Soldaat van Oranje", première van nieuwe Nederlandse film Hf 'W ent Leusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1977 21 3R BERT VOS IIIERSFOORT - Op het moment, dat ik dit schrijf, heb ik de nieuwe Neder- j«lilm van regisseur Paul Verhoeven en producer Rob Houwer „Soldaat (oranje" nog niet gezien. U zult het in dit artikel dan ook oeten doen met [biereerste indruk, niet gebaseerd op eigen ervaringen. Volgende week Lik hier mijn eigen indrukken aan toe te voegen, voor zover u daar belang [hecht. Verder in het Amerstoortse bioscoopprogramma „De tuin der gqen" van de Franse regisseur Christian Gion naar het boek van .«Mlrbeau, die in Grand 5 het witte doek van dat typische rode kleurtje róorzien. Voor he overige biedt Duo 1 uiteraard weer het stevige bor- ierk en Duo 2 de nodige aktie, al dan niet met dodelijk geweld. ILDAAT van oranje ;eur Paul Verhoeven heeft het gewaagd - daarbij driftig gesteund door jntRob Houwer om de bestseller van Erik Hazelhoff Roelfzema „Soldaat ISanje" in filmbeelden om te zetten. Het is een nogal omvangrijke produktie [Jjen, die woensdag 21 september in een speciale gala-première in lefdam onder meer in het bijzijn van de koninklijke familie werd vertoond. Het io naar het boek van Hazelhoff Roelfzema werd geschreven door Gerard Tan (die ook het scenario schreef voor „Max Havelaar"), Paul Verhoeven, sHolierhoek (o.m. schnjver van afleveringen van de VARA-serie „Klaver- Ie) Achter de camera staat dit keer niet Jan de Bont (die op dit moment in rka werkt aan een grote dierenfilm), maar Jost Vacano. Gezien de successen [tetduo Houwer/Verhoeven is er alle reden voor om met belangstelling te gaan r.naar „Soldaat van Oranje". w r "*SF m e Hill In „De eenzame scherpschutter", in de nachtvoorstelling van .en- half ;en- I0UT heden en In jd kan >ntakt- i-1431 -42595 ■42595 42972 ■42972 ■42595 42595 ■41580 ■42595 ■41580 ■41580 42595 ■42595 4299! uktoW jeven, B*0 HFISCHE KUNST een landelijk avondblad, dat the kunst in haar kolommen Nou, zult u zeggen, dat is fijn, 90erf, dat is cultuur. Zo zou je hherdaad kunnen zeggen, u hangt wel méér rotzooi in Merdams Stedelijke dat als ■«si van de eeuw wordt be nd, terwijl mijn zoon van vijf tegelijk artistiek hoogstandje 'elke dag in z'n eentje vol- en dan nog wel wat vrolijker leker van opzet ook. Wie één wandeling door het Ste- Museum van Amsterdam gemaakt zal de kunst van nu net meer serieus nemen. 'je werkelijk kunstblind bent. W die categorie behoor ik intik moet toegeven, dat het 'jskaart/e niet duur was, "el erg veel verbijstering, ln9 en pure verbazing ople- len waar krijg je zoiets nog in voor een paar gulden?), neer buiten stond ben ik op ty'e naar het nabij gelegen iseum gegaan om daar (ook n niet van dat antieke Hollandse Kkemers-gedoe) eventjes Vieetgetrokken gevoel voor en kitsch in balans te bren- uurtje mijmeren voor het kis met veel vakmanschap Cureerde schilderij van '*ndt, de Nachtwacht, het aantal hartkloppingen "P een redelijk aanvaardbaar en mijn gevoel voor kunst eer minuut. Mijn respect voor knutselende zonen is in- eveneens aanmerkelijk isn en ik wandel sindsdien gehouden vreugde langs de '■n van de kinderkamer en ein een miniatuur stedelijk 'h zonder dat ik daarbij Wagen krijg van kunstzin- khnk. één keer per week dat dagblad van 'e '""ie het om mijn bloed- t(er omhoog te jagen. Dat blad publiceert sinds enige weken grafische kunst. En je kunt het nog nabestellen op kunstpapier ook, op ware, paginagrootte Zoals het in de krant staat. Ik vraag me af hoe veel kunstgekken daar nog intui nen. Ik vrees het ergste. Want wat staat er nou op die pa gina, waar wij zo van weg zouden moeten lopen? Letters. Duizenden lettertjes. Keurig in vakjes gegroe peerd. Bijvoorbeeld een vakje vol met a's, daarna met de letter b en zo heeft de kunstenaar stuk voor stuk ons geliefde alfabet afgewerkt. Die grappenmaker. En wedden dat ie nog in het Stedelijke terecht komt ook' Gestimuleerd door een stevige subsidie van CRM. Kijk beste mensen, ik ben echt niet a-cultureel of zo. Ik ga graag naar tentoonstellingen, die me werkelijk wat te zeggen hebben. Naar schilderijen, beeldhouwkunst, echte grafieken, noem maar op. Daar ligt het dus niet aan. Maar waar ik mij over ver baas is het feit, dat zelfs het op een rijt/e zetten van letters kunst wordt genoemd. De fotografische com puter, waardoor dit stukje via al die ingewikkelde procédé's tenslotte in uw krant terecht komt, kan zo'n pagina grafische kunst" voor u binnen een uurtje klaarstomen. Een kwestie van een paar knoppen in drukken en de rest wordt automa tisch gedaan. Vierkantjes vol letters. Op z'n kop, scheef, recht, driehoekig, rond. U zegt het maar. En het Parool maar schrijven, dat het grafische kunst is. Een kran tenpagina is snel gevuld, nietwaar. En ook de kas van die computer kunstenaar, die waarschijnlijk in z'n goedgevulde vuistje zal lachen. Tussen haakjes, als u belangstel ling hebt: tegen een gereduceerd prijsje kan ik u ook grafische „kunst" leveren. Elke week keuze uit gemiddeld twintig pagina's. En niet met een stom rijtje zelfde letters in een vierkante, nee hoor. Ik heb m'n kunstzinnige fantasie laten werken. Ik heb er woorden van gemaakt en zinnen. U kunt uw kunststuk lezen. Elke week maar weer. Dit stukje is slechts een voorbeeld uit onze enorme kollektie. Kunst? Nee. maar hard werken is het wel.En nog ongesubsi dieerd ook. Vandaar DUURSTE SPEELFILM „Soldaat van Oranje" is de nieuwste speelfilm die producent Rob Houwer en regisseur Paul Ver hoeven nu na hun voorafgaande Ne derlandse topsuccessen „Wat zien ik", „Turks fruit" en „Keetje Tippel" hebben gemaakt. Het is de kroniek van de gebeurtenissen in de jaren 1940-'45, zoals de schrijver Erik Ha zelhoff Roelfzema deze in zijn gelijk namige autobiografische bestseller heeft vastgelegd. Met een produktiebudget van ruim f 5 miljoen is het ook de grootste en duurste Nederlandse speelfilm ooit in ons land vervaardigd Soldaat van Oranje presenteert zich als een panorama vol actie en drama tiek. Het menselijk accent ligt op de lot gevallen van een groep jonge mensen tijdens de tweede wereloorlog. Met hén leven de bioscoopbezoekers méé. Maar een aantal spectaculaire ens ceneringen van oorlogssituaties kunnen zich zonder meer met het „grote werk" van Amerikaanse en En gelse afkomst meten Dit is zo goed gelukt, dat Soldaat van Oranje volgens insiders de internationale doorbraak van de Nederiandse speelfilm kan gaan betekenen Een eerste stap hiertoe hadden Rob Houwer en Paul Verhoeven reeds met hun film „Turks Fruit" gedaan, die in Hollywood met een OSCAR-Nomination werd bekroond. NIET ALLEEN AKTIE Soldaat van Oranje is dus niet in hoofdzaak een actiefilm. Het is ook geen specifieke oorlogsfilm (zoals bij voorbeeld „Een brug te ver" dit wel was) Het is het relaas van de dramati sche belevenissen van de hoofdpersoon Erik Lanshof (waarin Erik Hazelhoff Roelfzema voor de film is omgedoopt) en zijn vrienden in de oor log. Tijdens de wrede realiteit van de Duitse bezetting van ons land Een on bezorgd leventje van studeren en feestvieren wordt in de meidagen van 1940 abrupt onderbroken door de inva sie van de Oosterburen in een onvoor bereid Nederland, dat vast in haar neutraliteit had geloofd. In het verloop van Soldaat van Oranje ontwikkelen Erik en zijn vijf vrienden ieder hun eigen identiteit, leder reageert op zijn manier op de pressie van de Duitse bezetting. De Tweede Wereldoorlog is nu ook voor Nederland begonnen - en daarmee het verzet in ons land. MENSELIJK ELEMENT Soldaat van Oranje is dus geen he roïsch stuk oorlogsgeschiedenis ge worden. De vele scènes van de - twee ëneenhalf uur durende - film komen verrassend flitsend en in snelle afwisse ling op de toeschouwer af. Het menselijk element, vormt een zeer sterke rode draad, zodat het publiek het verhaal erg geëmotioneerd kan blijven volgen. In het middelpunt van de film staat ongetwijfeld Rutger Hauer. als de hoofdpersoon Erik Lanshof Deze acteur (die we het laatst bij Houwer en Verhoeven als de dandy in „Keetje Tip pel" hebben gezien) heeft veel mee, om van deze creatie een goede rol te ma ken: zeer overtuigend in de vele, dyna mische actiescènes, romantisch in zijn amoureuze betrekkingen tot het Was- senaarse meisje Esther (Belinda Meuldijk) en de vrouwelijke secret- service officer Suzy in Engeland (Susan Penhaligon), waardig en vol understa tement in de verbluffend echte scènes met Koningin Wilhelmina. De wijze, waarop Andrea Domburg aan deze rol, de moeder van Koningin Juliana gestalte geeft is bijzonder intrigerend. Maar het zou onbillijk zijn, in deze filmbeschouwing niet óók op de presta ties van de overige acteurs en actrices in te gaan. Want die vrienden van Erik Lanshof worden vakkundig neergezet. Bij Soldaat van Oranje schijnt een zeer bijzondere harmonie tussen de regis seurs en zijn „sterren" te hebben be staan. Ondanks de vele moeilijkheden, waarmee deze grote produktie onher roepelijk gepaard ging (en die producent Rob Houwer en zijn produk- tiemanager Gysbert Versluys menig grijs haar hebben bezorgd). Vooral ook Jeroen Krabbé, blijkt een verrassing in zijn eerste grote filmrol als de glamourstudent Guus Lejeune, die net als de overige vrienden van De Groep moet bewijzen tegen de extreme spanningen van het gevaarlijke verzet swerk te zijn opgewassen. Dat er zeker niet alleen „goede" Ne derlanders waren in die jaren 1940- 1945 bewijst Rijk de Gooyer. Die er on danks zijn persoonlijke gruwelijke remi niscenties aan die tijd als professioneel acteur niet voor terugschrikte, een handlanger van de Duitse Si- cherheitsdienst (SD) te spelen, een bloedhond, door wie vele verzetsmen sen hun leven moesten laten. „Goed" en „Fout", het zijn typisch uitdrukkingen uit een verleden, dat zo lang geleden immers nog niet is. Het waren begnppen, die ook vaak ten on rechte werden (en soms nu nog worden) gebruikt. Daar kan Guus Her mus een woordje van meepraten. Hij speelt op zijn rustige en overtuigende wijze de secretaris van Koningin Wil helmina in Londen Die op listige wijze door de SD in Holland bij het verzet Aktie-scène uit: „Soldaat van Oranje". verdacht wordt gemaakt En die door een wonder aan verschillende aansla gen op zijn leven ontkomt. Naast deze sterke Hollandse rolbezetting bleek het voorde buitenlandse acteurs in Soldaat van Oranje niet zo gemakkelijk zich te handhaven. Maar ze zijn daar toch overtuigend in geslaagd René Koll- dehoff, waardig opvolger van de legen darische Erich van Stroheim speelt de SD-chef Giessmann. Edward Fox en Susan Penhaligon, het couple van de British Secret Service bieden overtui gend tegenspel in de grote strijd tussen Duitsland en de Geallieerden, die uit eindelijk over de hoofden van de Hol landse illegaliteit heen wordt uitgevoch ten. „Soldaat van Oranje", prachtig van aankleding en authentieke sfeerteke ning, schitterend gefotografeerd en voorzien van filmmuziek van internatio nale allure (van Rogier van Otterloo) is zonder twijfel de beste film, die het duo Rob Houwer/Paul Verhoeven tot nu toe heeft gemaakt, zeggen ze zelf. Produ cent en regisseur laten hiermee zien, nog veel meer in hun mars te hebben, dan de verfilming van erotisch gekruide literatuur („Turks Fruit") en een sociaal bewogen biografie („Keetje Tippel") bijvoorbeeld. Zij hebben.met Soldaat van Oranje bewust gekozen voor de persoonlijke visie van hun generatie op een recent stuk vaderlands verleden: de bewogen jaren 1940-1945. (Première Nederland - Cinema 1 - eerste week - 16 jaar). TUIN DER FOLTERINGEN Je kunt je op een gegeven moment afvragen waar de grens ligt tussen werkelijke arthouse films en de pu blieksfilm. Grand 5 - het voormalige Studio G met z'n 55 zitplaatsen, was vanouds het arthouse-theater, waar de films terecht kwamen, die niet zo zeer op de massa van het bioscoop- minnende publiek waren gericht, maar toch wel een dusdanige kwali teit hadden, dat ze in ieder geval ver dienden te worden vertoond, zij het dan voor een beperktere kring geïnteresseerden. Een film, die in Grand 5 gaat draaien, wordt door het Amersfoortse filmpubliek èn dat uit de regio, al gauw beschouwd als een „moeilijke film". Immers, zou dat niet het geval zijn, dan zou de exploitant - in dit geval Jogchem's Theaters bv -, de film wel in een groter theater inzetten. Ik geloof, dat daar zo langzamerhand de kortslui ting is ontstaan tussen de filmp- rogrammeerders en het publiek. Zeker in Amersfoort. In een gesprek, dat Ik nog niet zo heel lang geleden daarover had met Jogchem's direkteur Jan van Dommelen, bleek dat overduidelijk. Ook hij zag de werkelijke funktie van het arthouse-theater anders dan het pu bliek. De zogenaamde „kunstfilms"- artisiek op hoog niveau gemaakt maar voor een betrekkelijk gering publiek van cinefielen - worden nog wel gedraaid in Grand 5, maar daarnaast ook andere. Dat is ongetwijfeld ook het gevolg van het feit, dat de Filmhuizen in Nederland (ook wel het alternatieve filmcircuit ge noemd) mede dankzij filmmanifestaties als in Rotterdam en Utrecht óók meer hun keus lieten vallen op speelfilms, die eigenlijk net zo goed in de gewone bioscopen gedraaid kunnen worden. Een zekere vercommercialisering van de filmhuizen is daaraan niet vreemd In zekere zin nemen de filmhuizen steeds meer films in hun programma's op, die voordien alleen maar in de art- houses van de bij de Nederlandse bioscoopbond aangesloten ex ploitanten werden gedraaid. Je zou - hoewel het misschien vreemd klinkt - van een zekere bran chevervreemding kunnen spreken Een sprekend voorbeeld was de film „Giacomo Casanova" van Com- mencini, die tijdens de Keistadfeesten in het Amersfoortse filmhuis draaide, een film die elders in het normale bioscoopcircuit was opgenomen Jan van Dommelen is daarom eigenlijk al van het typische arthouse- idee afgestapt, in die zin, dat de films, die bijvoorbeeld in Grand 5 (voormalig Studio G) worden gedraaid, niet persé de moeilijke films hoeven te zijn Van Dommelen: „We streven er steeds meer naar om een evenwichtig film pakket te krijgen. In de grote theaters de films voor het grote publiek, in de kleinere theaters, zoals Grand 5, films, die zonder meer van uitstekende kwali teit zijn, maar waarvan we bij voorbaat eigenlijk verwachten, dat de belangstel ling niet zo groot zal zijn, dat we er een grote zaal vol mee krijgen. Maar die films moeten we ook een kans geven, leder filmgenre heeft haar eigen publiek. Daarom zou het best zo kunnen zijn, dat we, zodra het Grand- theater-complex van vijf bioscoopzalen gereed, is nog meer dan nu gaan streven naar genre-bioscopen Grand 5 zal dan het theatertje blijven van de zo genaamde arthousefilms. maar ok van bijvoorbeeld Franse komedies, die - en dat levert de praktijk op - in Amersfoort merkwaardig genoeg niet voldoende belangstelling krijgen, ook al draait zo'n film bijvoorbeeld tien weken achtereen in een groot Amsterdams theater Ik ga er deze keer eens wat uige- breider op in, omdat vooral die theorie van Jogchem's Theaters in de laatste tijd steeds meer in praktijk wordt ge bracht Een schitterende Franse film komedie als „Pas de Problème" bij voorbeeld kreeg een plaats in Grand 5. terwijl de film na de première tientallen weken achtereen in Arnhem volle zalen trok. Geen moeilijke film, geen kunstfilm, pee een-Jekkere komedie Wie nu bijvoorbeeld naar de filmagenda kijkt en onder Grand 5 ziet staan „Tuin der folteringen", hoeft ook geen moeilijke film te verwachten. Men hoeft eigenlijk helemaal niet zo veel te ver wachten. want de film is eigenlijk een mislukking, ondanks het feit, dat de Franse regisseur Christian Gion een boek van Octave Mirbeau verfilmde (van „Dagboek van een kamermeisje" dat door Jean Renoir en Buunel werd verfilmd).,Tuin der folteringen" (Le jar- din des supplices") is gewoon een nogal banaal gemaakt, bloederig horror-filmpje geworden, een misse lijkmakend schouwspel van sadistische wellust Kijk, dat bedoel ik nou. Het is een film voor een maar heel. heel klein publiek en hoorde eigenlijk in Duo 2 thuis, om maar eens een genre theater te noemen. Maar naar ver wachting is die film daar nèt niet goed genoeg voor, dusjuist, dan maar in Grand 5. Deze keer toevallig niet zo'n beste keus, maar het ge beurt gelukkig vaker, dat in Grand 5 in het algemeen uitstekende films draaien, die óók de aandacht van een wat groter publiek verdienen, zonder dat van een moeilijke film sprake is. Om gewoon rekening mee te houden. Want het is toch jammer om een goede film te missen, omdat je denkt, dat ie te moeilijk voor je is, nietwaar? (Grand 5, eerste week, 16 jaar). EILAND AAN HET EINDE VAN DE WERELD Tenslotte aandacht voor een span nende jeugdfilm van Walt Disney. Het is de film „Het eiland aan het einde van de wereld" (Island at the top of the world) van regisseur Robert Stevenson, geba seerd op het boek van „The lost ones" van Ian Cameron Het verhaal is als volgt: De archeoloog professor Ivarsson wordt in 1907 door de rijke Engelsman Sir Anthony Ross overreed om leiding te geven aan een Noordpoolexpeditie teneinde Donald, de zoon van Ross te zoeken. Donald is na een twist met zijn heerszuchtige vader matroos op een walvisvaarder geworden en spoorloos in het Noordpoolgebied verdwenen. Voor het eerst zal de expeditie Ross- Ivarsson plaats hebben met een lucht schip. dat in het geheim gebouwd is en gevlogen wordt door zijn ontwerper, de Franse kapitein Brieux. Na een aantal avontuurlijke gebeurtenissen, die on vermijdelijk zijn bij een vlucht met het eerste luchtschip van de wereld, landt het gezelschap binnen de Poolcirkel in fort Conger, waar Ross ontdekt dat de verdwenen Donald een reis door het poolgebied heeft gemaakt in gezelschap van de Eskimo Omiak, die inmiddels alleen is teruggekeerd. Omiak is doodsbang en pas na veel moeite lukt het Ross hem te overreden de expeditie de plaats te wijzen waar Donald verdwenen is; een plaats die volgens Omiak beheerst wordt door boze geesten. Eenmaal op die plaats aangekomen gaan Ross en de zijnen Donald zoeken en na een reeks van even merkwaardige als onverwachte avonturen slagen zij er tenslotte in Do nald te vinden en naar de beschaafde wereld terug te keren. (Matineevoorstellingen Euro Cinema, zaterdag en woensdag, ad viesleeftijd 8 jaar). IN HET KORT In verband met de beschikbare ruimte deze keer geen kort overzicht van de overige films in Amersfoort. Daarvoor verwijs ik u graag naar de filmagenda en wat de inhoud van de films betreft naar vorige afleveringen van deze rubriek. Spanning en aktie in de jeugdfilm „Eiland op de top van de wereld" filmagenda Amersfoort donderdag 22 september t/m woensdag 28 september 1977 GRAND 1 - 033-14632 Opening van dit luxueuze theater met aircon ditioning is eind van dit jaar. GRAND 2 Ook dit theater gaat eind van dit jaar open. GRAND 3 „Exorcist II - The Heretic", 16 jaar. Dagelijks7.00-9.30 uur. Zaterdag 2.00-7.00-9.30 uur. Zondag 2.00- 4.30-7.00-9.30 uur. 's Middags wegens verbouwing gesloten. Uitgezonderd zaterdag en zondag. GRAND 4 „Speedtrap", 16 jaar Dagelijks 6.45-9.15 uur. Zaterdag 1.45-6 45-9 15 uur Zondag 1.45- 4.15-6.45-9.15 uur. 's Middags wegens verbou wing gesloten Uitgezonderd zaterdag en zondag. GRAND 5 „De tuin der folteringen16 jaar Dagelijks 7.00- 9.30 uur. Zaterdag 2 00-7 00-9.30 uur Zondag 2.00-4.30-7 00-9.30 uur 's Middags wegens ver bouwing gesloten. Uitgezonderd zaterdag en zondag CINEMA 1 - 033-18900 „Soldaat van Oranje16 jaar. Dagelijks Ook op zondag 2.00-6 30-9.30 uur Naar aanleiding van deze Nederlandse première biedt de Direktie van Cinema op donderdag na afloop van de 2e avondvoorstelling de bezoekers een glaasje oran jebitter aan. Hoofdfilm begint 5 minuten na aan vang. CINEMA 2 „Twee door het dolle heen", a l Dagelijks 1.45- 6.45-9 15 uur Zondag 1.45-4 15-6.45-9.15 uur. EURO 033-33655 „Slapshot", 16jaar. Dagelijks 1.45-6.45-9 15 uur. Zaterdag 4.15-6.45-9.15 uur Zondag 1.45- 4.15-6 45-9 15 uur Woensdag 6.45-9 15 uur DUO 1 033-16572 „Stevige borsten., hete bijen", 16 jaar. Dagelijks 2.15-7 15-9.30 uur Zondag^ 15-4 30-7 15-9 30 uur. DUO 2 Elvis on tour", a.l Dagelijks 2.00-7.00-9.15 uur. Zondag 2.00-4.15-7 00-9.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 Vixen", 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur DUO 2 „De eenzame scherpschutter", 16 jaar Vrijdag en zaterdagavond 23 45 uur KINDERVOORSTELLINGEN EURO „Eiland aan het eind van de wereld", a I Advies leeftijd vanaf 8 jaar. Zaterdag 12.30-2 30 uur. Woensdag 1.45 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 21