;rans plezier irijsschieten en Amerikaans (ouderwets) in Amersfoortse bioscopen [BERCRW] e truc an het an passen WESTERNS UIT 1960 EN 1976 NAAST ELKAAR Filmagenda EUSDER KRANT - FILM DONDERDAG 13 JANUARI 1977 17 30R BERT VOS IERSFOORT - Deze week wordt het filmprogramma van de Amers- >rtse bioscopen bepaald door twee genre's. Aan de ene kant in and en Studio G. het Franse plezier in „Wie dan leeft wie dan zorgt" ll Neem je plezier ernstig", aan de andere kant in Cinema 1 de ugkeer van één der hardste westerns „The wild bunch" van Sam ckinpah, in Cinema 2 „Butch Cassidy and the Sundance Kid" en in o 2 tenslotte „The last hard men" (De laatste schietgiganten) met arlton Heston en James Coburn. Daar tussen in kan men nog ten naar avontuur onder water in de reprise van „20.000 mijlen der zee", naar sex in „1001 perversiteiten van Felicita" in Duo 1En n hebben we het nog niet gehad over de nachtvoorstellingen en Idervoorstellingen. Kortom: geen al te gevarieerd programma, tar niettemin voor de liefhebbers wèl de moeite waard. sDBef u wel eengdpgêJSllen dat vrij- I niets pastVast wel. Neem nou rbeeld de aansluit-snoeren voor )-afspeelapparatuur. Je hebt 'ip/ikaanse, Japanse, Duitse en ik iet niet allemaal meer voor interna- nale aansluitingen. Het ene past ge- randeerd niet op het andere. Daar bje zogenaamde verloopsnoeren en :ers voor nodig. De Duitsers zijn \andiger geweest, die voerden de itse Industrie Norm (DIN) in. Alles lest volgens die norm gemaakt wor- nïzodat alles past. Da's leuk natuur- maar het is alleen wel ammerdat die branche weer verschillende soor- DIN-stekkers bestaan Je hebt tekkers met drie, vier, vijf of zes iet/es of gaten. En die kunnen weer verschillend gegroepeerd zijn: in jraden of360 graden. En als je die lijkheid hebt overwonnen, dan het meestal voor, dat de draadjes Verschillende fabrikanten op ver- pillende pennet/es zijn vastgemaakt i dan - zo zeggen deskundigen - past II ook niet. Daarbij gebruiken ze ook j regelmatig kleuren voor de iden. die onderling ook verschil to- \n. Een simpele leek wordt er stapel- van. De voorraad verschillende ipsnoeren- en stekkers is dan ook irstelbaar groot. __\ar daar blijft het niet bij. Hebt u 3l eens een gewone gloeilamp in \nden gehad? Wat is een gewone ilamp, zult u vragen. Een goede g, want je hebt gloeilampen met [e fitting en met grote fitting, met jrpefdraad of bajonet-sluiting. Je bt ze, die gewoon een bolle vorm hen, je hebt ze in peer- of kaars- i. Mat of helder etc. Gewoon even een lamp kopen is er niet bij. szelfde moeilijkheden kom je tegen topkontakten en stekkers. Er zijn irbeeld ronde stekkers, die je met mogelijkheid in een randgeaard \kontakt krijgt, al gebruik je een ier Daar heb je weer andere stop- hakten voor nodig. Als ik een trekhaak op mijn auto wil ibben kan ik niet gewoon een trek- ïak kopen om die te monteren, nee, \tmoet een trekhaak zijn, die geschikt I voor de auto van mijn merk En als je dat gerealiseerd hebt, dan moetje je lar afvragen, of de elektrische aan- ing klopt, want de verschillen zijn I hier weer opmerkelijk groot. Maar we moeten niet klagen. Want ~kzij deze grote onderlinge verschil- verdienen honderdduizenden Eu- _janen een behoorlijke boterham. Jet het maken van aanpassingen. Ver- snoertjes en stekkers en dat soort \n. Daarom zal ons ingewikkelde fldje op dat gebied ook nooit ge- daardiseerd worden. Want \and gooit graag z'n eigen econo- he glazen in, nietwaar? Toch kun je het ook te bont maken. 3em nou de zomertijd. Die gaat straks Nederland ingevoerd worden. In de nt van twee op drie april gaan we z'n allen onze horloges en klokken uur vooruit zetten. Waarom dat al- kal moet ik mij ook niet duidelijk, aar het schijnt erg leuk en voordelig ons te zijn. Nou twijfel ik daar wel eens aan, want als er één volk is, dat door de eeuwen heen voordeel trok uit voordelig blijkende zaken, dan was het Duitsland wel. Maar die Duitsers ver tikken het om aan hun klokken te gaan draaien. En dat heeft natuurlijk de no dige konsekwenties. De Nederlandse pendelaars, die in Duitsland werken, kunnen dan wel een uurtje later hun bed uitkomen, maar ze komen avonds ook een uur later thuis. Voor Nederlandse begrippen dan. De Duitse tv begint in Duitsland om acht uur met het journaal om maar iets te noemen, maar je moet er als Nederlan der natuurlijk wel op verdacht zijn, dat je daar pas om negen uur naar kunt kijken. Als je tussentijds wilt overscha kelen naar Nederlandse tv-zenders, moet je de tijd goed In de gaten houden, want als een Duits programma om half elf is afgelopen, is het in Neder land al half twaalf en dan staat hier het beeld op grijs. We gaan moeili/ke tijden tegemoet. Want dat is nog lang niet alles. Inter nationale treinen bijvoorbeeld. Wedden dat u de komende zomer wel eens een aansluiting in het buitenland zult missen omdat u zich niet tijdig aan de plaatselijke tijd hebt aangepast? Zoals in Belgié de dienstregeling in twee talen is gerriaakt, zo zullen ze straks in twee of drie tijden worden ge drukt. Ik hoop dat uw wiskundige re- kenknobbel u niet in de steek zal laten... Want nu hebben we het alleen nog maar over de Beneluxlanden en Frankrijk, die gelijktijdig hun zomertijd invoeren, maar veel landen doen dat helemaal niet en zij, die dat ook doen, Engeland, Spanje, Portugal en Italië, bijvoorbeeld, doen dat weer op heel andere tijden dan wij. Maar als we eerlijk zijn, dan beseffen we met z'n allen, dat hierdoor oók de werkloosheid weer een behoorlijk stuk minder zal worden. Er zal extra personeel nodig zijn om al die tijden in de gaten te hou den, nietwaar? En datnietalleen Er zal één land zijn, dat de financiële vruchten plukt, zonder dat zij zich er mee bemoeit. En dat is dat kleine zich neutraal noemende landje, dat ergens midden in West-Europa al jarenlang in het eco nomische zonnetje bruin ligt te bakken. Juist, u hebt het geraden: Zwitserland. Het land, dat ons geld altijd zo trouw in het geheim weet te beheren. Die Zwit sers zitten nou helemaal op rozen. Want het zijn niet alleen bankiers maar toevallig ook nog eens horlogemakers. Ze hebben onze tijd m handen. En daarom behoeft het ook geen verwon dering te wekken als we u vertellen, dat de Zwitsers op dit moment koortsachtig bezig zijn om een computer-gestuurd horloge te ontwik kelen, dat automatisch de juiste tijd voor het juiste land zal aangeven. Geen gemakkelijke zaak, want het is altijd nog mogelijk, dat Duitsland alsnog een speciale tijd gaat invoeren volgens eigen DIN-norm en dus moet een snelle aanpassing mogelijk zijn. Maar als ik goed ben ingelicht, dan redden die Zwitsers het nog vóór 1 april. En die handige zakenmannetjes hebben het goed bekeken Want uw oude horloge kan zonder meer bij hen worden inge- ruild voor het nieuwe revolutionaire Eu ropese tijd-schuif-horloge. Ze geven er nog een aardig prijsje voor ook Dat kunnen ze doen, want de ingeruilde horloges worden na revisie weer uitge voerd naar landen, die het nog zonder zomertijd moeten doen. Als een soort ontwikkelingshulp Doen ze daar ten minste ook eens iets aan, terwijl hun geld op de bank blijft. En mochten er in de toekomst méér landen zijn, die de zomertijd gaan invoeren op geheel ei gentijdse wijze: volgens mijn informatie zijn medio juli reeds aanpassings- computerljes te koop, die op de nieuwe Zwitserse Europese tijd-schuif- horloges zijn aan te sluiten. Naar be hoefte met Japanse, Amerikaanse, En gelse of Duitse en voor tropische landen uitgevoerd met bananenstek- kers. V. „Doorbraak naar de hel", in de nachtvoorstelling van Duo 2 rende verschillende jaren allerlei filmgrappen bedacht en verza melde voordat hij tenslotte aan deze film begon, samen met Jane Birkin, George Mansart, Richard Leduc, Michael Donsdale en Pierre Etaix, die de hoofdrollen spelen. „Neem je plezier ernstig" is een erg plezierige, speelse film geworden, ook al is het onderwerp op zich niet gecom pliceerd, eigenlijk erg mager. In een appartement in Parijs wonen twee knapen, Patrice en Bruno, samen met Ariane, een levenslustig jong meisje. Hun huishouden is perfect georgani seerd en de dagelijkse be zigheden worden geregeld vol gens „de meeste stemmen gel den." Grote beslissingen, zoals vakantie, aanschaf van dingen, verandering van situaties worden beslist door het toeval, de gok of door eigen verzonnen spelletjes. Ze leven gelukkig, vrij en blij. Nochtans heeft deze ma nier van leven zijn schaduwzijde. Hetgeen zij ervaren op een zwerf tocht door Frankrijk. Zij beleven de derde week hun avonturen en ook goede westernwijn behoeft geen krans (Cinema 2, derde week, 14 jaar). Jules Verne's „20.000 mijlen onder zee' in een filmversie van Walt Disney met James Mason en Kirk Douglas in de hoofdrollen, blijft nog een week in Euro Cinema. Meer dan twintig jaar oud maar nog steeds de moeite van het bekijken waard, (alle leeftijden) In de nachtvoorstelling van Duo 1 kan men vrijdag en zaterdagavond kijken naar Mooi en beregoed in bed terwijl in Duo 2 de oorlogsfilm „Doorbraak naar de hel" wordt ver toond voor de liefhebbers van de oorlogsfilm (Beide voorstellingen: 18 jaar). Tenslotte blijven Assepoester en Speedy Gonzales de supermuis een week in resp Cinema 1 en Euro Cinema En daarvan kan ik alleen maar zeggen beslist erg plezierig amusement voor de jeugd en de allerjongsten Grand. Tel 033-14632. Wie dan leeft, wie dan zorgt! A l 2.00-8 00 uur, zaterdag 2.00.&6.45, 9.15 uur. zondag 2.00,4.15,6.45.9.15 uur Uitgezonderd maandag en dinsdag Studio G. Tel 033-14632 Serieux comme Ie plaisir. (Neem je plezier ern stig) 14 Jaar 2.15. 7.00, 9 30 uur, zondag 2 15. 4 30. 7.00. 9 30 uur. Cinema 1. Tel 033-18900 The wild bunch 14 jaar. 2.00.7 45 uur, zaterdag en woensdag 7 45, zondag 4.00, 8.00 uur. Cinema 2. Tel. 033-18900 Butch Cas sidy and the Sundance kid 14 jaar. 1.45. 6.30, 9 00 uur. zondag 1 45, 4.00, 6.30, 9.00 uur. Euro. Tel 033-33655 20.000 mijlen onder zee A l 2.00, 6 45, 9.15 uur. za terdag 4 15. 6.45, 9.15. zondag 1 45, 4 15, 6.45, 9.15, woensdag 6.45, 9.15 uur Duo 1. Tel 033-16572. 1001 pervers iteiten van Felicia 18 jaar 7 00, 9.30, zaterdag 2 15,7.00 en 9.30 uur, zondag 2.15, 4.30, 7.00, 9.30 uur. Donderdag-, vrijdag-, maandag-, dinsdag- en woensdagmiddag wegens verbouwing gesloten Duo 2: Tel. 033-16572. De laatste schietgiganten (The last hard men) 14 jaar 6 45. 9.15 uur. zaterdag 2.00, 6.45, 9 15 uur, zondag 2.00,4.15, 6,45, 9.15 uur Donderdag-, vrijdag-, maandag-, dinsdag-, en woensdagmiddag wegens verbouwing geslpten. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1In de late night sex-show: Mooi en beregoed in bed 18 |aar. Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur Duo 2: In de late night action-show: Doorbraak naar de hel 18 jaar. Vrijdag en zaterdagavond 23.45 uur KINDERVOORSTELLINGEN Cinema 1: Assepoester (Cinderella). A.I. Zaterdag-, zondag- en woensdag middag 1 45 uur. Euro: Speedy Gonzales A.l. Zaterdag en woensdagmiddag 1 45 uur. in het verleden vaker dan eens be wezen - maar in deze rol komt hij beslist v/at „overdone" over, terwijl Coburn gewoon geroutineerd zijn rol speelt zonder tot artistieke hoogstandjes te komen. Aktie zit er genoeg in deze film Bloedige aktie. wat vooral soms ietwat te nadrukke lijk tot uiting komt. vooral in de slotscènes. Maar ik neem aan. dat dit voor de liefhebbers van dit soort westerns geen bezwaar zal zijn „De laatste schietgiganten" zijn wat vermoeid in hun spel en dat zou ook gezegd kunnen worden van regis seur McLaglen, die er samen met Duke Callaghan achter de camera beslist wel iets beters van gemaakt zou kunnen hebben met een gemo tiveerdheid van bijvoorbeeld Sam Peckinpah. Wat we nu teveel in „The last hard men" te zien krijgen is geweld om het geweld, zonder dat het echt funktioneel is in het to tale gebeuren. Waarbij ik nog aan teken, dat ik Barbara Hershey toch liever zie als „Boxcar Bertha" in de gelijknamige film van Martin Scor sese, dan als Susan Burgade in „The last hard men". Maar ook dat is wellicht een kwestie van smaak. (Duo 2 - eerste week - veertien jaar). NEEM JE PLEZIER ERNSTIG Integendeel. Vaak proberen film critici zelf een film te maken en daar zouden ze eigenlijk niet aan moeten beginnen. Het is veel gemakkelijker om kritiek te leve ren dan om zelf een film te maken, nietwaar? Benayoun dacht daar blijkbaar anders over en het verhaal gaat, dat hij gedu- Scène uit: Neem je plezier ernstig. IN HET KORT Nieuw in Duo 1 is de Franse sexfilm van de bekende (sex-) re gisseur Max Pecas „1001 perversi teiten van Felicia". Nu kunnen ze me van alles wijsmaken, maar je moet wel van goede, zelfs bijzonder uitstekende, huize komen wil je er 1001 bedenken. Wie wil zien hoe ver Pecas komt in deze film, moet daarvoor maar een avondje naar Duo 1 gaan. „Wie dan leeft wie dan zorgt' be gint aan de vijfde week in het Grand Theatre en dat verbaast me niets Want deze nieuwste van Louis de Funès is gewoon erg leuk, onder houdend en goed voor een erg amusant avondje Franse kolderfilm. Voor fijnproevers, zoge zegd (vijfde week, Grand Theatre.- alle leeftijden). In Cinema 2 beleven Paul New man en Robert Redford als Butch Cassidy en de Sundance Kid voor THE WILD BUNCH De bekende regisseur Sam Peckinpah maakt in 1969 de western „The Wild Bunch" met William Holden, Ernest Brog- nine, Robert Ryan, Warren Oa- tes, Edmond O'Brien, Jaime Saches en Ben Johnson in de hoofdrollen. Het werd bij de première de „hardste film ooit gemaakt" genoemd en er zijn tot nu maar weinig of geen films, die dat predikaat later hebben verdiend. Wat in „The Wild Bunch" werd gebracht, is in latere films hooguit als imi tatie nog eens gepresenteerd. Peckinpah staat - ook nu nog - bekend als de regisseur van het pure geweld, maar weet dat geweld in het totale kader van zijn films een funktie te geven. Zoals Peckinpah dat echter in „The Wild Bunch" heeft ge daan, heeft ook hij nadien niet meer geëvenaard. In „The Wild Bunch" schetst Peckinpah de gewelddadige, maar tevens ontroerende ondergang van een groep outlaws onder leiding van Pike Bishop (voortreffelijk ge speeld door William Holden) en een groep premiejagers onder leiding van Deke Thornton (een eveneens knappe rol van Robert Ryan). Het is 1913. Terwijl in Europa de eerste wereldoorlog op het punt staat uit te barsten, begint in de Verenigde Sta ten de aloude western-traditie uit te sterven en is het niet alleen meer het recht van de sterkste dat bepaald wie doodt en wie gedood wordt De moderne tijd doet zijn in trede en in die nieuwe orde is geen plaats meer voor outlaws, die het recht in eigen handen nemen en zich ongeorganiseerd een weg door het leven vechten. De mannen van Pike accepteren niet, dat het wilde westen heeft afgedaan, ook al wordt de buit steeds kleiner en het risico steeds groter Peckinpah gebruikte in „The Wild Bunch.voor het eerst de slow motion bij geweldscènes, en be reikte daardoor een omgekeerd ef- fekt. Het is niet zozeer het doden, wat je als kijker ziet en ervaart, maar juist het gedood worden. Vooral in de grote slotscène, waarin de benden elkaar tot de laatste man afslachten en wat als een feest begon eindigt in een enorm bloed bad. gebruikt Peckinpah deze techniek. Het is het zinloze en trieste einde van iets dat als een zinloze aktie begon. Peckinpah symboliseert daarmee tevens het einde van het oude wilde westen Cameraman Lucien Ballard heeft de twee en een half durende film in vaak onvergetelijke beelden vast gelegd. waarbij „The Wild Bunch" bijna het karakter van een doku- mentaire kreeg. Dankzij de goede vertolkingen van zowel hoofdrolspelers als van de bijrollen, dankzij de uitstekende cameravoering en dankzij het feit, dat de regie in handen was van Sam Peckinpah, is „The Wild Bunch" binnen tien jaar een be roemde film geworden. Een klassiek voorbeeld van hoe een goede western er uitziet. Voor de liefhebbers van westerns die deze film nog niet hebben aanschouwd. Regisseur Robert Benayoun is in Frankrijk beter bekend als filmkritikus. Toch is zijn film „Se rieux comme Ie plaisir" (Neem je plezier ernstig) geen slechte film. is „The wild bunch" natuurlijk een must. (Cinema 1eerste week. veertien jaar). THE LAST HARD MEN Hoewel de situatie wel iets anders ligt. is de Engelse regisseur Andrew V. McLaglen (hij werd in Londen geboren, maar filmt al jaren in de VS) met zijn film „The last hard men" (De laatste schietgiganten) van eenzelfde thema uitgegaan: de laatste stuiptrekkingen van het wilde westen, met een gepensio neerde sheriff (Charlton Heston) in de hoofdrol tegenover een erkend moordenaar (James Coburn), die ook al niet meer tot één der jongsten behoort Opnieuw twee partijen, die elkaar op leven en dood bevechten Hoewel de film ietwat traag op gang komt, mede veroorzaakt door een erg spaarzame dialoog waardoor de oorzaak van de wraakaktie van Provo (James .Coburn) op sheriff Burgade (Heston) niet direkt duide lijk wordt Maar zoals blijkt werd Provo tijden geleden door Burgade opgepakt, waarbij Provo's zwangere vrouw per ongeluk werd gedood. Provo ontvlucht met zes andere „kameraden" de ge vangenis en wenst wraak. Eigenlijk tegen de zin van zijn mede lotgenoten, die er het liefst voorgoed vandoor gaan. inplaats van zich in een wespennest te ste ken. Het boek „Gun down" van Brian Garfield fungeerde als ba sismateriaal voor deze film, maar mijn bezwaar is in de eerste plaats, dat de beide hoofdrolspelers wel fel achter elkaar aanzitten om elkaar dood te kunnen maken, maar dat dit niet voldoende gemotiveerd tot uit drukking komt. Charlton Heston is best een goede acteur - dat heeft hij James Coburn als de misdadiger Provo in „The last hard men" Scène uit Sam Peckinpah's beste film: „The wild bunch". vele avonturen die waarschijnlijk bijdragen aan hun besef dat het niet slechts een aaneenschake ling is van dolle avonturen. Hun verhaal eindigt tien jaar later. Nog steeds zijn zij samen. Hun „gezin" is uitgebreid. Hun plezier nemen ze nu ernstig. „Serieux comme Ie plaisir" behoort wat mij betreft tot één van die toch wel schaarse ju weeltjes in het komedie-genre. De Fransen zijn er in het al gemeen wat meer bedreven in, dan andere Europese en Ameri kaanse regisseurs en dat blijkt ook uit deze film, door een film kritikus gemaakt. Warm aanbe volen voor enkele uurtjes serieus plezier. (Studio G, eerste week, 14 jaar).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 21