Echtscheidingsproblematiek euwste trefzeker, dichterlijk verfilmd VAN RIJN IN «ENÉ VAN NIE'S JS li!6' Peter Reischmann en de wraak van Dorothea: mislukte anti-sexfilm n f//Yi 211 1 bilden Filmagenda Amerefoorr SDER KRANT - FILM DONDERDAG 3 MAART 1977 19 iweg; nburg 40844 VfCj an Rijn als de vader excelleert in René van Nie's nieuwste film „Een >fde", waaruit hier een scène. (Euro Cinema.) BERT VOS l.tRSFOORT - Deze week brengt Studio G. een film uit 1974: (pthea's wraak" van de Duitse regisseur Peter Fleischmann, be ats een anti-sexfilm. In Euro Cinema vindt de première plaats s nieuwste speelfilm van René van Nie („Kind van de Zon"). Het n stille liefde", met in de hoofdrollen Cor van Rijn en Sem de SjtVoor het overige is herhaling troef in de Amersfoortse theaters. *Sde boekanier" blijft in het Grand Theatre (vierde week), „Two Warning" prolongeert in Cinema 1, waar regisseur Larry la spanning in een stadion produceert, eindigend in een ge- adige climax. „King Kong" blijft nog even in Duo 2. IJSTILLE LIEFDE - i<fe i iderlandse regisseur René heeft een nieuwe speelfilm kt. Na zijn „vierdaagse- ur" betekent „Een stille lief- e deze week in Euro Cinema in re gaat, een revanche. Want ien wereld van verschil tussen lusante verhaal van de vier- i en hetgeen in „Een stille lief- rdt verfilmd. Van Nie heeft zelf haal geschreven dat als basis (oor zijn film. Een verhaal dat autobiografisch is en waarin e eigen ervaringen heeft ver in dat handelt over een vader, die door de rechter wordt ver oordeeld bij de scheiding om zijn kind een half jaar niet meer te zien. Een „straf" die door de moeder (Ma- rielle Fiolet) werd bedongen. De zoon en de vader ontmoeten el kaar nadat de vader op zoek is gegaan naar zijn stamboomhouder en besluit om hem mee te nemen. Dat „meene men" ontaardt in een ontvoering en het tweetal begint - na een ietwat onwennig begin, aan een avontuurlijke tocht door Belgie. Cor van Rijn als de vader levert uitstekend spel, daarbij zijn mimische eigenschappen volledig waarmakend, poëtisch verfilmd en geregistreerd door Van Nie. die met „Een stille liefde" een Nederlandse film met allure aflevert. scheppen van pure kunst is lil mst. Het zijn maar zeldzame «pfen die enkele ogenblikken, JjUiOog wordt getroffen door die heldere schoonheid, ont- uit de scheppende lie fde van instenaar Het gebeurt eigen- veinig, datje werkelijk in een benemende stilte toekijkt len klein wonder, omgeven .11 kakelende volwassenen en gij rsiaste kinderstemmetjes. _Jytpverkwam me dat, terwijl ik en zondagmiddag rond de in de expositiezalen van im Flehite, waar heden- e keramiek in verbijsterende ^e te kijk stond voor het al dan eïnteresseerde oog van We ids volk. Het was druk, zeer 7 cfiymi am/'eM Hompen vormeloze na red» herschapen tot tedere den of imponerende buizen- Is. Keramiek. Het werk van pende handen. Het is als het de geest, die terugkeert naar •f. Het vorm geeft, modelleert na, net niet helemaal, leven geeft Het is een steeds weer te rugkerende illusie van een niet be staande realiteit, die met ver wondering en bewondering dro mend rond doet dwalen. Van zaal naar zaal. Bewondering voor de scheppende handen, die wellicht in eindeloos geduld de details aanbrachten, die de verbijsterende realiteit teweeg brachten. Ik weet niet of het werkelijk kunst was, wat ik zag in Flehite. Voor mij waren het juweeltjes van pure schoonheid. En waarschijnlijk ook voor dat levendige meisje, dat tel kens weer te ver naar voren boog en met haar kleine vingert/es die realiteit trachtte aan te raken Pro beerde het te strelen. Om dan tel kens weer tot de werkelijkheid te ruggeroepen te worden door de bevelende stem van de moeder: „Marlies! Handen op je rug!" Maar Marlies had eigenli/k gelijk om voor dit ene keertje niet te luiste ren naar de moeder. Voor mij mocht ze die tere figuurt/es even voorzichtig met haar vingert/es aanraken. Het strelen. Heel even maar. Als een soort ontmoeting met de scheppende handen. Bezige, aanrakende, strelende handen. Want met de handen op je rug ver lies ie het gevoel dat in je vingers tintelt. Tintelende vingers, die weergaloze schoonheid kunnen scheppen. Dat kleine meisje be greep dat. V. vervalt Fleischmann In een reeks scènes die eigenlijk als los zand aan elkaar hangen, en die allesbehalve persiflierend overkomen. Het groot ste deel van de film is gebaseerd op allerlei sexpraktijken, die gewoon te serieus overkomen om satirisch te kunnen zijn. Als anti-sexfilm is „Do rothea's Wraak" dan eigenlijk een lachertje en ook als een soort warre- lige registratie van sex- mogelijkheden in een grote stad, schiet „Dorothea" gewoon tekort. Dat Fleischmann zijn film zelf ook niet helemaal serieus heeft genomen, kan misschien bijken uit het feit, dat Dorothea's vader een fa brikant is van zogenaamde „lachzak- hebben gerold. Peter Fonda, Denis Hopper en Jack Nicholson in een in middels beroemd geworden film (Derde week, 18 jaar.) „Tow minute waming" van regisseur Larry Peerce gaat in Cinema 1 de tweede week in Deze spannende ,,rampen"-film, met Charlton Heston in de hoofdrol als politie-officier, vertelt het noodlottige verhaal van een sluip schutter boven in de nok van een sta diontoren, die wacht op de komst van de president van de VS om hem neer te schieten. Hij komt niet en het resultaat is een bloedbad.,Two minute warning" is een goed gemaakte aktiefilm, waarin de spanning uitstekend gedoseerd, langzaam maar zeker naar een climax Een film die - in tegenstelling tot de eveneens succesvolle, maar veel moei lijker „Een kind van de zon" - gemakke lijk van struktuur is. Het avontuur, waarin vader en zoon zich begeven (de zoon tegen zijn wil) begint stroef en de vader moet alle moeite doen om hem bij zich te houden. De zoon wil terug naar zijn moeder. De vader belooft telkens, dat de moeder ook komt om samen vakantie te gaan vieren De moeder heeft intussen de politie gewaarschuwd en als zij - bij een telefonisch kontakt met de vader - zegt naar hen toe te zullen komen en zij een plaats afspreken - wordt de man opge wacht door de politie. Vader en zoon ontsnappen en dat is het begin van een hechte vriendschap tussen beiden. Ze beleven een fantastische tijd waarbij ze op allerlei manieren uit handen van de politie weten te blijven. De film beweegt zich tussen de avonturen van vader en zoon en de wanhoop van de moeder, die denkt haar kind kwijt te zullen raken. Zij heeft al lang spijt van haar aanklacht, die echter niet meer ingetrokken kan worden. De zoon staat in tweestrijd Aan de ene kant kan hij niet meer zonder zijn vader, aan de andere kan1 verlangt hij steeds meer naar zijn moe der. Sem de Jong als de twaalfjarige zoon is een ervaring op zich. Hij steelt de show in deze poëtische en raak gefilmde rolprent van eigen bodem Een film, die aan de ene kant een su blimatie is van een voorbeeldige man nenwereld, maar aan de andere kant een trefzekere uitbeelding van de echt scheidingsproblematiek. Hoewel het accent voor een niet onbelangrijk deel op het sprookjesachtige avontuur van de beide mannen ligt, wordt het kontakt met het „thuisfront" niet verloren en wordt telkens een filmische verbinding gelegd tussen vader en zoon en de wanhopige moeder. Cameraman Frans Bromet heeft dankbaar gebruik gemaakt van de prachtige Belgische landschappen, waardoor het poétische, dichterlijke karakter van de film extra wordt on dersteund, hoewel je dat niet altijd van de muziek van Jaap Dekker kunt zeggen. Maar je kunt niet alles hebben en één ding is zeker: „Een stille liefde" van René van Nie is een goed gemaakte Nederlandse speel film, die ongetwijfeld een breed pu bliek zal trekken. (Euro Cinema, eerste week, veertien jaar). DOROTHEAS WRAAK IN SEXLAND In 1974 maakte de jonge Duitse ci neast Peter Fleischmann de film Do rothea's Rache" (De wraak van Do rothea), bedoeld als een persiflage, een anti-sex satire. De film viel aan vankelijk bij de toenmalige filmkeu ring verkeerd en werd afgekeurd. Daarna toch weer goedgekeurd, maar wel met enkele restricties, zoals de wens, dat deze film niet zonder begeleiding vertoond zou moeten worden. Dat soort zaken zijn inmiddels door de tijd achterhaald, ook al blijven minister Van Agt en de zijnen natuurlijk wel op de loer liggen. „Dorothea's Rache" is - wel licht ondanks de goede bedoelingen van de maker, die in 1969 met „Jagdszenen aus Niederbayern" in Cannes werd bekroond - een mislukte persiflage geworden. Do rothea (gespeeld door Anna Henkei) dwaalt door de grote stad en ontmoet allerlei zaken, die in nauwe relatie staan met het menselijke sex- beleven. Het begint eigenlijk wel grappig met een persiflage op de massale Duitse sexfilm, kompleet met docerende arts, die de commercie van het produkt moet verdoezelen, maar voor het overige Het valt niet mee een speurder te zijn in de wereld van de sex. Dat wordt helder uit de doeken gedaan In film „Down Town", die in Duo 1 deze week van start gaat. jes". Voor het overige kan ik alleen maar zeggen, dat deze film wat mij betreft als een curiositeit gezien moet worden. En daar kan nog aan worden toegevoegd, dat liefhebbers van Duitse Liebes-schlagers volop aan hun trekken komen: de geluids band van de film Is er mee volgestopt. Tenslotte: Francois Reichenbach maakte onlangs een film over sex. Zijn „Six o Clock USA", waarin de Ameri kaanse sexpraktijken worden tentoon gesteld in al hun bizarre kilte, overtreft wellicht alle eerder gemaakte anti- sexfilms Zoals men van een voortreffe lijk dokumentarist als Reichenbach kan verwachten. (Studio G, eerste week, 18 jaar). IN HET KORT In Duo 1 draait deze week „Down Town, die nackten Puppen der Unter- welt", een misdadige sexfilm, waarin regisseur Jess Franco een speurder aan het werk zet, die niet bepaald tot de handigste van zijn soortgenoten be hoort. Hij raakt verwikkeld in allerlei sex-toestanden en komt veel te laat tot de ontdekking, dat hij verstrikt is geraakt in de machtige netten van een misdaad-syndikaat. Als het zover is, is er al heel wat naakt over het doek ge gaan, onder andere de door moeder natuur goed bedeelde Linda Romay, die de hoofdrol speelt. „Porno meisjes in de onderwereld" zoals de Neder landse titel van deze film luitdt, is voor de liefhebbers van dit genre beslist niet de slechtste (18 jaar. eerste week.; Zoals gezegd beleeft „King Kong" zijn spektakulaire avonturen (in nieuwe stijl) verder in Duo 2, het nieuwe aktie- theater van Amersfoort, dat met deze „King Kong" beslist niet de slechtste aktiefilm in huis heeft. Voor hen, die zowel „King Kong" als het theater zelf nog niet hebben gezien (14 jaar, vijfde week.) „Silent Movie" van regisseur Mel Brooks verdween na vier weken uit Ci nema 2, waar „Easy Rider" terechtkwam na twee weken elders in Amersfoort over het witte doek te Een ontluisterende scène uit Peter Fleischmann's film „De wraak van Dorothea" (Dorothea's Rache), een als anti-sexfilm gemaakte rolprent met een tikkeltje dokumentair karakter, dat echter haar doel voorbij schiet door niet de juiste toon te kunnen treffen tussen zware ernst en satire. In Studio G. In de nachtvoorstelling van Duo 1 draait vrijdag - en zaterdagnacht een af levering uit de Duitse serie „Schulmadchen-report" onder de Ne derlandse titel „Wij zijn 17 en leren van alles." Een ironische tegenhanger voor Fleischmann's „Dorothea's wraak", die is gemaakt tégen dit soort Duitse speel films. Zo blijft alles in evenwicht en komt iedereen aan z'n trekken. (18 jaar.) „Moordend spervuur" is de titel van de film, die vrijdag- en zaterdagnacht in de late action show van Duo 2 van start gaat. Het is - de titel zegt het reeds - een oorlogsfilm, geregisseerd door Stole Jankovic met Rod Taylor en Adam West in de hoofdrollen. Met o m muziek van Mickis Theodorakis. (18 jaar.) Tenslotte in de kindervoorstelling van Cinema 1 zaterdag- en woens dagmiddag voor de allerkleinsten tot de, allergrootsten opnieuw een selektie uit Walt Disney tekenfilms in de „Walt Dis ney's Tekenfilmparade 1976", waarin natuurlijk weer vrijwel alle bekende Walt Disney-figuren een al dan niet spannende of komische rol spelen. Mijn kinderen weten er méér over te vertellen dan ik zelf, dus trek ik me be scheiden terug. Maar leuk Is het wel (alle leeftijden). Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 3 maart t/m 10 maart 1977. Grand, tel. 033-14632. Scarlet Bucca neer. 14 jaar. 2.00, 8.00 uur, zaterdag 2.00, 6.45, 9.15 uur, zondag 2.00, 4.15. 6.45, 9.15 uur. Uitgezonderd dinsdag i.v.m.- toneel. Studio „G", tel. 033-14632 Do rothea's wraak 18 jaar. 2.15, 7.00, 9 30 uur, zondag 2.15, 4.30, 7.00, 9 30 uur. Cinema 1, tel. 033-18900. Two Minute Waming. 14 jaar 2.00, 6 45, 9.15 uur, zaterdag en woensdag 6 45,9 15, zon dag 2.00, 4 15. 6.45, 9 15 uur. Cinema 2, tel. 033-18900 Easy Rider. 18 jaar. 1.45, 30, 9.00 uur, zondag 1 45, 4 00. 6.30 en 9 00 uur Euro, tel 033-33655. Een stille liefde. 14 jaar. 2.00, 6.45, 9.15 uur, zaterdag en zondag 2 00,4 15 ,6 45 en 9 15 uur Duo 1 (Voormalig City): Porno meisjes in de onderwereld. 18 jaar. 2 15, 7.00, 9 30, zondag 2.15. 4 30, 7.00 en 9.30 uur Vanaf heden ook 's middags weer geopend. Duo 2, King Kong 2.00-6 45-9.15 uur zondag 2 00-4 15-6 45-9.15 uur Vanaf heden ook 's middags weer geopend. 14 jaar. Nachtvoorstellingen: Duo 1, Wij zijn 17 en leren van alles, vrijdag- en zaterdagavond 24 00 uur. 18 jaar. Duo 2, Moordend spervur, vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur. 18 jaar Kindervoorstellingen: Cinema 1, Walt Disney's tekenfilmpa- rade '76. Alle leeftijden wordt opgebouwd, echter zonder ver dere karaktertekening van de hoofdrol spelers Maar dat is in dit genre films niet het belangrijkste. (Tweede week, 14 jaar.) „The Scarlet Buccaneer" is nu al weer voor de vierde week in het Grand Theatre en dat betekent, dat deze mo derne piratenfilm het uitstekend doet in Amersfoort. En waarom ook niet? Wie na lange tijd weer eens een onvervalste piratenfilm in modern jasje wil zien, moet niet verzuimen naar „De rode boekanier" te gaan kijken. De film biedt soms spektakulair filmvertier en behoort beslist niet tot de slechtse. (Vierde week, 14 jaar.) „Moordend spervuur" is een spannende oorlogsfilm, die vrijdr dagnacht in de late actionschow van Duo 2 te zien is. en zater- Beeld uit de tekenfilmparade 1976 van Walt Disney en de zijnen. In de middag-jeugdvoorstelling van Cinema 1.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19