F^COeN s; B6RG BV
Filmagenda Amersfoort
Cinemamfestatie
Utrecht
EUSDER KRANT - FILM
detailleerder in de motivatie van de
hoofdrolspelers Dat Scorsese het op
gevoerde geweld als slot niet schuwt,
toont ook ..Mean Streets".
Scorsese maakte een mozaïek van
mensen en gebeurtenissen en tekent
een gemeenschap met zijn gewoon
ten, en zijn godsdienst, de vuilheid
en misdaad steeds op de achter
grond. Met uitstekend spel van Ro
bert de Niro, Harvey Keitel en Amy
Robinson (als Teresa). (V.)
HERZ AUS GLAS
De Duitse filmer Werner Herzog
maakte een film met acteurs en
actrices, die onder hypnose stonden
,,Herz aus glas", een film, die ergens in
de Middeleeuwen handelt over een ne
derzetting rond een glasfabriekdie door
het overlijden van de uitvinder de formu
le voor robijnglas kwijtraakt. Alle pogin
gen om de juiste samenstelling te vinden
falen jammerlijk. Ook Werner Herzog
faalt ..Herz aus glas" is een onsamen
hangende film - weliswaar in schitte
rende plaatjes stilistisch overgebracht -
maar met een uitermate rammelend
scenario, waarbij de onverstaanbare
uitspraak van de acteurs en actrices het
hunne bijdragen aan de algemene ver
warring van de toeschouwer, die tijdens
de Cinemafestatie geen enkel houvast
had, omdat de film niet was ondertiteld
En dat was juist bij deze film een eerste
vereiste, Cameraman Jorg Schmidt
Reetwein leverde uitstekende beelden,
die echter eerder een aan
eenschakeling zijn van Middeleeuwse
schilderijen, dan dat ze funktioneel sa
menvloeiden tot een lopend, begrijpelijk
verhaal Werner Herzog heeft één ding
in ieder geval bewezen: gehypnoti
seerde acteurs en actrices kunnen niet
acteren. Alleen maar wezenloos stame
len, waardoor ,,Herz in Glas" tekort
schiet door de afwezigheid van levende
expressie en niet meer is dan een soort
dia-projektie van op zichzelf staande
beelden zonder enige samenhang. (V.)
DIE MARQUISE VON O.
De Franse regisseur Eric Rohmer is
befaamd geworden door een reeks mo
rele vertellingen (zoals ,,La collectio-
neuse", ,,Le genou de Claire" en
,,L'Amour l'apres-midi"). Zijn nieuwste
film kan men zonder meer in deze reeks
onderbrengen. Het is de verfilming van
een novelle van Heinrich von Kleist
,,Die Marquise von O." Rohmer werkte
voor deze film met Duitse akteurs en
aktrices, waardoor de oorspronkelijke
tekst van Von Kleist onaangetast bleef.
Want dat was Rohmer's bedoeling. Wat
Von Kleist schreef werd exact als
dialoog gebruikt. Geen enkele aanpas
sing naar moderne maatstaven. ,,Die
Marquise von O." is een exacte verfil
ming geworden van het verhaal, zoals
Von Kleist dat schreef. Rohmer maakte
er een uitermate subtiel filmverhaal
van, zoveel mogelijk tot in de kleinste
deatils uitgewerkt, daarbij vakkundig
bijgestaan door cameraman Nestor
Almendros, die stijl en taalgebruik op
schitterende wijze wist te accentueren
in visueel sfeervolle beelden Opper
vlakkig gezien is ,,Die Marquise von O."
een strak verfilmd toneelspel (het ver
haal speelt zich grotendeels in kamers
af), maar Eric Rohmer is er in geslaagd
bovendien de burgerlijke ernst,
waarmee de onverwachte en „onmoge
lijke" zwangersschap van de markiezin
wordt begeleid, onverwacht komisch
werkt door de schijnbare overtrokken-
heid der emoties, die echter in die tijd
gebruikelijk waren. ,,Die Marquise von
O." is een filmisch eerbetoon aan Hein
rich von Kleist, maar daarnaast op
nieuw een vaststelling van Rohmer's
vakmanschap. (V.)
AMERSFOORT - Filmagenda van
donderdag 4 tot en met woensdag 10
november.
GRAND, 033-14632
,,The great escape", 14 jaar.
2.00 - 8 00 uur (uitgezonderd don
derdag).
STUDIO G, 033-14632
,,De onschuldigen met de vuile han
den", 18 jaar.
2 15 - 7.00 - 9.30 uur, zondag
2.15 - 4.30 - 7.00 - 9.30 uur.
CINEMA 1, 033-18900
..Taxi driver", 18 jaar.Onderschei
den met de grote prijs (gouden
palm) Cannes 1976.
2.00 - 6 45 - 9.15 uur; zaterdag en
woensdag 6.45 - 9.15 uur; zondag
2.00 - 4 15 - 6.45 - 9.15 uur.
CINEMA 2, 033-18900.
,,De eend en de Cadillac", alle
leeftijden.
1 45 - 6.30 - 9.00 uur, zondag 1.45-
4 00 - 6.30 - 9.00 uur
EURO
„The outlaw Josey Wales", 14 jaar.
(De hel wacht op hem). 2.00 - 6.45 -
9.15 uur, zaterdag, zondagen woens
dag 6.45 - 9.15 uur.
„Asterix verovert Rome", alle leef
tijden.
Zaterdag en woensdag 2.00 uur; zon
dag 2 00 - 4 15 uur.
CITY, 033-16572
Vrijdag t/m zondag „Lokaas voor
de dood".
6.45 - 9 15 uur, zaterdag 2 00 -
6.45 - 9.15 uur, zondag 2 00 - 4.15 -
6.45 - 9.15 uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
CITY
„Blote stoten die van het spel ge
noten", 18 jaar.
Vrijdagavond 23.45 uur
„Kung Fu fighters", 18 jaar.
Zaterdagavond 23.45 uur.
KINDERVOORSTELLING
CINEMA 1
Zaterdag- en woensdagmiddag 1.45
uur (kwart voor twee).
„Popeye's dolle avonturen", alle
leeftijden.
DUO 1 EN 2
Binnenkort opening van Duo 2 (City).
Het nieuwe aktie-theater.
TONEEL
GRAND
11 november. Jukebox 2008.
18 november Een doos vol kruimels.
26 november Lied in de scheme
ring
Kaarten vanaf heden verkrijgbaar
aan de kassa
EEN PLAAT VOL
DIEREN
Werelddierendag is al weer
enige tijd voorbij, maar dat neemt
natuurlijk niet weg, dat de aan
dacht voor het dier het hele jaar
door blijft bestaan. Als men het
aangename met het nuttige wil
verenigen, dan kan men zich het
beste de elpee „Het dierenfesti-
val" aanschaffen, gepresenteerd
door Martine Bijl. De opbrengst
van de plaat is voor een deel be
stemd voor een goed dierendoel.
En ook al wordt de elpee gespon
sord door een fabrikant van hon
den- en kattenvoedsel, de plaat
op zich is een leuke verzameling
van liedjes over dieren. Voor de
kinderen erg leuk. Op de binnen
kant van de uitklapbare hoes staan
allerlei nuttige tips voor het hou
den van huisdieren. Met teke
ningen van Rien Poortvliet. De
liedjes worden gebracht door
Martine Bijl (De Vlinder) en
verschillende kinderkoren. Ver
der staan er enkele sprookjes
op de plaat: „De gelaarsde kat",
„Zwaan kleef aan" Anita en De
Walvis en het Krielvisje. Kortom:
een zeer gevarieerde verzame
ling liedjes en teksten over die
ren voor de kinderen. Uitgebracht
door de platenmaatschappij Du-
reco te Weesp op het Elf Pro
vinciën-label nr. ELF 55.17 G -
in stereo
DONDERDAG 4 NOVEMBER 1976
KENNY MURRAY.
EEN SCHOT IN DE ROOS
On-Nederlands goed, is een term,
die de laatste weken dankzij een Neer-
lands kabarettieel duo nogal opgang
doet Misschien is dit wel de juiste
aanduiding voor de elpee „City Lights"
van Kenny Murray (Negram NK 210):
weinigen zullen bij de beluistering er
van veronderstellen met een Hollands
produkt van doen te hebben, terwijl de
plaat in Nederland zelf werd gemaakt
en de medewerkerslijst buiten Kenny
zelf voor 100 procent uit Hollanders
bestaat.
Kenny Murray vertoeft al 5 jaar in
Nederland, werkt sinds 1972 bij de ABN
(tamelijk Hollands dus) en spreekt
vloeiend Nederlands Maarrr hij
werd geboren in Glasgow, Schotland
(op 17 januari 1950) en groeide op in
dezelfde muzikale entourage als Jimmy
McCullough (van Wings) en Hamish
Stuart (van de Average White Band).
Kenny's 5 jaar oudere broer Ianspeel
de als basgitarist in een popgroep,
en toenKenny's 12 verjaardag daar was,
werd zijn vurige wens vervuld, hij
kreeg een gitaar Nog geen drie jaar
later speelde hij met zijn groep The
Web (waar ook Hamish Stuart deel
van uitmaakte) in clubs en op school
feesten, met de Beatles als grootste
invloed
Op 19-jarige leeftijd begon Kenny's
reis- en trekperiode, die uiteindelijk
zou leiden tot zijn huidige Nederlandse
bestaan
In Spanje ontmoette hij PeteO'Rour-
ke, een zanger-gitarist uit Liverpool,
en als duo werkten zij in Spanje, Ko
penhagen, Parijs, Londen en Amster
dam, soms in clubs maar meestal
gewoon op straat, langs terrassen en
drukke pleinen.
In diezelfde tijd werkte ene Ted
Bouwens als disc-jockey in de Fietso-
theque van het Hilton Hotel in Am
sterdam. Omdat hij bekend stond als
de ontdekker van het duo Mouth
McNeal, werd bij nogal eens getipt
omtrent onbekend talent.
En zo kon het gebeuren, dat hij
op een gegeven moment naar hetLeid-
seplein toog om twee straatmuzikanten
te gaan bekijken Uiteraard waren dat
Kenny en Pete, en Ted was zó enthou
siast, dat hij meteen een plaatopname
regelde voor het duo. De single die
hieruit resulteerde was bijzonder mooi
maar sorteerde niet het gewenste ef
fect. „Do what I ask" kwam niet in de
hitlijsten en Pete haakte af. Maar aan
de samenwerking van Ted en Kenny
kwam nooit een eind. Samen bleven
ze demo's maken Kenny beslooti.v.m
een verblijfsvergunning een vaste bron
van inkomsten te verwerven en kwam
terecht bij de ABN, waar hij nog altijd
werkzaam is op de produktie-afdeling.
De in de vrije uurtjes vervaardigde
demo's werden aangeboden aan pla-
tenofficials, aardig bevonden maar ver
der niets enz., enz., totdat Ted Bou
wens uiteindelijk besloot een geheel
eigen produktie op touw te zetten.
Ter financiering van ditprojekt werd
Chadal Productions in het leven geroe
pen. Zo ontstond de elpee „City Lights
mede dankzij de medewerking van Jan
de Winter en Wim Hauer. Al tijdens de
opnamen voor deze elpee kreeg gram-
moloonplatenrnij Negram hier lucht
van met als uiteindelijk gevolg: de re
lease van „City Lights" ophetNegram
label.
De plaat bevat 10 eigen komposi
ties Kenny heeft een voorkeur voor
pakkende melodieën en apprecieert op-
dit gebied het werk van o.m. The
Beatles, David Gates en Jeff Lynn
(ELO).
Kenny's komposities zijn meest in
mineur, maar de teksten zijn veelal
opwekkend. Hij is uiterst serieus om
trent teksten en streeft er altijd naar
persoonlijke ervaringen en dus ware
gebeurtenissen te verwoorden. „Say
what you think, mean what you're saying
be like a love song for someone who is
near The things that you are think are
always important "you just have to sing
them to get a point made" („Love
Song").
VERLEIDING VAN MIMI DE BANKWERKER
ast „De verschrikkelijke man uit Saffie" behoort Lina Wertmüller's film „De
iding van Mimi de bankwerker" uit 1971 tot een hoogtepunt van de Utrechtse
nanifestatie. Terecht scoorde deze film hoge ogen bij het publiek, dat via
ète-formulieren elke film beoordeelde „De verleiding van Mimi de bankwer-
5het schitterende verhaal van een arme Italiaan uit het zuidelijke Catania, die
nflikt komt met de plaatselijke maffia, zijn vrouw achterlaat en naar Turijn
ikt om daar niet alleen met de Maffia, maar ook met een mooi meisje in kontakt
fnen Een simpel verhaal, dat steeds gekompliceerder dreigt te worden door
notionele Mimi (een werkelijk schitterende rol van Giancarlo Giannini), die in
ieen stevige relatie opbouwt met het mooie meisje Fiore (pittig gespeeld door
mgela Melato).
Lambrechts is in de wereld van het kabaret eigenlijk een buitenbeentje,
lort ook erg weinig van hem. Zo nu en dan duikt hij op in een alternatief
Jisieprogramma, met geëngageerde liedjes. Scherp soms, bijtend en ook
Sr overlopend van vriendelijkheid, ook al moet je je daarin nooit vergissen.
|ts Lambrechts. Toch een karakter waar je wat vaker iets van zou moeten
Van Lambrechts wordt vaak gezegd, dat ie veel te scherp is, te zwart-
[denkend. Als men daar mee bedoelt, dat Lambrechts geen liefhebber is
|het compromis, van het zoete broodjes bakken, dan is dat een duidelijke
jc en een compliment. Als kabaretier hoef je geen concessies te doen, als je
[Diet zelf wilt. Het publiek accepteert dat of accepteert dat niet. Voor zover
|et kan beoordelen heeft Frits toch wel succes bij het - misschien selek-
publiek. Lambrechts kabaret kan duidelijk worden omschreven als
of in ieder geval als geëngageerd kabaret, waarin onze gekompli-
maatschappij op amusante, maar niettemin felle wijze wordt blootge
weten zich misschien nog
Tinneren dat Frits Lambrechts
twaalf jaar geleden zijn carrière
Wpsartiestes begon als pianist
iap van de Merwe. Later werkte
Henk Elsink waar hij begon met
chnjven van zijn eerste teksten.
iP's zoals „Neem me zoals ik
liedjes van Jules de Corte en
„de geur van je huid" is er thans een
dubbel-elpee van Frits verschenen met
de hoogtepunten uit zijn laatste caba
retprogramma. „Van Embryo tot po
liticus' een liverecording van zijn
optreden in Groningen. Een prima pu
bliek reagerend op zijn soms vrien
delijke, soms bijtende teksten, waar
achter steeds een gedachte schuilgaat
BRIAN PROTHEROE
i/YOU
enlijk weet ik niet goed wat ik
Brian Protheroe aan moet. Zijn
elpee - er zijn er voordien
meer geweest wat kompleet
Di] voorbij is gegaan - is een op
;merkwaardige plaat Niet slecht
mijn gevoel, maar totaal afwij-
wat de doorsnee pop ons in
gemeen te brengen heeft. Prothe-
is een woordkunstenaar (schreef
zelf) en speelt met woor-
stem. (Hij is van huis uit ak-
je in de schilderkunst sur-
kent, zo zou je Brian Pro-
s nieuwste album ,,1/You" onder
onder kunnen brengen
is het gewoon theater wat
brengt en hij zal de laatste
zijn om dat te ontkennen het is zijn
grote liefde. Momenteel staat Brian
in Londen in een west end-musical
die de titel „Leave him to heaven"
kreeg. Deze musical beschrijft het ont
staan vanden rock and roll-ster en alles
wat daarmee samenhangt en draait
nu al enige maanden met veel sukses.
Wie kennis wil maken met Brian
Protheroe of die kennismaking wil
hernieuwen, moet beslist ,,1/You aan
schaffen. Het is wel iets anders dan de
doorsnee popmuziek, maar het is dan
ook van iemand, die geen belangstelling
heeft voor een karrière in deze rich
ting.
Uitgebracht door Phonogram op het
Chrysalis-label nr. 6307 583 - in
uitstekend stereo (compleet met de
teksten op de hoes en dat is geen over
bodige luxe).
Bert Vos.
De verleiding van Mimi de bankwerker, van Lina Wertmuller.
zich geërgerd aan een vuiltje op zijn
suède jasje
Wilderberg, gekend van onder meer
,,Joe Hill", heeft dus oog gehad voor de
details in het boek van Sjowall en Wahl-
löo. Het verhaal heeft hij uiteraard ook
gevolgd Rönn en Martin Beek slagen
erin de moordenaar van een Stock-
holmse politie-officier te vinden.
Althans zij vinden het huis van de man,
die in het ziekenhuis liggende po
litieman heeft afgeslacht met een bajo
net. Ze begrijpen ook donders goed.
waarom hij het heeft gedaan Maar ze
zijn wel te laat. Want de moordenaar
heeft zich inmiddels op het eerder ge
noemde dak verschanst en het zal nog
heel wat voeten in de aarde hebben, eer
hij daarvan verwijderd is. Omwille van
de spanning zullen we dat niet nader
beschrijven.
Details in de gaten houden, de grote
lijn gevolgd. Wat valt er dan nog op aan
te merken. Nou. dat de strekking van
„De Verschrikkelijke" van Wilderberg
toch een wat andere is dan die van Sjö-
wall en Wahllöo Meer bloed, meer ge
weld, minder die fijnzinnige kritiek op
het „Zweedse sociaal-democratische
debacle" om het schrijversduo te cite
ren. Maar misschien komt dat ook wel
omdat Wilderberg eén exemplaar ver
filmde en ik inmiddels al tien Sjowall en
Wahllöo's achter de kiezen heb Martin
Beck is in deze rolprent tenslotte ook
nog getrouwd met een dame, wier bij
drage aan de film voornamelijk bestaat
uit het schuifelend zoeken van aspe-
rientjes. Rea is nog lang niet in zicht.
Maar wat doet het er toe Zeker voor
degenen die de boeken niet gelezen
hebben (als zulke mensen nog
bestaan) heeft Wilderberg een prima
„policier" gemaakt. Ruim twee uur
spanning en vermaak Kom daar te
genwoordig nog maar eens om!
M K.
MENEER KLEIN
Alain Delon heeft verschillende rollen
op zijn naam staan, die hem bekend
maakten als een ongevoelige moorde
naar, een outlaw zonder scrupules. Die
ongevoeligheid manifesteert zich even
eens duidelijk in de nieuwste film van
de Amerikaanse regisseur Joseph
Losey met Delon in de hoofdrol: „Mon
sieur Klein", Losey verfilmt hiermee het
verhaal van een rijke zwarthandelaar
Robert Klein (Alain Delon), die tijdens
de Duitse bezetting in Parijs per
ongeluk wordt verwisseld met een
Joodse naamgenoot en tenslotte
terecht komt in de onverbiddelijke bu-
reaukratie met alle tragische gevolgen
vandien. Losey schildert in zijn film de
dreigende, Kafkaiaanse sfeer van de
bezetting, laat realiteit en onwerkelijk
heid over elkaar heen schuiven en ont
wikkelt daardoor een onwezenlijke be
klemming, die de film tot een
hoogtepunt uit het oeuvre van Losey
maakt. Het is begrijpelijk dat de
Fransen tijdens het filmfestival in Can
nes niet zo erg gecharmeerd waren van
deze film, want het toont Frankrijk nu
eenmaal niet op z'n best. „Meneer
Klein" is een fascinerende film overeen
akelige opportunist, die in zijn eigen
angsten verstrikt raakt, omgeven door
de onverschilligheid van vrienden en
kennissen Eén van de beste rollen die
Delon ooit op het doel zette en zeker
één van de meest bewogen films van
Joseph Losey. (V.)
MEAN STREETS
Martin Scorsese is als regisseur het
meest bekend geworden door zijn film
Alice doesn't live here anymore" en
meest recentelijk door „Taxidriver",
met Robert de Niro in de hoofdrol als
een taxichauffeur, die het recht in eigen
hand neemt en „law and ordertracht te
scheppen in de duistere wereld der
New Yorkse misdaad. „Mean streets",
de film, die Scorsese in 1973 maakte,
maar die door allerlei omstandigheden
nu pas in Nederlandse roulatie gaat,
heeft eigenlijk eenzelfde soort thema.
Ook in deze film speelt Robert de Niro
naast Harvey Keitel dé hoofdrol en de
film gaat ook nu over de geor
ganiseerde straatmisdaad, die
Scorsese kennelijk bijzonder in-
tregerend vindt Eigenlijk kan men
„Taxidriver" beschouwen als een beter
uitgewerkte „Mean Streets", maar
daarnaast is „Mean Streets" iets ge-
de groep Steeleu Span.
De groep „Steeley Span" liet kortgeleden het licht zien aan een nieuwe elpee
„Rocket Cottage", een op folk en pop gebaseerde langspeler, die volgespeeld
is met hoofdzakelijk lange nummers van gemiddeld vier tot vijf minuten per stuk.
Maddy Prior (een voortreffelijke stem tussen haakjes) Peter Knight, Tim Hart,
Robert Johnson, Rick Kemp en Nigel Pegrum zijn op deze plaat duidelijk aan
een soort experimenteer-fase begonnen, waarin het accent voor een overgroot
deel wordt gelegd op de ritmiek en vooral ongecompliceerde arrangementen,
waarbij de instrumenten solistisch naar voren worden gehaald in een soms niet
al te inspirerend geheel. Experimentele folk zou je het kunnen noemen. Hele
maal geslaagd is het niet, maar de liefhebbers van deze groep zullen deze
elpee toch niet willen missen, denk ik. Uitgebracht door Phonogram te Am
sterdam op het Chrysalis-label nr. 6307 584 - in uitstekend stereo.
ijn puur Italiaanse toestanden die
intstaan: Fiore krijgt een kind van
die zelf via zijn ongewilde Maffia-
terugkeert naar Cantania met
Ie vrouw en eerste kind. In zijn
orteplaats ontstaan natuurlijk de
delingen en het duurt niet lang of
Ie stad weet, dat Mimi een tweede
y heeft. Zijn eigen vrouw is
inverwachting geraakt van een
eren de vrouw van de officier raakt
weer in verwachting van Mimi. Kor-
een aaneenschakeling van moei-
(den, door Mimi met voortvarend
en blijmoedigheid opgevangen en
ede banen geleid. Wanneer men
est, denkt men aan een simpele
die Maar „De verleiding van Mimi
jnkwerker" is veel meer dan dat.
Lina Wertmuller heeft haar ver
uitstekend gedoseerd, waardoor
film niet alleen maar een blijspel is,
ook een (zij het niet al te sombere)
ening van de Italiaanse samenle-
die duidelijk verziekt is door de
rpe politieke kontrasten tussen
en rechts, geregeerd door vak
ten en Maffia. Wertmuller is er
•slaagd om een goed evenwicht
nden tussenblijspel en tragiek,
rbij cameraman Blasco Giurato
erschillende knappe hoogstand-
iomt, zowel in funktioneel kleur-
ulk als door afwijkende camera
den in tragi-komische scènes,
verleiding van Miniede bankwer-
werd reeds in 1971 gemaakt en
it nu - na het succes dat de film
Ie VS boekte - eindelijk naar
erland. En dat mag als een ver
gende ontwikkeling worden be-
Duwd, want het is duidelijk, dat
Wertmüler jarenlang door
ropa is onderschat. (V.)
Een gedachte, van het ene gewone
mens voor een ander gewoon mens.
Zonder poespas, recht voor zijn raap
en zoals Frits zelf opmerkt dit
is puur Nederlands en 't gaat over
die zaken waar u en ik dagelijks mee
te maken hebben
En dat is waar Luister maar naar
„Ziek zijn en beter worden". Een
heerlijke parodie op hem ot haar die
in een ziekenhuis terecht komt en eigen
lijk niet meer als normaal functionerend
mens wordt beschouwd In zijn liedje
voert Frits dan nieuwe wetten in die
wel nooit zullen worden geaccepteerd
in de Nederlandse ziekenhuizen, maar
je weet maar nooit In onze alternatie
ve werejd kan opeens zoveel. Hoe dan
ook, je moet er zelf naar luisteren.
Dertien voortreffelijke stukken in een
prachtig album van een cabaretier die
toch anders is dan al die (voortreffe
lijke) anderen Want Frits Lambrechts
is uniek, neemt zo zijn eigen plaatsje
in, en dat is maar goed ook.
„Van Embryo tot politicus" is een
uitstekende dubbel-elpee, waar je met
veel genoegen naar luistert. Uitge
bracht door de platenmaatschappij Du-
reco te Weesp op haar Elf provinciën-
label" - stereo nr. ELF 4609/10-G.
Bert Vos.
MUZIKAAL ALLERLEI
Deze week aandacht voor enkele
instrumentale platen. In de eerste
plaats voor de hammond-organist Pete
Colley, die op het Halter-label van pla
tenmaatschappij Dureco te Weesp een
plaat bijeenspeelde vol bekende num
mers, bijgestaan door Wim Overgauw,
gitaar, Victor Kaïjatu, bas-, Evert Over
weg, drums. Het is een uitstekende
elpee geworden, waar je gewoon lek
ker naar luistert, als achtergrond mu
ziek of keihard boven alles uit (Halter
stereo - HLT 123 008-G).
„Sleepy Shoresis de titel van een
instrumentale elpee met het orkest
van Johnny Pearson Een album vol
bekende en onbekende melodieën (on
der meer van Johnny Pearson zelf,
van Michel Legrand en Rodrigo). Voor
de liefhebbers een uitstekende elpee
met „Londonderry Air", „People"
(van Styne), Morning has broken (van
Cat Stevens), „Greenleaves of sum
mer" (van Tiomkin) en Stranger on
the store (van Bilk). Twaalf nummers
bij elkaar. Aanbevolen (Halter - ste
reo HLT 123.014 H - uitgebracht door
de platenmaatschappij Dureco te
Weesp).
Pianist Tonny Eyk speelt een elpee
bij elkaar met allerlei afwisselende
piano-medley's, die uitstekend als ach
tergrond kunnen dienen bij een afzak
kertje aan uw privé-bar of gewoon als
lekkere achtergrondmuziek tijdens een
klein feestje of een intiem etentje
„Piano Bar" is de titel van deze el
pee en wie méér platen van Tonny Eyk
in bezit heeft, weet dat voor al voor
de liefhebbers van dit soort muziek,
ook deze elpee een must is. (Uitge
bracht door Dureco te Weesp op het
Halter-label stereo nr HLT 123 006-
H)
I HAMERSVELDSEWEG 6A - LEUSDEN-CENTRUM
Telefoonnr. winkel, technische dienst' 41235. b.g.g. 41510
Telefoonnr. elektro installatie: 43381.
Al deze en vele andere L.P.'s
singles en cassettes, verkrijgbaar bij:
DE VERSCHRIKKELIJKE
MAN UIT SAFFLE
Stig Malm keek precies zo als ik me
voorgesteld had. Met groot vertoon van
macht heeft de politiecommissaris uit
Stockholm zojuist geprobeerd om een
losgeslagen persoon, die vanaf het dak
van een flat op politiemannen schiet,
buiten gevecht te stellen. Het enige re
sultaat is dat er nog meer politiemannen
sneuvelen of gewond raken. Wanneer
dan de tijding komt dat een ingezette
helicopter is neergestort, klapt Malm
zelf inwendig ook in elkaar. En dan kijkt
de acteur exact zo, als ik mij bij lezing
van „De verschrikkelijke man uit Saffie"
van Sjowall en Wahllöo had voorge
steld.
Op dat moment is de film die Bo Wil
derberg van het boek maakte al een
eind gevorderd. En zijn er meer her
kenningspunten geweest. Martin Beek
heeft dan al eens op zijn favoriete ar
chiefkast geleund, Einar Rönn heeft
een aantal malen zijn neus gesnoten.
Kollberg is een keer met zijn vrouw naar
bed geweest en Gunvald Larsson heeft
„Herz aus Glas" van Werner Herzog.