Vertrouwen gekregen en op grenzen gestuit JAN TER LAAK, NA TWEE JAAR OMROEPPASTORAAT: mmu'Mimnm Foto: Johan Sneevliet Kerk en wereld UITEINDELIJK December 1976 21 AMERSFOORT De parochie van de H. Franciscus Xaverius aan 't Zand 33 in Amersfoort is een heel bijzondere. Deze kerk werd twee jaar geleden door de KRO in overleg met het bisdom aangewezen als 'omroeppastoraat'. Een nieuw fenomeen binnen het kader van de godsdienstige uitzendingen van de katholieke zuil, dat nogal wat ge volgen had voor de Amersfoortse parochie en de daar werkzame pastores. De vergrijzende, leeglopende en verburgerlijkende parochie kreeg een nieuwe opleving. Er kwam een goed jongerenkoor van de grond, er wordt nogal wat aan liturgie gedaan, kindernevendiensten zijn een normaal verschijnsel geworden, terwijl ook de faam van het Politiek Avondgebed de Amersfoortse grenzen begint te over schrijden. Jan ter Laak, Jack de Valk en Maria ter Steeg zijn daar voor een groot deel verantwoordelijk voor. Zij kwamen als omroeppastores twee jaar geleden het team van de Franciscus Xaverius ver sterken. De KRO, die niet alleen zelf godsdien stige programma's heeft, maar tevens de uitzendingen voor de rooms- katholieke kerk verzorgt, voelde een paar jaar geleden behoefte aan een omroeppastoraat. Tot dan toe werd de eucharistieviering op zondagoch tend telkens vanuit een andere paro chie uitgezonden. Geconstateerd was dat deze uitzendingen altijd door een vaste groep bekeken worden. Aan de ene kant zijn dat mensen die om licha melijke redenen de kerkgang niet (meer) kunnen maken: bejaarden, zie ken, invaliden. Daarnaast is er een groep kijkers, die zondags best een mchtelijk woord wil aanhoren, maar er om de een of andere reden niet toe komen daarvoor naar een kerk te gan. Bij elkaar zo'n 100 000 tot 200.000 vaste klanten. Het leek de katholieke zuil geen onaardige gedachte om deze vaste kijkers een 'eigen parochie' te geven. De eucharistie-uitzendingen zouden voortaan niet meer uit iedere week een andere parochie, maar telkens dezelfde moeten komen. Om verschil lende redenen viel de keuze op de Franciscus Xaveriusparochie in Amersfoort om deze taak te vervullen. niet alleen 'liturgie-vierende priesters' wilden zijn. Dat beeld krijg je gauw, wanneer je alleen in de eucharistievie ringen op het scherm verschijnt. Maar het pastoraat is natuurlijk meer dan alleen de mis op zondag. Daarom wil den wij niet alleen de liturgische uit zendingen doen We kregen daarvoor wekelijks vijf minuten ter beschik- NIET ALLEEN LITURGIE Jack de Valk, pastor te Baarn, en Jan ter Laak, medewerker van Pax Christi in Den Haag, werden uitverkoren om van start te gaan in het omroeppasto raat. Wat later is Maria ter Steeg, afge studeerd in de theologie aan de Uni versiteit van Nijmegen, dit tweetal komen aanvullen. Zij waren daar toe bereid, zij het onder zekere voorwaar den. Ter Laak 'We hebben van het begin af aan duidelijk gesteld, dat we Maria ter Steeg king. Sedert korte tijd maken we nu regelmatig een programma van twintig minuten, 'Levensloop' geheten. Daar in kunnen we dan wat anders dan pre kers alleen zijn' Naast de televisieprogramma's, heb ben de omroeppastores ook enige radiozendtijd tot hun beschikking. Verder is een van hen in de studio aanwezig, wanneer de KRO in de nacht van zondag op maandag de uit zending via Hilversum III verzorgt. De pastor zit dan aan de telefoon om te luisteren naar wie behoefte heeft om op te bellen. Vergelijk de VARA- nachtwacht Wubbo 't Hart. Tenslotte schrijven de bewoners van 't Zand 33 wekelijks een kolommetje in het pro grammablad Studio. Maar Ter Laak en De Valk, die teza men met hun vrouwelijke kollega Maria ter Steeg, het team van het om roeppastoraat vormen, hebben ook nog, wat zij noemen 'een Amers foortse taak'. Ter Laak: 'We vonden, en vinden nog steeds, dat een parochie vanwaar radio- en televisieuitzendin- gen worden verzorgd, een zeer leven dige moet zijn. We zijn daarom, om de twee pastores van de Franciscus Xaveriusparochie te helpen, anderhal ve dag per week aktief in de parochie. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk mensen er bij te betrekken'. Een jongerenkoor is een uitstekend middel om jonge mensen er bij te be trekken. Werkgroepen doen het nodi ge aan de liturgie. Zo'n stuk of twaalf mensen houden zich bezig met de or ganisatie van de kindernevendiensten. Het Politiek Avondgebed steunt op enkele tientallen medewerkers, terwijl ook verschillende gespreksgroepen voor mensen aanleiding bleken om binnen de parochie aktief te zijn. De komst van het omroeppastoraat betekende voor de parochie dus meer aktiviteiten. En wat betekent het voor een pastor' Jan ter Laak: 'Het is in derdaad heel anders dan het werk van een pastor in een normale parochie. Het bijzondere is dat je aan de weg timmert; anders zaten we hier nu trouwens ook niet te praten. Televisie wordt vaak een beetje als een afgod gezien. Godsdienst heeft ook een heel bijzonder karakter. Bestaat natuurlijk makkelijk het gevaar, dat er wat over dreven wierook wordt toegezwaaid, wanneer je die twee zaken bijeen brengt. Daar moet je voor oppassen' VEEL INTENSER 'Het klinkt misschien paradoxaal, maar een omroeppastor komt veel in tenser met mensen in aanraking. Wan neer iemand, die moeilijkheden met zijn vrouw heeft, naar de televisie zit te kijken, waarop ik dan preek over huwelijksmoeilijkheden. Dan komt dat heel indringend over. Het is alsof er een derde in de huiskamer zit te praten. In de tweede plaats kan dege ne die belt of schrijft betrekkelijk anoniem blijven In ieder geval levert 't ons zo'n 150 a 160 reacties per week op. Het meeste maakt de mis op zon dag los. De meeste reacties komen via de telefoon. Moeilijke gevallen ook. ja. Maar je kunt veel doen in zo'n ge sprek. Soms in een half uur. Is een omroeppastor, die weet dat er zo naar hem geluisterd wordt, nu voorzichtiger in zijn keus van onder werp, taalgebruik etcetera? Ter Laak 'Je weegt ie woorden wat zorgvuldi ger. Je kijkt beter uit, wat je in je pre diking als voorbeeld neemt. Maar ik weet niet of je dat nou voor zichtigheid moet noemen Ik zou dat liever als 'behoedzaam' willen betite len. Als pastor probeer je altijd om mensen niet af te stoten. Je moet eerst een vertrouwensrelatie met je ge hoor opbouwen. Ik geloof dat we die vertrouwensrelatie met onze vaste kij kers nu hebben. En dan kun je alles zeggen wat je nodig vindt Vanuit mijn tijd bij Pax Christi heb ik veel kontakt overgehouden met men sen die een beroep doen op de wet gewetensbezwaarden militaire dienst, de zogenaamde dienstweigeraars. Daar heb ik onlangs nog eens een praatje voor de radio over gehouden. En dan blijkt juist door dat vertrouwen, dat mensen, die de radio anders af zouden zetten, blijven luisteren. Niet zozeer geïnteresseerd in dienstweigeren, maar omdat ze ie stem kennen van andere programma's. Ik heb er dan ook een paar reacties op gekregen van mensen, die normaal op zo'n onderwerp niet zouden reageren. Ze waren het niet met me eens, maar het waren wel goede gesprekken. Het vertrouwen komt ook tot uiting in de reakties op de uitzendingen. Al in het begin van het gesprek vraagt Ter Laak om hierop niet de nadruk te leggen. Het lijkt hem niet zinnig om er een 'zielig' verhaal van te maken. Eind december wordt er meer dan voldoen de aandacht besteed aan homofielen, bejaarden, eenzamen en al die groepen die tezamen de kerstins moeten gaan bevolken. Jack de Valk, die ten be hoeve van de fotograaf het gesprek een tijdje volgt, signaleert in die plot selinge aandacht ook een vorm van voyeurisme. 'Het lijkt er op dat som mige mensen dergelijke verhalen over eenzamen nodig hebben, om zelf des te prettiger de feestdagen te kunnen doorkomen', zo meent hij. Maar nu we het er toch over hebben zegt Ter Laak: 'Heb varieert natuurlijk sterk, de onderwerpen. Soms is het heel moeilijk. En dan merk ik toch dat dat wel van invloed op me is. Die ernst. dat werkt dan toch ook door in je pre diking, heeft ook gevolgen voor je ma nier van bidden'. GODSBEELD Van het bidden komen we te praten over levensbeschouwing. Ter Laak zegt dat je daarbij van de persoon of van de samenleving kan uitgaan, Voor hem is het niet het een of het ander. Het hoort allemaal bij elkaar. Net zo als voor hem het Politiek Avondgebed niet te missen is naast persoonlijke verdieping in een eucharistieviering. Ter Laak: 'Het beeld dat iemand van God heeft kan heel apolitiek zijn. A-politiek en onverschillig wat de mensengemeenschap in haar geheel overkomt. Hooguit geïnteresseerd in het lot van de individuele mens. Maar het beeld kan er ook een zijn van een God, die juist zeer geïnteresseerd is in de zwakkere in de maatschappij. Die eerste God is, extreem gesteld, een sa dist In het tweede beeld komt hij meer naar voren als de mede-lijdende God, de sympathieke God. Wij, de omroeppastores, zitten alle drie wel op die laatste lijn'. 'In 'Levensloop' proberen we overi gens te laten zien, dat levensbe schouwing een zaak van het leven van alledag is. Dat mensen daar in hun gewone manier van leven eigenlijk voortdurend mee bezig zijn. Misschien herinner je je die uitzending over die Amersfoortse wijkverpleegster. Die vertaalde haar levensbeschouwing helemaal in aktie. Die was voort durend voor andere mensen in de weer'. 'Levensloop', de liturgische uit zendingen, het Politiek Avondgebed, de anderhalve dag in de parochie, het hoort er allemaal bij voor Jan ter Laak. Een onderdeel alleen is te wei nig. Jan ter Laak: 'Inderdaad, zo'n Po litiek Avondgebed haalt de samenle vingsvraagstukken binnen de parochie Daardoor ben je ook met maatschap pelijk relevante dingen bezig. Dat heb ik nodig. Zoals gezegd, de liturgie is maar een kant van de zaak'. KRITISCHE KANT Na enig nadenken beantwoordt Ter Laak de vraag, hoe hij op twee jaar omroeppastoraat terugziet. Hij zegt 'Om met me zelf te beginnen: ik doe het graag. Ik kom in dit werk volledig aan mijn trekken, het blijft een voort durende uitdaging om dit te doen. Het is ook heel prettig met z'n drieën te werken. Voor de parochie heeft het een hoop meer leven betekend Ter wijl we, wat betreft de televisie, een aantal mensen het gevoel hebben kun nen geven, dat zij ergens bij horen. Maar er is ook een kritische kant. We hebben gemerkt dat we een aantal dingen kunnen, maar we zijn ook op grenzen gestuit. Media kunnen ook niet alles. Je bent niet in staat tot het aangaan van een echte relatie. Het blijft afstandelijk. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om mensen over t^halen om van gedrag te veranderen. Soms wil je dat wel eens bereiken. Kortom: we moeten het niet overschatten'. TEVREDEN? Jan ter Laak: 'Nog lang niet tevreden. We voelen voortdurend de hunker naar goede informatie over diepere levensvragen is nog steeds levensgroot aanwezig. Er is nog veel te doen'. Jack de Valk (links/ en Jan ter Laak in de keuken van de omroepparochie De kerk aan 't Zand in Amersfoort, die voldoende te/evisie-geniek bleek

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1976 | | pagina 39