„The Missouri Breaks",
rammelend scenario
„Slavinnen voor gele
duivels" in Duo 2
EE PARADEPAARDJES EN EEN
TSTEKEND REGISSEUR
BOROWCZYK, KRISTEL EN
JOE DALLESANDRO
OVERTUIGEN NIET
CITY WERD DUO 1 EN DUO 2:
Wijnand
van Haselen
magenda
EUSDER KRANT - FILM
DONDERDAG 18 NOVEMBER 1976
23
romfu
ge,
93,
,La Marge" blijft op
Je rand van alles
•an 2-(
ree bekende filmsterren: Sylvia Kristel en Joe Dallersandro, een begaafd
3 >seur, de Pool Walerian Borowczyk en een bekroond boek: ,,La Marge"
Andre Pieyre en Mandiagues. Je zou zo zeggen dat een dergelijke kombi-
ftoch een goede film op zou moeten kunnen leveren. Zelfs als je voorbij
*■1 aan het gegeven, dat Kristel noch Dallesandro tot de beste acteur en
W ce gerekend kunnen worden. „La Marge" (Op de rand van alles) is de
htste film die Borowczyk tot nu toe heeft afgeleverd. Wat een erotisch
gtepunt wordt genoemd van Walerian Borowczyk is niet meer dan een
ere verfilming van een boek, dat dan wel bekroond is met de Prix Con-
JEKai t, maar dat naar ik verwacht toch wat meer inhoud zal hebben, dan
isewej geur Borowczyk er van heeft gemaakt. Maar laten we ons tot de film
ARKT ifken.
•1694
MEN,
144J
DOOR BERT VOS
oor zover ik zijn tot nu toe gemaakte
s ken, vind ik het werk van
owczyk van uitstekende, uiterst
tcsche kwaliteit. Het doet me wat
tegroter is dan ook de teleurstelling
ekonstateert. dat hij er ditmaal een
nu
si berust op louter toevallighe-
dat een deel van mijn
/te familie (m'n achterban
xegd) regelmatig voor on
verpen in deze schuinge-
rubriek zorgt. Je hebt nu
raai van die mensen, die erg
1 zip in het op grappige wijze
eren van hun dagelijkse leven
Verschillende van mijn familie-
behoren tot die categorie
iv/ilde humoristen, die kleur
ihetleven geven. Zo hoorde ik
|e week weer zo'n amusant ver
dat ik u niet wil onthouden,
w familielid van me - deze keer
iik ik me tot die aanduiding,
ik moet verder leven met
tamilie - besloot kortgeleden
'iet interieur van zijn woning
van een nieuw verfje te voor-
Bi/ de meeste mensen komt
1dergelijk idee pas in het voor
maar mijn familielid is van
dat er elke dag van het jaar
kan worden. En niemand
m dan nog kan te
lden Dus: op naar de verf
oei en acht kilo witte verf ge-
it. Want wit vindt hi/nu eenmaal
mooie kleur en ik vind, dat je
B' z'n eigen mening moet gun-
Crème is saai, zegt hip
luisgekomen met de acht kilo
verf- op zich toch al een hele
iw wordt er nog eens - nu in
Sger sieren en in samenspraak
!<te vrouw des huizes - gefiloso-
fd over de kleur wit. Want wit is
wrlijk wel de kleur van de rein-
en zo, maar toch wel erg be-
■Itelijk. Aangezien mi/n geacht
flielid een zeer aktief en in-
fe' hobbyist is en er niet voor
"Ideinst om naast het verven
'zn huis in de winter ook nog
s bijv. een bromfietsmotor tot
laatste schroefje uit elkaar te
Bi en weer in elkaar te zetten, is
Vuldelijk, dat een wit interieur in
[loop der tijden extra kans op
letting geeft.
laar de verf is nu eerrmaal ge
nt en trots gebiedt de nieuwe
'■naar om geen bakzeil te halen.
brengen kan dus gevoeglijk
[den vergeten. Totdat moeder
fouw op het idee komt om er
andere kleur doorheen te
'en' Een geniaal idee, dat
zelfs m'n familielid
slags begaf hij zich opnieuw
naar de verhandelaar met het ver
zoek hem een paar blikken blauwe
verf te leveren tegen de door hem
gevraagde kostpriis. Want blauw is
ook altijd een erg prettig kleurtje,
vindt mi/n familielid. Het hangt
tegen de reinheid van het wit aan,
want deden de huisvrouwen vroe
ger ook niet de was met een zakje
blauwsel er in om het zaakje witter
te krijgen? Nou dan!
Moeder de vrouw zag de voor
bereidselen tot mengen, door haar
man met voortvarendheid ter hand
genomen, met argusogen aan. In
haar vrije tijd schildert ze land
schappen en ze weet dus wel. dat
/e met het mengen van kleuren zeer
voorzichtig moet zijn. Hoewel mi/n
familielid erg knap is in het maken
van allerlei spitsvondige,
technische en nuttige zaken, van
verfmengen had hij duidelijk geen
kaas gegeten. Het eerste blik mis
lukte jammerlijk, maar dat was niet
zo erg, want dat was gewoon een
kwestie van een tweede blik wit
toevoegen om het donkerblauw
weer tot een aanvaardbaar niveau
terug te brengen. Ondanks de her
haalde waarschuwingen van zi/n
vrouw om het toch zo voorzichtig
mogelijk te doen, was het uiteinde
lijke resultaat op de huiskamerdeur
toch niet, wat de hele familie er van
had verwacht. Zacht baby-blauw.
Wel kontrastrijk tegen het bruine in
terieur, maar toch
Toen ook de dringend ge
vraagde meningen van bezoekers
en andere familieleden negatief
uitvielen, was goede raad duur en
in ieder geval duurder dan de in
middels tot babyblauw omgezette
acht kilo witte verf. Het antwoord
kwam van de vakvrouw: de vrouw
des huizes stelde - hoewel voor
zichtig - voor om er geel doorheen
te mengen. Een heel klein beetje
maar. Het resultaat zou dan licht
groen zi/n, aanmerkelijk beter dan
het baby-blauw, ook al was het dan
niet, wat aanvankelijk in de bedoe
ling had gelegen. De mengvaar-
digheid van mijn familielid was er in
die paar dagen duideli/k op vooruit
gegaan, want ditmaal was hei re
sultaat naar ieders al eerder ge
schetste beperkte tevredenheid.
Het kleurtje kon er mee door.
De inmiddels tot tien kilo uitge
groeide voorraad groene verf
pronkt nu op alle deuren en plinten
van het huis. Als een waar
toonbeeld van de eensgezindheid,
waarmee de kleur tot stand was
gekomen. Mi/n familielid zegt dan
ook, als een bezoeker iets vriende
lijks zegt van het frisse groen„Dat
hebben mijn vrouw en ik samen
uitgezocht. Wij vinden het ook erg
geslaagd.
Walerian Borowzcyk klaarmaakt en dat
is spijtig te moeten konstateren Ik heb
dan ook de indruk dat de producenten
teveel hebben gespeculeerd op het feit.
dat Sylvia Kristel (Nederlands
bekendste sex-poes) en Joe Dalle
sandro (het paradepaard uit de filmstal
van Andy Warhol) voldoende zijn om
samen met een bekend regisseur van
erotisch getinte films het publiek te kun
nen trekken Borowzcyk zelf is na
tuurlijk ook schuldig aan dit mislukken
Hij dacht waarschijnlijk eventjes een
„vluggertje" er tussen door te kunnen
maken
Het publiek zal - ondanks negatieve
perskritieken - toch wel naar de film
gaan kijken Want een perskritiek is
meestal de mening van een eenling,
dus subiektief. Ik hou u niet tegen, want
ook ik ben van mening, dat Sylvia
Kristel best het aanzien waard is en zij
geeft u wat dat betreft wel waar voor uw
bioscoop-geld En Joe Dallesandro is
nog steeds het voorbeeld van
mannelijke potentie en aantrekkelijk
voor het vrouwelijk publiek, is mij verze
kerd. Niets let u Misschien kunt u -
voordat u gaat - nog even het verhaal
lezen U kunt zich dan verder beperken
tot het bekijken van de sexuele hoog
standjes al dan niet via het sleutelgat.
,,La Marge" - deze week voor het
eerst te zien in Cinema 1 - gaat over de
man Sigismond (Joe Dallesandro) die
afleiding en afwisseling zoekt bij een
mooi hoert|e in Pariis (Diana, gespeeld
door Sylvia Kristel).
Scene uit ,,La Marge"
OP ZOEK NAAR IETS
Sigismond woont met zijn mooie
vrouw Sergine, hun zoontje Elie en de
oude huishoudster Féline in een villa in
het zuiden van Frankrijk Sigismonds
huwelijk is gelukkig, maar Sergine is net
iets te weinig spontaan en daardoor ver
langt Sigismond onbewust naar een
afwisseling. De kans hiertoe doet zich
voor als Sigismonds oom. een wijnhan
delaar. door ziekte moet afzien van een
reeds afgesproken reis naar Parijs Nu
zal Sigismond in zijn plaats gaan
Op zoek naar iets, waarvan hijzelf
niet precies weet wat het is. bezoekt
Sigismond in Parijs de nachtelijke
wijken van plezier In een bar ziet hij de
mooie prostituee Diana Zij trekt hem
lichamelijk sterk aan en hij gaat met
haar mee naar een hotelkamer
Intussen blijft hij echter aan Sergine
denken en na zijn samenzijn met Diana
gaat hij naar het postkantoor omdat
Sergine gezegd had dat zij hem post
restante naar Parijs zou schrijven Aan
het betrokken loket krijgt Sigismond in
derdaad een brief. De afzendster is ech
ter niet Sergine, maar Féline.
Sigismond leest alleen de laatste regels
van de brief, waarin Feline hem bericht
dat Sergine zelfmoord heeft gepleegd.
In een soort shocktoestand gaat Sigis
mond nu opnieuw naar Diana om te
proberen door sex afleiding te vinden.
Tijdens dit nieuwe samenzijn wordt
Diana zich ervan bewust, dat zij meer
om Sigismond gaat geven dan bij haar
beroep past, maar nadat Sigismond
haar een paar keer bevredigd heeft,
gaat hij terug naar zijn hotel, waar hij de
hele brief van Feline leest Hij beseft nu
de volle omvang van het ongeluk dat
hem getroffen heeft Zijn vrouw heeft
zelfmoord gepleegd in een bevlieging
van wanhoop nadat hun zoontje Elie in
het zwembad bij de villa verdronken
was
Het dringt tot Sigismond door dat hij
plotseling helemaal alleen staat. Verbij
sterd stapt hij in zijn auto, stort zich in
het drukke verkeer en verlaat Parijs.
Het volgt een weg zonder te weten
waarheen deze leidt. Hij weet nog niet
wat hij moet doen, terwijl het leven van
Diana, die nog niet weet dat Sigismond
voorgoed vertrokken is, op de oude
wijze verder gaat.
FILMEN IN DE MARGE
Na films als „Goya, l'lle d'Amour".
„Contes Immoraux" en „La Béte" is
Walerian Borowzcyk met „La
marge" afgezakt tot een te
leurstellend niveau. Wij schreven dat
reeds. Alleen de titel is juist gekozen.
Want het is inderdaad filmen in de
marge geweest.
(Cinema 1 - Eerste week - 18 jaar).
slag naar geslagen heeft en een film
heeft gemaakt, die hooguit als een
B-film gekwalificeerd kan worden Want
wat zijn vorige films wel hadden - de
poézie van het beeld - mist in ,.La Mar
ge" Het is ongeïnspireerd filmen, wat
V.
Marlon Brando als Lee Clayton en Jack Nicholson als Tom Logan in de
western: „The Missouri Breaks" van Arthur Penn.
Naast „La Marge" van Borowzcyk
draait in Amersfoort deze week nog
een film, die dezelfde kenmerken
dragen en bovendien ook vragen op
roept. Het is de film „The Missouri
Breaks" van regisseur Arthur Penn
(bekend van „The Chase" en
„Bonnie and Clyde") met twee film
giganten in de hoofdrollen: Marlon
Brando en Jack Nicholson. Het moet
voor iedere regisseur een uitdaging
zijn om twee van zulke filmakteurs
samen in een film te laten spelen.
Nietalleen bereik jedan een optimale
belangstelling voor je film, maar het
biedt mogelijkheden om ook nog een
goede film te maken. Blijkbaar moet
je dan toch wel van betere huize
komen dan Arthur Penn, want hij
heeft de twee individualisten, wat
Brando en Nicholson ongetwijfeld
zijn, niet in de hand weten te houden
en bovendien is het verhaal van „The
Missouri Breaks" gebaseerd op een
nogal rammelend scenario van
Thomas McGuane, waardoor de ka
rakters van beide hoofdrolspelers
aan de oppervlakte blijven en bo
vendien een aantal vragen wordt op
geroepen.
„The Missouri Breaks is een
western en als je ervan uitgaat, dat een
western flink wat aktie moet hebben,
dan is Penn's film geslaagd te noemen
Want aktie zit er beslist wel in.
Jack Nicholson speelt de rol van Tom
Logan, die samen met een aantal ka
meraden gespecialiseerd zijn in vee
diefstallen. Logan en zijn vrienden
stelen de paarden van de rijke rancher
Braxton, die Marlon Brando, die als Lee
Clayton de paarde-dieven uit de weg
moet ruimen Daarbij komt nog de om
standigheid. dat Tom Logan bevriend
raakt met de dochter van de rancher,
zonder dat die weet, dat hij één der
veedieven is Marlon Brando krijgt - in
tegenstelling tot Nicholson - de kans om
te laten zien, dat hij akteren kan (of
liever gezegd hij neemt die kans) en
komt daardoor zo nu en dan tot interes
sante kreaties. ook al zitten al die gekke
kostuums hem daarbij wel eens in de
weg. Nicholson kennen we eveneens
als een uitstekend akteur (denk maar
aan One flew over the Cuckoo's
nest"), maar verder dan wat stereotype
gebaren komt hij helaas niet
HET VERHAAL
De rijke ranche Braxton en zijn op
zichter Marker pakken een jonge paar
dendief. Sandy Zonder vorm van
proces wordt hij opgehangen als waar
schuwing aan andere mogelijke veed
ieven Sandy behoorde echter tot een
groep veedieven onder leiding van Tom
Logan Zijn makkers wreken hem door
Marker op te hangen
Logan en zijn vrienden besluiten een
"kleine ranch te kopen naast die van
Braxton als pleisterplaats voor het toe
komstige gestolen vee Maar daarvoor
is veel geld nodig. Samen met Little Tod
berooft Logan een posttrein, zodat er
geld genoeg is om de ranch te kunnen
kopen.
Braxton, die per se een eind wil
maken aan de praktijken van de paar
dendieven. wendt zich tot Robert Lee
Clayton, een zgn regelaar, hetgeen
een nette naam is voor een huurmoor
denaar Wanneer Logan en Clayton el
kaar voor het eerst ontmoeten,
beseffen beiden meteen dat ze een ge
vaar voor elkaar betekenen
Ten/vijl de veedieven een expeditie
naar Canada maken om de pony's van
de Mounted Police te stelen, blijft Logan
als enige over op de ranch Jane. Brax-
tons dochter, komt hem daar opzoeken
en er ontstaat een verhouding tussen
hen Wanneer de bendeleden onver-
richterzake uit Canada terugkomen,
isoleert Clayton hen één voor één.
Wanneer hij hen op wrede wijze heeft
afgemaakt, moet hij alleen nog afreke
nen met Tom Logan
Logan is hem echter vóór en dat be
tekent het einde van Clayton. Nu wil
Logan nog afrekenen met Braxton,
maar deze doet of hij een beroerte heeft
gehad en geheel verlamd is Onver
hoeds lost Braxton een schot op hem en
uit zelfverdediging moet Logan hem wel
neerschieten.
Logan trekt weg uit Montana met het
plan een ranch te beginnen in een vallei
bij de Missouri en Jane verzekert hem
dat zi| niet iemand is die haar verdere
leven een wrok zal blijven koesteren
Wanneer zij de ranch heeft verkocht,
zal zij hem volgen
Filmisch en technisch gezien is
„The Missouri Breaks" niet opzien
barend. Cameraman Michael Butler
komt niet tot verrassende hoog
standjes en ook het omliggende
landschap heeft niet voldoende
sfeer (of het wordt niet gebruikt) om
de film in haar totaliteit op te tillen.
Maar niettemin is „The Missouri
Breaks" wel interessant om te gaan
zien. Alleen al, omdat je er twee to-
pakteurs samen in kunt zien. Voor
Arthur Penn is deze film beslist niet
z'n beste. Maar er zijn meer regis
seurs, die zo nu en dan last hebben
van inzinkingen. Ook regisseurs zijn
mensen.
(The Missouri Breaks, Euro Cine
ma, eerste week, veertien jaar).
voor de verkoop
van uw huis
advies en informatie
WIJNAND VAN
HASELEN
makelaardij in
onroerende goederen
Snouckaertlaan 22 24.
Tel 033-11941
Amersfoort postbus 502.
De naam „City Theater" is nu
voorgoed de Amersfoortse
cinema-geschiedenis ingegaan.
Voortaan heet dit theater Duo 1 en
Duo 2. Zoals bekend is men momen
teel bezig met een splitsing van het
voormalige City theater in twee
aparte bioscoopzalen, één voor de
aktie-films (Duo 2) en één voor de
sexfilms (Duo 1). Dit laatste theater
hoopt de direktie tegen de Kerst te
kunnen openen. De verbouwing van
Duo 2 is nu nagenoeg afgerond en de
liefhebbers van de aktie- en sexfilms
kunnen voortaan weer de hele week
terecht, zij het nu nog in eén theater.
In Duo 2 deze week een kombinatie
van sex en aktie in de Chinese film
„Slavinnen voor de gele duivels' (The
bamboo house of dolls), een produktie
van de bekende Shaw Brothers, die
vanuit Hongkong de Chinese vechtfilm
mede dankzij superstar Bruce Lee - tot
zo'n groot internationaal succes maak
ten.
Plaats van handeling is een Japans
interneringskamp voor vrouwen. Deze
vrouwen hebben te lijden onder de ver
nederingen en sexuele uitspattingen
van hun Japanse bewakers. Een van de
vrouwen is de echtgenote van een ver
zetstrijder. Deze verzetstrijder heeft
aan zijn vrouw verteld waar hij een grote
hoeveelheid goud heeft kunnen ver
bergen voor het uitbreken van de
oorlog. Ook de Japanners zijn op de
hoogte van het bestaan van het goud
Een groep vrouwen weet te ontsnappen
met medewerking van een Japanse of
ficier die het plan heeft het goud uit te
leveren aan de verzetsbeweging. Doch
de kampleiding achtervolgt het groepje
vluchtelingen en na veel geweld en
moordpartijen vinden allen de dood
zonder dat iemand profijt kan trekken
van het verborgen goud.
(Duo 2 - eerste week - 18 jaar).
BA M II US-C A MPwtFR All I: M
Scène uit: „Slavinrten voor gele duivels".
IN HET KORT
„De rekonstruktie van de vliegramp
en het grijpen van de kans op
overleving zouden u kunnen shocke
ren staat te lezen bij een advertentie
voor de film „Survive", die deze week
opnieuw is geprogrammeerd voor het
Grand Theatre. Nou moet u dat niet zo
zwaar opvatten, want het valt best mee
met dat shockeren Sterker nog, het is
beslist amusant om te zien. hoe knullig
die rekonstruktie in elkaar is gezet Een
lachfilm dus (18 jaar - tweede week).
„Taxi Driver" van Martin Scorsese
met Robert de Niro als een eenzame
taxichauffeur, die opruiming houdt in de
sloppen van New York, is voor Cinema
1 verhuisd naar Studio G. Deze film.
die boeiend is door de uitstekende
sfeertekening ondanks het wat onge
loofwaardige (sarcastisch bedoelde)
slot, is de moeite van het bekijken
waard Deze week hebt u die kans nog
(18 jaar, derde week).
Die gekke Louis de Funes blijft
publiek trekken en zijn oudje „De eend
en de cadillac" is nu voor de vijfde
Amersfoortse week te zien in Cinema
2. Lachen, gieren brullen Voor jong en
oud. (vijfde week, alle leeftijden).
Wat de nachtvoorstellingen betreft:
Duo 2 brengt deze week een reprise op
vrijdagavond van de Franse sexfilm
„Club Privé van de Franse regisseur
Max Pecas, die vaker met dit erotische
bijltje heeft gehakt en dan ook een niet
slechte sexfilm afleverde (18 jaar)
Zaterdagavond in Duo 2 in de nacht
voorstelling „Lady Karate zoals de
titel al aanduidt een Chinese vechtfilm,
ditmaal met een vrouw in de
vechtlustige hoofdrol en ook dat is altijd
aardig om mee te maken, voor de lief
hebbers (18 jaar)
In de kindervoorstelling van Cinema
1 kan de jeugd nog eens weer kijken
naar het „Zwaard van Zorro". een Ita
liaanse avonturenfilm van regisseur
Luigi Capuano (zaterdag- en woens
dagmiddag. alle leeftijden).
En voor 27 november a s. vast een
onthoudertje dan wordt er 's middags
om twee uur in het Grand Theatre een
speciaal Sint Nicolaas feest georgani
seerd. U kunt daarvoor nu reeds plaat
sen bespreken.
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 18 tot,en, met woensdag 24
november-1976 -
GRAND - 033-14632
Survive (Kans op overleving) 18 jr
2 00 - 8.00 uur (uitgezonderd don
derdag); zaterdag 2.00 - 6.45 - 9 15
uur, zondag 2.00 - 4 15 - 6.45 -
9 15 uur
STUDIO G - 033-14632
Taxi driver, 18 jr. Onderscheiden
met de grote prijs (gouden palm)
van Cannes 1976. 2.15 - 7.00 - 9.30
uur, zondag 2.15 - 4.30 - 7.00 -
9.30 uur.
CINEMA 1 - 033-18900
La Marge Op de rand van alles)
18 jr. 2.00 - 6.45 - 9 15 uur, zater
dag en woensdag 6.45 - 9.15 uur.
zondag 2.00 - 4.15 - 6 45 - 9 15
uur.
CINEMA 2 - 033-18900
De eend en de cadillac, a. 1. 1.45 -
6 30 - 9.00 uur; zondag 1.45 - 4 00
6.30 - 9.00 uur.
EURO - 033-33655
The Missouri breaks, 14 jr 2.00 -
6 45 - 9.30 uur (uitgezonderd don
derdag), zondag 1 30 - 4.00 - 6.45 -
9.30 uur.
DUO 1
Met kerstmis opening van DUO 1
het nieuwe sex-theater
DUO 2 - 033-16572
Slavinnen voor gele duivels, 18 jr
2.00 - 6 45 - 9.15 uur; zondag 2.00 -
4 15 - 6 45 - 9 15 uur
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 2
Club privé. 18 jr Vrijdagavond 23 45
uur.
Lady karate 18 jr zaterdagavond
23 45 uur
KINDERVOORSTELLING
CINEMA 1
Zaterdag- en woensdagmiddag 1.45
uur (kwart voor twee) Het zwaard
van Zorro. a 1
ST. NICOLAASVOORSTELLINGEN
GRAND
St. Nicolaas kinderfeest in het Grand
Tnéatre op zaterdag 27 november,
aanvang 2.00 uur
Zorro, woensdag en zaterdag in C'nema 1 te zien.