Leusdensen exposeren poppen in historische kleding en weefsels Michael Davidson speelt in Sparrendam MOTEL „DE WITTE BERGEN" IN LAREN PJGU doet mee aan culturele wedstrijd Hr. Marthens spreekt voor KP0 I LEUSDER KRANT - EXPOSITIE DONDERDAG 6 JANUARI 1977 LAREN - Een ritje naar motel ..De Witte Bergen'' in Laren, aan de Rijks weg Amersfoort-Amsterdam, biedt u een blik op het werk van twee Leus densen Mevrouw M. Dijker-Papavoine stelt er in de nieuwe Eemzaal poppen in historische kleding tentoon Mevrouw A Buddenberg laat er haar eerste weefsels zien. U moet wel snel rea geren als u het werk wilt gaan zien, want de expositie duurt maar tot en met vrijdag 7 januari, en is geopend van 10 00 tot 20 00 uur WEEFSELS Van mevrouw Buddenberg zijn er vier werkstukken, waarvan ik de in geverfde hennep uitgevoerde weefkom- positie, die tegen een vergulde achter grond achter glas met lijst is geplaatst, het meest geslaagd acht. De kleuren zijn mooi, de verhoudingen zijn mooi, en het weefsel laat een en ander aan de fantasie over Poorten, Tempel ingangen. Door de voortreffelijke wijze van inlijsten heeft het weefsel iets antieks méégekregen, waardoor het warm en prettig aandoet, en een ge heel eigen leefwereld is ingegaan Mevrouw Dijker-Papavoine heeft op groen beklede étagères een bizonder aantrekkelijke kollektie poppen in kle dij uit vervlogen tijden bijeen gebracht. Zij heeft uitgebreide studies van de historische kleding gemaakt, in de lijn van de bizondere uitbeelder Cruys Voorbergh En zij weet er heel ple zierig over te vertellen De poppen zijn van celluloid, en mevrouw Dijker heeft de gezichtjes met een stofje over trokken, waarna ze er de ogen, de neus en de mond op heeft geschilderd Die krijgen door deze manier van werken een heel zachte uitdrukking Mevrouw Djker heeft zich beperkt tot vrouwen kleding KLEDING VAN VOOR 1500 De kollektie begint met het zoge naamde ..Veenmeisje", waarvan de kleding is geihspireerd op die van de veenmensen uit de tijd van Karei de Grote, die men in het oosten van ons land heeft opgegraven Eenvoudige kle ding uit wol en jute, bestaande uit een aangeknipte rechte lap. met een band van vljis .er jambeen-gehouden. Geen ingeknipte mouwen De voeten gewik keld in een lap van leer. Het haar los hangend. Een voorbeeld van draperiekleding toont mevrouw Dijker met de Griekse vrouw, gehuld in chiton en hymation. geweven van katoen en linnen, waarin geomët rische dekoraties'anngebracfit' 8 Tussen 1100 en 1200 werden er nog steeds twee japonnen over elkaar ge dragen. beide zonder ingezette mouw De kleding in onze contreien is waar dig en sober De gehuwde vrouw droeg een hoofddoek en een kinnedoek, want het gezicht mocht niet te veel gezien *^1 v<-»V ,riP. 'ui worden De zijde deed haar intrede als materiaal, en de capes werden met bont gevoerd. Een aardig detail in deze kleding zijn de diepe insnijdingen in de japonnen, de duivelsvensters De duivel kon door de diepe insnij dingen heen tóch de smalle taille van de dame in kwestie zien' De vrouwen houden de cape aan het koord bij de hals vast. om te voorkomen, dat hun hals door het koord beschadigd zou worden De vrouwen hebben het kruis in de hand. want er werd vrijwel con tinu gebeden om in het hiernamaals te komen Mevrouw Dijker typeert door de ac cessoires, die zij aanbrengt, tevens de karakteristiek van de tijd. Dat maakt haar poppen boeiend Ht zijn niet zó maar antieke poppen, die in leuke oude stofjes zijn gehuld, maar het zijn zo getrouw mogelijke beelden van vrouwen vervaardigd naar prenten, schilderijen en gegevens uit velerlei historische perioden Men kan mevrouw Dijker in een museum een uurlang voor een schil derij zien staan om een kledingdetail te bestuderen, en de sfeer van de tijd in zich op te nemen De taille en de mouw zijn door de eeuwen heen belangrijke aksenten in de vrouwenkleding. In de ene periode wordt taille ingesnoerd, in de andere periode wordt de aandacht op de taille gevestigd door het opvullen met kus sens. Ook de mouwen passen zich bij de heersende modeinzichten aan. In de tijd van Jacoba van Beieren werden de japonnen langer. De taille ging de hoogte in De japonnen gingen slepen en werden van voren opgenomen alsof de vrouwen in verwachting waren Op deze wijze kon de onderrok worden gezien. De hennin of punthoed deed zijn intrede De huid werd geblankeerd. De wenkbrauwen werden weggeschoren EEN JAPON GING HET HELE LEVEN MEE Een japon ging in die tijd het hele leven mee Bij erfenis werd de jajx>n aan de kinderen overgemaakt, en voor deze vermaakt. Dat een japon een kwestie van fortuin was. laat zich gemakkelijk aflezen van de poppen van mevrouw Dijker, tytar vrouwenfiguren behorenvrijwel allen tot de adel en .'heF hof*: Ze Minnen lok hoogstens be hoedzaam schrijden, want vrijelijk be wegen was in deze toiletten niet mo gelijk Het haar mocht niet gezien worden. Er werden drie kappen over elkaar ge dragen een gewone kap, een witte kap en een sierkap Voor het eerst werd er een hemd gedragen, en wel ter bescherming tegen de kleren, zodat het vuil niet tegen de kleren kon aan komen NA 150) In de tijd van de Renaissance ging men zelfs met ijzeren korsetten wer ken Als de vrouw ging zitten, klapte een dienares zo diskreet mogelijk de scharnieren om: de voeten mochten niet worden jezien Het haar ging in een kachelpij), waaraan een doek hing, die de vrouv naar voren kon slaan om zich tegtn de zon te beschermen Opmerkelijk in deze tijd zijn de sneden in de mouwei. de s/ashes of inkepingen, waardoor h>t onderkleed zichtbaar werd Hoe varen deze in de mode ge komen? De Zwitsers hadden in die tijd veel kleren buitgemaakt in Bourgon- dië. Weelderige, sierlijke kleren, die ze wilden a;ntrekken, maar die voor hun gezette e bouw te krap waren Ze sneden er toen maar gaten in! PANDORRA'S Om de mode aan de hoven in Europa te tonen reisden de zogenaamde pan- dorra's in een koets Het warenjaoppen die m een koets werden gezet, met alles er op en er aan Kompleet met taches de beauté (deze hadden door hun plaatsing een betekenis, werd de tache de beauté bij de mond aangebracht dan was de draagster in een ondeugende bui!) Bedienden reisden met deze man nequins mee GOUDEN EEUW In de Gouden Eeuw in Nederland zijn de kleuren bezadigd, gedistingeerd De taille is hoog aangebracht, want de vrouwen waren dik De Oost-In dische Compagnie bracht welvaart, en er werd veel vlees en wildgebraat ge geten. De lepels kregen lange stelen, anders kon men zelfs niet meer bij de mond komen! Ook de kraag werd hoog opgezet: de Maria Stuartkraag deed z'n intrede Er werden parelen gedragen Het haar ging opzij in krullen, en werd van achteren in een dotje samengevat. Kra gen en manchetten, liefst drie stuks over elkaar heen, waren van kant, en werden in puntje geklost (vandaar, tot in de puntjes verzorgd'), evenals de neusdoeken, die in de hand werden gehouden. SPAANSE TIJD In de Spaanse tijd waren de japonnen opengeslagen Voor het eerst versche nen de losse blouses met de losse rokken De sluiting bestond uit strik jes De haren werden uitstaand ge dragen, en werden vaak met pitriet doorvlochten Het haar van de pop uit deze tijd behoeft nog wat vervolma king. Mevrouw Dijker is bezig om een procédé te bedenken om deze haartooi beter vorm te geven Voor de Rococo is de Watteauplooi een sierlijk kledingelement. Verschil-tij lende smalle plooien lopen van ach- teren, vanuit de schouders, tot slepend naar de grond. De japonnen werden ge steven, en maakten veel lawaai bij het lopen. Ze werden dan ook criers of schreeuwlelijkerds genoemd Dedames droegen rode bandjes om de hals, als demonstratie en protest tegen de guil lotine Want al te veel elegante vrou wen verloren in die tijd het hoofd door^ het scherpe zwaard van de guillotine. En zo voert mevrouw Dijker u door?' de eeuwen heen, met haar historische^ poppen. Het haar wordt gepoederd.'® opgemaakt met vogelnestjes, schepen.c Picasso nam dit element graag in zijns vrouwenuitbeeldingen op. heb ik zo de^ indruk Rond 1780 werden voor het: eerst de voeten zichtbaar De queuer ging naar achteren De pruiken werden met meel en houtskool bewerkt om een grijze tint te verkrijgen. De hand-t krabbertjes deden hun intreae om dey jeuk onder de pruiken, waarmee men, zittende sliep, de baas te bliiven. Via de S lijn van het Neoclassicisme1 arriveren we in de Empiretijd met de transparante mousseline achtige kle-; ding het vrouwenlichaam wordt, om huld door dunne stofjes, diskreet ge-f toond. En na de zandlopermouwen enR de enorme hoeden van de romantiek^ komen we bij de tijd aan, waarin de. naaimachine de vrouw te hulp kwam 1850: Toen sloeg men aan het strookjesp naaien de machine deed het werk!u De japon werd met een kwast opge-'1 nomen om de onderrok te laten zien." De cul de Paris en de droit devantu vierden hoogtij. Het haar werd ver-'* sierd met bloemen. Bij de Victoriaanse tijd eindigt me-| vrouw Dijkers kollektie Het wachter is op de dames in blue jeans, op d* kleding van de tijd waarin de vrouw zichzelf bevrijdde uit keurslijf, kor set en taboes Een poppenkollektie, die de moeite van het bezichtigen waard is. Mevrouw E B Grolle-Papavoine uit Meppel. toont komposities met ge-; droogde bloemen, waarvan ik die mei' de onkruiden erg mooi vind Mevrouw O de Beer-Poortugaal uit Den Haag kompleteert de ekspositie met geap- pliqueerde kleden, die in abstrakte vorm het best tot hun recht komen ANCO MALI HOEVELAKEN - Sparrendam. Za terdag 8 januari 8.15 uur - pianorecital door de vermaarde Michael Davidson. Deze Canadese pianist werd op vele manieren in de buitenlandse pers ge roemd om zijn technisch kunnen, zijn fraaie toonvorming en niet in het minst om zijn geweldig en ongebruikelijk re pertoire. „Davidson verstaat de grote kunst de muziek voor zichzelf te laten spreken...", schreef Wim Thijsse in Am sterdam na de vier Schubert recitals be zocht te hebben. Michael Davidson werd in Calgary, Canada geboren en woont nu in Am sterdam, van waaruit hij zijn toemees aan beide kanten van de Atlantische Oceaan maakt. Zijn eerste solo concerten met orkest vonden plaats in Edmonton Alberta. Hij speelde met kamer-ensembles en vooral onbekende composities hebben zijn voorkeur. We- ber, Glinka, Reinhold, Gottschalk, Ros sini en Albeniz. In de leeftijd, waarop de meeste jonge pianisten schitteren door hun techniek-brillance heeft Michael Davidson juist cntici en publiek van vele landen geïmponeerd door zijn on gekende muzikaliteit en stijlgevoel. Op zijn 25ste speelde hij alle Mozart sonates voor de „Wiener Gemeinde" in Wenen. Deze serie concerten werden herhaald in Londen's Wigmore Hall. Toen hij in 1968 in Londen woonde, was hij de eerste pianist, die alle vol tooide sonates van Schubert in Engeland speelde Met groot succes Ook weer in Wigmore Hall Solorecitals in geheel Engeland volgden, waarna ook in West-Duitsland, Zwitserland, Italië. Canada en Nederland. Het recital van zaterdag zal werken van Haydns Fantasie in C"; Schubert, Posthuum Sonate in Bes, Rossini en Liszt omvatten. Een unieke kans om deze veelbelovende jonge pianist met een zeer speciaal muzikaal karakter zo dicht bij huis in Sparrendam Hoe velaken te beluisteren. Toegangsprijs 6,- (steunkaart 5,50) Ook nu reeds verkrijgbaar op het administratieadres Westerdorpsstraat 2 Sparrendam kan uw steun overigens best gebruiken. Voor zaterdag 15 januari 8.15 uur is een optreden gepland door Studio Pepin o.l. v. Joop van Zon. Dit ensemble met Godelïeve van Groningen en Kees Meyer, fluit, Bernard van Wolden en Leo van Tol, klarinet, Hans Meyer ep Jan Joris Nieuwenhuis, hobo, Wilma Meyer en Martien Cohen Stuart, fagot, Wim v d. Verge, Hans v. d Werf. Joop Houken en Jan Verhagen, hoorn en Hans Annes, Contrabas - zullen werken spelen van Cordon Jacob, Rossetti, Ri chard Strauss en Mozart. TENTOONSTELLINGEN Beeldhouwwerken en foto's van Ger- rit Offerhaus - tekeningen van Robert Nix. Sparrendam is hiervoor geopend op de zaterdag- en zondagmiddagen tussen 2 en 5 uur. Combineer eens een fijne wandeling met het zien van een goede expositie in de ontspannen sfeer van Sparrendam en drink er een lekker kopje thee (met een plak koek van het huis). ZING-ZING-ZING Ondanks koude en sneeuw, of mis schien juist daardoor, was de woens dagavond met zang van de Ane moontjes „Sing yourself happy" en het Terbroek's Meisjeskoor met medewer king van de muziekgroep Musiva o.l.v. Wim Bouwman bijzonder geslaagd. Een spontane „happy sing-happening" met kleintjes en ouderen. Wim Bouwman ontving dan ook welverdiend als dank de Sparrendampenning. Neem Spar rendam eens op in uw repertoire. ..Je ziet zelf dat ik niet opgewon den ben/' LEUSDEN - Dc Plattelands Jongeren Gemeenschap Utrecht afdeling Leusdcr. gaat óók meedoen aan de provinciale kulturele wedstrijd. Daarvoor moet een toneelstukje worden opgevoerd naar ei gen fantasie. Het onderwerp is: werken en werkeloosheid op het platteland. Iemand uit de provincie zal wat aanwij- zigmgen komen geven in Leusden, en zal drie avonden komen kijken. Het toneelstuk moei tenminste 10 mi nuten en ter hoogste 30 minuten duren. Het dekor, dat naar eigen inzicht kan worden samengesteld, moet in die 10 tot 30 minuten worden opgebouwd en afge broken. De afdeling Lcusden begint maandag 17 januari met deze toneel-opgave. Men komt bijeen bij de familie Van Loenen, 's avonds om 20.00 uur, Arnhemseweg te Leusden-Zuid Het ligt verder in de bedoeling om een vaandel te ontwerpen. Het beste vaan del, dat door de afdelingen aan het provinciale bestuur zal worden aange boden, zal worden uitgekozen Aan alle Leusdensc PJGU leden wordt gevraagd om kreatief méé te denken, en ideeën voor ontwerpen te lanceren. Opgave voor alle kulturele bezigheden bij Ria Verwey, telefoon 033-40498, Maanweg 23 te Leusden-Zuid. Tenslotte wordt er gevraagd een leuke naam te bedenken voor de landdag, die dit jaar in Leusden zal worden gehou den. Het zou prettig zijn. als er spoedig een goede naam zou zijn bedacht, zodat alle verdere publikaties over de landdag onder die naam zouden kunnen verschij nen. Willen alle KJGU leden in Leusden hun fantasie aan het werk zetten? leusden - Wij willen u graag in herin- nering brengen dat 12 januari om 8 uur 's avonds in de Johannes Hoeve de heer Andre Marthens komt spreken over 't onderwerp „Het kind dat anders dan anderen is." Meneer Martens is werk zaam in de inrichting „Eemerwoud" in Baarn. U zult begrijpen dat hij heel wat kan vertellen wover dit zo actuele on- J derwerp. Ook al bent u niet direct met de opvoeding en opvang van deze kin deren betrokken, is 't toch heel belangrijk om hier wat meer over te j horen, om zo een beter begrip en inzicht te krijgen in gezinnen en inrichtingen I die wel met kinderen te maken hebben die anders dan anderen zijn Ook andere belangstellenden zijn.van harte j welkom.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 7