ekonstruktie Rijksdag 777
istorisch spektakel werd
oogtepunt van feestweek
k
I200
eusder Krant
e redaktie)
SDEN - George en Marja Bruens haalden opgelucht adem,
dagmiddag zo omstreeks één uur. Het karwei was geklaard, de
itruktie van de Rijksdag van 777, een gigantisch en kleurrijk
wspel, was vrijwel feilloos over het voetlicht gebracht voor
i duizenden enthousiaste toeschouwers. De vele uren
de generale repetitie van dinsdagavond, had z'n vruchten af-
pen. Wie ook zeer opgelucht adem gehaald zullen hebben, dat
demeerdan zestig, zeventig medespelenden, die na maanden
voorbereiding hun presentatie van het spel beloond zagen met
iverend applaus. En de beste beloning op dat moment was
rijfeld het plotselinge opgeklaarde weer. De woensdag begon
nstralende hemel en die zon bleef tot ver in de middag, hooguit
nkele halsstarrige wolken zo nu en dan dwarsgezeten. Wat aan
gin van de week werd gevreesd, kwam gelukkig niet uit. Het
k heeft van het groots opgezette spektakelstuk kunnen ge
donder dat de paraplu tevoorschijn gehaald hoefde te worden.
beraadslagingen van de edelen
over de schenking, de komst van
de Saksen en de Muzelmannen
tot aan de schenking zelf.
Het werd een sprankelende aan
eenschakeling van levendige
scènes, die in totaliteit het ver
haal van Leusden's ontstaan
vormden.
VERHAAL VAN EEN
ENKING
(teksten van Wim Agterberg
Veen scenario van George
jü, werd op basis van aan-
Injke improvisatie de re-
Kruktie opgezet. Een rekon-
He, de langzaam maar zeker
explicateur Otto Ne-
ns tijdens de Rijksdag 777.
oeide tot een vlot gebracht
8ruens zelf had het tijdens
epetities al gezegd: „Het is
m lijn werken met deze
g, er zitten talenten onder."
talrijke publiek heeft dat
nsdagmiddag zelf kunnen
itateren. In zo'n 25 zeer af-
«lende scènes werd het ver
van de schenking van de
Llsiduna door Koning Karei
rote aan de elekt Alberik uit
een gedaan. Via kostelijke
is van de Achterveldse Ita-
i,dle in konflikt raakt met zijn
collega over de verkoop
van stoffen, de fleurige
iferelen met als hoogte-
de berechting van een dief,
- om zijn onschuld te
ijzen - met onbeschermde
een munt uit een pot
lend water moest halen, de
dra editie ter gelegenheid van
Aden's 1200 jarig bestaan
^schijnt op dinsdag, don-
todag en vrijdag
Wewerkenden:
■C.Op den Camp
-C. Fieseler
jaroix Kreijns
de Kruyff
ico Mali
Mien Rosenboom
fius Visser (foto's)
tVos (eindredaktie)
«jaargang nr. 1200/B
•ONDERDAG 9 JUNI 1977
wuitgave van de BDU Kran-
énkomblnatie te Barneveld
ENORME KLUS
De rekonstruktie van de Rijksdag
is zonder meer een enorme klus
geweest. Er moest in de afgelopen
maanden zeer hard gewerkt
worden om tot een goedlopende
voorstelling te kunnen komen. Tien
tallen mensen achter de schermen
hebben - vooral de laatste dagen -
dag en nacht bijna gewerkt om alles
op tijd klaar te kunnen krijgen. In
spiciënt Albert van Kraaikamp
(„Een prachtige naam voor een du
velstoejager". zei hij zelf) heeft in de
afgelopen maanden een
heksentoer verricht Mede dankzij
zijn onuitputtelijke ideeën werd de
rekonstruktie een groot succes
Samen met zijn medewerkers van
de dienst Gemeentewerken en de
Plantsoendienst is hij er in geslaagd
om - en vraag hem nooit hoe - alle
requisieten, nodig voor het spel.
HISTORISCH
WOORD
VERANT-
We hebben het allemaal maar
niet gekontroleerd op historische
juistheid. Dat was al gedaan door
bekwame advieseurs, door Bruens
aangetrokken. Zoals dr J. E. A. L.
Struyk met assistentie van prof- dr.
J. Schimmel en H. G. M de Heiden
En nu we toch aan het namen noe
men zijn. de produk-
tievoorbereiding - en dat was eigen
lijk nog wel het grootste deel van de
enorme klus -, werd uitgevoerd
door mr. F. J. P. M Mikkers, Hans
Hermans en Albert van Kraaikamp.
De belangstelling voor het Rijksdag-gebeuren was - mede dankzij
ook het prachtige weer, erg groot.
bijeen te krijgen. „Vraag het Albert
maar even, dan komt het wel goed",
was de veelgehoorde kreet En het
kwam goed, mede dankzij ook de
zeer enthousiaste medewerking
van leerlingen van de Technische
school „Don Bosco". die onder lei
ding van de heer Philipsen tal van
requisieten voor het spel hebben
vervaardigd. Ook medewerkers
van de Regionale Werkplaats
Amersfoort droegen een be
langrijke steen tot het geheel bij. En
dan hebben we het nog niet eens
over het enorme decor, dat - naar
ontwerp en onder leiding van Jan
Jehée uit Achterveld samen met
enkele leden van de Vrije Kwasten
op een formidabele wijze tot stand
kwam.
„Een goede belichting", zei Jan
Jehée dinsdagavond tijdens de re
petitie. Hij was een tevreden man,
ook al ging een gedeelte van het
prachtig geschilderde decor schuil
achter de tafels en banken der ede
len en de hoge troon van Karei de
Grote, puur handwerk van de Don
Bosco-leerlingen
Beeld uit de kleurrijke rekonstruktie van „Rijksdag 777".
tjes op de markt, waaronder het
steltlopen op eigengemaakte stel
ten eveneens naar Middeleeuws
voorbeeld.
KINDEREN
En de medespelende kinderen
in het spektakel hebben zeker
een kompliment verdiend. Zij
vormden een zeer belangrijk on
derdeel van de rekonstruktie en
ook zij bleven van het begin tot
het eind in hun rol, onbevangen
en natuurlijk.
AARDIGE
DERING
RAADSVERGA-
De rekonstruktie van de Rijksdag
uit 777 ontstond aanvankelijk uit
een idee om een speciale raads
vergadering te gaan houden. In het
algemeen kunnen we wel stellen,
dat deze „speciale raadsvergade
ring" één van de meest plezierige
tot nu toe is geweest en het zou
misschien best aardig zijn om één
keer in het jaar. zij het in kleiner
bestek, een dergelijk schouwspel
op te voeren. Ter afwisseling van de
nuchtere zaken die normaal ge
sproken door de heren raadsleden
worden besproken
EEN
WAARD
COMPLIMENT
TONEELGROEP KWAK
Naast de inwoners van Leusden.
de raadsleden, gemeente
ambtenaren en bestuursleden van
de Stichting Leusden 1200, speel
den ook leden van de toneelgroep
„Kwak" uit Utrecht mee aan deze
rekonstruktie van de Rijksdag. De
verbindende schakel tussen het
spel zelf en het publiek was Otto
Nelemans als de jongleur, die
tevens fungeerde als explicateur.
Het is mede dankzij zijn werk, dat
het publiek het hele spel van het
begin tot het einde heeft kunnen
volgen en begrijpen.
Een aardig element was wel de
muziek in het spel Op eigen ge
maakte instrumenten, vervaardigd
naar Middeleeuwse afbeeldingen,
speelde Terez Esvelt, Jan-Chris
van Kooten en Peter de Koningh
en gaven het totale spektakel die
apërte sfeer van toen mee Een
sfeer, die als een rode draad door
het hele spel liep en werd gecom
pleteerd door de oude kinderspelle
We kunnen natuurlijk nog wel
eventjes doorgaan met komplimen-
ten uitdelen voor dit onmiskenbare
hoogtepunt van zeven dagen feest,
maar daarvoor ontbreekt nu een
maal de ruimte ledereen die niet is
genoemd, verdient even zozeer
een kompliment voor het geleverde
aandeel. Wat overigens niet wil
zeggen, dat naast al die waardering
voor het gebrachte, geen kritiek zou
zijn. Schoonheidsfoutjes blijven er
altijd over, zoals het geluid, dat niet
altijd even goed overkwam. Die fou
tjes vergeven wij George Bruens en
de zijnen graag 't Is feest, tenslotte
VEEL BELANGSTELLING
Mede dankzij het onverwacht
toch mooie weer (waaraan zou dat
te danken zijn geweest?) was de
belangstelling voor het grote spek
takel bijzonder groot. Naar
schatting enkele duizenden
mensen hebben deze éénmalige,
unieke voorstelling bijgewoond
Waaronder burgemeester Schnei
ders van Almelo (tot 1971 burge
meester van Leusden) en zijn echt
genote, oud-wethouder Van de La-
gemaat en echtgenote, vertegen
woordigers van de gemeente
Amersfoort en tal van andere
hoogwaardigheids- en andere be
kleders.
Rijksdag 777. Rekonstruktie
van een begin. Het begin van
Leusden, dat uitgroeide tot een
groot dorp. Een dorp met bewo
ners, die mede dankzij dit feest
op dit moment bezig zijn het
motto waar te maken: jong en
oud reikt elkaar de hand.
Rijksdag 777 was een
hoogtepunt in de lange reeks fes
tiviteiten die door en voor de
Leusdenaren in deze feestelijke
week zijn en worden georgani-
seerd' Bert Vos.
Wethouder Van Zandbrink en voorzitter Van Gooi brengen hun
heildronk uit na afloop van de rekonstruktie van rijksdag 777 op regis
seur George Bruens en zijn spelers, die voor een grandioos succes
zorgden.
^PAG 9 JUNI 1977
EXTRA EDITIE LEUSDER KRANT