Blunderende en struikelende Sellers in Pink Panther-film Aantrekkelijk paasprogramma BtkfKEFï „The man who fell to earth" uitstekende film van Nicolas Roeg DAVID BOWIE IN MENSELIJK SF-DRAMA LEZEN EN DE TELEVISIE LEUSDER KRANT - FILM DONDERDAG 31 MAART 1977 FILMAGENDA AMERSFOORT Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 31 maart t/m 6 april 1977. Grand, tel. 033-14632: The Pink Pant her Strikes Again (De roze panter slaat weer toe). A I 2.00-8 00 uur zaterdag 2 00. 6 45. 9 15 uur. zondag 2 00,4 15. 6 45 en 9 15 uur Uitgezonderd don derdag i.v.m toneel Studio „G", tel. 033-14632: The Man Who Fell To Earth 18 jaar 2 15, 7 00, 9 30 uur, zondag 2.15 4 30, 7 00 en 930 uur Uitgezonderd donderdag avond ,,The man who fell to earth" is een film met de bekende popzanger David Bowie in de hoofdrol. Dat is een belangrijk gegeven. Tweede punt is, dat het gegeven voor deze film is ontleend aan een roman van Walter Tevis, die met zijn hoofdper soon de mysterieuze multi-miljardair Howard Hughes op het oog had en t^n derde is „The, man who fell to earth" een SF-achtige film, gemaakt door regisseur Nicolas Roeg. Allerlei elementen, die - samengevoegd - een bijzonder boeiend geheel kunnen opleveren. En dat is - wat mij betreft - inderdaad het geval. En nu De laatste tijd kijk ik maar zelden naar de televisie. Ik weet niet hoe dat precies zo is gekomen, maar op een gegeven moment ben ik weer overge gaan op gewoon, ouderwets lezen U weet wel. er zijn van die bundels papie ren in een stevig kaftje, die ze boeken noemen. Het zijn al dan niet spannende verhalen over al dan niet bestaande zaken Er zijn miljoenen van die boeken in omloop en er zijn verschillende open huizen, waar ze niet alleen te bezichti gen zijn, maar waar je zr ook voor een prikje- dankzij ons aller CRM- kunt lenen voor een paar weken. Hele volksstammen zijn de laatste jaren op dit voordelige systeem overgegaan, met als gevolg, dat niet alleen tal van boekhandels noodlijdend ten onder zijn gegaan, maar dat ook de Neder landse schrijvers via een steuntje in de rug van CRM op de been proberen te blijven. En het merkwaardige fe nomeen doet zich voor: sinds de facili teiten van de bibliotheken zijn verbeterd (de jeugd mag gratis lezen en zo) zijn de programma 's van de te levisie niet om aan te zien En als ze dan nog eens iets aardigs hebben bedacht daar in Hilversum, dan is het gejat van een schrijver, dichter of journalist. Kort om: het is behelpen. Nog niet zo heel lang geleden, zo'n kleine paar honderd jaar, zaten we op de kille winteravonden heerlijk wegge zonken in een diepe leunstoel, terwijl het knapperende haardvuur onze koude voeten op een redelijke tempe ratuur hield Soms daverde de post koets voorbij, maar dat was alles Je was alleen met een heel dik boek en je had nog avonden voor de boeg om het verhaal te lezen. Zo nu en dan dronk je een klem glaasje en je praatte wat met je huisgenoten Gemoedelijk, ontspan nend Je had de tijd De boeken die je las waren extra dik. Soms vier, vijfhon derd bladzijden. Soms zelfs nog meer. Je vond het heerlijk om al de beschrij vende bladzijden te lezen Je verslond de spannende episodes en je nam eventjes pauze als de schrijver weer was overgegaan om een soort tussen spel voor hen. die alles wilden lezen. Je leefde mee met het verhaal, je werd een deel van dat verhaal. Tegenwoordig zit dat er niet meer in De boeken zijn soms akelig dun ge worden en geven alleen de hoogst no dige informatie om het allemaal te kun nen snappen en daar hebben we het mee gehad. Een logische zaak eigen lijk. want ook al komen dan langzaam maar zeker de open haarden weer terug m de woningen, er is iets veran derd. Er is televisie uitgevonden Er zijn maar weinig mensen, die deze bliko pener van de wereld" niet op hun dres soir hebben staan. Een vierkant kastje met een stuk glas en wat knoppen. Meer is het eigenlijk niet. Maar dat ding heeft het leven veranderd. Je las niet meer. je keek. Niet wanneer je zelf wil de, maar wanneer de gids zei dat het hoogste tijd werd De boeken werden in de kast gezet of meegegeven voor een bazar of ander goed doel. Wat e anders in de boeken uitgebreid las, zie je nu. Elke avond. Massa informatie, natuurlijk niet allemaal door onze be perkte breinen te verwerken, maar e hield er altijd wel wat aan over, al was het maar een TV-verslaafdheid. Het was de TV zelf die er een be scheiden einde aan gemaakt heeft. Enkele jaren achtereen is ze bezig ge weest met bestsellers uit lang vergleden jaren in TV-beelden om te zetten. Een beetje houterig misschien, vol Puur Hollands Gedreutel, zonder de flair van de schrijvers en dichters van toen, die in welluidende, zij het langdradige zinnen, een eigen wereld schiepen, maar het was literatuur wat daar op de beeldbuis werd gepresen teerd En sindsdien draaien we steeds méér de knop om en gri/pen naar een boek. Al dan niet voor de TV verfilmd. En nestelen ons behaaglijk voor de open haarden. Het is, alsof een stille kracht bezit van ons heeft genomen De stilte van het boek, het geknapper van het haardvuur en hooguit soms wat irritant geslurp van de koffie Voor de rest glijden onze ogen weer als vanouds over de regels Verhaal na verhaal gaat aan onze verbeelding voorbij. Het is juist, dat de boekenweek dit jaar in het teken van de TV staat Want heeft de TV het boek soms niet van een dreigende ondergang gered? Sterker nog: de TV heeft eindelijk de kracht van het gelezen woord ontdekt en laat tal van haar interessante pro gramma's omzetten in prachtige boekwerken En wat de prijs van het Nederlandse boek betreft als u uw kleuren TV ver koopt, is dat best op te brengen Scène uit „The Pink Panther Strikes again". IN HET KORT .My name is nobody" beleeft in Euro Cinema een hernieuwde prolongatie en is daar voor de derde week te zien. Wie Terence Hill en Henri Fonda nog willen zien in deze uitstekende western van Sergio Leone, moet niet wachten tot volgende week (14 jaar) Duo 1 brengt deze week de amusante Deense sexfilm Escortser vice op z n Deens" van regisseur John Hilbard. Het is een film, die inderdaad grappig genoeg is zonder op den duur te gaan vervelen, waarbij natuurlijk de sexuele problemen (nou ja proble men weer volop aanwezig zijn. Het gaat om Adam. een succesvolle za kenman en zijn knappe vrouw May Terwijl May zich opgeeft bij een bureau, dat onderhoudende dames levert aan bedrijven, die van hen gebruik maken voor het afsluiten van kontrakten. weet een compagnon van Adam hem over te halen van deze ..escortservice" gebruik te maken om een fikse order in de wacht te slepen Het ..slachtoffer" is een bur gemeester, die zover moet worden ge bracht om een handtekening onder het kontrakt te zetten. Enfin, u begrijpt het, het begin van de verwikkelingen is er (Eerste week. 18 jaar ,,The Champion" (De verpletterende voet) is de titel van de Chinese vechtfilm, die deze week in Duo 2 van start gaat. Het is een aktiefilm, met een verwrongen familiehouding als uit gangspunt en daar kunnen de Chinezen blijkens het resultaat nog aardig mee uit de weg Althans wat de aktie betreft (Eerste week. 18 jaar In de nachtvoorstellingen draait vrijdag- en zaterdagnacht in Duo 1 sexfilm ..Zullen we het nog een keerlB overdoen?", een Duits produkt onoH de originele titel ..Liebesjagd durchsaB ben Betten". Het is het verhaal vanefl jongeman, die een aanzienlijke erfen I ontvangt, als hij de zeven vriendinns I van de overledene binnen een wee G naar behoren versiert. Wat ze tege? g( woordig ook al niet bedenken (i B jaar) In Duo 2 gaat het iets gruwelijker tJH in de film ..Mondo Cannibale" Dief-i draaide al eerder in Amersfoort en de liefhebbers van dit soort aktieffl? nu in nachtelijke reprise. Persoon! huiver ik altijd een beetje als ik woord ..Mondo" in een Italiaanse zie. Het doet me denken aan de nog fascistische filmideeën van de Italii Jacopetti. die in verschillei ..Mondo' -films er niet voor rugdeinsde om met een soort cari movie'-systeem de gruwelijkhedi dezer aarde te tonen voor de voyt onder ons In dit geval heeft de film normaal verhaal Maar toch jaar). In de kindervoorstelling van Ei Cinema blijft „Peter en de vlieger autobus". Deze film is ook te 2 tijdens de speciale ochtendvoorst lingen van Euro, waar we vor week reeds over schreven. Cinema 1 draait „Zo gezegd zoi daan" van Louis de Funes, en in nema 2 „Dik Trom knapt het op" dens de ochtendvoorstellingen vrijdag, maandag, dinsdag woensdag. Al met al keus genoeg tijdens öf komende paasweken, voor jong^h oud. i te Euro: Vrijdag 10.30, 1.45. zaten* 1 45 maandag t/m woensdag 10 1 45 uur: Peter en de vliegende tobus A I SPECIALE OCHTENDVOORST& LINGEN Cinema 1 :Vrijdag maandag dinsdag^ woensdag 10 30 uur Zo gezegd, gedaan' A.I I Cinema 2: Vrijdag maandag dinsdj T en woensdag 10 15 uur Dik Trom krt® het op A I Nederlands gesproken Euro: Vrijdag, maandag. dinsdaojjH woensdag 10 30 uur Peter en de>'® gende autobus A I 1e Er zijn nog maar erg weinig echte filmkomieken, die met een zekere re gelmaat het witte doek onveilig ma ken. In Frankrijk hebben we o.m. Louis de Funès die volle zalen blijft trekken, verder is de Engelse Marty Feldman niet onverdienstelijk in de Mel Brooks-films, maar dan hebben we het zo ongeveer gehad. Blijft na tuurlijk over de onnavolgbare Peter Sellers, de duivelskunstenaar, die naast tal van serieuze rollen ook de komische vertolkingen vaak naar grandioze hoogtepunten weet te voeren. Het knappe van Sellers is, dat - als hij een bepaald typetje neer zet - je niet gaat denken: „dat is Sel lers". Wie herinnert zich niet de grie zelige hoofdrollen, die Sellers feilloos neerzette in „Dr. Strangelo- ve"? Een tegenhanger is inspekteur Clouseau in de films van regisseur Blake Edwards, gemaakt in de Pink Panther-serie. Clouseau is gewoon Clouseau, de zelfverzekerde blunde raar, wiens avonturen begonnen met de jacht op de „Roze Panter", een schitterende edelsteen, in 1964. Pas na afloop besef je, dat het Sellers was, die Clouseau creëerde, tot leven liet komen. Wie zich de vorige film van Sellers als Clouseau nog herinnert (The return of The Pink Panther) weet. dat het hele malle filmverhaal eindigde met de krankzinnigheid van Clouseau's direkte chef hoofdinspekteur Dreyfus (een knappe rol van Herbert Lom). De arme man had het niet meer na de on gelooflijk stuntelige en argelozen han delingen van zijn ondergeschikte, die toch als triomfator uit de strijd tevoor schijn kwam Deze Dreyfus is de grote tegenspeler in de nieuwste Pink Pantherfilm, ..The Pink Panther strikes again", waarin producer-regisseur Blake Edwards samen met Peter Sellers weer alle mo gelijke registers opentrekt en er ondanks de veelheid aan slapstick steeds weer in slaagt om het allemaal net op iets anders uit te laten lopen, dan in de lijn der verwachtingen ligt. Dreyfus (Lom) wordt uit de psychiatrische inrich ting ontslagen en op de dag van zijn vertrek komt inspekteur Closeau hem opzoeken Drie jaar zorgvuldige be handeling valt in een ogenblik in duizend duigen en het gevolg is. dat de haat van Dreyfus tegen Clouseau een ongekende hoogte krijgt Dretyfus zweert om koste wat het kost zijn voor malige ondergeschikte te doden en huurt daarvoor 's werelds beste sluip moordenaars om dat plan op een snelle manier ten uitvoer te brengen De waanzin van Edwards en Sellers gaat tenslotte zo ver. dat Dreyfus in staat wordt gesteld om de hele wereld te vernietigen (via een uitvinding van professor Fassbinder, die door Dreyfus is ontvoerd) En via een fiks dreigement strijden zo'n dertig landen om de eer die gekke Clouseau te doden om verwoes ting van hun land te voorkomen Het behoeft geen enkel betoog, dat inspekteur Clouseau zich van al die bij komstigheden maar bitter weinig aan trekt Zijn taak is alleen maar de ont voerde professor Fassbinder en diens dochter te vinden Meer niet Hij strom pelt over allerlei lijken heen, ontstapt tientalle keren aan een wisse dood, doet de meest ongelooflijk stomme din gen, maar het geeft allemaal niets. Clouseau overwint en redt een groot deel van de wereld (zij het ongewild) van de ondergana „De roze panter slaat weer toe" is van het begin (met weer een voortref felijke animatie tijdens de titels) tot aan het slot een aaneenschakeling van kolderieke situaties, waarbij het beeld meestal wordt beheerst door Peter Sellers, die ook nu weer het typetje onnavolgbaar neerplant op het witte doek, dat davert van de meest gekke invallen. Meestal slaagt vrijwel geen enkele regisseur er in om een succesvol vervolg te maken op een eerste succes. Blake Edwards is nu aan de derde „Pink Panther '-film met Peter Sellers toe gekomen en ik moet eerlijk zeggen, dat hij nog net zo kostelijk weet te vermaken als in het eerste deel. Kompleet met de muziek van Henri Mancini. (Grand Theatre, eerste week, alle leeftijden.) Bert Vos. Cinema 1, tel. 033-18900: MaraltrJ Man 18 jaar. 1.45, 6.45, 9 30 uur.zdB dag 1.30.4.00, 6.45, 9 30 uur, i v m m lengte van de film gelieve ty® aanwezig te zijn Cinema 2, tel. 033-18900: BugsyWffl lone. A I 1.45. 6 30. 9.00 uur, zondfl 1 45, 4.00. 6 30 en 9 00 uur Euro, tel. 033-33655: My Name Is* body 14 jr Donderdag 1.45.6 45,9fl vrijdag 6 4b. 9 15, zaterdag 4 15.6« 9.15 uur, zondag 1.45, 4 15, 6 45, 9m uur, maandag t/m woensdag 6.45,9 da uur Duo 1 (voormalig City), tel. Oi de 16572: Escortservice op z'n Deens 'ffi jaar 2 15. 7.00, 9 30 uur, zondag 2 'fl 4 30. 7.00. 9.30 uur Ook s midda* weer geopend. Duo 2 (voormalig City), tel. CSjj 16572: De verpletterende voet 18 jc 2.00. 6 45. 9 15 uur, zondag 2.00,4 6 45, 9.15 uur. Ook s middags geopend. Sf NACHTVOORSTELLINGEN ca Duo 1Zullen we t nog een kee® overdoen 18 jaar Vrijdag en zaterd* avond 24 00 uur Mondo Cannibale Vrijdag- en z< dagavond 23.45 uur 18 jaar KINDERVOORSTELLINGEN AMERSFOORT - Het paasfilm-vertier begint deze week al grotendeels los te barsten in de Amersfoortse theaters. Peter Sellers gaat weer struikelend over het doek in de nieuwste Pink Panther-film: „The Pink Panther strikes again" (De roze panter slaat weer toe) van regisseur Blake Edwards. In het Grand Theatre. Dustin Hoffman en Laurence Olivier leveren virtuoos spel af in de bijzonder spannende thriller „Marathon Man" (in Cinema 1terwijl in Cinema 2 vrolijk vertier heerst met „Bugsy Malone" en de zijnen. Nieuw ook is de film in Studio G.: „The Man who fell to earth" van regisseur Nicolas Roeg met David Bowie in de hoofdrol. Een bijzonder inventieve film over een buite naardse man, die op de aarde terechtkomt en daar fortuin maakt. Een menselijk drama in buitenaardse verhoudingen. In Euro Cinema blijft Terence Hill nog even (samen met Henry Fonda) in de film „My name is Nobody" (derde week), maar in Duo 1 kan men wel kijken naar iets nieuws: „Escortservice op z'n Deens", de beste pornograp uit Skandi- navië genoemd, maar niettemin een best leuke film voor de liefhebbers van dit genre. Chinees geweld domineert in het aktietheater Duo 2 in „De verpletterende voet". In de kindervoorstelling van Euro Cinema blijft „Peter en de vliegende autobus" en dat is uitstekend, want deze Nederlandse film is het waard door de talrijke jeugd gezien te worden. En niet alleen voor de jeugd: ook de ouderen zullen er enkele kostelijke uurtjes aan beleven. Kortom: een zeer gevarieerd Paasfilm- programma, dat wellicht volgende week nog enige uitbreiding krijgt. Peter Sellers als de blunderende inspekteur Clouseau in „The Pink Panther Strikes Again". zouden toch niet geloven dat hij van een andere planeet gekomen is Naarmate Newton rijker wordt, wor den de mensen in en buiten zijn onder neming hebzuchtiger ledereen wil wat van Newton met uitzondering van Mary Lou Zij heeft genoeg aan haar liefde voor Newton en in ruil daarvoor leert hij haar een nieuw soort sensualiteit ken nen Mary Lou zal nooit meer worden zoals zij eerst was Geen man zal in haar leven Newton kunnen vervangen Tenslotte kunnen de mensen zich niet meer bedwingen. Door hun heb zucht worden zij opdringerig en ge welddadig. Newton wordt het leven op de aarde nu beu en wil terug naar huis, maar de mensen willen hem niet laten gaan voordat zij zijn geheimen ontsluierd hebben Heel Amerika en Newton staan uiteindelijk tegenover el kaar en nu blijkt dat Newtons miljoenen en industriële macht nutteloos zijn. Het enige wat hij nodig heeft is veel moed om de beproevingen waaraan de men sen hem onderwerpen te kunnen door staan En het lukt Newton die moed op te brengen UITSTEKENDE HOOFDROL David Bowie als de man, die op de aarde viel, levert goed spel af. Het is een goede keus van Roeg geweest om juist deze bleekneuzige popster voor de hoofdrol te kiezen. Wat niet betekent, dat er ook maar enige mu zikale inbreng van Bowie te verwach ten is. Wie daarvoor naar deze film gaat, komt met het verkeerde motief. (Studio G., eerste week, 18 jaar.) V. David Bowie als een gestrande ruimtevaarder van een andere planeet in de film „The man who fell to the earth", van regisseur Nicolas Roeg. eens niet alleen, omdat het deels een SF-achtige film is (de hoofdpersoon komt van een andere planeet), maar omdat Roeg met Bowie in de hoofdrol een „menselijk" drama konstrueerde met onheilspellende elementen, die de film een thriller achtig aanzien geeft. Roeg, die reeds eerder cameraman was bij de verfil ming van de SF-roman „Fahrenheit 451door de Franse regisseur Fran cois Truffaut, kreeg als regisseur bekendheid onder meer door de film „Don't look now", een thriller. (1973). Er zijn mensen geweest, die deze film vooral ten aanzien van het verhaal én de afwerking wat de Science Fiction- scenes betreft, een lachertje hebben gevonden. Een slordig gemaakte film zonder enig verhaal. Nu is alles betrek kelijk, zo ook kritiek Duidelijk is wel. dat regisseur Roeg in zijn film het minste aandacht heeft geschonken aan de SF-elementen. die toch voor een deel noodzakelijk waren om een bepaalde achtergrond van de geheimzinnige ruimte bezoeker te schetsen, het ver haal daarmee duidelijkheid verschaf fend Toch geloof ik, dat Roeg onderschat wordt, als men „The man who fell to earth" louter ziet als een onduidelijk SF-verhaal. Ook als men er van uitgaat, dat wat David Bowie in de film vertolkt, geënt is op de figuur Howard Hughes Geen van beide basiselementen zijn hoofdzaak. Wat Nicolas Roeg - zowel via zijn doeltreffende beelden, de dialogen én de aangepaste, soms onheilspellende percussion-muziek - uit heeft proberen te dragen is het thema van volstrekte eenzaamheid en onbegrip Een thema, dat wordt versterkt door de westerse elementen van rijkdom en zakelijke welvaart. En dan is het niet belangrijk of de oorspronkelijke auteur noch de re gisseur de bedoeling hebben gehad een versluierd filmportret van Howard Hughes uit te tekenen. Dat thema van de volstrekte een zaamheid, de afstandelijkheid van het normale menselijke bestaan, wordt verscherpt door een gedachtenkloof tussen de man van planeet Athens en de zakenmensen van de aarde, in wiens web Thomas Jerome Newton, de man die op de aarde viel. verstrikt raakt Want eenzaamheid, vrijwillig isolement, wordt nu eenmaal niet geaccepteerd in onze moderne beschaving Bovendien vertelt Roeg ons in zijn filmverhaal haarscherp, dat ook afwij kenden in gedachten en levensge woonten niet zullen worden geaccep teerd Het is daarbij duidelijk, dat toe komstige reizigers uit de kosmos wat dat betreft van de aarde niet veel posi tiefs te verwachten hebben HET VERHAAL Thomas Jerome Newton verlaat op een andere planeet zijn huis en gezin en vertrekt naar Amerika Hij wil zelf niet graag, maar is gekozen als pionier om Amerika en de aarde nader te verken nen De reis duurt zeer lang en zelfs Newton raakt in de war met de tijd. Als hij op de aarde landt, herkent hij veel dingen die hij op zijn planeet op de televisie heeft gezien In Amerika richt hij met behulp van een aantal bijzondere uitvindingen, die op zijn pla neet gedaan en op de aarde nog onbe kend zijn. een nieuwe onderneming op De onderneming groeit snel en er stro men miljoenen dollars binnen Intussen heeft Newton kennisge maakt met de mooie Mary Lou. Hij gaat met haar samenleven, hoewel hij zijn vrouw en kinderen niet vergeet Hij mijdt verder de mensen en daarom wil iede reen weten wie hij is, waar hij precies vandaan komt en wat de oorzaak van zijn succes is Newton zwijgt Hij mag en wil niets vertellen en de mensen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 18