gmar Bergman's „Face to Face": Liv Ullman's magistrale rol EEN NIEUW LEUSDENAARTJE? BERT VOS EN ERF GOUD t\ARD Terwijl „Soldaat van Oranje" de derde Ingaat (Cinema 1), „Slap Shot" voor de zesde week de en soms komische capriolen van Paul Newman als ijs- zien en Bud Spencer en Terence Hill niet van het witte zijn met hun „Crimebusters" (Twee door het dolle yin Grand 4), Terwijl Grand 3 voor enige maanden haar heeft gesloten en Grand 1 en 2 ook nog lang niet aan hun toe zijn. blijft alleen Grand 5 over en daar wordt deze week ï«sle film van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman (.Het is de film „Face to face" met Liv Ullman in de hoofdrol. Hdie vorig jaar oktober in Nederlandse première ging. Ito face ■Scènes uit een huwelijk" i heeft gezien èn als fcersie, zal zich ongeveer (stelling kunnen maken, t Face to Face" te bieden lidanheb ik het niet over de fmaar wel over de wijze. »ze film tot stand is geko- ials „Scènes uit een hu- i.Faceto face" begonnen als een TV-serie om later in een bioscoopversie te worden uitge bracht Ondanks de voortreffelijke kwaliteit van de vaste cameraman van Bergman, Sven Nykvist, heeft de montage-technieken van Berg man toch niet kunnen voorkomen, dat de film in de eerste plaats als TV-serie was bedoeld Voor het overige kunnen de liefhebbers van Bergman in „Face to face" een voortreffelijke film zien, waarbij vooral Liv Ullman de rol van haar iger - ik heb bijna de 'mditstuk te beginnen met kus" - vroeger dus, had iereen een eigen erf. U t), zo'n gezellig, intiem md rond, om, voor en bij Oaf stuk/e grond was i het werd dan ook in vrij allen op voortreffe/i/ke üfi ontheiliging verdedigd »aal voor dit doel opge- reen, die naast hun zeer lend geblaf mede door terende tanden slechts iinspireerden om gebruik maten van de mrdehike gastvrijheid, die in het algemeen op het f door verstedelijking be- fitteland heerste, tri. Ik meen me zelfs te si, dat er vroeger een tild es, dat zo heette. Het is Zoals zoveel ouwe ge- lillaslreerde weekbladen (moesten leggen, toen de drempel van oud en «scheen en die bekende, de waarden en normen mangen door nieuwe, sproeide, maar voor velen tekkeli/ke zeden en ge- Oit is geen stuk/e over hoor, want zo ben ik niet. is geweest, zeg ik alti/d 'knel een soms bewon- herdige koelbloedigheid achterkant van mijn 8 een betonnen paaltje 'k in mijn enthousiaste, (rijstijl finaal over het hoofd fén. 'ksgeennostalgie. Datzijn I heten, waar je niks voor w, waarik het over heb is - tenminste - duideh/k. Ik over een eigen erf. (gen erf is goud waard. %rom ben ik bhj met al die erkgroepen die in allerlei iet denkende gemeenten er tegenwoordig heel tg zijn met het ontwikkelen heren van woon-erven wierven Zoals vroeger, (ostukje erf, waar iets ge- ook al zou je het wel *ees nou eerli/k. Die mo- hdebouw is natuurlijk erg daar niet van. Het gaat fvanhupsakee de wolken l k"19 alleen maar hvan hebben ze uitgevon- 8 »e worden met z'n allen lezei/ig jn gert h0fje •t Lekker in de kring. Kun tenminste zien, terwijl je tmetje auto te wassen of een kast eigenhandig in elkaar aan het zetten bent. Gezelligheid kent geen tijd en dus is de moderne ste- debouw op de goede weg, zeggen ze. Ik geloof daar wel in. Het is alleen zo lammer, dat er geen stoeprand meer is, zodat je geen eigen erf meer hebt En een eigen erf - ik schreef het hierboven ergens - juist, een eigen erf is goud waard. Daarom ben ik reuze blij met al die hardwerkende werkgroepen, die ons samen een eigen woonerf gaan bezorgen. Een erf, waar je wel mag komen, maar waar/e je als een gast hebt te gedragen Zoals vroeger. Automobilisten mogen niet meer aan hun gaspedaal ko men, want dat kost hun een fikse boete. Kinderen hebben lekker voorrang. Andere wandelgangers ook. Een eigen erf Het komt alle maal wel goed, zou Wim Kan heb ben gezegd. En zo is het En wat die waakhond betreft: ook dèarover hoeven we ons geen zorgen te ma ken, gezien de opbrengst van de gemeentelijke hondenbelasting. Met een heel klein beetje goede wil komen we een heel eind. Als iedere honden-eigenaar zijn hond- uiter aard in dienst van de gemeenschap- ter beschikking stelt ter opleiding van eigen erf- bewaking, dan zijn we weer hele maal waar we wezen willen. Een eigen erf. Met waakhond, die zo nodig de bandelozen straft en de vriendeli/ken gastvrij kwis pelend tegemoet komt. Er blijven natuurlijk nog wel een paar pro- bleemp/es over. Zoals die blikken gevallen op vier wielen. Die horen natuurli/k in de garage of in de car port thuis. Dat is waar Maar waar bli/ven we met al die auto's die nog geen goed tehuis hebben gevon den? Ik heb daarvoor een oplossing gevonden Kijk, zoals ik al voorstelde worden al die honden afgericht om ons nieuwe eigen erf straks te gaan bewaken. Zo nodig halen we reserve-honden uit het dieren-asyt Daardoor komt er-met direkt natuurlijk maar wel na een bepaalde tijd - ruimte vrij. En daar gaan al die auto's heen, die geen eigen tehuis hebben kunnen vin den. Haar het auto-asyl. En als ze niet binnen een maand worden af gehaald door de eigenaar die er een behoorlijk onderkomen voor heeft gevonden, juistdan gaan ze de kraker in. En in plaats van een jaarlijkse kol- lekte voor de dierenbescherming, gaan we ons natuurlijk met z'n allen inzetten voor een jaarlijkse inzame ling voor het gemeentelijke auto- asyl Een goede opbrengst lijkt verzekerd... Een eigen woonerf. Het lijkt mij een ideaal oord toe En al die stenen voor m'n deur haal ik er zelf wel uit. Daar zet ik wat aardige vaste planten in, waf struiken èn een zandpaadje Om zaterdag middag keurig te kunnen harken ten teken, dat de week weer voorbij is. Net als vroeger. V. Filmweek m Arnhem u 1977 m Traditiegetrouwe wordt in Arnhem de twee-jaarlijkse „Filmweek Arnhem" gehouden. Dit keer van 13 tot en met 19 ok tober a.s. Het is de elfde keer, dat dit filmfestival in Arnhem wordt gehouden. Dit jaar zullen zes theaters in het teken van de film- week staan, waarbij uiteraard het Rembrandt-theater en Rembrandt-Luxe de theaters zul len zijn, waar zich het filmweek- programma hoofdzakelijk zal af spelen. Voor het overige zullen retrospectieven worden ge bracht, o.m. met een nostalgische programma, een programma met musicals terwijl verder één der theaters in het teken zal staan van de jongere generatie Hollywoodregisseurs zoals Altman, Milius, Scorcese en Bogdanovich. In het gemeen temuseum van Arnhem vinden filmische aktiviteiten plaats van het Verenigd Nederlands Film instituut in samenwerking Filmmuseum in samenwerking met het Gemeentemuseum van Arnhem. GEVARIEERD PROGRAMMA De openingsfilm van de aan staande Internationale Filmweek Arnhem zal de Amerikaanse pro- duktie „Star Wars" zijn van re gisseur George Lucas met in de belangrijkste rollen: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing, Alec Guinness, ...,U kunt de vlag uitsteken ....een dorpsomroeper huren ....het van de daken schreeuwen. Het één kost meer dan het ander maar het gaat veel gemakkelijker Jg* A met een perfekt gedrukt geboortekaartje van de LEUSDER KRANT Komt u alvast eens langs! U zult verbaasd zijn over onze enorme kollektie. U kunt niet zeggen, dat u geen keus hebt U mag onze modellenboeken thuis rustig eens doorkijken. Flnnmark 3, Leusden-C., tel. 033-41495. Kantoorlijden: werkdagen van 10-12 en van 2-4 uur. DONDERDAG 6 OKTOBER 1977 17 „De kaken der verschrikking" is de titel van een aktiefilm, die deze week in Duo 2 te zien is. Het is het verhaal van Sonny Stein, een man, die dol is op haaien en dankzij een nogal mysterieus medaillon erg goed met deze beesten op kan schieten. Da's andere koek dan „Jaws". Bovendien worden hier de haaienhaters door deze haaien- vriend zonder enig mededogen van kant gemaakt. Voor de liefhebbers die in haaien hun vrienden zien en in mensen de vijand. Of andersom. Enfin, u ziet maar. Je moet in ieder geval van bloederig geweld houden. Kenny Baker, Peter Mayhew en Dave Prowse. Producer Gary Kurtz zal op donderdag 13 ok tober tijdens de opening aanwezig zijn vergezeld van Car rie Fisher (de dochter van Eddie Fisher en Debbie Reynolds), Peter Mayhew en Dave Prowse. Op de laatste voorstelling in het Rembrandt Theater op woensdag 19 oktober zal „The spy who loved me" worden ver toond. Een film uit de James Bond serie naar de boeken van lan Fleming. Een produktie van Albert R. Broccoli onder regie van Lewis Gilbert. In de hoofdrol len: Roger Moore, Barbara Bach, Curt Jurgens en Richard Kiel. In de theaters Rembrandt en Luxe zullen een kleine dertig films hun Nederlandse première beleven. Voor Rembrandt staan de volgende films nu vast: „Star Wars" van George Lucas (USA); „Providence" van Alain Resnais (Frankrijk); „Last Remake of Beau Geste" van Marty Feldman (USA); „La Dentellière" van Claude Goretta (Frankrijk); „Valentino" van Ken Russell (Enge land); „Le juge fayard" van Vves Boisset (Frankrijk); „L'homme qui aimait les femmes" van Frangois Truffaut (Frankrijk); „Le désert des Tartares" van Va- lerio Zurlini (Italië). In Luxe zullen ongeveer twintig films worden vertoond, die groten deels speciaal voor de Filmweek naar Nederland worden gehaald. De selectie van deze programmering is weer in handen van Hans Saaltink. De volgende ti tels staan inmiddels vast: Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 6 oktober t/m woensdag 12 oktober 1977 Grand 4, tel. 033-14632 Twee door het dolle heen, dagelijks 1.45-6.15-9.15 uur; zondag 1 45- 4.15 - 6.15 - 9.15 uur, a.l. Grand 5 „Face to face", dagelijks 2.00 - 7 00 9.30 uur; zondag 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.15 uur, 16 jaar. Cinema 1, tel. 033-18900 Soldaat van Oranje, dagelijks ook op zondag 1.30 - 6.30 - 9.30 uur. Hoofdfilm begint 5 minuten na aan vang, 16 jaar. Cinama 2 Slapshot, dagelijks 1.45 - 6.45 - 9.15 uur; zondag 1.45-4.15-6.45- 9.15 uur, 16 jaar. Euro, tel. 033 - 33655 Once upon a time in the west, dage lijks 1.45 - 8 00 uur; woensdag en „L'une chante I'autre pas" van Agnes Varda (Frankrijk); „Chinese Roulette" van Rainer Werner Fassbinder (Duitsland); „Telefoni Bianchi" van Dino Risi (Italië); „Bondage of Love" en „Platonow" van Nikita Michalkow (USSR); „Wizards" van Ralph Bakski (USA); „Before hindsight" van Jonathan Lewis (Engeland), „Rubber gun" van Allan Moyle (Canada): „Das Brot des Backers" van Erwin Keusch (Duitsland); „Langt borta okh nara" van Ma rianne Arne (Zweden); „Harlem County USA" van Barbara Kopple (USA); „Tagebuch eines Liebenden" van Sohrad Shahid Saless (Duitsland) Voor een aantal films zijn de on derhandelingen op dit moment nog niet afgerond. De programmering van Rembrandt en Luxe wordt door het Bestuur van de Filmweek als één geheel beschouwd. Naast de premières wordt nog een groot aantal films in retrospec tief gedraaid. In de theaters Scène 1 en 2 wordt een nostalgisch pro gramma geboden In Luxor komen de filmmusicals aan bod en Saskia zal in het teken staan van de jonge generatie Hollywood-regisseurs met werk van Altman, Milius, Scor sese en Bogdanovich Verder zullen er ook nog aktivitei ten plaatsvinden van het Verenigd Nederlands Filminstituut en het Nederlands Filmmuseum in sa menwerking met het Gemeente museum van Arnhem. Bovendien zal dinsdag 18 oktober weer gere serveerd zijn voor de traditionele manifestatie „Open Doek" in Sas kia. zaterdag alleen om 8.00 uur, 16 jaar KINDERVOORSTELLING Euro Peppi en Kokki bij de marine, ad viesleeftijd vanaf 3 jaar; zaterdag 12.30 - 2 30 uur; woensdag 1.45 uur. Duo 1, tel. 033-16572 Zij wil wel, dagelijks 2.15 -7.15 - 9.30 uur; zondag 2.15 - 4 30 - 7.15- 9 30 uur, 16 jaar. Duo 2 De kaken der verschikking, dagelijks 2.00 - 7.00 - 9 15 uur; zondag 2.00 -4.15-7 00 - 9.15 uur. 12 jaar. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 Blond en bloot in Beieren, vrijdag en zaterdagavond 24.00 uur, 16 jaar Duo 2 Willard, vrijdag en zaterdagavond 23.45 uur, 16 jaar leven speelt, terzijde gestaan door dezelfde tegenspeler als in „Scènes uit een huwelijk", Erland Josephson. Het is het verhaal van een vrouwelijke psychiater, die door allerlei omstandigheden lang zaam maar zeker in de wurgende ban komt van jeugdherinneringen, die haar geestelijk verlammen. Het is juist de wijze, waarop Bergman met cameraman Nykvist die levensangst op het gezicht van Liv Ullman registreert, die de film ondanks haar verschillende tekort komingen tot een voor de geïnte resseerde kijker tot een bijna magi straal gebeuren maakt. Een gebeu ren, waarin de toeschouwer wordt meegesleept in de angsten van Ullman op een wijze, die indruk wekkend genoemd kan worden en waaraan ook nu weer de talrijke close ups het nodige zullen hebben bijgedragen. HET VERHAAL VAN EEN GEESTELIJKE INEENSTORTING Haar man komt over uit Amerika en haar dochtertje De dochter ver wijt haar dat Jenny toch nooit iets om haar gaf. Tomas moet naar het buitenland en Jenny keert terug naar haar grootouders. Als ze daar dan ziet hoe de twee oudjes elkaar behoeven en hoe duidelijk hun liefde voor elkaar eigenlijk het enige is dat telt, komt Jenny tot de over tuiging dat het leven toch wel waard is geleefd te worden. Ze belt de kli niek dat ze de volgende dag weer aan het werk zal gaan. „Face to face" werd na de première onder meer omschreven als een psychiatri sche griezelfilm en dat is - wat mij betreft - een juiste benaming van deze film. En de Bergman kenners zullen ook in „Face to face" opnieuw Bergman's eigen angsten en onzekerheden over leven en dood herkennen, die hij via Liv Ullman als Jenny Isaksson van zich af filmde. Maar als je niet van Bergman's stijl houdt, is ook deze film aan je verspild. Want het valt niet mee om de „meester" in al zijn bere deneringen en uitspraken kon- stant te kunnen volgen. Dat is ook de reden, waarom niet ieder een „Face to face" juichend heeft ontvangen. Over één ding zullen we het met z'n allen eens kunnen zijn: Liv Ullman komt in deze film tot ongekende acteurs-prestaties, waarbij Bergman het uiterste van haar kunnen van haar vergde. (Grand 5, eerste week, 16 jaar). IN HET KORT Voor het overige kunnen we kort zijn. In Duo 1 en 2 draaien de ge bruikelijke sex- en aktiefilms (ook in de nachtvoorstellingen), terwijl „Peppie en Kokkie bij de marine" hun avonturen voor de tweede week in de matineevoorstellingen van Euro Cinema beleven „Once upon a time in the west" is deze week nog te zien in de gewone voorstellingen van Euro Scène uit „Soldaat van Oranje", de nieuwe Nederlandse film, die in Amersfoort de derde week in gaat. Het verhaal van „Face to face" is in het kort als volgt: Dr Jenny Isaksson. staflid van een psychiatrische kliniek, gaat enige maanden bij haar grootouders logeren. Haar man is in Amerika, haar dochter in een zo merkamp Haar huisraad is opge slagen want zij gaat een nieuw huis betrekken Jenny's grootouders leven in een wereldje dat ophield bij de eerste wereldoorlog. Niettemin voelt oma dat er iets mis is met Jenny. Deze is overspannen. Het vele werk. het besef van haar eigen onvermogen en dat van het „Sys teem" om enige verlichting te bren gen, fnuikt haar Op een feestje ontmoet zij professor Tomas met wie ze een platonische verhouding begint Na een concertavondje komt Jenny in de vroege uren thuis en dan gaat de telefoon. Via de kliniek komt ze te weten dat Maria, haar favoriete patiënte in haar lege huis is. Ze is onder de drugs en in gezel schap van twee kerels, waarvan er een Jenny poogt te verkrachten Bij Tomas vertelt ze haar nacht merrieachtige ervaring Ze krijgt een aanval van hysterie. Tomas probeert haar te kalmeren maar Jenny staat erop dat ze naar huis wil. Daar slaapt ze bijna twee dagen onafgebroken. Haar grootouders zijn het weekend naar buiten. Ze valt weer in slaap en wordt dan pas zondagochtend wakker Ze belt dan Tomas voor een bioscoopbezoek diezelfde avond. Plotseling krijgt ze hallucinaties. 43 uur later komt Jenny bij op de intensive care afdeling van een ziekenhuis Haar poging tot zelf moord is mislukt Aan haar bed zit Tomas die haar vertelt hoe hij via de concierge nog net op tijd was om haar leven te redden In haar halfbewuste delirieuze en toch levende dromen ziet Jenny haar kindstijd terug, en haar ouders Ze droomt dat ze haar pa tiënten thuis behandelt, Tomas blijft bij haar waken en hij vertelt haar dan van zijn eigen ervaringen. Zijn mislukkingen als homosexueel, zijn teleurstellingen in zijn harde wereld van vraag en aanbod. - „vvinaru is weer eens ie zien in ue nacnivuursier.iny van uiuu z en voor liefhebbers van een behoorlijk goed gemaakte horror/sf-film kan ik „Willard" aanbevelen. Het gaat over ratten. Intelligente ratten, die in opstand komen. En dat is altijd een kouwe rilling waard, nietwaar?

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1977 | | pagina 19