Filmagenda Ameisfoort
DONDERDAG 23 JUN11977
len van de film. waann Reichenbach op
bezoek gaat bij de producenten van al
lerlei hulpmiddelen, die het genot moe
ten verhogen.
Je moet dan werkelijk bijna hardop
lachen om de dwaasheden van
mensen, die van alles nodig schijnen te
hebben om hun sexuele lusten te
kunnen bevredigen Hulpmiddelen, die
niet voldoen aan een behoefte, maar
die m de meeste gevallen een behoefte
kweken De schreeuwende reclame
slogans spreken duidelijke taal Pute
staaltjes van uitgekiende commercie.
En het is juist die commercie die
teveel doorspreekt in de film van
Reichenbach. „Sex O'Clock USA" is
duidelijk een vluggertje geweest.
Een tussendoortje van een man, die
tijdens zijn bezoek aan de VS vlug
even zijn camera heeft laten draaien
tijdens de .avondjes-uit" na de
werkzaamheden van de dag en het
aangename met het nuttige heeft
verenigd voor een extra zakcentje.
Met aan het slot opnieuw de opdra
vende jongemannen in de gevange
nis. die nog steeds spijt blijken te
hebben van wat ze hebben gedaan.
En Reichenbach lacht in zijn vuistje:
ook de moralisten zijn aan hun trek
ken gekomen en kregen opnieuw ge
lijk. Kassa.
(Cinema 1, eerste week, 18 jaar).
ergert je aan de schijnheiligheid van
Reichenbach. vooral als in het verdere
verloop van de film alleen maar blijkt,
dat de cineast er op uit is geweest om
de kijker zoveel mogelijk te laten zien,
wat er allemaal op het gebied van sex te
koop is in Amerika. En dat is veel. Waar
meteen bij kan worden aangetekend,
dat Reichenbach déórvoor niet naar de
Verenigde Staten had hoeven gaan.
want ook in Europa had hij deze film
kunnen maken.
Toegegeven, Reichenbach weet de
camera goed te hanteren en komt soms
tot fraaie beelden, doeltreffend en soms
poëtisch verfilmd, maar op den duur
begint het wel te vervelen, om steeds
maar weer naar allerlei sadomaso
chistische scènes te moeten kijken of
naar duidelijk in scène gezette beelden
van een openlijk in het park vrijend
paartje, terwijl ze worden rondgereden
in een njtuig Amusant zijn die onderde-
AMERSFOORT - Sinds
onze minister van Justitie
de porno via zijn 50-
stoelen-formule deels in de
ban heeft gedaan wat
betreft de film, is het na
tuurlijk aardig te konstate
ren, dat de filmkeuring -
nog niet niet afgeschaft -
enige tijd geleden de
dokumentaire-film van de
Franse cineast Franpois
Reichenbach onversneden
heeft goedgekeurd. Blijk
baar zijn de dames en heren
van het eerbiedwaardige
keuringsinstituut van me
ning geweest, dat het een
leerzame, (educatieve) film
was met een moraal. „Sex
O'Clock USA" is inderdaad
leerzaam. Je leert er in de
eerste plaats door, dat Rei
chenbach niet kieskeurig is
in het kiezen van zijn on
derwerpen, verder dat deze
Franse cineast, die wel de
gelijk weet wat filmen is, in
„Sex O'Clock USA" ei
genlijk wat slordig aan het
werk is geweest.
Want ook al lijkt het heel wat, die
snelle aaneenschakeling van sexfrag-
menten uit de soms decadente
sexjungle van New York. wie niet alleen
uit is op het zien van smeuige plaatjes
komt al gauw tot de ontdekking, dat
Reichenbach zich er met een Jantje van
Leiden heeft afgemaakt en door aan het
begin en aan het eind een moraal te
knopen gedacht heeft de kijker te
kunnen bedriegen (en tevreden te kun
nen stellen).
Reichenbach begint zijn film met een
scène in een taxi. waann de mannelijke
passagier onder het oog van de taxi
chauffeur de vrouwelijke passagier uit
kleedt Om maar vooral te accentueren,
dat geen plaats meer veilig is voor de
vuige sex. Daarna zien we een hele rits
jonge mannen (waaronder opvallend
veel kleurlingen), die in de gevangenis
zitten wegens een zedendelict (ver
krachting e.d en allemaal voor de ca
mera hun spijt betuigen. Onwillekeurig
denk je dan aan een propagandafilm
van bijvoorbeeld de reclassering en je
in Deventer
Sex o'clock - Bell Bottom is bij ons het merk van ee broek
RSFOORT - Ook in Amersfoort
zeweek de film in première, die
is Nederlanders niet zo erg
aar waar speler Elliot Gould van
iheldraaien heb ik pas geweten
hel was" En dat wisten wij al.
megen de Amerikaanse 82ste parachu
tistendivisie. de Britse 1ste luchtlan
dingsdivisie. de Amerikaanse 101ste
luchtlandingsdivisie en de Poolse para-
chutistenbngade van generaal Sosa-
bowski
De bedoeling is dat de parachutisten
zich bij verrassing meester zullen
maken van de bruggen van Arnhem.
Nijmegen en Son om aldus de weg vrij
te maken voor het 30ste legerkorps van
generaal Horrocks, dat binnen 48 uur
vanaf de Belgisch-Nederlandse grens
via Eindhoven en Nijmegen naar
Arnhem moet doorstoten om de door de
parachutisten tijdelijk bezette bruggen
definitief in geallieerde handen te bren
gen, waarna de geallieerden vrijwel on
gehinderd zullen kunnen oprukken naar
het Roer-gebied, het industriële hart
van Duitsland.
Helaas verloopt niet alles volgens
plan. Door zware mist in Engeland kun
nen de vliegtuigen met parachutisten
en hun uitrusting niet volgens het vast
gestelde tijdschema opstijgen, waar
door het tempo van de aanval wordt
vertraagd. Ook blijft de Duitse
weerstand bij Arnhem aanzienlijk ster
ker te zijn dan door de geallieerden
werd verwacht. Er treden communica
tiestoornissen op tussen de inmiddels
gelande groepen parachutisten, waar
door zij geïsoleerd raken en door de
Duitsers omsingeld kunnen worden
Het 30ste legerkorps rukt vlot op tot
Eindhoven, dat bevrijd wordt, maar
daarna wordt de opmars van dit leger
korps aanzienlijk vertraagd doordat de
hbe Market Garden - de histo-
|w tragische slag om Arnhem
negen dagen geduurd. 32 jaar
ii1976 - hebben de producers
f E. Levine en Richard P.
f het regisdseur Richard At-
fough de hele lente, zomer en
[nodig gehad om de gebeurte-
p rondom Arnhem in 1944 op
pst te leggen.
IBRUG TE VER is het verhaal
paue Market Garden, een geal-
laanval vanuit de lucht en op de
lóe in één slag een eind moest
haan het duitse verzet in West-
izodat tegen het einde van 1944
ft) voorbij zou zijn
■ate Market Garden was een
l generaal Eisenhower
l*eurd plan van de Engelse
t&schalk Montgomery.
VERHAAL DAT GEEN
iaalwas
Edward Fox, Ryan o'Neal en Browning (Dirk Bogarde) in een Brug te ver.
weg tussen Eindhoven en Nijmegen
veel te smal is voor het passeren van
een grote hoeveelheid soldaten, tanks
en kanonnen. De massale geallieerde
aanval begint te stokken. Ondanks de
heldenmoed waarmee de geisoleerde
parachutisten vechten, moeten zij toch
steeds meer terrein prijsgeven aan de
Duitsers doordat hun materieel opraakt
en het aantal gesneuvelden steeds gro
ter wordt. Operatie Market Garden
wordt tenslotte na 9 dagen een even zo
grote mislukking
Burt Lancaster en Alain Delon zijn ook geen vriendjes zo te zien - Scorpio.
DUET IN BED
In de nachtvoorstellingen (vrijdag- en
zaterdagavond vanaf 24.00 uur) kan
men in Duo 1 een duet in bed beleven.
Rick. een scenanoschrijver in
Hollywood neemt twee jong liftsters
mee. die hij na een wilde nacht in zijn
huis niet meer kwijt raakt Eën nacht
was voor hem echter genoeg en hij wil
trachten de meisjes te lozen. Maar dat
is ook wat de meisjes van hem willen.
Teveel voor één man. die twee
vrouwen Wie er zin in heeft zich mee te
vermoeien, kan terecht in Duo 1Eigen
lijk hadden ze die film beter in Duo 2
kunnen plaatsen Duet in Bed voor
niet-slapers
(Duo 1 eerste week. 18 jaar)
Verschillende prolongaties in de an
dere theaters Grand 5 - Midnight Cow
boy (18 jr.), Tentacles in Cinema 2 (14
jaar), het Debuut in Euro (18 jaar) en
Blue Movie in Duo 1 (18 jaar) verdwijnt
ook nog niet.
In de nachtvoorstellingen weer veel
nieuw. Duet in Bed en Scorpio, die al
eerder draaide Meer dan genoeg dus
voor een week film kijken U zoekt maar
uit Van alles wat met als première pri
meur ,,Een brug te ver". In Nederland-
Deventer opgenomen
Nu. 33 jaar later, zijn de geschied
kundigen het nog steeds niet helemaal
met elkaar eens over de precieze oor
zaak van deze kolossale geallieerde
nederlaag Wat wel vast staat, is het
epische karakter van Operatie Market
Garden. Een episch karakter dan ten-
volle tot uitdrukking komt in deze impo
sante film. die de toeschouwer tot de
laatste seconde in zijn ban gevangen
houdt
J9 naar 1944. In september wor-
b Duitsers in en rondom Arnhem
ten verrast door de komst van de
«lucblarmada en het grootste
Wngsleger uit de geschiedenis
P6 9dven vliegtuigen en zweef-
ïp droppen bij Arnhem en Nij-
Dirk Bogarde als Luitenant Generaal Frederick „Boy" Browning: „we might
be going a bridge too far
EXPLOSION OF THE DRA
GON
CINEMA 2
Tentacles (Vangarmen) met Bo Hop
kins, Henri Fonda en John Huston 1.45
6 45 - 9 15 uur, zondag 1.45 - 4.15 -
6 45 - 9.15 uur. leeftijd 14 jaar.
SCORPIO
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 23 juni t/m 29 juni 1977
GRAND 3 (Première Nederland)
Joseph E. Levine presenteert naar het
boek van Cornelius Ryan Een brug te
ver (A bndge too far) met verscheidene
topacteurs zoals: Dirk Bogarde. James
Caan. Michael Caine. Sean Connery,
Peter Faber. Elliot Gould. Gene Hack-
man, Anthony Hopkins. Hardy Kruger.
Laurence Olivier, Ryan O'Neal. Robert
Redford. Maximilian Schell en Liv Ull-
mann.
Aanvangstijden dagelijks 2.00 en 8 00
uur.
Ook nieuw is een andere explosie in
Duo 2. Explosion of the Dragon (14 jaar)
met Brucee Lee en Van Williams En
deze namen brengen fans direct in ver
binding met de Groene Horzel
Ook dit keer wordt er weer gevochten
tegen de misdaad, met een allesvernie
tigende laserstraal. De ontvoering van
een verloofde van een bevriend
straatshoofd staat centraal Het meisje
zal vrij komen als de Monarch publieke
lijk verklaart afstand te doen van de
troon ten behoeve van zijn naaste me
dewerkers. annex ontvoerders van het
meisje. In een hinderlaag gelokt maakt
Burce natuurlijk korte metten met ze
Een heroinetransport. dat op het spoor
gekomen wordt, is ook niet niets, zodat
avontuur spanning en vrouwelijke
schoonheid weer de boventoon vieren
Vrienden van ..De Groene Horzel"
zullen ook dit keer weer willen weten,
wie overwint.
(Duo 2. eerste week. 14 jaar)
In de andere nachtvoorstelling in Duo
2 Burt Lancaster en Alain Delon in
Scorpio. Vrijdag en zaterdagavond om
23.45 uur. 18 jaar. Duo 2.
EURO, tel. 033-33655
Een film van Nouchka van Brakel: Het
debuut met Marina de Graaf. Gerard
Cox. Pleuni Touw en Kitty Courbois, za
terdag 4.30 - 7.00 - 9.30 uur. zondag
2.00 - 4.30 - 7 00 - 9.30 uur. woensdag
7.00 - 9 30 uur, overige dagen 1 45 -
7.00 - 9.30 uur, leeftijd 18 jaar.
SALTY
Voor de kinderen vertoont Salty, de
vrolijke zeeleeuw zijn kunsten in twee
zaterdagmiddag- en één woensdag
middagvoorstelling. resp 12.30 en 2.30
uur - woensdag om 1 45 uur. Alle leef
tijden, Euro
DUO 1, tel. 033-16572
Blue movie met Kees Brusse, Carry
Tefsen en Hugo Metsers. 2.15-7.15-
9 30 uur. zondag 2.15 - 4 30 - 7.15 -
9.30 uur. leeftijd 18 jaar.
GRAND 5 (Voormalig Studio G)
Dustin Hoffman en Jon Voight in een
film van John Schlesinger. Midnight
Cowboy, zaterdag 2 15 - 7.00 - 9.30
uur. zondag 2.15 - 4 30 - 7 00 - 9.30
uur. overige dagen 7 00 - 9 30 uur. 's
middags wegens verbouwing gesloten,
behalve zaterdag en zondag
DUO 2
Explosion of the dragon met Bruce Lee
en Van Williams 2.00 - 7 00 - 9 15 uur.
zondag 2.00 - 4.15 - 7.00 - 9.15 uur.
leeftijd 14 jaar.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
Duet in bed, vrijdag en zaterdagavond
24.00 uur. 18 jaar.
DUO 2
Scorpio met Burt Lancaster en Alain De
lon, vrijdag en zaterdagavond 23.45
uur, 18 jaar
CINEMA 1, tel. 033-18900
Francois Reichenbach toont de werke
lijkheid voor volwassen (niet preutse)
kijkers Sex o'clock USA, 1 45 - 7 00 -
9.30 uur. zondag 2 00 - 4.30 - 7.00 -
9.30 uur, leeftijd 18 jaar
KINDERVOORSTELLINGEN
EURO
zaterdag 12.30 en 2.30 uur. woensdag
1 45 uur: Salty de vrolijke zeeleeuw, a l