BOEKENNIEUWS Pockets in 't kort Hachelijk paradijs, een terugblik op Hollywood Overbodige liefdesavonturen van Giacomo Casanova DE PLASTIC MAN Samenstelling: Bert Vos Het huis met de linde, familiesage .en andere SF- verhalen Wie de goden verderven willen Geen lus voor moeder LEUSDER KRANT - ALGEMENE INFORMATIE DONDERDAG 16 JUN11977 boeken, voor u besproken FIJN VOOR DE VA KANTIE Op de valreep voor de vakantie deze week nog eventjes een pa gina vol boekennieuws. Misschien is er iets bij waarvan u zegt: Hé, een fijn boek om tijdens de vakantie te lezen. U ziet maar. 9 Er is keus genoeg. Veel lees- en vakantieplezier. Het is voor boekbesprekers een onmogelijke taak om de zeer grote stroom boeken allemaal tijdig voor u te lezen en uitgebreid te bespreken. Hij zou er werkelijk een dagtaak aan hebben. Daarom hieronder een aan tal boeken (pockets), die wij m het kort even voor u aanstippen Dorothy Gilman is de schrijfster van de onvergetelijke mrs. Pol lifax-verhal en (versche nen in de Zwarte Beertjes-reeks van Bruna). In dezelfde reeks, van dezelfde schrijfster „De helder ziende gravin", waarin Dorothy Gilman een nieuwe heldin intro duceert, madame Karitska. Deze merkwaardige heldin krijgt in deze eerste roman met van alles te maken: moord, inbraak, vood- ookrachten, de vloek van een heks en een verdwenen vrouw. Ze heeft tot verbazing van iedereen voor alles een oplossing. Een kostelijk geschreven misdaad verhaal. Bruna-Zwarte Beertjes nr. 17.30. Detective Steve Carella is de hoofdfiguur in de politieromans van de Amerikaanse schrijver Ed McBain, die ook in Nederland geen onbekende meer is In de Zwarte Beertjes-reeks nr. 1732 verscheen een nieuwe roman van zijn hand „Want ik ben uw leider....", waarin Carella te maken krijgt met een Charles Manson-achtige figuur met alle verwikkelingen, die daar onver brekelijk bij schijnen te horen Tege lijk verscheen van McBain (nr. 1733) „Laat de dove het niet horen", waann Steve Carella wordt gekon- fronteerd met De Dove. een misdadig figuur die de politie opza delt met allerlei aakondigingen van nog te begane misdaden. „Zwarte Alice" is het spannende en schitterend ge schreven verhaal van Thomas M. Disch en John T. Sladek over een 11-jarige, blanke erfgename van een fortuin, die wordt ontvoerd en verstopt wordt in een bordeel, vermomd als een negerin. Erfge name Alice gaat zich na een poosje aanpassen aan haar bizarre omgeving en komt er uit eindelijk achter, wie haar heeft ontvoerd.... „Zwarte Alice" is een klein meesterwerkje in zijn soort. In de Zwarte Beertjesreeks nr. 1731. Oudgediende Eric Ambler heeft in zijn leven van 1936 tot 1940 zes spionageromans geschreven, waarvan „Dodelijk gevaar" er één is. (uit 1937). Het boek speelt zich af in de tijd van het opkomend fascisme en nazisme. Hoofdpersoon is de Engelse journa list Kenton, die naar Berlijn gaat. Daar wordt hij betrokken in allerlei duistere spionagezaken. Wie Eric Ambler's werk kent, moet niet ver zuimen dit boek te lezen. (Zwart Beertje 1735). De hoofdfiguur van de schrijver Richard Stark is een gangster, Parker genaamd. In zijn nieuwste detective-roman „Dodelijk scherp", dringt Parker met een inderhaast gevormde bende een theater binnen om er met de re cette van de avond vandoor te gaan. Maar het loopt allemaal niet, zoals het was gepland In de Zwarte Beertjes-reeks 1702. Voor liefhebbers van dit soort misdaad-verhalen. Vinnig en vol aktie, waarin de hoofdfiguren do delijk scherp zijn uitgetekend. „De roze nachtmerrie" van John D. MacDonald is een herdruk van Born Detective-reeks nr. 29, waarin j Nina Gibson, het beeldschone zusje van een vriend van Travis McGee in moeilijkheden komt na de moord op haar verloofde Zoals gebruikelijk ^*komt de hoofdfiguur Travis McGee. j een privé-detective, terecht in al- I lerlei duistere praktijken die om een J oplossing gillen. McGee heeft daar geen enkele moeite mee, nou ja.... (Zwarte Beertjes nr. 1691 „Het web van verraad" is één van de latere romans van Nicholas Blake en wordt al gemeen gezien als zijn beste na oorlogse misdaadroman. In zijn soort een uitstekend boek, waarin een Raffles-achtige hoofdpersoon (Hugo Chester- man) ter dood wordt veroordeeld voor de moord op een politie agent. Onschuldig? (Zwarte Beer tjes nr. 1736). Koos van Zomeren, journalist bij een bekend geïllustreerd weekblad, schreef het thrillerdebuut „Collega Vink vermoord", van wie bij de Ar beiderspers reeds vier boeken eer der verschenen. Het is het goed ge schreven verhaal over Cees Vink, die als sterjournalist (starreporter noemen ze zo'n man in Amerika) werkt bij het blad „Deze week". Vink wordt vermoord om de „primeur van het jaar" Een verhaal, waarin de sfeer rond de krant op uitstekende wijze is getypeerd (Zwarte Beertjes 1734). Een thriller is „Losprijs voor de vrijheid" van Margaret Simpson. In dit spannende boek gaat het om een ontvoerde chroommag naat, die ingeruild moet worden voor Afrikaanse onafhankelijk heid, in dit geval voor het chroom landje Ganqueland. Een ij- zersterke thriller. (Zwarte Beertjes nr. 1704). Gijzeling, kaping, terronsme, het zijn verschijnselen uit de actualiteit. Iets sensationelers als „Geweld in een uithoek" van de Engelse schrij- Je moet er van houden, maar als dat het geval is, dan kun je met „Het huis met de linde" heel wat leesuren vooruit. De schrijfster Sandra Paretti schreef met „Het huis met de linde" een familiesage van formaat. Ze putte uit haar eigen verleden, uit de rijke geschiedenis van haar eigen patriciërsfamilie. Het is het verhaal van een Duitse (Berlijnse) familie Hofmann. In 1900 is Camilla Hofmann zeventien jaar Het huis van haar ouders staat in het Berlijnse Steglitz. Het is een groot ver John Wainwnght zal de realiteit echter niet snel te bieden hebben: de gijzeling van een heel villadorpje voor welgestelde lieden op een klein eilandje in een Engelse nvier. Het doel van dit alles: het afdwingen van de vrijlating van een misdadiger, de zoon van een Amerikaanse gang ster. die in Engeland is veroordeeld. Naast de bittere realiteit van het moment, laat Wainwright ook de humor prevaleren tijdens zijn koste lijke beschrijvingen van de botsingen tussen twee hoofdfiguren in dit drama: twee politiefunktiona- rissen. Een uitstekend boek, dat niet nalaat indruk te maken. Het derde deel in de nieuwe Meulenhoff Detection-serie. Eveneens verschenen In de Meulenhoff Detectlon-serle Is Peter Lars Sandberg's „Wolfbe rg". Het is een thriller vol supe rieure spanning, vol gruwelijke, meeslepende scènes in een over tuigend geschetste omgeving. Het is het verhaal van Matt Whit- taker, luchtmachtpiloot en hart stochtelijk bergbeklimmer, die na de oorlog in Vietnam ontgoocheld terug is gekeerd en een bergtocht maakt om met zichzelf In het reine te komen. Hij gaat de „Wolfsberg" beklimmen en wordt dan gekonfronteerd met de gruwelijkheid, veroorzaakt door twee ontsnapte psychopa ten. Er zijn in de recente periode meer romans geschreven over mensenjacht in een beschaafde wereld. Sandberg slaagde er op overtuigende wijze in om al die verhalen te overtreffen. Het boek laat je geen moment los. (Meu lenhoff Detection nr. 4). V. huis met een park er om heen. Groot is ook de stijl, die het huis voert, maar dat alles is slechts een facade waarachter krampachtig steeds dreigender financiële moeilijkheden worden verborgen. „Het huis met de linde" is onte genzeggelijk een boeiende familie roman van de schrijfster, die wat dat betreft al een naam heeft veroverd: Sandra Paretti, zelf afstammeling van een Regensburger Patriciërs familie. Uitgegeven door Bruna Zn. te Utrecht. Gebonden 375 blz. Oor spronkelijke titel: „Der Wunsch- baum". Bij de uitgeverij Meulenhoff Ne derland verscheen kortgeleden tal van nieuwe SF-uitgaven, onderge bracht in de speciale Meulenhoff SF-serie. Op deze pagina, vlak voor de vakantie, kunnen we slechts aandacht geven aan één uit de serie:onleesbaar... en andere SF-verhalen", samengesteld door Mark Carpentier Alting (Meulenhoff SF nr. 114). De andere hopen we na onze vakantie te bespreken. Deze bundel korte SF-verhalen met de onleesbare titel (gebaseerd op het gelijknamige verhaal van James Triptree (uit 1972), bevat verschillende verhalen van geren- nommeerde science fiction- schrijvers. Het titelverhaal van James Tiptree is eigenlijk wel de beste van de in totaal 15 verhalen in deze bundel. Met natuurlijk de on navolgbare verhalen van R A. Laf- ferty (Eurema en d'r ouwe moer - en: De wereld als wil en behangselpa pier), die in Nederland steeds meer geliefd wordt door zijn soms zwarte SF-ideeën, die met onmiskenbaar cynisme tot verhalen worden ver werkt. Ook het Cugel-verhaal van Jack Vance is niet slecht, ook al hebben we betere van Vance gele zen. Maar wat er daarna overblijft is toch niet van die kwaliteit, dat we er juichend over zouden willen schrijven. Een duidelijke miskleum bijvoorbeeld is het verhaal van Harry Harrisson: Ruimteratten van de KKK. De anderen zijn iets beter, zoals „Over de zaak van de Ver moordenaar Merefirs" van Ken W. Purdy, waann een toekomstige rechtspraak-vorm nogal decadent en belachelijk op ons nuchtere he dendaagse lezers wordt overge bracht en „Trips" van Robert Silver- berg, die een reis langs parellelle werelden beschrijft. „All the kinds of yes", zoals de Engelse titel is van het verhaal dat als titelverhaal voor de bundel diende, is een onevenwichtige bundel met hoofdzakelijk „pro beerseltjes" van schrijvers, die al hebben bewezen méér in hun SF-mars te hebben. Meulenhoff SF-reeks nr. 114. Prijs 10,50. Om nog even in de SF-sfeer te blijven: bij de uitgeverij Gottmer te Haarlem verscheen kortgeleden deel drie van de Gottmer-SF-reeks: „De plastic man" van Jeremy Brent. Als ver woed SF-lezer ben je altijd verrast als een Nederlandse uitgever met een nieuwe SF-reeks begint, zeker als de kwaliteit van de eerste delen zo uitstekend is, zoals „De koude zon" van Howard Berk en „1999" van Harry Harrison. Bijna een jaar na de eerste twee delen, brengt Gottmer nu de volgende twee delen uit, waarvan „De plastic man" van Jeremy BrenL Eveneens in het inmiddels be kende omslag-ontwerp van Matt van Doorn. Hoewel „De plastic man" op zich een spannend en plausibel verteld SF-verhaal is, is het toch spijtig te konstateren, dat de kwaliteit waar mee Gottmer startte, dat wil zeggen SF met vooral een sociale achter grond zonder de technische poespas van een onbestaande we reld of het groene mannetje van mars-idioom, niet helemaal wordt waargemaakt met dit derde deel Jeremy Brent schrijft goed met een vlotte stijl en het verhaal op zich is plausibel genoeg, ook al kun je je afvragen of zoiets kan gebeuren in de hedendaagse tijd Er is al eens vaker geschreven over de samens melting van computer en mens tot een gemeenschappelijk, onover winnelijk brein Brent maakt er een gruwelijk verhaal van, waarin het computer-brein uitgroeit tot monster, dat met een rechtop gica begint aan het „opvoedejü de beschaving". Dat opvoeden^ met grof geweld en een onvoom bare kracht. Brent weet dat allemaal in* spannend verhaal onder te brerv4 maar ergens ontbreekt de diep®. Daardoor wordt het een mofe verhaal, waaraan alleen maar* konklusie kan worden verbonj. dat bij iedere opkomende m altijd wel een groepering opstaat, zich met deze nieuwe machtte^ formeren. De Gottmer-SF-reeks heeft hg teit, maar het is de vraag offej veau van de eerste twee delend worden gehandhaafd. Oorspronkelijke titel Man" vertaling Willem Nieuwer^ 1974. Uitgegeven door Gottirai Haarlem in haar SF-reeks Voor de cinefielen onder u goed nieuws. Kortgeleden verscheen bij de uitgeverij Bruna Zn. te Utrecht het boek „Hachelijk para dijs" van Fred L. Guiles. „Hachelijk paradijs" is het histo rische verhaal over de harde strijd om een plaatsje aan de gouden hemel van Hollywood. De auteur Fred Lauwrence Guiles, schrijver van diverse films cenario's werd bekend - en rijk - door zijn boek „Norma Jean", een biografie van Marilyn Monroe. „Hachelijk paradijs" is de kroniek van het Hollywood van „toen". Wie de filmindustrie de laatste tijd een beetje heeft gevolgd, zal tot de ont dekking zijn gekomen, dat de ge schiedenis van Hollywood zich - vooral op het filmdoek zelf - aan het herhalen is. Denk bijvoorbeeld aan de terugkeer van de piratenfilm, de musical (zoals „A star is born") en het giganteske (de rampenfilms)En dat niet alleen. Hollywood is begon nen met het verfilmen van haar eigen geschiedenis, zoals regisseur Peter Bogdanovich in „Nickelo deon" deed met Ryan O'Neal in de hoofdrol, Elia Kazan in „The lat ty coon" met Robert de Niro, naar een verhaal van Scott Fitzgerald, en Sydney Furie in „Gable en Lom bard" met James Brolin en Hill Clay- burgh. De werkelijkheid van het Holly wood van toen wordt door Guiles in „Hachelijk paradijs" zo goed mogelijk beschreven aan de hand van onderzoek, gesprekken, ban dopnamen en documenten uit de wereld van het celluloid. En dan komen we ze allemaal weer tegen. In die boeiende rekon- struktie van die glorierijke be ginjaren van Hollywood als droom- fabriek. „Hachelijk paradijs" is een schitterend, boeiend geschreven boek. Vol anekdotes en overleve ringen. Een boek ook, dat een on verbloemde kijk geeft achter schermen van de filmfabriek. „Hachelijk paradijs", versch bij Bruna Zn. te Utrecht. Pcj back Oorspronkelijke „Hanging On in Paradise", li Vertaling: F. J. Vliek-VandeKs Prijs: 24,50. Sydney Sheldon is één van de meest succesvolle scenario schrijvers van Hollywood. Het kon dan eigenlijk ook niet uit blijven, dat van zijn hand een roman zou verschijnen. Dat Is in 1970 gebeurd. Zijn tweede boek: „Wie de goden verderven willen" Is een meeslepende roman ge worden. Een roman, die zich vlak vóór, tijdens en vlak na de tweede wereldoorlog afspeelt en als rode draad de wraakgevoelens van de beeldschone Noelle Page heeft meegekregen. Die rode draad verbindt alle hoofdpersonen en Sheldon weet dat op een uiterst knappe wijze te beschrijven. „Wie de goden verderven wil len" is boeiend door de diepgang, die de hoofdpersonen meekregen. Sheldon's debuut, „Het naakte gezicht", verscheen in 1970 In de Zwarte Beertjes reeks. Zijn tweede roman ver scheen bij Bruna kortgeleden in gebonden editie. „Wie de goden verderven wil len", door Sydney Sheldon, 1973. Oorspronkelijke titel: „The other side of Midnight", vertaald door Lex Dorren. Uitstekend leesvoer voor de vakantie. Prijs: 29,50. V. „Casanova" is weer in. Dat is eigenlijk grotendeels te danken aan regisseur Frederico Fellini, die de memoires van deze Ita liaanse liefdesheid op zijn zo eigen wijze verfilmde. Fellini maakte er zijn eigen kreatie van: een erotisch afgestelde moa- rionet in een kille omlijsting. Zon der warmte, zonder leven. Die Giacomo Casanova schijnt tussen zijn bedavonturen door heel wat te hebben afgeschreven. Zoveel zelfs, dat je je afvraagt, waar die man al dit tijd vandaan heeft gehaald. Dat kun je tenminste kon- kluderen uit de zojuist bij Bruna ver schenen gebonden editie van een eerder in de Zwarte Beertjes-reeks uitgegeven bundel van zes fragmen ten uit de memoires van onze eroti sche zwaargewicht Het zijn zes, zogenaamde onge kuiste, fragmenten bijeengebracht uit de Franse editie van Jean Lafor- gue uit de vorige eeuw. Sa mensteller en vertaler J. Vos vulde deze selektie aan met de belang rijkste uitweidingen volgens Casa nova's authentieke handschrift. De gravures werden door Barraud ver vaardigd naar tekeningen van Jules Adolphe Chauvet, die dateren uit de jaren 1870-1875. „Casanova" bevat bijna 500 bladzijden En dat is veel. Eigenlijk teveel bladzijden, besteed aan een man, die nauwelijks interesse kan wekken in deze tijd, met zijn nogal langdradige verhalen over wat ie al lemaal heeft gepresteerd bij de vrouwen. Voor liefhebbers van dit soort verhalen, die bovendien uit de achtergronden de nodige historische kennis schijnen te putten, is dit boek wellicht de moeite van het lezen waard. Voor het overige is „Casanova" een overtrokken uitgave, een bizarre curiositeit. Een saai boek, als u het mij vraagt. Maar wellicht beleef u enig plezier aan de humo ristische. maar ongekuiste tekenin gen van Chauvet. Die plaatjes zijn het enige ongekuiste van het hele boek. Voor de rest zijn de fragmenten aardige keukenmeid- verhalen, afkomstig uit de de cadente wereld van Giacomo Casa nova. Wat mij betreft heeft Fellini Casanova op de juiste wijze in zijn film uitgetekend: als een kille pop „Casanova", uitgegeven door Bruna Zn. te Utrecht, gebonden en van illustraties voorziene her druk van een Zwart Beertje. Ver taald door J. Vos. 487 bladzijden, 24,90. v. Dit is een ander kindertxrè Ungerer dan we gewend zijn verhaal van Pijper Poot en zijni vel over alle zoenen die hij van? der Poot krijgt wordt door Una tamelijk uitvoerig en metveelfis om alle ondeugende en gen streken van katertje Pijper ven en geïllustreerd met potlocé ningen die onze eigen wereldpJ tenversie laten zien: moeder? dient aan tafel muizemoesei bakken vinkemaagjes op, Poot werkt in een rattenconsen fabriek, en Pijper gaat na&i geen kattekwaad te ver NS« fikse ruzie komen FluwelienF» haar zoon Pijper overeen dal2 het vervolg erg aardig voorefc zullen zijn, maar dat het afgetopl met al die dankjewelkusjes, goe morgenkusjes, nattekusjes, |l kusjes, kusmekusjes, welterusi kusjes, enfin al die kusjes* kleine katertjes zo enorm hett aan hebben! „Geen kus voor moeder erg leuk boekje met schitter® tekeningen. Het echter janjj en dat geldt alleen niet votf boekje - dat goede kinderbo* zoals Bruna die uitgeeft, J0 moeten zijn. Maar ja, het zijn1 ook wel juweeltjes. Oorspronkelijke titel: ,No^ Mother", vertaald door Reedijk en uitgegeven dooft*» Zn. te Utrecht. Prijs 9.90

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 6