,Le ran Gitan" - de eeuwige vlucht een zigeuner-gangster „De groene baretten" marcheren weer.. In het kort bekeken f IN BfKfKW Ireintrip Nobody is back.... delf je graf DE IDEOLOGIE VAN JOHN WAYNE Uitstekende rol van Alain Delon in sfeervolle thriller van José Giovanni Filmagenda Amersfoort k i I J n i ii LEUSDER KRANT - FILM DONDERDAG 2 DECEMBER 1976 Sean Connery en Ursula Andress spelen de hoofdrollen Inde allereerste James Bond-film' ,.Dr NoDe film is deze week opnieuw te zien in Cinema 1Een spannen de, goed gemaakte aktiefilm, die het begin vormde van een enorme James Bond-rage. maar die ei genlijk nooit geëvenaard is. (Cinema 1-14 |aar - eerste week) In Cinema 2 begint „La Marge" (Op de rand van allesaan de derde week. Deze erotische film van Wa- lerian Borozowijk met Joe Dales- sandro en Sylvia Kristel in de hoofd rollen, vertelt het verhaal van een man, die zijn eigen vrouw bedriegt met een Parijse prostituee om tens lotte met lege handen thuis te komen in een leeg huis Middelma tige rolprent van een regisseur, die bewezen heeft beter te kunnen, (derde week - 18 jaar) De kannibalen-film „Survive" (Kans op overleving) draait in Euro Cinema voor de vierde week Een knullig gemaakte film over het waar gebeurde verhaal van overlevenden van een vliegramp, die door honger gedwongen - hun gestorven kameraden beginnen op te peuzelen Een verbijsterend slecht gemaakte film (vierde week 18 jaar) NACHTVOORSTELLINGEN In de nachtvoorstellingen van Duo 2 kan men vrijdagnacht in de late night sex show kijken naar de film „Pak me nog een keertje" en de ervaring heeft geleerd dat het in dat soort films niet bij één keer blijft. Voor wie de verbouwings-chaos van het nieuwe Duo-theater voor lief neemt en dat zijn natuurlijk de echte liefhebbers - is „Pak me nog een keertje" best een aardige film (18 jaar) Zaterdagnacht in de nachtvoor stelling van Duo 2 - in late night action show, zoals dat te genwoordig wordt genoemd - kan men kijken naar de aktiefilm.When Taekwondo strikes (18 jaar). KINDERVOORSTELLINGEN Stan Laurel en Oliver Hardy spe len de hoofdrollen in de dolle lachfilm „Grof geschut", die zater dag - en woensdagmiddag in Ci nema 1 draait En alle bezoekertjes krijgen na afloop van de film een verrassing Een leuk middagje uit met en voor de kinderen (alle leef tijden). (OOR BERT VOS AMERSFOORT - Alain Delon was kortgeleden tijdens de Cinemani- statie in Utrecht te zien in de nieuwste film van Joseph Losey, Honsieur Klein", waarin Delon nu eens niet een gevoelloze gangster moordenaar speelde, maar een al even gevoelloze an- ekhandelaar, die in oorlogstijd antieke spullen opkoopt van bij jorkeur Joodse burgers. In de film „Le Gitan" (Vlucht Vogelvrije, lucht) van de bekende Franse regisseur José Giovanni is Alain don ook een vrij ongeëmotioneerde gangster van zigeuner- komst, een moordenaar weliswaar, die echter toch meer sympathie ij de kijker zal weten op te wekken, dan in zijn andere moordenaars- illen. Giovanni, de man die onder meer bekendheid verwierf met de eroemde Rififf i-f ilms, komt zelf uit het misdaad-milieu. Hij weet waar ij over schrijft en filmt, een bezigheid, die hij na zijn reklassering ■er inventief bedrijft met meestal suksesvol resultaat. ,,Le Gitan" is ai vrij spannende gangsterfilm, die wel iets heeft van die Rififfi- teer. maar waarbij de handeling toch vooral wordt bepaald door het rinderwaardigheidskomplex van de zigeuner, die steeds heel toeval- j in kontakt komt met de meester-brandkastenkraker Yan Kuq, eheerst gespeeld door Paul Meurisse, op het moment dat de politie péén van de beiden jacht aan het maken is. Het is een sfeer van een ogelvrije wereld, geaccentueerd door het zigeunerkamp als uit- angspunt, aangevuld door de uitstekende muziek van wijlen Django Hléinhardt. UNDERE DELON Alain Delon is voor mij één van de este acteurs van het Frankrijk van Itmoment. Hoewel de meeste van jjnrollen onsympathiek zijn, zijn ze ponder knap gespeeld en over igend gebracht. In „Le Gitan" is el karakter van de zigeuner, die Enkele aren geleden ben ik be- men me zo nu en dan te ver innen met een reis per trein - etste klas. Niet, omdat ik me ver etheven voel boven het ,,gepeu- e/" van de tweede klas. dat zich al Hf ringend en duwend een plaats eetverwervendieernietofmees- ft ilniet is, maar omdat ik het kontakt 11 iel de rest van Nederland niet wil l/ferliezen. Zoals u weet kunt u voor in luttel bedrag méér plaats •en in de eerste klas, waar ig wél de service van ruime- oed-beklede-banken en comfor- •bel reizen wordt verleend, ndergedompeld in een •eldadige rust van uiterli/ke rijk- bm. De man tegenover mij was dui- eli/keen zedepreker. Keurig net in el pak, stemmige stropdas en dito yerhemd. Een keurige di- latenkoffer naast hem op de mk Het tafeltje uitgeklapt. Een loorbeeld van burgerlijk fatsoen, Kk al zou /e dat niet direkt zeggen *1 het zien van wat meneer aan het izen was. Met diepgaande inte- isse bestudeerde meneer een 'ederlands equivalent van hyboy of iets dergelijks. Tot de nden toe gevuld met bloot in vele stiaties en standen. Van zeer in- twikkeld tot zeer simpel, uit te oeren door een duo of in wat tigebreider ensemble Maar ohiin bedriegt, want het was het k/e potlood dat bimij na één korte eschouwing de doorslag gaf. De man hanteerde het rode pot er! zeer driftig. Als een zich blauw agerende onderwijzer, die éodgedwongen zi/n vrije slerdagavond aan het huiswerk- skijken van zi/n pupillen moet be leden en bij voorbaat weet, dat uitsloverij voor de klas vergeefs I geweest. Toch was de man Ti sgenover mij eerder een ambte- U 'sar. Want afgezien van het nette J 'sk, waarin hij zich niet onder- oheidde van een hoofdambtenaar welzijnszaken, had de man ook 1 !'s gebiedends over zich. En bij oh blik moet ik altijd aan de belas- oginspekteur denken, ook al heb riEL (die goede man nog nooit gezien. Na een tiental zwijgende Delon speelt, anders dan de door snee kille moordenaar. Als sociale paria, wat door hem wel degelijk als een ernstige discriminatie wordt er varen. is hij gangster en moordenaar geworden. En hij deinst er niet voor terug om een politie-agent neer te knallen als die hem toevallig voor de voeten loopt tijdens een bankoverval. Maar aan de andere kant weet Delon het ka- minuten werd het tijdschrift met een diepe zucht dichtgeklapt en werdde diplomatenkoffer - di plomatiek geopend. dat wil zeggen zonder dat ik een blik op de inhoud kon werpen. Het rood gepotlode tijdschrift ging er in en een maag delijk blad werd er uitgehaald. Ik zag het al met kennersblik: op nieuw vol met adembenemend vrouwelijk schoon en mannelijke potentie. En opnieuw ging dat rode potlood krassend over de zeden bedervende bladzijden vol full color sexuele voorlichting in dure glansdruk Minutenlang. In in tensief stilzwijgen, alleen ver broken door het geruisarme ge dender van de trein over de rails, een typisch eerste klas geluid. De kondukteur kwam binnen, terwijl het lawaai van de tweede klas de oase van bijna geestelijke rust overspoelde. Hij bleef even bij ons staan, in afwachtende houding. Ik gaf hem mijn kaart/e, blij dat ik kon bewijzen dat ik wel degelijk in dit compartiment der bevoordeelden thuishoorde, toch al een tikkeltje geschrokken door de alarmerende verhalen in de krant over dit onderwerp. De man met het rode potlood merkte niets van de gebeurtenissen om hem heen. Totdat de kondukteur dis kreet kuchte en de man met een verbaasde, bi/na wezenloze blik opkeek. ,,Uw trein biljet meneer." zei de kondukteur met die typisch vragende toon in zijn stem. Wat hij bedoelde was: wil meneer z'n treinkaartje even laten zien Het kostte de man nogal wat moeite om tussen de zeer geva rieerde tijdschriften zijn trein abonnement te vinden, die blijkens zijn wijze van zoeken in een zijvakje opgeborgen moest zijn, maar daaruit door onverklaarbare oor zaak was verdwenen. Het abon nement lag tussen de uitklapposter van een fraai gebouwde longedame en de kondukteur kreeg een kleur. Korte tijd later was de rust terug gekeerd en de man weer aan zijn nuttige werk. Even, in een flits, zag ik de ware aard van zi/n bezigheid: elke blote man en elke blote vrouw werd deskundig van broek en eventuele borstbeschermers voor zien. Juist toen ik voldoende moed had verzameld om hem de onbe schaamde vraag te stellen, die me al méér dan een uur op m'n lippen brandde, stopte de trein en was ik op de plaats van bestemming. De meneer met het rode potlood ging verder. Zonder dat ik wist, waaróm hij zo driftig dat potlood hanteerde Dat is het nadeel van de trein. Eéns moet je er uit Of je wilt of niet. V. Deze week in het City Theater, sor ry Duo 2, de Italiaanse western met Terence Hill in de hoofdrol: „No- body is backdelf je graf." Het is een film van regisseur Ferdinando Baldi. Senator Logan is het brein achter de overvallen op het goud dat regelmatig van de mijnen naar de bank wordt ver voerd. Onmiddellijk na zo n overval wordt er een onschuldige schuldige geprodu ceerd, die dan zo snel mogelijk dient te worden gehangen. Een taak voor de reizende beul Django Deze heeft een speciale hangtechniek waarbij het slachtoffer niet sterft, 's Avonds maakt hij dan de gehangene los die dan naar 'n bepaalde schuilplaats moet gaan, om zich bij andere ex-gehangenen te voe gen. Django's vrouw werd enkele jareneerder tijdens een goudtransport Grof geschut met Laurel en Hardy. doodgescnoten en nij wil met behulp van deze mannen, Logan en zijn bende uitroeien Buiten zijn medeweren over valt dit ploegje een goudtransport en verdwijnt met de vette buit Logan en zijn bende maken nu jacht op Django. Deze komt na een verschrikkelijke vechtpartij als overwinnaar uit de strijd en ontmoet daarna Logan op het kerkhof voor de uiteindelijke af rekening. (Duo 2-14 jaar) je?" Scène uit: Le Gitan met Alain Delon in de hoofdrol. rakter van de zigeuner, de vo gelvrije zwerver, op uitstekende wijze gestalte te geven. Het is een andere Delon, waarbij de emoties wel verborgen blijven onder het on doorgrondelijke masker, maar die toch voelbaar naar boven komen door gedragingen, door een blik. een gebaar Het is een broeiende emotie, waarvan je elke keer het gevoel hebt, dat het los zal barsten, uit zal breken Regisseur Giovanni is er in ge slaagd om een goed evenwicht te houden tussen enerzijds het aspect van de zigeuners als sociaal pro bleem en anderzijds de werkelijke handeling van het verhaal', de jacht op een vogelvrije en een meester- brandkastenkraker. Giovanni maakte het zich daarbij trouwens wel ekstra moeilijk, want zijn film- konstruktie is nu niet bepaald ge makkelijk hanteerbaar. Je moet - om het verhaal acceptabel, geloof waardig en spannend te houden - zowel het verhaal van de zigeuner als het verhaal van de brandkas- tenkraker goed vertellen in film beelden en direkte dialoog. Terecht is het sociale aspekt van de gedis crimineerde zigeuners niet teveel naar de voorgrond gebracht. Dit aspekt heeft meer gediend ter ac centuering van die ietwat broeierige sfeer, die Delon omringt in al zijn doen en laten Waarbij Giovanni te vens ietwat kontrasterend, konfron- terend te werk ging door de zi geuner qua misdaad-milieu tegen over de brandkraker te zetten. Giovanni heeft met „Le Gitan" voor mijn gevoel de tragiek van de misdadiger in tal van facetten (soms ietwat romantisch) op het doek gezet, waarbij Delon - vooral aan het eind - ondanks alles gaat fungeren als de held, die de dans ontspringt. Als de sociale paria, die door de maatschappij om hem heen de kant van de misdaad heeft geko zen, maar beter verdient. Dat wordt pas goed duidelijk in de spannende slotscènes, waarin Delon de politie - die onder leiding van een politie-inspekteur (uitste kend gespeeld door Marcel Bozuffi) het net rond hem aantrekt - toch te slim af is. De romantiek en weemoed slaan toe als Delon het vertrek van de zigeuners gadeslaat vanuit een lege treinwagon. Een gedwongen vertrek naar gereed staande barakken Een beknotting van de vrijheid. Een vrijheid, die voor hem blijft bestaan als de eeu wige, vluchtende vogelvrije. SFEERVOLLE THRILLER „Le Gitan" is - mede dankzij al die sociale en kontrasterende aspekten, door Giovanni met vakmanschap ingebracht - een sfeervolle spannende thriller geworden, die door de aanpak en uitwerking afwijkt van de door snee Franse policiers zoals er veel zijn gemaakt met bijvoor beeld Jean Paul Belmondo in een heldhaftige hoofdrol. Hoewel Giovanni erg spaarzaam is ge weest met de vrouwelijke ele menten in zijn film, zit er toch nog een klein, maar niettemin knap rolletje in van Annie Girardot als de vriendin van brandkastenkra- ker Paul Meurisse. En typische gangsterhumor wordt ingebracht door Renato Salvato- ri, Delon's makker, die als Ita liaan driftig bezig is met een kur- sus Frans per plaat, omdat hij er een hekel aan heeft mensen te moeten neer schieten wier taal hij niet kent. Het zijn juist die de tails, die des temeer aantonen, dat José Giovanni het „milieu" uitstekend kent. Zijn films en zeer zeker „Le Gitan" bewijzen dat ten overvloede. Deze week in Studio G. voor het eerst te zien. 18 jaar. AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 2 december t/m woensdag 8 december 1976 GRAND 033-14632 „De grone baretten, 14 jaar, 2.00 - 7 46 zaterdag en zondag 2 00 - 6.30 - 9 15 uur (uitgezonderd donderdag). STUDIO G 033-14632 „Le Gitan" (vlucht, vo gelvrije vlucht), 18 jaar, 2 15 - 7 00 - 9 30 uur. zondag 2 15 - 4 30 - 7.00 - 9.30 uur (uitgezonderd don derdagmiddag) CINEMA 1 033-18900 „Dr No" 14 jaar.2 00- 6 45 - 9 15 uur. zaterdag en woens dag 6 45 en 9 15 uur, zondag 2 00 - 4 15 - 6 45 - 9 15 uur C1NEMA 2 033-18900 La Marge (Op de rand van alles). 18 jaar. 1 45 - 6 30 - 9 00. zondag 1 30 - 4 00 - 6 30 - 9 00 uur EURO 033-33655 .Survive'(Kansopover- leving). 18 jaar, 2 00 - 6 45 - 9 15 uur. zondag 2 00 - 4 15 - 6 45 - 9 15 uur DUO 1 (Voormalig City) Met Kerstmis opening van DUO 1 - het nieuwe sex theater DUO 2 (Voormalig City) 033-16572 „Nobody is back Dell je graf", 14 jaar. vrijdag 6 45 - 9 15 uur; zaterdag 2.00 - 6 45 - 9 15 uur; zondag 2 00 - 4 15 - 6 45 - 9 15 uur (donderdag, maandag, dinsdag en woensdag wegens verbouwing ge sloten). NACHTVOORSTELLINGEN DUO 2 „Pak me nog een keertje 18 jaar. vrijdagavond 23 45 uur When taekwondo strikes". 18 jaar, zaterdagavond 23 45 uur KINDERVOORSTELLINGEN CINEMA 1 Zaterdag- en woensdagmiddag 1.45 uur (kwart voor twee) „Grof ge schut' a 1 Deze week heb ik gekeken naar Humprey Bogart in de uit 1943 daterende film „Konvooi naar Moermansk", een niet slecht gemaakte oorlogsfilm, die alleen al doordat Bogart de hoofdrol speelt, de moeite van het bekijken waard is. Maar het is wel zeer duidelijk een Amerikaanse propaganda-film, toendertijd gemaakt om het moraal onder de eigen troepen wat op te vijzelen. Die gedateerdheid kun je soms als storend, overdreven en overtrokken ervaren en in „Konvooi naar Moermansk" had je ook zo nu en dan dat „unheimische" gevoel, dat je bekruipt als gewone mannen als u en ik uit vaderlandsliefde de held gaan uithangen, resulterend in een schitterende dood. Want de oorlog - want de dood is nooit schitterend, is nooit heldhaftig. Daarom ben ik niet zo'n liefhebber van oorlogsfilms, ook al zijn er bij, die puur gemaakt zijn voor de spanning en daardoor het karakter krijgen van iedere andere goed gemaakte aktiefilm, hoe gruwelijk ook. Oorlogsfilms, die uit ideologische motieven zijn ontstaan, wan trouw ik. Dat is het geval met „De groene baretten" (The green Berets) uit 1968. En die film gaat over de Vietnam-oorlog. Nu kan ik me nog enigszins indenken, dat een film uit 1943 uit ideologische motieven is gemaakt: de hele wereld is immers in de hel van de oorlog gestort en het is de geallieerde wereld (inclu sief Rusland) tegen de gruwelijke nazi-legers In 1968 is „The Green Berets" van John Wayne en Ray Kellogg eerder bedoeld als een soort verontschuldiging, een ver dediging van de Vietnamese oorlog, die uiteindelijk uitmondde in een dusdanig, mensonterend infer no, dat geen enkele verontschuldi ging nog acceptabel was. Om daar een vrolijke avonturenfilm van te maken, getuigt nu niet direkt van goede smaak Maar goed. het is niemand minder dan John Wayne, die voor de regie (samen met Kellogg) én voor de hoofdrol tekent En wie een beetje de nogal ouderwetse ge- dachtengang van John Wayne kent (er zijn slechts twee categorieën mensen, goede en slechte en ik ben goed), en daarbij bovendien de grote vaderlandsliefde van deze ac teur voegt, zal niet verwonderd zijn, dat „The green berets" het re sultaat van die gedachtengang is geworden. De tijden zijn aanmerke lijk anders geworden. Na tionalistisch chauvinisme en ver doorgevoerd heldendom is eigenlijk uit de tijd. Er zijn - gelukkig - andere faktoren die meebepalend zijn ge worden bij wat goed en wat kwaad is. Want of je nu voor of tegen een bepaalde ideologie bent, je kunt je als mens terecht afvragen of het bevechten van een ideologie ten koste moet gaan van tienduizenden (meest onschuldige) mensen. Het is eerder het recht van de sterkste dat bepalend is en „rücksichtslos" beschikt over leven en dood. En ook al gebeurt dat aanvankelijk uit strikt ideologische motieven, die uit het oogpunt van de Westerse Scène uit: „De groene mens gezien misschien goed zijn, het wordt het tegenovergestelde als van de aanvankelijke ideologie door steeds verdergaande escalatie alleen het prestige over blijft als enige drijfveer voor het in ferno. door de VS ééns in Vietnam ontketend „The green berets", als reprise terug in het Grand Theatre

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 19