Scarlet Buccaneer",
lekkere piratenfilm
„Filmster is
een vak"
i.!
Alan Lelchuk: bijna 500 blz.
„Amerikaans onheil"
NIEUWE DETECTIVE-REEKS VAN MEULENH0FF
rijf
ton
Gekleurde
principes
4. i
1? v*
LEUSDER KRANT - FILM
DONDERDAG 10 FEBRUARI 1977
17
5uu
AMERSFOORT - Zoals langzaam maar zeker de oorlogsfilms weer
In de mode komen, de westerns ietwat aan het afzakken zijn, zo zal er
misschien binnenkort weer een soort „piraten-revival"' op komst zijn.
Iets dergelijks wordt al half aangekondigd met „The scarlet bucca
neer", een piratenfilm uit 1976, voor tien miljoen dollar in Hol-
lywoodse wateren in elkaar gezet. Het is - ook al kun je misschien niet
helemaal de grote successen van bijvoorbeeld Errol Flynn vergeten -
een behoorlijk stuk spektakel geworden, wat regisseur James Gold-
stone voor ons op het celluloid zette. Zeker als je ér van uitgaat, dat
een goede piratenfilm voor een groot deel bestaat uit pittige aktie.
öa.Want ondanks een ietwat rammelend scenario heeft „The Scarlet
^Buccaneer" geen gebrek aan uitstekende aktie-scènes. Van wilde
^achtervolgingen langs de dakgoten van een Caraïbisch dorp tot de
woeste rit per kar door het achterland naar de lokkende oceaan. Wie -
■^ter vergelijking zoals ik - kort daarvoor een piratenfilm uit de zestiger
jaren bekeek: „Morgan the pirate" met Steve Reeves en Valerie La-
range - komt tot de konklusie, dat er eigenlijk maar weinig beter of
slechter is geworden. Wat wél is veranderd zijn de opvattingen ten
aanzien van de filmstijl, ook al heeft regisseur Goldstone - al dan niet
bewust - op een soms ouderwetse manier gewerkt. Het scenario van
Jeffrey Bloom heeft misschien ook niet meegewerkt aan een meer
>IEheldere handeling met een dialoog, die iets meer diepgang zou
ienst moeten hebben.
(door Bert Vos)
REVOLUTIONAIRE
(/'tllRATEN
P Ned Lynch (rustig gespeeld door
^'Robert Shaw) is kapitein van het
piratenschip „The Blarney Cock
Samen met zijn stuurman Nick De-
brett (een voortreffelijke rol van
James Earl Jones) schuimt hij de
oceanen af op zoek naar rijke buit.
Zijn stuurman komt ergens in het
'Scène uit Hap Ki Do., deze week in Duo ,2 te zien.
at iet
i van
130,
'enst
jezi ris
en op-
i enige
kunnen
Zo nu en dan kom ik nog mensen
tegen, die leven volgens afgeronde,
niet voor enig argument vatbare prmci-
oes, die hun levenspatroon volledig
bepalen. Zoals die huisvrouw, die haar
was altijd met milieu-vriendelijke, ge
zonde zeep doet. maar de daardoor
ontstane grauwsluier tracht te verwil
deren met een flinke scheut
bleekwater, met als enig resultaat een
kledingstuk, geschikt als camouflage
van een marinier in oorlogstijd te die
nen. Of neem nou die overgevoelige
gezondheidsmaniakken, die uiterst
behoedzaam, argwanend en super
wantrouwend door het aardse tranen
dal strompelen, afgezwakt door een
ernstig tekort aan zuurvrije vetten en
vetarme zuren. Alléén omdat ze chemi
sche invloeden op het gangbare voed
sel afwijzen en derhalve zijn aangewe
zen op die schaarse voedingsstoffen,
die nog niet zijn aangetast door de gif
tige wolk van onze voortstuwende wel
vaart. Kijk, voor mij hoeft het allemaal
niet zo nodig. hoor. Ik hou van een sap
pige (desnoods met hormonen opge
fokte) biefstuk op z'n tijd, een pittige
pils of een geurige pijp tabak En het zal
mij een zorg zijn of er chemische in
vloeden aan ten grondslag hebben ge
legen Want onze lucht is toch al zo
verpest door de rijzende zon van onze
chemie, dat redding van een
misschien dreigende ondergang toch
tot de slagzinnen der pure optimisten is
gaan behoren.
Principes zijn mooi als je ze hebt,
maar je moet er we! mee kunnen leven,
zonder dat je elke minuut van de dag
eventjes stil moet gaan staan om te be
denken of datgene watje aan het doen
bent wel overeenkomt met de door /ou
zo vurig aangehangen principes. Dat
zou een uiterst vermoeiende bezigheid
zi/n, waardoor onze toch alzo in wankel
evenwicht verkerende economie mooi
in het diepe ravijn van de principiële
chaos zou storten Waarmee ik maar (-)
wil zeggen, dat principes aardig zijn.
maar /e moet het wel leuk houden. Ik
ben dan ook principeel tegen het ge
bruik van grote hoeveelheden auto
shampoo Daarom krijgt mijn auto
hoogstens twee keer per aar de kleur,
die hij bij aankoop had. Een arbeidsbe
sparend principe
Daaraan dacht ik, toen ik de man
tegenkwam op de markt, die keurend
bij een groentekraam stond. Hij mop
perde aanhoudend tegen de markt
koopman. die de keurende blik met
nauwelijks verholen ongenoegen
enige tijd had aangezien De keurende
marktbezoeker bleek een grondige
hekel aan bespoten groente te hebben
en dat stak hij dan ook niet onder
stoelen of banken. ..Pure chemie me
neer," zei hij tegen mij, toen hij mi/n
belangstellende blik opmerkte ,,er zit
geen greintje vitamine meer in. Opge
groeid met puur vergif. En dat hebben
we nog helemaal niet over dat vieze
Riinwater, waarmee ze dit spul boven
de grond proberen te krijgen. Hij
spuugde met een fikse straal een pruim
tabak op de keien. Hij liet de groenten
met een minachtende blik voor wat ze
waren en verliet de markt, richting café
Ik kwam tegelijk met hem binnen en
samen kwamen we aan de bar terecht.
Ik bestelde een pilsf de man aarzelde.
,.lk drink altijd graanjenever.bekende
hij tegen mij,dat spul is van onbespo
ten graan gemaakt. Ik moet al die
andere troep niet. Zit vol met kunstma
tige zoet- en kleurstoffen Puur vergif
meneer, puur vergif." Hij aarzelde.
„Maar ik heb vandaag een beetje last
van m'n maag Alcohol is dan niet
goed Hij knikte tegen de barman.
.Geef mij maar een cola Even later
stond het bruine flesje voor hem Vol
met donkerbruine kunstmatig gezoete
en bijgekleurde cola. Hij schonk het
glas vol en nam een fikse teug. ..Dat
smaakt," zei hij, ..dat doet een mens
werkelijk goed.' Ik knikte verbijsterd
En bestelde een tweede, heldergele,
waarschijnlijk kunstmatig gezoete en
gekleurde pils. V.
Caraïbisch gebied in moeilijkheden
en Lynch komt te hulp op het mo
ment, dat Nick zou worden opge
hangen. Daarmee begint het ver
haal en blijken de zeerovers terecht
te komen in een avontuur, waarbij
(eigenlijk wat al te vanzelfsprekend
voor piraten) de beide zeerovers de
onderdrukte bevolking te hulp komt.
De onderdrukker is Lord Durant
(Peter Boyle), die namens de Britse
autoriteiten de bevolking uitmelkt
en zo nodig op hardhandige wijze
de zaak in de hand probeert te hou
den. Een niet zo geliefd heerschap
dus. Als de film zover gekomen is,
krijg ik de indruk, dat er een meer
eigentijds karakter is ingebracht (re
volutie tegen kolonolisme) die er
niet helemaal in thuis hoort. Temeer
omdat de reakties van de inwoners
nu niet bepaald lijken op die van
onderdrukte en geknechte autoch
tonen. Maar goed, de revolutie gaat
van start, zeker als de dochter van
opperrechter Barnett (met de
nodige flair gespeeld door Gene-
viève Bujold) deel gaat uitmaken
van de piraten-revolutionairen. Het
lijkt meer op een vermomd karna-
valsfeest. maar een kniesoor, die
daar op let. Piraten zijn nu eenmaal
geen sombere jongens, nietwaar?
LUCHTIG SPEKTAKEL
Wat dan volgt is een luchtig spek
takel met behoorlijk wat aktie-
scènes, veel sabelgekletter en al
dat fraais meer. Dat tenslotte alles
op z'n pootjes terecht komt, behoeft
geen betoog Ook niet dat de boze
Lord Durant zijn gerechte straf niet
ontgaat
Elf van de beste stuntmannen
hebben gezorgd, dat de liefhebbers
van aktie aan hun trekken komen.
En verder speelt ook de romantiek
een rolletje mee om het totaal op de
gebruikelijke wijze af te ronden.
„The scarlet Buccaneer" (De
rode piraat) is gewoon een
lekkere film voor enkele uurtjes
ontspannend entertainment.
Niet meer en niet minder. En
misschien het begin van een
nieuwe piraten-golf. (Eerste
week. Grand Theatre, veertien
jaar).
WET DREAMS
Een beetje aan de late kant (de
film was in de zomer van 1975
reeds in Amsterdam te zien)
draait in Cinema 2 deze week de
sexfilm „Wet dreams", waarin
door verschillenden beeldende
kunstenaars op eigen, persoon
lijke wijze de sex wordt belicht.
Deze door Max Fischer samen
gestelde novellenfilm brengt in
totaal veertien verschillende
filmverhalen, die stuk voor stuk
de sex en erotiek tot onderwerp
hebben, maar die verder geen
enkele overeenkomst vertonen
met de gebruikelijke sleutelgat-
sex van Duitse of
Skandinavische makelij zoals die
elke week in Duo 1 is te zien.
„Wet dreams" is bedoeld als een
kunstuiting, ook al hebben in de
jaren, dat de film werd gemaakt,
natuurlijk ook andere motieven
een rol gespeeld in de totstand
koming ervan. De opzet heeft iets
weg van het „New York Erotic
Filmfestival". Regisseurs van de
veertien „filmnovelles" zijn Ni
cholas Ray, Sam Rotterdam en
Falcon Stuart, met Max Fischer
achter de camera.
„Wet dreams" bestaat uit ver
schillende delen, verschillende fan
tasieën. verschillende versies van
10 persoonlijkheden-
Oscarwinnaar Nicholas Ray (Rebel
without a cause), Jens Joergen
Thorsen (Quiet days in Clichy),
Oscar Cigars, Sam Rotterdam (ge
kozen tot een der vijf beste regis
seurs van 1975, winnaar van „Le
prix de l'Age d'Or van de Cinéma-
théque Royale de Belgique), de
controversiële Engelse toneel
schrijver Heathcote Williams, de be
kende New Yorkse fotograaf Lee
Kraft, de Engelse underground fil
mer Falcon Stuart, Geert Kooiman
en de Nederlandse schilder Hans
Kanters en tenslotte Max Fischer,
die alle visies tot één geheel bundel
de
Tien beroemde, internationale
kunstenaars maakten een film, die
tegelijkertijd teder en sensueel,
warm en humoristisch is. (Cinema
2, eerste week, 18 jaar)
IN HET KORT
In Studio G gaat „American
Graffiti" de tweede week in Een
stukje Amerikaanse nostalgie, zich
afspelend in de turbulente zestiger
jaren rond vier opgroeiende
jongens (tweede week, 14 jaar).
King Kongde geweldenaar, door
producer Dino de Laurentiis op ei
gentijdse wijze weer tot nieuw leven
gewekt, doet het goed in Cinema 1
waar het spektakel eveneens voor
de tweede week over het witte doek
gaat rollen. Hoewel deze nieuwe
superaap de oude „King Kong" niet
doet vergeten, is het toch een ener
verend stukje spektakel (tweede
week. Cinema 1. veertien jaar).
„De stomste film sinds vijftig
jaar" zou ik „Silent Movie" van re
gisseur Mel Brooks willen noemen
als een variant op de reclameslo
gan: de gekste film sinds vijftig jaar.
Nu is dat laatste wet overdreven,
want ook al is Silent Movie" een
men vrijdag- en zaterdagnacht
kijken naar een aflevering uit de
Duitse serie reportages over de
sex Het is het zesde deel van het
zogenaamde „Schulmadchen Re
port", dat in Nederland met de titel
„Rijp voor het bed" op het maagde
lijk witte doek komt. (18 jaar)
In Duo 2 kan men opnieuw kijken
naar de bekende western „For a
few dollars more" Vrijdag- en za
terdagnacht En wes
ternliefhebbers weten dan genoeg.
Goede wijn behoeft geen krans (18
jaar).
„Assepoester" is in Cinema 2
voor de jeugd voor de laatste week
te zien Mochten er nog kinderen
Eén van de vele aktiescènes uit „The Scarlet Buccaneer"
Geneviève Bujold en Robert Shaw.
met
zijn. die de door Walt Disney gete
kende avonturen van Cinderella
nog niet hebben gezien, een laatste
kans! (alle leeftijden)
Tenslotte aandacht voor de
jeugdvoorstelling in Euro Cinema,
waar dit keer.Winnetou en Old Su-
rehand" allerlei spannende avontu
ren beleven in het wilde westen,
voor kinderen vanaf onqeveer 8
jaar
«tii
I
Clint Eastwood in „For a few dollars more".
FILMAGENDA VOOR AMERS
FOORT VAN DONDERDAG 10
FEBRUARI T/M 16 FEBRUARI
1977
GRAND, tel. 033-14632
Scarlet Buccaneer 2 00 - 8.00 uur;
zaterdag 2.00 - 6 45 - 9 15 uur;
zondag 2.00 - 4.15 - 6.45 en 9 15
uur. Uitgezonderd
maandagmiddag en woensdag
i.v m. toneel, 14 jaar
STUDIO „GTtéi. Ó33-14632
American Graffiti: 2 15 - 7.00 en
9.30 uur; zondag 2 15 - 4.30 - 7.00
en 9.30 uur. 14 jaar.
CINEMA 1. tel. 033-18900
King Kong: 1 45 - 6.45 - 9 30 uur;
zondag 1.30 - 4 00 - 6 45 en 9 30
uur, 14 jaar
CINEMA 2, tel. 033-18900
Wet Dreams (Erotische dromen):
1.45 - 6.30 en 9 00 uur. zaterdag en
woensdag 6 30 en 9 00 uur. zondag
4.00 - 6 30 en 9 00 uur. 18 jaar
EURO. tel. 033 - 33655.
Silent Movie. 2 00 - 6.45 - 9.15 uur
zaterdag 4 00 - 6 45 - 9 15 uur,
zondag 1.45 - 4 15 - 6.45 - 9.15 uur;
woensdag 6 45 - 9 15 uur
DUO 1 (City), tel. 033-16572
Sensuele belevenissen in Zweden:
zaterdag 2.15 - 7.00 - 9.30 uur;
zondag 2.15 - 4.30 - 7.00 en 9 30
uur; overige dagen 7 00 - 9.30 uur.
18 jaar
DUO 2 (voormalig City) tel. 033-
16572
Hap ki do. zaterdag 2 00 - 6 45 -
9.15 uur; zondag 2 00 - 4 15 - 6.45 -
9.15 uur; overige dagen 6 45-9.15
uur, 14 jaar
Nachtvoorstellingen:
DUO 1
Rijp voor het bed, vrijdag en zater
dagavond 24 00 uur. 18 jaar
DUO 2
For a few dollars more. vrijdag en
zaterdagavond 23 45 uur, 18 jaar.
Kindervoorstellingen
CINEMA 2
Assepoester (Cinderella): zater
dag- zondag- en woensdagmid
dag 1.45 uur, a l
EURO
Winnetou en old surehand, vanaf 8
jaar zaterdag en woensdagmiddag
1.45 uur, telefonisch kaartjes be
stellen van 1 00 - 4 00 uur en 6.15
tot 10.00 uur
schitterend gemaakte persiflage op
het Hollywood-gebeuren geworden
zonder enige dialoog (op Marcel
Marceau na, die nadrukkelijk „nol"
zegt als hem gevraagd wordt in de
film mee te spelen), er zijn natuurlijk
wel gekkere films gemaakt. Toch is
„Silent Movie" beslist een aanra-
dertje! (Euro Cinema, tweede
week, alle leeftijden).
Harry Reems en Maria Lynn (die
ook samen sexuele hoogstandjes
uitvoeren in „Bel Ami") zijn deze
week te gastin Duo 1, in Sensuele
belevenissen in Zweden" (Justine
en Juliette) van regisseur Mac Ahl-
berg. die ook „Bel Ami" verfilmde
Ahlberg maakt met de slechtste
kwaliteit sexfilms Ook ..Justine en
Juliette' mogen daarom best
worden gezien Juliette is de on
deugd (ze slaagt er in 74 keer haar
maagdelijkheid te verliezen),
Justine is de deugd en zij wordt aan
het slot van de film dan ook beloond
(eerste week. Duo 1,18 jaar).
Voor de liefhebbers van pure ak
tie. draait in Duo 2 deze week nog
eens de vechtfilm „Hap Ki Do", het
verhaal rond de Koreaanse vecht
school tijdens de Japanse bezetting
in de tweede wereldoorlog (Duo 2.
eerste week, 14 jaar).
In de nachtvoorstellingen van
Duo 1 in de late night sex-show kan
Schoolmeisjes-rapport nummer 6, in nachtvoorstelling van Duo 1
'Bij de uitgeverij Bruna te Utrecht ver
scheen kortgeleden een pil van een ro
man: de bijna vijfhonderd bladzijden
tellende roman van Alan Lelchuk:
„Amerikaans onheil", in een vertaling
van Ronald Jonkers, die er een jaar voor
nodig had. Alan Lelchuck is hoogleraar
Engels aan de Amerikaanse
Cambridge-universiteit en heeft met
„Amerikaans onheil" de sfeer willen
vastleggen van het klimaat op de Ame
rikaanse universiteiten rond 1968, het
jaar dat ook internationaal als een
roerig jaar in de annalen van de historie
zal worden opgetekend.
Je moet wel al je moed verzamelen
om aan zo'n brojc te gaan beginnen.
„Amerikaanse onheil" is verdeeld in
drie episodes. Het eerste deel, „Poly-
'game verhalen" beschrijft het sex-
leven van een als progressief bekend
staande hoogleraar, daarna volgt „Be
zettingsangst", waarin deze hoogleraar
diskussieert met de opstandige
studenten en het derde deel „Gorilla-
taal" is het verslag van de eigenlijke
hoofdfiguur, de student Lenny Pincus
tijdens de studenten-oproeren in 1968.
Wie langdurige politiek getinte ver
halen verwacht, zal het boek misschien
ietwat teleurgesteld wegleggen, want
wat Lelchuk in feite in zijn enorme boek
neerlegt, is een aaneenschakeling van
sexuele belevenissen van zowel de pro
fessor als de student, al dan met gevoed
door een opeenhoping van typisch
Amerikaanse frustraties. Wat dat
betreft komt inderdaad het
„Amerikaans onheil" over ons. Als een
lange liefdesdaad, verpakt in de sfeer
van die tijd.
Voor de liefhebbers van intellectuele
soft-porno best aardig om enkele avon
den mee door te brengen. „Amerikaans
onheil" is een debuut van Lelchuk. Bin
nenkort verschijnt bij Bruna zijn tweede
roman, die aanmerkelijk korter is „Mi
riam at thirty Four". En hopelijk ook
wat kompakter geschreven
V.
Wie zich wat meer wil verdiepen in
de film als hedendaagse kunstuiting,
kan heel wat relevante achtergrondge
gevens vinden in het boek „Filmster is
een vak" van Ab van Ieperen, een uit
gave van Landshoff Productions b.v. te
Amsterdam.
Van Ieperen verzamelde in deze
bundel veertien interviews, die hij in de
afgelopen jaren met bekende
filmsterren heeft gehad en die versche
nen (al dan niet verkort) in het
weekblad „Vrij Nederland". Van Iepe
ren, zelf filmrecensent, heeft in
teressante gesprekken met Helmut Ber
ger. Dirk Bogarde, Michael Gaine, Alain
Delon, Gërard Depardieu, Bu'rt Lancas
ter. Marcello Mastroianni. Malcolm
McDowell, Paul Newman, Jack Nichol
son, Michel Piccoli. Robert Redford.
Michel Simon en Jean-Louis
Tnntignant.
„Filmster is een vak" is een boeiende
verzameling uitspraken van mensen,
die men bij wijze van spreken dagelijks
in de bioscoop tegenkomt. Waardoor je
die „onpersoonlijke" filmsterren beter
leert kennen en misschien nog beter
leert waarderen. Aan feitelijke
gegevens bevat Van Ieperen's boek vol
ledige (of zo volledig mogelijk) biografi
sche en tïlmografische gegevens, waar
door „Filmster is een vak" tevens als
een klein naslagwerkje fungeert voor
zover het de besproken filmsterren be
treft.
Zo'n 230 bladzijden boeiende
filmstof bij elkaar. Voor de filmfan ei
genlijk een must.
V.
Bij de uitgeverij Meulenhoff Neder
land te Amsterdam zag een nieuwe
reeks het licht de Meulenhoff
Detection-reeks. Uitstekend verzorgde
detective- en suspence-verhalen in
pocket-uitgave. De detection-reeks
wordt uitgevoerd in hoofdzakelijk
zwart met paars omslag, wat de herken
baarheid van de serie bevorderd. Het
eerste deeltje bevat Ian Kennedy Mar
tin's „Regan en de man uit San Fran
cisco", met Jack Regan in de hoofdrol.
Regan is ook de hoofdpersoon van een
Engelse (succesvolle) iV-serie, die eve
neens wordt geschreven door Martin.
Overigens schreef Martin ook afleve
ringen van succesvolle TV-series als
„Golditz" en de „Onedin Line".
Jack Regan is een Engels politieman,
individualist, intolerant tegenover alles
wat naar autoriteit riekt Uiteraard tot
grote ergernis van zijn superieuren bij
Scotland Yard. Zijn methodes zijn on
conventioneel, maar niettemin doeltref
fend. In deze roman (Martin's eerste)
beschrijft hij hoe Regan, samen met lui
tenant Ewing van de San Francisco-
politie de moord op een collega oplost.
Voor de fiinproevers.
Datzelfde geldt voor het tweede deel
van deze „Detection"-reeks,
„Negentien rode rozen" van de Deense
auteur Torben Nielsen, die met deze
roman de Edgar Allen Poe-prijs ver
wierf, voor de heste suspence-roman
van het jaar. Het is het verhaal van
wraak op de moord van een jong meisje.
„Negentien rode rozen" is veel meer
dan een simpele detective-roman. Tor
ben Nielsen is er in geslaagd om een
bijzonder boeiend, fascinerend verhaal
te schrijven met een enorme diepgang.
Aanbevolen. v