Achtervolgingen in „Speedtrap"; politiegeweld van Bo Widerberg;
Paul Newman als ijshockeyer en Italiaanse filmweek
VEEL NIEUWE FILMS IN AMERSFOORT
m L
Leusder Krant - Kijk op de film
Donderdag 1 september 1977
DOOR BERT VOS
SPEEDTRAP
AMERSFOORT - Deze week zijn er maar liefst vier nieuwe films te zien in de
Amersfoortse theaters plus dan nog eens het programma van het Filmhuis
(Theater Miniatuur), waar in het kader van de Keistadfeesten een Italiaans
filmprogramma wordt aangeboden. In Grand 3 gaat de Nederlandse première
van „Speedtrap" van start, een aktiefilm van regisseur Earl Bellamy be
staande uit vrijwel nonstop-achtervolginqen en allerlei akties. Grand 4
brengt de voortreffelijke film van de Zweed Bo Widerberg „De ver
schrikkelijke man uit Saffie" naar de tiende roman van het duo Sjówall en
Wahlöo, in Grand 5 wordt in het kader van de Keistadfeesten het laatste
meesterwerk van Luchino Visconti „L'lnnocente" vertoond, terwijl in Cinema
1 tenslotte Paul Newman schittert in de film „Slapshot" van regisseur George
Roy Hill. Kortom: een erg gevarieerd programma, met naast de geijkte ook de
betere films.
een groep plaatselijke gangster die sa
menwerken met Hogan
De aktie is non-stop, en vindt zijn cli
max in het meest spectaculaire auto
stuntwerk ooit op film vastgelegd De
identiteit van de Roadrunner komt als
een schok voor iedereen
..Speedtrap" is eigenlijk geen op
zienbarende film als je bedenkt, dat in
vrijwel alle aktiefilms van Amerikaanse
makelij tegenwoordig een fiks portie
achtervolgingswerk met auto's inzit,
kompleet met de nodige vernielingen
en aanvullende chaos Ook hierin raken
de filmmakers uit Hollywood steeds ge-
routineerder en worden de achtervol
gingen steeds geraffineerder en groot
ser van opzet. De stuntmannen verdie
nen er tenminste een aardige cent aan.
(Grand 3, eerste week, 16 jaar).
Joe Don Baker, Tyne Daly en
Dianne Marchal spelen de
hoofdrollen in de aktiefilm van regis
seur Earl Bellamy „Speedtrap", het
verhaal van een spannende jacht op
een zeer mysterieuze autodief.
Pete Novic is een meedogenloze
privé detective, die door verzekerings
bedrijven gehuurd is om een vernuftig
werkende autodief te pakken, die de
bijnaam ,.The Roadrunner" heeft ge
kregen. Een dozijn luxe auto's zijn ge
stolen in Phoenix en toch heeft niemand
ooit de dader van dichtbij gezien om
hem te kunnen identificeren - en nog
vreemder, de dief kan door middel van
een in een attaché koffer verborgen
elektronisch apparaat de wagens ope
nen zonder sleutel EN de motor starten
zonder de wagen ook maar aan te ra
ken.
Ex disco danseres, nu politie agente
Nifty Nolan is aangesteld om met
Novick samen te werken Zij is al lang
zeer goed bevriend met Novick De
druk waaronder,^ werken.wordt oog -
verdubbeld door commissaris Hoqan.
wanneer een zeer speciale Lincoln
Continental gestolen wordt - die
toevallig heroïne ter waarde van 1 mil
joen dollar bevat, die toebehoort aan
DE VERSCHRIKKELIJKE
MAN UIT SAFFLE
De beste film die tot nu toe naar
een boek van het Zweedse schrijver
sduo Sjówall en Wahlöo gemaakt is,
iade film van de Zweedse regisseur
Bo Widerberg „De verschrikkelijke
man uit Saffie" (The man on the
roof), met Carl Gustaf Lindstedt,
Sven Wollter en Thomas Hellberg in
de hoofdrollen. De film werd voor het
BABYLON
Als ik het allemaal goed heb be
grepen - en het is mogelijk, dat ik
wat dat betreft al achterop ben ge
raakt - kunnen we binnen af
zienbare tijd in Nederland een Ba
bylonische spraakverwarring te
gemoet zien Nu zullen sommigen
mij vertellen, dat een dergelijke
verwarring al jaren gewoongoed is
geworden in de vergaderzalen van
ons opgewekte landje, maar daar
heb ik het niet over. Daar zijn we
aangewend, hoop ik.
Nee, waar ik het over heb is veel
ernstiger, ook al is het bericht er
over aan velen voorbij gegaan. (Is
de verwarring nu al begonnen?) Ik
praat nu over het tijdschrift voor het
onderwijs in het Nederlands
„Moer" geheten. Daarin stond het.
Eerst kon ik mi/n ogen niet geloven,
bang dat ik m'n eigen moerstaal
zou zijn verleerd, maar gelukkig
was het nog niet zover. „Taal is van
lou. Taal is voor jou. De woorden
behoren jou toe Woorden bestaan
om aan jouw behoefte, jouw groei,
jouw wensen, jouw leven vorm te
geven.Ik zweer het, zo staat het
er. Wat willen die knapen nou, zult u
vragen met een opkomende verbij
stering. Dat is heel eenvoudig. Ze
willen, dat onze kinderen in het ver
volg hun eigen taal gaan
bedenken, zoals zi\ denken dat ze
het moeten spreken Moeilijke
woordenVergeet het maar. be
denk gewoon iets anders. De
moerstaal gooi je maar overboord.
Ik heb nooit een hoge pet opge
had van de maatschappelijke wer
kers, die in hun vertederende ijver
een eigen omgangstaal hebben
gevormd uit woorden, die ze eens
hebben opgepikt in een woorden
boek, zonder de verklaring ervan te
kennen. Die mensen moeten ook
iets te doen hebben en dan vergeef
je het hun. Voor de moedertaal zijn
ze toch al verloren gegaan. Maar
dit is anders. Dit is het einde.
Want gisteren kwam mijn zoon
thuis na een morgen op school te
hebben doorgebracht. Ik voelde
het meteen. Het was mis. De Baby
lonische spraakverwarring was
begonnen. ..Papperdeflap", zei hi/
en zi/n ogen straalden van opwin
ding. de mens die mij vertelt wat ik
moet weten, filmde mij toe, ik
mogen zeggen wat ik vinden fijn.
Omdat ik wil het heel fijn, ik mogen
doen zeggen vinden fijn ik. Ik heb
ben fijn gevind ik mogen doen dat
zeggen. Nee, ik vinden mag fijn
doen dat „En toen volgde er een
reeks woorden, die hij met een on
gekend bevattingsvermogen in de
loop der jaren op straat had opge
pikt en die hij nu - in een volledige
vrijheidsroes - afraffelde, zonder er
de betekenis van te begrijpen. Ik
ben verbijsterd. En ik ben bang.
Bang, dat ik straks mijn eigen zoon
niet meer begrijp. Kijk, ook ik weet,
dat zo 'n moment toch eens zou zijn
gekomen. Maar dit is erger. Want
als ik niet oppas, zal ik hem de vol
gende week niet meer begrijpen.
En zal hij mij aanstaren met ogen
vol onbegrip en medelijden. Met
andere woorden: „Ik hem dan niet
meer begrijpen zal verstaan, hij die
uit mij komt. wat ik hem wil zeggen
tegen hem.
Daarom ben ik vandaag begon
nen met het noteren van zijn uit
spraken. Een erg frustrerend werk-
ie. Ik hoop, dat ik tijdig ontdek, hoe
die gramatica van hem in elkaar zit.
En niet van hem alleen. Ook mijn
andere zoon begint de eerste ken
merken van een veranderde taal
wereld te vertonen. Als ik er niet in
slaag, ben ik bang. dat wij - oudere
generatie - verloren zullen zi/n. We
zullen verdrinken in die vloed van
nieuwe woorden, nieuwe begrip
pen, nieuwe zinnen. De nieuwe
Babylonische spraakverwarring
zal een feit zi/n. De geschiedenis
heeft ons wel geleerd, dat zoiets
bi/na het einde van de wereld is.
Geschiedenis? Bestaat die nog?
Mogen de kinderen op school mis
schien nu ook hun eigen geschie
denis bedenken en... aardrijks
kunde, woon ik nog in Nederland,
of heeft mi/n zoon inmiddels en
thousiast vastgesteld dat Frankrijk
een leukere naam is? Ik grijp ver
twijfeld naar mijn hoofd Het zou
best eens zo kunnen zijn. Vandaar,
dat ik mijn zonen zo slecht begrijp.
Mijn Frans is al nooit zo best ge
weest
v:
eerst vertoond op de Cinemanifesta-
tie Utrecht in 1976 en werd een groot
succes. Redakteur Marnix Kreijns
schreef in november vorig jaar na de
Cinemanifestatie-première het vol
gende over Widerberg's film:
Stig Malm keek precies zo als ik me
voorgesteld had. Met groot vertoon van
macht heeft de politiecommissaris uit
Stockholm zojuist geprobeerd om een
losgeslagen persoon, die vanaf het dak
van een flat op de politiemannen schiet,
buiten gevecht te stellen. Het enige re
sultaat is dat er nog meer politiemannen
sneuvelen of gewond raken. Wanneer
dan de ti|ding komt dat een ingezette
helicopter is neergestort, klapt Malm
zelf inwendig ook in elkaar En dan kijkt
de acteur exact zo. als ik mi| bij lezing
van ..De verschrikkelijke man uit Saffie"
van S|ówall en Wahllöo had voorge
steld
Op dat moment is de film die Bo Wil-
derberg van het boek maakte al een
eind gevorderd. En zijn er meer her
kenningspunten geweest Martin Beek
heeft dan al eens op zijn favoriete ar
chiefkast geleund. Einar Rönn heeft
een aantal malen zijn neus gesnoten,
Kollberg is een keer met zijn vrouw naar
bed geweest en Gunvald Larsson heeft
zich geërgerd aan een vuiltje op zijn
suède jasje.
Widerberg, gekend van onder meer
,.Joe Hill", heeft dus oog gehad voor de
details in het boek van Sjöwall en Wahl-
lóo. Het verhaal heeft hij uiteraard ook
gevolgd Rónn en Martin Beek slagen
erin de moordenaar van een Stock-
holmse politie-officier te vinden.
Althans zij vinden het huis van de man.
die in het ziekenhuis liggende po
litieman heeft afgeslacht met een bajo
net. Ze begrijpen ook donders goed.
waarom hij het heeft gedaan Maar ze
zijn wel te laat Want de moordenaar
heeft zich inmiddels op het eerder ge
noemde dak verschanst en het zal nog
heel wat voeten inde aarde hebben, eer
hij daarvan verwijderd is. Omwille van
de spanning zullen we dat niet nader
beschrijven.
Details in de gaten houden, de grote
lijn gevolgd Wat valt er dan nog op aan
te merken Nou. dat de strekking van
..De verschrikkelijke" van Widerberg
toch een wat andere is dan die van Sjö
wall en Wahlloo. Meer bloed, meer ge
weld. minder die fijnzinnige kritiek op
het ..Zweedse sociaal-democratische
debècle" om het schrijversduo Ie cite
ren Maar misschien komt dat ook wel
omdat Widerberg één exemplaar ver
filmde en ik inmiddels al tien Sjówall en
Wahllöo's achter de kiezen heb Marlin
wel simpele verhaal van een vastgelo
pen huwelijk tussen de zakenman Tullio
(Giancarlo Giannini) en Giulina (Laura
Antonelli). waarbij uiteraard een min
naar en een minares komen opdagen,
weet Visconti van ditsamenspel" van
deze vier hoofdpersonen een
indringend drama te maken, waarbij de
vrouwen wel als de ..overlevenden" te
voorschijn komen, maar Visconti alles
behalve een opgewekt toekomstbeeld
achterlaat Een toekomst van opper
vlakkigheid, zonder inhoud, zonder be
stemming, zonder doel „L'lnnocente"
is buiten die elementen om overigens
wel een erg fraai gefilmd liefdesdrama,
dat ondanks de periode waarin het zich
afspeelt (begin van deze eeuw) alles
behalve „ouderwets" overkomt Wie
het filmtestament van één der be
roemdste Italiaanse regisseurs wil gaan
zien, kan daarvoor tijdens de Keistad
feesten terecht in Grand 5 (eerste
week. 16 jaar)
SLAPSHOT
Regisseur George Roy Hill, die
onder meer successen oogstte met
films als „The Sting" (eveneens met
Paul Newman), maakte kortgeleden
een film over ijshockey: „Slapshot",
met Paul Newman in de hoofdrol. Het
is een satire met een komisch
sausje, zoals Maarten van Rooyen de
film noemde, een ietwat cynische
benadering van de sportverruwing,
vermengd met slapstick en veel hoc-
keygeweld, dat meer bloed dan winst
oplevert.
De Charlestown Chiefs zijn 'n der
derangs ijshoeckey-ploeg in één der
lagere afdelingen en ondanks de be
zielende leiding van coach-speler Reg
Dunlop, zijn de spelers en hun kleine
aanhang er aan gewend om hun ploeg
te zien verliezen. Zelfs de echtgenotes
van de spelers nemen zich niet meer de
moeite om naar de wedstrijden toe te
gaan...
Joe McGrath, de manager van de
Chiefs ziet met de handen in het haar.
Door de verwachte sluiting van de
plaatselijke metaalfabriek, die de spon
sor van de ploeg is. verwacht hij dat het
iishockeyteam zal worden ontbonden.
Naarstig zoekt hij dan een uitweg, voor
zichzelf, door een kantoorbaan te zoe-
om' de ploeg over te nemen
Reg Dunlop. die van de toestand op
de hoogte is. verbaast zich er dan ook
zeer over. dat de ploeg wordt verrast
door de aankoop van drie nieuwe, jonge
Scène uit „Speedtrap".
Beck is in deze rolprent tenslotte ook
nog getrouwd met een dame, wier bij
drage aan de film voornamelijk bestaat
uit het schuifelend zoeken van as-
perientjes. Rea is nog lang niet in zicht
Maar wat doet het er toe Zeker voor
degenen die de boeken niet gelezen
hebben (als zulke mensen nog
bestaan) heeft Widerberg een prima
„policier" gemaakt. Ruim twee uur
spanning en vermaak. Kom daar te
genwoordig nog maar eens om!"
Grand 4, eerste week, 16 jaar).
L'INNOCENTE
In het kader van de Italiaanse
Keistadfeesten brengt Grand 5 deze
week - mede als eerbetoon aan één
van de beste Italiaanse regisseurs,
„L'lnnocente", het laatste meester
werk van regisseur Luchino
Visconti.
De kenners van Visconti's films had
den eigenlijk verwacht, dat „Violence
and passion" de laatste film zou zijn van
de dan door een beroerte getroffen Ita
liaanse regisseur, die deze film rond
Burt Lancaster als een oude, vereen
zaamde intellectueel, vanaf zijn rolstoel
maakte Een vergissing, want de werke
lijk laatste film van Visconti was, ..L'ln
nocente" (De onschuldige) En die film
ademt een heel andere sfeer uit, dan
„Violence and passion" deed Ook heel
anders wat de karakters betreft: geen
pseudo- en hele intellectuelen, geen
theoretische diskussies Niets van dat
alles. In „L'lnnocente" gaat het op
hoofdpersonen die jong zijn, opper
vlakkig. De film is niet - zoals „Violence
and Passion" - opgenomen in sombere
fotografie, maar in lichte, vrolijke kleu
ren, maar desondanks een sombere af-
scheidsvisie van een regisseur, die niet
meer lang te leven had. Vooral in de
ogen van de kenners is het een mees
terwerk geworden. Ondanks het toch
y,È
Sven Wollter in „De verschrikkelijke man van Saffie"
spelers, de broertjes Hanson Er wordt
niet veel van hen verwacht, maar
McGrath heeft alle hoop op hen geves
tigd Het is zijn bedoeling de rest van de
competitie zo'n goed figuur te slaan, dat
er voldoende belangstelling voor de
spelers zal bestaan Ook de volgende
wedstrijd verliezen de Chiefs..
iedereen is wanhopig, ook de vrouwen
van de spelers
In de wedstrijd tegen de Long Island
Ducks neemt Reg een nieuwe tactiek te
baat intimidatie Met kunst- en
vliegwerk wordt de overwinning be
haald. niet in het minst dankzij het hard
handige optreden van de broertjes
Hanson. Met behulp van een sport
journalist weet Reg 'n bericht te
lanceren dat een firma in Florida be
langstelling heeft voor de Chiefs, dit om
het moreel van de spelers hoog te hou
den. Met zijn nieuwe psychologische
wapens weet Reg Dunlop ook de vol
gende wedstrijden te winnen.
Reg weet achter de identiteit van de
eigenaar van de Chiefs-ploeg te
komen. Het is de eigenaresse van de
staalfabriek. Hij zoekt haar op en infor
meert bij haar of er gegadigden zijn voor
het team Zij bevestigt dit, maar
verklaart tevens, de Chiefs niet te zullen
verkopen, maar te zullen gebruiken als
een compensabele verliespost voor de
Belastingen
De avond van zijn bezoek aan de
eigenaresse speelt de ploeg tegen het
team van Syracuse, om het kampioen
schap van de afdeling. Omdat Reg 't
einde van zijn loopbaan als ijshockey-
coach nabij ziet, geeft hij de spelers
opdracht het ijs op te gaan met de be
doeling „ouderwets" ijshockey te spe
len, zonder trucs, gemeenheden en
vechtpartijen.
In de eerste speeltijd worden de
Chiefs door de keiharde spelers van Sy
racuse van het ijs gespeeld en in de rust
geeft Reg zijn spelers de vrije hand In
de tweede speeltijd gaat plotseling Bra
den. de ster-vleugelspeler op het ijs een
striptease uitvoeren. Stuk voor stuk
ontdoet hij zich van onderdelen van zijn
tenue Publiek zowel als spelers zijn
stomverbaad en kijken gefascineerd
toe, hoe dit zal aflopen
Voor de liefhebbers van Paul
Newman-films en die van George
Roy Hill komen geheel aan hun
(film-)trekken. De film ademt alle
kenmerken uit, die Paul Newman tot
uitstekende filmacteur en Roy Hill tot
een goede regisseur hebben ge
maakt.
Cinema 1, eerste week, 16 jaar).
IN HET KORT
In Cinema 2 zijn Bud Spencer en Te
rence Hill voor de derde week te zien in
„De rechter... en de linkerhand van de
Duivel" (alle leeftijden).
Hetzelfde duo beleeft nu in Euro Ci
nema voor de zesde week inmiddels
haar wonderlijke avonturen als twee
eigenwijze politieagenten met een ge
heel eigen stijl en geheel eigen wetten.
„Door het dolle heen" is de Ne
derlandse titel van „Crimebusters". een
iilqrvan de.Italiaanse regisseur E B
Xlücher (Euro Cinema zesde" week.
alle leeftijden)
In Duo 1 zijn de Tirolers weer volop
bezig met hun dolle liefdespret in een
een Tiroler chalet (zestien jaar) en in
Duo 2 kunnen de liefhebbers van
James Bond hun hart ophalen aan
„Live and let die" met Roger Moore in
de hoofdrol als de befaamde 007 (zes
tien jaar).
In de nachtvoorstellingen van Duo
1 kan men kijken naar „Heerlijke
ontucht achter de kloostermuren" (hoe
verzinnen ze het) en in Duo 2 een
reprise van „Breng de Bismarck tot zin
ken", een oorlogsfilm, waarin alles
draait om de pogingen van de gealli
eerden om het Duitse slagschip „De
Bismarck" tot zinken te brengen Een
poging die uiteindelijk slaagt, (zestien
jaar).
Tenslotte in de jeugdmatinee van
Euro Cinema op zaterdag en woensdag
deze keer de Nederlands gesproken
film „Kuifje en het Haaiemeer" en dat
betekent spanning en vermaakt met
ons aller Kuifje, (alle leeftijden)
ITALIAANSE WEEK
In het kader van de Keistadfeesten
brengt het Amersfoortse Filmhuis
(tevens als openingsweek van het
nieuwe seizoen) een Italiaans film
festival met films van Luigi Comen-
cini „Giacomo Casanova„II caso
Mattei" (De zaak Mattei) van Fran
cesco Rosi en „L'Udienza" van
Marco Ferreri.
GIACOMO CASANOVA
Regisseur Luigi Comencini heeft
niet - zoals zijn landgenoot Frederico
Fellini heeft gedaan met zijn eigen
interprestatie van „Casanova" - het
hele leven van Giacomo Casanova
weergegeven. Hij beperkte zich tot
„De jeugd, roeping en eerste erva
ringen van Casanova" en dat ge
beurde reeds in 1969, jaren voordat
Fellini aan zijn Casanova begon, ook
al werd - om de verwarring wat groter
te maken Comencini's „Casanova"
vrijwel gelijktijdig uitgebracht met
Fellini's interpretatie. Toch zit er een
levensgroot verschil (in de wijze van
opvatting over de persoon Ca
sanova) tussen Comencini en Fellini.
Wie Fellini's Casanova heeft gezien,
moet beslist niet verzuimen ook naar
„Giacomo Casanova" te gaan kijken.
Wanneer Giacomo Casanova zijn
eerste preek gaf was hij nog maar abt.
Hij was al in het klooster getreden, maar
had nog niet zijn kuisheidsgeloften af
gelegd. In het zakje bestemd voor de
kollekte, vond hij zoveel liefdesbriefjes,
dat hij van zijn geloften afzag. Als kind
was hij nogal ziekelijk, en tot een kort
leven voorbestemd. Zijn vader stierf erg
vroeg, tengevolge van een bijzonder
.geslaagde" chirurgische ingreep Zijn
moeder had het te druk met allerlei
avontuurtjes, en bekommerde zich niet
om hem.
Dank zij de mildheid van een
edelman kreeg hij een opvoeder; deze
laatste voorspelde hem een
schitterende kerkelijke loopbaan. Hij
probeerde hem een afschuw te geven
van alles wat met sex te maken had. iets
waarin hij natuurlijk niet slaagde.
Comencini over Casanova: In plaats
van een erotische film te willen maken,
wilde ik de levensomstandigheden, de
zeden en de sociale lagen in Venetië
van de achttiende eeuw laten zien. Men
bestudeert altijd de geschiedenis van
bepaalde personages en nooit hun le
venswijze. Hoe leefden de mensen,
hoe waren hun relaties thuis, maat
schappelijk in hun werk? In te
genstelling met Fellini interesseerde ik
me niet zozeervoor de figuur van Casa
nova als voor wat hij heeft overgebracht
over zijn tijd.
Comencini heeft vanzelfsprekend
zijn kansen gegrepen, want dat is
telkens weer zijn kracht, om de zeden
en levenswijzen van zo'n antieke tijd zo
authentiek mogelijk te laten
overkomen.
(Filmhuis - vrijdag 20.30 uur, zondag
14.30 uur, maandag 22.00 uur, dinsdag
19 30 uur en woensdag 20.00 uur, don
derdag geen voorstelling).
DE ZAAK MATTEI
De film II Caso Mattei werd evenals
vorige films van Francesco Rosi,
gemaakt naar een waar gebeurde
geschiedenis. Uitgangspunt was het
neerstorten van een vierpersoons-
vliegtuig, waarbij Mattei, de direkteur
van het staatsbedrijf voor olie en gas
de ENI, om het leven kwam. Er waren
evenwel teveel machthebbers en fi
guren uit het bedrijfsleven In en
buiten Italië, die er belang bij hadden
dat Mattei zou omkomen, om aan te
nemen dat het zich hier werkelijk om
een ongeluk handelde. Want wat was
er gebeurd?
In 1946 wordt Mattei aangesteld als
direkteur van het staatsbedrijf ENI Hij
volgt daarmee een zekere Ferrari op,
die tijdens de oorlog heeft samen
gewerkt met de fascisten, en om die
reden in 1946 wordt ontslagen. Mattei
ontdekt vrij spoedig een rapport van
deze Ferrari, waarin de ontdekking
staat beschreven dat er zich in de Po-
vlakte grote hoeveelheden olie en gas
zouden bevinden. Mattei zoekt zijn
voorganger op en vraagt hem naar het
rapport. Ferrari maakt hem duidelijk dat
hij politiek ongeïnteresseerd was en
daarom best bereid met de fascisten
samen te werken. Hij bagatelliseerde
zijn bevindingen over de Po-vlakte
evenwel tegenover de Duitsers en ver
borg ze voor de Amerikanen om te
voorkomen dat buitenlandse machten
met de energievoorraden zouden gaan
strijken. Mattei ziet de bruikbaarheid
van Ferrari en neemt hem oofe»
dienst. Intussen heeft de ltaliaanuT
gering (onder druk van Amerika
oliebedrijven) besloten het staatsba
op te heffen en de exploitatie vi»
Po-vlakte over te laten aan paifoi
bedrijven. Mattei weet dit tegen teh
deneerst met het rapport en hel fei
de partikulieren zoveel interesseh
(er moet dus wel wat zitten). |ato7
het aanboren van een grote qas
Olie blijkt er helaas weinig te
achterliggende gedachte van lu
was. dat de mogelijkheden die bojj
schatten hebben ten goede moe,
komen aan de bevolking, en n3
handen moesten vallen van
oliemaatschappijen Maar de bij
landse concerns ja
geïnteresseerd; meer dan dat, mei
grote winsten aan hun
voorbijgaan door de weerbarsw
van eén man: Mattei. Iederemo®
heid om hem in een kwaad dagfd
brengen wordt aangegrepen He
dat hij zich laat vervoeren en bea
men door fascisten grijpt men hen
er van te beschuldigen gei;
schapsgeld door te spelen aanlaz
sche organisaties Onderhands
tussen Italië en Amerikaanse ote-
naten lopen stuk op Mattei 4e
rechten blijft opeisen Hij was ai'i
van mening dat de energievorm,
Italië tot ontwikkeling moeten bret
Intussen stijgt zijn populariteit txjce
volking Wanneer hij een bezoektq
aan Siciliè wordt hij als een nieuw j
zen president ingehaald Bij die g
genheid roept hij de bevolking opi
hun rechten op te komen, want
stonds zal er werk zijn, veel weit
Met het sterker worden van Ife
positie neemt ook de drang ha,
macht te ontnemen toe Hij iszichd
van bewust. Op een avond in ha
1962 vliegt hij met zijn piloot er
journalist van een werkbezoek i
huis terug. De weersomstandwh
zijn niet gunstig voor zo'n vliegt
Even voor de landing verongelik
toestel. Alle inzittenden komenos
leven. Ook Mattei. Wat rest l:
woorden die hij ergens spreekt J
neer ik er niet in slaag de rijkdom!
bodem voor het volk te beta
zullen de mensen het ooit zeil 4;
Er volgt een onderzoek naardrM
zaak van het ongeluk Ooggel
geven tegengestelde visies en li
derzoek wordt afgerond mei de
klusie dat van sabotage geen s>
was. Maar weinig journalisten gt>
dat het de waarheid is Korte kjdj
afsluiting van het onderzoek $st
journalist de Mauro opnieuw dei
bekijken Op weg van kantoor naarl
verdwijnt hij Korte tijd nadat Fb
Caso Mattei afrondt, wordt helf
de Mauro in een put gevonden
(Filmhuis - zondag 4 speten
22.00 uur).
L'UDIENZA
Tenslotte de film „L'Udienza
Marco Ferreri met Michel Piccd
Claudia Cardinale in de hoofdrd
„De audiëntie" uit 1972 gaat ov*
wanhopige poging van een ma»
een boodschap voor de meitf
aan de paus door te geven.
(Filmhuis - maandag 19.301
dinsdag 22.00 uur).
In het voorprgramma van
Filmhuis kan men kijken i
„Opera" van Bruno Pozzetto
„Pier Paola Pasolini", een dokufl
taire over Pasolini door Carto
Carlo. Verder wordt op verzoek!
van de drie toeristische filmpjes»
toond, die door het Nationaal
liaans Verkeersbureau beschiö
zijn gesteld: „Waar de mee
vliegen". (Triest en omgeving)*
d'Aosta en De Dolomieten.
filmagenda Amersfoort
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 1 september t/m 7 sep
tember 1977.
GRAND 1 - 033-14632
Eind van dit jaar geopend.
GRAND 2
Met Kerst open
GRAND 3
„Speedtrap", 16 jaar Dagelijks
7 00-9.30 uur Zaterdag 2 00-7.00-9.30
uur Zondag 2.00-4 30-7.00-9 30 uur
's Middags wegens verbouwing geslo
ten. Uitgezonderd zaterdag en zondag
GRAND 4
„De verschrikkelijke man uit Saffie", 16
jaar. Dagelijks 6.45-9.15 uur. Zaterdag
1 45-6 45-9.15 uur Zondag 145-
4.15-6 45-9 15 uur s Middags wegens
verbouwing gesloten Uitgezonderd za
terdag en zondag
GRAND 5
„L'lnnocente". 16 jaar Dagelijks 7.00-
9.30 uur Zaterdag 2 00-7 00-9.30 uur
Zondag 2.00-4.30-7.00-9 30 uur. 's
Middags wegens verbouwing gesloten
Uitgezonderd zaterdag en zondag
CINEMA 1 - 033-18900
„Slapshot". 16 jaar. Dagelijks 2.00-
7.00-9.30 uur Zondag 2.00-4 30-
7.00-9 30 uur.
CINEMA 2
„De rechter en de linkerhand van de
'Duivel", al Dagelijks 1.45-6.45-9.15
uur. Zondag 1.45-4.15-6.45-9.15 uur
EURO 033-33655
„Twee door het dolle heen", a.l. Dage
lijks 1 45-6.45-9 15 uur Zaterdag en
woensdag 6 45-9.15 uur Zondag
1.45-4.15-6.45-9 15 uur
DUO 1 - 033-16572
„Een Tiroler Chalet vol liefdespret16
jaar. Dagelijks 2.15-7 15-9 30 4
Zondag 2.15-4.30-7.15-9 30 uur
DUO 2
„Live and let die". 12 jaar Met«s
o.a. Yaphet Kotlo en Jane Sejf
Dagelijks 2.00-7 00-9 15 uur Ze
2.00-4.15-7 00-9 15 uur
NACHTVOORSTELLINGi
DUO 1
„Heerlijke ontucht achter kloosf
ren", 16 jaar. Vrijdag- w
terdagavond 24.00 uur
DUO 2
„Breng de Bismarck tot zinken
jaar. Vrijdag- en zaterdagavond2
KINDERVOORSTELLING
EURO
„Kuifje en het Haaienmeer'a.
dag 1.00-3.00 uur. Woensdag 1
FILMHUIS AMERSFOORT
19505/19964
Vrijdag 2 september:
20.30 uur: Giacomoa Casanova
Zondag 4 september:
14.30 uur Giacomo Casanova:
uur: Giacomo Casanova; 2200
Caso Mattei.
Maandag 5 september:
19.30 uur: L'Udienza; 22 00
Giacomo Casanova
Dinsdag 6 september:
19 30 uur: Giacomo Casanova;
uur: L'Udienza
Woensdag 7 september:
20.00 uur: Giacomd Casanova