Eemland- klappers deel 2 Lien de Pers in „De Hakhorst" „De honden van de oorlog", een goed gedokumenteerd avontuur „Nergens" - uitstekende SF-bundel LEUSDER KRANT - KIJK OP KUNST lang droog is geweest. In het najaar, èn wanneer de planten een droge periode hebben gekend, zijn de kleuren het meest vast, en fris. Toch hebben ook de wat meer ingeschoten kleuren een heel be paalde, eigen bekoring. Ik denk bij voorbeeld aan de door een zachte vuurgloed doorgetrokken kleuren van de collage „De vlucht", die iets heel warms hebben. Die bestorven kleuren zijn de weerslag van de tijd, die er over heen is gegaan. Zij zijn een combinatie, die zich wonderwel voegt bij het eeuwenlange verleden van de Bijbelverhalen. Heel mooi zijn ook de verstilde hor- tensiakleuren in de hof van Ghet- semané Knap toegepast zijn de vaal lila tulpenbloembladen voor de wijnvaten van de bruiloft te Kanaan. Symbolische toepassing vinden, haast, vanzelfsprekend, de, judas penning, onder andere in de collage van Esau, die zijn eerstgeboorte recht verkoopt voor een schotel lin- zenmoes De brandnetel, de distel en de zuring, waar Job in al zijn aardse ellende op de mestkoop zit. Het tiengeboden plantje, bij Mozes die met de stenen tafelen de in neve len gehulde berg afdaalt, terwi volk zijn geduld verloren heet, lang joelende is rond het kalf. Mooi van sfeer is de collaj; Saulus, op weg naar Damast zijn ijver om de Christenen lei? gen. Er verschijnt eengroolEö de weg, en Saulus wordt meiS heid geslagen. Lien de Pers! hier natuurzijde ingebraot draden door zijden^) gesponnen die een glanzendj teweegbrengen. Dankbaar is ook het gebral zilverdraad, kerst zilverschoon, donkere grassw koren, aren. zaden. Natuurlijk! riaal dat door Lien de Persopi overtuigende wijze boven dei verschijningsvorm wordt uiii ven. Een tentoonstelling, die «t eens moet gaan bekijken.Tti tot en met 20 augustus, eikel (behalve 's maandags) vi 16.30 uur, en 's zondags n 13.30 uur. ANCOI Het is het meeslepende verhaal van een genezeres, die een op sterven liggende jongen, lid van een woestijnstam, geneest door middel van slangen. Larry Niven's „Legpuzzel man" is een aanval op de bu- reaukratie, die zelf - ook binnen de rechterlijke macht - verstrikt raakt in haar eigen methoden. Een ietwat zwartgallig verhaal, juist door het slot Kit Reed schreef „Gouden Hectaren", een ietwat mistroostig verhaal over het ouder worden in de toekomst Goed getroffen qua sfeer en op bouw. Tenslotte James Tiptree met zijn verhaal „Het meisje dat aangesloten werd", waarmee hij een Hugo Award won. Tiptree, een geheimzinnige schrijver, waarvan alleen maar een post busnummer bekend schijnt te zijn, schetst in dit verhaal op Kortgeleden verscheen - ter gelegenheid van Leusden's twaalfhonderdjarig bestaan - van de hand van J.M.H. Putman uit Bussum het tweede deel uit de serie "Eem- land Klappers", met in dit deel familie-registers ontleend aan het doopboek van de R.K. pa rochie Hamersveld van 4 mei 1695 tot 3 juli 1732 en het daarop aansluitende doop boek, dat tot 13 april 1811 gaat. Het eerste boek bevindt zich nog in het archief van de paro chie, het tweede doopboek is in het bezit van het Rijksarchief te Utrecht in de verzameling Rectroactra Bur- gelijke Stand (onder nr. 241In ironisch-satirische wijze hel re clamewezen in de toekom Een toekomst, waarin recta eigenlijk een achterhaald becg is geworden, omdat recta verboden is. Maar dan kentra de bonte-wasverzadil» verzameling niet. Er word» nieuwe methoden ontwikksH om een nieuw produkt toch aï de man te brengen, zonder* wet te overtreden Huiven»? wekkend, dat wel „Nergens" is een uitstekers bundel. De kwaliteit is even# tig en van een goed niveau „Nergens", halenbundel, uitgegeven dor Meulenhoff Nederland te An sterdam in haar SF-reeb nummer 119. Samenstelt Roderick Lennaert van fltiji vertalingen van de samensttt Ier en Pon Ruiter. Het omslij is van Peter Ramselaar. Pr? 12,50. Bert Vos de klapper zijn alle voordeo» derzoeker belangrijke gegt vens verwerkt, in feite op breekt alleen de doopforinu'e ring. De dopen zijn per 5$ gesorteerd. Wijlen burgemeester i# A.H. van der Post schrijftij voorwoord van deze twee* "Eemland-klapper" on# meer: "Het is zeer nemelijk, dat van de viert van Leusdens 1200 jarig# staan ook een stimuleren* invloed uit zal gaan om* eigen familiegeschiedenis gaan onderzoeken, met na# op diegenen, wier voorge slacht uit Leusden omgeving stamt." Wie belangstelling I# voor de Eemland-klap# nummer 2, kan het naslag j bestellen bij de heer Ja Putman, Gooilaan 8 te Bussv» door overmaking van/.15rfJ rekening nr. 64.42.35.438 N Slavenburg's Bank te 8us# ten name van de heer Puin*: Aanbevolen voor de histon sche onderzoeker! DONDERDAG 14 JUL11977 „De wandeling van Jezus met de discipelen op de Sabbath" expositie Lien de Pers. Bloem-collages van bijzonder karakter leven, dat zij ze op héél natuurlijke wijze in dit natuurlijke materiaal kan uitbeelden Freddy Textor heeft aantrekkelijk werk naar Leusden gehaald Het is beslist een fascinerende kollektie, die de Apeldoomse hier toont. Misschien doet het werk van Lien de Pers in eerste instantie wat primi tief aan. Aanvankelijk heeft de be schouwer wellicht moeite zich los te maken van de impressie van primi tieve schilderkunst Van deze im pressie kan hij zich los maken, want de collages van Lien de Pers hebben een geheel eigen karakter. Verscheidene collages krijgen net dat mee, wat ze uittilt boven het leuk bezig zijn met gedroogde bloemen. Zoals de steendruk, de keramiek, de aquarel alle begrensd worden door de karakteristiek van materiaal en techniek, zo hebben de ge droogde planten uiteraard ook hun beperkingen. Lien de Pers heeft zo veel gevoel voor het natuurlijke ma teriaal, dat zij het in eigen sfeer weet te benaderen, en in de meeste ge vallen de grenzen ervan niet over schrijdt. Lien de Pers heeft gevoel voor compositie, en weet bovendien, met summier materiaal gebruik ver rei kende effekten op te roepen. Grasjes en varentakjes worden exo tische wouden, bladeren worden woestijnen Het best zijn Lien de Pers' colla ges, als ze bij aanduidingen blijven, niet te concreet worden voorgesteld. Waar dit wèl gebeurt, wordt het niveau schade toege bracht. Af en toe werkt zij met symbolische materiaaltoepassinq Wanneer David op het dak van zijn paleis wandelt, en Batsheba ziet baden, rankt ter rechterzijde de pas siebloem hoog op. Het groot hoefblad is fraai toegepast voor de daken van de paleisgebouwen. Het klein hoefblad geeft de begroeiing van de tuin een levendige, tintelende noot mee. Vlak bij de pas siebloem dorent de roos, en tussen Batsheba en David in groeit het frêle Gelderse roosje op. Batsheba's kas tanjebruine lokken worden gevormd door maishaar. Davids weelderige haardos bestaat uit heel fijne, ge droogde plantenworteltjes. Wat de kleuren van de planten betreft: die hangen af van het seizoen waarin ze geplukt werden, van de plaats waar ze groeiden, van het feit of het veel geregend heeft of Als er in de krant een bericht staat over een staatsgreep - zoals kortgeleden in Pakistan - dan denk je: ach, die mensen leren het ook nooit, 't Zal hun volksaard wel zijn, dat ze niet in staat zijn om de diktatuur buiten de deur te hou den. Zwakke leiders, die de de- rnokratie ook met een korreltje zout nemen en hupsakee, ze wor den uit het zadel gewipt. Vooral in Afrikaanse landen is dat bijna een macht der gewoonte geworden. Je kunt je er in een demokratisch land als de onze over opwinden, maar méér dan dat doe je in feite niet, kun je als enkeling ook niet doen. Het gebeurt nu eenmaal. Zelfs goedwillende volkeren komen op een gegeven moment voor hetzelfde te staan: de nachtmerrie van de diktatuur, zie bijvoorbeeld Chili. Wat dit laatste voorbeeld betreft wordt vaak ge zegd, dat de Amerikaanse CIA deze staatsgreep heeft veroor zaakt, in ieder geval stevig heeft gesteund. Ook dan denk je onwil lekeurig: zou de CIA zoveel wer kelijke macht bezitten? Als je dan de Watergate-affaire meemaakt, Vietnam, en als je die andere ont hullingen over de Amerikaanse geheime dienst leest, tja, dan begin je weer te twijfelen. 1 Staatsgrepen behoren tot dit aardse tranendal en in de meeste t gevallen ligt de hang naar macht ten grondslag aan hetgebeuren. Debe- kende schrijver Frederick Forsyth (schrijver van o.m. „De dag van de Jakhals" en „Geheim Dossier Odessa") heeftzich in hetfenomeen van de staatsgrepen verdiept en in Lhet bijzonder in één van de belang rijkste faktoren die een rol meespelen in Afrikaanse staatsgre pen: de huurlingdesoldaat, die zich voor de beste prijs ter beschikking stelt. In zijn nieuwste roman „De honden van de oorlog (The dogs of war) zet hij alles nauwkeurig op een rijtje, verwerkt tot een spannend do- kumentair avontuur. Dat in veel ge vallen het Kapitaal een belangrijke rol bij een staatsgreep kan spelen, legt hij op een duidelijke wijze uit. Dat is eigenlijk het bijzondere van Forsyth's romans: hij wéét waar hij over schrijft en doet dat op een dus danige wijze, dat de lezer na afloop hetzelfde weet. Een uitgebreide re search ligt hieraan ten grondslag In „De honden van de oorlog" schetst Forsyth de voorbereiding en realise ring van een staatsgreep in een fictief Afrikaans landje. En het doet er eigenlijk niettoe welk landje het is Vooral in het uitgestrekte Afrika zijn tal van republiekjes, die na hun on afhankelijkheid in dezelfde misera bele economische toestand verkeren als het voorbeeld van For syth. Met dezelfde basis als in het boek worden geschetst, is het best mogelijk, dat een staatsgreep wordt gepleegd op dezelfde wijze als For syth afschildert in het384 bladzijden tellende boek. Het is een Engelse multi-miljonair en eigenaar van een mijnindustrie, die de stoot geeft tot de staatsgreep, zelf de zaak finan ciert en zelf zorgt voor een nieuwe president. De uitvoering ligt in handen van een uitstekende huursoldaat. Cat Shannon, die onder meer in de Kongo en Nigeria heeft bewezen niet alleen goed te kunnen vechten, maar hersens ge noeg heeft om zo nodig een hele staatsgreep te organiseren. Groot industrieel Sir James Manson be taalt, Shannon en dezijnen voert het uit Forsyth beschrijft vrijwel elke dag, die de voorbereiding van de staatsgreep kost. Hij vertelt, hoe de huurlingen hun oorlogs materiaal verwerven, hoe het klandestien wordt vervoerd en hoe de zaak wordt gefinancierd via allerlei nep-maatschappijen, die in landen als Zwitserland, Luxemburg en Liechtenstein zonder enige moeite in korte tijd kunnen worden opgericht. Je bent na de bijna vierhonderd bladzijden weer een heel stuk wijzer geworden, afgezien nog van het feit, dat Forsyth er in ge slaagd is om de informatie te ver werken in een zeer lezens waardig, spannend avonturen verhaal. „Dogs of war", vertaling J Nlessen-Hossele, uitgegeven door Bruna Zn te Utrecht in de Zwarte Beertjesreeks Prijs 7.50 Bert Vos In ruim driehonderddertig bladzijden publiceert de uit geverij Meulenhoff te Amster dam in haar bekende SF-reeks een nieuwe bundel lange- korte SF-verhalen. Tien stuks in totaal. Een bundel, die werd samengesteld door Roderick Lennaert van Rhyn, die samen met Pon Ruiter ook de vertaling verzorgde. De meeste verhalen in deze bundel zijn van een uitstekende kwaliteit, zoals bijvoorbeeld het poëtisch knap geschreven ver haal van Poul Anderson: „Ko ningin van Lucht en Duisternis", waarmee hij zowel de Nebula als de Hugo Award won. Barrington Bayly's „Mutatie planeet" vertelt het verhaal van een bezoek van een ruimteschip aan een planeet, waar de reizi gers worden gekonfronteerd met een „schepper" en daar het slachtoffer van worden. Grappig en ironisch is het ver haal van Alfred Bester: „Iets daarboven vindt me aardig", waarin een satelliet de macht overneemt en samen met alle computers, rekenmachines e d de zaakjes gaat regelen Iets minder van kwaliteit - het onderwerp is niet goed genoeg uitgewerkt - is het verhaal van Lloyd Biggie: „Het tijdelijke ver wisselen". waarin het thema „invriezen" weer eens ter sprake wordt gebracht als on derdeel van het plot Arthur Clarke - de gesettelde SF-schrijver, die vrijwel geen verhalen meer produceert - schreef in 1971 „Ontmoeting met medusa" en won daarmee terecht een Nebula Award. Ook hier is weer sprake van een technisch verhaal, waarin Clarke de reis van een astronaut naar Jupiter beschrijft en tevens de fascinerende mogelijkheden van leven binnen de enorme dampkring van deze reuzenpla- neet. Met dit keer een uit stekende plot en dat is iets, waar Clarke ons niet al te vaak mee verrast Philip José Farmer - ook een schrijver waar we in Nederland echt te weinig van lezen - schreef: „Schetsen tussen de puinhopen van mijn geest" en behandelt hierin het thema van een buitenaardse intelligentie, die de aarde in haar greep houdt op een aparte wijze Farmer s verhaal is uitstekend door de goed volgehouden spanning van een handeling, die eigenlijk door een onoverkomenlijke een tonigheid uit zou moeten gaan als een kaars Vonda Mclntyre won een Ne bula Award met haar poëtisch verhaal „Van Mist, en Zand, en Gras", eigenlijk meer fantasy LEUSDEN - Zondag de 17 de juli gaat er weer eens een tetoonstel- ling van start bij Freddy Textor in zijn eetkafee - galerie „De Hak horst", Waarden 25a, einde Noorderinslag, te Leusden- centrum. Het is een héél bizondere tetoon- stelling Ik heb iets dergelijks in een dergelijke vorm nog niet eerder ge zien Maar ik besef, dat er niets nieuws onder de zon is Het zijn collages van gedroogde bloemen, bladeren, planten. Niet in de algemeen bekende vorm van ge droogde veldbloemetjes achter glas in een ovaal lijstje, alom gebezigd als verjaarskadootje. Lien de Pers maakte collegas van een flink formaat, op thema's uit de Bijbel, het boek met oude en wijze verhalen, die zó voor Lien de Pers „Saulus op weg naar Damascus" - expositie Lien de Pers David en Bathseba" - expositie Lien de Pers „De tocht door de woestijn" - expositie Lien de Pers

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 12