Schaank als de „peetmoeder" de Amsterdamse onderwereld mmn JEDERLANDSE SPEELFILM VAN MANDERS EN MANDERS |»en gewone zondag n maart DONDERDAG 10 MAART 1977 i9 DE VROUW MET DE RODE LAARSJES AMERSFOORT - Hoewel ik de nieuwe Nederlandse speelfilm „De 1 'eetmoeder" nog niet heb kunnen bewonderen, kan ik één ding wel ertellen: het is een publieksfilm. Althans, dat is af te leiden uit het 'Osit, dat de film deze week in maar liefst dertig theaters in Nederland -•gelijk in première gaat. In Amersfoort in het Grand Theatre. Verder aiten: er werken meer dan drie honderd mensen aan mee en dat is éél voor een Nederlandse filmproduktie. Tja en de commercie gaat ^ok niet voorbij aan „De Peetmoeder", die nu al een single heeft ipgebracht van resp. Blonde Greet, Haagse Tom en Ricardo landera, terwijl er een LP van Haagse Toon met twaalf krakers op het 9fi,unt staat te verschijnen. Kortom: het ziet er naar uit, dat Nederland —linnen de kortst mogelijke tijd in de ban kan zitten van „De Peetmoe fti ter", een film naar een scenario, tekst en muziek van Kees Manders, eregisseerd door de zoon van Tom Manders, Tom Manders Jr. Een landers en Manders-produktie, inderdaad. Met een orkest onder aiding van Harry de Groot zingen Sasi Naz, Vera Bom, Hen Schram 90 n Ricardo Mandera de geluidsband vol en ook daarvan is uiteraard —en soundtrack getrokken. Deze LP biedt naast de liedjes, ook de uiziek van „De Peetmoeder". Onder het motto: „een lach, een traan, en lied - romantiek, aktie sensatie en :.ex" is het zover, dat heel iMlederland kan gaan kijken naar „De Peetmoeder". Het verhaal is als volgt: 25 Eigenlijk sta /e er nooit bij stil, dat een lepaald besluit vaak iets anders, soms lts verrassend, tot gevolg heeft. Dat 'edacht ik, toen ik algelopen zondag- liddag met mijn vrouw en kinderen en rustig wandelingetje had gemaakt looronze noordelijke havenplaats, die 'og deels in oude entourage - was vergoten met een milde voorjaarszon, iven een wandelingetje naar de dijk im naar de zee te kijken. Voor onze inderen een steeds weer groot 'ntzang opleverende gebeurtenis, rant hun voorstellingsvermogen over oveel water in één plas schiet ■lijkbaar bij iedere nieuwe aanblik te- ort. Na de bezichtiging van de zee iesloten we langs de haven te gaan randelen Bootjes kijken, heet dat. Inze kinderen, geboren op de hoog- lakten van het midden-Nederlandse indschap - zi/n er gek op Ze krijgen et gevoel in het buitenland te zijn. wat lijn jongste zoon later op de dag dui- 'elijk bevestigde, toen hi/ - weer in igen dreven aangelandlichtelijk op- elucht vroeg: ..Zijn we nu weer in ons igen land?" De bootjes bleken brokken van tech- isch vernuft te zijn. Reuzeboten, zeg en wij, maar een zeeman zegt „sche en", want bootjes zijn voor hem alleen raar de roeiboten, de luxe jachten en 'e Giethoorsne punters. De haven lag ol met boeiende en interessante vaar- ligen uit diverse al even boeiende inden. Eén schip viel op door haar nassale grootte. En niet alleen daar- 1oormaar ook door het leit. dat drom- len havenstad-bewoners de loppiank opklommen voor een be- oek. „Mogen wij ook?". U kent dat rel. Het antwoord is bi/ voorbaat be- end, ook al hoorde ik een andere ader op dezelfde vraag zeggen: ,,Je lag toch niet naar binnen, en de bui- mkant kun je vanaf hier ook zien". Zo'n ader begrijpt de vraag niet. Het was een Russisch schip. Aan het ind van de loopplank stond een keurig ekleed heer met een brede glimlach p zijn gezicht Het comité van ontvan- stdacht ik. Of een spion, die er op toe loet zien, dat al die russische beman- ingsleden niet de benen nemen, oegde ik eraan toe, geindoktrineerd Is ik ben. Niettemin een gastvrije glim- ich en wij glimlachten verheugd terug 'o hoort dat. Even later stommelden wij iet tientallen anderen door de be dauwde ingewanden van het tussische schip, wiens bloedrode 'lag met hamer en sikkel fiet wapperde 'aast ons eigen vertrouwde rood. wit, 'lauw. Een voorbeeldig staaltje van "oederschaps-vertoon, dacht ik. Een oeroud zeemansgebruik, werd me later verteld. Evenals de getoonde Russische gastvrijheid was ook het binnenste van het schip voor mi/ - als een echte zee- mansleek - een pure openbaring. Via een-doolhof vah'gangen gingen we door geopende poorten en deuren, stommelden we de ene trap na de an dere op en af, meegesleurd door een nieuwgierige strook mensen. Even had je het gevoel een voyeur te zijn op het moment, dat je een half geopende hut binnengluurde en iemand - wellicht een Rus - een boek zag lezen. Onver stoorbaar, niet afgeleid door die gekke Nederlanders, die het blijkbaar leuk vinden om de tijd door te brengen in benauwde gangen. Het hart van het schip - de machine kamer - was als een ons overweldigend metalen monster vol onbegrijpelijke geluiden, bewegingen en machines. Mijn twee dappere zoons hadden hun interne woordenwisseling gestaakt en keken met wijd geopende monden en een verstarde blik van ver bijsterende nieuwsgierigheid naar wat zer zich aan hun ogen openbaarde. „Dat is de motor", verklaarde ik en ik zag aan de blik van die twee dat ze mij maar stom vonden. „Wel iets groter dan van een auto. hè papa?zei de jongste en dat was het. Ik knikte maar wat De bougie van één van die machi nes was bij wijze van spreken enkele malen groter dan het motorblok van mijn simpele, modale werknemersauto en dan schieten woorden gewoon tekort. Met enige nieuwsgier, gheid gingen mijn ogen langs de enorme ap paratuur Op zoek naar moderne spionage-apparatuur, dat - zoals mijn dagblad me regelmatig vertelt - in elk Russisch schip hoog is opgebouwd. Watikzag deed me vermoeden, dat de techniek ook in Rusland niet heeft stil gestaan, maar dat denk je ook, als de simpele meterkast van onze offsetpers ziet, dus zag ik al die dreigende NATO-meldingen niet bevestigd. Po gingen om opschriften en mededelin gen te lezen, warten gedoemd te mis lukken, want het Russisch behoort niet tot mijn favoriete talen. Een Russisch bemanningslid kon ons ook al geen uit leg geven, want hij sprak alleen maar Russisch, zoals hij ons in vloeiend Russisch vertelde. Toen we na een uurtje weer uit de ingewanden van het schip de frisse lucht indoken, kwamen we weer oog in oog te staan met de glimlachende heer bij de loopplank. Knepen zi/n ogen zich niet bijna onmerkbaar toe toen ik hem wellicht wat met al teveel be langstelling bekeek? Beneden op de kade keken we nog eens met diep ontzag omhoog. We wis ten nu wat er zich achter de centimeters dikke verf, roest en metalen wanden bevond. Een aparte wereld. De gemeenschap van de zee Een wereld met mensen. Russen „Gek toch," zei mijn vrouw, terwijl ze peinzend naar de rode vlag met de hamer en sikkel staarde, „toen we voorbij de keuken kwamen, zou ik toch gedacht hebben dat het de geur van de Griekse keuken was." Waarmee weer duidelijk is gemaakt, dat we nog lang niet alles van de Russen weten Maar gastvrij zijn ze wel Of zou dat een afleidingsmanoeuvre zijn geweest? V. NACHTVOORSTELLINGEN KINDERVOORSTELLINGEN Cinema 1 Lucky Luke, a l. Zaterdag- en woensdagmiddag 2.00 uur. Charlton Heston en Sophia Loren in „El Chid", een love-story met spektakulaire effekten uit de elfde eeuw, deze week in Duo 2. Teddy Schaank speelt de hoofdrol in „De Peetmoeder", de nieuwe Nederlandse speelfilm van Manders en Manders, deze week in Grand Theatre. VERHAAL VAN DE PEETMOEDER De film is het verhaal van twee grammofoonplatenmaatschappijen, White Label en Blue Label, die el kaar met alle mogelijke en onmoge lijke middelen beconcurreren. White Label is van de Peetmoe der Zij gebruikt de grammofoon pla tenmaatschappij om haar zoon, de Siciliaanse Senor Ricardo Mandera te lanceren en tevens als dekmantel voor haar louche prak tijken. Zij laat haar prostituees en souteneurs karweitjes opknappen, die zelfs door de Maffia nog niet zijn uitgevonden. Blue Label is van de solo zangeres van The Blue Birds (haar naam in de film is Norma). Door een toeval is zij direktrice van de gram mofoonplatenmaatschappij Blue Label geworden en door dat grote succes ontstaat een enorme moor dende concurrentiestrijd tussen de beide maatschappijen met alle ge volgen van dien. Ondanks alle geweld en intriges heeft de film echter een happy end. In 1920 vormden ,,De Mandera's" (geëmigreerde Sicilia- nen) een van de vele ge welddadige. niets ontziende mis- dadigerssyndikaten van Amerika. De Peetvader Carlos Mandera liet zijn volgelingen levenslang trouw zweren. Als een van hen ver raad pleegde, zicht terug wilde trekken of een opdracht niet perfekt ten uitvoer bracht, kreeg zo'n per soon een enkele reis naar de eeu wigheid. Zijn lijfwacht kreeg dan het beval tot likwidatie met de volqende woorden: „Doe hem de groeten". De likwidatie werd afgedaan met een prachtige begrafenis. Carlos Mandera heeft in zijn succesvolle loopbaan vaak de groeten moeten doen.... Toen in 1924 Al Cajjone de titel „koning van de onderwereld" ver wierf en de Mandera's weigerden met hem samen te werken, heeft Al Capone met zijn machtige mis daadorganisatie, in één nacht, de gehele familie Mandera uitgeroeid. Op één na: de 3-jarige dochter van Carlos Mandera: Dolores Mandera. Zij was op dat tijdstip op vakantie bij haar grootouders (van moeders kant) in Holland. Op haar 18e ver jaardag opende notaris Jack Deyer te Amerika voor haar de fami- liekluis. Daarin bevond zich, buiten een fortuin aan geld, aandelen, en juwelen ook het dagboek van haar vader waar onder meer in stond dat hij 69 maal iemand „de groeten" had gedaan. Dolores las het dag boek zo vaak dat ze het geheel uit haar hoofd kende Haar plan stond vast. Zij zou een nieuwe Mandera-groep vormen. In tussen schonk zij het leven aan 4 zoonsCarlos, Ricardo, Lino en Jean-Pierre: respektievelijk van een Griekse reder, een Italiaanse spaghettikoning. een Franse di plomaat en een Zweedse minister. Zij wees ieder huwelijksaanzoek van de hand, want haar zoons moesten de naam Mandera dragen. Zo ontstond het nieuwe misdaad-syndikaat volgens het systeem van haar vader, maar dan aangepast aan deze tijd. De hoofdrol in „De Peetmoeder" wordt vertolkt door Teddy Schaank. Andere medespelenden zijn: Bert Dijkstra, Sasi Naz, Dick Swidde, Cees van Oyen, Cock van der Palm en Ricardo Mandera. Het camera werk is van Walter Bal, terwijl zoals gezegd de regie in handen was van Tom manders Jr. En hoewel de film wel is bedoeld als puur amusement, moetje er volgens de nog blijkbaar steeds funktionerende centrale filmkeuring tenminste 18 jaar voor zijn om er naar te mogen kijken. U ziet maar. (Eerste week, Grand Theatre, 18 jaar). Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 10 maart t/m 16 maan 1977: Grand - 033-14632 Lied en lach- een traan -aktie - geweld - sensatie ensex „De Peet moeder" (The Godmother), 18 jaar. 2 00-8.00 uur zaterdag 2.00-6.45-9.15 uur. Zondag 2.00-4.15-6.45- 9.15 uur Uitgezonderd dinsdag en woensdag i.v.m. toneel. Studio „G" 033-14632 La femme aux bottes rouges (De vrouw met de rode laarsjes), 18 jaar. 2.15-7 00-9.30 uur. Zondag 2.15-4.30-7.00-9.30 uur. Cinema 1 - 033-18900 Two Minute Warning, 14 jaar. 2.00-6.45-9.15 uur. Zaterdag en woensdag 6.45-9.15 Zondag 2.00-4.15-6.45-9.15 uur. Cinema 2 - 033-18900 Een stille liefde, 14 jaar. 1.45-6.30-9.00 uur. Zondag 1.45-4.00-6.30-9.00 uur. Euro - 033-33655 Scarlet Buccaneer, 14 jaar. 2.00-6.45-9.15 uur. Zaterdag en zondag 2.00-4.15-6.45-9.15 uur. Duo 1 (voormalig City) - 033-16572 Ik heb mijn onschuld in Heidelberg verloren, 18 jaar. 2.15-7.00-9.30 uur. Zondag 2.15-4.30-7.00-9.30 uur Vanaf heden ook weer 's middags geopend Duo 2 (voormalig City) - 033-16572 El C id, 14 jaar. Dagelijks (ook in het weekend) 2 00-8.00 uur. Vanaf heden ook weer 's middags geopend Juan Bunuel begon in 1958 zijn vader Luis te assisteren bij „Na- zarin", waarna nog „La fièvre monte El Pao", „La Joven", „Vlridiana" en „Le journal d'une femme de chambre" volgden. Ook andere regisseurs deden een beroep op hem en hij assis teerde Juan Antonio Bardem, Jacques Doniol-Calcrote, Louis Malle en Henri Verneuil. In 1967 maakt hij een korte film „Calan- da" over de geboortestreek van zijn vader. In 1970 maakte hij de (kor te) film „Choritalpa" en in 1972 maakte Juan Bunuel zijn eerste speelfilm, gedraaid onder de titel „Au rendez-vous de la mort joyeuse", over een polter geist in een afgelegen landhuis en de invloed daarvan op een jong meisje, op een afstandelijke manier verteld met gevoel voor atmosfeer en zwarte humor. Daarna bereidde hij „Trompe l oeil voor, maar zijn tweede film werd „La femme aux bottés rou ges" met als acteurs Catherine Deneuve en Fernando Rey. Deze week te zien in Studio G. SURREALISME Je kunt natuurlijk kort zijn en stel len, dat Juan veel van de filmmanie ren van zijn vader heeft overgeno men, echter niet met direkt eenzelfde hoge kwaliteit. Maar dat zou wat te gemakkelijk zijn. Daarom laten we het daar niet bij, hoewel het een feit is, dat men in de film regelmatig Bunuel-achtige trekjes kan ontdekken. Het verhaal gaat over een rijke kunstverzamelaar Perou (voortref felijk gespeeld door Fernando Rey), die een jonge vrouw ontmoet, die een boek heeft geschreven dat niet zo goed verkoopt. In een vol café gaat deze jonge blonde vrouw Francoise (Catharine Deneuve) naar Perou toe en opent haar cape. zodat hij haar een ogenblik volkomen naakt ziet, Perou laat haar achtervolgen en ontdekt, dat zij met een kunstschilder samen woont, die meer vriend dan minnaar is, dat zij geen centime bezit, dat zij van schaakspelen houdt en verliefd is op een jonge, getrouwde uitgever, Mare. Perou dringt zich systematisch in het leven van Fran coise in, neemt stiekem foto's en verbergt microfoons. Aan dit alles wordt een einde gemaakt door de dood van Marc's vrouw, die per on geluk door Mare wordt gedood. Marc is van mening, dat Francoise daar verantwoordelijk voor is, omdat haar brieven zijn vrouw ja loers hebben gemaakt. Perou speelt dan een spel verder met ojien vizier. Hij stelt Francoise voor een nieuw boek te schrijven en no digt haar uit naar zijn landhuis te komen. Ook Marc en Richard (de vriend-kunstschilder) worden uit genodigd. Dan pas komen de sur realistische voorkeuren van regis seur Juan Bunuel helemaal om de hoek krijgen. Perou heeft voor het drietal bepaalde rollen uitgedacht met het doel een drama uit te lokken. Maar Francoise heeft een gave helderziendheid, die dit spel doorkruist. Bunuel filmt die episode in een landhuis met veel surrealisti sche effekten. Een fles Armagnac wordt een koeienkop, de oude rij kaard heeft ineens een orgie (met Duo 1 Meisjes die je om je „vinger" kunt winden, 18 jaar. Vrijdag- en zaterdag avond 24.00 uur. Duo 2 De vliegende guillotine (The flying guillotine), 18 jaar. Vrijdag- en zater dagavond 23.45 uur. -)OOR BERT VOS Scène uit de Chinese vechtfilm In de nachtvoorstelling van Duo 2: „De vliegende guillotine". zigeuners en al) in zijn slaapkamer, een advokaat heeft opeens een schoen op zijn hoofd etc. Het is het spel van de helderziende Francoise, die de mannen be goochelt en daarbij een ge raffineerd illusionisme bedrijft. Perou moet het tenslotte af leggen tegen deze blonde heks. En dat is ook het geval met de inventieve filmkijker, die gefa scineerd dit kijkspel zal hebben aanschouwd en opnieuw in de ban zijn gekomen van de formi dabele acteerprestaties van Cat herine Deneuve, zonder daarbij Fernando Rey tekort te willen doen, die uitstekend tegenspel geeft in dit verhaal van droom en werkelijkheid. (Studio G, eerste week, 18 jaar). IN HET KORT In Cinema I beleeft de film „Two Minute Warning" de derde week. Het is het verhaal van een sluip schutter, die boven in de nok van een stampvol stadion geduldig wacht op de komst van de president om hem neer te kunnen schieten. Als diens plaats echter leeg blijft, de politie hem intussen heeft ontdekt, volgen de gebeurtenissen elkaar snel op, eindigend in een afschuwe lijke climax. In de hoofdrol is Charlton Heston te zien als politie chef, die moet trachten paniek te voorkomen. Een goed gemaakte „rampen"-film van regisseur Larry Peerce. Derde week. Cinema 1,14 jaar. „Een stille liefde", de nieuwste film van regisseur Rheé van Nie, begint in „Cinema 2" aan de tweede week. Het is het nogal poë tisch, maar wel trefzeker vertelde verhaal van een vader, die de zoon na een echtscheiding „kidnapt" om er een weekend mee door te bren gen. Aanvankelijk verloopt het al lemaal wat stroef tussen vader en zoon, maar nadat de moeder in wanhoop aangifte heeft gedaan van de „ontvoering", ontstaat er een nieuwe band tussen de twee, wat voortreffelijk gestalte krijgt in de verfilming van de avonturen die zij dan beleven Met Cor van Rijn in een excellente hoofdrol als de va der. (Tweede week, Cinema 2, 14 jaar). „The Scarlet Buccaneer" is deze week in Euro Cinema te zien, voor de vijfde week in successie. „De rode piraat", met Robert Shaw en Genevieve Bujold is een lekker gemaakte avonturenfilm, waarin veel spektakulaire stunts zijn te zien. Amusant kijkplezier op de ou derwetse toer. (vijfde week, Euro Cinema, 14 jaar). „Ik heb mijn onschuld in Heidel- berg verloren", is de persiflerende titel op een bekende traditionele schlager en het is regisseur Hubert Frank, die dit allemaal gestalte geeft in de film „Oh Schreck, mei Hos' is weg" en u raadt het al: een sexfilm in de ouderwetse Tiroler stijl. Het is het verhaal van een Beier uit Texas, die van zijn stief broer in Heidelberg een hotel erft. Hij vliegt naar Duitsland, waar zijn bagage en spaargeld wordt gestolen en belandt tenslotte na een avontuurlijke jacht op zijn ge stolen spulletjes in het bewuste ho tel. Hij laat zich incognito inschrijven als een gewone gast en ontdekt al gauw tot zijn grote schrik, dat hij zich niet in een hotel, maar in een bordeel bevindt, dat zich op erg veel klanten mag verheugen. De Amerikaanse Duitser is ontsteld en diep geschokt, dat is te begrijpen. En dan begint een enerverend avontuur. Dolle toestanden, dat is te begrijpen. Deze week in Duo 1, dat na de verbouwing nu ook weer 's middags haar jxiorten opent voor ,-t de liefhebbers van dit soort films, (eerste week, Duo 1,18 jaar). Regisseur Anthony Mann tekent voor de avontuurlijke spektakelfilm „El Cid" met Charlton Heston (deze week ook in „Two Minute Warning" te zien) en Sophia Loren in de hoofdrollen. Het is het verhaal van een Castiliaanse ridder Rodrigo Diaz de Bivar, die van een troep Moren de bijnaam „El Chid" krijgt. Het is de titel voor een edel en dap per strijder. En daarmee begint pas het avontuurlijke verhaal, dat zich afspeelt in de 11e eeuw van Spanje, dat in die tijd verdeeld is in feodale Christelijke koninkrijkjes en Moorse forten Een situatie, die om moeilijkheden vraagt. En die komen er ruimschoots in deze film, naar een scenario van Philip Yordan en Frederic M. Frank en geproduceerd door de bekende Samuel Bronston. Verder met Raf Vallone, Genevieve - Page, en Herbert Lom:'Deze week in Duo 2, dat evenals Duo 1 nu ook weer 's middags voorstellingen geeft. In de nachtvoorstellingen van Duo 1 kan men vrijdag- en zater dagnacht kijken naar „Meisjes die je om je „vinger" kunt winden", een film van de Duitse regisseur Ernst Hofbauer in de serie „Lehrmad- chenreport". Met in de hoofdrollen: vele jonge meisjes. En nog mooie ook. Stuk voor stuk meisjes, die van alles beleven tijdens hun leertijd, waarin zij graag een vak willen leren. Voor de liefhebbers. (18 jaar). In Duo 2 vrijdag- en zaterdag nacht de Chinese vechtfilm: „De vliegende guillotine", waarin keizer Yung Cheng zijn tegenstanders met een nieuw, dodelijk wapen, „de vliegende guillotine" laat onthoof den Alles loopt feilloos, totdat er iemand tegen in opstand komt Dan gaan de poppen aan het dansen en vallen er opnieuw kop pen.... (18 jaar). LUCKY LUKE VOOR DE JEUGD Tenslotte de jeugdvoorstelling in Cinema 1. Zaterdag- en woensdagmiddag om twee uur kan de jeugd veel plezier beieven aan de spannende en komische avonturen van de bekende strip figuur Lucky Luke, de man die sneller schiet dan zijn schaduw, (alle leeftijden). ae Ki

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19