Issepoester", fijne
ikenfilm - versie
in Walt Disney
miss peach
oolse trilogie
Filmhuis
rv.
„Lies my father told me",
warmkleurige film
to
DONDERDAG 16 DECEMBER 1976
"TOEfCOMST/^E'l
telewhdt&j j
°A|2A30LD'S*
api/ibs o
HET VERHAAL
Het verhaal speelt zich af in het Mon
treal anno 1925 David Herman is zes
jaar oud en wordt zich bewust van zijn
omgeving en de mensen om hem heen
Hij woont in een immigrantenwijk, met
z'n ouders, z'n grootvader en diens
oude paard Ferdeleh. David's vader
droomt er van eens rijk te worden en
probeert dat te doen door middel van
een rijk scala aan uitvindingen waaron
der een kreukvrije broek David's opa
Zaida is een bescheiden mens die han
delt in tweedehands goederen. De
jonge David staat tussen de door geld
bezeten vader en z'n grootvader die de
knaap liefde voor de natuur en het
mensdom wil bijbrengen Alle
zondagen rijden David, Zaida en het
paard Ferdeleh door de achterbuurten
van Montreal om daar de „Vodden
klerenFlessen!" op te halen.
Tussen de middag eten ze in het park,
waar opa „verklaart" waarom het rege
nt, waarom de bladeren in de herfst ver
kleuren waarom God zo'n prachtige
wereld heeft geschapen!
De daarop volgende winter gebeurt
er in David's kleine grote wereld een
heleboel! De komst van een klein broer
tje trekt moeders volle aandacht van
David af. Een zeurderige buurvrouw
beklaagt zich over de aanwezigheid
van „dat stinkende paard!" Opa wordt
plotseling ernstig ziek!
De ouders van David sturen hem
voor een weekje naar familie Wanneer
het jochie weer thuis komt zijn opa en
z'n oude paard verdwenen Z'n vader
vertelt dat ze dood zijn en nooit meer
terug zullen komen David weigert z'n
vader te geloven Die „liegt" tóch altijd!
GENERATIEKLOOF
De enorme generatiekloof tussen
de vader, die droomt van een rijk
leven (uitstekend gespeeld door Len
Birman, bijgestaan door Marilyn
Lightstone als de moeder) en de
grootvader-filosoof (warm spel van
Yossi Yadin), die met zijn paard en
wagen door het leven trekt,
vertellend en dromend van al het ho
gere in dit aardse bestaan, is bijzon
der boeiend uitgewerkt. Voor het
overige heeft Kadar een beetje last
van een teveel aan sentiment, wat
dan resulteert in een ietwat te zoete
voorstelling van zaken. Maar in tota
liteit is „Lies my father told me" een
ontroerend stukje cinema met
gevoel gefilmd. Een film met een
hart, zoals men dat zo uitstekend
weet te zeggen. (Studio G., eerste
week, alle leeftijden).
IN HET KORT
In Euro Cinema gaat Paul Barters persiflage op de sportverruwing. het SF-
achtige ..Death Race 2000" de tweede week in Voor liefhebbers van recht-toe-
recht-aan-aktie (zij het dan in de toekomst geprojekteerd)een aanradertje. In deze
film gaat het er om. wie van de deelnemers aan een grote race de meeste
voetgangers het levenslicht uitblaast. En ach. eigenlijk is het al lang geen toekomst
meer Want nu worden er nog geen waarde-punten toegekend, maar toch (2e
week. 18 jaar)
Bruce Lee is niet alleen een legende in de filmwereld der kung fu. hij blijkt -
ondanks zijn verscheiden - nog steeds te leven in de geesten der Hongkong-
filmmakers. die nog steeds een aardige cent aan deze uitstekende kung fu fighter
en filmacteur verdienen Zo hebben de Shaw-brothers (de Hongkongse filmkonin
gen) een nieuwe ster met een gelijkklinkende naam geïntroduceerd. Bruce Li.
terwijl producer Robert Chow ongeveer hetzelfde doet met Lee Roy Lung, die op
Lee lijkt en ook z'n mannetje staat Onder het motto deze film eert Bruce Lee. wordt
de Bruce Lee-legende in ere gehouden.
De jonge en sterke Lee Shaio Lung is een voortreffelijk atleet en kenner van
Kung-Fu. Zijn meisje komt geregeld kijken als hij oefent, maar zij merkt niet op dat
zij en Lee geregeld geobserveerd worden door twee mannen Óp een dag wordt
Lee overvallen door een aantal mannen. Hij schakelt hen stuk voor stuk uit en
daarna komen de twee onbekende mannen naar voren om zich bekend te maken
Het zijn de regisseur en Chow. de producer van „Het spel van de dood de
onvoltooide film van wijlen Bruce Lee Zij hebben de aanval geensceneerd om Lee
Shaio Lung in actie te zien en zijn zeer onder de indruk, te meer doordat Lee Shaio
erg veel op de overleden filmster Bruce Lee lijkt Ze doen Lee een voorstel en
overreden hem tenslotte met hen mee te werken om de film van Bruce Lee af te
maken
En die film is - als we het allemaal goed hebben begrepen .Goodbye Bruce
Lee", van de regisseurs Lin Pin en Harold B Swartz Deze week te zien in Duo 2.
veertien jaar.
In de nachtvoorstellingen van Duo 2 kan men vrijdagnacht kijken - in de late
night sex show - naar „Poel der wellust" (Tide and temptation) van regisseur
Joseph W. Sarno.
De terugkeer van Leslie Abigail in een rustig visserstadje aan de Amerikaanse
westkust brengt de bevolking tot woede en opwinding Het meisje nam het niet zo
nauw met de moraal en toen ze enkele maanden eerder het stadje verliet werd er
menige zucht van verlichting geslaakt. Als een lopend vuurtje verspreidt zich het
bericht van haar terugkomst en vooral onder de mannen wordt er verlekkerd
gefluisterd: Leslie Abigail is weer terug' Het wilde leven begint weer maar zij heeft
iets nieuws aan haar levenshouding toegevoegd. Niet alleen is *zij bereid de
mannen te troosten maar ook voor de vrouwen staat haar deur immer open. (18
jaar)
Zaterdagnacht in Duo 2 opnieuw een Chinese vechtfilm: „De lachende
wreker, van regisseur Chang Cheh, maar dat zal u een zorg zijn. U kent hem
niet, denk ik. Het verhaal van deze film is als volgt:
De 20-jarige Kuan Feng Yi krijgt door bemiddeling van zijn vnend Huang Han een
baantje in een textielfabriek. Beiden zijn meesters in Kung Fu Kuan is nogal
impulsief, maar Huang heeft ooit eens geleerd dat zelfs een Küng Fu expert zijn
meerdere kan ontmoeten. Ko Ho Pu. een Manchoe. heeft ook een textielfabriek en
gebruikt moord en doodslag om Kuans werkgever er onder te krijgen Als er weer
eens gevochten wordt, snelt Kuan te hulp. verslaat de tegenstanders en wordt
benoemd als bedrijfsleider Zijn plotselinge roem en rijkdom stijgen hem naar t
hoofd en hij verwaarloost zijn oude vriend. Kuan wordt steeds roekelozer en wordt
op een dag door Ko en zijn handlangers in een val gelokt. Hij moet zwichten voor de
grote overmacht en vindt daarbij de dood Huang voelt zich verplicht zijn vriend te
wreken en ontmoet Ho Ko in een laatste gigantisch gevecht (18 jaar).
KINDERVOORSTELLINGEN
In Euro Cinema draait zaterdag- en woensdagmiddag het „Cartoon
programma nummer 2" en dat betekent, dat jong en oud een paar uur lang kunnen
genieten van een hele serie tekenfilmpjes, met o m Popeye de zeeman en de Pink
Panter (alle leeftijden)
Cinema 1 doet haar poorten van maandag tot en met vrijdagmorgen om half elf
open voor extra voorstellingen van de Walt Disney-film „Assepoester (Voor een
beschrijving zie elders in deze filmrubriek)
Twee scènes uit „Cinderella" van Walt Disney, de verfilming in te
kenfiguren van het sprookje Assepoester.
Tegen de tijd dat de groot-hertog bij het kasteel van de stiefmoeder aankomt
heeft de gemene vrouw Assepoester in het torenkamertje opgesloten zodat ze niet
kan wedijveren met haar eigen dochters De heldhaftige kleine muisjes en de hond
Bruno spelen het klaar om de deur van het slot te krijgen en Assepoester loopt de
trap af. net als de afgezant van de koning op het punt staat te vertrekken De
stiefmoeder slaagt erin het muiltje, dat de groot-hertog in zijn handen houdt te
verbrijzelen, maar Assepoester haalt het ontbrekenende muiltje te voorschijn.
Het eens zo misbruikte dienstmeisje gaat nou in triomf naar het paleis waar ze
verblindende huwelijksceremonie tussen de charmante prins en Assepoester
plaatsvindt. Waarna het gelukkige paar in de koninklijke koets wegrijdt
(Cinema 1 en 2, eerste week. alle leeftijden)
Qnema 1 (in de matineevoorstellingen) en In Cinema 2 (tijdens de
voorstellingen) kan jong en oud genieten van Walt Disney's getekende
ning van het beroemde sprookje Assepoester (in het Engels: Cinderel-
,l van tekenfilmfavorieten spelen hun rol me In deze kostelijke film,
;oor het oeroude sprookje een nieuw gezicht meekrijgt. En voor de
*n, die misschien zijn vergeten hoe het verhaal was, vertellen we die
>og eens:
DIENSTMEISJE TOT PRINSES
Janks haar ongelukkige taak als vernederde dienster van haar wrede stief-
eren zusters, zingt Assepoester „Een droom, is een wens. die je hart maakt".
;!aan door haar getrouwe kleine vriendjes, de vogeltjes en de huismuizen
•/dat ze klaar is, komt er een hatelijk gekrijs van beneden voor haar diensten;
i: op bed en een verbijsterende hoeveelheid karweitjes In deze scenes
'oit Lucifer, de grote dikke kat. zich als mede-schurk van het verhaal en de
ijand van de ridderlijke kleine muisjes.
H veel plezier voedt Assepoester de levende have op het boerenerf en de
Jêien. voor de ogen van de hatelijke stiefmoeder. Ze houdt zich vast aan haar
jnstdroom van gelukkiger dagen en plaatsen. Vaak zingt ze. terwijl ze met
ürweitjes bezig is. haar verdriet weg
ihet koninklijk paleis kibbelen de koning en groot-hertog er ondertussen over,
tejonge prins zou moeten trouwen. De eenzame koning, die erg naar kleinkin-
nverlangt, stelt voor een bal te geven, waar elk aantrekkelijk meisje uit het
ikrijk zal worden uitgenodigd, in de hoop dat de prins een bruid zal vinden,
sdeuitnodiging bij het kasteel aankomt, herinnert Assepoester haar stiefmoe-
iraan dat ook zij, net als haar stiefzusters „aantrekkelijk" is De stiefmoeder
ter honend en met zekere voorwaarden mee in Onder de voorwaarden is dat
poester iets „passends" moet dragen. Met veel plezier vermaakt Assepoester
van haar eigen moeders baljurken.
jmdatde muizen realiseren dat ze de jurk nooit op tijd klaar krijgt, vanwege het
fcoudelijke beslag op haar, besluiten ze de jurk zélf te veranderen, als verras-
mHtf is een prachtige japon, maar op het laatste moment, als ze er wat van hun
«linten en kralen op ontdekken, scheuren de stiefzusters het in flarden.
fan/ropig rent Assepoester de tuin in Daar verschijnt haarfceschermtee
vansterren en met een beweging van haar hand verandert ze een meloen in
toets en Assepoesters flarden in een luisterrijke baljurk met bijpassende
■en De muizen zijn veranderd in paarden en zo gaan ze naar het paleis,
middernacht, zoals ze was gewaarschuwd, is de betovering verbroken,
fldie de tijd is de prins inmiddels al verliefd geworden. Zij ziet ook in dat hier
laatste verlangen waarheid kan worden. Maar liever, dan dat ze de prins haar
oze conditie laat zien, en dankbaar voor haar korte uur van geluk, vlucht ze uit
warming, waarbij ze haar glazen muiltje op de grote trap verliest,
prins, wiens hart gebroken is, staat erop om alleen haar te huwen. De koning,
groot-hertog ervan beschuldigt het meisje te hebben laten ontsnappen,
ter maar zelfs haar naam te weten, beveelt hem het rijk af te speuren naar een
je, die het muiltje kan dragen
MERSFOORT - In het filmhuis aan de Appelmarkt zal in de week
zaterdag 18 t/m 21 december in het kader van een landelijk
nière-circuit de WAJDA-TRILOGIE vertoond worden. Een retros-
tief van de Poolse filmer Andrzej Wajda. De drie films - Een Gene-
Het Riool - As en Diamant - zullen in genoemde volgorde op één
nó vertoond worden. De aanvangstijd van deze bijzondere film-
rslelling is iedere avond om half acht. Toegangsprijs 7,50 en
50 (CJP en 65+).
generatie (1955). Na zijn drie
films in 1950 en 1951 debu-
tie Andrzej Wajda in 1955 met
Generatie," de speelfilm die
altijd ais een van zijn allerbeste
kstukken wordt beschouwd,
ngeneratie," vormde het eerste
van een drieluik, waarin de
warde Poolse theater- en film-
sseur veel van zijn eigen ach-
fond en ervaringen heeft neer-
gd In zijn trilogie hield Wajda
vooral bezig met de jonge
i in de tweede wereldoorlog en
Poolse verzet. Het is de ..tragi-
generatie," zegt hij zelf. De
•helden en anti-helden, die ge-
gen zitten in een steeds wisse-
patroon van waarden en idea-
Jonge mensen, die geen kant
uit kunnen en eigenlijk alleen
food als toekomstmuziek ken
den Generatie" lijkt uiterlijk nog
de pas te lopen met het ,,so-
stsche realisme." De held is
*el en komt uit de werkende
tse Zijn maatschappelijke om-
"og wordt zwaar geïdealiseerd
de plot van de film, waarin ae
len door het contact met de re-
'tionaire verzetsgroepen tot po-
k bewustzijn komt, is kenmer-
voor de socialistisch-
süsche lijn die sinds Maxim
Gorki favoriet was. Maar te
gelijkertijd laat Wajda er geen twijfel
over bestaan, dat zijn gevoelens,
die in de film gevisualiseerd
worden, uiterst persoonlijk zijn en
dat er geen sprake is van het voor
geschreven dogmatisch-
marxistische optimisme dat zoveel
Oosteuropese films uit de jaren '50
kenmerkt. De menselijke conflicten
en de tragiek in Een Generatie leidt
rechtstreeks tot lyrische effecten en
is heel ver verwijderd van socialisti
sche propaganda
Wajda maakte Een Generatie
duidelijk onder invloed van het Ita-
De Tsjechische regisseur Jan Kadar is internationaal gezien alleen maar
bekend van zijn film ,,Het winkeltje aan het Corso", die hij samen met zijn
landgenoot in de zestiger jaren maakte. Na de Russische invasie in Tsjecho-
slowakije in 1968 verliet Kadar zijn land om in het grote Amerika zijn (film-)
geluk te zoeken. Zijn nieuwste film heeft ook Nederland bereikt en dat is de in
Canada ter plaatse opgenomen film „Lies my father told me", met de Israëli
sche acteur Yossi Yadin als de grootvader en Jeffrey Linas als het zesjarige
jongetje David.
Het verhaal, gebaseerd op een
novelle van Ted Allan, die ook het sce
nario schreef, speelt zich af in de twinti
ger jaren van de Canadese stad Mon
treal in een Joodse buurt Het filmver
haal wordt verteld, gezien door de ogen
van de jongen, die gekonfronteerd
wordt met de problemen van het groot
worden en het slachtoffer dreigt te wor
den van een generatieconflikt tussen
zijn vader en zijn grootvader Ondanks
het feit, dat de film in Canada is opge
nomen en in feite een puur Ame
rikaanse aangelegenheid is wat de fi
nanciën betreft, is .Lies my father told
me' toch een typisch warm-Europese
film geworden, waarin regisseur Kadar
zijn Tsjechische afkomst niet verlooch
ent en een sfeer weet te scheppen -
mede dankzij ook de Nederlandse ca
meraman Paul van der Linden - die poë
tisch op de filmkijker overkomt en
afstand neemt van de koele Noord-
Amerikaanse stijl Een warmkleurige
film. die soms iets te sentimenteel over
komt. maar van het begin tot het eind
gevuld is met levende mensen, ieder
met hun eigen typische problemen
liaanse neo-realisme. Niet alleen
de totale structuur, maar vooral ook
de wijze waarop Warschau als vi
suele achtergrond verwerkt is, duidt
hierop De film treft daarnaast door
zijn eenvoud en simpele structuur,
zeker gezien tegen de achtergrond
van Wajda's latere films, waarin de
bewuste disharmonie van
elementen als beeld, muziek en dia
loog geïntroduceerd wordt. Voor
sommige critici het bewijs dat
Wajda na Een Generatie kennis
maakte met het werk van Jean Vigo
en Luis Bunuel.
HET RIOOL
In Wajda's tweede film Het Riool
is de achtergrond heviger. De
tragiek van een te vroeg naar buiten
gekomen Pools verzet (najaar
1944), dat teruggedreven wordt in
de riolen van Warschau. In de puin
hoop die Warschau heet, vecht het
overblijfsel van de verzetscompag-
nie (43 man) een strijd waarin ze
zelfs nauwelijks meer geloven.
Wajda laat de mensen zien in hun
laatste uren: de harde, cynische lui
tenant Madry en de koerierster Ha-
linka, die het bed uitvoerig delen, de
overgevoelige musicus Michel, die
via de telefoon meemaakt hoe zijn
vrouw en kind uit huis worden ge
sleept door de Duitsers enz. Het is
een intermezzo voor de laatste
strijd. Voordat de laatste mannen
en vrouwen zich terugtrekken in de
riolen.
Wajda toont de tragische dood
van de verzetsgroep De tragiek,
waarbinnen de menselijkheid extra
accent krijgt, contrasteert sterk met
de vernietingingsdrift van de Duit
sers boven de grond. Wajda han
teert de camera lyrisch en zonder
enige patetiek Zijn helden zijn ge
wone mensen, die laf kunnen zijn,
gek worden van angst en liefheb
ben.
AS EN DIAMANT (1958)
Wanneer „Een Generatie" om
schreven wordt als de expressie
van een politieke belofte en Het
Riool als het beeld van chaos, dan
is As en Diamant de twijfel, de men
selijkheid van het politieke ideaal.
In ..As en Diamant" bereikt
Wajda de synthese van zijn ideeën.
Een moraliteit over een Pool die de
eenheid van het verzet ziet wegval
len en verzeild raakt in het nie
mandsland tussen de politieke idea
len en strijdpunten. In As en Dia
mant maakt Wajda op briljante
wijze de twijfels van een generatie
duidelijk op een punt waar oude en
nieuwe waarden bloedig botsen.
Deze film is de voltooiing van een
trilogie over de bewustwording van
een Poolse generatie, die op
groeide in het verzet. De generatie
die nu tussen 40 en 50 jaar oud is.
Een drietal films, die ook los gezien
kunnen worden van Polen en in hun
universaliteit van gekozen thema's
evengeldend zijn voor het groeipro
ces dat de ouders van de ge
neratie die nu opgroeit, indertijd
hebben doorgemaakt
Een film. die men als het bezien
van een tijdsbeeld eigenlijk niet
mag missen.
armolp, ee-ü i/AAJ Pf7
lvchrvaaer haatschappvev laa-t
db pa£>sacjle#s db cocx--
Pir zrEAj -hob h&r tveztel sizicr
bal umtr. IS PAT AJtETAAePAÏ?
ts-0
/uru lataauT.
- em WIE 'N ©WOLDOEA/bE t+/VA6T vcos- ditjjik. maak EEZIVAAB.'
-pe oef vosje*; kaaï wel 's emfvEA/ v—y^hex iS wiet faik oai2e
2ITTEXI prr JAAC1 j/ schooi- PPESTAFISS EAf
ir5^ i^apacitb item AF TE p\bteü
'Al paafs cufbri'.
Ik zou heel ZjPAAzj TELEFoW'SrE
ujopdbm al pat coAiTAor
MEt hbaicëaj DE heLe vaq'
FE ;k/AA)£ op BFOl/EAJPE
l/ERBIA/rexJISSEAl (S
A/arcc/suyfc WE l qeeiaxj
v itpi b
L a)alvp