„The Marathon Man", virtuose thriller kan John Schlesinger In „Bugsy Malone" vloeit geen bloed, maar slagroom Paaseieren zoeken bij Blijhof Hulpavonden historische kledij Bouwstraat kost Muziekavond voor jeugd Gezellig heidsavond in de Wetering Werkgroep Braderie vraagt 50 medewerkers 240.000,- iscars Vrij zwemmen in „Bavoort" paasvakantie Bibliotheken tijdens paasdagen ACTEERPRESTATIES VAN HOFFMAN EN OLIVIER jpze3[ iüSDER KRANT - FILM DONDERDAG 31 MAART 1977 (Van de redaktie) LEUSDEN/CENTRUM - Traditiege trouw zullen de kinderen van Leusden de dag voor Pasen weer paaseieren kunnen zoeken in het Lockhorsterbos Blijhof organiseert dit evenement - waarvoor altijd veel belangstelling is - al jaren. De gevonden stenen eieren kunnen na afloop ingeruild worden voor echte. Vorig jaar was de politie niet zo gelukkig met de talrijke auto's die aan de Lockhorsterweg geparkeerd ston den. Men heeft nu dan ook besloten om met z'n allen op de fiets te gaan. Om half tien wordt er verzameld bij het clubgebouw m de Ansfridus- laan. Om tien uur vertrekt de stoet dan naar het Hockhorsterbos Dit evenement is gratis voor alle kinderen van Leusden LEUSDEN - Van verschillende kanten blijkt steeds weer de grote interesse voor het zelf maken van historische kleding. Uit de schattin gen is gebleken dat maar liefst zo ongeveer 500 belangstellenden de drie informatieavonden in resp. Letisdëfi-Centrum, Achterveld en Leusden-Zuid hebben bezocht. Op deze avonden is gebleken dat velen wel een historisch kostuum wilden maken maar daarbij graag ook wat aanwijzingen willen hebben. Om die reden heeft de werkgroep Historische Kledij een aantal zgn. Hulpavonden georganiseerd. Wie van deze gele genheid gebruik wil maken moet dan wel zelf wat "gereedschap" (schaar, spelden, naalden, e.d.) meebrengen. Belangstellenden die behoefte heb ben aan een paar aanwijzigingen of een beetje hulp zijn welkom op de hierna volgende data en plaatsen: 29 maart a.s., 20.00 uur in de kanti ne aan de Zwarteweg in Leusden-C; 19 april a.s., 20.00 uur in de raads zaal te Achterveld; 26 april a.s., 20.00 uur in de openba re basisschool 't Palet in Leusden-Z; 5 mei a.s., 14.00 uur in de kantine aan de Zwarteweg in Leusden-C; 10 mei a.s. 20.00 uur in de openbare basisschool 't Palet in Leusden-Z; 17 mei a.s., 20.00 uur in de raads zaal te Achterveld; 24 mei a.s., 20.00 uur in de kantine aan de Zwarteweg in Leusden-C. Een aantal dames van de werkgroep zal de bezoekers met raad en daad bijstaan. LEUSDEN - Van maandag 4 april tot en met vrijdag 8 april, dinsdag 12 april en woensdag 13 april is het zwembad Bavoort geopend voor vrij zwemmen van 9 00 tot 12.00 uur En verder natuurlijk op de gebruikelijke vrij-zwem-tijden. Op eerste en tweede Paasdag is het zwembad voor publiek gesloten LEUSDEN - In het kader van dc voorbereiding voor de feesten rond Leusden 1200 heeft de werkgroep Jongeren een omvangrijk program ma aan het Stichtingsbestuur voorge legd. Een groep enthousiaste jonge ren heeft kans gezien in korte tijd een opmerkelijke avond vol muziek voor hun leeftijdsgenoten samen te stel len. Op vrijdag 10 juni a.s zullen op het binnenplein van het internaat Don Bosco aan de Dodeweg de vele decibellen, voortgebracht door de Dizzy Man's Band, Avro's Toppop Disco Show en de Oscar Harris Twinkle Stars, de aandacht van het jeugdige publiek vragen. De toegangsprijs voor deze avond, die duurt van 20.00 uur tot 01.00 uur zal-waarschijnlijk rond de 3,- be dragen. Zodra de voorverkoopadres sen bekend zijn, zullen deze via de kranten en aanplakbiljetten bekend worden gemaakt. LEUSDEN -As vrijdagavond 1 april (en dat is echt geen grap!) or-' ganiseert de werkgroep „recreatie" van de wijkraad „de Wetering" een gezellighoidsavond in boerderij „Groot Krakhorst" Aanvang half negen. Begonnen wordt met allerlei spelen en spelletjes, waaronder een levend ganzebordspel, aangepast aan het grote feest van dit jaar Leusden 1200. Om tien uur wordt de vloer vrijgemaakt voor de danslustigen. De gehele avond wordt opgeluisterd door drie jonge lieden uit Zwolle, die een muziekprogramma brengen, dat klinkt als een klok' De werkgroep hoopt oud en jong, nieuwkomers en oud-bewoners, kortom iedereen, in een beste stemming te ontmoeten en daarmee een geweldige start te maken voor een reeks gezellige aktiviteiten in en rond de boerderij' LEUSDEN - Stapje voor stapje krijgt het programma voor de feest- week ter gelegenheid van Leusden 1200 vastere vorm. In de werkgroepn wordt hard gewerkt en worden de draaiboeken steeds verder ingevuld. Nu de puntjes op de i worden gezet blijkt dat er soms hulp van buiten de werkgroep nodig zal zijn om alles goed te laten verlopen. Deze week vraagt de werkgroep Braderie om maar liefst 50 vrijwilligers om op zaterdag 11 juni a.s. te assisteren tijdens de dan te houden grote bra derie. De werkgroep zoekt kontakt met inwoners van 17 jaar en ouder, die bereid zijn op die dag enige uren, tegen een redelijke vergoeding, de leden van de werkgroep te helpen. De werkzaamheden zullen bestaan uit het innen van entreegelden die zullen worden geheven aan 10 hoofd ingangen. Geinteresseerden kunnen zich vóór 14 april a.s. schriftelijk melden bij de hr. H. Suvaal, Ploeg schaar 1, Leusden-C. Zodra bekend is wie er allemaal meedoen zal in overleg een "dienstrooster" worden opgesteld. (Van een onzer verslaggevers) LEUSDEN - Het college van burge meester en wethouders wil voorkomen dat het verkeer hinder heeft van de vrachtwagens en andere voertuigen, die nodig zullen zijn voor de realise ring van de Tweede Fase. Er moet dus zo min mogelijk gebruik gemaakt wor den van de Noorderinslag Het college stelt de raad voor een bouwstraat aan te leggen op de plaats waar straks de verlegde Centrumweg komt te liggen Het voorstel luidt om deze weg, die loopt van de Centrumweg, langs de Hamersveldseweg en via een deel van de Smoussesteeg naar de bouwterrei nen, tijdelijk te verharden De kosten van deze verharding bedragen f 240.000 LEUSDEN - De bibliotheken van Leusden/centrum en Leusden Zuid zijn van Goede Vrijdag tot en met paas maandag voor uitlening gesloten. De bi bliotheek van Achterveld is op Goede Vrijdag wel geopend. )e Engelse regisseur John Schle- aer (onder andere regisseur van idnight Cowboy" met Dustin 11 ffman. en „Sunday, bloody sun- J v") maakte met (opnieuw) Dustin i I iffman en Laurence Olivier in de Hoofdrollen in de VS een thriller en l reSultaat, „Marathon Man", mag I werkelijk zijn. Wie gevoelig is voor Vi soort spanningen, zal „Marathon Sn'' van begin tot het einde een H jrtreffelijk. vaak ijzingwekkend j jk cinema vinden, waarbij een fiks i ik verleden wordt opgerakeld en 1 rens de soms lugubere praktijken 1 de verschillende geheime dien- Onweer eens uit de doeken worden j;i laan. „The Marathon Man" werd M jroduceerd door Robert Evans, \i onder meer de produktie voerde 1 i „Love Story' en „The 1 dfather". Schlesinger, die zich tot toe vooral bezig hield in zijn films menselijke verhoudingen heeft „Marathon Man" een thriller van iaat gemaakt, ook al heeft de film enkele elementen, die wat ,ider geslaagd over zullen komen de kritische kijker. Maar het uit- igspunt: een bijzonder innende thriller te maken voor i zo groot mogelijk publiek is wel jelijk gerealiseerd, iebaseerd op de gelijknamige ïan van William Goldman maakte ïlesinger van „The Marathon Man" >r dan een doorsnee thriller Hij igde er in - mede dankzij uit- (ende dialogen en voortreffelijke „leravoering - wat dieper in te gaan Jde karakters van de hoofdpersonen jindit spannende drama Dat is dan in de ste plaats de student Babe (Dustin fman) die is belast met een weten- .appelijk onderzoek naar de politieke Iragingen van sommige Amerikanen iet verleden. Hij krijgt onverwacht Kiek van zijn broer Doc (Roy ineider), van wie hij niet weet, dat die leim agent is. Die broer is een scha- m een van Parijs naar New Yorks >nde diamantlijn naar Zuid-Amerika „Mcndo Cannibale". een Italiaanse aktiefilm in de nachtvoorstelling van Duo 2. Voor de liefhebbers. En daar zit de vroegere concentratie kamparts Christian Szell (een voortref felijke rol van Laurence Olivier), die op illigale wijze diamanten krijgt toege speeld in ruil voor regelmatige inlichtin gen, die hij doorgeeft over andere on dergedoken nazi's Szell heeft nogal macaber verleden Hij werd in concen tratiekampkringen de Witte Engel ge noemd. die als tandarts experimen teerde en dood en verderf zaaide Het is duidelijk, dat Goldman hier een evenknie creëerde van. de beruchte nazi-arts Joseph Mengele, die de Engel des Doods werd genoemd. Met die inbreng van het nazi verleden krijgt de film - naast de niet al te fraaie praktijken van de geheime diensten - een emotioneler karakter en een vastere binding met de kijker, die zich maar al te goed bewust is van dit zwarte verleden De student Babe wordt langzaam maar zeker betrokken in dit ondoorzichtige web van intriges, nadat zijn broer sterft Aanvankelijk ver trouwt hij op de chef van zijn broer, ge speeld door William Devane, maar die blijkt later alleen maar gebruik van hem te maken. Zijn omgang met een Duitse jonge vrouw, komt al eveneens op de tocht te staan en langzaam maar zeker raakt de marathonloper verstrikt in een isolement, dat beklemmend is. Hoewel méér regisseurs een dergelijke opbouw van het filmverhaal hebben gebruikt om de spanning tot een maximum op te kunnen voeren, weet Schlesinger dat toch op een wijze te doen, die indringender is, dan ik me tot nu toe kan herinneren van andere films. Schlesinger, die onder meer met „Midnight Cowboy" heeft bewezen een bepaalde sfeer voortreffelijk weer te kunnen geven, is in „The Marathon Man" eveneens uitstekend op dreef en vooral de konfrontatie tussen kamparts Szell en Babe is opgebouwd uit dialogen en scènes, waar je koud van wordt en waarbij overigens duidelijk de spelkwaliteiten van zowel Hoffman als Olivier naar voren komen Treffend ook voor de sfeer is de scène, waarin Olivier Scène uit: „De verpletterende voet" (The champion"), deze week in Duo 2. keukenkeus maakt Kom keukens kijken, zowel in kunststol als in massiel hout en profiteer van onze premie voor gralis inbouwapparatuur 5 topmerken 50 modellen 500 m* showroom bij de-makkelijk keukenspecialist van midden-Nederland de l^eukenbeurs ^^✓oudenberg Voof^T 39-41 Tel 03498-2824* Maandags gesloten Vrijdag 19-21 uur open onmenselijke marathon om geld en macht. Schlesinger schildert die twee „wedstrijd-sferen" op uitstekende wijze aan het begin van de film, waarin Dustin Hoffman zijn rondjes door het park loopt, terwijl de oorzaak van zijn latere ellende zijn eerste begin krijgt in New Yorkse straten, waar de broer van de kamparts én een lid van de geheime dienst achter elkaar aanjagen om tens lotte in hun brandende wagens om te komen. Overigens komt Babe tijdens zijn nachtmerrie-achtige avontuur wel aan z'n trekken wat de training betreft Hij kan zich - zonder publiek - waarmaken tijdens een lange, eenzame achtervol ging door de nachtelijke straten van New York City. gekweld door hevige kiespijn. Het zijn juist deze scènes, die herinneringen oproepen aan diezelfde sfeer van eenzaamheid, die Schlesinger in „Midnight Cowboy" op uitmuntende wijze gestalte geeft met dezelfde Dustin Hoffman in de hoofdrol. Maar dat is de enige overeenkomst „The Marathon Man" is een thriller van formaat, gemaakt door een regisseur, die de spanning op juiste wijze wist te doseren met een diepere benadering van de menselijke karakters Het is echter jammer, dat het slot van het boek niet terug te vinden is in de film. Schlesinger laat - in tegen stelling tot wat Goldman deed - de kamparts in New York zelf achter volgen door een tot het uiterst ge tergde Babe. In het boek vindt de uit eindelijke afrekening plaats in het Zuidamerikaanse hoofdkwartier van Szell. Het gevolg is, dat „The Mara thon Man" een nogal gewild slot kreeg, waarbij de diamanten én de Duitse oorlogsmisdadiger zonder meer in het inwendige van een wa tergemaal in het water verdwijnen. Schlesinger's film had een beter einde verdiend, maar een kniesoor, die daar dan nog op let. (Cinema 1, eerste week, 18 jaar.) Bert Vos. 5 4 Laurence Olivier als de Duitse tandarts Christian Szell in de voortreffelijke I e thriller „The Marathon Man". I0LLYWOOD (RTR) - Voor de 49- jJpte keer in de gescheidenis van Hol- ndJSc' z,in maandagavond Oscaron- jsjrscheidingen uitgereikt. De eerste acteur die er een kreeg de 54-jarige Jason Robards, die Bradlee van de Washington Post lde in „All the president's men", |r het Watergate - afluisterschan- lobards werd onderscheiden voor beste mannelijke ondersteunings van 1976. 2«e tweede oscar was voor Beatrice düBP'gtit, voor de beste vrouwelijke OMersteuningsrol als de in de steek gelaten echtgenote in „Network", een la.^ï»6 over de televisie-industrie. tflG President's men" kreeg uJal no^ een Oscar voor de beste Tgnistieke regie van George Jenkins M George Gaines. Arthur Piantado- se, Les Fresholtz, Dick Alexander jjtt; Jim Webb sleepten de derde Os- JPr voor ..All the president's men" ^',véWac^' met ^un klankweerga- Zwaargewicht-bokskampioen Mo- :at?,B*ipmed Ali zorgde voor opschudding toen acteur Sylvester Stallone de Os car overhandigde aan Beatrix Straight L',Je het)t je van mijn script mees- f>emaakt, je hebt je van mijn d' k meester gemaakt", riep Mo- u; blinmed Ali. 'Stallone teleur in is de schrijver van en Rocky", een boksgeschie- tfi K*aarin °°k een zwarte zwaar- eS5t kamPioen voorkomt die niet J aan een minderwaardigheidsge- en waar'n vele toeschouwers agMPbammed Ali herkennen. 's hoofdrol in zijn eigen ver- I de autobiografie „The Greatest", niet in circulatie is gebracht. Oscar voor hetorgineelstedraai- STr gegaan Daar ..The Omen", Gregory Peck en Angie Dickin- 1 °t hoste film van 1976 is uit- 'epen „Rocky", de sentimentele li lm met Sylvester Stallone in loofdrol. Eer^gangsterlilm, waarin de beide el- kaaf bestrijdende partijen uiteindelijk7 broederlijk zingend besluiten het rechte pad te kiezen Is dat ooit eerder ver toond? Ik weet het niet Maar in Cinema 2 in Amersfoort is het vanaf donderdag te zien. En nog voor alle leeftijden ook. Toch zeker een unicum voor een film in het gangstergenre. Het betreft dan ook een unieke film. Tallulah, Blousey. Fat Sam, Dandy Dan, Leroy, Fizzy, Cagey Joe. Knuc kles. inspecteur Smolsky. Baby Face, Velma. Bangles, O'Dreary en Bugsy Malone Het zijn de goeden en de slech terikken, de verleidende vrouwen en misdadige mannen, de helden en de slippendragers zoals zij in iedere andere gangster-rolprent aangetroffen worden Maar het bijzondere is dat de hele cast van „Bugsy Malone" gevormd wordt door kinderen Regisseur Alan Parker laat kinderen volwassenen spelen. Het effect is dat van een omgekeerde wereld. Ver vreemding, of hoe je dat noemen wil. Allereerste effect: lachen dus. Zeer grappig is het toch om een jon getje van twaalf jaar de grote bullebak te zien spelen, die vanachter zijn grote-meneren-buro het ene commando na het andere in de telefoon blaft Lachen ook om een verliefd paartje, dat zich niet los kan rukken uit een ijssa- lon en daar de eigenaresse tot wanhoop en later tot woede brengt door ooK_QcLsiuitingsiijj^oog.sorbets te be stellen: Hard lachen om de achtervolgings scènes, waarin de snelle limousines zijn vervangen door trap-automobielen En om de gevechten, die geleverd wor den met pudding-geweren en met taar ten. Vooral met dat laatste zit de lach na tuurlijk in de taart zelf ingebakken. Slap-stick Maar op andere momenten in de film, vraag je je toch af. waarom je eigenlijk lacht; of liever gezegd, om wie? Is het effect dat je bereikt door kinderen volwassenen te laten spelen eigenlijk niet dat je de volwassenen ontzettend op hun plaats zet? Laat zo'n kind dan niet goed zien. hoe belachelijk jij je als grote jongen vaak gedraagt? Relativering van de gedragingen van volwassenen; relativering ook van de gangsterfilm Niet alleen in die scènes waar hard om gelachen dient te worden Ook bijvoorbeeld in een roe rende scène als de volgende: Neger is in dienst bij schurk/nachtclubeigenaar Fat Sam om in de club schoon te maken. Grote passie van de neger: tapdansen Hij heeft Fat Sam al vaak gevraagd of hij niet in het programma kan komen als tapdanser. Even zo vaak heeft Sam geantwoord dat dat later misschien nog wel eens zal gebeuren In de vroege morgen, wanneer de neger zijn sombere werk als schoon maker verricht, haalt hij soms zijn tapdans-schoenen even uit de kast. Witte, met bruine neuzen en hielen, die hij heel voorzichtig in een doek in zijn kast bewaard In een uiterst droevig lied bezingt de neger vervolgens dat het zijn lot wel zal zijn die fraaie schoenen nooit ambtshalve te mogen dragen. De tranen zouden je toch in de ogen springen Maar weer is daar gelukkig die dubbele bodem, die kinderen-als- volwassenen. die het geheel behoedt voor afglijden Het verhaal, dat evenals de muziek geschreven werd door Paul Williams, is in deze context misschien niet eens zo belangrijk. Hoofdpersoon, de man die zijn naam als titel aan de film geeft, is een hele aardige jongen die zich best weet te handhaven in het donkere gangsterwereldje van New York, 1929. „Everybody loves him. Bugsy Malone". schalt het menigmaal door de bioscoop en da's te begrijpen. Die Bugsy is een prima jongen. Veel slechtaardiger zijn Fat Sam en Dandy Dan, de leiders van twee elkaar met pudding en taarten heftig bestrij dende bendes. Dandy Dan heeft een voorsprong in de strijd. Hij bezit het ultra-moderne automatische pudding geweer „Splurge Gun" Bugsy raakt eigenlijk min of meer toevallig in die strijd betrokken. Niet al leen fungeert hij een keer als chauffeur voor Fat Sam, door zich af en toe eens voor Sam in te zetten, kan hij ook wat bereiken voor zijn vriendin Blousey. Mede door zijn toedoen komt zij als zangeres aan het werk in de club van Sam. Niet dat de liefde daar over rozen gaat. want Tallulah, vriendin van Fat Sam, tracht in een goede relatie te sto ken. Maar dit terzijde. De free-lance opdrachten die Bugsy voor Sam heeft uitgevoerd, hebben hem (Fat) zeer geholpen in de strijd tegen Dandy Dan Voor veel geld haalt Sam Bugsy over om hem „in vaste dienst" bij te staan Bugsy accepteert Hij heeft het geld nodig voor de mooie plannen, die hij samen met Blousey heeft. Het mag al haast geen verbazing meer wekken dat Bugsey er in slaagt om de geheime opslagplaats van Splurge Guns te ontdekken In een te huis voor sloebers weet hij een zeer mooie scène met een leqertie te forme ren. dat hij nodig heeft om Dandy Dan van zijn Splurge Guns te bevrijden Ze overrompelen de bewakers van het pakhuis, nemen de wapens en gaan naar de bar van Fat Sam. Dandy Dan is daar dan ook naar toe vertrokken om dit laatste bolwerk van zijn rivaal in te ne men. Dat leidt tot de definitieve confron tatie, waari n Dandy Dan tot zijn verba zing met eigen wapens bestreden wordt Maar ik zei het al, het loopt goed af Hoe kon het ook anders met zo'n jongen als Bugsy. Een prima jongen in een prima film. Voor kinderen en vol wassenen. Want het is geen bloed, doch slechts slagroom dat er vloeit M K. op zoek is naar een diamanthandelaar, die zijn diamanten wil kopen. Zoals be kend zijn vooral Joden goed ingevoerd in de diamantenhandel en Szell komt dan ook in een Joodse buurt van New York terecht. Daar wordt hij prompt door een toevallige voorbijgangster herkend als de voormalige tandarts Christian Szell, de Witte Engel Een scène, die nogmaals duidelijk duidelijk onder streept, dat het zwarte verleden van de tweede wereldoorlog nog lang niet ver geten is. dat de wonden nog lang niet zijn geheeld Een vaststelling, die overigens ook buiten deze film om vaker dan eens kon worden gedaan. De titel van de film (en boek) „The Marathon Man" heeft eigenlijk niet veel met het verhaal zelf te maken Het slaat echter op de hoofdfiguur Babe, die traint voor een grote marathon, maar tijdens die training terecht komt in de Dustin Hoffman als de marathonloper, die verstrikt raakt in het web van internationale intriges en verraad. Hier in de slotscène van „The Marathon Man".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19