Might's last gleaming" een knappe
omst(?)-thriller van Robert Aldridge
De slaapkamergeest
bert vos
LEUSDER KRANT
Voor de balie:
ÉR KRANT - FILM
DONDERDAG 25 AUGUSTUS 1977
Regisseur Aldridge weet op een
voortreffelijke wijze de
verschillende krachten in beeld te
brengen, soms afzonderlijk, maar
vaak ook tegelijk in multi-screen.
De spanningsvelden worden lang
zaam maar zeker naar een hoogte
punt opgevoerd, waarbij een aardig
inzicht wordt getoond in de mo
gelijke reakties van regeringsautori
teiten in een enorme crisissituatie.
De spanning barst los in een
complete angstpsychose als Burt
Lancaster, het wachten moe en bo
vendien tot de ontdekking gekomen
dat een sabotageploeg bezig is
hem en zijn makkers op te blazen,
de knop indrukt en het aftellen voor
de lancering laat beginnen. Een
machteloze verlamming maakt zich
van de mannen aan de top meester,
een verlamming, waar men ter
nauwernood uit ontsnapt om toe te
kunnen geven aan de wensen van
de ex-generaal En de wereld te
redden.
„Twilight's last gleaming" (Op de
rand van de ondergang) toont de
chizofrene wereld van de macht. De
macht, die nauwelijks kan worden
ingetoomd, als er zich onverwachte
zaken voordoen, die niet om een
gewelddadige oplossing vragen,
maar om koel en nuchter verstand.
Robert Aldridge laat met zijn
..Twilight's last gleaming" overdui
delijk zien, dat wij zonder meer op
een vulkaan leven, die op het punt
staat uit te barsten. Er is alleen
maar een klein duwtje nodig om de
doorslag te geven.
De oplossing van dit konflikt.
dat bijna tot de ondergang leidde
van de wereld, is typisch een op
lossing zoals militairen samen
met inlichtingendiensten die zou
den kiezen. Door het geweld in
haar meest pure, subtiele vorm,
waarbij alles wordt opgeofferd
voor het redden van een toch al
ernstig gedeukt prestige van de
Pentagon-top. Het is juist dèt slot,
dat aan de ene kant erg onwezen
lijk op de kijker over zal komen,
maar anderzijds voldoende stof
tot nadenken zal geven. Want
men kan zich terecht de vraag
stellen, of de oplossing, die regis
seur Aldridge voor het hypotheti
sche probleem koos. misschien
de meest logische oplossing zal
blijken te zijn, als het „probleem"
zich ooit in werkelijkheid voor zal
doen. Hopelijk zal die vraag nooit
worden beantwoord
Wie voorbijgaat aan die angst
aanjagende aspekten van deze
voortreffelijke film, houdt in ieder
geval zonder meer een erg span
nende thriller over met een
enorme werkelijkheidswaarde,
die op zich al beangstigend is.
(Cinema 1, Nederlandse pre
mière, 16 jaar).
A SMALL TOWN IN TEXAS
,,A smal town in Texas" van re
gisseur Jack Starrett is een redelijk
goed gemaakte film met een be
hoorlijk portie aktie, vooral wat be
treft achtervolgingen met auto en
motor. Maar gelukkig is dat niet het
enige ingrediënt, want anders zou
„De motorduivel van Texas" (zoals
de slecht gekozen Nederlandse titel
luidt) niet meer zijn dan één van die
typisch Amerikaanse home-made
prenten, waarvan er dertien in een
dozijn gaan. „Een kleine stad in
Texas" is óók een film, die de onder
linge verhoudingen in zo'n provin
ciestadje schetst en dat niet onver
dienstelijk doet.
Scène uit „Man of the east".
U komt toch ook een klikje nemen
op de Leusden 1200-braderie?
Knip dan de speciale
braderie-bonnen uit
voor tal van GRATIS
verrassingen
DE LEUSDER KRANT, altijd
weer anders Ook op de
braderie!
Zie pagina 7
Met de
weet u waarom,
hoe, waar en
wanneer.
Behoort u tot de
enkelingen, die de dag
doorbrengen in onwetend
heid? Een abonnement
op dit enige plaatselijke
nieuwsblad kost u f25.- per
jaar en u krijgt van ons een
poster gratis.
Als waardering voor uw
goede keus. U kunt zich
opgeven via de bon
elders in dit nummer.
„A small town in Texas" is het
verhaal van Poke Jackson
(gespeeld door Timothy Bottoms)
de populaire jongen van het stadje,
die naar huis terug keert na een
vijfjarig verblijf in de gevangenis. Hij
verlangt naar zijn vriendin Mary Lee
(Susan George) en hun vijfjarige
zoontje Ook heeft hij een rekening
te vereffenen met Duke, de hulp
sheriff, die hem vijf jaar geleden in
een val had laten lopen, waardoor
hij de gevangenis indraaide. Uitein
delijk wil hij met Mary Lee en het
kind naar Californië gaan om een
nieuw leven te beginnen.
Dat loopt echter niet van een
leien dankje, van de hulpsheriff is
inmiddels sheriff geworden en heeft
een verhouding met Mary Lee, (al
thans hij doet z'n best om zover te
komen) en bovendien wordt in het
kleine stadje in Texas een gouver
neurskandidaat vermoord Een
moord, waar Poke getuige van is.
Een moord ook. waar sheriff Duke
sterk bij betrokken is.
Sheriff Duke stelt alles in het werk
om Poke het zwijgen op te leggen
en dat ontaard in wilde achtervol
gingen met motor en auto. een fe
nomeen, waar dergelijke films blijk
baar de laatste tijd niet meer zonder
kunnen. Aan de andere kant: derge
lijke aktiescènes blijven altijd span
nend om te zien, en een bepaalde
agressie kan via het filmdoek
worden uitgeleefd. Waarom dan
ook niet?
„A small town in Texas" is
geen slecht gemaakte film en dat
is ook belangrijk, temeer als je
bedenkt, dat er ook regisseurs
zijn, die achtervolgingen zónder
enige fantasie op het witte doek
kunnen zetten. Regisseur
Starrett weet wat hij moest doen
en maakte wat dat betreft geen
fouten.
(Duo 2, eerste week, 16 jaar).
IN HET KORT BEKEKEN
Deze week vrijwel allemaal ge
prolongeerde films en dat betekent,
dat „Twee door het dolle heen" met
Bud Spencer en Terence Hill aan
hun vijfde week in Grand 3 begin
nen, waar men overigens een riant
uitzicht heeft op de chaos van Grand
1 en 2, waar vrijwel niets meer her
innert aan het oude Grand Theater
van weleer, (alle leeftijden).
„Madame Claude" van regisseur
Just Jeackin, de cleane sexfilm over
een bordeelhoudster, (goed ge-
sfteeld overigens door Frangoise
Fabian), die kontakten onderhoudt
met belangrijke mannen en daar
door in moeilijkheden komt. (Derde
week, Grand 4, zestien jaar).
Murder by Death" de uit
stekende persiflage van de detecti
veroman, werd (gelukkig) gepro
longeerd en verhuisde naar Grand
5. Hier kan men Peter Falk. Peter
Sellers, David Niven en Alec Gui-
ness als superspeurders aan het
werk zien. Een heerlijke film. en niet
alleen voor de kenners van het gen
re. (Tweede week. Grand 5. 12
jaar).
Bud Spencer en Terence Hill
zijn niét alleen te bewonderen in
Grand 3, maar ook in Cinema 2,
waar hun „Rechter en linkerhand
van de duivel" de tweede week in
gaat. ..They call me Trinity" is de
eerste succesfilm van dit edele duo
met regisseur E B Clucher, de
Regisseur Robert Aldridge maakte kortgeleden de
last gleaming" (Op de rand van de ondergang), een
deze week in Nederlandse première gaat en ook in
:ien zal zijn (Cinema 1). Voor het overige zijn alle films
met uitzondering van die in het Duo-duo.
voor opbrengen, want land's gren
zen verdedigen is geen on
verdeeld genoegen als je met
leedwezen" moet toestaan, dat
honderdduizenden buitenlanders
onze grenzen overstromen zonder
dat hen ook maar een handbreed in
de weg wordt gelegd. Wantje weet
straks ook niet meer, als er
werkelijk iets tegen gehouden
moet worden, wie de vijand is en
wie tot het toeristendom
behoort
Soldaten mógen balen, ook al
mogen ze dan niet hun com
mandant bellen met de medede
ling, dat ze een dagje thuis blijven
om over dat onplezierige gevoel
heen te komen.
Kortom: ik baal er van, dat men
het „balen" officieel wil invoeren
compleet met vrije baaldagen. Te
recht zullen de WDM-jongens van
alle kazernedaken schreeuwen,
dat de gewone soldaat weer eens
wordt gediscrimineerd. En boven
dien: let op mijn woorden, je krijgt
straks een enorme chaos, waar
iedereen van balen zal. Waar
blijven we, als we straks niet op tijd
onze boterham (met of zonder be
leg) krijgen afgeleverd, omdat de
bakker en de slager hun baaidag
hebben? Wie maakt deze krant, als
de zetters en drukkers juist hun
tjaaldag hebben als deze woorden
en al dat andere fraaie nieuws pas
klaar moet worden afgeleverd aan
bezorgers, die er ook grotendeels
van balen?
Daarom heb ik vandaag mijn
werkgever gebeld om hem mee te
delen, dat ik er hevig een baal en
vandaag maar af zag van de al dan
niet nuttige werkzaamheden tot
meer of mindere heil en glorie van
deze krant en dat van mijn werkge
ver. Tot nu toe heb ik er niets op
gehoord. Hij had zeker een baai
dag.
V.
bouw heeft meegewerkt. Samen
met twee kameraden (met wie hij in
de gevangenis kennismaakte)
slaagt hij erin om binnen te dringen
in de lanceerinrichting. En dat niet
alleen. Door hard geweld te gebrui
ken weet hij de „sleutel" te persen
uit de dienstdoende officier. En het
is deze sleutel, die hem de absolute
macht geeft over oorlog en vrede.
Hierdoor zal hij in staat zijn op de
knop te drukken, waardoor een
atoomoorlog zal worden ontketend.
Lancaster en de zijnen spelen
dit uiterst gevaarlijke spel niet al
leen om het geld. Vooral bij de
ex-generaal (oud Vietnam-
strijder) is sprake van genoeg
doening, van wraak als u wilt. Hij
werd door allerlei manipulaties
veroordeeld tot gevangenisstraf,
maar is bovendien op de hoogte
gekomen van een uiterst geheim
dokument, waarin duidelijk naar
voren is gekomen, dat de Ameri
kaanse president met het Penta
gon alleen uit prestige
overwegingen met de oorlog in
Vietnam is begonnen. „Om ze
een voorbeeld te stellen." Een
voorbeeld, dat aan duizenden
Amerikaanse soldaten het leven
kostte. Lancaster wil, dat dit do
kument door de nieuwe
president van de USA via de TV
bekend wordt gemaakt. Boven
dien wil hl] een gijzelaar. De pre
sident zelf. Plus zo'n 20 miljoen
dollar voor zijn maten, die hem zo
keurig hebben geholpen.
Aanvankelijk heerst ongeloof
binnen de gelederen van de Natio
nale Veiligheidsraad en de gene
raals van het Pentagon hebben
maar één oplossing voor dit pro
bleem: plat gooien met een atoom
bom. De felste militair is in dit geval
Richard Widmark, die geen enkel
alternatief wil aanvaarden, maar
kost wat het kost Lancaster en de
zijnen om zeeg wil helpen. Kortom:
een aardige patstelling.
de meest indrukwek-
ims die ik ooit heb gezien
Kubrick's „Dr.
met de onnavolg-
Sellers in enkele for-
hoofdrollen. „Dr.
is het verhaal over
wijze, waarop de
in een derde we-
kan worden gestort,
een gek geworden
officier die toe-
mop kon plus de in-
van verantwoorde-
Amerikaanse regisseur
Kt Aldridge gebruikte even-
diw dil thema voor zi'n
mj ste film „Twilight's last
Tig", in het Nederlands ver
met „Op de rand van de
betuMtgang". Hoewel de uitgangs-
Hb» n
van Idridge. zich base-
qieen novelle van Walter
f, anders zijn, dringt zich
egelijk een vergelijking op.
direkt de ene film beter te
Ui dan de andere.
Wight's last gleaming" is
in een behoorlijke crisis
fAffferikaanse bestuursap-
als blijkt, dat een
jen generaal er in is ge-
door te dringen in een als
ition beveiligde lanceerin-
van raketten met atoom-
CEERINRICHTING
Jgeneraal, 'voortreffelijk ge-
lor Burt Lancaster, is bij-
»d op de hoogte van de
en beveili-
itregelen van de lanceer-
k. omdat hij zelf aan de
)HfH
zeer door mij ge
vat trtfe Per'ode' dat 'k m vo1
wdkuierde in 's lands wa-
kadden we een vasfe uit
hoor alles. wat ons tegen-
du aardse tranendal. En
■tells voor die tijd - op-
i vee/ ..Balen" was dat
ideeerli/kheid gebiedt me
dal dit woord erg popu-
t in onze uitgebreide
tong in dienst van Vadertje
baal er van" was onze
jeliefde uitdrukking en je
dan niemand uit te legen,
ei bijzonder frisse tegenzin
We vaderland aan het ver-
t was.
Bekomen in de normale
haPPV moest je werkelijk
om dat soort on-
derde uitdrukkingen af te
antze werden niet gebruikt
oorsnee conversatie, laat
'at ze werden begrepen.
*as dan ook mijn be-
elijt 'e woede, toen ik vorige
Inti/n dagblad las, dat ik
bet begrip „balen" uit
■o a/ beperkte vacabulaire
vannen.
'Jen nog van het feit,
"e Persoonlijk gedupeerd
moef er van onze zorg-
whciplineerde wereld te-
ddien, a/s iedereen maar
^vaaneer hij of zij daar
e" kijk, dat soldaten, ter-
13n het spelen zijn, er van
aa' kan iedereen begrip
Scène uit „A small town in Texas" (De motorduivel van Texas) waarin een klein provinciestadje
op stelten wordt gezet.
man, die ook „Twee door het dolle
heen" regisseerde (Cinema 2.
tweede week, alle leeftijden)
„Een brug te ver" blijft - nu tegen
de helft van de prijs - publiek trek
ken. Nu voor de tiende week te zien
in Euro Cinema waar men de mis
lukte pogingen van de geallieerden
om de brug bij Arnhem te veroveren
breed uitgemeten kan zien met
Sean Connery, Robert Redford.
James Caan en andere sterren in
de hoofdrollen. (Euro Cinema,
tiende week, twaalf jaar).
„Merlijn de Tovenaar" is een
succes in Amersfoort. Uitverkochte
voorstellingen is het gevolg. Deze
Nederlands gesproken Walt
Disney-film wordt in de matinee
voorstelling van zaterdag en
woensdag in Euro Cinema dan ook
al weer voor de zesde week ge
toond. En mocht u uw kinderen een
middag plezier gunnen, wel
eventjes reserveren, dat voorkomt
teleurstelling (Alle leeftijden, zesde
week)
In Duo 1 is het witte doek geheel
gevuld met Doriana, het pornomeis
je, van regisseur Jess Franco, die
zijn film wel heel erg vrij baseerde
op het beroemde stuk van Oscar
Wilde „Dorian Gray". Franco, een
Zwitser, heeft meer sexfilms op z'n
naam staan, maar als u het mij
vraagt, is de kwaliteit van zijn
„werkstukken" niet van dien aard,
dat je kunt spreken van vakwerk.
Filmisch gezien dan. Maar wellicht
verlangen bezoekers van Duo 1 dat
ook niet. (Duo 1eerste week. zes
tien jaar)
In de nachtvoorstellingen van
Duo 1 kan men kijken naar „Sex-
plorer" en dan is het de bedoeling,
dat u de belevenissen meemaakt
van een Venus van een andere pla
neet. Blijkbaar hebben ze op die
andere planeet heel andere zeden
en gewoonten, vandaar dat een
sexplosie het gevolg is. Een film
van reqisseur Derek Ford (zestien
jaar)
Tenslotte in de nachtvoorstel
lingen van Duo 2 opnieuw een
film van de Italiaanse regisseur
E. B. Clucher, dit keer alleen met
Terence Hill in de hoofdrol: „Man
of the east". Verder met Gregory
Walcott, Harry Carey en Dominic
Barto. Een humoristische wes
tern. (zestien jaar).
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 25 augustus t/m 31 au
gustus 1977.
GRAND 1 - 033-14632
Eind van dit jaar weer een bioscoop
erbij.
GRAND 2
Met Kerst kunt u naar de film kijken
in dit nieuwe theater.
GRAND 3
„Twee door het dolle heen a.l.
Dagelijks 7.00-9.30 uur. Zaterdag
2.00-7.00-9.30 uur. Zondag 2.00-
4.30-7.00-9.30 uur. 's Middags we
gens verbouwing gesloten. Uitge
zonderd zaterdag en zondag.
GRAND 4
„Madame Claude", 16 jaar. Dage
lijks 6.45-9.15 uur. Zaterdag 1.45-
6.45-9.15 uur. Zondag 1.45-4.15-
6.45-9.15 uur. 's Middags wegens
verbouwing gesloten. Uit
gezonderd zaterdag en zondag
GRAND 5
„Murder by Death", 12 jaar. Dage
lijks 7.00-9.30 uur. Zaterdag
2.00-7.00-9.30 uur. Zondag 2.00-
4.30-7.00-9.30 uur. 's Middags we
gens verbouwing gesloten. Uitge
zonderd zaterdag en zondag
CINEMA 1 - 033-18900
„Op de rand van de ondergang"
(Twilight's last gleaming). 16 jaar.
Dagelijks 2.00-7.00-9.30 uur. Zon
dag 2.00-4.30-7.00-9.30 uur
CINEMA 2
„De rechter. en de linker hand van
de duivel", a.l. Dagelijks 145-
6.45-9.15 uur. Zondag 1 45-4.15-
6.45-9.15 uur.
EURO 033-33655
„Eenbrugtever", 12jaar Dagelijks
2.00-8 00 uur Uitgezonderd zater
dag en woensdagmiddag
EURO
Zaterdag 1.00-3.00 uur Woensdag
1.45 uur „Merlijn de Tovenaar"
(Walt Disney), a.l. Nederlands ge
sproken.
DUO 1 033-16572
„Doriana, het pornomeisje", 16
jaar. 2.15-7 15-9.30 uur Zondag
2.15-4.30-7.15-9.30 uur
DUO 2
„De motorduivel van Texas". 12
jaar. 2.00-7.00-9.15 uur. Zondag
2.00-4.15-7.00-9.15 uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
„Sexplorer" (Venus van een
andere planeet), 16 jaar. Vrijdag
en zaterdagavond 24.00 uur
DUO 2
„Man of the east", 16 jaar. Vrijdag
en zaterdagavond 23 45 uur
,,Maar stel u du eens even in mijn plaats, achtbare," zei de bon
kige reus met de zeebenen voor het hekje.
,,Neen, dank u," antwoorde de rechter beleefd doch beslist, ,,laat
elk maar aan zijn eigen kant van de groene tafel blijven."
De omvangrijke verdachte zuchtte. Het leven was erg moeilijk
geweest die avond. Dat was geblekeD toen de getuige samen met zijn
vrouw thuis kwam en een paar ongelooflijk grote schoenen op de
overloop zag staan, voor de deur van hun slaapkamer.
Ook de getuige had een gezellig avondje gehad. Hij behoefde echter
geen scha in te halen, zoals de zeeman. Daarom had hij het wat kal
mer aan kunnen doen. In prettige stemming was hij huiswaarts ge
keerd. Hij had in de woonkamer nog wat na zitten babbelen. Daarop
ging hij samen met zijn vrouw de trap op. Doch op de overloop
dreigde de genoeglijke stemming om te slaan. „Jij laat ook altijd
je spullen overal slingeren," zei de vrouw verwijtend en met het
volslagen gebrek aan logica dat dergelijke opmerkingen van bet
vrouwelijk geslacht kenmerkt.
De getuige keek verbaasd naar de schoenen. Onmiddelijk vielen
hem de afmetingen op. Wat daar voor de slaapkamer stond, mocht
de naam schoenen niet meer dragen. Het waren vliegtuigmoeder-
schepen.
Moedig doch beschroomd ging de getuige de reusachtige stap
pers bekijken. Hij sprong echter terug als een kat, die de hete pap
te dicht is genaderd. Er was minstens één rund nodig geweest om
het leer te leveren voor elk van die voetbekleedsels en op 't moment
dat hij die gedachte wilde uitspreken, klonk er onverhoeds een geluid
alsof de geest van beide runderen was opgestaan om achter de slaap
kamerdeur steels te loeien.
De haastig opgebelde politie is gaan kijken en vond een varens
gast, die overdadig snurkte. De man lag op het matje voor de echte
lijke sponde. Hij droomde schone dromen en was haast niet wakker
te krijgen. Hij praatte luid in z'n slaap maar de getuige weigerde te
zeggen wat de zeeman had verteld. „Mijn vrouw kreeg er een kleur
van", zei hij veelbetekenend.
De zeeman vond dat men er niet zo'n drama van had hoeven te
makeD. Hij was op zoek geweest naar een hotel, zei hij. Dat had hij
zo gauw niet kunnen viDden. Na wat gezoek meende hij dat hij er
was. En toen was hij per abuis bet verkeerde huis binnen gegaan.
„Gaat u altijd via het keukenraam hotels binnen?" vroeg de offi
cier.
„Bij ons aan boord zijn de deuren óók niet zo breed," antwoordde
de man onverstoorbaar.
Honderd gulden boete legde de rechter hem op. „Prima," zei de
verdachte, terwijl hij een flinke fles Jenever voor de dag haalde.
„Hier makker," riep hij naar de getuige, „pak an - voor de schrik!"
De vrouw kreeg er wéér een kleur van
d' ARGENTY
LAST GLEA-