erkelijk Leusden vanaf Ie schenkingsbrief NAGESPEURD DOOR J. JOH. VEENENDAAL SOEN 1200 LEUSDER KRANT EXTRA 15 fcUSDEN - De oud- maar J. Joh. Veenendaal, iuinBlaricum woont, heeft in jddat hij in Leusden woonde, [studie gemaakt over het Leusden. Veel speurwerk [hieraan ten grondslag, r gelegenheid van het 1200 ■bestaan van Leusden wil hij j Historische gegevens niet jden aan allen, die zich daar- |irteresseren Hij deelde ze ons e en wij geven ze hieronder, zo Irteurig mogelijk weer. p neer Veenendaal is bij zijn piiedschrijving uitgegaan van fkarchieven vroeger dé bron Informatie! I de Grote", zo vertelt hij |nt Leusden: Lisduna. Dus r de i van Lisiduna In de [nkingsbrief - de datum kan 777 zijn óf 7-6-777 - geeft Karei ote. die op dat moment te Nij- n vertoeft, het landgoed Li- a aan de Sint Martinuskerk te cfit Het landgoed Lisiduna ligt let dal van de Eem, en wordt ponken met alles erbij en n:hoeven en landerijen, en wat ran afhankelijk is"), jn de Sint Martinuskerk zetelt de Ie bisschop Albricus. r Willibrord en/of door zijn ïzellen wordt hier na de Inking het evangelie verkon- 1834 doen de Denen en Noor den een inval in Utrecht. Dan het geslacht Lookhorst Is tot de kerk. 2) heren Lockhorst moesten volgens Matheus de kerk en ideren der kerk (de boerderij- bermen. Er was dus in die U een kerk. I-1010 [nsfridus wijst Adam van Lock- I aan als beschermer Deze orstwerd begraven in de kerk [het Klooster. Later is zijn i met de grafzerk overge- fcht naar Utrecht iïSDEN 81006 wordt de kerk van Loys- 8 aan het klooster geschonken. hJS verhaalt: 6 mijl van cht ligt een heuvel - de ene kant n drassige rivier (de Eem), en fier een uitgestrekt moeras, die Juiting vormt. Ansfrisdus gaat chuitje over de rivier. Hij wil het I der wereld ontvluchten. sat bomen en struiken uitrooien, p de top van de Heiligenberg ~eren Daar bouwt hij een ka stje en een cel voor zichzelf. J00STER EN KAPEL I1LIGEN3ERG |atef komt daar een klooster De xirkonde van Ansfridus is 1:13 november 1006, met chenking aan het klooster, die I als volgt ■Teneinde bedoelde plaats méér Jthkt zij voor de dienst des Hee- 1 hebben wij aan gezegde broe- Igeschonken onze heerlijkheid daarbij veertien mansi land I Hohorst gelegen tussen de ■fijkheid Heze en Soest, een gronds dat zich strekt van Ho- P tot Bakvoort (Bavoort), als- Is de kerken van Hamerthe en fden Gegeven te Hohorst in de Pop de dag van haar inwijding' psr verduiaelijking stelt de heer Ttosndaal, dat de abdij op de Ho- pdeop de Heiligenberg is Eris f9ens maar weinig van haar 1 bekend De eerste abt was P9er, die van de opvolger van P'dus Adelbert. tienden ont- J?ze Ade,bert volgt als hoofd l/tosfridus op Over het lijk van is nogal getwist, zegt de F Veenendaal Dat heeft hij ge- 777 juni 8. Koning Karei (De Groote) schenkt aan de St. Maartens kerk in het Oude Trecht de villa Leusden en vier bosschen aan de Eem. en aan de kerk Opkirika boven Dorestao honderd roeden perticagrond om de kerk, het ripaticum op de Lek en een eiland tusschen Rijn en Lek. .troluf drrqra ixx jrurioiu 4 ldnqi>(»ar»taf ac jMmnuj rnma ii<uV J>iawn ar lufqu/ diuina jnaof nok' Unpn diqnOQcj} ut!ur«tbilib 'rêtdumif. hor nobif adrtna Itarmidmc j>ac( dubto j*nncpr oonfuLm'J^ f»r omnru fulritü iiftiy ma^- nnudtnj qudlir donamuf Sö UifiWj ja masani gut oon jlrulta xTuufh» uarrj fubc dorrftaJo abt ücnqubftif uirol bpaif jjjbr dvey rlrthjf iTrtrr jïcflcuidrr boef uilla nps min aipamr ItftdUna in pa^u qui mxuf ^airier \uy alum bcm) aim ortii inrapatr u« adraccmjiJ* jeu appaidiaif fuif» id cfV mm xrrrij- maiifi*. domib: fdifiai/. man a puf fduif capf rfy- pjfcuif aqiuf. jquariu* Jcrurftb. mobiitb V cv ommb; qu.tfminjq; «er-i^rnif amirf tbidc y nfrn bcnrfioutr tuur mam jWlFrf iUaf quar uorubuld ff bmqrftfc*» hcj< nuvarvbr sx-Joc que ff ambab; pdmb; hemi .fmuitf curiam |d outnni que c fuy tUrrflafe eflructa.^oo cor ubkincu Jc oiniq; paiir rmni^ncif de irrra ur omj ton port pdu'fcs bafilira fpanü nrrr cam poejf l*bqz debtor, s cü npoodï süy. (up a infula ilum ppe ipfam cattan jd parrt oj urn ra li ui f mui t lol» lui He* oaija vruduiïjjtc pjcnn ad pfota fa bcappauaüc ad yoftida\tu ^d^o hantp cr|Tionr oudmiranf ufjr ^nbcnr jujfimuf. ur ab bot dit ram manara f albnrvf pfb'r. fntf fui fuarjf»>rrf qui fuervrr rcthuf adc (n loa pdidu loca ad opuf vam didr tc&f. Kabcanr tmr anr qidmou-- rgarrt. Oi«p. dtfponanr f r-qmeqb <nndc ad p fntü ipfiuf (a laq fcuqr dgcnnr: libcrg pfrranr arburtum tv nutiuf quifübrr dc ludiaapa ycafcnr aurqualibrr p(o na pdido albnco jfina-nay fucccfluib. futf dr iam dimfn tnquitcqr aacronr*rononi5 aidmc uci coiupma qmcranr quaq, trpaic pfumar. y nfm [orgaanf prcapru pidi rta btftluJ iurr uaUd|q'obaJlC7r'^^rm^(I,m^,• Ir ur bet wC ttatW firm UB bobcamr ud dnmtrnif vxycab, omfcrueruK. (HMi^pna fubr com inmum roborarr ud de anuloqps jofltmul \\piUrt $i$nü karnfi jtófiflimi mmi ilnno niif^qufdcnmnèjpi yaiédo pub lias in dq nomine friiatOL Foto naar afschrift in het Cartuamum van de Bisschoppen van Utrecht. zien in het archief van het aartsbis dom Utrecht. 3) In de notulen van ..Flehite" te Amersfoort wordt gewag gemaakt van het feit, dat Baron van Harden- broek toestemming krijgt om de Hei ligenberg te onderzoeken. Ansfridus had daar ;n 1005 een Benediktijner klooster gesticht Oud en Dlind had hij er de laatste jaren zélf gewoond. Hij sterft er op 3 mei 1010. De zorg voor de Loysdenaren wordt opgedragen aan de klooster lingen Dit betekent dat zij Amers foort. Hoevelaken, Loysden, Ha- mersveld etc. onder hun hoede krijgen. Het onderzoek van de Heiligen berg levert op beplanting van ei kenbomen, die de vorm van een Romaanse kerk weergeeft: mid- aenschiD, zijbeuken en presbyte rium. Veel puin, oud ijzer en zelfs tutsteen, maar de overblijfselen zijn over de hele berg/heuvel verspreid, (te zien in Flehite) Er is een oud handschrift, dat zegt ,.Op deze sijde hebt ghij noch den Heiligenbergh wezen een boven maeten vermaekel plaats op welcken bergh anno 1006 is gesticht een capellecken door Ans- frid". ,,den bergh was te vooren geut Hohorst" Loysden (Lisduna) is een deftig dorp, links van de Eems, in het land Flehite Omliggende buren, zelfs Amersfoorters, moeten er tot het midden van de 13de eeuw heen om er gedoopt of begraven te worden Loijsen was de moeder van het omliggende gebied, getuige de oorkonde van Jan I van Nassau aan Hoevelaken. 4) .Daarbij or dineren wij voor de menschen, die het gezeide land zullen be wonen, dat ze hunne doop, sy node en hunne begraaffenis zullen hebben te Loesden, tentijd toe dat ze zelf eene kerk zullen konnen hebben De inkomsten van deze pastorij waren derhalve aanzienlijk! Het kerkgebouw, dat eertijds aan de toren te Oud-Leusden ver bonden was. vertelt de heer Veen endaal, bestond reeds in het jaar 1006. Het is waarschijnlijk reeds door Willibrord als ver- rbindingskapel gesticht, aan vankelijk 900. Deze kerk wordt nog aangeduid achter de toren van de begraafplaats (Is de toren de oudste toren van Nederland?) door een ijzeren afrastering, waarbinnen enkele oude Leusdense families begraven liggen: lepenburg, Vee nendaal, Van Loenen, Lagemaat en andere De Hervorming schijnt in Loijsden spoedig wortel geschoten te hebben In 1588 nad Oud- neusden reeds een eigen predikant. Lambertus Brincsius Zeker is het dat in 1590 het kerkge bouw aan de Katholieken was ont nomen. De heer Veenendaal citeert net rapport van de commissaris bij t gericht op 7 juli 1590: .rapporteren, dat sijnde in de kerek van Oud- Leusden dat daer deur noch venster inne is. het dack ondicht, die graven als molshopen over den anderen liggen ende dat die plaetse niet bequaem en is omme te predi ken, en dat in de toren geen clock in hangt nemaer begraven is" Wat was er gebeurd? In 1580 wordt de kerk van Leusden door de Calvinisten ge plunderd bij de aanvang van het Kerstfeest, en „voldeden zij als ware Croponymi in hare doopvonten aan hunne natuurlijke behoeften". 5) De katholieken zijn niet lang van kerkelijke diensten verstoken. De predikant van Woudenbergh, De Bree, verklaert dat de schoolmees ter van Loysden een paep is, en dat hij voor de dooden op de kerekhoven in de begravinge der dooden bidt De woning van de edelman, waar de katholieken daarna vergaderen, kan geweest zijn Ooievaarshorst, behorende aan de familie De Beau fort; waarschijnlijker echter, stelt de heer Veenendaal, groot-Ronselaar (Roomse laer), buurtschap Voskui- le Hier staan drie boerderijen, klein-, midden- en groot Ronselaar. De mensen, die groot-Ronselaar kennen, weten dat een gedeelte dezer woning niet altijd voor boer derij is bestemd geweest Iets eigenaardigs, dat bij geen enkele andere boerderij vóórkomt, is dat er een kamer aan verbonden is met een trap. 1 Va meter hoog. vanuit de woonkamer. In boven- en onder drempel zijn grote vierkante gaten, ook in stijlen van het kozijn, waarin een versperring kan geplaatst wor den De muren zijn ongewoon dik. Twee meter boven de vloer recht tegenover de deur een nis met twee Gothische pilasters met Gothische nisjes Mogelijk de woning van eer der genoemde edelman, die enige tijd voor kerkdiensten gebruikt werd. Deze boerderij behoorde voordien aan het klooster Een predikant uit die tijd klaagt op de synode ,dat er paepsche stou tigheden geschieden in Voskuile in boerenachterhuizen" Ook uit oude doopboeken blijkt, dat katholieken uit Hamersveld, van de Zwarte Steeg, Asschat. de Kopermolen, de Kletersteeg, en Muijsdorp beho rende tot de oude parochiekerk van Loijsden, gedoopt zijn door de Be- nediktijners van het klooster. De naam Hamersveld, 't veld van Amer, van de hamel schapen), komt het eerst voor in 1253 in het extract van het leenregister van de abdij ..daer die van Lockhorst met beleent zijn geweest, dat gerech- tende die tienden wilt ende tam, alsodat van ouds gelegen is tus schen Leusden ende Hamersfelt. 6) Volgens een oud handschrift moeten de eerste godsdienstoefe ningen gehouden zijn op hofstede Rossenberg Deze is in mei 1940 verbrand. De Rooms-katholieke kerk te Hamersveld heeft op haar torenspits een kostbaar kleinood. Niet te geloven aldus de heer Veenendaal „De spits heeft na melijk het kruis van het oude kerkje van Oud-Leusden, dat he laas in 1828 afgebroken werd. Hoe komt dat daar^" Van de stenen van deze afbraak, vertelde de vader van de heer Veenendaal, is de Nederlands Her vormde pastorie in Leusden ge bouwd. Alle mensen met gerij moesten helpen puin rijden Ik vermoed dat ook de oude winkel van Veenendaal aan de Arnhem- seweg in zijn grondmuren nog een vrachtje zal hebben zitten, want er bleef wat puin over" Wat betreft 't Ros Beyaert vertelt de heer Veenendaal het volgende. „Abracadabra is de loverspreuk van de oom van de vier Haemskin- deren Ongeveer 1200 jaar geleden speelde zich een gedeelte af van de legende der vier Heemskinderen Karei de Grote, de schenker van Lisduna, onthoofdde de vader van de vier Heemskinderen. Uit wraak tegen Karei trokken de vier Heems kinderen op hun Ros Beyaert door Frankrijk en Nederland Dit paard was onoverwinnelijk, en kon zich vliegensvlug verplaatsen Daarop waren de vier Heemskinderen veilig met hun spreuk „abracadabra" konden ze zelfs een dondersteen op hun vijanden laten vallen en ont snappen Dezelfde historikus schrijft dat zelfs een leger verslagen werd met niespoeder De zonen, Reinoud. Ritsaert, Adelaart en Writsaard bezochten ook Lisdu na In het café ,,'t Ros Beyart' moet nog het beschadigde tegeltableau zitten Ik hoop dat de letters nog leesbaar zijn, die door een Beaufort zijn aangebracht. Is het gerestau reerd?" Werd er de vorige eeuw gevochten in Hamersveld? Er wordt in Hamersveld op 1 april 1872 een eeuwfeest gevierd ter ge legenheid van de val van Den Briel driehonderd jaar terug De burge meester wil feest. De pastoor keurt het af, en wil niet dat Leusden zich hierin aansluit bij Amersfoort De burgemeester, als gewoonlijk, zet dóór Hij stuurt een vlag naar het raadhuis met de beeltenis van Willem de Zwijger De verhuurder van het raadhuis als trouw katholiek vraagt via de pastoor om een nationale vlag: rood, wit en blauw, maar krijgt deze niet. Hij weigert de oranje vlag uit te steken Daarom doet de burge meester het zelf. Katholieke jongelui verscheuren 's nachts de vlag De protestanten nemen wraak Verzamelpunt is het huis van de se- kretaris De katholieken zijn ook spoedig met honderd man op de been De burgemeester trekt met vierentwintig man paardevolk op weg naar Hamersveld. De burgemeester en de pastoor komen tot een verzoening, als de burgemeester verklaart, dat nog vijftig man van 't gemene volk van Amersfoort zich in de bomen ver scholen hadden! Op 25 mei 1822 krijgt Hamersveld zijn Rooms-katholieke begraafplaats van het burgelijk be stuur van Leusden Daar was de oude heer Pothoven Oij betrokken De klok van de Rooms-katholieke kerk komt uit de oude kerk. die ver keerd georiënteerd was tussen iwee haakjes De klok draagt het opschrift .Petit et Fritsen me fun- derunt 1820' „Ik moet den tijd, nood en dood beduiden. Men spoedt zich kerkwaarts heen, wan neer men mij hoort luiden" Tenslotte deelt de heer Vee nendaal nog mee, dat er een vluchtgang moet zijn van onder de toren van de kerk te Oud- Leusden of vanuit het schip van de kerk. De kerkelijke schatten trekken immer plunderaars aan. Er moet een onderaardse gang 'open in de richting van het be- ruchte concentratiekamp Deze vluchtgang is echter nooit ge vonden. 1) Bron: Heda blz. 41, Cloet no. II, blz. 13. 2) Matheus Brevier Descr. blz. 8, Archief Abdij Utrecht. 3) D 21 blz. 405 4) Utr. Bisdom II, blz. 114 en 115. 5) Mlchlel van iJsselt. blz. 719 Hist 6) Ant. Math. Rerum Amersf. blz. 179.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 15