Death Race 2000, harde SF-grap In het kort bekeken „Het spookbeeld van de vrijheid" - filmgrap van surrealist Bunuel Wachten op het onafwendbare DE NONNEN VAN ST. ARCANGEL0 EUSDER KRANT - FILM DONDERDAG 9 DECEMBER 1976 itanley Kubrick's „Bariy Lyndon" sen grandioos kijkspel van 3 uur NACHTVOORSTELLINGEN In de late night sex show van Duo 2 kan men vrijdagnacht kijken naar ,,Sex Sekte der Zwarte Nonnen". In een oud, afgelegen kasteel komen verschillende gasten door omstandig- hedenbijeen. Zij raken vanaf hetbegin in de macht van de door liefde bezeten zwarte barones en haar aanhangsters Door hypnose en krachtige psychologi sche beïnvloeding worden de nieuwko mers door de zwarte zusters in de kring van hun lusten getrokken Zwarte magie, sexuele riten en duistere geheimzinnigheden bepalen het eroti sche en duivelse gebeuren. Slechts één lukt het ondanks alle geestelijke en mo rele kracht, de ban te doorbreken en aan het wellustige, vampierachtige ge beuren een einde te maken. Duo 2 -18 jaar.) Zaterdagnacht in Duo 2 kan men opnieuw kijken naar „De Apenpla neet" van regisseur Franklin J. Schaffner met Charlton Heston en Kim Hunter in de hoofdrollen. Het is een uitstekende science fictionfilm over ruimtevaarders, die op een on- DOOR BERT VOS IMERSFOORT- Zoals misschien bekend, behoor ik tot de onvoorwaarde- i bewonderaars van de Amerikaanse regisseur Stanley Kubrick. Hij is de leer van onder meer „Dr. Strangelove" met die onvergetelijke dubbelrollen iPeter Sellers, van „2001A space odyssey", één van de grootste SF-films tot nu toe ooit gemaakt zijn en van „A Clockwork Orange eveneens een jt„toekomstfilm", maar dan vaneenander soort grootsheid, zich manifes- end in de psyche van de moderne mens. Kubrick's nieuwste film heeft niets nscience fiction, niets van toekomstbeelden. Integendeel. „Barry Lyndon" gebaseerd op het gelijknamige boek van de Ierse schrijver William Ma- piece Thackeray, is een diepe duik in het verleden van Europa en handelt er een Ierse avonturier, een schelm op weg naar de top. Die rol wordt ertuigend gespeeld door Ryan O'Neal, eens één van de sterren uit Peyton ice, later bekend geworden via films als „Love Story". Dat is ongeveer het jge, wat ik zelf van deze film kan zeggen, want helaas ben ik nog niet in de legenheid geweest dit meer dan drie uur durende kijkspel van Stanley ibrlck te bewonderen. Daarom deze keer wat meningen van anderen. roman heeft willen projekteren Van deze kant uit gezien zit je al naar een schoonheid van een film te kijken." ONDERSLAG Wim Verstappen, zoals bekend zelf sfl filmer/regisseur, zag de film voor t eerst in Londen en was overbluft Dorde schoonheid ervan. Hij noemde larry Lyndon" een donderslag bij hel- srehemel In Skoopschrijft hij zijn erva- igen. ,,ln totaal is de film een briljant stonsch schouwspel uitdetijd. dataan andere kant van de oceaan Amerika ch onafhankelijk verklaarde Barry jndon" is een boevenkomedie met cede grappen, uitstekende duels, een é-Napoleontisch militair treffen, inkebroers. hoerenlopers, vals- elers, gelukszoekers en nog veel eer fraais. Een boevenkomedie, die tngzaam rpaar zeker omslaat in een ntroerend „vader-zoon konflikt". Ver lappen heeft versteld gekeken naar Kubrick hem op het doek oortoverde en dat was, als we hem eloven niet (en waarom ook niet) niks. Je ontdekt", schrijft Verstappen, ,,net ibij ,,2001" een geheel nieuwe we- ekl. Je bekijkt de historie, zoals je die og nooit eerder hebt aanschouwd. De ■erste tien jaar is het onmogelijk gewor- tenom nog een historische film te ma- en. Kubrick heeft iedereen het gras oor de voeten weggemaaid ONVERGETELIJK DECOR Filmkritikus B. J. Bertina schrijft in de Volkskrant over Barry Lyndon": ,,De Meeft eenzelfde verfijning van entou - talais in ,.2001 "hetgeval was. Muziek v^wHandel, Mozart en Schubert, 'Hbi, Bach, vermengd met Ierse srnëlodieén en Engels-Pruisische iifitaire klanken; het kleurenpalet van childers als Watteau en Gainsborough t alles roept een onvergetelijk decor evoorschijn waartegen Kubrick zijn isie op Thackeray 's Ierse avonturen- HET VERHAAL Het verhaal speelt zich in het midden van de 18e eeuw af en de hoofdrollen worden vertolkt door niemand minder dan de populaire Ryan O'Neal en de beeldschone Marisa Berenson De jongeheer Barry Lyndon wil koste wat het kost de weg naar de top vinden. Zijn avonturen beginnen als hij na een dodelijk duel voor de politie op de vlucht slaat en later uit ballorigheid in het En gelse leger dienst neemt. Na de eerste veldslag deserteert hij onmiddellijk In Duitsland wordt hij door de Pruisen krijgsgevangene gemaakt en in een bloedige oorlog betrokken Wanneer men hem aanbiedt om politie spion te worden, raakt hij op die manier in de hoogste kringen bekend en dat is precies zijn opzet geweest Via een berekenend huwelijk weet hij zich van een „Fijn Familie Fortuin" meester te maken en dét betekent dan meteen het begin van zijn snelle val Barry Lyndon werd in de adembe nemende schoonheid van het Ierse landschap opgenomen en werd met 4 Oscars plus de Kritiekprijzen voor de Beste Film en Beste Regie bekroond De hoofdrollen in deze film worden vertolkt door Ryan O'Neal. Marisa Be renson (als lady Lyndon), Patrick Magee en Hardy Kruger. (Grand Theatre - 1e week -14 jaar.) De tijd begint langzaam maar zeker rijp te worden voor science fiction-films en ook al is de kwaliteit misschien lang niet als die van bijvoorbeeld „2001 slecht zijn deze films ook niet. Een voorbeeld van zo'n SF van gemiddelde kwaliteit is „Deathrace 2000" van regisseur Paul Bartel, waarmee producer Roger Corman blijkbaar met een knipoog naar Norman Jewison's „Rollerball" op dezelfde, maar dan wel satirische toer gaat. Ook inDeathrace2000" is sprake van een behoorlijke sportverru wingwat zeg ik het is puurgeweld. watde plaats van de sport heeft ingenomen Geen rollerball en dat soort kleinzielig gedoe, nee, het gaat in deze film om een „auto "-race van de west- naar de oostkust van de VS Een bijzondere race. want het gaat er om zoveel mogelijk voetgangers te verpletteren onder het geweld van zoveel PK's motorenge- weld. Voor elke voetganger wiens kaarsje definitief is uitgeblazen, worden punten verstrekt. HET VERHAAL In het jaar 2000 is de bevolking van de Verenigde Provincies van Amerika (voorheen de V.S geestelijk versuft door de talloze oorlogen en de depressie van 1979. Alleen de Jaarlijkse Trans continentale Race - waarbij alle voet- Aktie in „Death Race 2000", een SF-achtige parodie op verruwing in de sport. gangers vogelvrij zijn en het winnen be paald wordt door de snelste tijd en het grootste aantal lijken - kan nog enige ..belangstelling wekken! Vljtracersrijden dat jaar In hun spécia'aFöntworpén wa gens. bijgestaan door een navigator van het andere geslacht. Het zijn Calamity Jane Kelly in haar Fokstier, Matilda de Nuf in haar Zoefbom, Nero de Held Loni- gan in de Leeuw, Machinegeweer Joe Viterbo en tenslotte de raadselachtige, gemaskerde Frankenstein (David Car- radine) in het Monster. Hij heeft al drie ongevallen overleefd en is elke keer met protheseo weer opgelapt Frankenstein is de favoriet van de massa en de presi dent. Een klein leger regellen, aangevoerd door de 90-jarige T.homasina Paine, probeert de race te sab'oteren en de held Frankenstein te ontvoeren. Daartoe moet de knappe guerrillastrijder Annie voor Frankensteins. navigator spelen. Door de hinderlagen van het verzet is de race dat jaar extra gevaarlijk. Het wordt Frankenstein langzaamaan duidelijk, waar Annies loyaliteit ligt. Maar zelf is hij ook niet wat hij schijnt. Hij heeft zijn eigen geheime plan RECHT-TOE-RECHT-AAN „Deathrace 2000" is een SF-grap zonder franje. Het is recht voor z'n raap gemaakt amusement met een satirische ondertoon Voor zover het omver rijden van voetgangers onder amusement ge rekend kan worden. Bent u lid van een vereniging die dergelijkgeweldteg en de wandelende mensheid wil tegengaan, is het beter „Deathrace 2000" als een satire te beschouwen Voor de liefheb bers van geweld, nu of in de toekomst. (Euro Cinema - 1e week - 18 jaar.) wm Wat ik al jaren met angst en beven tegemoet heb gezien, dreigt w binnen afzienbare tijd te gaan gebeuren. Vorige week sig naleerde ik het eerste, onafwend bare, zeer duidelijke teken. Ik las bet in de krant en ik schrok. Ik beefde van diepe emotie. Zou het ban toch eindelijk gaan gebeuren bal verschrikkelijke, dat diep- teurige, waardoor wi/ als Neder landse natie (die toch al heeft gele ben door het verlies van onze kolo niën aan prestige en eigenwaarde) nog minder gaan betekenen in de Europese gemeenschap? Het begin van het einde. Ik moet ei niet aan denken. Ik wil er niet aan benken. Want het is een klap voor onze toch al wankele economie. Het zal de middenstand doen wan kelen op haar krappe voetstuk, dat boor de toenemende inflatie toch al "as afgebrokkeld onder de mo kerslagen van het grootwinkelbe- brijt Maar het ergste van al: het zal benduizenden kinderen van Neder land een groot brok uitbundig ple zier ontnemen. Ik las het in de krant en schrok. Ik ben sterk voor integratie op allerlei gebied, maar dit... dit... neen, dit gaat te ver. Want stel je mijn grote schrik voor, toen ik in een levens grote advertentie met koeien van letters las: ,,Sint Nicolaas koopt al zijn kerstcadeautjes bij ons!" De Goedheiligman heeft zijn eigen graf gedolven. Nog even, "og heel even en de grote sa mensmelting is nabii. Dan zal Sint Nicolaas eerst hand-in-hand met be Kerstman over de daken gaan, baarna zal de ouwe baas ongetwij feld met pensioen worden gezon den. Welverdiend, dat wel, maar toch... Nog even en wij zijn gevan gen in het web van de Kerstman. Dan zal een nieuw ritueel haar intrede doen in onze puur Hollandse maatschappij. Dan zullen de kerstgeschenken aan de kerstboom worden gehangen, ver stopt in kousen. Ik moet er niet aan denken. Want dan zal de legende van Sint Nicolaas werkelijk een le gende zijn geworden. En de Kerstman? Hij zal ons met een Amerikaans accent hartelijk be groeten en ons een white Christmas toewensen. Hij zal op de hoeken van de straten rinkelen met zijn Kerstklok om ons te verleiden onze goede gaven in een speciaal daarvoor bestemde bus te doen. Dat is nog het minst erge. Dat de kerstboom vol met pakjes komt te hangen, ach, dat is een gevolg van de nivellering tussen de Angelsaksen en ons. Je leert er mee leven. Dat daardoor de kerst boom wordt gedegradeerd tot een puur commercieel volksvermaak, dat zal eventjes hard aankomen bij de kerk, maar die heeft meerdere stormen weten te doorstaan, dus ook deze wel. Maar het ergste vind ik nog het feit, dat we Sint Nicolaas dan zijn kwijt geraakt. Nu is het zo, dat naast Sint Nicolaas ook in be paalde kringen de Kerstman later in de maand op bezoek komt. Voor de middenstand betekent dat een dubbele omzet. Maar dan- straks, als de grote samensmelting heeft plaatsgevonden? Dan is er slechts de Kerstman. En die heeft niet zo veel geld als Sinterklaas. Want de Kerstman komt uit Engeland en Amerika. En iedereen weet toch dat de dollar en de pond eigenlijk geen stuiver meer waard zijn Met angst en beven wacht ik op het onafwendbare. Ze gaan hun gang maar. Alleen ik doe niet mee! Want ik heb nog nóóit in de Kerst man geloofd. Als kind kende ik maar één man, die elk jaar een ge schenk kwam brengen. Dat was de enige, echte, onvervalste Sint Nico laas. En die goeie man blijf ik trouw. Want waar blijf je alsgoede Neder lander, als je zonder slag of stoot van/e gevesbgde tradities afstapt? afstapt? V. ,,De nonnen van Sant'Arcangelo", een film over misstanden in een klooster. „The nuns of Saint Arcangelo" is een film met Anne Heywood en Luc Meranda in de hoofdrollen. Het ver haal speelt zich af in de zestiende eeuw en gaat over misstanden in een nonnenklooster. In de 16e eeuw, als Italië onder Spaanse heerschappij zucht, is de moeder-overste van het klooster van Sant Arcangelo stervende. De klooster zusters. die haar hopen op te kunnen volgen, stellen alles in het werk om het gezag over het klooster tot zich te trek ken. De functie van moeder-overste is in die tijd een post die veel voorrechten biedt en geeft de familie van de moeder-overste het recht te beschikken over een speciaal privilege van het klooster: het verlenen van concessies voor het exploiteren van goudmijnen in de Nieuwe Wereld. Don Carlos Ribera, die zo n concessie hoopt te krijgen, steunt zuster Giulia bij het streven om moeder-overste te wor den De mooie zuster Giulia maakt een goede kans. want zij stamt uit een voor naam adellijkgeslachten heefteen sterk karakter. Niemand weet van haar lesbi sche verhouding met de jongere, over gevoelige en neurotische zuster Chiara. Er ontstaat een breuk tussen Giulia en Chiara als de mooie novice Agnese naar het klooster komt. Giulia begint direct een ongezonde belangstelling voor Ag nese te tonen. Dit veroorzaakt een ver wijdering tussen Giulia en Chiara, die erg jaloers wordt. Giulia's twee rivalen voor de post van moeder-overste zijn de oudere zuster Lavinia, die de moeder-overste tijdens haar ziekte vervangt en Carmela. een jonge vrouw van adel met een vurig en sensueel temperament. Op aandrang van Don Carlos probeert Giulia Lavinia uit te schakelen door haar geregeld een langzaam werkend vergif toe te dienen, dat door Don Carlos geleverd wordt Carmela kan gemakkelijk uitgeschakeld worden als ontdekt wordt dat zij 's nachts de jonge edelman Lanciani in haar cel ontvangt Don Carlos heeft deze bezoe ken ontdekt. Dit stelt Giulia in staat Car mela en haar minnaar te betrappen. Als Lanciani vlucht, wordt hij buiten opge wacht door mannen van Don Carlos, die hem doden en bij het klooster begraven. Inmiddels heeft de vicaris van de kar dinaal onder wie het klooster ressorteert, anonieme brieven ontvan gen over misstanden in het klooster. De schrijfster is de jaloerse zuster Chiara. Er volgt nu een onderzoek achter ge sloten deuren. De kloosterzusters zijn eerst zwijgzaam en nemen elkaar in be scherming, waarna de vicaris besluit over tegaan tot de in die tijd gebruikelijke martelingen. Hierna volgen al gauw de bekentenissen. Chiara en Carmela krijgen levenslange kerkerstraf Giulia wordt ter dood veroordeeld, waarna zij vrijwillig een gifbeker leegdrinkt De novice Agnese, de enige die zich waarlijk geroepen voelt, vraagt in de eenzaamheid van de kloosterkapel God om vergeving voor de zonden die in het klooster zijn gepleegd. Vorig jaar bleek in Parijs „Het spookbeeld van de vrijheid", Bunuel's31e film de komische attraktie van het bioscoopseizoen te zijn. De film trok nog meer belangstelling dan „De mosterd komt me de neus uit" en dat wil in Parijs heel wat zeggen. Luis Bunuel is dan ook een uiterst merkwaardig fenomeen, een surrealist, die in zijn naar hij zelf al jaren zegt - laatste film (de Meester is inmiddels 75 jaar oud) dit surrealisme nogmaals op een beslist komische manier manifesteert via beelden zonder ook maar één kompleet verhaal. Bunuel: „Men heeft wel eens gezegd, dat ik wreed en pervers was. Het tegengestelde is waar. Ik maak juist de oorzaken van wreedheid en perversie belachelijk. Ik haat geweld en pornografie. In mijn jeugd was het surrealisme de meest gewelddadige beweging in de kunst. Wij gebruikten dat geweld als wapen tegen het establishment. Vandaag de dag is de wereld waarin wij leven zo gewelddadig geworden, dat het nauwelijks zin meer heeft om geweld nog als een artistiek middel te gebruiken." „Le fantome de la liberté" heeft dan op w c 's zou laten plaatsnemen en ge- ook geen enkele boodschap over te brengen. Het wordt Bunuel's meest jeugdige, meest grillig-grappige, meest vernieuwendefilmgenoemd. Hij vertelt - of begint enige sterke verhalen te vertel len. die hij niet afmaakt, sterker nog, hij maakt er een warboel van. Hij draait de zaken om. kortom hij neemt de vrijheid om ons op te schepen met omgekeerde automatismen. Het is het „spookbeeld vandevrijheid",diehijopsurrealistische beelden aan ons voorzet En dat blijkt erg grappig te werken DE INHOUD Een film die begint tijdens de bezetting van Toledo in 1808 door de troepen van Napoleon en ons van de ene scene in de andere voert tot de onderdrukking van een opstand - in onze tijd - in de Parijse dierentuin. Een meisje krijgt van een vreemde man.vieze plaatjes"Haar ou- ders zijn ontzet, het zijn foto's van open bare gebouwen. De vader heeft lugubere dromen en gaat naar zijn dokter. Diens assistente vertrekt plotseling naar haar zieke vader en moet wegens een onbegaanbare weg de nacht doorbrengen in een klein provincie-hotel Daar ontmoet zij 4 monniken, een jongen die verliefd is op zijn oude tante en twee flagellanten met wie zij enige vreemde uren doorbrengt De volgende morgen geeft zij een lift aan een professor die een cursus geeft op een politieschool. Hij behandelt het thema: omverwerping van bestaande zeden en wetten. Hij laat zien hoe vreemd het voor onze begrippen van fatsoen zou zijn als men gasten aan tafel zamenlijk zijn behoefte zou doen en dan in alle stilte apart in kleine vertrekjes de maaltijd zou gebruiken Twee van de agenten bekeuren tijdens hun dienst op straat een automo bilist die te hard rijdt Hij geeft als excuus op dat hij op weg is naar zijn dokter. Deze dokter vertelt met vele omwegen dat de man aan een vergevorderd leverkanker lijdt. De man komt thuis en zegt zijn ongeruste vrouw dat hem gelukkig niets mankeert De directrice van de school belt op en deelt mede dat hun dochtertje ineens uit de klas is verdwenen De ou ders gaan de verdwijning aangeven op het politiebureau, samen met het kind dat nooit is weggeweest. Men besluit tot een grootscheepse zoekactie door het hele land De brigadier, door de com missaris berispt wegens de slordige staat van zijn schoenen, laat die buiten poetsen. De schoenpoetser helpt daarna een jongeman die even later een hoog gebouw binnen gaat. Vanaf de hoogste verdieping schiet hij met een precisie-geweer willekeurige mensen dood. Eindelijk kan de politie hem loca- liseren, hij wordt gepakt, voorgeleid en berecht. Na 14 maanden krijgt hij de doodstraf, hetgeen betekent dat hij vrijuit kan gaan De hoofdcommissaris van politie wordt opgebeld door zijn zuster die reeds vier jaar dood is. Zij maakt met hem een afspraak in een grafkelder. Daar wordt hij wegens grafschennis gearresteerd en in een cel gestopt, on danks het feit dat hij zich bekend maakt als de hoofdcommissaris Eindelijk wordt hij vrijgelaten en samen met zijn opvolger begeeft hij zich naar de dieren tuin waar de politie opstandige lieden uit elkaar slaat bekende planeetterechtkomen, waar de apen het voor het zeggen hebben. Regisseur Schaffner, die zijn film ba seerde op het gelijknamige boek van de Franse schrijver Pierre Boulle, heeft er een uitstekend schouwspel van weten te maken met daarbij - af wijkend van het boek - een fa scinerend slot. Er zijn na deze film nog verschillende vervolgen ge maakt, maar de enige originele, „De apenplaneet" van regisseur Schaff ner, blijft tot nu toe wel de beste. (Duo 2-18 jaar.) KINDERVOORSTELLINGEN In Cinema I is het zaterdagmiddag en woensdagmiddag toch wel even uitkijken geblazen voor de jeugd, want het is wel de plaats „Waar de karate- klappen vallen", zij het dan wel op een komische manier. Zoals in Duo 2 de vonken er van af vliegen in de film „Lady Karate slaat toe", zo gaat dat ook in Cinema I Om vastte wennen, denk ik Scène uit: De Apenplaneet. Scène uit: „La Fantome de la liberté" (Het spookbeeld van de vrijheid). „Waar de karateklappen vallen" - voor de jeugd.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 15