Gerard Trebert: programmamaker
de|flCn/inzijn werk
Tros zond uit vanuit Leusden
LEUSDER KRANT - INTERVIEW
DONDERDAG 17 MAART 1977
)OR
MARNIX KREIJNS
LEUSDEN - De informatie die de
TROS vorige week woensdag over
topsport spuide, was overvloedig.
Zo overvloedig dat ik het einde van
het programma niet gehaald heb.
Toen de meningen over de zoveelste
stelling door de heren Verhoeff en
Niehe gepeild werden, vond ik dat
het wel leuk genoeg was geweest.
Anton Geesink had de eenvoud van
zijn denken al gedemonstreerd door
|te laten zien, hoe hij aan zijn oor
krabt. En de vrees dat Verhoeff nog
maals zomaar de kreet „Maar daar
zijn we allemaal debet aan" zou sla
ken, werd te groot.
Ik denk, dat moet ik Trebert vertellen
Datje door de bomen het bos niet meer
zaq. Maar dat blijkt niet nodig. Wanneer
ik hem vraag, of hij zelf tevreden is over
de uitzending van vorige week woens
dag, dan heeft hij op exact hetzelfde
punt kritiek. Hij zegt: ,,Nee, ik ben be
paald niet volledig tevreden. We
hebben ons enigszins aan die
uitzending vertild. Er is te ambitieus
I gewerkt, we hebben te veel overhoop
I gehaald We hadden ons veel beter
kunnen beperken tot drie of vier stellin
gen. Doordat het nu zo ontzettend veel
I was, bleef het te veel aan de oppervlak-
I te, een euvel waar al zoveel televisie-
I programma's mee te kampen hebben
I Er zijn zo een aantal onderwerpen uit
die uitzending op te noemen, die meer
I aandacht verdienden, waar je nog eens
I op terug zou moeten komen. Misschien
I doen we dat ook nog wel Het had in-
derdaad anders en beter gekund."
Gerard Trebert, sedert enkele jaren
i Leusdenaar, is programmamaker Hij is
I chef-sport bij de afdeling televisie van
I de TROS. Als leider van hetsportredak-
I tieteam verzorgt hij programma's als de
I strijd om de penaltybokaal, ..Word ik
I wereldkampioen?", en de veertien-
I daagse uitzendingen van ,,TROS
I Sport" Trebert vindt het passen in de
I lijn van zijn ontwikkeling dat hij nu op die
I plaats zit: ,,toen ik indertijd bij de TROS
I kwam heb ik voortdurend op het belang
Ivan sportuitzendingen gewezen Ook
Itoen we nog maar heel klein waren. Ik
I vond van het begin af aan dat sport in
1 het pakket programma's van TROS
(thuishoort Toen het dan op een
(gegeven moment zo ver was dat
(iemand de leiding van de sport op zich
(moest nemen, hebben ze dat aan mij
gevraagd", aldus Gerard Trebert
REPORTAGES
Hij begon bij de krant. Schreef repor-
tages voor het Parool en de Regionale
1 Persdienst (RPD). Schreef over de
EEG, of over bosbranden in Zuid-
I Frankrijk. Het maakte niet uit. Tot hij
I Siebe van der Zee ontmoette.Die nam
I me op in zijn televisiestaf bij de AVRO.
I Ger Lugtenburg gaf ons een opleiding
producer-regisseur. Ik ging in die be
gindagen van de televisie informatieve
programma's maken Onder meer
samen met Willem Duys heb ik de
eerste wankele stappen op dit pad ge
zet.
Op zekere dag ben ik bij de AVRO
weg gegaan. Ik wilde een tijdje free
lancen. Heb documentaires gemaakt,
tv-commercials, instructieve films voor
bedrijven Voor de toen pas begonnen
TROS heb ik als free-lancer ook ver
schillende reportages gemaakt. Landré
vroeg toen of ik niet in vaste dienst wilde
komen Dat heb ik gedaan, nu acht jaar
geleden."
ALLES DOEN
Trebert maakte allerlei soorten pro
gramma's. Muziek, documentaires,
noem het maar op Trebert: ,,Ja, kijk, je
was met een heel kleine ploeg, die alles
moest doen Ik heb samen met Letty de
Jong en Cees Smal jazz-programma's
gemaakt. Ik heb in Thailand een repor
tage gemaakt over de opvang van de
Amerikanen daar. Vanuit Saigon ben ik
de Mekong-delta in getrokken om ver
slag te doen van het Vietnam-front.
Maar de liefde voor de sport kwam
altijd wel weer naar voren. Het begon
met bijvoorbeeld met wat werk over het
randgebeuren bij Europacupwed
strijden En van daaruit is het verder
gegroeid.'
,.Wat mij bij sport altijd geboeid heeft,
is de vraag: wat zit er achter zo'n sport
man of -vrouw? Niet alleen de
prestaties laten zien, maar ook in de
huiskamer brengen wat daar allemaal
voor gedaan wordt en dergelijke zaken.
Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld de
serie Sterren kijken" gemaakt Pro
gramma's over onder meer Johan
Cruijff, Anton Geesink, Maarten Sikking
enzovoort Voor dat programma ben ik
toen met Geesink een maand in Japan
geweest. Ik heb daar gemerkt, hoezeer
de Japanners Geesink verafgoden. Dat
je in Tokio op straat loopt en dat er dan
een bus met toeristen stopt ledereen
eruit, allemaal even proberen Anton
aan te raken en hop de bus weer in. Dat
gebeurt daar nog. In Japan heeft hij
echt iets mytisch gekregen.
Maar ik heb ook achter Geesink een
vent met niet vermoede kwaliteiten ont
dekt. Van huis uit was hij bouwvakker.
Voordat hij via het judo beroemd werd
Toen hij eenmaal in zijn sport bekender
was geworden, kwam hij ook in kringen
terecht waar hij geestelijk niet tegen
gewapend bleek. Zo was er nadat hij
een wereldtitel had behaald in Parijs
een ontvangst op de ambassade daar.
Daar voelde hij zich toen erg opgelaten,
vond dat hij zichzelf wat moest bijspijke
ren Het resultaat is dat hij nu vloeiend
Frans, Duits, Engels en Japans
spreekt. Maar dan ook vloeiend."
KARAKTERVORMING
Gerard Trebert vindt sport belangrijk
,,Niet in fanatieke zin. Ik houd ook niet
van de manier waarop het in Amerika of
Oost Europa gaat; waar het zo'n onge
looflijke prestige-kwestie is geworden
Het gaat mij om de goede inter
menselijke relaties die je via sport kan
bereiken En ook om karaktervorming.
Bij individuele sporten. Ik zou er zeer
beert te zien, dan ga je het forceren en
dat moet juist niet.
ledereen moet kunnen sporten Dat
is belangrijk en dat vind ik hier in
Leusden ook geweldig. Als je wekelijks
bij jullie in de krant leest, wat er hier aan
sport gebeurt Ik zou niet weten,
hoeveel sportverenigingen hier zijn
Maar het moeten er heel wat zijn. Pri
ma."
TECHNISCH GOED
Gerard Trebert vindt dat op de Neder
landse televisie niet onverdienstelijk
verslag wordt gedaan van het sportieve
gebeuren. „Zeker ook in vergelijking
met het buitenland is het niet slecht. Dat
zeg ik niet alleen, dat zeggen buiten
landers ook. Die bekijken dan wel eens
iets om het in hun land te vertonen Wat
ze ook altijd opvalt is dat het hier tech
nisch van een hoog gehalte is."
De techniek brengt het gesprek terug
op het vak van televisiemaker Ik vraag
Trebert uit te leggen wat zo'n producer
en regisseur precies doen. Over de
producer zegt hij: ,,Dat is de
coördinator. De man de organisatie van
het programma. Die heeft een grote
verantwoordelijkheid. Op het moment
dat het programma opgenomen gaat
worden moet alles en iedereen er zijn.
Het moet niet mis gaan."
De regisseur: ,,Dat is degeen die de
gedachten visualiseert. Bijvoorbeeld op
onze redaktie ontstaat het idee voor
een bepaald programma. Aan de regis
seur dan de taak om zo'n gedachte uit
te werken tot dat zichtbare dat het moet
worden."
.Vroeger kwam het vaak voor dat het
een gecombineerde functie was
producer-regisseur. Ik vind het een
gunstige ontwikkeling dat dat steeds
minder voorkomt. Ik vind het beter dat
de een zich kan concentreren op de
organisatie, terwijl de ander al zijn aan
dacht kan bepalen tot de vormgeving
BALLON
grote voorstander van zijn, wanneer er
in Leusden een „public court" voor golf
zou komen. Golf is een sport waarbij je
je erg goed moet concentreren. Je bent
voortdurend met jezelf aan het vechten,
tegen niemand anders. Dat is karakter
vormend
,,lk zie sport als zeer belangrijk on
derdeel van het maatschappelijk leven
In Leusden is het dan nog niet zo erg
Maar als in de grote steden die jeugd
niet op verantwoorde wijze met sport
wordt opgevangen, dan gaat het hele
maal de verkeerde kant uit."
„Een gedachte, die ik ook in mijn
programma's naar voren wil laten
komen is dat het volstrekt onbelangrijk
is of iemand nou in 10,8 of 10,9
seconden een eind hard loopt. Als pres
tatie op zich natuurlijk van belang, maar
meer ook niet. Als je dat niet in pro
Trebert heeft plezier in zijn werk. al
thans dat lijkt zo als je met hem zit te
praten. Hoewel er aan dat werk ook re
gelrecht nare kanten zitten. Trebert:
„Het is een vluchtig vak. Je werkt, soms
maanden lang aan een produkt Dan
start het programma en een uur of hoe
veel dan ook later is het voorbij. Het is
net een ballon, die je eeist met alle mo
gelijke moeite opblaast en dan in één
klap is die leeg. Afgelopen Ja, dat doet
me toch wel iets Misschien frustreert
het je een beetje. Kijk. als jij een verhaal
schrijft, dan kun je dat bewaren en nog
eens een keer nalezen Maar televisie,
dat is iedere keer die ene uitzending en
dan voorbij."
De uitzending van vorige week
woensdag, die twee en een half uur
duurde en dus niet zo heel meteen
voorbij was, vond zijn oorsprong in het
hoofd van Ivo Niehe. Evenals Trebert is
Niehe geïnteresseerd in sport - hun
beider kluppie is trouwens het enige
echte AFC -. Niehe zou wel eens wat
willen doen over topsport. Of dat nou
allemaal wel zo leuk is. Wat er met de
mensen gebeurt, die topsport hebben
bedreven en dan een dagje ouder wor
den. Kortom de hele ellende die
woensdagavond over de beeldbuis rol
de Trebert: „Zo'n idee vraagt vervol
gens een heleboel denkwerk Over de
manier waarop je het gaat doen. En een
hoop studie Rapporten opvragen; in
terviews met mensen van CRM, veel
lezen. Als je dat gedaan hebt, kan bij
voorbeeld blijken, dat je hele eerste
opzet nauwelijks terzake is en
veranderd zal moeten worden. Maar
dat verander je dan maar en als je dan
zover ben kun je zendtijd gaan vrijma
ken, beginnen met de producing.
Reken voor een programma zoals dat
van vorige week woensdag maar gerust
op een half jaar.'
INTENSIEF
Met een boel mensen werken aan
een avondje uitzending. Een aktiviteit
die Trebert zelf al kenschetste als 't op
blazen en laten exploderen van een bal
lon Is dat nou eigenlijk wel zo leuk
werk? Of is het een verschrikkelijke ze-
nuwenbaan? Trebert zal niet
ontkennen dat het gespannen werken
is, „Het is verschrikkelijk intensief. Een
vak waarin je een beetje op moet pas
sen. Je moet het onder controle zien te
houden. Je realiseert je soms dat je zit
te werken voor een paar miljoen men
sen. En als dan dat rooie lampje op die
camera gaat branden, dan moet dat er
maar even allemaal uitkomen In zo'n
korte periode Dat gaat gepaard met
emoties. Met spanning.
Maar van de andere kant is het ook
een soort ziekte. Als je eenmaal met die
televisie-bacil besmet bent, dan kom je
er niet meer vanaf. Zulk werk blijf je
doen
PRIMA SFEER
Bij de TROS? Trebert. „Nou, ik heb
altijd met zeer veel plezier bij de AVRO
gewerkt. En toen ik een tijd als free
lancer heb gewerkt, heb ik het ook naar
mijn zin gehad. Maar bij de TROS
heerst zo'n prima sfeer, dat is werkelijk
geweldig. Als je weet hoe daar de
interne verhoudingen zijn. Ver
houdingen waarin de één duidelijk chef
is en de andere medewerker, die kom je
niet tegen. Neem nou mijn redaktie.
Goed, daar ben ik chef van. D'r moet
iemand zijn, die verantwoordelijk is, die
op z'n lazerij kan krijgen als het niet
goed gaat Maar bij het maken van de
programma's hebben alle zes de men
sen even veel in te brengen. Van alle
maal komen ideeën en suggesties, en
die zijn allemaal even veel waard.
Ik denk dat de TROS wat dat betreft
een buitenbeentje in het Gooise is.
Dat hoor ik ook van veel collega's die
net als Ik eerst bij een andere omroep
hebben gewerkt." „Ik sta ook hele
maal achter de filosofie van de
TROS. Ik vind dat wij iets weten te
brengen, dat andere omroepen niet
hebben. We zijn er duidelijk in ge
slaagd om een plaats te vinden in de
omroepwereld. Trouwens, we zijn in
tien jaar tijd van niets de tweede om
roeporganisatie in dit land
geworden. Dat bewijst toch wel iets."
Topsport: wat koop je ervoor?
LEUSDEN/CENTRUM - Het Tros-
I programma "Informatie op woensdag"
was verleden week gericht op de topsport
I in Nederland, een onderwerp dat om
diverse redenen op dit moment weer
goed In de belangstelling staat. De door
Ivo Niehe samengestelde aflevering van
I ongeveer tweeëneenhalf uur is op de aan
de uitzending voorafgegane dinsdag
avond opgenomen in Freddy Textor's
eetcafé de Hakhorst aan de Noorder
inslag alhier. Niet omdat er Leusdense
topsporters aan mee zouden werken,
want dat was niet het geval, hoewel wij
er best een paar kunnen noemen, die in
deze categorie thuishoren. De Hakhorst
is gewoon gekozen als plaats van locatie,
omdat die voormalige boerderij blijk
baar uitstekend als [hulp] studio kan
dienen. Het is reeds de tweede keer in
een kort tijdsbestek, dat daar een t.v.-
programma ontstond.
"Topsport: wat koop je ervoor?" werd
woensdagavond gepresenteerd door de
samensteller en Koen Verhoef. De sport
liefhebbers onder U zullen ongetwijfeld
veel genoegen hebben beleefd aan dit
marathon-programma, maar of het nu
werkelijk zo lang moest duren is weer
een andere vraag. Wij stellen ons voor
om slechts zijdelings op het programma
zelf in te gaan en ons te beperkten tot de
onvoorstelbare rompslomp er omheen,
foY Over topsport discussiëren onder meer (van links naar rechts) FC Twente-voorzitter Jan Masman, Ard Schenk,
dokter Strikwerda, en NSF-directeur Wim van Zjjl. Aan het hoofd van de tafel zit Koen Verhoeff, die het gesprek zou leiden. Op de
rug gezien wielrenners-vertegenwoordiger Eddy Beugels, WCS-voorzitter Karei Jansen en bokspromotor Henk Rühling.
overigens een zeer interessante beleve
nis. Je moet e.e.a. hebben meegemaakt
om het te kunnen beoordelen. Een onder
een normale CAO werkende mens, zou
al lang gek geworden zijn in de wirwar
van kabels en onder het licht van een
zeer grote hoeveelheid schijnwerpers, die
bovendien zorgden voor een extra hoge
temperatuur (terwijl het open haardvuur
in de Hakhorst voluit brandde). Hier
mee willen wij niets negatiefs suggereren
aan het adres van de t.v.-ploeg. In te
gendeel. Onder het motto "Alles went,
als je het maar vaak genoeg doet" ver
liep e.e.a. toch nog verrassend vlot en U
heeft het resultaat zelf kunnen zien.
De meeste indruk maakten op ons -
maar dat zal wel een gevolg zijn van het
feit, dat wij leek zijn op dit gebied - de
mannen achter de vier Ampex-camera's.
Hoe vaak zij hun shots over moesten
doen, speelde blijkbaar geen rol. Onver
stoord jongleerden zij met hun televisie
kanonnen in het drukke gedoe. Nog veel
meer ging naar omstandigheden "ge
ruisloos" dan was te verwachten. Geen
geraas of getier, maar hoogstens een
"sorry" als er iets fout ging. Zoals in het
begin al bij Koen Verhoef.
Zijn openingsvolzin moest hij driemaal
herhalen, voor de regisseur er genoegen
mee nam. Het deel van de uitzending
van Leusdense oorsprong was lang niet
de helft van wat er in de Hakhorst op de
film was gezet. Hierin werd geknipt en
geknepen en het restant werd samenge
voegd met reeds eerder gemaakte spor
tieve impressies en interviews. Zo heeft
o.m. wielrenner Jan Derksen voor nop
een minuut of vijf lang "stilstaand" ge
fietst. "Sur place" heet dat in de taal
van de renners en voor menig spurter is
dit noodzakelijk onderdeel van een
sprint moeilijker dan de laatste 100 mete
ter op volle snelheid. Jan deed het per
fect, maar kwam desondanks niet op Uw
beeldscherm.
VEDETTEN
In de Hakhorst waren heel wat kampi
oenen uit vroegere tijden aanwezig.
Eigenlijk meer nog, dan vedetten van
nu. Ze liepen zo maar los rond en wie er
zin in had mocht er zelfs aankomen of
een praatje maken met de sterren. Hoe
wel er vaak hoog tegenop wordt gekeken
zijn het toch maar gewone mensen. Be
halve de eerder genoemde Jan Derksen
was er ook Eddy Beugels, jaren geleden
een Aas uit de Nederlandse wegrennerij.
Ada Kok (oud-wereld-kampioene zwem
men), biljarter Hans Vultink (zag U op
Uw scherm hoe deze titelverzamelaar
zijn biljartballen opruimt na iedere wed
strijd?), reus Anton Geesink (ditmaal
modieus in een blauw judopak), de bijna
even lange maar minder "omvangrijke"
blonde schaatsheld Ard Schenk, de be
kende voetbalscheidsrechter Leo van der
Kroft en nog meer sporters van naam
waren ook bij Textor te vinden.
Over "brandende vragen" in de topsport
werden in panel's gesprekken gevoerd.
"Topsport: wat koop je ervoor?" kreeg
voor de vroegere bonzen in de sport
meestal als antwoord: "Niets of heel
weinig!" Sportroem is (zeer) verganke
lijk en slechts weinigen hebben de weel
de van hun kortstondig succes kunnen
dragen. Bovendien ontbrak het hen des
tijds vooral aan sociale en medische be
geleiding. Tegenwoordig zijn die om
standigheden heel wat verbeterd, maar
de situatie is nog lang niet ideaal. Dat
bleek uit de soms felle discussies, bij
voorbeeld tussen de heer Hogewoning
(KNVB) en Martin Snoek van de WCS.
Trouwens ook Eddy Beugels, die de
belangen van de wielrenners behartigt,
zat men een moeilijk probleem en wel,
dat de topsporters onderbetaald worden.
Het publiek zou daar veel meer geld voor
over moeten hebben. Een op zijn minst
opmerkelijke stelling in het kader van de
juist duidelijk minder-wordende belang
stelling van datzelfde publiek voor be
paalde wedstrijden. Een feit is toch ook,
dachten wij, dat juist de toeschouwers
vaak veel te weinig service wordt gebo
den om het maar niet "harder" te zeg
gen. Absurd lijken ook de bedragen, die
sponsors betalen voor basketbal- en vol-
leybalploegen, die daar bovendien nog
lang niet altijd tevreden mee zijn.
Waarom bestaan dit soort problemen
(bijna) niet in bijvoorbeeld de hockey- of
korfbalwereld? Daarin speelt Nederland
ook een hoofdrol. Zou dat dan misschien
een gevolg zijn van het amateurisme in
die takken van sport? Inmiddels werd
het televisie-circus aan de Noorderinslag
weer opgebroken en in de rust op de
grens tussen Alandsbeek Oost en West
weer hersteld, evenals trouwens ook in
de Hakhorst. Zij, die de opnamen bijge
woond hebben, weten nu in ieder geval
hoe een deel van hun kijkgeld wordt
besteed.
Overzicht van de opnamen in Hakhorst.