,;De Jungman
Praatshow,
„We zetten de
televisie op een
voetstuk waar
het eigenlijk
niet op hoort"
000
000
j°N£S
Dick van Rheenen
UITEINDELIJK
December 1976 19
DE
em van0fkel zendtijd politieke partijen
iavelu «'er en nu een van de aI
film v an ome \n\llem
rondje theater
beeldspR^
stuif es in n\*ch^eu
%/^fn
toppop
FASSBli
kenmerk
oe*^
trends
hotel de botel
TEOï
°EH.
\>i°
^Afo,
Ron/n(
DEJ0»°ACH£S
sprekershoek
superstars
G ^UNr
't spant erom
0fcowi
^OE
0^E
bR^
'tolSsA
""c"fot
>«<1etods'°'®eeensw
0 de wrekers
N DE/?
eenvandeacht^loewens
wdkr^c^ 16
a. starsky en hutch
vjillemduys
bertus aafjes
landgenoten
'/fR^
cpö
pepper
kijkdoos
2V00R12
volgende patiënt
martine
de bereboot ,.«ijs
V adlangebent
\humanistisch verbond
4RZUa teRUG_NAAR de natuur
koospostema
studio sport
vvrrtKERS «^'UA
Zelfs na 25 jaar lief en leed bevindt de televisie zich nog altijd in een uitzonderlijke positie in de
Nederlandse media. Over het 'Grote Wonder Van Technokratisch Vernuft' raakt men niet uitge
sproken. Laat staan uitgekeken!
Volgens de kijkcijfers blijken nog steeds enkele miljoenen mensen zich 's avonds voor het 'blauwe
schijnsel' te verzamelen. Voor ontspanning, kennisverrijking, verveling, nieuwsgierigheid en vult u zelf
maar verder aan.
ledereen vindt wel wat van zijn gading bij het programma-aanbod, dat varieert van Koot en Bie tot
Nader Bekeken. Van voetbal tot Den Haag Vandaag. Van Fassbinder tot Hotel de Botel. Van De
Wrekers tot Beeldspraak. Van Willem Duys tot Onder behandeling.
Uit een mengeling van amusement, ontspanning en informatie, pikt ieder het zijne. De één beheerst
zich tot de Peppers en de Kojaks, de andere tot de prachtige kleurrijke dokumentaires. De echte
liefhebbers vergapen zich aan de Van Oekel Shows en geïnteresseerden werpen zich op de vijf a zes
aktualiteitenrubrieken per week. Miep uit 's Gravenhage slaat geen Eén van de acht over. En als de
ouwe Drees op het scherm is, wil ome Sjaak in Volendam best effe kijken. Trouwens, Truus uit
Middelharnis (niet die tante van Leo Derksen) is niet van de televisie weg te slaan als die aardige
Willem Ruis erop jongleert.
Maar heeft u er wel eens bij stil gestaan, dat er een aantal mensen in Nederland, dag in dag uit, naar
'alles' zit te kijken? Van Joepie de poepie tot aan de slaapoogjes van Ton Planken. Nee, we bedoelen
niet de wild-enthousiaste kijkers, maar het groepje beroepshalven, dat met een stukkie papier en een
pennetje van alles opkrabbelen over wat ze te zien krijgen. Of ze nu naar een Menten-debat zitten te
kijken, of een Hitchcock-thriller, ze schrijven erover.
In de journalistiek neemt de tv-recensent toch wel een bijzondere plaats in. Zorgt de kollega voor het
nieuws, hij zorgt enkel en alleen voor het kommentaar. En of je het als lezer nu wel of niet met hem
eens bent, de tv-recensent blijft alles bekommentariëren. Hij blijft zijn visie geven over het program
ma-aanbod, over de kwaliteit en de kwantiteit daarvan, over technische ontwikkelingen en over de
omroeppolitiek. De tv-recensent heeft overal wel een mening over. Een eigenwijs volkje, mag u gerust
opmerken, want dat zullen ze niet ontkennen.
Maar blijkbaar heeft de kijker behoefte aan die eigenwijsheden, want de tv-recensent is nog altijd één
van de meest gelezen rubrieken in de krant. Een onbegrijpelijke zaak, vindt tv-recensent Wim Jungman
van Het Parool. Hij blijft zich erover verbazen. 'Dat we na 25 jaar de televisie nog altijd als een soort
fenomeen beschouwen, daar kan ik niet bij', vertelt de 63-jarige recensent. Jungman is een rustige,
kalende man, die als 'eigen baasje' de laatste journalistieke jaren volmaakt. Hoewel dat niet wil zeggen,
dat hij naar zijn pensionnering uitziet. Integendeel! Met een ongelooflijk enthousiasme schrijft hij het
dagelijkse stukkie van driekwart kolom.
Daarnaast schrijft hij een wekelijkse 'achtergrond' in Microvisie Het vak van de tv-recensent is hem
ontzettend lief en we hadden geen betere kunnen treffen om over dat vak te praten. Een intrigerend
en veelzijdig vak, waar je niet in een paar uurtjes doorheen bent. In een ruim twee en een half uur
durende interview praat Jungman honderduit. Er is bijna geen speld tussen te krijgen en daarom
hebben we het interview ook de kop meegegeven: 'De Jungman Praatshow'.
Luistert u maar mee.
BILTHOVEN - 't Is effe zoeken in
Bilthoven, maar we kunnen toch al
spoedig de auto parkeren voor de
rijtjeswoning van Jungman. Al gauw
zitten we in de huiskamer en zet echt
genote Loes koffie. De woning staat
waarschijnlijk precies in een aanvlieg
route van de vliegbasis Soesterberg,
want het huis trilt regelmatig in zijn
grondvesten.
Jungman steekt de sigaar met mond
stuk aan en dan zijn we klaar om te
beginnen.
De recensent heeft er zo'n 28 jaar op
zitten bij Het Parool. "Het heeft hem
toentertijd toch heel wat moeite ge
kost om bij die krant te komen Na te
zijn afgehaakt op de akademi voor
beeldende kunsten en we praten
dan over de krisisjaren kwam Jung
man enige tijd in de handel te zitten
In die tijd wilde hij al het liefste in de
journalistiek gaan, het lukte hem
echter met geen mogelijkheid. Maar
wat hem voor de oorlog niet lukte,
lukte hem door de oorlog wel. Hij
kwam in het verzet en zo ook bij De
Waarheid terecht. Daarvoor luisterde
hij de radio af, maakte bulletins, sten-
ciltjes en nog wat meer van die toe
standen Bij De Waarheid zaten toen
ook 'jongens' als Jan Vrijman, de
cineast. Jan Hulsenbosch, Jan Brus
se, die later naar Parijs is gegaan en
Jan Spierdijk, die bij De Telegraaf te
recht is gekomen. Zo vlak na de oor
log kwamen de 'jongéns' van De Waar
heid nog wel eens over de vloer bij
Het Parool. ('Dat zou je nu toch niet
voor mogeli|k houden', vertelt Jung
man). Via via lukte het Jungman in de
tweede helft van '48 bij Het Parool te
komen. Hij kwam daar de eerste tijd
te zitten op binnen- en buitenland, la
ter bij_de zaterdagbijlage P.S., waar
voor hij veel organisatorisch werk
deed en de laatste tien jaar verzorgt
hij de dagelijkse tv-recensie voor Het
Parool.
Een globale opsomming, want zijn
grote interesse voor televisie is niet
van de ene dag op de andere gekomen.
Jungman Toen er nog geen televisie
was, waren mijn interesses altijd al
sterk getrokken door de radio. Dat
waren tenslotte de jaren van de grote
radioprogramma's. Zoals de zaterdag
avonden met 'Negen heit de klok'. Mi
mosa van Eli Asser, de familie Door
snee. Die interesse is ook een beetje
geografisch bepaald, want ik woonde
niet ver van Hilversum, zodat ik daar
wel eens heenging en programma's bij
woonde. Dan komt inderdaad de tele
visie opzetten Op onze redaktie zat
toen een Henk Schaafsma, die grote
interesse had in radio en televisie, om
roeppolitiek enz. Het was in de eerste
plaats zijn taak om daar aandacht aan
te besteden Later is hij weggegaan en
dan ontstaat er natuurlijk een gat en
dat heb ik mede een beetje helpen op
vullen'.
ENIGE AMBITIE
De journalistiek is en blijft de enige
ambitie van Jungman. 'Die drang heb
ik altijd in me gehad. Ik wilde schrij
ven. Niet schrijven in de hoogliteraire
zin, maar gewoon dingen waarnemen,
vertellen wat je waargenomen hebt en
dat zo duidelijk mogelijk doorgeven.
Noem het een soort kommunikatie-
drang.
De journalistiek is het enige vak, dat
ik echt ooit heb willen uitoefenen. Ik
zou hoogstens, als ik jonger was ge
weest en de televisie was eerder be
gonnen, werk hebben gezocht bij de
televisie zelf. Dat lijkt mij een fasci
nerend vak'.
Het organisatorische werk met P S
(stationschef spelen noemt hij het),
heeft Jungman een acht a tien jaar ge
leden laten varen. Hij ging zich hele
maal richten op de tv-recensie. Jung
man: 'Ik geloof dat Het Parool zo'n
beetje de enige krant in Nederland is,
die het zich permitteert, om iemand
uitsluitend voor de tv-recensies in
dienst te hebben.
„Het hele instituut
van de tv-recensie
is eigenlijk iets
krankzinnings"
Het is bij mij net het omgekeerde. De
meeste journalisten beginnen schrij
vend en eindigen organiserend. Als ik
maar op een stukkie papier met een
pennetje kan opschrijven wat ik van
programma's heb gevonden. Een te
rugkeer naar het gewone journalistie
ke handwerk dus. Daarmee ben ik te
vreden. En ik ben mijn hoofdredak-
teur er erg dankbaar voor dat mij dat
is gegund'
Lees verder op pag. 2b