rootste ramp aller tijden EKtRw* „Midnight Cowboy" een „klassiek" hoogtepunt vos Filmagenda Ameisfoort ze niet meer DONDERDAG 16 JUN11977 19 dereen - jong en oud - mag er naar kijken. Het is echter wel een Franse film (geregiseerd door Jean- Jacques Vierne), zodat men reke ning moet houden met onderschrif ten. Overigens zal ik de komende drie weken geen films voor u kunnen bespreken. Of u dat nu erg vindt of niet, tot 10 juli a.s. ben ik met vakantie. Mocht u in tussen ook gaan: prettige vakan tie en tot over drie weken. In de tussentijd zullen andere redak- teuren deze rubriek voor mij trachten te vullen. Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 16 juni t/m 22 juni 1977. Grand 1 - 033-14632 Dit theater wordt in oktober geopend en krijgt 135 luxe fauteuils Grand 2 Deze zaal krijgt net als zaal 1 ook 135 luxe fauteuils Grand 3 The towering inferno", 14 jaar Za terdag en zondag 2 00 en 8.30 uur. Overige dagen alleen 8 30 uur 's Mid dags wegens verbouwing gesloten, be halve zaterdag en zondag Grand 4 Het karakter van het oude Grand Theatre zult u in deze zaal terug kunnen vinden (eind juni). Grand 5 ..De blonde valstrik" (Le Sauvage). 14 jaar Zaterdag 2.15-7 00-9.30 uur; zondag 2.15-4.30-7.00-9.30 uur. Ove rige dagen 7 00-9 30 uur 's Middags wegens verbouwing gesloten, behalve zaterdag en zondag Cinema 1 - 033-18900 Het debuut 18 jaar 1.45-7.00- 9.30 uur; zondag 2.00-4.30-7.00-9.30 uur. Cinema 2 ..Tentacles" (Vangarmen). 14 jaar. 1.45-6 45-9.15 uur, zondag 1.45- 4 15-6 45-9.15 uur Euro - 033-33655 .Midnight Cowboy". 18 jaar Zaterdag 4.30-7.00-9.30 uur. zondag 2.00-4 30-7.00-9.30 uur; woensdag 7 00-9 30 uur; overige dagen 1.45- 7.00-9.30 uur. Duo 1 - 033-16572 Blue Movie". 18 jaar 2.15-7.15- 9 30-uur, zondag 2.15-4 30-7.15-9.30 uur. Duo 2 ..De hel is voor honden de hemel voor mij 14 jaar 2.00-7 00-9.15 uur; zondag 2.00-4.15-7 00-9.15 uur ..Och. je weet hoe Otto is. hij wil de kaas uitsparen owering Inferno" terug n even weggeweest - Deze week in de Amersfoortse theaters een en reprises. Wat de reprises betreft: in Grand opnieuw genieten van de zeer spannende rampenfilm Inferno", de miljoenenproduktie, met Steve Mc Queen en in de hoofdrollen, van regisseur John Guillerman en die de produktie en de regie van de aktie-scènes had. deze film grotere en kleinere rollen van William Holden, Fred Astaire, Susan Blakely, Richard Chamberlain, Jones, Robert Vaughn en Robert Wagner. Een tweede de overbekende film „Midnight Cowboy" van de bekende John Schlesinger (die ook „Marathon Man" regisseerde) Hoffman en Jon Voigt in twee formidabele hoofdrollen, reprise is de sexfilm van het duo Pirn en Wim (wat is er aan de hand bij Scorpio films?): „Blue Movie", de ok internationaal nogal wat opschudding veroorzaakte Fred Williamsen speelt de hoofdrol in de aktiefilm voor hondende hemel voor mij." (de enige nieuwe INFERNO rampenfilm „ever made" is weer terug in Amersfoort. Inferno" vorig jaar mei in het Grand Theatre weken zien, zij, die dat toen allemaal hebben gemist, kunnen nu nog eens inhalen. En dat is beslist de moeite waard. Irwin Allen, die ook „The Poseidon Adventure" op zijn tekent nu ook voor „The Towering Inferno", een giganti- van twee en een half uur, die een slordige veertien heeft gekost. hierbii is. dat twee grote Amerikaanse filmmaatschappijen, Susan Blakeley en O. J Simpson, een bekende Amerikaanse sport man, die in „The Towering Inferno" de rol van hoofd van de veiligheids dienst van het gebouw speelt. Het verhaal is als volgt: San Francisco's grootste wolkenkrabber is gereed en de 138 verdiepingen tellende „Glass To wer" zal officieel in gebruik worden gesteld. Het ontwerp is van Doug Roberts (Paul Newman) en het is gebouwd door Duncan Enterprise. Driehonderd gasten zullen de ope ning bijwonen. Vlak daarvoor komt de architect Roberts tot de ontdek king, dat er iets niet klopt met de bedradingen van het elektrische systeem. Niet voldoende geïso leerd. Dat is te „danken" aan de zuinigheid van Duncan's schoon zoon (Richard Chamberlain), die daarvoor twee miljoen uitspaarde en in eigen zak stak. Terwijl de gas ten het gebouw binnengaan, ont staat er brand. Aanvankelijk nog minimaal, maar het wordt in eerste instantie niet ontdekt, omdat het brandwaarschuwingssysteem wei gert. Pas als het feest in volle gang is, wordt de situatie ernstig en de inmiddels wel gewaarschuwde brandweer begint aan een schier onmogelijke taak. Na korte tijd is duidelijk, dat de brand niet in toom is te houden. Zoals brandweer commandant O'Hallorhan (Steve McQueen) het zei: „Tot zeven ver diepingen kunnen we het nog wel reddenDe brand ontstond op de 81ste verdiepingWat dan volgt is een heroïsche strijd van de mens tegen het vuur. Producer Irwin Allen en regisseur John Guillerman hebben van dit gegeven een grootse film gemaakt, die zonder enige onderbreking van het begin tot het eind (twee en een temet meer zien. Ik ben er tamerhand ziek van ge- Elke dag maar weer kwam |en, minuut na minuut, uur Elke week begon het alle- opnieuw. Eerst was er danIk kan ze niet meer die letters. Letters op een Men. zinnen, verhalen. interviews, reportages. Letters op papier, letters eeldscherm, letters op fo- letters in de krant. Waar je t allemaal letters. Blanko 1 in lange rijen, worden filet tetters Snel, sneller, fer. Koppen, woorden, fo- l krant. jraken lang geen letters tte weken lang alleen het er van de vogels in de vrije de urenlange rit in file s,ed die /e eigenli/k had kmiiden, maar waar /e via dorden doorheen werd One weken lang geen te- je een zenuwtik aan Drie weken lang privé, die je aaneen moet W tenminste elke week krant te kunnen maken. Qeen letter meer zien. De groot, dat ik straks- de tijdelijke vrijheid - verdwaal. Om ontdekking te onze beschaving niet Kan. Maar die drie niet voor letters kan ze me toch niet mis- Adieu, aurevoir. Sa- drie weken. Als u er nog bent. Want ik dat er meer van die IK, die huis en haard laten voor drie of meer teven in een waar je niemand je verstaat. Omdat luiste lettercombinaties Etters. ..Bah' Scène uit „Boss Nigger", De hel is voor de honden.... de hemel is voor mij.. Deze week in Duo 2. Warner Bros en 20th Century Fox deze gigantische film samen hebben gemaakt. Zij deelden de kosten en de verwachte opbrengst. Die samenwerking is - volgens de beide maatschappijen - het gevolg van het feit, dat zowel Warner Bros als Fox van plan waren dezelfde soort film te maken. Ze zagen in, dat dit waanzin zou zijn, bovendien een race tegen de klok zou betekenen om als eerste op de markt te komen. Samenwerking was gebo den Het verhaal van de film is dan ook gebaseerd op twee boeken. „The Tower" van Richard Martin Stem en „The Glass Inferno" van Thomas N. Scortia en Frank M. Ro binson. Producer-regisseur Inwin Allen trok, koos met regisseur John Guil lerman een aantal topsterren, zowel uit de stal van Warner Bros als Fox en het resultaat was „The Towering Inferno". Wat die hoofd rollen betreft: het zijn niet de eerste de besten die meespelen in dit grootse epos van doodsangst en zelfopoffering. Paul Newman en Steve McQueen spelen de beide helden en dat doen ze uitstekend, respectievelijk als de architect van de „Glass Tower" en als de brand weercommandant. Verder ziet men Fred Astaire in niet zo'n grote, maar toch fijne rol als een tweederangs oplichter, die temidden van het in ferno aan zijn tweede jeugd is be gonnen, William Holden als de ei genaar van het gebouw, Faye Du- naway als de geliefde van Paul Newman, Richard Chamberlain als de schoonzoon van de eigenaar, Robert Vaughn. Robert Wagner, wering Inferno" is een angstaanja gende film geworden, bijzonder knap gefilmd en spannend van het begin tot het eind. De dialogen zijn goed aangepast, zonder een over daad aan sentiment. Het is allemaal recht toe recht aan, wat e kijker wordt voorgezet. En dat wil zeggen: de werkelijkheid van „The Glass Tower", Amerika's nieuwste sta tussymbool, dat afbrandde, nog voordat het eigenlijk was geopend. De film is opgedragen aan alle brandweerlieden in de hele wereld. Zij spelen dan ook de feitelijke hoofdrol En de moraal van de film is er ook nog, als aan het slot brandweercommandant O'Hallorhan zich verbitterd uitlaat over de eigendunk van de architec ten. „Ze bouwen maar. Steeds gro ter, steeds hoger, steeds ingewik kelder Ze zullen steeds falen, zodra het vuur de macht overneemt. Totdat men eindelijk eens een brandweerman om advies gaat vragen". Het is een schrale troost, als ar chitect Roberts op die suggestie in gaat en hem bij een volgende ont werp wil cunsulteren. Inmiddels Paul Newman in één van de Inferno" deze week in Grand 3 hebben zo'n tweehonderd mensen met hun leven moeten betalen voor het falen van de techniek en de misdadigheid van de bouwers van 's werelds grootste wolkenkrabber. Science fiction? Toekomstmuziek? „The Towering Inferno". Ook al houdt u misschien niet zo van rampenfilms, kan ik u toch aan raden om dit keer toch maar te gaan kijken. (Grand3. eerste week, veertien jaar). half uur later) blijft boeien. Een film, die zoveel aktie heeft, dat de toe schouwer geen moment rust wordt gegund. Ongetwijfeld is „The To wering Inferno" één van de knapst gemaakte aktiefilms tol nu toe. Daar kwam uiteraard heel wat voor kijken. Om een zo'n geloofwaardig mogelijk beeld te krijgen, bouwde men vijf verdiepingen in de studio, speciaal voor de binnenopnames. Eigenlijk is de film ook deels science fiction als men bedenkt, dat een wolkenkrabber van 138 verdie pingen (nog) niet bestaat en het in terieur van de „Glass Tower" werd opgebouwd uit architectonische elementen van de toekomst. De structuur van het gebouw bestaat uit glas en metaal en lijkt een gouden statussymbool van Ameri kaanse welvaart. Het interieur be staat uit geometrische patronen en dessins, waarin talrijke architecto nische ideeën voor toekomstige projecten zijn ondergebracht. Een van de hoogtepunten uit het decor- werk voor deze film, was de zoge naamde Promenade Room, waar de feestelijke ontvangst tijdens de opening van het gebouw plaats vond Kortom, heel wat mensen hebben hun beste talenten in de „aankleding" van de film gestoken om heLoptimale effekt te kunnen bereiken. Ook krijgt het publiek staartjes van angstaanjagende stunts te zien. Stuntcoordinator Paul Stader verklaarde na afloop van de opna men: „In de meeste films kun je tijdens het stuntwerk gewond raken. Bij de opnamen in deze film kon je worden gedood„The To- Eigenlijk is deze film van John Schlesinger al grijsgedraaid. Wie „Midnight Cowboy" nog niet via de TV heeft aanschouwd, moet niet verzuimen dit inmiddels klassieke filrtiwerk deze week te gaan bekijken in Euro Cinema. ..Midnight Cowboy" is het nogal grauwe avon tuur van Joe Buck (een uitstekende rol van Jon Voight). die vanuit Texas naar New York reist in de nogal naieve veronderstelling, dat hij in die grote wereldstad als salon-cowboy uit Texas alle vrouwen die hij maar uitzoekt, kan bezitten en dparvoor nog wordt be taald ook Uiteraard is dat een ernstige ver gissing en die misrekening komt Joe eigenlijk duur te staan, want hij wordt een zwerver in de jungle van de wereldstad. Het is dan ook maar goed. dat hij in kontakt komt met een kreupele en ondervoede knaap, die hem - zij het aan vankelijk met een lichte tegenzin - aan een onderkomen helpt. Deze kreupele, armetierige scharrelaar (een meer dan formidabele rol van Dustin Hoffman) loopt in feite met de dood in z'n schoenen. Toch verlopen ook daarna de avonturen, de inspanningen om aan geld te komen, niet volgens de planning. Joe Buck, de stoere cow boy, moet tot zijn schade en schande ervaren, dat het beslist niet meevalt om de vrouwen van New York voor zich te winnen. En als het dan eindelijk zo ver is, dan blijkt hij impotent te zijn wegens ge brek aan de nodige sfeer.. En zo begint langzaam maar zeker ook de verpaupering van Joe Buck, die na al die tegenslagen tot de ontdekking komt, dat hij eigenlijk maar één echte vriend heeft en dat is de kreupele gastheer, die blijft dromen van het zonnige Florida, waar hij op krachten kan komen en dan genezen van zijn ziekte. Als Joe Buck tot die ontdekking is gekomen, probeert hij aan het noodlot van de grote stad te ont snappen. Hij beroofd een oudere man, die hem mee naar de kamer had genomen voor perverse ge noegens en sleurt zijn kreupele, doodzieke vriend in een autobus, richting Florida. Om een nieuw leven met z'n enige vriend te begin nen. Maar als de bus Florida binnen rijdt, is zijn vriend echter reeds dood. En Joe Buck begint opnieuw. Ditmaal als bordenwasser, het baantje, dat hij in Texas voor het avontuur van de grote stad in te steek had gelaten. Regisseur John Schlesinger is er in geslaagd om een dramatisch do- kument te filmen Een film, waarin bepaalde, grauwe facetten van de New Yorkse samenleving op uitste kende wijze worden geaccentueerd via de gefrustreerdheid en de ellende van de twee hoofdfiguren. Waarbij de muziek ook een belang rijk aandeel heeft, zoals de trooste loos klinkende mondorgelmuziek van Jean „Toots Thielemans. Mu ziek, die de verscheurende een zaamheid in de beelden nog eens extra ondersteunt in al haar grauwe ellende. „Midnight Cowboy" behoort zo langzamerhand tot de klas sieken. In 1969 bij de première een succes en ook nu nog graag gezien. En natuurlijk wel heel wat anders dan Schlesinger's meest recente film „Marathon Man", waarin Dustin Hoffman opnieuw zij het anders - een uitstekende hoofdrol vervult. (Euro Cinema, eerste week, 18 jaar). DE HEL IS VOOR HONDEN „Boss Nigger" is de Engelse titel van de film, die deze week in Duo 2 draait: „De hel is voor honden de hemel voor mij" van regisseur Jack Arnold In deze western speelt Fred Williamson als zwarte scherpschut ter met zijn vriend Amos de hoofdrol Eigenlijk is „Boss Nigger" geen doorsnee western. Hij is beter De beide vrienden komen in een westernstadje en worden daar door de bevolking niet geaccep- spektakulaire scènes uit „Towering opnieuw te zien. teerd (Ook). In die dagen vierde het rascisme hoogtij en de negers stonden bekend als de zwarte dui vels. Dat zint het edele tweetal niet erg en ze besluiten om de situa tie in dat stadje wat aan te passen aan betere omstandigheden. Ze zorgen ervoor - via niet mis te ver stane intimidatie - dat zij sheriff en deputy worden en nemen de strijd op tegen de gangster Jed Clayton (gespeeld door William Smith), die samen de zaak in stad heeft met de uiterst corrupte burgemeester Boss Nigger is niet voor niets scherpschutter en bovendien erg slim. Het gevolg is, dat hij met z'n vriend Amos er op uitstekende wijze in slaagt om de wetten wat aan te passen, de gangsterbende te overwinnen en vrede en rust in het stadje te brengen Het is de aktie mèt de uitstekende dialogen, die deze film tot een ple zierige gebeurtenis maken Een gebeurtenis, waarin nu duidelijk de negers de helden zijn. die eigenlijk wat meewarig neerkijken op die domme blanken, die er allemaal niets van terecht brengen. „Boss Nigger" is juist daarom al leen al een western, die boven de andere uitstijgt Het is als een grap bedoeld door regisseur Arnold Ex-slaven sterker dan hun mees ters, ongehoord! Maar wel leuk (Duo 2, eerste week. 14 jaar). IN HET KORT Volop vechtpartijen in voorstelling van Duo 2. „De Duivelse Karate Bende", in de nacht- „De blonde valstrik" (Le Sauva ge) met Catherine Deneuve en Yves Montand in de hoofdrollen, is een uitstekende, flitsende en sprankelende komedie van de Franse regisseur Jean-Paul Rap- penau. „Le Sauvage" is bovendien nog een komedie, die wat aktie be treft net zo goed in een aktie- theater kon worden geplaatst Het totale concept van deze film is op een formidabele wijze door Rappe- nau in beeld gebracht, waardoor „Le Sauvage" uitstijgt boven de kwaliteit van de gemiddelde Franse filmkomedies Catherine Deneuve als het zeer pittige vrouwtje Nelly en Yves Montand als de eenzaamheid prefererende multi-miljonair en parfum-uitvinder samen op een on bewoond eiland na tal van verwar rende, hoogst amusante avonturen, zoiets kan alleen maar pure komedie opleveren Aanbevo len. (Grand 5, tweede week. 14 jaar) „Het debuut" van de Ne derlandse regisseuse Nouchka van Brakel met Marina de Graaf en Ge rard Cox in de hoofdrollen gaat nu al de vijfde week in Nog steeds te zien in Cinema 1 en dat betekent wel, dat deze Hollandse love-story tussen een jong meisje en een iet wat oudere man het uitstekend doet bij het Amersfoortse publiek. „Tentacles" (Vangarmen), de Jaws-imitatie van regisseur Heli- man, met B.o Hopkins, Henri Fonda en John Huston beleeft de tweede week in Óinema 2. Best goed ge maakt. maar het blijft een imitatie Voor hen, die „Jaws" nog niet heb ben gezien en ook wat rampen spanning in zeesfeer willen mee pikken, een film om naar te gaan kijken. In de nachtvoorstellingen van Duo 1 komen de apothekersdoch ters nog eens opdraven om hun liefdesavonturen al dan niet met de pil nog eens te beleven In Duo 2 is de „Duivelse Karate Bende in aktie en dat is voor de liefhebbers van Chinese vechtkunst ook niet te versmaden (beide voorstellingen 18 jaar). Tenslotte in de matineevoorstel lingen voor de jeugd in Euro Cinema zaterdag- en woensdag middag „Kuifje in 't geheim van het Gulden Vlies" Een speelfilm, dus niet met de getekende figuren le- NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 Dolle liefdesavonturen van drie apothekersdochters 18 jaar Vrijdag en zaterdagavond 24 00 uur Duo 2 „De duivelse karate bende 18 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond 23 45 uur KINDERVOORSTELLINGEN Euro Let op de aanvangstijden!!' Zaterdag 12.30 en 2.30 uur Woensdag 1 45 uur ..Kuifje en 't geheim van het Gulden Vlies", a.l.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19