[stekende songs in „A star is born
LOVE-STORY
TE MAGER VERHAAL
on
ergei
door Bert Vos
OER KRANT - FILM
DONDERDAG 28 APRIL 1977
3417KI
OEN-C r
FOORT - ..A star is born". Dat Is eigenlijk de enige nieuwe film,
deze week Iets zinnigs te zeggen valt. Voor het overige bestaat het
a van de Amersfoortse theaters uit prolongaties. Een ander
Is het feit, dat nadat de verbouwing van het Grand Theatre tot
L) vijf theaters van start Is gegaan, de direktie van Jogchem's
neteen ook resoluut is begonnen met het gebruik van de nieuwe
de theaters straks zullen krijgen. Om alvast te wennen, zullen ze
i. Dat betekent, dat wat nu in het huidige Grand Theatre draait
de naam Grand 3 heeft gekregen. Studio
nieuwe naam Grand 5 (en eigenlijk Is dat jammer, want we waren
Hdld aan Studio G. gewend - nu moet je straks nadenken als je het
binnenkomt). Grand 4 (die op de huidige foyer een plaats krijgt) zal
richting In juni, begin juli gereed zijn. Men is op dit moment al erg
met de ingrijpende verbouwing. De koffiebar.is in verband
jsr de begane grond in de hal verplaatst. Grand 1 en 2, die evenals
jen plaats moeten krijgen in de huidige grote zaal van het Grand
(inclusief het balkon) zullen naar verwachting eind oktober in
Binnen worden genomen. Voor het publiek van het Grand Theatre in
rel een opmerkelijke metamorfose. Zij maakt de geboorte van drie
aters mee.
IS BORN
Streisand en Kris
spelen de hoofdrollen in
regisseur Frank Pierson ge-
over twee roek-sterren. ,,A
is de titel en dat betekent
e film voor de vierde keer uit de
>dse droomfabrieken rolde. Ik
van de vorige versies gezien,
me heb laten vertellen,
moet vooral de versie uit 1953 van re
gisseur George Cukor met Judy
Garland en James Mason in de hoofd
rollen. van uitstekende kwaliteit zijn.
Een wereldsucces.
Regisseur Frank Pierson heeft me
met zijn twee-en-een-half uur durende
interpretatie van het oorspronkelijke
verhaal in ieder geval niet zo kunnen
imponeren. Hoewel de film - vooral door
de verschillende uitstekende songs
kwalitatieve hoogtepunten kent, is ,,A
star is born" in totaliteit te lang gewor
den van Kris Kristofferson voor 70.000 enthousiaste jongeren in Het
bSun Devil Syadium (Arizona) in „A star is born", een twee- en-een
r durende film, die acht miljoen dollar heeft gekost.
leven al zo vaak door ambtenaren is
gepest, dat ze alles op alles zal zetten
om daar via haar onoverwinnelijke
partij een einde aan te maken. Er waren
meer gegadigden voor dat
levenswerk, dus moest er geloot
worden en mej. Blok was de gelukkige.
Er is nog een karweitje, dat door iede
reen kan worden opgeknapt, die in
botsing is geweest met de ambtenarij.
Er moet nog radio- en TV-zendtijd wor
den vervuld. Zes keer voor de radio en
zes keer voor de TV. De partij staat voor
niets en omdat willekeur er niet bij is,
wordt die zendtijd deze week (vrijdag)
onder de belangstellenden verloot via
een rad van avontuur voor het huis van
minister van Doorn in Baam. Kijk, dat is
nou eens frisse, nieuwe partijpolitiek.
Meteen waarmaken waar de partij voor
staat. Geen willekeur. Noch van amb
tenaren, noch van deze nieuwbakken
politici. Met de vuist vol loten op tafel!
En.... mochten er geen gegadigden
zijn voor de radio- en TV-zendtijd
omdat de publiciteitsmedia er niet vol
doende aandacht aan hebben ge
schonken, geen nood, dan zullen de
minuten, die het Verbond ter beschik
king heeft, niet worden voigemaakt. En
het is alleen het resultaat dat telt, want
wat is er zaliger dan tien minuten
radio-stilte of tien minuten TV-grijs
zonder het geschreeuw van Hilversum
drie of de hartelijke groeten van Barend
Barendse? Dat Verbond verdient op
recht een zetel, op z'n minst. Want wat
is er fijner voor al die hardwerkende
kamerleden dan m ieder geval tien mi
nuten stilte vanaf het spreekgestoelte
als het Verbond aan de beurt is? Wille
keurig denk je aan onze minister van
Justitie, die eens in een openhartige
bui verklaarde, dat politiek niet zijn
,,pakkie-an" is. Wat hem door de ka
mervoorzitter niet in dank is af
genomen. De minister houdt niet van
politiek, vindt het niet fijn. Hij heeft on
gelijk. Maar toen hij het zei, wist hij na
tuurlijk nog niet van het bestaan van het
Verbond, dat definitief een einde gaat
maken aan de ambtelijke willekeur en
van de politiek een soort staatsloterij
gaat maken. Want als er iets is, wat
Nederlanders graag doen, dan is het
gokken. Het Verbond zit gebeiteld, let
op mijn wijze woorden!
V.
VD DE STEMBUS
ichte lezers (en lezeressen),
>pl legen de verkiezingen en
B wordt het de hoogste tijd om
Vj1 bescheiden steentje bij te
haan de grote verwarring, die de
hnd de stembus tot nu toe heeft
terd Ik hoop In de tijd, die mij
tf (o! aan de verkiezingen op 25
l-, u enkele nuttige adviezen te
i geven, waardoor uvlotenzon-
welenswroeging, uw keus zult
bepalen. Dit wordt een soort
nentenrubriek dus, speciaal
's kiezersvolk.
|u een beetje wegwijs te maken in
'^Bothof van de Nederlandse po-
til ik eerst uw aandacht vragen
hkele belangrijke partijen. Opdat
waar we over praten. Kennis is
'er geval de halve macht,
v?
aan, laat ons zonder dralen be
rt. De schijnwerpers van onze in-
Ibelangstelling richten we in deze
aflevering op de partij, die erg
SIM is gegaan. „Het Verbond
i Ambtelijke Willekeur". Een zeer
i partij, die - als we afgaan op de
froom ingezonden brieven in de
Men - de diverse consumenten-
fan en „Hoe bestaat het", straks
twijfel uit de strijd tevoorschi/n
een als de grootste partij van
and. Want u en Ik weten heel
vat ambtelijke willekeur zonder
moeite is op te sporen in het moe
tenonze gezellige bureaukratie.
"an het Verbond tegen
«'Ike Willekeur is de 18-jarige
niok uit Leiden, die in haar lange
den, wal niet wordt opgevangen door
het nogal magere verhaal.
Het draait allemaal om twee pop
sterren De ene. John Norman Howard
(overigens uitstekend gespeeld door
Kris Kristofferson) ontmoet in een
nachtclub de andere. Esther Hoffman
(Barbra Streisand) en raakt blijkbaar zo
onder de indruk van haar talenten en
haar charme, dat hij haar meeneemt en
tijdens een concert bij zijn eigen publiek
introduceert. Howard, die toch al bezig
was een groot deel van zijn populariteit
te verliezen door een overmatig gebruik
van drank en drugs, die zijn publiek be
ledigde etc. etc., komt door het plot
selinge succes van Esther Hoffman in
de schaduw te staan. Hij trouwt met de
nieuwe ster, die dankzij hem is
geboren, maar het gaat toch mis, vooral
als Esther steeds meer succes boekt en
John Norman Howard langzaam maar
zeker heeft afgedaan als zanger en
componist. Om het huwelijk te redden
besluiten de twee in isolement ergens in
een woestijn te gaan leven om een
nieuw bestaan op te bouwen, maar ook
dat houdt geen stand, ondanks het
nogal enthousiaste begin. Esther gaat
terug naar het theater en de stadions,
Howard blijft eenzaam achter, met z'n
drank, z'n drugs en zijn vertwijfelde f>o-
gingen om nieuwe liedjes te maken
Rond dat thema rolt de film nog een
tijdlang door en uiteindelijk schijnt het
toch weer goed Ie komen tussen de
twee. Maar dan is het voor John
Norman Howard te laat en in een vlaag
van zelfopoffering en zwaarmoedigheid
rijdt hij zich te pletter, terwijl Esther haar
laatste gevoelige song aan het witte
doek en de geluidsband prijsgeeft.
De opzet is goed, alleen het verhaal
van deze „muzikale love story" had wat
konstruktiever van opbouw moeten zijn.
De struktuur is losjes, en biedt de kijker
geen enkele houvast ten aanzien van
bijvoorbeeld de drank- en
drugverslaving van Howard. Het
succes van Esther komt te snel om echt
geloofwaardig te zijn, ook al komt zij op
het filmpubliek natuurlijk over als een
gerenommeerde zangeres. Door het
ontbreken van de ietwat diepgaander
elementen, die wat achtergrond aan de
karakters van de hoofdfiguren zouden
kunnen geven, is de filmA star is born"
vooral van belang voor de (muzikale)
aanhangers van Barbra Streisand en
niet in het minst van Kris Kristofferson.
En wat dat betreft zullen die fans niet
worden teleurgesteld. Zelf reken ik me
daar ook toe en wat me ook tegenviel,
de muziek en de songs van Barbra en
Kns in ieder geval niet. Kris Kristoffer
son, toch al van huis uit een uitstekende
folk-zanger, is muzikaal goed op dreef
en past in deze rol. Barbra Streisand
brengt enkele uitstekende nummers,
die hoewel helemaal passend in het
stramien van de Jove story op het
publiek (op mij in ieder geval)
overkomen als gevoelige perfektie Een
voorbeeld is haar „eerste optreden'
waarbij ze voor het eerst de zaal plat
krijgt. Haar „The woman in the moon",
van Paul Williams en Kenny Ascher
wordt gebracht op een wijze, die me de
koude rillingen bezorgde. Uitstekend
werk, vooral in de sfeervolle kombinatie
met het voortreffelijke kamerawerk van
oudgediende Robert Surtees (Ben Hur,
Muiterij op de Bounty. The Graduate -
om maar enkele van door hem gefilmde
rolprenten te noemen).
Maar als Brabra aan het slot haar
„With one more look at you/Watch clo
sely now" zingt, terwijl ze met tranen in
haar ogen het stoffelijk overschot van
haar geliefde John Norman nakijkt, dat
een ambulance wordt ingeschoven,
heb je alleen maar het gevoel naar en
kele goede zaal-optredens van twee
uitstekende Amerikaanse sterren te
hebben gekeken en dat is eigenlijk niet
voldoende voor een film, die in totaal
twee- en een half uur duurt.
Maar goed. We zullen er niet te
zwaar aan tillen, want wie juist dèt
element het belangrijkste vindt, zal
„A star is born" echt op prijs stellen.
Wie het „love story' -genre het
summum van de hedendaagse
filmproduktie vindt, moet beslist
naar „A star is born" gaan kijken. Het
zit er allemaal In. En eerlijk is eerlijk,
ook al is regisseur Pearson er niet in
geslaagd om het verhaal in de hand
te houden mèt de individualiste
Streisand, die nu op de ego-toer kon
gaan zonder de strakke leiding van
een ervaren vakman (Barbra was zelf
met haar vriend Jon Peters de pro-
ducente van de film), het ka
merawerk vergoedt veel. En dat is -
samen met het muzikale gedeelte -
toch nog altijd minstens de helft van
de film(eerste week, Grand 3, f4
jaar).
HISTOIRE D O: OPNIEUW
In Euro Cinema kunnen de
liefhebbers van „Alles onthullende" sex
hun hart opnieuw ophalen bij het kijken
naar „Histoire d'O" van de Franse re
gisseur Just Jaeckin met Corinne Clery
en Udo Kier in de hoofdrollen. Toen de
film medio december 1975 voor het
eerst in Amersfoort was te zien, schreef
ik het volgende er over en mijn mening
is sindsdien niet herzien:
Een zekere Pauline Réage schreef
enkele tientallen jaren geleden het
„Verhaal van 'O'Een pseudoniem
van een vrouw (of man) die het verhaal
van een slavin op papier zette. „Ik
weiger te geloven, dat een vrouw dit
boek schreef', zegt Erica Jong in Vrij
Nederland en ik ben - na het zien van de
film en het lezen van het boek (een uit
gave van De Bezige Bij) geneigd het
zelfde te denken. Hetgeen namelijk in
het boek wordt beschreven en vrij exact
door de Franse regisseur Just Jaeckin
in zijn film wordt gevolgd, zou het
droombeeld van iedere man kunnen
zijn: de vrouw als volledige slavin. Het
opmerkelijkste van film en boek is, dat
in deze tijd van emancipatie, van „nivel
lering" ten aanzien van de waarden van
man en vrouw in de samenleving, beide
zo'n enorm succes zijn. Het betekent
niets meer en niets minder, dan dat er
eigenlijk nog maar weinig is veranderd,
uat Just JaecKin deze roman zou gaan
verfilmen, lag eigenlijk wel voor de
O, nee, het wordt haar elke keer heel
netjes gevraagd. En ze stemt toe uit
liefde voor de man
Het slot van de film is eigenlijk nog het
beste van het totaal. O begint dan blijk
baar eindelijk na te denken Terwijl ze
wat dromerig met haar hoofd op de
schoot van Sir Stephen ligt, vraagt ze
mijmerend ,,Je zegt nu wel steeds, dat
je van me houdt. Maar zou je voor mij
Scene uit „Histoire d'O", van regisseur Just Jaeckin.
hand. Een man „die „Emannuelle" op
het witte doek bracht, zal in „Histoire
d'O' ongetwijfeld een aansluitend
vervolg hebben gezien.
Persoonlijk heb ik me bij het zien van
deze film niet aan de indruk kunnen ont
trekken. dat Jaeckin een film heeft
willen maken, die aan zou slaan als een
bom. Niet zozeer door de sex in het
geheel (erg leuk voor de liefhebbers
van perversies), maar meer door het
beeld dat boek en film naar voren
brengt: de vrouw als totaal lustobjekt,
als onderworpene, als absoluut slavin
van de man. Hij heeft mij niet weten te
overtuigen, noch weten te shockeren.
„De geschiedenis van O" is - ondanks
de sfeervolle verfilming die het kreeg,
een ietwat kille film, waarin de hoofdfi
guren - ondanks alle gekreun en gehijg
geen greintje echte warmte hebben
meegekregen. De handelingen worden
nergens tegen een achtergrond ge
plaatst, krijgen nergens reliëf, beteke
nis.
Als u het boek niet hebt gelezen en op
het punt staat de film te gaan zien, zult u
nieuwsgierig zijn naar de inhoud van
het verhaal. Die is eigenlijk vrij vlug ver
teld. O is een jonge vrouw, die erg veel
van haar minnaar houdt. Zoveel zelfs,
dat ze letterlijk alles voor hem wil doen
om dat te bewijzen. Ze wordt door hem
naar een soort kasteel gebracht, waar
binnen de lusten - al dan niet pervers -
hoogtij vieren. Vrouwen zijn daar alleen
maar slaven, onderdanig aan hun
meesters, die op elk willekeurig tijdstip
de broek naar beneden kunnen doen
om een vrouw te nemen. Op dezelfde
manier zoals je naar de w.c. gaat om je
behoeften te doen. Ze wordt daar ge
ranseld, verkracht en genomen. O on
dergaat dat allemaal gewillig, in de we
tenschap, dat ze dat voor haar minnaar
doet
Dat is ongeveer het verhaal. In de
hele film loopt als een rode draad de
eenzijdige onderwerping van de vrouw.
Nergens zie je opstandigheid, alleen
maar de gedweeheid van koeien, die
naar de slachtbank worden geleid. Pijn
wordt lust. U moet niet denken, dat O
wordt gedwongen dat allemaal te doen.
Barbra Streisand en Kris Kristofferson in „A star is born".
specteur Harry Callahan krijgt deze
keer te maken met de ontvoering van
een burgemeester. Samen met een on
ervaren agente laveert hij tussen de
barricades der bureaukratie door en
een weet de zaak snel tot een (zij het
gewelddadig) einde te brengen,
(tweede week, 18 jaar).
In Duo 1 viert de sex hoogtij in „Meis
jes die er les in geven" (weekprog-
ramma) en in „Pikant gevrij in de Al
penwei" (nachtvoorstellingen). Duo 2
biedt aktie en spanning in „De 5 Shaolin
geweldenaars" en daarin schijnt het te
gaan over nieuwe vechttechnieken
(weekprogramma), terwijl Gene Hack-
man opnieuw te bewonderen is in de
formidabele aktiefilm „The French
Connection I" van regisseur William
Friedkin (nachtvoorstelling).
Tenslotte in de jeugdvoorstelling
„Benji", die eigenzinnige hond, voor de
tweede week in Euro Cinema,
zaterdag- en woensdagmiddag.
DOOLTOCHT
Regie, scenario en produktie George
Schouten Een Nederlandse film, die
start met een samenkomst, waaruit een
feest zou moeten ontstaan. De ver
schillende personen gedragen zich
echter terughoudend en geforceerd, er
ontstaat een gespannen sfeer. Steeds
Nieuwe super gevechtstechnieken in „De vijf Shaolin geweldenaars", in
het weekprogramma van Duo 2.
Gregory Peck en Ingrid Bergman in
(Grand 5).
„Spellbound" van Alfred Hitchcock.
hetzelfde doen wat ik allemaal voor jou
heb gedaan en heb ondergaan?" Als hij
knikt, drukt O haar brandmerk op de
hand van Sir Stephen Het is als een
soort moraal maar dan wel aan de late
kant. Het moet waarschijnlijk tevens
dienst doen als een tegemoetkoming
aan de kijker, die eindelijk voldoening
vindt in de „vergelding" van O. Maar het
brandmerk dat zij hem toedient is niet
voldoende om de vieze smaak, die je
krijgt bij het kijken naar „Histoire d'O",
weg te spoelen.
(Voor wie het desondanks toch alle
maal wil gaan zien: Euro Cinema,
eerste week, 18 jaar).
IN HET KORT
In Grand 5 (het voormalige Studio G)
draait deze week één van de bekendste
films van Alfred Hitchcock; „Spell
bound" (Obsessie) met Gregory Peck
en Ingrid Bergman in de hoofdrollen.
Voor de liefhebbers van Hitchcock
aardig om nog eens allemaal te gaan
bekijken. Eén ding is zeker; de be
faamde (nu oude) meester van de sus-
pence blijft nog steeds boeien, 18 jaar
„Silver Streak Expressede span
nende rampen-komedie met Gene Wil
der en Jill Clayburgh in de hoofdrollen,
blijft nog een week in Cinema 1 en te
recht. Spanning, humor en sensatie
wisselen elkaar in snel tempo af in deze
film, die een ramp als onderwerp heeft,
maar waarbij vooral dankzij het uitste
kende spel van o.m. Gene Wilder (ster
uit de komedie-school van Mel Brooks)
het accent eerder op de komedie dan
op de ramp valt. En dat is knap, vooral
als daarbij de spanning blijft gehand
haafd en de humor niet ontaardt in on
gein (tweede week. 14 jaar).
Clint Eastwood als Dirty Harry in
„The Enforcer" is van Grand verhuisd
naar Cinema 2, waar men deze week
opnieuw kan kijken naar de avonturen
van deze ongewone politie-agent, die
de bureaukratie met snelle sprongen
voorbij rent en zijn eigen methode heeft
om de misdaad te bestrijden In-
wanneer er nieuwe gasten binnen
komen leeft de hoop enigszins op Toch
blijft het geheel onbevredigend. Al snel
trekt een eerste vrouw zich terug en
verblijft enige tijd in een verwarde toe
stand op haar kamer. Later in de film
tracht ze buiten rust te vinden. Een
feestganger bekijkt het tafereel door
een glazen deur voordat hij zich onder
de aanwezigen begeeft. Hij besluit
buiten te blijven. Wel weet hij een vrouw
mee naar buiten te lokken. Aan het eind
van de film komen deze twee het
meeste voor; zij maken een duidelijke
ontwikkeling mee integenstelling tot de
meeste andere personen die steeds
weer in het zelfde patroon vervallen.
Het feest loopt tegen een eind. Steeds
meer mensen trekken zich op de hen
toegewezen kamer terug. Het
overgrote deel van de film laat de ver
schillende individuen zien in pogingen
hun onvrede te vergeten. In dit gedeelte
komt nu ook pas duidelijk hun aard. ver
schil in aanpak en de gevolgen van hun
handelen naar voren,
leder voor zich probeert z'n eigen
vierkante meter veilig te stellen in de
hoop zo toch nog van een - weliswaar
eigengereid - feest te kunnen genieten.
Het vervaardigen van „Dooltocht"
nam anderhalf jaar tijd in beslag. Deze
onafhankelijke manier van produceren
is o.m. te danken aan het feit dat
acteurs (-trices) en medewerkers zon
der honorarium werkten, de film op een
sfeervol en toch laaggeprijsd materiaal
(9 din.) gedraaid kon worden en boven
dien ontwikkelde de filmmaker zelf het
materiaal. De film kreeg een bruin/witte
kleur omdat dit de beeld en zeg
gingskracht ten goede kwam. Enkele
spelers(sters) waren ervaren. Voor de
meesten werd een sfeer gecreëerd
waarin ze optimaal existeren konden
Vaak werd ook hun eigen karakter in het
script ingepast
Het scenario stond niet in z'n geheel
van tevoren vast Eerst werden enkele
scenes opgenomen, bekeken, gemon
teerd. herkeurd, vaak over gedraaid,
vervolgens aansluitende scenes be
dacht en verfilmd. De draaidagen wer
den over een jaar verspreid
Aan het geluid (de film is zonder
dialoog) werkten eerst onafhankelijk
drie verschillende musici. Aanvankelijk
was het de bedoeling de verschillende
composities voor de diverse scenes te
gebruiken. Uiteindelijk werd toch van
wege de eenheid voor één musicus ge
kozen.
Filmhuis Appelmarkt, elke avond
20.00 uur
Filmagenda voor Amersfoort van don-
derdaa 28 april t/m 4 mei 1977.
Grand 1, tel. 033-14632.
Opening in oktober verwaent.
Grand 2, tel. 033-14632.
Opening in oktober verwacht
Grand 3, tel. 033-14632.
A star is born, de dramatische love-
story van twee musical superstars, za
terdag en zondag 1 45-4 15-6.45-9 15
uur Overige dagen alleen 8.00 uur. 's
Middags wegens verbouwing gesloten.
Grand 4, tel. 033-14632.
Opening eind juni
Grand 5 (voormalig Studio G), tel.
033-14632.
Spellbound (Obsessie), zaterdag en
zondag 2.15-4 30-7 00-9.30 uur Ove
rige dagen 7.00-9.30 uur. 's Middags
wegens verbouwing gesloten. 18 jaar.
Cinema 1, tel. 033-18900.
Silver streak expresse. 1 45-6.45-9.15
uur zaterdag en zondag 1.30-4 00-
6.45-9.15 uur.
Cinema 2, tel. 033-18900.
The enforcer; 1.45-6.30-9.00 uur za
terdag en zondag 1.45-4.15-6.30-9.00
uur. 18 jaar.
Euro, tel. 033-33655.
Histoire d'O 1.45-6.45-9.15 uur zater
dag 4 15-6.45-9.15 uur; zondag 1.45-
4.15-6.45-9.15 uur; woensdag 6.45-
9 15 uur.
Duo 1 (voormalig City), tel. 033-
16572.
Meisjes die er les in geven, 2 15-7 00-
9.30 uur zaterdag en zondag 2.15-
4.30-7 00-9.30 uur
Duo 2 (voormalig City), tel. 033-
16572.
De 5 Shaolin geweldenaars. 2.00-
6.45-9 15 uur zaterdag en zondag
2 00-4.15-6.45-9 15 uur
Nachtvoorstellingen
Duo 1
Pikant gevrij in de Alpenwei. vrijdag en
zaterdagavond 24 00 uur, 18 jaar
Duo 2
French Connection 1vnjdag en zater
dagavond 23.45 uur, 18 jaar
Kindervoorstellingen
Euro
Zaterdag en woensdagmiddag 145
uur. Benji, a.l.