(varieerd filmprogramma in Amersfoortse theaters „The Big bus", een mislukte persiflage „Merlijn de tovenaar" opnieuw uitgebracht „Gator" regiedebuut van Burt Reynolds DONDERDAG 21 JUL11977 soort nostalgie dit vervolg zullen appreciëren, vooral ook, omdat het verhaal op zich niet zo heel erg veel afwijkt van de eersteling. Wat velen in Silverstein's „Horse-film" voor namelijk aantrok was de wijze, waarop de zeden, gewoonten en mysterieuze rituelen der indianen door hem in beeld werden gebracht, waardoor de film een do- kumentair karakter kreeg. Dat soort film werden nadien vaker gemaakt en wat Kershner nu met zijn „The Return of a man called Horse" brengt, kan niet anders worden ge zien als een ietwat mislukte imitatie van de vorige. Richard Harris speelt ook nu weer John Morgan, die Britse kas teelheer, die in de achttiende eeuw (in de eerste film) naar het Ameri kaanse wilde westen vertrok, daar verdwaalde en bij een Indiaanse THE BIG BUS: LACHEN? Regisseur James Frawley heeft ooit eens de bedoeling gehad om een satire op het genre rampenfilms te maken. Weet je wat, zal hij toen gedacht hebben, ik neem een enorme atoombus en laat die door Amerika razen. Scenarioschrijvers Fred Freeman en Lawrence J. Cohen zagen daar wellicht brood In en het resultaat is de als dolkomi sche satire aangekondigde „The Big Bus". Wie voldoende rampenfilms heeft aanschouwd, zal in „The Big Bus" tal van verwijzingen en „grap- ult de film: „Return of a man called Horse", met rechts torris als Horse. van de meest in- I en meest beoefende F van ons nijvere volkje )l bekende blazen in het PP/ë, dat oom Agent op Wigelukkige momenten tear heeft liggen. Menig- de afgelopen jaren tot Tprofe verbazing, dat de Wet zo zuiver was, als ledachf. nirt dan ook maar zei ten automobilist op een r' s,u'< en het jammer Pi niet wordt aangehou- W ze er. Ze zijn zeld- F7e bestaan. jden hoorde ik het ver- ■ee knapen, die alcohol en stad reden en een P' van de politie pas- tonder dat ze werden Men. f hou, zei de ene, „ik pis willen blazen. Zoiets ppNnstens één keer in je nen meegemaakt." De mde dit en daarom werd J besloten om een P/den om nogmaals de T 'e kunnen passeren. Pveer zien, houden ze Jj- Meen dronken men- wndjes, denken ze na- rMfe de een. De ander I N/et teveel, maar |,<w> binnen de kortst v °P het uitgangspunt De automobilist voor hen werd aangehouden en moest zijn wagen aan de kant van de weg zetten. Zij mochten doorrijden. De auto achter hen was eveneens het haasje voor een blaasje. Pech! „Nog een rondje?" De ander knikte. „Ze moeten ons toch wel één keer aanhouden,zei hij hoop vol. Het rondje werd in een even snel tempo volbracht, maar ook dit keer was het geluk niet met hen. De agenten hadden op dat moment hun handen meer dan vol aan een pijpjesblazer, die zichtbaar moeite had al die alcohollucht kwijt te raken en daarom wat reserve pijpjes kreeg aangereikt. „Ze willen ons gewoon niet kontrole- ren," konstateerde de ene knaap met een zucht. De ander haalde z'n schouders op. „Nog één rondje. Driemaal is scheepsrecht,zei hij optimistisch. Daar had de ander nog niet aan gedacht. Opgelucht gaf hij gas. Het overbekende spreekwoord werd ook nu weer bewaarheid, want één der agenten, die zijn pijpjes-missie bij de alcohol-klant naar ieders voldoening had beëin digd, stak gebiedend zijn hand op en gebaarde de beide knapen naar de kant van de weg te rijden. „Beet!" riep de één op gewonden uit. En zo was het. Vol verwachting werd het portierraam naar beneden gedraaid en twee gezichten vol onschuld keken de agent aan. Deze schudde ernstig zijn hoofden pakte z'n boekje. „He ren," zei hij, „dit is een ernstige zaak. Rijden zonder veiligheids gordels om is levensgevaarlijk. Dat komt dan op twee keer vijfenveertig gulden.En hij begon zwijgend en met een somber gezicht de kassa bonnen uit te schrijven V. stam terecht kwam, door hen als pakpaard werd gebruikt (vandaar zijn bijnaam Horse) en tenslotte na een reeks pijnlijke rituelen in de stam werd opgenomen. Totdat hij met een lichte heimwee terug keerde naar zijn land en zijn kasteel. Die heimwee is in de tweede „Horse-film" voorbij en Morgan, genaamd Horse trekt op nieuw naar Amerika om zich weer bij zijn bloed-stam aan te sluiten. Ze waren hem daar in Amerika, in dat ruige westen, bijna vergeten en dus moet Horse opnieuw de inwijdings rituelen ondergaan, voordat ie wordt aanvaard door de stam. Maar dan is het allemaal weer koek en ei en helpt Horse met zijn Britse slim heid zijn toch al wat gedegeneerde Indianenstam over de mislukkingen heen en aan de overwinning op de vijanden. Had de eerste Horse-filn at enigszins de kenmerken van een aardig verteld jongensboek lè Karl May's Winnetou en Old Shatterhand, de wijze waarop Kershner het vervolg maakte is zo mogelijk nog jon gensachtiger. Winnetou en Old Shatterhand zouden zich mis schien best thuis hebben gevoeld tussen de Indianen en in het landschap, dat zo nu en dan overigens fraai is verfilmd. Maar dat alleen is niet voldoende om een goed verhaal in een goede film te vertellen. (Grand 5, eerste week, 12 jaar). pen" terugvinden, want zo is het uiteindelijk bedoeld, nietwaar? Het is echter bijzonder jammer, dat ner gens echt om te lachen valt. Som mige vondsten zijn best aardig, maar de verder knullige dialogen en daardoor het gebrek aan werkelijk spitse, komische teksten die de door Frawley en de zijnen bedachte beelden voldoende moeten onder steunen, maken van de „Big-Bus" een volslagen mislukking. Het verhaal is erg simpel en een samenvatting van voorgaande rampenfilms. De eerste grote atoombus, werkelijk een bus van monsterachtig grote afmetingen en door kernenergie aangedreven, gaat aan haar eerste reis dwars door Amerika beginnen, maar de onderneming wordt van het begin af gesaboteerd door mensen, die om hun eigen belangen te beschermen, de reis graag als een mislukking de annalen terecht zou den zien komen. Er wordt dan ook alle moeite gedaan om de reis te voorkomen of in ieder geval hal verwege te laten mislukken. Er ge beurt dan ook van alles aan boord van de bus, die een zeer luxueus interieur heeft en van alle gemakken is voorzien, zoals aan boord van een modern vliegtuig, eerste klas. Er is een bar, compleet met knotsgekke pianist, er wordt van alles gedaan om de passagiers te gerieven. En natuurlijk wordt er sabotage gepleegd, volgen er bot singen, weigeren de remmen, wordt een ramp op het laatste mo ment voorkomen, kortom: er ge beuren allerlei zaken, die ook in vo- Kershner, die aansluit op de in 1970 gemaakte film „A man called Horse" van regisseur Elliot Silverstein. Nu zijn vervolgen - op enkele uit zonderingen na - nooit een succes. De praktijk leert dat telkens weer. Vooral niet, als de tweede film door een andere regisseur wordt ge maakt, met wellicht andere regie opvattingen dan de man, die de eerste maakte. Daarbij komt, dat er inmiddels zeven jaar voorbij zijn gegaan en diezelfde praktijk leert, dat ook het publiek verandert, an dere maatstaven heeft. Misschien dat mensen, die in 1970 Silverstein's film met genoe gen hebben bekeken ook nu uit een - Burt Reynolds In diens regie-debuut: „Gator", een niet onverdienstelijk gemaakte aktiefilm, deze week In Duo 2. POORT Deze week vier nieuwe films op het programma s,.fl|00^ bioscopen. Dat is in Grand 5 de film „The return called Horse". Verder nieuw deze week in Cinema 1 en 2 nlschefilm aangekondigde „The Big Bus", een soort „grap- ,lseen satire op de rampenfilms van regisseur James Fraw- iTitlnee-voorstellingen van Cinema 2 en 's avonds in Cinema ■avond Is in Cinema 2: „Merlijn de tovenaar" te zien, terwijl njlineevoorstellingen van Cinema 1 draait. Nieuw in Duo 1 „I in wellustig Tirol" en in Duo 2 „Gator" (Het loon van de met Bert Reynolds in de rol van Gator. OF A MAN HORSE jtïeei kink in (film-)kabel ■w jan |,a(j u in Grand 5 kunnen naar de uitstekende van regisseur Serge met diens vrouw Jane Birkin. U eeiiBt'alme moi non plus" etiiKog te goed. Inplaats 'f'Bïeze week in het voor- "üSdloG een film van een mindere kwaliteit: viLiSim of a man called ïduL m„ van regisseur Irvin mca Scène uit „The Big Bus", een mislukte satireop de rampenfilm (In Cinema 1 en 2). baantje aan tegen zeer goede beta ling. Vooral het middenstuk van de film maakt de ietwat te lange en wellicht overbodige inleiding meer dan goed. Enfin, de liefhebbers van aktie moeten zelf maar gaan kijken. (In duo 2, eerste week, 12 jaar). IN HET KORT „Een brug te ver", de bijna drie uur durende oorlogsfilm naar het gelijk namige boek van Cornelius Ryan, begint in Grand 3 aan de vijfde week. De meningen hierover zijn verdeeld. De één zegt dat er veel te veel in geschoten wordt zonder wezenlijke handeling, de ander zegt, dat het te veel een dokumentalre Is die te ge romantiseerd overkomt. En dan is het gewoon zaak om zelf maar te gaan kijken. Drie uur lang. (Grand 3, vijfde week, 12 jaar). In Grand 4, het schitterend geoutil leerde nieuwe theatertje op de plaats, waar vroeger de foyer was, draait voor de tweede week „Het vergeten kontinent", een op een ver haal van Edgar Rice Burroughs ge baseerde film, waarin Duitsers en Amerikanen in oorlogstijd door een vergissing terecht komen in een tro pisch land midden In de zuidpool, waar de tijd heeft stilgestaan en waar allerlei verschrikkingen wachten. Voor de liefhebbers van monsters en dat soort gespuis. (Tweede week, Grand 4,12 jaar). Euro Cinema herbergt nu voor de derde week „The sound of music", de onverwoestbare musical met Julie Andrews en Christopher Plummer in de eveneens onvergete lijke hoofdrollen. Voor de pure liefhebbers van onvervalste roman tiek verpakt in een aanstekelijk mu zikaal jasje. (Euro Cinema, derde week, alle leeftijden). In Duo 1 komen de toeschouwers opnieuw in Tirol terecht. Ik heb al verschillende mensen ontmoet, die dit jaar hun vakantie voor het eerst in dat frivole land In Oostenrijk door gaan brengen, zonder dat ze daar enige reden voor hebben. Maar er is ongetwijfeld „Sexjool in wellustig Ti- rol" te beleven. Hoe kun je anders die grote trek naar Oostenrijk verklaren? Voor de liefhebbers die dat allemaal niet begrijpen of een lange reis willen besparen: deze week in Duo 1 (eerste week, 16 jaar). 1 In de nachtvoorstelllngen van Duo 1 kunnen diezelfde liefhebbers kijken naar „Help! Ik ben geen sex- machine" en dat kan twee dingen be tekenen: het is juist wél het geval, of het is de waarheid. Aan u om het uit te zoeken, vrijdag en zaterdagnacht in Duo 1 (16 jaar). In Duo 2 In de nachtvoorstellingen opnieuw de film „Killer Force" van Filmagenda voor Amersfoort*van donderdag 21 juli t/m 28 juli 1977 GRAND 1, tel. 033-14632 Deze zaal krijgt 135 luxe fauteuils en wordt eind dit jaar geopend. GRAND 2, tel. 033-14632 Eind van dit jaar wordt ook dit theater geopend met 135 luxe fauteuils GRAND 3, tel. 14632 Een brug te ver (A bridge too far). Aan vangstijden dagelijks 2.00 en 8.00 uur, 12 jaar. GRAND 4, tel. 14632 Het vergeten continent. 1.45 - 6 45 - 9.15 uur. zondag 1 45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur, 12 jaar. GRAND 5 (voormalig Studio G) Return of a man called Horse 2.15-7.00-9.30 uur, zondag 2.00 - 4.30 - 7 00 - 9.30 uur, 16 iaar CINEMA 1, tel. 033-18900 Iedere middag 12.30 en 2.30 uur. zondag 2.00 en 4 30 uur: Merlijn de To venaar Geheel Nederlands gesroken, al. Iedere avond 7.00 en 9.30 uur: The big bus, 12 jaar. CINEMA 2, tel. 033-18900 Iedere middag 1 45 uur, zondag 1 45 - 4.15 uur: The big bus, 12 jaar Iedere avond 6.45 en 9.15 uur: Merliin de tovenaar (Walt Disney) a I. EURO tel. 033-33655 The sound of music, dagelijks 2.00 en 8 00 uur, a l DUO 1, tel. 033-16572 Sexjool in wellustig tirol, 2 15 - 7.15 - 9.30 uur, zondag 2.15 - 4,30 - 7.15 - 9 30 uur, 16 jaar. DUO 2 Gator (Het loon van de misdaad) 2.00- 7,00 - 9.15 uur, zondag 2.00 - 4.15 - 7.00 - 9.15 uur, 12 jaar NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 in de late night sex-show Help' Ik ben geen sexmachine, vrijdag en zaterdag avond 24.00, 16 jaar DUO 2 in de late night action-show Killer Force, vrijdag en zaterdagavond 23.45 uur. 16 jaar regisseur Val Guest met Telly Savalas Peter Fonda en Christopher Lee in de hoofdrollen. Het is een goede aktiefilm, waarin de aktie draait rond diamanten-smokkel in Zuid-Afrika. (vrijdag en zaterdag nacht, 16 jaar). rige rampenfilms een plaats hebben gevonden. Een goed scenarioschrijver met gevoel voor echte humor en een dito regisseur zouden er wel licht nog iets van gemaakt kunnen hebben (iemand bijvoor beeld als de onnavolgbare grap penmaker Woody Allen). Hoofd rolspelers Joe Bologna en Stoc- kard Channing weten er ook al geen raad mee en zo raast de gi gantische bus, die miljoenen heeft gekost, resoluut naar het einde zonder ook maar op enige wijze echt te vermaken. Mis schien, dat deze filn in de kin dermatinee nog te redden is Maar kinderen hebben wellicht weer onvoldoende rampenfilms gezien om het echt te kunnen be grijpen (Cinema 1 en 2, eerste week, 12 jaar). MERLIJN DE TOVENAAR Afwisselend in Cinema 1 en 2 draait deze week de tien jaar geleden uitgebracht film „Merlijnde tovenaar" van Walt Disney. Toen geen overmatig groot succes, maar nu is de film voorzien van een nieuwe Nederlandse tekst en daar door een stuk beter. Het gegeven is gebaseerd op een oud verhaal van T. H. White over de jeugd van de legendarische koning Arthur. In de Nederlandse synchronisatie kan men onder meer de stemmen horen van Lex Goudsmit (Meriijn de To venaar) en Coen Flink (de wijze uil Archimedes) en andere bekende Nederlandse acteurs en actrices. Kortom: een film, die best het aan zien waard is, ondanks het vrij se rieuze verhaal. Er valt voldoende te lachen om voor jong en oud een middag of avondje amusement te kunnen bieden. (Cinema 1 en 2, eerste week, alle leeftijden). „GATOR" REGIEDEBUUT VAN REYNOLDS In Duo 2 draalt deze week het regie-debuut van de filmacteur Burt Reynolds. Het is de aktiefilm „Gator" naar een scenario van William Norton. Als debuut is het geen slechte film, waarin volop aktie is te bewonderen met daar naast een dialoog, die vol ironie zit en daardoor het totaal van de film opheft boven het doorsnee niveau van de aktiefilm. Ondanks de duidelijke begin- nersfouten van regisseur Reynolds, die zich zelf als hoofdrolspeler te veel verheerlijkt, zodat ik onwil lekeurig moest denken aan de ijdele, voor de spiegel staande Burt Reynolds in de uitstekende per siflage „Silent Movie" van Mel Brooks. Maar goed, voor het overige is „Gator" (waarmee Gator McKlusky, gespeeld door Burt Reynolds wordt bedoeld) een aktie film met verschillende hoogtepun ten, maar ook dieptepunten. Een soms ietwat te overdadige aktie en een wat disharmonierende roman tiek. Gator, die reeds tweemaal heeft gezeten wegens illegaal stoken van whisky, wordt voor de derde keer gearresteerd door Irving Greenfield een topman van justitie uit Was hington. Ter wille van zijn, eveneens gearresteerde, oude vader en zijn dochtertje stemt hij toe voor Greenfield te gaan werken. Het gaat erom de duistere praktijken te bewijzen van Barna McCall die, geholpen door twee sa distische lijfwachten, in Dunston City het heft geheel in handen heeft. Gator is een oude schoolvriend van Barna en zij hebben elkaar jaren niet gezien. De laatste vindt het dan ook niet verdacht wanneer hij zijn oude kennis onverwacht te genkomt. Hij verneemt dat Gator in de gevangenis heeft gezeten en het duurt niet lang of hij biedt hem een

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 13