11 Verfijnde miniaturen en devoot s houtsnijwerk van Jan Drost Kaartseizoen De Til succesvol afgesloten TheGood News Christian Fellowship bewoont het oude landhuis antonides voor SieMatic keukens IN DIENSTEN CENTRUM LEUSDER KRANT - PLAATSELIJK NIEUWS DONDERDAG 17 MAART 1977 13 Niet gluren in De Boom, maar aanbellen LEUSDEN - Dominee Jan Drost, oud-hoofd-legerpredikant, en nu advi seur van het Algemeen diakonaal bu reau voor het Werelddiakonaat, expo seert gedurende zes weken in het Ge reformeerde Dienstencentrum te Leusden-Centrum een serie tekenin gen, olieverven en houstsnijwerk. Opvallend in het houtsnijwerk vind de oude Papoeavrouw, die levensecht hurkend en fraai gestileerd is gesneden uit een smal stuk langwerpig hout. Ook de ikoonachtige Maria- verbeelding is een knap stuk snijwerk, waarvan devotie en mystiek uitgaan. Wat de tekeningen betreft zijn daarin de eerste plaats de min of meer karika turale portretten, die met enkele lijnen en vlakken een type en/of een situatie schetsen. De vader, die zijn zoon de sociologie student een weekend thuis krijgt. De buurvrouwen, die beide vol houden dat het zoontje van de ander ,,is bpgonnen". De antiquair met zijn houten kop, die het één of andere oude voorwerp in aanbidding met zijn blik schijnt te strelen. En dan zijn er de vele landschappen, en kijkjes op fraaie oude hoekjes en gebouwen, die Ds. Drost in vaak ge mengde technieken - met als basis welhaast altijd de viltstift - met vaardige hand heeft weten vast te leggen Ver scheidene tekeningen zijn gemaakt tij dens vakanties in de Dordogne, in Rome Soms zijn de tekeningen blond en licht gehouden. Soms zijn ze don kerder en vrij zwaar aangezet. Maar steeds is het spel tussen licht en donker in evenwicht, en toont ds. Drost een perfekte intuitie voor een afgewo gen compositie en een harmonische bladverdeling. Bijzonder fraai vind ik een typisch Hollands weidelandschap met wilgen langs een slootje. Dit is een soort ge wassen tekening in de stemmige kleu ren van het Hollandse landschap, uit gaande van viltstift met daar overheen gewassen krijt Het is verrassend, wat Ds. Drost met deze techniek weet te bereiken. Ook de miniatuurtekeningetjes van boerderijen, die hij met veel liefde en plezier schildert", zijn haast virtuoos te noemen 't Zijn kleine gedichtjes in tere woorden, verfijnd, en van een zui vere zeggingskracht. Mij spreken ook de prenten van het olifantsgras, van de bananenboom en de tropische stemmingstaferelen zeer aan. Herinneringen aan streken met een weelderige natuur, en een geheel eigen karakteristieke atmosfeer. Ds. Drosts landschappen zijn stemmings beelden, waarvan de aandachtige be schouwer de stemming op de voet kan volgen. Loopt u het Gereformeerd Diensten centrum gerust binnen, en vraagt u bij de receptie ofu het werk van Ds. Drost kunt bekijken. En vergeet u dan vooral niet te vragen naar het ganggedeelte waar het houtsnijwerk hangt Anco Mali. LEUSDEN/CETRUM - In de Til werd de slotavond van het kaartseizoen 1976-1977 gehouden. Aan deze laatste kaartavond werd door 60 personen deelgenomen. De stemming was ge zellig en sportief en de wedstrijden werden vlot gespeeld. De spanning bleef er goed in, want hoewel dit de laatste avond was, was het bij aanvang nog niet te zeggen wie de respectievelijke kampioenen zouden worden Enkele vaste deelnemers waren deze avond wegens een familiefeest niet aanwezig. Omdat ook zij kanshebbers waren, werd de spanning extra ver hoogd De uitslagen van de slotavond zijn; Schutjassen: 1 A v d. Braak 97 pnt 2-3 P Hilhorst en W. de Ridder 93 pnt 4. Jos Vrijhoef 87 pnt 5. René v. d. Berg 80 pnt., 6. C. v. Daatselaar 79 pnt 7. Ant. Zwart 77 pnt.. 8 mevr. Voorburg 75 pnt., 9 J Vrijhoef 69 pnt 10 en 11 W. Odijk en H. v. Middelaar 67 pnt. Klaverjassen: 1. P. de Bruyn 5518 pnt., 2 H de Ridder 5335 pnt., 3. hr Venrooy 5151 pnt., 4 H. Hols 5032 pnt 5. mevr v. d. Hengel-De Ridder 4982 pnt., 6. mevr. Bezemer 4821 pnt., 7 W v. Gils 4757 pnt., 8. D. Tijmense 4750 pnt. Aan het eind van de avond werden tevens de prijzen uitgereikt, voor de vaste deelnemers van dit seizoen. Elke kaarter die 5 of meer keer aan een kaartavond had meegedaan, kwam hier voor in aanmerkingBij de schutjassers waren dit 30 en bij de klaverjassers 23 personen. De voorzitter bedankte de wedstrijdleiders Jac Bey en Simon de Ridder voor hun medewerking. Zij kregen een herinnering aangeboden Bij de schutjassers werd kampioen Wim de Ridder met 483 pnt., 2e. C. v. Daatselaar 479 pnt 3e. Jos Vrij hoef 442 pnt., 4e. S. Schimmel Sr. 432 pnt., 5e. P. Hilhorst 429 pnt., 6e. G. Smal 415 pnt., 7e. mevr. Vrij hoef- v. Daatselaar 409 pnt., 8e. mevr. Schimmel 404 pnt., 9e H. Smal 396 pnt., 10e. J. Hak 389 pnt. Het hoogste aantal keren dat onderdoor gespeeld werd behaalde Jos Vrijhoef met 18 keer. Bij de klaverjassers werd kampioen mevr v. d. Hengel-De Ridder, 2e N de Vries, 3e. Henk de Ridder, 4e W v Gils, 5e P. de Bruyn, 6e. mevr De Bruyn-Koller. Dinsdag 5 april wordt een extra Paaskaarttoernooi gehouden, eveneens in de Til. Ook hier kan men schut- en klaverjassen. Iedereen is welkom. De avond begint om 20.00 uur. GEMEENSCHAP ONDER DE LEDEN Fellowship is niet maar zo een leuke naam. Eén van de wezenskenmerken is, dat er zo veel gemeenschapszin is onder de leden. Ze leggen de nadruk op per soonlijke kontakten. Er is veel menselijk kontakt, liefde en vriendschap tussen de leden van the Fel lowship. Alle mensen, die regelmatig op Huize De Boom komen, zitten ook in een kleine groep. Overwegend zijn het Amerikanen, maar er is ook een Iers meisje bij van het USO, en er is een aantal Engelse verpleegsters bij uit Utrecht. In de kleine groepjes wordt veel Bijbelstudie verricht, en er wordt gepraat over dingen op persoonlijke ba sis. Eén maal in de maand is er op zater dag een werkdag: dan komen alle leden naar De Boom om mee te helpen het huis op te knappen. ,,In onze diensten is het verre van een one man show", stelt Hans. „We hebben heel vaak in onze diensten, dat er mensen zijn, die een getuigenis willen geven, of die hun nood willen delen. Ieder kan op bepaalde tijdstippen een gebed of een lied inzetten. De gemeente moet een lichaam zijn, waarm ieder lid onmisbaar is. Ik leid de dienst, en ik preek, maar binnen wijde kaders is er veel inbreng van de anderen. Ieder heeft zijn taak. Professor Hoevendijk noemt dominees: de souffleurs." „Hoe is dat om met z'n negentienen samen te wonen in één huis??? DE LIEFDE IS DE MEESTE Cheryl geeft het antwoord. „We zijn met één grote familie. Voordat iemand getuige van de Heer kan zijn moet er nog wel heel wat met hem gebeuren. De één is humeurig en snauwt iedereen af, de ander is slordig, de volgende komt altijd overal te laat, een vierde wast zich nauwelijks en verspreidt een onaange name geur. Zulke dingen pakken we aan. Dat zien we als een opdracht. In normale kerken wordt zo iets nooit aan gepakt; daar worden bepaalde mensen aan hun lot overgelaten. Datgene, wat geen liefde in de mens is, moet er uit; dat kan veranderd worden." „Wij zochten onze eenheid in de for mulering van de waarheid," zegt Hans. „Maar Jezus zegt, dat het belangrijkste de liefde is. De liefde van de Christenen onderling bewijst, dat Jezus gezonden is." „Hoe funktioneert uw gemeenschap van negentien mensen? Hoe ziin de taken verdeeld, en hoe regelt u het fi- nanciëel?" Hans: „Wij hebben allemaal een ge wone baan. De meesten werken op de basis. Ikzelf heb ook een baan: ik vertaal boeken Kan dat doen op ieder willekeurig moment, en verdien er mijn eigen salaris mee. Paulus vond het ook geen bezwaar om een deel van zijn tijd te geven aan zijn eigen onderhoud. Met elkaar betalen we de huur. De warme maaltijd om half zes 's avonds gebruiken we gemeenschappe lijk. Van tijd tot tijd hebben we wel es een avond, dat we gezamenlijk optrek ken. De gezinnen hebben de singles, de vrijgezellen, geadopteerd. We wonen direct bij elkaar en helpen elkaar met allerlei zaken. Het is werkbesparend, vooral voor de vrouwen; die leggen al lerlei kontakten. Er is één meisje au pair. Die is verantwoordelijk voor het koken en het schoonhouden van het huis. Ze doet dat samen met één van de drie vrouwen hier." „Het rollen patroon is in uw gemeen schap nog niet doorbroken. Uw mannen werken buitenshuis. Uw vrouwen zorgen voor de huishouding en de kin deren. Ik neem aan, dat ook in uw diens ten als in vele kerken de vtouw geen bizondere inbreng heeft." Hans: „De vrouwen hebben geen baan buitenshuis. Die behoefte heeft zich nog niet bij ons voorgedaan. Wél zijn vrouwen van onze Fellowship bezig kursussen te geven voor vrouwen van Amerikanen, die het Engels niet als moedertaal hebben. Er zijn hier zo'n zestig van dergelijke vrouwen. Het samen wonen is inspirerend voor ons allemaal. Als je samen woont, komt er van allerlei naar buiten, watje anders zou kunnen verbergen. Daardoor wordt het kontakt dieper. Ergerlijke eigen schappen komen ook naar boven. Daar maken we Bijbelstudies over: als iets je in een ander irriteert, kan dat bovendien je eigen probleem zijn! Ga regelrecht naar de persoon in kwestie toe, praat erover, en doe er iets aan. We kennen geen voortslepende problemen, omdat we er snel iets aan doen, en er meteen aan werken. We hebben bepaalde algemene regels, en als er regelmaat is, komen er geen grieven, als we stellen, dat geen van de kinderen bij het water mag komen kan geen één ouderpaar zijn kinderen toestemming geven om wèl bij het water te komen. MILITAIR TEHUIS We zijn christenen in een groot huis. Toch zijn we klein behuisd: elk gezin met twee kinderen beschikt slechts over drie kamers. Ik wil uitdrukkelijk stellen, dat we geen opvangst- of afkickcentrum zijn. Wat we wèl zijn is een soort militair tehuis voor Amerikanen. De militairen komen biljarten, en vinden een stuk ge zelligheid. Op zondagmiddag doen ze hier spelletjes. Gisteren hebben de sing les een grote barbecue gehouden Na de zondagochtenddienst is er een grote pan soep met sandwiches en iedereen kan zien. Het was geknipt voor ons doel, en het huurbedrag was precies wat wij m ons hoofd hadden. Toen de bejaarden zich terugtrokken, was de zaak snel beklonken, en in no vember 1976 konden we Huize De Boom betrekken." „Behoort the Good News Fellowship tot een kerkelijke organisatie?" „Nee", zegt Hans „The Fellowship is niet in een organisatorisch kerkelijk verband opgenomen, wel is het een ver schijnsel, dat in Amerika veel voorkomt. In Melodyland, tegenover Walt Disneyland, in California, heeft een fellowship een bioskoop gekocht en verbouwd en houdt daar bij eenkomsten, die door duizenden Ame rikanen worden bezocht. Die mens^ó zijn en blijven lid van hun eigen ker$ en een ander deel is gekomen tot 'gèloven door de bijeenkomsten van de Fellow ship. Soesterberg is eep kleine basis, en er zijn geen eigen kerken op de basis. Er is alleen een cbapel, met een officier, die aan de chapel verbonden is. MüC IS DE KERKMUREN ZAT Het ligt voor de hand, dat de mensen van de basis buiten die chapel bijeen willen komen, van welke kerk ze zelf ook lid zijn. De tendens, die men in Amerika waarneemt is- de kerkmuren, d^f is zulke flauwekul, daar wil ik me niet meer aan storen. Iedereen herkent de ander in de Heer. die gezamenlijk wordt beleefd. De Fellowship is uit drukkelijk dus geen kerkje erbij. We voelen ons totaal geen concurrent of wat dan ook van de bestaande kerken. Maar men is het zat in Amerika om ge scheiden kerk te zijn. Wij zijn charismatisch te noemen, in zoverre dat wij geloven, dat de dingen, die ons in Handelingen beloofd zijn, ook voor nü gelden. Niet alleen via de preek spreekt God tot ons, maar ook via vi sioenen, die altijd zijn voorgekomen. We bidden voor de zieken. Natuurlijk vinden we het goed, als ze naar de dokter gaan. Maar er zijn duidelijke ge nezingen geweest door ons gebed tot stand gekomen." Hiér springt Cheryl in: „Een jongen had maandenlang hoofdpijn. Hij werd doorgestuurd naar Utrecht, en daarna naar Duitsland, waar men aan beide zijden van de hersenen een tumor con stateerde. Wij zijn voor hem gaan bid den. Toen hij tenslotte in Philadelphia kwam was zijn pijn weg. De artsen kon den niets meer constateren, en hij is nu zo gezond als een vis! Een babytje kreeg meningitis, en werd naar het ziekenhuis in Utrecht ge bracht. Daar zeiden de artsen; als ze hier doorheen komt zal ze voor haar hele leven mentally, hoe zeg je dat; geestelijk gehandicapt zijn. Wij hebben voor haar gebeden en ze is nu weer volkomen gezond." „Wij gaan er vanuit", zegt Hans, „dat Jezus, als hij iets beloofd heeft, zich aan Zijn belofte houdt. We weten, dat dat eeuwenlang niet meer zo gesteld is. Maar wij vragen er nu weer om, en we krijgen het óók!" YOUTH FOR CHRIST Hans Comelder is Hervormd theo loog, en hij heeft in Utrecht gestudeerd. In 1966 begon hij met zijn werk voor Youth for Christ. Dat was toen nog maar in een beginstadium. Ze zijn gaan werken met muziekteams, en Cheryls muziekteam was één van die teams waarmee ze de scholen af gingen. Cheryl trad zo'n 240 maal op. En zo kwam het, dat Hans Cheryl ontmoette. Zij trouwden, en Cheryl woont nu acht jaar in Nederland, is trouwens van Friese afkomst, en spreekt voortreffelijk aksentloos Nederlands. „Er zijn nogal wat mensen, die op de basis werken, tot het geloof gekomen hier", vertelt Cheryl. „Afgelopen week is er een Joodse jongen tot geloof geko men. Hij heeft het gezien bij een andere jongen, die bekeerd was. Hij werd ja loers, en ging aan die bekeerde jongen vragen hoe hij Jezus in Zijn hart kon toelaten. Gisteren zijn hier negentien mensen gedoopt: zij zijn allemaal in het laatste half jaar tot geloof gekomen. Er was ook een boeddhistische vrouw uit Vietnam bij. Een Vietnamese zendeling, Johan Compagnen, heeft haar gedoopt. Zij heeft in het Vietnamees verteld hoe ze tot bekering was gekomen, en Johan heeft dat voor ons vertaald." Door Youth for Christ heeft het echt paar Cornelder veel kontakten met Ne derlanders gekregen. Ze hebben ver schillende plannen om ook voor Neder landers iets te doen. Ze hebben kontakt met Nederlandse Christelijke zakenlie den, die op Huize De Boom lunches, ontbijten kunnen houden. Vorige week hadden ze een Amerikaanse evangelist, die voor de Nederlanders predikte. bhjven eten. We zijn niet programma georiënteerd, maar mensgeonénteerd. We proberen iedereen te stimuleren om zijn gaven bot te vieren. Rondom het weekend funkboneren we als huisgezin voor mensen, die zich anders stierlijk vervelen in de barakken. De liefde voor elkaar ervaren we als een geschenk van de Heer, en daar vra- van De Boom achter hen staan en hun steunen: al het oude personeel van De Boom is er nog, en er is een grote kame raadschap ontstaan. „Na zoveel jaren echte adel is het niet makkelijk om al die gekke „Amerikanen te aksepteren", lacht Cheryl. „Als het huis hier klaar is, willen we al die mensen uitnodigen op een feestje. Ze zijn geweldig voor ons! gen we om. Het is ook regelmatig zo, dat mensen onze diensten bezoeken, en zeggen dat ze verbaasd zijn over de warmte en de hartelijkheid die hier heersen, en dat zij zich hier thuis voelen1 Die warmte en die hartelijkheid zijn voor iedereen beschikbaar. Die moet je bereid zijn om te geven." De Fellowship heeft een bizondere relatie met de stichting De Boom. Haar leden hebben het gevoel, dat de mensen Enfin, voor de wandelende Leusde- naren moge het volgende gelden. Gluur niet door de ramen, maar bel aan, en vraag of u een kijkje in De Boom mag nemen Vraag naar het wel en wee van de Fellowship, die u graag alles zal ver tellen. En op zondagochtend hebben ze hun kerkdienst, die om 11.15 uur begint. Ook daar bent u van harte wel kom. Vóór die tijd is er zondagsschool voor alle leeftijdsgroepen. Anco Mali LEUSDEN - „Wat zijn dat voor men sen, die in Huize De Boom zijn getrok- fe. ken? Wat voeren ze uit, en wat is er 's zondags aan de hand, als er zo veel auto's bij het huis staan geparkeerd?" Deze en andere vragen stellen de Leusdenaars zich vooral 's zondags, als ja ze met het gezin door het landgoed De o.| Boom dwalen. Sommige Leusdenaars gaan daarbij zelfs zo ver, dat ze het bordje „Verboden toegang, óók voor I houders van wandelkaarten negeren, en dat ze door de ramen van Huize De Boom naar binnen gluren om een glimp op te vangen van wat zich daarbinnen afspeelt! De administrateur van de stichting De jti} Boom, de heer G. Wanner, besloot voor beide partijen, de begluurde bewoners èn de glurende Leusdenaars, daar iets aan te doen. Zo kwam het, dat wij op irJ een ochtend in Huize De Boom werden (J ontvangen door het echtpaar Cheryl en Hans Cornelder. In een volkomen ver anderd huis, waar het oude, donkere behang heeft plaats gemaakt voor glan zend gelakte schrootjes, waar de oude schilderijen en het antiek zijn 2^1 verdwenen en hebben plaats gemaakt voor posters en moderne meubelen. En Iwaar de gemeenschap van bejaarde dia- r[$ conessen heeft plaats gemaakt voor een leefgemeenschap van negentien jonge rat mensen, te weten drie gezinnen met elk 3.. twee kleine kinderen, en zeven vrijge- zeilen. „Shaloom House" staat er boven X de ingang. Het is the Good News Christian Fel lowship, die zich in Huize De Boom pi heeft gesetteld. Een interkerkelijke ns I kerk van hoofdzakelijk mensen van de Amerikaanse basis op Soesterberg. c J Daartoe behoren mensen van alle kerk- genootschappen in Amerika, Methodis- ten, Baptisten, Presbyterianen, Katho- IJ lieken enzovoorts. Deze mensen nc hadden een plaats van samenkomst in Den Dolder, en de voorganger en zijn gezin woonden daar op de bovenver dieping bij in. Die ruimte werd te klein. VISIOEN Vorig jaar februari waren zes leden van the Good News Christian Fellowship in Den Dolder bijeen. Ze hadden wat met elkaar besproken, en gingen met elkaar bidden. Cheryl Cor- I nelder kreeg een visioen. Zij zag een wit huis met donkere luiken, een oprijlaan J met veel bomen en weilanden erom heen. De Heer sprak tot haar: „Ik ga jullie dit huis geven, het wordt voor mijn shaloom." De vreugde was groot, want de Fel- lowship zat dringend om ruimte verle gen. Een van de zes zei: „Oh, ik weet wel waar dat huis staat." Ze gingen er heen, maar er klopte niets van. Ze pro- beerden het huis volgens de be schrijvingen van Cheryl op tekening te en brengen, ze gingen naar makelaars, maar het duurde nog een half jaar vóór een groepje in juli, augustus vorig jtfar bij Huize De Boom terecht kwam. 's Avonds brandde daar maar in één e Vi hoek licht, en het huis zou te huur zijn geweest, berichtten ze aan de andere leden van de Fellowship. Bij informatie bleek de stichting De Boom in onderhandeling te zijn met be- mjaarden, „We zijn er toen met ons zessen op afgegaan", vertelt Hans Cor nelder. „En we zagen, dat dit het huis was, dat Cheryl in haar visioen had ge STATIONSWEG 394 SCHERPENZEEL TEL 03497-2105

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 13