jSÖLOAAT VAN ORANJE", OORLOG OP ZN NEDERLANDS itwat relativerend tijdsbeeld uit een iruwelijke periode ERfKw® LEUSDER KRANT POSTER GRATIS eusder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1977 Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 29 september t/m woensdag 5 oktober 1977 GRAND 1 033-14632 Opening van dit theater met aircon ditioning is eind van dit jaar. GRAND 2 Ook dit theater gaat eind van dit jaar open. GRAND 3 Once upon a time in the west Donderdag en vrijdag 8.00 uur Zaterdag en zondag 2 00-8 00 uur Vanaf maandag 3 oktober is Grand 3 gesloten. Heropening 15 december 16 laar. GRAND 4 Exorcist II - the Heretic Dagelijks 7.00-9.30 uur Zaterdag 2.00-7.00-9.30 uur Zondag 1.45- 4.15-6 45-9 15 uur. 's Middags wegens verbouwing gesloten. Uitzondering op zaterdag en zondag 16 jaar GRAND 5 The Twist; of het verschil tussen be driegen en vreemdgaan Dagelijks 7.00-9 30 uur. Zaterdag 2.00-7.00-9.30 uur Zondag 2.00- 4.30-7.00-9.30 uur 's Middags wegens verbouwing gesloten. 16 jaar. CINEMA 1 Soldaat van Oranje. Dagelijks ook op zondag 1 30-6.30- 9.30 uur. Hoofdfilm begint 5 minuten na aanvang. 16 jaar. CINEMA 2 Twee door hel dolle heen Dagelijks 1 45-6.45-9 15 uur Zondag 1.45-4.15-6.45-9.15 uur a.l EURO Slapshot Dagelijks 1.45-6 45-9.15 uur Zaterdags 4.15-6.45-9 15 uur. Zondags 1.45-4.15-645-9.15 uur. Woensdag 6.45-9 15 uur 16 jaar DUO 1 De maagden zijn rijp. Dagelijks 2 15-7 15-9.30 uur Zondag 2.15-4 30-7.15-9.30 uur. 16 jaar DUO 2 Het wapen van de draak Dagelijks 2 00-7.00-9 15 uur Zondag 2.00-4 15-7 00-9 15 uur KINDERVOORSTELLINGEN EURO Peppie en Kokkie bij de marine Adviesleeftijd vanaf 5 jaar Zaterdag 12.30-2.39 uur Woensdag 1 45 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 Hoe vang ik een man Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur. DUO 2 Tennessee Lawman. Vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur. 16 jaar. Met de weet u waarom, hoe en wanneer. Behoort u tot de enkelingen, die de dag doorbrengen in onwetendheid? Een abonnement op dit enige plaatselijke nieuwsblad kost u f 25,- per jaar en u krijgt van ons een Als waarderning voor uw goede keus. I U kunt zich opgeven via de bon elders in dit nummer. Scène uit: „The Twist" van Claude Chabrol. THE TWIST IN HET KORT OR BERT VOS UrSFOORT - Alle goden en halfgoden uit de film, en andere len waren er vorige week woensdagavond tijdens de ko- 4|ke gala-première van „Soldaat van Oranje", de monsterpro- evan eigen bodem, die als het troetelkindje van producent Rob r wordt beschouwd, maar toch echt werd geregisseerd door [verhoeven, die ten onrechte in het nogal Hollywood-achtig lette publiciteitsgeweld ten onder ging. ju groot deel van de inmiddfels toch al erg groot geworden konink- |jamilie was aanwezig om die gala-première in Tuschinsky bij te jen dat was in tijden niet meer gebeurd. Tal van Am- immers stonden zich in de Regulier Breestraat dan ook te ver- maan al dat koninklijk en filmisch geschitter, argwanend in de pgehouden door de politie, de vriend van alle Amsterdammers. j.om een ontzettend lang verhaal erg kort te maken: „Soldaat (Oranje' is in première gegaan in een gloedvolle sfeer van nos- e,terwijl de kassa's inmiddels al begonnen te rinkelen. Want je [veel van Rob Houwer zeggen, maar hij weet wel wat public Eens is. Ook in Amersfoort begon vorige week donderdag „Sol- Ivan Oranje" zij het toch in dit geval wat aarzelende triomftocht Jsde popelende massa van hartstochtelijke filmkijkers, die hun lil jaren hebben verpand aan alles wat van Nederlandse bodem It Vorige week beloofde ik u in deze rubriek om mijn eigen mening (deze film te geven en dat gaat dan nu gebeuren. Verder deze laandacht voor „The Twist", van de Franse regisseur Claude rol (in Grand 5). Voor het overige zijn alle films geprolongeerd, qlin Grand 3, voordat de grote verbouwing van start gaat en het erwordt gesloten tot 15 december, nog even „Once upon a time lewest" over het inmiddels gereduceerde doek van Grand rolt. (ERVAN OPTIMISME i begint direkt al op een lie. ontspannende wijze Het ben de oorlogsdreiging isdan la nog niet doorgedrongen tot kerlandse bevolking en zeker i groepjes studenten, die d doorbrengen met het ont- Ken, de danspartijen en andere geneugten dezer aarde. Vrolijkheid en een sfeer van ontspanning over heerst het beeld Een goed getroffen sfeer, doortrokken met de naïviteit van Nederlanders, die niet geloven in een komende oorlog. ..Want wij blijven toch wel neutraal, zoals altijd Regisseur Verhoeven kreèert in dit eerste deel, deze aan loop tot de verdere ontwikkelingen, een speels flitsend geheel, dat be- ptoeien geven weer melk". k ik eind vorige week een list onbewogen gezicht ver war ergens in z'n pretoog- wnaarde ik een niet direkt hbrengen gevoel van: ,,wat Me nou te zeuren over die Kr. Itetóen er met z'n allen in de Iran zaterdag op zondag een gekregen. Zo maar. gratis. Met weekeinde, uiteraard. lieen enkele weldenkende f3 haalt het in haar hersens to maar op een doorde- I5 dag te doen. De werkge- Ims brave landje praten zich de tong lam over dat ongun- fMrilfsklimaat, waarin zij in 'rmnd hun bedrijven boven Ms maar stijgende belas- pr moeten houden ondanks f da! die vloed hun toch al tot fhchende lippen is geste- btardoor /e bi/na hun met 1 kronen ingelegde gebit N' kunt zien. 'daar wou ik het vandaag hebbenWant al die al dan ["erft gestelde economen 'eerde waarzeggers f* ergens iemand deze ca- boademici betitelen), zullen Maa/ toch wel veel beter lian/ft Zeggen ze. T w°u het vandaag eens r me"f hebben, waar die f" het begin van dit stukje Neer zo optimistisch over lOoor de eeuwen heen is Ne/ft van onschatbare Rsvaarcfe geweesf voor [deeds maar wassende p'd. Cornel is Berkhouwer Na!/es over vertellen. Wees ik kortgeleden in één Tj door mij zeer ge- Jffe dagbladen? Melk is "ind voor u. Melk moet piet. Melk, daar kun je van alles aan over houden. Ik las ook, dat men tegenwoordig van melk /enever kan maken en misschien verklaart dat iets van al dat pes simisme, maar toch Jarenlang drink ik iedere dag drie kwart kan van dat kostelijke, witte vocht, door nijvere boeren eeuwen lang onttrokken aan de steeds pro- duktievere uiers onzer Friese stamboekkoeien, 't Is goed voor je maag, zeggen ze. En voor een he leboel andere dingen. Zoiets word je op school reeds met de paplepel binnengegoten en ook daar komt de al dan niet gesaneerde melkboer iedere morgen trouw zijn kwart-litertjes melk afleveren in aangepaste kratten. Melk, iedere dag een driekwart liter kan per man, luidde het spreekwoord geloof ik. En nu is er een of andere zwartgallige micros- copentuurder gekomen, die de krant nog niet had gehaald en daarom de melk op de zwarte lijst heeft geplaatst. En wij - goedgelovigen dezer aarde - zullen met stijgende arg waan naar de melkfles kijken. Aar zelend zullen onze handen zich er naar uitstrekken. Zullen we Zullen we niet. Alleen de zeer verstokte café bezoeker zal zich gelukkig voelen en na zi/n wankele thuiskomst recht naar de keuken laveren om zich daar op de koelkast te storten. Hij zal zich met bevende handen een beker melk inschenken. Want ze hebben van die kolere-melk kos- teli/ke jenever gemaakt, had-ie horen vertellen En de boer, hij gaat onverdroten voort met melken. Met een wijze, wetende glimlach rond zijn mond en met twinkelende oog/es. „Ze hebben de ti/d gelukkig weer een uur teruggezet," zal hij denken. ..De koeien geven weer fatsoenlijk op tijd hun melk. Toch zit ik sindsdien met stijgende argwaan naar de STER te kijken als Cornells Berkhouwer met ingehouden walging van z'n bekertje melk zit te genieten. Zou ie het nu óók door hebben, dat ze hem al die lijd voor die paar onno zele centen hebben belazerd? Ik ben geen liefhebber van jene ver. Maar toch proost! gint met de ontgroening van Erik Lanshof (de filmnaam van de schrijver van het gelijknamige boek Erik Hazelhoff Roelfzema) en ein digt met een hechte vriendschap tussen Erik en Guus, die tijdens de ontgroening wat al te hardhandig tewerk is gegaan en Erik een be hoorlijke hoofdpijn en bijbehorende hechtingen bezorgde. Een vriend schap, die in de verdere loop van het verhaal als een rode draad de ontwikkelingen zal begeleiden. DE OORLOG BREEKT LOS Regisseur Verhoeven is er op een uitstekende wijze in geslaagd om die opgewekte, soms kinderlijk speelse sfeer van 1939 op een snelle, indruk wekkende en op verschillende punten geraffineerde wijze te verweven met de plotselinge komst van de oorlog, die toch nog onverwacht het beeld gaat beheersen. In die beginscènes, waarin voor het eerst het oor logsgeweld bezit neemt van de verbouwereerde gedachten der Nederlanders, wordt het kontrast van de aanvankelijk ontspannen straatbeelden van wandelende moeders met kinderen, in een zeer snel tempo, gesublimeerd omgezet in treffende, zeer korte details van het bloederige ge weld, aan de kijker overgebracht. En daarmee is de oorlog voor Nederland een feit geworden. Andrea Domburg als koningin Wilhelmina ontdekking worden genoemd In deze film speelt zij het aan trekkelijke jodinnetje Esther, de ver loofde van de landverrader Robby (een rol van Eddy Habbema) Be linda Meuldijk speelt haar rol zoals het in deze kontext past, expressief, ingetogen, met op de achtergrond de voortdurende angst van haar af komst en de bange wetenschap van de verradersrol van haar ver loofde, waardoor zij overleeft. Hoewel de nieuwe generatie ko ningin Wilhelmina hooguit van de filmfragmenten uit nieuwsjournaals van toen zal kennen, zullen ook de jongeren overtuigd worden door de wijze waarop Andrea Domburg haar in beeld brengt. Hoewel An drea's stem niet helemaal lijkt op die van de koningin, speelt zij haar rol met een realisme, die velen zal overtuigen. Jeroen Krabbé en daat van Oranje". Rutger Hauer, de twee vrienden in „Sol- Juist dat eerste deel van „Soldaat van Oranje" is vooral fil misch gezien een hoogtepunt te noemen. Uitstekend gemonteerd, gedramatiseerd zonder de overdrij ving, die we in gelijksoortige Ameri kaanse produkties nog wel eens tegen komen. De afschuw, die juist die konstrasterende filmbeelden in zeer korte tijd opwekken, is een knap staaltje van geraffineerde verhaal-opbouw, waaruit duidelijk wordt, dat de Nederlandse film vol wassen aan het worden is (of in dit geval al is). UITSTEKENDE VERTOLKINGEN Regisseur Verhoeven heeft uitstekende acteurs en actrices weten te kiezen voor de rollen in deze voor Nederlandse begrippen toch wel enigszins spectaculaire film. Rutger Hauer als Erik Lanshof speelt één van zijn beste vertolkingen, terwijl Guus, Erik's vriend, een op z'n minst verrassende acteurspres tatie van Jeroen Krabbé genoemd mag worden. Zeker als men hem niet anders heeft gekend als de vertolker van die „lach of ik schiet-komedies" van Alan Ayckbourn, om maar iets te noemen. Persoonlijk heb ik trouwens de meeste be wondering voor Rijk de Gooyer, die één van de meest onsympa thieke rollen uit de film op zich heeft genomen (die van de Sü-?i Breitner) en daarin zo zeer ge loofwaardig overkomt, dat men automatisch een enorme hekel aan 'm krijgt. (En dat heeft Rijk nu ook weer niet verdiend). Wie Peter Faber in „Max Havelaar" van Fons Rademakers heeft kunnen bewonderen, zal ook nu weer onder de indruk zijn geraakt van dat kleine rolletje in „Soldaat van Oranje", waarin hij vooral op bezoek bij koningin Wilhelmina de lachers op z'n hand krijgt. Belinda Meuldijk kan terecht een De betrekkelijk kleine rol van Guus Hermus als Van der Zande. het hoofd van de Nederlandse vei ligheidsdienst dient niet onvermeld te blijven, evenmin als die van Huib Rooymans als Jan Tenslotte aandacht voor de bui tenlandse acteurs en actrices. Zoals de charmante Susan Penha- ligon, die de „Engelandvaarders" in Londen op aangename wijze bezig houdt, Edward Fox als de flegma tieke verbindingsofficier tussen de Nederlandse regering en de Engel se, die niet zo'n al te groot vertrou wen heeft in de krijgskunde der Ne derlanders, Del Henney als een prototype van een Engelse ser geant. die als slavendrijver geen slecht figuur zou hebben geslaan en ten slotte niet te vergeten René Kolldehoff als de Duitse officier Giesman. TE LANG Het middenstuk van de film is naar mijn gevoel iets teveel uitge sponnen Het zou best iets korter gekund hebben, zonder dat dit af breuk zou hebben gedaan aan de begrijpelijkheid van het totale ver haal. Anderzijds geeft dit deel na tuurlijk wel weer vooral de jongere generatie een „aardig" beeld van de situatie tijdens de oorlog. Een andere tekortkoming in deze voor de rest voortreffelijk gemaakte film, vind ik de te snelle afronding van het verhaal, zonder dat dl^ver- rassend of bevredigend kan worden genoemd. Natuurlijk, ie dereen kent de afloop van de oorlog. Toch zijn de in het begin van de film zo voortreffelijk ingebouwde details, in het laatste, afrondende gedeelte van de film niet of nauwe lijks meer aan bod gekomen Het slotgedeelte geeft slechts de grote lijnen van de gebeurtenis weer en dat staat dan in schril kontrast met het begin. Ik vind dat een spijtige ontwikkeling, want daardoor blijft - zo voel ik het tenminste - een ietwat onbevredigend gevoel over. Breit ner (Rijk de Gooyer), die in het hele gebeuren zo'n typerende rol heeft gespeeld, is aan het slot verdwenen zonder dat duidelijk wordt, wat er met hem is gebeurd. Je kunt dat als de symboliek voor tal van Neder landers zien, die juist in die periode verdwenen, maar deze specifieke rol intrigeerde dusdanig, dat het een betere afronding had verdiend. GERELATIVEERD DRAMA „Soldaat van Oranje" is - zeker gezien tegen de achtergrond van het gruwelijke oorlogsgebeuren in de wereld van 1940 tot 1945 -geen direkt dramatische film. Hoewel er verschillende oorlog-scènes in de film zijn opgenomen. die grotendeels wèl levensecht op de kijker overkomen, heeft het gehele verhaal (dat van Erik Hazelhoff Roelfzema) toch het jon gensachtige karakter van een spannend avontuur, waarin de humor in de dialogen eerder over heerst dan de bloedige ernst, die elke oorlog met zich meebrengt. Je zou kunnen zeggen, dat de oorlog in Nederland en dan vooral zoals Hazelhoff Roelfzema die mee maakte, relativerend is overge bracht en voor zover nodig door de scenarioschrijvers (Gerard Soete- man. Kees Holierhoek en Paul Ver hoeven) is aangevuld met de reali teit van die oorlog in Nederland, omdat Hazelhoff die zélf maar van op een afstand heeft meegemaakt In hoeverre het totale beeld werkelijk waarheidsgetrouw is ge worden, zal wellicht slechts door enkelen kunnen worden beoor deeld. Door hen, die met de meeste aspekten van de oorlog in Nederland zelf en daarbuiten, in aanraking zijn geweest of het aan de lijve hebben ondervonden. Ais historisch dokument is „Soldaat van Oranje" echter niet alleen een onderhoudende speelfilm met internationale kwa liteiten, maar tevens niet onver dienstelijk vanwege het in de film geschetste tijdsbeeld, dat vooral door de jongere generaties na meer dan dertig jaar nog slechts de spaarzame informatie der ge schiedenisboekjes zal zijn ver vaagd tot een episode, waarin niet alles rozegeur en maneschijn was en waarin de diktatuur het beeld van alledag bepaalde. „Soldaat van Oranje" kan wellicht iets méér inhoud geven aan dat inmiddels ver vaagde tijdsbeeld. (Première Nederland, eerste week, Cinema 1,16 jaar). Rutger Hauer en Belinda Meuldijk in „Soldaat van Oranje" „The Twist,' is een film, waarin men wel de filmer Claude Chabrol herkent, maar die op zich een tikkeltje anders is, dan men eigenlijk van Chabrol in het verleden gewend is. „The Twist" is het verhaal van een Ameri kaanse schrijver, (Bruce Dern), die getrouwd is met een vrouw (Stéphane Audrian), die een ver houding heeft met de uitgever van haar man, terwijl de vertaal ster van die uitgever weer een verhouding heeft met de Ameri kaanse schrijver. Zo zit het on geveer in elkaar en met dit ba sisthema is Chabrol behoorlijk aan het stoeien gegaan. Zo heeft hij de realiteit en de fan tasie van de hoofdfiguren door el kaar gemengd, waardoor welis waar een boelende compositie is ontstaan, maar waarbij je aan de andere kant toch op een soort tweesprong blijft staan tussen ko medie en drama. Want het verhaal is in feite een drama van een zicht baar strandend huwelijk. Chabrol heeft de realiteit vermengd met soms nogal erotische, anderzijds behoorlijk „geweldadige scènes", die de gedachten uitbeelden (èn eventuele wensen) van de hoofdfi guren in deze merkwaardige, wel boeiende film, die echter zonder opvallende hoogtepunten naar een einde vloeit. Een einde, waarbij je toch eigenlijk nog niet goed weet of alles wel weer op z'n pootjes terecht is gekomen, ook al kun je dat ver moeden. In het algemeen is „The Twist" een film met een glimlach en die wordt dan voornamelijk ver oorzaakt door het kontrast tussen realiteit en droom (de wens-scènes der hoofdfiguren). Chabrol houdt daarbij de kijker wel geboeid bezig door de korte scènes, de aandacht voor details en de bijpassende dialogen, maar het is wel duidelijk, dat hij op zoek is naar nieuwe ideeën, nieuwe filmvormen. „The Twist" is nog maar een begin. Zi|n nieuwste, Alice au la dernière fu gue", sluit daar bij aan. Het wachten is op de nieuwe Chabrol die z'n draai weer heeft gevonden Des niettemin: toch gaan kijken! „The Twist". (Grand 5, eerste week, 16 jaar). „Once upon a time in the west" van Sergio Leone is de laatste film, die in Grand 3 vóór de groot scheepse verbouwing over het doek rolt En dat „Once upon a time", er was eensvormt dan te vens de symboliek, die deze slot- week met zich meebrengt. Want terwijl de bulldozers intern hun werk al hebben gedaan, begint de grote operatie van het bioscoopcomplex Grand nu echt helemaal op gang te komen. (Grand 3, 16 jaar.) De jeugd kan haar hart ophalen bij „Peppi en Kokki bij de marine", die deze week in de matineevoor stellingen van Euro Cinema op za terdag en woensdag draait. Advies leeftijd vanaf 5 jaar. Voor het overige kunnen de liefhebbers in Duo 1 en 2 weer te recht voor hun eigen bekende kost van sex en aktie. terwijl „The Her etic" (Grand 4), „Soldaat van Oranje" (Cinema 1Twee door het dolle heen" (Cinema 2), „Slapshot" (Euro Cinema) zijn geprolongeerd voor hen, die tot nu toe de gang naar een avondje film nog niet zijn begonnen. Peppi en Kokki bij de marine

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19