bij DHV ooeiende schetsen van Piet Klaasse echtpaar met overtuigend werk i miner L bontmode ^suede lEUSDER KRANT - EXPOSITIE DONDERDAG 23 DECEMBER 1976 uitdrukkingsmogelijkheid. De muziek is wereld- en mensen- omvattend, in droefenis en vreugde. Heel mooi vind ik de uitbeelding van de zangeres en toneelspeelster, dieSchönbergs Pierrot lunaire vertolkte. Zij is er in die ene ets in diverse posen, triest, triomfantelijk, nederig, hoopvol. Hannah Yakin geeft de diverse gemoedsstem mingen feilloos weer. Lijnvoering en achtergrond motieven zijn funktioneel, en vormen een wezenlijk onderdeel van de weergave der soort mu ziek, die Hannah tot leven wil brengen. Heel fraai zijn de etsen van de altklarinet, diep gegra veerd en in diepe kleuren afge drukt, en van de harpspelende dochter, een ets waarvan toon tint sprankelend en licht zijn Fascinerend zijn de etsen van de evolutieserie, van tri- boliten tot olifanten, ontstaan uit verwondering over zoveel AMERSFOORT - Tot en met zondag 9 januari 1977 kunt ubij Dwars, Heederik en Verhey, Laan 1914 nr. 35, genieten van het mooie grafische werk, de tekeningen en aquarellen van het echtpaar Yakin, en van Piet Klaasse. Over het werk van de Yakins schreven wij uitvoerig in onze editie van 19 november 1976. Wij willen nu volstaan met een blik op het werk van Piet Klaas- se. De drie kunstenaars stellen in totaal zo'n vijftig werken tentoon, dus er is wel het een en ander te zien bij Dwars, Heederik en Verhey! In de eerste plaats willen wij u wijzen op het prachtige boek „Concours „hippographique", dat in 1975 verscheen, en waar in Piet Klaasse zijn liefde voor het paard beleed. Jan Elburg schreef er een inleiding bij en knoopte er een biografie aan vast. Het plezierige is, dat deze biografie met alleen uit woorden is opgebouwd, maar ook uit te keningen. Piet Klaasse was al heel jong geboeid door het ede le dier, dat paard heet; en reeds als zesjarige maakte hij een potloodtekening, waarop het paard opmerkelijk goed wordt uitgebeeld. De mensenfiguurtjes zijn op die tekening zeker nog van een ander benaderingsni veau. Van de twaalfjarige Piet Klaasse is er in het boek een aquarel met paarden opgenomen, die een heel fijne sfeerschilde- nng geeft. „Concours hippographique" is een schitterende verzame ling beeldend werk over het paard en zijn interessante phy- sionomie en anatomie. Piet Klaasse' s boeiende aquarellen en tekeningen van het paard „met zijn satijnen robe", zoals Jan Elburg dat fraai uitdrukt, geven het dier weer in zijn to tale verschijningswereld. En Piet Klaasse heeft het paard in de loop der jaren zo intensief geobserveerd in zo veel ver schillende situaties, dat elke uitbeelding een nieuwe verras sing in petto heeft. Een man. die dusdanig thematisch ge richt „verzamelt", en diedaar- taj perfektionist is, heeft zo'n gevarieerde beeldende bagage voor handen, dat hij nietinher- haling kan vervallen, noch met een eenmaal gevonden procédé genoegen neemt. Zijn kunste naarsschap blijft evolueren. Opvallend is, dat Piet Klaasse zulk een zicht op de mogelijk heden en onmogelijkheden van de druktechniek heeft, dat de paarden in het boek zich mani festeren, op de meest sublieme wijze over de papiervlakken verdeeld. Een heel mooi boek. Jammer dat de prijs het voor veel men sen onbereikbaar zal doen zijn. Van het aan de wanden han gende werk springen de litho's eruit. Het tekenen op steen ligt volkomen natuurlijk binnen de wereld van Piet Klaasses ge voelige benadering. Mooi, zo'n kudde paarden (nr47), „Kameel met duiven'(nr 5) of de fijn zinnige litho „Rogier in kraak pand" (nr 6). Het essentiële aan beweging, onderwerp en ideële achtergrond wordt via de steen op haast „tedere" wijze weergegeven. Piet Klaasse heeft met de Ya kins gemeen, dat ook hij zich het inspireren door Israël. Van hem vindt u onder andere im pressies rond de klaagmuur. Voor diegenen, die om welke reden dan ook binding hebben met Israël, is deze tentoonstel ling een unieke gelegenheid om een keuze te maken uit Isra ëlische onderwerpen, die men graag bij zich thuis zou willen hebben. De vele fraaie prenten van de Yakins geven daar alle aanleiding toe. De tentoonstelling van gra fiek, tekeningen en aquarellen van Hannah Yakin - Van Hulst, Piet Klaasse en Abraham Yakin is bij Dwars, Heederik en Ver hey voor het publiek te zien op: zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur, behalve op Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag. ANCO MALI levens- en overleveringskracht en zulke gevarieerde levens vormen. Getuigend van een fijne humor zijn grappige voorstel lingen als „Involved", van de jongen die verstrikt is in zijn eigen saxofoon, en Guess who is watching you", van de cello die als ooievaar over de schou der van de musicus meekijkt Overtuigend werk, dat de al lure heeft van een zeggings kracht, die boven de landsgren zen uitgaat. ANCO MALI Traham en hannah yakin exposeren iSK lidsAy rtli on. AMERSFOORT - In deze en komende tijd kunt u op ver killende plaatsen in Neder- lï0 id (tot 28 november in de eke immanderie van Sint Jan te ni( jmegen, tot 10 december in Bols Taveerne te Amster- miclm vanaf 10 december bij :e|f rars, Heederik en Verhey, naf 22 januari in De Vaart te iversum) het grafische werk en van het echtpaar Hannah en M iraham Yakin-van Hulst uit inn ruzalem. Bij Dwars, Heederik en Ver- zullen een veertig- tot jldgtal etsen, litho's en aqua- >llen van deze artisten worden «toongesteld. J? Het is bewogen werk, geih- jireerd door de kleurige, le- nie endige wereld van het midden- 0ot|osten. Door de Thora, de evo- itte, de muziek, de achtkinde- eifén van het echtpaar. Zij vatten presentatie daarvan samen een vibrerend scala van im- ressies en gevoelens, die be- ekking hebben op de leefwe- ia rond de onderwerpen en de ersonen, die worden uitge teld. Niet alleen de zichtbare arm van Jeruzalem wordt door ibraham Yakin in zijn etsen vrtolkt, ook de historie achter muren wordt gesuggereerd, is in de beweging, die door etsen heen speelt, verweven. leven van ontelbare men- geeft er gestalte aan. digheden levensvatbaarheid heeft kunnen behouden. Distels ook boven Ceasarea uit, de stad die uit de aarde te voorschijn is gespit, en waar mee een Romeins amphitheater een aquaduct, een gehele Ro meinse nederzetting zijn bloot gelegd. Op één der opgegraven munten staat vermeld: Judea Capta. Israël is overwonnen Abraham Yakin maakte van dit gegeven een grootse prent, gaf deze de beademing mee van het verdwenen Romeinse rijk en het overleven van Judea. Of Yakin de Bedoeinen in de Negebwoestijn, beelden uit de synagogen, het dansen der man nen om de vreugde der wet te vieren, of figuren als David en Saul weergeeft, zijn kunst is doortrokken van warme mense lijkheid. Met een onbedwingbaar zijn onderwerpen aan, bouwt ze uit, verbreedt ze, tot ze iets universeels uitstralen. Hannah Yakin-van Hulst heeft vele etsen gemaakt van thema's als het moederschap, de evolu tie, van figuren als musicihaar eigen kinderen. Cellisten, hobo- isten, trompettisten omgeeft zij met haar muziek, die haast tastbaar is door het aantokke len der snaren, het bewegen der kleppen, en de vele beelden die er door worden opgeroepen. De musici zijn één met hun instru ment, hun wijd geschakeerde In een fraaie ets als die van het Hooglied is de hele rijke wereld van de oude kuituur aanwezig. Tempels, torens, muren, de dochteren Sions. Aarde en hemel zijn vervuld van poëzie, uitgekristalliseerd in liefdelijke bloemen en rijpende granaatappels. Uit het oude stadsgedeelte van Jeruzalem streeft de zonne bloem, het zich steeds vernieu wende leven, naar boven. Jeru zalem heeft veel geleden, heeft veel vreugde gezien. Uit de pijn der mensen groeien de distels als het weerbarstige materiaal, dat zich zó heeft weten aan te passen en te wapenen, dat het onder de moeilijkste omstan- Korte Bergstraatl2-14, le zijstraat lWs/\ voor bij 't Grand- Theatre. AMERSFOORT Tel. 033-1 52 83.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 9