natuurlijk bezit La
Bourboule een groot casino, ook
een teken, dat je in een kuuroord
zit. De aanwezige minerale
bronnen schijnen de uitkomst te
zijn voor bronchitis- en
astmalijders.
Toch waag ik dat laatste te be
twijfelen. Het zal best zo zijn, dat
die bronnen weldadig werken voor
wie daar gevoelig voor is, maar ik
ben toch tot de overtuiging geko
men, dat een kuuroord met
bronnen alleen niet voldoende is.
Neem nou mezelf. We kwamen op
gewekt het stadje binnen zonder
enige ziektekiem. Nauwelijks
neergestreken op een overigens
charmante boerderii-camping in
de buurt, begon de invloed van La
Bourboule reeds merkbaar te wor
den. Ik kreeg mijn eerste hoestbui.
Niets om je zorgen over te maken,
want zoiets heb je wel vaker en je
denkt dan alleen maar, dat je toch
wat minder zou moeten roken. Die
gedachte wordt al ondergraven als
je een kwartier later je tweede
hoestbui krijgt. Enfin, om een lang
verhaal kort te maken (al die hoest
buien zouden u toch maar verve
len), binnen een halve dag was ik
snipverkouden, hoestte me te bars
ten en liep met rooddoorlopen oog
jes in een korte broek op de
camping rond. Je denkt dan nog
wel even, dat wellicht het minder
warme weer (wisselend bewolkt
met een temperatuur van 18 tot 20
graden) er verantwoordelijk voor is,
want je bent dat niet meer gewend
na die hitte, die je voordien al wer
kend thuis hebt doorgebracht. Ook
de voor de simpele kampeerder
onverantwoorde tempe
ratuurdaling in de nacht, veroor
zaakt door de omliggende bergen
en een onbewolkte hemel, kunnen
meewerken aan een lopende neus.
Maar tochToen na een week
bleek, dat de toestand onveran
derd bleef, ondanks de stijgende
warmte, hebben we La Bour
boule vaarwel gezegd. Met wan
trouwen en diepe argwaan zijn we
naar betere oorden getrokken, de
Dordogne volgend langs haar
loop. Mocht u ooit van plan zijn om
uw vakantie in een kuuroord door te
brengen: u bent gewaarschuwd.
Overigens gaat het al stukken
beter met mijn verkoudheid. De
gezonde lucht van mijn eigen tuin
doet wonderen. Hatsssjiii!
V.
Het resultaat is grandioos: die kop van André nu eens niet op zo'n klein TV-
scherm, maar waéaap op dat grote bioscoopdoek Een sensatie, wat een gekke
belevenis. Er werd voor mij iets volkomen nieuws aan zijn humor, aan die scène
toegevoegd. Alles waar de mensen het meest om hebben gehuild van het lachen zit
in deze Pretfilm: de oberscene. de militair, de dokterssketch. het schooltje, de
trouwzaal, de goochelaar.
Daar tussendoor komt André op het doek als Dikvoormekaar' - die allerlei
verschillende Nederlanders interviewt (hijzelf in een dubbelrol). Hij kan daarin zi|n
talent voor typeren natuurlijk prachtig kwijt! Die opnamen zijn speciaal voor de film
gemaakt. Als deze film aanslaat willen we over twee jaar de eerste speelfilm met
André in de hoofdrol gaan plannen én maken!"
DOLLE PRET
Ongetwijfeld zal iedereen, jong en oud ..weer blauw liggen" om de dwaze
bekkentrekkerij van ons aller André Het is dolle pret geblazen in het Grand
Theatre
Wat niet automatisch betekent, dat het ook een goede film is. Want Andre
van Duin's pretfilm" is niet meer dan een verzameling al eerder vertoonde
sketches en dat is geen kunst. Dat is - net als met de verzamelelpee's -
gewoon een succesvolle herhaling. Geen kompleet verhaal, geen dure pro-
duktiekosten. Een makkie. Voor het bioscoopbedrijf en André van Duin. Maar
het zij hem gegund. Wij wensen u veel dolle pret toe.
(Grand Theatre, eerste week, alle leeftijden).
Scene uit: „Belle de Jour"
BELLE DE JOUR
Eén van de bekendste films van de beroemde regisseur Luis Bunuel Is wel
„Belle de Jour", naar de roman van Joseph Kessel. Met in de hoofdrol in ieder
geval mijn favoriete Catherine Deneuve, bijgestaan door filmgeweldenaar
Michel Piccoli, Jean Sorel en Pierre Clementl.
Bunuel vertelt in deze film, die deze week in Studio G van start gaat, het verhaal
van Pierre en Severine.
Pierre en Séverine Sérizy, nog niet zo lang getrouwd vormen een gelukkig paar;
een beetje benijd door hun vrienden, de frivole Renéé en Henri Husson, die wat
meer op leeftijd is. maar zich nog graag de grote verleider voelt
Pierre is chirurg en brengt zeer veel tijd door in het ziekenhuis waaraan hij
verbonden is Zijn vrouw, dientengevolge wat teveel aan zichzelf overgelaten, geeft
zich over aan vreemde dromen, die ontstaan door een onbewuste ontevredenheid
en een labiele erotische persoonlijkheid
Vriendin Renee vertelt Séverine op zekere dag dat Henriëtte, één hunner kennis
sen, vrijwel dagelijks naar een rendez-vous-huis gaat, waar zij zich voor geld aan
mannen geeft Deze wetenschap laat Séverine niet meer los. Henri Husson is zo
vriendelijk haar iets meer te vertellen over de organisatie van deze klandestiene
vorm van prostitutie in Parijs en noemt zelfs een adres. Na enige zelfstrijd gaat
Séverine daar tenslotte heen, gedreven door een soort noodzaak om zich te
vernederen. Vergeefs tracht zij tegelijkertijd nader te komen tot haar man om bij
hem het fysieke geluk te vinden dat zij nog niet heeft gekend. De vreemde drang
wint meer en meer veld en het einde is. dat zij zich aanbiedt bij Madame Ana is. het
adres dat Husson noemde.
Nadat ze vriendelijk en discreet door de levenswijze Madame Ana'is is ontvangen
en de eerste moei,!;'<e aarzelingen overwonnen heeft, gaat Séverine elke middag
naar het werk dat haar als prostituée wacht. Zij organiseert een dubbel leven: aan
de ene kant een prettig en kalm huis en een vrouw die van haar man houdt aan
de andere kant het huis van Madame Ana is en de bevrediging, die zij vindt bij de
veelsoortige en vreemdsoortige cliënten Een situatie die vaak moeilijk te begrijpen
valt. maar die zij zelf typeert met de woorden: ,,lk weet dat ik verloren ben. Alles
geschiedt,, ondanks mijzelf. Dat ik van mijn man houd en toch bij Madame Anais
kom, zijn twee volkomen aparte dingen", terwijl ze tegen haar man zegt: „Wat ik
voor jou voel gaat boven alle genot uit".
Natuurlijk is daarmee de film niet afgelopen. Regisseur Bunuel heeft met „Belle
de Jour" één van zijn meest bekende films gemaakt, waaraan natuurlijk ook het
uitstekende spel van Catherine Deneuve en Michel Piccoli zeer zeker debet zijn
(Eerste week, Studio G. 18 jaar)
ZEVEN MANNEN ZONDER
VREES
Steve McQueen en Yul Brenner zijn
in het City Theater te zien in de span
nende aktiefilm „Zeven mannen zonder
vrees"
Het verhaal van THE
MAGNIFICENT SEVEN (7 mannen
zonder vrees) zouden wij een epos
van moed en angst kunnen noemen.
Angst bij de eenvoudige boeren uit
het kleine Mexicaanse grensdorpje
Ixcatlan, die op geregelde tijden hun
oogst geplunderd zien door een stel
meedogenloze bandieten. Moed bij
de zeven mannen, die de strijd met
hen opnemen. John Sturges (bekend
uit „The gunfighter at the O.K. cor
ral", „The old man and the sea",
„Bad day at Black Rock", „Last train
from Gun Hill", e.v.a.) regisseerde
deze actievolle film, die geheel werd
opgenomen In de grensstreek van
Mexico.
Het begint ermee, dat Adams op zoek
gaat naar zes andere avonturiers om
gezamenlijk een actie op touw te zetten
Hij krijgt ze in vrij korte tijd bij elkaar.
Daar is Steve McQueen als Vin, ridder
zonder vrees, maar niet geheel zonder
blaam, die nogal eens moeite heeft om
werk te vinden in het beroep, dat hij
gekozen heeft - doden
Daar is Horst Buchholz als de jonge
Chico, een weinig ervaren Mexicaans
avonturier, die voortdurend wil
bewijzen, dat hij gelijk is aan zijn kame
raden.
Daar is James Coburn als Britt, die
sneller met zijn mes werpt dan vele
mannen hun revolver gebruiken.
Daar is Brad Dexter als Harry, de
vechter, die niet kan geloven, dat
Adams de taak alleen maar op zich
heeft genomen voor een luttel bedrag.
Hij denkt, dat er wel ergens goud of
zilver in de buurt zal zitten.
Daar is Bernardo O'Reilly, half Mexi
caan, half Ier, die liever zou doden voor
twintig dollar dan leven om hout te hak
ken en die langzaam is met praten,
maar snel met schieten.
En daar is Robert Vaughn als Lee.
een ruig misdadiger, die als overleden
gerapporteerd is.
Als Calvera met zijn mannen rustig
binnenrijdt om zijn jaarlijkse „premie"
op te halen, wordt hij volkomen verrast
door de zeven scherpschutters, die zich
verdekt hebben opgesteld Er ontstaat
een meedogenloos gevecht, waarbij
Calvera met zijn mannen tenslotte het
onderspit moet delven. De rovers ver
dwijnen.
De meeste dorpelingen zijn ervan
overtuigd, dat nu het leed wel geleden
is. Zij willen weer aan het werk en willen
eigenlijk hun zeven helpers zo spoedig
mogelijk zien vertrekken. Maar Adams,
die Calvera wel meer in zijn leven is
tegengekomen, weet wel beter Hij is
ervan overuigd, dat Calvera zeker terug
zal komen, al is het maar om de honger,
de aansluipt in de bergen, waarin ze
gevlucht zijn.
Met zijn mannen gaat hij de weer
spannige dorpelingen oefenen in 't ge
bruik van vuurwapenen. De enige, die
de spanning, die ontstaat, enigszins in
bedwang weet te houden, is de oude,
wijze man uit het dorp (Vladimir Soko-
loff). die Adams overtuiging deelt.
Maar met onwillige honden is het
slecht hazen vangen Calvera komt
terug en verslaat Adams en zijn
mannen op zijn beurt. De zeven moeten
het opgeven tegenover een overstel
pende overmacht en worden ontwa
pend Hun lot schijnt vast te staan.
Maar Calvera denkt het zich te
kunnen veroorloven edelmoedig te zijn
Hij schenkt Adams, die hij trouwens
meer als collegabandiet dan als tegen
stander beschouwd, met zijn mannen
de paarden en de vrijheid. Maar
Calvera vergist zich in hun mentaliteit.
Zij komen terug de zeven mannen, om
welke motieven en met welke men
taliteit dan ook En deze keer is de ver
rassing volkomen.
Calvera en zijn mannen lijden een
verpletterende nederlaag. Adams re
kent met Calvera af en stervend kijkt
deze hem nog vol verbazing aan mom
pelend: „Waarom kom je dan in 's he
melsnaam terug naar een troep als de
ze?"
Het is een hard verhaal, dat hier in
Panavision op het doek is gebracht
door John Sturges. maar een verhaal,
dat toch aanzienlijk beter is dan de ge
middelde western, boeiender ook door
de sterkere karakternuancering, minder
zwart-wit om het zo eens uit te drukken
Er is actie in het verhaal, maar ook
bangheid. Er is moed in, maar ook
vrees En Adams denkt tenslotte toch
gelijk te hebben, als verschillende boe
ren bij de laatste raid tenslotte toch de
wapenen oppakken, omdat zij inzien,
dat zij wel moeten vechten voor hun
vrijheid. Zonder deze hulp zou Calvera
niet verslagen zijn.
Maar Adams geeft toe niet helemaal
gelijk te hebben. Bij het vertrek uit het
dorp - zij zijn nog maar met z'n drieën -
herhaalt Adams de woorden, die de
oude wijze man gesproken heeft.
„Jullie hebben niet gewonnen, de boe
ren zijn de enigen, die gewonnen heb
ben. Zij zijn als het land zelf. wij zijn als
de stormwind, die er overheen raast."
GEPROLONGEERD
„One flew over the Cuckoo's nest", de fascinerende verfilming van Ken
Kesey's bestseller over het leven in een psychiatrische inrichting, door de
Tsjechische regisseur Milos Forman, gaat in Cinema 2 maar liefst de twaalfde
week in. Voor Amersfoortse begrippen betekent dat in ieder geval, dat het
publiek nog steeds blijft komen naar deze Oscar-winnaar van 1976 en het met
de keus eens is. „One flew over the cuckoo s nest" een topper met de
formidabele solo-act van top-acteur Jack Nicholson, bijgestaan door Louise
Fletch, die ook bekendheid kreeg door haar rol in „Thieves like us" van
Robert Altman. Wie na twaalf weken nog steeds heeft verzuimd te gaan kijken
naar deze formidabele, ontroerende en toch komische film, heeft nog steeds
de kans. In Cinema 2, 14 jaar.
Wie enkele uren wil kijken naar de spannende avonturen van James
Coburn en Robert Culp als „Sky Riders", kan voor de tweede week terecht,
nu in Cinema 1. Regissuer Douglas Hickox heeft de nieuwste sport,
skyriding, als uitgangspunt voor zijn film genomen en is er aardig in geslaagd
om rond dit fenomeen een vooral aan het slot spannende aktie-film te bou
wen. Dat er wel het één en ander mankeert aan de karakter-tekening van de
hoofdfiguren en de motivering der politieke ontvoerders, hoeft voor de lief
hebbers van aktie om de aktie zelf geen enkel bezwaar te zijn, maar kan door
anderen wel als een manko worden gevoeld. Cinema 1tweede week, 14 jaar.
Je vraagt je wel eens af hoe het komt. dat films als „The sound of music" de
mensen jaren achtereen blijven boeien. Het is natuurlijk wel zo, dat er steeds
een nieuwe generatie filmkijkers ontstaat, die wellicht de film nog niet hebben
gezien, maar toch„The sound of music" - al meerdere malen wekenlang
in Amersfoort te zien geweest - gaat in Euro Cinema de zesde (en laatste)
vakantieweek in. Prettentieloos musical-amusement, voortreffelijk verfilmd
en gezongen, met goede acteerprestaties van Julie Andrews en Christopher
Plummer. Euro Cinema, zesde en laatste week, alle leeftijden
NACHTVOORSTELLINGEN
„Vrouwen, die er de tijd voor nemen",
is de titel van de sexfilm, die
vrijdagnacht op het witte doek van City
te zien zal zijn Het is het derde deel in
de serie „Hausfrauen Report", de suc
cesvolle Duitse serie, waar maar geen
eind aan kan komen De regie van dit
produkt was in handen van Eberhard
Schroeder en de hoofdrollen worden
gespeeld door Angelika Baumgart, Eva
Garden en Alexander Allerson.
„Wat voor veel schoolmeisjes geldt,
geldt ook voor menige huisvrouw, want
de schoolmeisjes van heden zijn de
huisvrouwen van morgen De huis
vrouwen hebben echter vaak nog grote
seksuele en levensproblemen, want zij
zijn niet alleen aan dezelfde ver
leidingen blootgesteld maar moeten
soms dagen of zelfs wekenlang
wachten op de terugkeer van hun wer
kende mannen. En doordat steeds
meer echtparen langere tijd of
voorgoed kinderloos blijven en deze
echtparen een onderkomen vinden in
modern ingerichte flats, die de vrouwen
veel werk uit handen nemen, maar door
hun eentonigheid geestdodend
werken, gaat de factor verveling voor de
huisvrouwen een steeds grotere rol
spelen, een oorzaak te meer. die sek
suele ontsporingen in de hand werkt. Al
met al was er dus genoeg materiaal
voor een nieuw onderzoek naar het ge
drag van een deel van de huisvrouwen
en het resultaat hiervan is vastgelegd in
deze nieuwe film, die veel nieuwe feiten
bevat en nog onthullender is dan de
voorgaande Hausfrauen Report-films
En volgens kenners 'S dit derde deel
ook het best gemaakte en het meest
pikante," aldus het begeleidend
schrijven. Tja en wat hebben wij daar
- als simpele sex-leken - nog aan toe te
voegen? Niets toch zeker? City-vrijdag
nacht - 18 jaar.
pnv-'tf Sr1
Clint Eastwood en de onlangs over
leden filmacteur Lee J. Cobb spelen de
hoofdrollen in de uitstekende thriller
„Coogan's Bluff" (De meedogenloze
achtervolger) van regisseur Don Siegel,
de man die voortreffelijke aktiefilms op
zijn naam heeft staan, maar daarnaast
ook uitstekend in staat is om andere
genre's goed in film om te zetten (Zoals
„Invasian of the body snatchers". een
uitstekende SF-film).
Walt Coogan is assistent-sheriff er
gens in een klein plaatsje in Arizona Hij
is een zwijgzame, eenzelvige mensen
jager, die zijn prooi nooit loslaat
Op zekere dag krijgt hij van sherrif
McCrea opdracht een ontsnapte moor
denaar uit Arizona. James Ringerman.
in New York op te halen, waar hij werd
gepakt en in verzekerde bewaring ge
steld.
Het is Walt Coogan's eerste reis naar
de grote stad. Altijd gewend snel zelf
beslissingen te nemen, valt het hem op
dat de New Yorkse politiemethoden
geheel anders zijn dan die in Arizona
Dit brengt hem al gauw in conflict met
de New Yorkse sergeant detective
McElroy. Deze maakt hem duidelijk, dat
Ringerman nog niet geschikt is om uit
geleverd te worden. Ringerman ligt in
het gevangenishospitaal, lijdend aan de
gevolgen van een overdosering LSD
Eerst dient de direkteur van het zieken
huis Ringerman te ontslaan en déarna
moet de Rechter van het New Yorkse
Hooggerechtshof bepalen of en wan
neer Ringerman uitgeleverd kan wor
den
Coogan is zeer ontstemd, maar zijn
slechte humeur verdwijnt als sneeuw
voor de zon, wanneer hij op McElroy's
bureau kennismaakt met de
reclasserings-ambtenares Julie Roth
Onmiddellijk tracht Coogan Julie voor
zich te winnen en het heeft er in het
begin alle schijn van dat hem dat lukt. Zij
voelt zich zeer tot de ongecompliceerde
reus uit Arizona aangetrokken
Coogan besluit echter toch haast te
maken met Ringerman en gaat dan op
eigen houtje handelen. Het lukt hem. j
via het meisje van Ringerman die onder j
toezicht van Julie staat, te weten te j
komen waar Ringerman zich bevindt, j
Hij gaat er alleen op af maar door j
Ringerman's meisje erin te betrekken
verspeelt hij Julie's sympathie en pas
ontloken liefde Door vrienden van Rin
german wordt Coogan overvallen en
bewusteloos geslagen Hij krijgt een
ernstige berisping van McElroy. die
hem aanraadt naar Arizona terug te
keren en Ringerman aan de New
Yorkse politie over te laten
(City - zaterdagnacht - 18 jaar
JEUGDVOORSTELLING
De produkten van Walt Disney ge
nieten (zeer zeker ook in Amersfoort)
een behoorlijke belangstelling.
Films als „Fantasie", „101 Dalma-
tiers" en niet te vergeten de twee
films rond de dolgeworden VW-
kever, hebben behoorlijk wat
succes. In de jeugdvoorstellingen
van Cinema 1 kan men deze week
opnieuw een Walt Disney-speelfilm
bekijken: „Nanu, zoon van de
jungle" (The world's greatest
athlete) met Tim Conway, Jan-
Michael Vincent en John Amos in de
hoofdrollen. De regie is van Robert
Scheerer, maar zoals gebruikelijk is
het een volledige Walt Disney-
produktie in de typische eigen stijl
gemaakt. In ieder geval is het weer
lachen geblazen met Nanu, de zoon
van de jungle.
Coach Sam Archer en zijn assisten
Milo zijn het beu. De door hen ge
coachte ploegen van de universiteit
Merrivale verliezen de ene wedstrijd
na de andere en dus gaan Archer en
Milo in Afrika op safari om van hun
teleurstellingen bij te komen. Terwijl
zij door de jungle trekken zien zij
plotseling een inlandse jongeman,
die een hardloopwedstrijd met een
gazelle houdt en het van dit dier wint.
Archer beseft meteen dat hij een bui
tengewone atleet heeft ontdekt en
deze indruk wordt bevestigd als
blijkt dat Nanu, de inlandse jongen,
met andere atletieknummers even
goed. zo niet nog beter is. Nanu moet
's werelds grootste kampioen zijn,
daaraan bestaat geen twijfel, en dus
wil Archer Nanu meenemen naar
Amerika. Nanu heeft geen zin de
jungle voor de beschaafde wereld te
verruilen, maar door een slim foefje
weet Archer toch te bereiken dat
Nanu in het gezelschap van zijn tijger
Harri tenslotte naar de Verenigde
Staten gaat. Hier wordt Nanu inge
schreven bij de universiteit
Merrivale, terwijl de mooie studente
Jane in de arm wordt genomen om
Nanu s gebrekkige kennis op een
wat hoger peil te brengen.
Wat de sport betreft - Nanu is na
enkele weken voorbereiding rijp om
aan de universitaire kampioen
schappen deel te nemen. Zodra de
wedstrijden begonnen zijn ziet het
ernaar uit dat Nanu op alle nummers
glansrijk zal winnen, maar intussen
heeft een concurrerende universiteit
Nanu s pleegvader Gazenga, en me
dicijnman, uit Afrika laten komen en
hem tegen Archer opgestookt. Ter
wijl de wedstrijden in volle gang zijn
begint Gazenga zijn zwarte magie
tegen Archer en Nanu uit te oefenen
hetgeen tot de gekste situaties aan
leiding geeft. Nanu weet tenslotte de
magische ban te verbreken en wint
dan op het laatste moment de kam
pioenschappen. Daarna vertrekt
Nanu met pleegvader Gazenga en
Jane, wier onderwijs intussen in
liefde is veranderd weer naar Afrika.
Archer en Milo, nu nogmaals zonder
kampioen, gaan troost zoeken in
China. Wie weet, misschien zullen zij
daar een ongeëvenaarde atleet ont
dekken
(Cinema 1, zaterdag- en woensdag
middag, alle leeftijden. Met Neder
landse ondertiteling.)