)ennis Weaver in „Duel",
•en enerverende film
r
„Black Emanuelle",
een bijgekleurde imitatie
in het kort bekeken
LuC
Niks te zeggen
LEUSDER KRANT - FILM
DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1976
lins(
gavcr
terda
<voen ig.
twi
zate
NJede
jor Bert Vos)
HMERSFOORT - De Amerikaanse regisseur Steven Spielberg maakte,
ordat de superproduktie „Jaws" hem beroemd maakte, een voor de TV
doelde speelfilm „Duel", met de bekende acteur Dennis Weaver (McCloud
,de TV-serie) in de hoofdrol. Deze film was echter zo goed en kreeg zoveel
aties. dat besloten werd „Duel" uit te brengen in de bioscoop. Het is een
jenaamde kleine film, gemaakt met een laag budget, maar dat neemt niet
g, dat het thema voldoende is voor een anderhalf uur beklemmende span-
Spielberg maakte zijn film naar een scenario van de Amerikaanse
ice fiction-schrijver Richard Matheson, die ook zijn sporen verdiende op
gebied van horror en fantasy. Hoewel niet direkt sprake is van een
situatie, is het wel degelijk horror en fantasie in de meest moderne vorm:
nduel tussen twee automobilisten. Een vrachtwagenchauffeur kontra een
[ulfeur van een personenauto. David en Goliath. Matheson heeft, toen hij
scenario schreef, een klein beetje aan de toekomst gedacht. Zoals over-
rolking bepaalde reakties opwekt bij de mens - en in de toekomst is het
mogelijk, dat er lemmingen-effekten door overbevolking zullen
tstaan - zo laat het zich denken, dat het steeds drukker wordende autover-
met de daarbij veranderende, op de auto ingestelde, leefpatronen, niet
ader gevolgen kan blijven bij de verkeersdeelnemers zelf.
!oals vroeger een duel op de vuist, de sabel of per pistool werd uitgevoch-
zo is het mogelijk, dat in de nabije toekomst een meningsverschil per
o wordt beslecht. Spielberg en Matheson gingen echter nog niet zo ver.
n „duel" ontstaat spontaan, zonder enige merkbare oorzaak. De vracht-
lenchauffeur begint zo maar opeens zijn angstaanjagende spel van kat en
r 4). is met Dennis Weaver, die toch al niet in zo n beste bui is door een fikse
O, ie met zijn vrouw. Geïrriteerde, geagiteerde automobilisten kunnen een
raar op de weg zijn. Spielberg werkt dat gegeven uit tot een bijzonder
innend stukje cinema, zich grotendeels afspelend op het beton van de
oweg. Je zou iets dergelijks typisch Amerikaans kunnen noemen, ware
niet. dat onze autobanen langzaam maar zeker het aanzicht van de
lerikaanse highways beginnen te krijgen. De geloofwaardigheid wordt
irdoor alleen maar groter.
K9KOPDE
fbeze week in de Amersfoortse theaters^
I ree
VIP EN GOLIATH
)avid Mann (Dennio Weaver) is een
lelsreiziger op zijn weg huiswaarts
fide ene kant van Californië naar de
ere Onderweg besluit hij voor deze
voor de verandering een pro-
ale weg te nemen. Op deze weg
I hij een gigantische tankwagen
agen die grote rookwolken uitspuit,
yin zorgt dat hij er snel voorbijkomt
Jat even later rijdt de tankwagen hem
piend voorbij en snijdt hem zodat
zijn rem moet gaan staan.
lardoor geïrriteerd passeert David
1 de tankwagen nog een keer en
fl vol gas om zo ver moqeliik van
iolep|
Deze week heb ik u niks te zeg-
'n Niet, dat het normaal
:t o» sproken in andere weken wel zo
is, maar zoals de zaken er nu
•rod staan, zult u het deze week in
ze rubriek met niks moeten
ee. Das niet niks, hoor ik een
'bouwereerde lezer mompelen,
lemaa/ gewend aan dit hoekje
inschriftTja, het spi/t me,
er zijn momenten in het leven
toe iedereen, dat je met ye mond
dig' tanden staat, dat je verstomd
fel. met stomheid geslagen en
soort onheil en dan doe ye er
ter het zwijgen toe. Zoals ik.
riant eerlijk, als ik de kranten
s. naar de radio luister of naar de
eten bedenk ik opeens, dat
"iets aan toe te voegen is. Dan
nkik, dat ik beter mijn mond kan
Men en mijn schrijfmachine ge-
tee. Niks zeggen. Zwijgen,
een maar luisteren naar wat an
ten zeggen.
■J misschien, heel misschien
leventjes glimlachen. Dat mag,
iters
endr
rt ab
[roef
riek-
n d*
s.Zj
want dat geeft geen geluid. Glim
lachen om de wereld, glimlachen
om de mensen om je heen, die hun
mond niet kunnen houden, die
denken wèl wat te zeggen te heb
ben. Glimlachen om jezelf. Omdat
je eigenlijk veel vaker je mond eens
moet houden en alleen maar moet
luisteren. Luisteren naar anderen.
Zo maar luisteren. Een uurtje mis
schien. Of een hele dag. En met
een beetje geluk hoor je dan
opeens iets, waarvan je zegt: dat
heb ik nog nooit eerder gehoord.
Dat is iets nieuws. Dat is belangrijk.
Maar misschien kun je ook
blijven luisteren totdat je een ons
weegt. Om na een heel leven tot de
ontdekking te komen, dat er ei
genlijk helemaal niets is gezegd
door de menshejd om je heen,
noch door ye zelf. Verspilde tijd?
Ach nee. Want met luisteren doe je
in ieder geval honderden mensen
om je heen het grote genoegen: zij
hebben dan het intense gevoel van
voldoening. Zij weten, dat er naar
hen geluisterd wordt. En ik, ik heb
niks te zeggen. Ik zwijg. En luister.
Het is alleen zo ellendig, datje er
na een paar uur zo enorm slaperig
van wordt. Maar dat ligt niet aan die
lange stroom woorden, die op je
neer klateren als een waterval. Dat
ligt aan je zelf. Had je maar eerder
naar bed moeten gaan
gisteravond.
V.
hem een dodelijk ongeluk toe te bren
gen.
Als het David uiteindelijk wel lukt op
een heuvel, tracht de tankwagen hem
heuvelafwaarts van achteren te ram
men. Als David Mann onderweg een
café ziet, gaat David snel de weg af en
ramt daarbij een omheining. In het café
verdwijnt hij naar het toilet om zich op te
frissen na het zenuwslopende duel. Als
hij in het cafe terugkomt, ziet hij buiten
wéér de tankwagen staan. Terwijl hij
zijn sandwich eet grijpt paniek hem aan
éen van de aanwezige chauffeurs in het
cafe moet zijn tegenstander zijn Hij
gaat op een van hen af in de veronder
stelling dat deze het is Beschuldigt
hem en er breekt een gevecht uit. David
wordt door de eigenaar het café
uitgezet en hij beseft dat hij zich vergist
heeft want de vrachtwagen rijdt weg
Onderweg begint het spel op leven
en dood opnieuw: de tankautochauffeur
probeert David bij een spoorwegover
gang op een trein te duwen. David
Mann raakt nu volkomen in paniek, rijdt
het eerste benzine station dat hij tegen
komt binnen om de politie te bellen
Terwijl hij in de telefooncel staat, ziet hij
het gevaarte recht op hem afkomen
David vlucht uit de cel net voor de chauf
feur die aan flarden rijdt en de terraria
slangen van de pompstationhoudster
eveneens verpletterd.
Terug onderweg begint het opnieuw:
langzaam of snel rijdend de tankwagen
zit voor hem en probeert hem van de
weg te rijden. David rijdt steeds meer
plankgas en, vóór de tankwagen uit
gegen een heuvel op ziet hij stoom
onder de motorkap vandaan komen en
realiseert hij zich dat zijn radiatorslang
gebroken is. Terwijl de tankwagen hem
steeds dichter en dichter nadert is
David er zeker van ten dode te zijn op
geschreven Op de top van de helling
weet hij uit zijn auto te springen De
vrachtwagen ziet hem maar kan zijn
enorme gevaarte niet meer stoppen
Met David's lege wagen stort hij van de
heuvel af de diepte in. David kijkt ze in
verbijstering na en kan alleen nog maar
een schreeuw geven als hij de wagens
met de chauffeur hun vernietiging ziet
ingaan
Het lijkt een beetje op het Oavid en
Goliathverhaal. Waarbij ook hier
David overwint. „Duel" is een uitste
kend, maar vooral enerverend stuk
film, dat van het begin tot het eind de
aandacht gevangen houdt door het
toch wel onwezenlijke van de sfeer,
die uitstekend door Spielberg is
vastgelegd. Hij is later door collega's
meerdere malen geïmiteerd en het
thema duikt zo nu en dan in anc|frj
films op, maar „Duel" is een typische'
Spielberg-film. Met daarin reeds
herkenbaar die uitstekende stijl van
filmen, die hij later in „Jaws" subli
meerde en waardoor hij doorbrak als
een jonge filmer, waar je nog veel
grootse dingen van kunt
verwachten. Deze week is Cinema 2,
met uitzondering van zaterdag-
woensdag en zondagmiddag. 14
jaar.
hem vandaan te komen. Minuten later
arriveert hij bij het benzinestation en
belt hij zijn vrouw op. Het gesprek loopt
uit op een ruzie en David komt bij zijn
auto terug en luistert niet naar de
pompbediende, die hem waarschuwt
dat hij een nieuwe radiatorslang nodig
heeft.
Een verbaasde David bemerkt on
derweg dat de truck hem weer achterop
komt en hem zelfs passeert en
langzaam voor hem blijft rijden Als de
weg breder wordt probeert hij langs de
grote wagen te komen, maar deze blok
keert de weg. David blijft proberen en
de tankwagenchauffeur blijft zijn sadis
tisch spel op het scherp van de snede
doorvoeren. Deze is er duidelijk op uit
Grand Theatre. Eduard Douwes
Dekker zal wel nooit hebben durven
dromen - voor zover hij op de hoogte
was van de cinematografische ontwik
kelingen - dat zijn dagboek ..Max Have-
laar". onder het pseudoniem Multatuli
geschreven, ooit in Nederland via de
film een succes zou worden bij jong en
oud. Wat scholieren verplicht op hun
literatuurlijst hadden staan en wat met
fikse tegenzin werd doorgeworsteld, is
door regisseur Fons Rademakers en
scenarioschrijver Gerard Soeteman op
een uitstekende wijze omgebouwd tot
een voor iedereen toegankelijke film,
waarin de nogal taaie vertelstof van
Multatuli smakelijk wordt opgediend in
fraaie filmbeelden van cameraman Jan
de Bont. ,,Max Havelaar" speelt zich af
in ,,ons Nederlands Indië'" van een
dikke eeuw geleden, waar een jonge
assistent-resident in de oppositie gaat
en de strijd aanbindt tegen de misstan
den die heersen. Misstanden, die ont
staan zijn uit eeuwenlange traditie van
het land zelf èn die door de komst van
het kolonialisme zijn gegroeid Het is de
strijd van de eenling, die opbotst tegen
een muur van opzettelijk onbegrip èn de
barrière tussen oost en west Fons Ra
demakers heeft van dit gegeven een
uitstekende film gemaakt van interna
tionale allure en dat is nog niet vaak van
een Nederlandse film gezegd. Vierde
week, alle leeftijden. (Hoewel, met dat
laatste moet je wat voorzichtig zijn,
want het is beslist geen Peppi en Kokki
of Walt Disney wat zich op het witte
doek van Grand afspeelt).
Studio G. Het streven zal er wel op
gericht zijn om in ieder geval in Amers
foort de twintig weken vol te maken,
want ,,One flew over the cuckoo's nest"
is nog steeds in Studio G. te vinden. De
strijd tussen een patient en een ver
pleegster in een psychiatrische
inrichting blijft doorgaan en wie deze
schitterende film van Milos Forman met
Jack Nicholson en Louise Fletcher in de
hoofdrollen, nog niet heeft gezien, heeft
nog steeds een kans. Enfin, eigenlijk
hoef ik het u niet meer te vertellen na
bijna twintig keer (veertien jaar).
Cinema 1Wie Roger Moore aan het
werk wil zien als een meedogenloze
Maffia-killer, kan daarvoor terecht in
Cinema 1waar ,,The man from the or
ganization" de derde week ingaat. Een
goede aktiefilm met tal van lekker ge
filmde achtervolgingsscènes. En dat
niet alleen, want je moet er per slot van
rekening 18 jaar voor zijn, om naar bin
nen te mogen
Cinema 2. Nieuw deze week is de
film „Duel" van de Amerikaanse regis
seur Steven Spielberg met Dennis
Weaver (McCloud van de TV) in de
hoofdrol „Duel', oorspronkelijk
bedoeld als TV-film, is het enerverende
verhaal van een onwezenlijke kracht
meting tussen een vrachtwagen en een
personenauto David en Goliath in mo
derne vorm Een verbitterende strijd op
de weg. Naar een uitstekend scenario
van Richard Matheson. Eerste week.
14 jaar.
Cinema 2. In de matineevoorstellin
gen van zaterdag, zondag en
woensdag kunnen de liefhebbers nog
steeds hun hart ophalen aan de al eer
der op TV en in het theater vertoonde
grappen en grollen van Nederlands
Topkomiek André van Duin De pretfilm
van deze komiek draait dan nog steeds
ih Cinema 2. Misschien als alternatief
voor hen. die tot nu toe André steeds via
de zwart-wit TV hebben moeten aan
schouwen Achtste week, alle
leeftijden
Euro Cinema. ,,Once upon a time in
the west" is een succesfilm, die niet
weg te branden is van het witte doek. nu
in onverkorte versie, ,,'t Gebeurde in het
westen" van regisseur Sergio Leone is
al vaker in Amersfoort geweest en bleef
daar wekenlang, maar mocht u de film
nog niet hebben gezien, het kan nu
weer Compleet met die uitstekende
muziek van duivelskunstenaar Ennio
Morricone (te vinden in de topveertig).
Met in de hoofdrollen een keur van be
kende sterren: Henry Fonda, Claudia
Cardinale, Charles Bronson. Jason
Robards Een opwindende re-
konstruktie van hoe het eens gebeurde
in het wilde westen van Amerika. Bij
zonder fraai gefilmd en fascinerend in
combinatie met Morricone's muziek
Eerste week, veertien jaar
City. ..Black Emanuelle". Wit wordt
zwart. Maar ook zwart bloot kan erg
mooi zijn. Regisseur Albert Thomas
keek goed naar de ..Emanuelle-" films
met Sylvia Kristel in de hoofdrol en heeft
een goed geheugen Het resultaat is
een fantasie-loze imitatie van de oor
spronkelijke versie. Een goedkope film-
truc. maar voor wie kijken naar mooi
bloot een genoegen is. maakt het niet
zoveel uit. Ook herhalingen kunnen
prettig zijn. Eerste week, 18 jaar
Nachtvoorstellingen. Een
dergelijke herhaling is ook vrijdagnacht
in het City Theater te zien, waar
..Vrolijke ontucht in Tirol" van regisseur
Franz Marischka de boel opnieuw op
blote stelten zet. Deze film werd het
begin van een ware Tiroler sex-rage en
behoort beslist niet tot de slechtste
Want zoals een wijsgeer eens heeft op
gemerkt: „Om sex moet je kunnen
lachen, want het is in feite het leukste
entertainment van de mens". Nu
maakte die wijsgeer er ook een potje
van. maar wat waar is moet gezegd
worden: lachen kun je wel met
Marischka en zijn Tïroolse capriolen in
delederhosen 18 jaar Ook een herha
ling is de film. die zaterdagnacht in City
is te zien Eveneens een lachfilm. Hoe
Dennis Weaver in de uitstekende film van Steven Spielberg: „Duel".
\3
)d
9|
nl
>v
Het is tegenwoordig mode om een
succesfilm „bij te kleuren" Dat wil zeg
gen. dat het verhaal ongeveer hetzelfde
blijft, maar dat de hoofdrolspeler of
speelster een kleurling(e) of een ne
gerfin) is Overwonnen discriminatie-
gevoelens zou je op het eerste gezicht
zeggen, maar ik denk, dat het eerder
een kapitalistische truc is om meer geld
te verdienen Ik denk. dat de film
industrie een zeer belangrijke groep kij
kers heeft ontdekt de met-blanken
Blanken speelden tot nu toe de heldhaf
tige en ook de schurkachtige hoofdrol
len. In thrillers en detective-films waren
vaak de negers de gebeten hond met
hun drug-handel en dat soort fraaie za
ken. Later werd de zaak omgedraaid en
kreeg je zwarte politie-inspekteurs en
zwarte helden. Een recent voorbeeld is
de film ..Boss Nigger", waarin twee
zwarte outlaws jacht maken op blanke
bandieten, waar een prijs op staat.
Maar ook op het gebied van de aktie- en
sexfilms kan zoiets niet uitblijven. We
kennen Cleopatra Jones, om maar iets
te noemen, en we hebben „Black Ema
nuelle'
Scène uit: „Black Emanuelle"
Die laatste film gaat deze week in het
City Theater draaien Van vrijdag tot en
met zondag, want de overige dagen
worden gebruikt om het theater om te"
bouwen tot twee theaters.
„Black Emanuelle" is de zwarte^
versie (de bijgekleurde) van de*.
„Emanuelle-films" waarin onze land^
genote Sylvia Kristel zo'n belangrijke.-^
allesonthullende rol speelde Wie die*
twee films heeft gezien, weet ongeveer
wat men kan verwachten, want de fan
tasie van regisseur Albert Thomas ging
nu niet direkt zo ver. dat een geheel
eigen verhaal in elkaar werd gedraaid/j
Thomas heeft erg goed naar de 4
Emanuelle-films gekeken en paste het
zelfde recept, met bijna dezelfde situa-"j
ties toe in zijn eigen versie, die zich dan
weliswaar in Afrika afspeelt inplaats van
in het verre oosten, maar die ook, even
als Emanuelle begint met erotiek in het/r
vliegtuig. Enfin, u kent het verhaal als u
al eerder hebt genoten van Emanuelle
op de sex-toer. waarin alles mogelijk is
zolang de censuur maar niet al tezeer—
wordt geprikkeld.
seï?l?' 'aatS,e be,reft heett re9^
nfJlw ma! Vast nie' zovee' moei-
ijkheden gehad, want Sylvia Kristel
is - en dat is beslist niet als een dis-
'7ln,e:ende °Pmerk'ng bedoeld -
beslist beter als haar zwarte teqen-4
f "3s,er- Voor het overige maakt hetij
mnn U" Zw3r« "lOOt is OOk4
dan i ZOÜ ,e Unnen 2e99en en dat is 1
word? h"'96 ?aarheid die in de film
.1
Scène uit: „Once upon a time in the west" van Sergio Leone.
kan het ook anders met Bud Spencer en
Terence Hill in de hoofdrollen. „De vier
vuisten de lucht in" is de titel van deze
door regisseur Giuseppi Colizzi ge
maakte film Plata (Terence Hill) en
Salud (Bud Spencer) spelen in dit film
verhaal twee piloten, die allerlei bonte
avonturen beleven, zowel in de lucht als
in het oerwoud, waarin ze belanden.
Uitstekend entertainment vol aktie
„Trinity "-slapstick noemt men dat. 18
jaar
KINDERVOORSTELLINGEN
Cinema 1. In Cinema 1 kan jong èn
oud in de matinee-voorstellingen van
zaterdag- en woensdagmiddag kijken
naar de tekenfilm „Hugo de Hippo" van
tekenaar Bill Feigenbaum met de
stemmen van Ton van Duinhoven, Lex
Goudsmit. Ko van Dijk, Arnold Gelder
man en John Lanting Gezongen door
Marie Osmond, Jimmy Osmond en Burl
Ives. Het is een bijzondere tekenfilm,
die voor jong en oud de moeite van het
bekijken waard is Het verhaal speelt
zich af in Zanzibar, waar de
goedlopende kruidnagelindustrie danig
in de war wordt gestuurd, doordat de
haven door een grote school haaien
onveilig wordt gemaakt en de kruiers
niet meer door het water durven te wa
den Goede raad is duur, maar de rege
lende sultan heeft een uitstekende op-
fbssing. Hij bedenkt, dat alleen nijlpaar
den het eiland van die plaag kunnen
verlossen Aban Khan gaat samen met
de tovenaar de jungle in en vangt met
veel moeite en toverkracht twaalf
hippo's (nijlpaarden), waaronder de ko
ning, de vader van Hugo. Het kleine
nijlpaardje Hugo gaat als verstekeling
mee Maar daarmee begint het uitste
kende verhaal pas Bill Feigenbaum
heeft met „Hugo de Hippo" een
tekenfilm gemaakt, die niet alleen
humor in diverse kwaliteiten heeft te
bieden, maar voor jong en oud ook een
aantal wijze lessen, smakelijk verpakt in
het amusante verhaal Nederlands ge
sproken. alle leeftijden
Euro Cinema. In Euro Cinema
kunnen de kleuters zaterdagmorgen te
recht voor „De avonturen van Pietje
Bell"
Pietje Bell en zijn kornuiten Peentje
en Engeltje besluiten een circus op te
richten Voor een circus heb je dieren
nodig en de vrienden trekken erop uit
om deze te vangen. Op jacht naar een
kip worden ze gezien door de veldwach
ter. die hen oppakt en naar het buro
brengt De vrienden leggen alles uit aan
de commissaris die hen laat gaan. De
circusvoorstelling kan nu beginnen en
tot hun vreugde is het een groot succes.
Pietje zelf treedt op als goochelaar,
doch een van zijn trucs pakt verkeerd uit
en dat betekent het einde van het
Pietje en Engeltje staan er echter niet
al te lang bij stil. want zij hebben een
verlaten boot ontdekt. Zij merken dat dit
de opslagplaats is van smokkelwaar
Doch voordat zij de politie kunnen
waarschuwen worden zij door de
smokkelaars gevangen genomen en
opgesloten Door een list kunnen zij
echter ontsnappen en na een wilde ach
tervolging door donkere enge
pakhuizen overmeesteren ze de twee
schurken en brengen ze in triomftocht
naar het politieburo Moe en gelukkig
gaan de twee vriendjes naar huis. Alle
leeftijden. Nederlands gesproken
POLLUX mi
„U verlangt toch niet dat we mid
den op de weg gaan zitten?"
Terence Hill en Bud Spencer: Vier vuisten de lucht in.