Orie weken steentijd in Flevopolder Hulp voor Libanon Nederlander eet veel „Chinees" Ingezonden: LEUSDER KRANT ^A'CHTÉRGRONDEN DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1976 CALORIEËN - Ik ben op zoek naar vlees met de minste calorieën. Wat raadt u mij aan? Antwoord: Paardevlees staat met ge middeld 107 kcal onderaan het lijstje. Dan volgt panklare kip met 125 kcal, daarna kalfsvlees met 143 kcal, rookvlees met 182 kcal en rundvlees met 189 kcal. Ter vergelijking geven wij u enige cijfers van artikelen die hoger op dit lijstje staan: bv. varkensvlees met gemiddeld 280 kcal, diverse worstsoorten schommelen zelfs om de 400 kcal, ham staat op 408 kcal, bacon zelfs op 621 kcal en vet bereikt de 826 kcal. (buiten de verantwoordelijkheid van de redaktie) 15 artsen en verpleegsters, die in ver schillende teams in Beirouth, Jounieh en Tnpolix opereren. Zij brengen hulp aan slachtoffers van alle partijen, on geacht ras, politieke overtuiging, religie of wat dan ook. Dat zijn de principes van het Rode Kruis. Voorts voert een aantal gedelegeerden specifieke Rode Kruis-taken uit als het bezoeken van gevangenen, 't opsporen van vermisten en het uitwisselen van familiebood- schappen. Tenslotte is er een verbin dingsdienst, die direct radio-contact on derhoudt tussen Beirouth, Jounieh en Genève. In Genève is men dus elk moment op de hoogte van de ontwikkelingen ter plaatse. Dinsdag 3 augustus volgde men gespannen het verloop van de eerste evacuatie van zwaar gewonden uit het kamp Tel Al Zaatar. Het voetbalveld vóór het kamp, waar de ambulances en vrachtwagens zich opstelden, ligt in een vrij schootsveld. En daar moesten de gewonden over een afstand van 200 tot 400 meter naar toe worden gedragen. Aangezien een week eerder granaten verhinderden dat het Rode Kruis tot het kamp kon doordnngen, heerste er ook nu de nodige angst. Opgelucht haalde men 's middags in Genève adem toen zeker was dat 91 zwaar gewonden veilig waren geevacueerd. Intussen komt het Internationale Comité van het Rode Kruis nog bijna 5 miljoen tekort om de medische hulpactiviteiten in Libanon de komende weken voort te zetten. Daarom heeft het Nederlandse Rode Kruis besloten de bevolking te vragen giften voor dit doel ter beschikking te stellen. Men kan bij dragen storten op giro 777 t.n.v. het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag De afgelopen dagen heeft men op uit gebreide schaal kunnen vernemen hoe het Internationale Comité van het Rode Kruis eindelijk een begin kon maken met de evacuatie van grote aantallen zwaar gewonden uit het belegerde kamp Tel Al Zaatar naar nood hospitalen in veiliger gedeelten van Beirouth. Minder bekend is dat ook het Nederlandse Rode Kruis zijn aandeel heeft gehad in de voorbereidingen voor deze hulpactie. Begin juli kreeg het Kode Kruis in Den Haag uit Genève" het dringend verzoek een grote partij medisch in strumentarium en verbandstoffen on- middelijk - via Athene - naar Nicosia op Cyprus over te vliegen. Daar stond een chartervhegtuig van het internationale Rode Kruis gereed om deze hulpgoede ren naar Libanon te brengen. Daarbij het wellicht interessant te weten dat dit toestel het enige is dat nog op het vlieg veld van Beirouth mag landen. Zoals het Rode Kruis de enige internationale organisatie in Libanon is, die in dit dooi gevechten geteisterde land hulp kan bieden. Het Nederlandse Rode Kruis zorgde natuurlijk voor die zending, die thans gebruikt wordt om de zwaar gewonden te verzorgen. De afgelopen maan den heeft het Nederlandse Rode Kruis trouwens al veel meer gedaan voor de hulpacties in Libanon. Enerzijds werd 125.000,- geschonken voor hei werk van de medische teams van he' internationale Rode Kruis, anderzijds werd voor 140.000 aan medicamen ten, voedsel en dekens ter beschikking gesteld. Het internationale Rode Kruis heeft op het ogenblik 39 mannen en vrouwen in Libanon aan het werk. Onder hen ziin Nasi en bami zijn gerechten, waarmee het doorsnee Nederlandse gezin even vertrouwd is als met bloemkool, spinazie, aardappelen en komkommers. Tot deze ontwikkeling hebben vooral de Chinees-Indische restaurants bijgedragen, die we in alle Nederlandse steden bij tientallen aantreffen en die de laatste tien jaar ook in de kleinere eemeenten als paddestoelen uit de grond schieten. Er zijn nu reeds tegen de 850 van dergelijke restaurants in ons land, gevestigd in bijna 200 gemeenten. In 1960 bedroeg het aantal „Chinezen" in Nederland nauwelijks meer dan 250 en de meer-dan-verdrievoudiging van dit aantal in ruim vijftien jaar tijd duidt erop dat de Nederlandse.smuloaDen massaal naar de Chinees trekken. Anders dan de Nederlandse en overige buitenlandse restaurants vinden de Chinese restaurants niet alleen onder de mensen, die in de zaak zelf komen eten. maar is een niet gering deel van de omzet van deze restaurants te danken aan het feit, dat vele huismoeders bij de Chinees een maaltijd halen om die dan thuis, wel of niet aangevuld met eigen gemaakte toevoegsels op te dienen. Er zijn zelfs Chine zen, veelal gevestigd in druk bevolkte woonwijken, waar u alleen maar gerechten kan halen. AANGEPAST AAN DE HOLLANDSE SMAAK In geen enkel ander Europees land heeft de Chinese keuken zoveel aftrek kunnen vinden dan in Nederland. In een middelgrote stad als Groningen treft u meer Chinese restaurants aan dan in een wereldstad als Wenen en de Chinese restaurants rond Piccadilly Circus in Londen mogen dan qua culinaire verfij ning het winnen van hun Nederlandse collega's, een stad als Amsterdam wint het met ongeveer 80 Chinese restau rants in kwantitatief opzicht on getwijfeld van de Engelse hoofdstad. Het grote succes van de Chinese keuken in ons land is des te opmerkelij ker, omdat juist de Nederlandse smul paap vrij behoudend is. Het gezegde „De boer eet niet, wat hij niet kent" is niet voor niets een typisch Nederlandse uitdrukking, die een stukje van onze volksaard blootlegt. De Nederlandse keuken is op zichzelf weinig spectacu lair. Voor verfijnde, exotische gerech ten, zoals bijvoorbeeld de Franse keuken die kan leveren, bestaat bij ons weinig belangstelling. Slechts een kleine min of meer elitaire groep loopt er warm voor en is bereid om af en toe een flink bedrag op tafel te leggen om in een van de Franse restaurants, die met mondjesmaat in ons land te vinden zijn, te. kunnen eten. Ook andere buitenlandse eetgele- genheden zoals Italiaanse, Spaanse, Griekse, Marokkaanse, Oostenrijkse en Japanse restaurants komen bij onze be volking langzamerhand iets meer in trek, maar het is toch maar een betrek kelijk kleine groep, die hier gebruik van maakt en dan nog maar af en toe. Wie trouwens een bezoek aan deze restau rants brengt, doet dat met alleen om te eten, maar ook en vooral om een avondje uit te zijn. Hoe is het dan te verklaren dat de Chinese restaurants helemaal niet gezien worden als iets exclusiefs en eer der als een verlengstuk van de Neder landse keuken? Kennelijk heeft het Chinese eten dezelfde kenmerken als de produkten uit onze eigen keuken. Nasi en bami, veruit de meest ge vraagde gerechten bij de Chinees, vor men tamelijk „machtige" maaltijden en gebakken eieren, rund- en varkensvlees liggen de gemiddelde Nederlander ook bijzonder goed. Bovendien zijn de Chinese restaurants slimme kooplui. Zij weten precies wat je die weinig exotische Nederlanders niet moet op voeren. Sambal, ketjap en andere krui den worden zoveel mogelijk apart bij de maaltijd geserveerd, zodat iedereen naar eigen behoefte zijn gerecht min of meer pittig kan maken. De grote trek naar de Chinese restau rants onderstreept dan ook eerder de behoudendheid van de Nederlandse eter dan dat het het tegendeel zou bewijzen. Dat blijkt ook uit de keuze, die de gemiddelde Nederlander er doet uit de overigens zeer uitgebreide spijs kaart. De meer verfijnde gerechten uit de Chinese keuken genieten hier naar verhouding weinig aftrek. Er is betrek kelijk weinig vraag naar gerechten als Ko-Lo-Ha (Chinese garnalen in zoetzure saus), Koulouij (varkenshaas met speciale saus), kip a la Malakka e.d., terwijl ook de verrukkelijke kerrie- gerechten naar verhouding weinig wor den gegeten. De doorsnee bezoeker houdt zich aan zijn bami of nasi, eventueel nasi of bami rames, terwijl ook Foe-Yong-Hai en Tjap Tjoy, maar dan wel de verneder landste versie hiervan, tamelijk veel worden gegeten. Juist m de Chinese res taurants blijkt, hoe eenzijdig de gemid delde Nederlander eigenlijk eet en hoe weinig durf en avontuur hij in zijn voe dingsgewoonten doet. GOEDKOOP Zeer opmerkelijk is dat de Chinese restaurants hun kJanten vinden onder alle geledingen van de bevolking. Ter wijl de overige buitenlandse restaurants hun cliènten vooral betrekken uit de hoge sociale milieus, wordt „De Chi nees" bezocht door alle bevolkings- categorieén. Ook hier speelt het slimme Chinese koopmanstalent een vaardige rol. De restaurants zijn over het alge meen netjes ingericht, maar te gelijkertijd zo eenvoudig, dat bij de klanten geen drempelvrees wordt opge roepen. Een burgemeester kan zich hier even goed thuis voelen als een gewone richting betreft op een „duurdere" Chinese restaurants mikken wat hun in richting betreft o p een „duurdere" klantenkring. Het enige verschil met de andere Chinese restaurants is dan niet de kwaliteit van het eten, maar de hogere prijzen... Ook in zijn prijzenpolitiek toont de Chinese restauranthouder zijn koop mansgeest De prijzen van alle gerechten zijn zodanig, dat men kan zeggen; „Chinees eten is naar verhou ding goedkoop". In de meeste Chinese restaurants kunt u a raison van zo'n 15,- tot 20,- reeds een overvloedige rijsttafel bestellen, en dat is dan nog een van de duurste gerechten bij de Chinees. Wie voor dat bedrag in een Hollands of bijvoorbeeld Frans restau rant even goed én evenveel kan eten, mag zijn vinger opsteken. AMERSFOORT TENTOONSTELLINGEN MUSEUM FLEH1TE, Westsingel 50. voorlopig dl. t/m za. 10.00-12.00 en 14.00-17.00 uur; zo. 14.00-17.00 uur: Zicht in 't Sticht. JULIANA VAN STOLBERGKAZERNE, Appelweg, di. en wo. 14.v00-16.00 uur: permanente tentoonstelling over de historische i ontwikkeling van het regiment van de geneeskundige troepen. PTT-TENTOONSTELLINGSARK, Kleine Koppel. KAPELHUIS, Krankeledenstraat 11. 14 aug. t/m 4 sept. di. t/m za. 11.00-17.00 uur: Kees van Rensen, kera miek en Henri Plaat, tekeningen. PLOEGHHUIS, Muurhuizen 157. 13 aug. 19.00-22.00 uur; 14 aug. 11 00-17.00 uur; 15 aug. 11.00-17.00 uur Martin Brink, overzichtstentoonstelling. RONDLEIDINGEN EN BEZICHTIGINGEN ONZE LIEVE VROUWE TOREN, o.l.v. Kerkhof, t/m 4 sept. di. t/m za 14.00, 15 00 en 16.00 uur ST. JORISKERK, Hof. j c ~\cpcl. t/m 14 aug. ma. t/m za. 10.00-12.30 sp J^pQ-^OQ uur,vanaf. 16 aug^tyflv, 4 sept. ma. t/m za. 14.00-16.00 uur KOPPELPOORT, augustus ma. t/m vr. 10.00-12.00 uur te bezichtigen. DIVERSEN ST. JORISKERK, Hof. 17 aug 20.00 uur: Orgelconcert door Michelle Loclerrq. GROENMARKT iedere zaterdag rommelmarkt REST. AMERSHOF, Snouckaertlaan. iedere do 20.00 uur vereniging voor alleenstaanden TINGIETERIJ, Kamperbinnenpoort, te bezichtigen werkdagen 9.00-18.00 uur. ONTMOETINGSCENTRUM CHIRON, Muurhuizen 165. iedere di en do 20 00-24.00 uur. STADHUIS AMERSFOORT. 8 30-17.00 uur „Kunst voor éénpiek' arthotheek, werken huren voor f 1 ,- maximaal 6 maanden TOERMALIJN, Koppelpoort. Kindervoorstelling 14 en 18 aug. 15.00 u. DE INSTEE, Zuidsingel 45. permanent wo.- en vr -avond open huis voor jongeren. DE INSTEE VROUWENCAFÉ, Zuidsingel, iedere 2e en 4e do van de maand van 20 00-23.30 uur BLEEKERSEILAND, Stadsring. vanaf 14 aug. t/m 21 aug. Lunapark. BAR/DANCING BAR/DANCING THE SCAFFOLD, Achter de Arnhemse Poortwal 39a BAR/DANCING PAX, Hof. I BAR/DANCING DE HOEF, Arnhemsestraat 31. BAR/DANCING DE GROOTE SLOCK, Zevenhuizen 7. BAR/BODEGA DE ROOSTER, Zevenhuizen 9. DE HUIFKAR, Krommestraat 70b, 20.00-23.00 uur. SOCIËTEITEN SOCIËTEIT AD FUNDUM, Muurhuizen 165. open wo. en za 20 30 uur SOCIËTEIT PLEXAT, Valkestraat, open wo., vr. en zo. vanaf 20.30 uur SOESTERBERG LUCHTMACHTMUSEUM, Vliegbasis. iedere za. 10.00-16.00 uur: Collectie vliegtuigen, foto's enz over de ge schiedenis van het vliegen. FLEVOPOLDER - Een kijkje in de Neolithische nederzetting, waar een groep vaii 14 personen gedurende drie weken geleefd heeft onder omstandigheden, gelijk aan die in het laatste deel van het stenen tijdperk Het „kamp" besloeg een oppervlak van 10 hectaren, men huisde in zelfgemaakte hutten (6) van net en wil- getakken. afgedekt met klei FLEVOLAND - Wij zijn niet toege komen aan de hogeschool van desteen- tijd maar na bijna drie jaar voorberei ding en drie weken afzondering in Zui delijk Flevoland zijn we er aardig in geslaagd de levensomstandigheoen in ons land van vijfduizend jaar geleden na te bootsen. Terwijl hij dit zegt, kijkt Horreus de Haas (72) in het rond: zijn neolithische nederzetting bestaat uit zes ruime, van riet, wilgen en aan gesmeerde klei opgetrokken woonhut- ten. Het lijkt op een Afrikaans kraal. Op de achtergrond staan enkele voor- raadhutten, een schuilhut tegen de re gen en een waterput. Aan de andere kant de kleigroeve, een zelfgemaakte bijenkorf en - geheel aan de rand van de nederzetting - het kleine landbouw er! en de „veestapel", te weten een „oerbok" met angstaanjagende hoorns en vier geiten Ondanks de stevige omheining is de uit Drenthe afkomstige oerbok de afge lopen weken twee keer losgebroken, vertelt oud biologieleraar De Haas on der het voorstellen van de overige der tien. in schapevachten en geitevellen gehulde leden van zijn „neolithische arbeidsgemeenschap" Het oervolkje bestaat uit acht mannen en zes vrou wen Hun leeftijd variëren van 2 tot 72 jaar. De „steentijdbewoners" zijn familieleden, vrienden en oud-leerlin gen van De Haas, die les gaf op een gymnasium in Zwolle. WENS IN VERVULLING De ..neolithische arbeidsgemeen schap" is voor hem de verwezenlijking van een van jongst af aan gekoesterde wens „om ooit in de oertijd te kunnen leven" Drie jaar geleden werd die wens wer- kelijkheid De leden van wat nu heet „neolithische arbeidsgemeenschap" vonden elkaar in een experiment om gedurende enkele weken in Nederland het neolithicum (laatste periode van de steentijd) na te bootsen, dat wil zeggen te leven volgens de „wetten" van een tijd, waarin bijvoorbeeld de hunnebed den in Drenthe werden opgericht Het „oervolkje" van De Haas vond een geschikte plek in de nog jonge en on herbergzaam uitziende polder Zuidelijk Flevoland. Met medewerking van de Rijksdienst voor de Ijsselmeerpolders betrok het een kavel van tien hectare, bezaaid met vooral wilgen, riet en brandnetels. UITDAGING Kan de moderne mens nog leven zoals zijn voorouders in de steentijd? Met die vraag en tegelijk uitdaging m gedachte, toog de neolithische arbeids gemeenschap aan het werk. Elk week einde waren Horreus de Haas en zijn vrienden te vinden op hun afgelegen polderkavel, vertelt De Haas met vol doening. Na anderhalf jaar was zijn oervolk in staat zelf vuur te maken De bouw van de zoveel mogelijk ori ginele steentïjdhutten was toen al in een vergevorderd stadium, terwijl ook de lanbouw niet was vergeten. ,,We moesten tenslotte in ons eigen onder houd kunnen voorzien", weet Horreus de Haas, kauwend op een stuk gekrui de tarwekoek en starend in een potje pruttelende tuinbonen op de centrale vuurplaats in het kamp. Het experiment is achter de rug. De leden van de arbeidsgemeenschap verlieten het afgelopen weekeinde hun nederzetting op een wijze, waarop ook de echte steentijdbewoners hun woon plaatsen in de steek lieten op zoek naar betere verblijfoorden. De laatste drie weken van zijn ex periment vertoefde het oervolkje van De Haas dag en nacht in de Flevopol der Uit angst voor mislukking van het experiment werden nieuwsgierigen zo veel mogelijk op afstand gehouden. De weinige wel welkome bezoekers moesten hun auto's aan het einde van een landweggetje parkeren. Aan de rand van het nabijgelegen wilgenbos verschijnt dan plotseling een jonge man met gebruind gezicht en met een geitevel om zijn middel Hij loopt op een soort sloffen van konijnehuid. De jongen leidt zijn gasten enige tijd over een pad langs het kanaal. Wij passeren een bordje „verboden toe- rige Anouk, waren uiteindelijk geen aanleiding een dokter te roepen, „al hebben we wel in twijfel gestaan", zegt nestor De Haas Doktershulp bleek achteraf niet nodig. De brandwonden waren vrijwel genezen Horreus de Haas is een tevreden man op het moment, dat wij hem ont moetten. De laatste week van zijn experiment was ingegaan Om zich heen ziet De Haas een vrouw tarwekor rels fijnwrijven met een steen, bouwt een echtpaar verder aan zijn hut, zit een groepje te roeren in de potten op het vuur en werkt een man vreedzaam aan een soort met huiden bespannen kano. HAKKEN De Haas zelf is bezig met behulp van een steenbijl en vuur een forse wilg om te hakken. Een dunne rook pluim geeft de plaats aan van zijn werk terrein. Kortom: niets dan rust en vrede Of toch niet? Het oervolk wordt de laatste dagen geplaagd door modern geweld- een sproeivliegtuig. Het toestel cirkelt steeds laag over het wilgenbos na een rondje sproeien boven de aan grenzende rietvelden. Geen wonder dat Horreus de Haas zegt; ons volkje beseft heel goed, dat zijn leven in de polder absoluut geen zuivere imitatie is van het neolithicum. Hoogstens en kele aspecten hebben de werkelijkheid van toen benaderd vuurmaken, potten bakken. werken met biezen en wilgen tenen, spinnen en wevenn landbouw op beperkte schaal, het werken met benen en stenen gereedschap. Het oervolk van Horreus de Haas bestaat niet meer Of hij het experi ment zal herhalen, weet hij niet. tot het einde van dit jaar heeft De Haas de beschikking over de polderkavel. Ofschoon de naar zijn mening „on vermijdelijke" teleurstellingen, tegen slagen en ruzies binnen de groep er ook waren, noemt hij zijn steentijd- experiment geslaagd: „ondanks alles is het ons gelukt zelf de ontdekkingen van de mensheid te doen. Misschien is ons experiment de kiem voor iets van wetenschappelijke waarde". Hele maal zeker lijkt De Haas niet en be nadrukt nogmaals: ons experiment be gon drie jaar geleden als spel en is altijd spel gebleven. Een serieus spel, dat wel, en voor de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders voldoende aan leiding een en ander op film vast te leggen. FLEVOPOLDER - Drie maanden lang heeft een groepje van 8 mannen e: 6 vrouwen geleefd onder de omstandigheden, die gelijk waren aan die tijdens hel Neolithicum, het laatste deel van het stenen tijdperk. Op een kaven van 1( hectaren in de Flevopolder was een nederzetting opgericht zoals onze verre voorvaderen die ook bewoonden. Hier zien we één van de vrouwen bezig met he: malen van graan met behulp van stenen. gang" en horen plotseling water bor relen. Onze begeleider - in het dage lijks leven student biologie - wijst op een tuinslang. „Dat is onze drinkwater voorziening", zegt hij en leest de te leurstelling van zijn bezoekers, de drinkwatervoorziening blijkt een dood gewone waterleiding van de polder- dienst. WATER TE ZOUT Als we na enkele honderden meters kronkelig pad terecht zijn gekomen bij de nederzetting, legt Horreus de Haas uit, dat de drinkwatervoorziening door de polderdienst „een van de weinige concessies was, die ziin arbeidsge- meenschap aan de moderne wereld heeft moeten doen". Het water uit de put bleek zo zout, dat het oervolkje prompt werd getroffen door buikloop. Het nabijgelegen kanaal bevatte teveel zwaje metalen, aldus De Haas Het kanaal bleek in de afgelopen weken wel goed als reservoir van grote zoetwatermosselen, zegt de 72-jarige bioloog smakelijk Het „steentijd- menu" blijkt verder te bestaan uit zelf gezaaide en geoogste tarwe, brandne tels, melde (een soort postelein), tuin bonen en honing De geiten zorgen voor melk. Vlees heeft de neolithische gemeenschap niet gegeten, hoewel het volgens Horreus de Haas in de om geving vol zit met konijnen, fazanten en zelfs herten De konijnen bezorg den het oervolk nog een onaangename verrassing door tot drie keer toe vrijwel de gehele oogst op het land- bouwterreintje van het dorp te vernie tigen. GEEN BEROEP OP DE BUITENWERELD De bewoners van het dorp - onder wie twee geadopteerde Koreaanse weeskinderen - zien er goed uit. Bruin over het gehele lichaam, maar wel een tikje smoezelig, terwijl de huid is bedekt met kleine, onschuldige schaaf- en sniiwondjes De groep had afgesproken slechts in het uiterste geval een beroep te doen op de bui tenwereld. Flinke brandwonden door kokende tuinbonen op de benen van een mannelijke bewoner en de 7-ja- FLEVOPOLDER - Een bewoner van de Neolithische nederzetting in de Flevo polder toont hier een van de werktuigen, waarmee gewerkt werd een schep vervaardigd met hulp van het schouderblad van een dier Ook de kleding van dt bewoners was in de stijl van het stenen tijdperk Fluittoon - Op de f.m.-band van mijn radio, rechts van de 88 mHz, hoor ik een konstante meertonige fluittoon. Waar dient die voor? Antwoord: U zou dat een gecodeerd schakelsignaal kunnen noemen, want wat u hoort is desemafoonzendervande PTT. Als u er goed naar luistert, zult u horen dat dit signaal niet steeds gelijk blijft. Er treden variaties in op. Die zijn voldoende om iemand, die een se mafoon in zijn auto heeft, op te roepen. Dit zijn draagbare toestellen met ver scheidene lampjes. Bij oproep van de gezochte wordt een geluidssignaal in werking gesteld en gaat er een bepaalde combinatie van lampjes branden. De op- geroepene weet dan, welke (tevoren overeengekomen) boodschap wordt doorgegeven. AFHALEN Hoezeer Nederland in de ban van het Chinees eten is blijkt uit het teit, dat vooral de in woonwijken gevestigde Chinese restaurants een niet gering deel van hun omzet te danken hebben aan klanten, die de gerechten komen afhalen om die thuis te consumeren. In diverse steden zijn zelfs Chinese eet huizen, waar u alleen maar gerechten kunt halen, veelal tegen zeer voordelige prijzen. Zonder overdrijving kan gezegd worden, dat de Chinese restaurants niet meer uit de Nederlandse samenleving weg te denken zijn. Talloze Nederlan ders eten zeker één keer per week Chi nees, een nog groter aantal eet in ieder geval zeer regelmatig bami of nasi. Geen wonder dat het aantal Chinese restaurants zich nog steeds uitbreidt en dat met name in talloze kleinere ge meenten zich de laatste jaren ook Chi nezen hebben gevestigd. Deze trend zal zich de komende jaren zeker voortzet ten. Vragen voor deze rubriek uitslui tend schriftelijk Red. Barneveldse Krant, rubriek Raad en Daad, t.a.v. T. v d. Kuilen. Postbus 67. Barne- veld

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 6